[ Ka2 @ 17.03.2012. 21:39 ] @
Danas mi pukao brezon prilikom menjanja tocka kod vulkanizera.
Kupio sam novi ali tek u ponedeljak predvece cu da ga menjam.
Je l' nije problem da do tada vozim bez jednog?
Da li se nekome desilo ovo ?

Takodje mi nije jasno ni kako se on menja. Kako ce da ga izbije iz glavcine !? Da li ce morati da je skida celu ??

Danas sam ovako vozio 30-ak km posle toga, nije bilo problema.
Sutra bi trebalo do vikendice 50km od BG-a.
Smem li u ovom "stanju" da vozim jos 100km pa i vise ukljucujuci voznju po BG-u, do posla itd. ?


[ sasa022 @ 17.03.2012. 22:14 ] @
Pitanje je zasto je brezon puko i sa kolikom silom su i ostale matice stezane ?
Mozda su i ostali brezoni blizu granice pucanja.


Granica je mnogo siroka - od mogucnosti da se nista ne dogodi do toga da ostanes bez tocka.
[ Zarko Silic @ 17.03.2012. 22:22 ] @
Nece se nista dogoditi. Pogotovo ako je tocak sa 5 brezona.

Stvarno,
kako se to moglo desiti? Ipak je rec o celicnim vijcima sa visokim mehanickim svojstvima. Sa normalnom i propisanim alatom za odvrtanje i zavrtanje brezon ne sme da pukne. Moslim da ni ne moze da pukne M12, nezavisno od snage "izvodjaca radova".

Kakave je to naucne metode koristio sivonja?
[ Ka2 @ 17.03.2012. 22:40 ] @
Nije kriv momak koji je skidao tocak. Prilikom skidanja tocka taj sraf nije mogao da se skine odnosno momak pistoljem nije uspeo, odmah mi je rekao da je taj brezon neispravan, pokusao je i rucno, polako levo - desno ali se on polomio. Moguce je da se to desilo zato sto je sraf bio pretegnut jer imam obicaj da na svakih par meseci i obavezno pred duzi put svratim do vulkanizera i zamolim da mi pritegnu tockove, poslednji put vulkanizer je bas solidno pritegao da sam se iznenadio kako su se srafovi toliko odvili...

Sto se ostalih brezona tice, zaista ne znam kako je moguce utvrditi da li su na granici pucanja a i na pitanje "zasto je brezon pukao" je nemoguce dati odgovor, realno.
[ Zarko Silic @ 17.03.2012. 23:01 ] @
Malo sam procesljao po forumima i ocigledno nisi jedini kome se to desilo. Cesto se zale da brezoni na Hyndaiu pocaju, i to u paru. Stvarno je nejasno zasto.

Za materijal propisan je standard DIN/ ISO 74361 sto podrazumeva visoku zateznu cvrstocu.
[ Milojkovic @ 17.03.2012. 23:01 ] @
Tu je definitivno neko prethodno poput sivonje dotezao brezone, tako da je verovatno slicna prica i sa ostalim brezonima.Mislim da je najpametnija opcija sve ih zameniti a ond pamet u glavu ne pretezati ih.
[ Ka2 @ 17.03.2012. 23:09 ] @
Zarko, molim te, daj mi link gde si to procitao (mozda sam to ja pod drugim nickom :)) .

On je zapravo pukao tek posle dosta pokusaja odvrtanja matice sa njega, dakle nije on u voznji bio puknut vec jednostavno nije mogao da se skine bez pucanja.

Kod vulkanizera su mi isto rekli da su imali isti problem kod jos jednog i30.
Rekli su mi da je zapekao, posle toga su druge namazali nekom mascu.

Mozda i nije pukao zbog zatezanja, ko zna... nije mogla matica da se skine pa je pola brezona ostalo u njoj a pola viri iz glavcine...

Je l' mora glavcina da se skida da bi se on zamenio ?
[ cozmo_im @ 18.03.2012. 07:35 ] @
Meni je pukao brezon pre 5-6 god. I tako vozim. Zato sto moram da menjam celu glavcinu.

Neki vulkanizer je krivo bio natako maticu nekako i kad smo odvijali da menjamo diskove, pukao je.

Mora menjas glavcinu.
[ Ka2 @ 18.03.2012. 07:43 ] @
Ne moram da menjam glavcinu.
To nije tacna informacija. :)
Menja se samo brezon, polomljeni se nekako izbije i stavi se novi.

Pa na koliko srafova ti vozis ?
[ botr @ 18.03.2012. 07:46 ] @
Polomljeni se skida sa suprotne strane, uhvati se nekim vecim klestima, i zavrce dok ne izadje sa suprotne strane. Druga opcija je varenje drugog srafa na stari sraf.
[ vladd @ 18.03.2012. 09:16 ] @
Prosto se zabusi rupa i krene sa alatom za vadjenje zalomljenih srafova, adekvatne velicine(da ne pukne alatic).

Ne preporucuje se podmazivanje navoje, posto je verovatnoca 101% (matematicari bi rekli 1,01) da vulkanizeri nemaju mast koja bi mogla da dodje na to mesto i spreci koroziju, i da bude otporna na temperaturu..

Jednostavno treba vodirti racuna pri skidanju i namestanju srafova, koristiti celicnu ili mesinganu(koja ce ostaviti sloj mesinga) cetku da se ocisti navoj, i ne pritezati nedefinisanim pneumatskim pistoljima(majstori u brzini koriste najsnaznije, koji lako skidaju srafove, ali ih naknadno pritezu do deformisanja navoja).

Dotezati rukom (nepodmazani sraf) na propisanu silu(odokativno) i navoji ce trajati sasvim dovoljno i nece biti "zapecenih" srafova, koji su u manjoj meri zapeceni a u vecoj meri pretegnuti do deformisanja, istezanja navoja.


Poz
[ ludidzora28 @ 18.03.2012. 11:02 ] @
Potpuno si u pravu.. za izvrtanje srafova se koristi konusni alat sa levim navojem:



Niej puno skupo, ali kojiko je kvalitetno, ili plati pa imas kvalitet... ove sa slike su na limundu oko 350 din na aukciji...

A sto se tice stezanja srafova, ja godinama stezem sa rukom i nikad u zivotu nisam imao problema. Jedan koleda isao kod drugog da mu stavi na Yuga felne 15ke, omg... Pa je posle dosao kod mene da to skinemo, znaci stoka je stegnula da ja, 115 kg, jedva sam uspeo da odvrnem skacuci po kljucu... Znaci rukom, na cim, dok ne kaze "cvrc"...
[ bakara @ 18.03.2012. 11:19 ] @
Citat:
Ka2: Moguce je da se to desilo zato sto je sraf bio pretegnut jer imam obicaj da na svakih par meseci i obavezno pred duzi put svratim do vulkanizera i zamolim da mi pritegnu tockove, poslednji put vulkanizer je bas solidno pritegao da sam se iznenadio kako su se srafovi toliko odvili...

Zasto ovo radis, imas fobiju od odvrtanja srafova?

4-5 srafova po tocku i rukom zategnuti srafovi kljucem sa polugom, nema sanse da se to odvrne samo od sebe.
[ Ka2 @ 18.03.2012. 17:08 ] @
Pa nije bas da imam fobiju ali se vecito tripujem da mi nesto trap nije u redu (a jeste), da mi nesto tandrce, da su mi tockovi razglavljeni... i onda na primer kada krenem na malo duzi/duzi put, sa zenom i detetom, obavezno svratim i zamolim da se dotegnu... kazem, sad' pre mesec dana kada sam isao na Zlativor, pre puta, vulkanizer je bas dosta pritegao, iznenadio sam se koliko se odvrnulo... imam neku dozu sigurnosti kada znam da je sve zategnuto... inace vozim malo ostrije, auto putem malo brze, pa za svaki slucaj...

@Vladd Nisam razumeo zasto se ne preporucuje podmazivanje navoja (vulkanizer je to vec uradio) ?

Vozio sam danas tamo gde sam naumio ali ne preko 90km/h, inace idem dosta brze .
Nije bilo problema.
[ ludidzora28 @ 18.03.2012. 17:13 ] @
Da se ne podmazuju sa obicnom mascu, zato sto dodje malo prljavstine + se mast spece od temperature, posto se veoma greje sve od kocenja, i onda kad sve to lepo zapekne, neko bi dusu ispustio da to odvrne...
[ Zarko Silic @ 18.03.2012. 17:41 ] @
Citat:
Ka2: Pa nije bas da imam fobiju ali se vecito tripujem da mi nesto trap nije u redu (a jeste), da mi nesto tandrce, da su mi tockovi razglavljeni... i onda na primer kada krenem na malo duzi/duzi put, sa zenom i detetom, obavezno svratim i zamolim da se dotegnu... kazem, sad' pre mesec dana kada sam isao na Zlativor, pre puta, vulkanizer je bas dosta pritegao, iznenadio sam se koliko se odvrnulo... imam neku dozu sigurnosti kada znam da je sve zategnuto... inace vozim malo ostrije, auto putem malo brze, pa za svaki slucaj...


Odavno nisam cuo ovakvu glupost.

Vijci na tockovima pritezu se momentom od 100 Nm, sto je na poluzi od 30cm (otprilike je toliko dugacak kljuc iz rezervnog alata u kolima) silom od 30 Kp koju moze da ostvari i desetogodisnje dete osrednje fizicke konstitucije.

I to se tako stegne kada se postavi tocak i vise se ne dira. U protivnom, narocito ako su u pitanju alu felne, bice vam potreban brener da bi se vijci odvrnuli.

Ako je vijak pravilno stegnut ne postoji mogucnost da se sam od sebe odvrne.
[ Java Beograd @ 18.03.2012. 19:38 ] @
Ja još nisam čuo da se nekome šraf na točku odšrafio, sam od sebe. Lično više volim da sam zategnem, nego da vulkanizer pneumatiskim pištoljem "rokne" na maksimum. A zatežem svom snagom, rukom, na kraju poluge originalnog alata.
[ gigamg1 @ 18.03.2012. 19:57 ] @
Takodje nisam cuo da se odvrnuo, obicno se polome ili tako nesto.
A i uostalom, ne drzi taj jedan sraf bukvalno ceo tocak.
Ne treba ni preterivati sa polugama i pretezati sivonjski
[ veselinovic @ 18.03.2012. 21:55 ] @
Postoji jedan paradoks koji sam primjetio kod sarafa.
Doduse nisam ga primjetio na tockovima nego na sarafima u elektro ormanu.
Pretegnuti sarafi su se na neki volseban nacin otpustali sami, dok su oni normalno zategnuti bili stegnuti poslije par mjeseci.
Meni logicno objasnjenje :
stvar se grije i hladi, te dolazi do promjene debljina.
Ako saraf pretegem nije vise u zoni plasticne deformacije, tj ne moze se vise vratiti u pocetnu duzinu.
Ako je normalno stegnut jos uvijek je elestican i poslije termalnih fluktuacija duzine se vraca na prvobitnu mjeru.
Ja nemam drugo objasnjenje, a ovo mozda i nije tacno.
[ etjen @ 18.03.2012. 23:05 ] @
definitivno treba da prestaneš da ideš na zatezanje šrafova. To stvarno prvi put čujem. Ne služi ama baš ničemu, osim možda da ti nešto pukne ili da ne možeš sam da odvrneš na putu kad ti pukne guma.
[ seaboy @ 18.03.2012. 23:10 ] @
Citat:
Ka2: Pa nije bas da imam fobiju ali se vecito tripujem da mi nesto trap nije u redu (a jeste), da mi nesto tandrce, da su mi tockovi razglavljeni... i onda na primer kada krenem na malo duzi/duzi put, sa zenom i detetom, obavezno svratim i zamolim da se dotegnu... kazem, sad' pre mesec dana kada sam isao na Zlativor, pre puta, vulkanizer je bas dosta pritegao, iznenadio sam se koliko se odvrnulo... imam neku dozu sigurnosti kada znam da je sve zategnuto... inace vozim malo ostrije, auto putem malo brze, pa za svaki slucaj...

@Vladd Nisam razumeo zasto se ne preporucuje podmazivanje navoja (vulkanizer je to vec uradio) ?

Vozio sam danas tamo gde sam naumio ali ne preko 90km/h, inace idem dosta brze .
Nije bilo problema.


OMG Kakva se ovo nauka koristi da bi se zavrnuli srafovi na tockovima??????? kakvo dotezanje, i pritezanje, kakvi bakraci??? citava karoserija i vjesanje su na sarafima, prednji, zadnji mostovi, lafeti, poluosovine, letva volana, krajnice, nosac motora i mjenjaca, amortizeri, glavcine, a ti se brines za tockove, vjerovatno da malo iz kanala detaljnjije pogledas donji dio auta i zakljucis funkciju srafova koji drze mnogo sto sta, uhvatio bi te takav strah da bi na svakih 200 km po sat vremena pritezao srafove... Ako tako budes "redovno pritezao" redovno ce ti i pucati, ili navoj ces nagrditi... kod majstora, da ugrije sraf, izbusi rupu i lijevi navoj kao sto je objasnjeno...
[ vladd @ 18.03.2012. 23:47 ] @
Srafovi se ne podmazuju iz par razloga, najbitnijih. Prvi je sto je sila predvidjena za zatezanje definisana na nepodmazanim navojima, istina cistim, a drugi je razlog sto ta mast (obicna) ili ispari ili sagori, pa je odvrtanje jos teze.
Grafitna mast se ne preporucuje takodje, prvo sto je retko ko u posedu 70% grafitne masti, a kao drugo, grafit delujenepovoljno na povrsinu celika. A srafovi za tockove (kao i ostali odgovorni srafovi na kolima) su klase 10.8, i nije pozeljno da im se grafit nalazi na povrsinskom sloju.


Znaci, mast sa bakrom, za temperature preko 600C(800 ili 1000), bi mogla da se koristi, pod uslovom da se smanji sila pritezanja. Ali mala tuba kosta nekoliko desetina evra, pa sumnjam da bi to vulkanizeri rado koristili.
Molibden disulfid je znacajno jeftiniji, ali i dalje skup za takvo rasipanje, ali problem sile pritezanja(i deformacije navoja) i dalje ostaje ozbiljan.

Ciscenje navoja metalnim cetkama i rucno pritezanje su sasvim korektne aktivnosti, dovoljno bezbedne, a ako neko sumnja, moze da proverava srafove jednom nedeljno(dovoljno dug period, posto rukom zasrafljeni srafovi, bez kljuca i dotezanja, stoje dva dana pre nego sto otpadnu...provereno) tako sto ce da ih odvsrafi i ponovo zasrafi propisnom silom.

Poz
[ Milojkovic @ 19.03.2012. 00:21 ] @
Safove mozes podmazati bakarnom pastom koja je otporna na visoke temerature (1300 stepeni) ja je licno uvek koristim za sve safove i brezone Obrati paznju ubuduce na dotezanje jer je tu nastao problem.Dotezanje neka se uvek izvrsi unakrsno i to prvo sa manjom silom a zatim na zadatu vrednost koja je najcesce od 10 do 12 kg sa moment kljucem i nece biti problema.Moze se stezati i sa pneumatskim alatom ali se mora imati adapter na njemu koji ce proklizati na odredjenoj sili stezanja.Ja uvek rucno ovlas dotegnem sve safove po potrebi ocistim navoje a onda sa akumulatoriskim elektro pistoljem dotezem i finalno proverim sa kilo kljucem i ama bas nikad nikome nisam polomio niti pretegao saf.
Brezon koji je zalomljen u glavcini se uglavnom moze skinuti i zameniti.Vecinom je potrebna demontaza glavcine i izbijanje brezona koji je najcesce upresovan u glavcinu sa nutovima.Nikako nemoj da varis taj brezon niti da ga nastavljas.Sa onim razvrtacima sto su ti ih ponudili neces uraditi nsita jer se brezon ne moze zabusiti zbog tvrdoce od 12.2 to redovne burgije ne busea onaj alat ej bizuterija teska Silom prilika sam vadio zalomljeni saf iz jedne glavcine i samo su Cobalt burgije to mogle da izbuse uz obilno hladjenje.
[ bakara @ 19.03.2012. 11:40 ] @
Sve sto se stalno doteze a ne otpusta pre ili kasnije pukne

Kakvo bre podmazivanje srafova, ko da njima treba neka nega i nauka, zategni to rukom i teraj...
[ anon115774 @ 19.03.2012. 11:54 ] @
Cek cek... ali ako podmaze srafove onda ce lakse da se samoodvrcu pa ce morati kod vulkanizera tri puta dnevno na dotezanje :)
[ gigamg1 @ 19.03.2012. 20:38 ] @
O cemu se ovde raspravlja... Kilo kljuc hahah
Ovde neko ima maniju i manjak osecaja pa stalno zateze srafove.
Dosta je klasicno unakrsno zatezanje rukom i to po malo svaki i gotovo, ne sad da se takmicite ko je jaci, ti ili sraf.
Uostalom, mozes i sa jednim srafom da vozis nekoliko kilometara jer tocak se ne drzi na srafovima nego na prstenu od glavcine a srafovi sluze samo da osiguraju to.
Podmazivanje je jos bolja stvar!
Podmazes ti bratec jos te srafove (sad kad to sredis) pa ces moci jos za jedno cetvrt kruga da zategnes kljucem mada moj savet je da ti to lepo uzmes aparat za varenje i dooobro zavaris jer sto je sigurno - sigurno je!
[ ludidzora28 @ 19.03.2012. 20:54 ] @
Dobro de... mislim da smo svi shvatili poentu, covek jednostavno nije bio siguran, i posvetio je paznju tome, slozili smo se vec XX puta da je preterivao, ali opet ja ne bi njega krivio, posto covek verovatno nije neki strucnjak po ovom pitanju, nego te vulkanizere, pogotovo onog sto je jos cetvrt ili pola kruga dotegnuo srafove, koji 101% nisu bili popusteni...