|
[ kristina990 @ 31.03.2012. 20:53 ] @
| masovna i redovna pojava nakon generalne je potrošnja ulja nakon 30ak hiljada km,majstori kažu loš kvalitet delova-karika,mada ima još mnogo stvari koji utiču na kvalitet generalne,ima lepo opisano na sajtu motor trim lazarus rs
No niko ne pominje poliranje cilindara
nađoh na mazda klubu ovaj tekst
Citat: Fora je u tome da cilindar mora imati određenu hrapavost da bi zadržavao potrebnu količinu ulja te tako sprečavao direktan kontakt karika i cilindara (kontakt metal na metal). Osim toga gvožđe (sivi liv - gus, materijal od koga je blok napravljen) u svojoj strukturi ima ugljenične "kanale" koji potpomažu podmazivanje time što dodatno stabilizuju formirani uljni film na cilindru. Poliranjem se otvoreni krajevi tih kanala zapuše pa se time gubi njihova funkcija. Generalno imaš dvostruki problem, usled premale hrapavosti cilindra formirani uljni film je isuviše tanak a zbog zatvorenih ugljeničnih kanala je još dodatno destabilizovan. Dodaj tome visoku temperaturu i imaš jako nepovoljnu situaciju za održavanje uljnog filma na cilindru. U zavisnosti koliko je sam cilindar ispoliran možeš doživeti skraćen životni vek karika (računaj u najboljem slučaju na oko 80.000 - 90.000 Km) ili čak kod izrazito poliranih cilindara pojavu tkz. hidro-dinamičkog klina već na par hiljada kilometara.
U nastavku posta idu tehnička objašnjenja pa ih mogu preskočiti oni koji ne žele da se uspavaju.
U normalnom radu motora deo kompresovanog vazduha (smese gorivo-vazduh) odnosno izduvnih gasova prodire iza karika tj. između klipa i karike (Pc na slici), stvarajući pritisak koji potpomaže "naleganju" karika na cilindar (Load Force na slici). Fora hidro-dinamičkog klina je da, zbog slabljenja uljnog filma dolazi do kontakta karika sa cilindrom, tačnije ivica karika, koje se ubrzano troše i ivica se istupi. Kada se to dogodi karike više ne mogu da "svlače" višak ulja sa cilindra (naročito brišuća karika) ostavljavući previše ulja na cilindru. Tada pritisak u tom ulju (osenčeni dijagram označen sa P na slici) postane veći i savlada pritisak kompresovanog vazduha (Load Force) te na taj način "odvoji" karike od cilindra. Usled toga povećana količina ulja ostaje na cilindru i dolazi o kontakt sa gornjom zonom cilindra gde sagoreva. To se manifestuje povećanim "dimljenjem" auta (beličasti dim), naročito dok je motor hladan, odnosno povećanom potrošnjom ulja. Ova manifestacija je jako malog obima i obično u prvom trenutku prolazi nezapaženo da bi povećana potrošnja ulja bila prvi signal da nešto nije u redu. Obzirom da se sve ovo dešava jako brzo nakon "generalke" obično ljudi posumnjaju na loš kvalitet gumica ventila ili karika. Ironija je u tome što su oštećenja na karikama jako mala i teško uočljiva (vide se pod mikroskopom) a nakon stavljanja novih karika svi problemi nestaju što samo "potvrđuje" tvrdnju o lošem kvalitetu. Kao dodatna nezgodacija je i to što prvi set karika, dok se istupi, "ishonuje" cilindar pa nove karike obično traju duže od prvih. To samo učvrsti ubeđenje da je kvalitet karika uzročnik problema.
Ukoliko se zamena karika ne izvrši prilikom pojave potrošnje ulja hidro-dinamički klin, u svom ekstremnom slučaju, može dovesti i do prodiranja "kompresije" u karter te podizanja nivoa ulja u cevi šipke merača i izbacivanja ulja kroz istu.
zna li neko nešto detaljnije o ovoj pojavi iz praktičnog ugla,tj rešavanja problema-"konzervativno"?
[Ovu poruku je menjao kristina990 dana 31.03.2012. u 22:05 GMT+1]
[Ovu poruku je menjao kristina990 dana 31.03.2012. u 22:06 GMT+1] |
[ vladd @ 01.04.2012. 00:05 ] @
Ne znam o kojem motoru doticni iznosi ove predrasude i slobodoumno razmisljanje, ali je previse maste upotrebio. Ili misli da su karike i cilindri od sira.
Pre ugradnje klipova i karika, cilindrise honuju, sto uklanja bilo kakve "kanale" i kojekakve mastarije sa povrsine. Honovanje je superfinis, operacija slicna poliranju. Radi se specijalnim alatima, sa kuglama ili stapovima.
Karike imaju nesto slozeniju ulogu od zamisljene..moguce je po netu naci malo ozbiljnijih tekstova o ispitivanju i konstrukciji karika..
To sto se desava, curenje i dimljenje nakon 30kkm nakon generalne, samo znaci da majstor nije dobar, i nista drugo. Koji je detalj zanemario, nije ni vazno, nije odradio posao kako treba.
Poz
[ goat @ 01.04.2012. 10:37 ] @
u potpunosti se slažem sa postom iznad.... u priči o karikama ima mašte na pretek (ne bih da upotrebim težu reč)....
tribomenanička svojstva sivog liva (širokim narodnim masama poznat kao gus) i hromiranog čelika se u mnogočemu razlikuju.. priča o ugljeničnim kanalima i stabilizaciji uljnog filma posle poliranja je priča o babama i žabama....
dokle god "majstori" budu "noktima proveravali" pohabanost na cilindrima i riseve na klipovima, a subitor i mikrometar držali u knjigama koje ne čitaju, posle genaralne popravke motora mogu se očekivati priče o "lezanju karika", a srećne mušterije istih biće u prednosti što izvode "iberlaufa" takvih motora mogu koristiti za pumpanje pneumatika...
[ Zarko Silic @ 01.04.2012. 17:48 ] @
Ja se ne slazem ni sam Vladdom ni sa Goatom.
Lik koji je pisao tekst o karikakama i o simptomimam nakon generalke je 100% u pravu jer je izneo vrlo preciznu i strucnu dijagnozu ove, u poslednje vreme, vrlo ceste pojave.
P.S. Citao sam i druge postove istog autora i mogu samo uputiti reci hvale.
[ kristina990 @ 01.04.2012. 18:54 ] @
...pojava je toliko učestala,a posebno je indikativno što drugi set karika traje mnogo,mnogo duže nego prvi
majstorski odgovor je obično ovakav "ma zamjeni karike i preces jos 100000 km na tim klipovima uvjek odu karike oko 30 000 ja ih vec duze vreme nestavljam posto je bilo dosta reklamacija"
mislio je na kolbenscmidt,ali kako svi baš majstori nalete na loš kvalitet delova pri prvom sklapanju,a nakon 30000 km sve kvalitet?malo nelogično,zar ne?
a kolbenschmidt je ipak veliko ime odmah ispod mahlea
na stranama 16,17 motor trim-a( http://mt.lazarus.rs/ )ukazuju na probleme,čak iako se sve perfektno uradi a zapostavi "higijena"tj.čistoća i pranje četkom i sapunom dok bela krpica koja se prevuče preko cilindra ne bude bela ko nova(ko je bio u vojsci možda se podseti)...elem,kad se to pročita postaje jasno da je ovaj post jedan pravi biser u gomili gluposti
o bore polishing ima dosta u tehničkim tekstovima od strane proizvođača dizel motora i sklopova,sam princip nastajanja za nas korisnike nije toliko bitan da smaramo mozak detaljima, osnovni zaključak je da su dizel motori napravljeni da rade i opterećuju,kratkotrajne "sirotinjske"vožnje dovode do nagomilavanja čađi i problema...
niko ne nudi rešenje bez otvaranja motora dok je pojava u početnoj fazi i maloj povećanoj potrošnji ulja,ako se ne reaguje dolazi do daljnjeg trošenja karika i zna se šta sledi...
[ vladd @ 01.04.2012. 23:21 ] @
Zare me zbunio, pa sam ponovo procitao detaljnije, ako je uopste moguce
Citat: Fora je u tome da cilindar mora imati određenu hrapavost da bi zadržavao potrebnu količinu ulja te tako sprečavao direktan kontakt karika i cilindara (kontakt metal na metal). Osim toga gvožđe (sivi liv - gus, materijal od koga je blok napravljen) u svojoj strukturi ima ugljenične "kanale" koji potpomažu podmazivanje time što dodatno stabilizuju formirani uljni film na cilindru. Poliranjem se otvoreni krajevi tih kanala zapuše pa se time gubi njihova funkcija. Generalno imaš dvostruki problem, usled premale hrapavosti cilindra formirani uljni film je isuviše tanak a zbog zatvorenih ugljeničnih kanala je još dodatno destabilizovan. Dodaj tome visoku temperaturu i imaš jako nepovoljnu situaciju za održavanje uljnog filma na cilindru. U zavisnosti koliko je sam cilindar ispoliran možeš doživeti skraćen životni vek karika (računaj u najboljem slučaju na oko 80.000 - 90.000 Km) ili čak kod izrazito poliranih cilindara pojavu tkz. hidro-dinamičkog klina već na par hiljada kilometara.
Ovde je izneto par jakih nelogicnosti. Nekakva "hrapavost" koja u zamisljenom procesu treba da drzi ulje u celijama(i ko zna koga da podmazuje, kada je u dubodolinama hrapavosti. Zatim, povecana kolicina ulja u filmu(i doticnim kanjonima) znaci dodatno sagorevanje ulja, ali ne i ciscenje(ulje nece lako sublimovati i nestati), tako da imamo musave kanale i grebene po kojima klize... recimo karike.
POLIRANJEM se "osvetljava" metalografska struktura materijala(ne znam kako se misli da su "kanjoni" grafita preostali nezapuseni nakon prostog glodanja), i ako su postojale neke medjukristalne mreze grafita, ili cementita, poliranjem ce doci do izrazaja.
Zatvaraju se platicnim deformacijama, pri rezanju, i naravno pri presovanju i kovanju.
Drugi deo teksta je olicenje kako neko zamilja proces sagorevanja u cilindru(idealna eksplozija koja planparalelno napada sve zidove, sto prosto nije tacno i jedan je od najvecih problema auto industrije.
Povrsina karika koju eksplozija "vidi", svojim bocnim, pothladjenim lobovima, je manja od 0,5% povrsine klipa, i jos sakrivena izmedju klipa i cilindra, uskim kanalom...slicnim kakav sluzi za zaptivanje kod nekih masina, velikih istina..
elem, "generalka" je sirok pojam na Balkanu. Komparater za proveri ovalnosti cilindra ima manje od 5% majstora(mozda narednih 10% zna gde moze da ga pozajmi), masine za obradu cilindara imaju specijalizovane radionice(srazmerno nekoliko stotina puta manji broj u odnosu na automehanicarske radnje), ali njihove usluge su trosak koji mnogi izbegavaju..odoka..
Da zakljucim, "generalka" ispod 500 evra je mala sala.."osvezavanje" motora nema veze sa generalkom, vec se motor priprema za otudjenje i prevaru buduceg kupca, a generalka bez zamene klipova, obrade cilindara, zamene karika nije generalka nego osljarenje.
naravno, tu su i ostali delovi motora, neophodni za doradu ili zamenu, ali nisu tema.
A prosta zamena karika je sa tehnicke strane...kratko receno debilizam, nikakav kvalitet karika vise nije bitan, motor ce da (pro)duva u nedefinisano kratkom periodu...
Poz
[ goat @ 01.04.2012. 23:46 ] @
zadržavanje uljnog filma po najmanje zavisi od hrapavosti zida cilindra... kvalitetnom ulju nisu potrebni džepovi na zidu da bi na istom ostalo..... grafitne lamele u strukturi sivog liva "olakšavaju" život kompresionim karikama.. grafit je poznat kao dobar "podmaz".. pa čak i nesagorelo gorivo koje se "lepi" na zidove cilindra (izražena pojava kod oto motora koji koriste benzin ) olakšava život kompresionim karikama...
vrlo je bitna karika-strugač; bitno je da obriše zid cilindra dobro po mogućstvu da malo ostavi ulja za kompresione karike.. njoj je potreban pravilan oblik cilindra, odgovarajuća mera cilindra i klipa... pritisak karike-strugača na zid cilindra je vrlo bitan.... male finese u pritisku se drastično odražavaju na potrošnju ulja...
bitan je i tip cilindra.... cilindar od sivog liva ima tvrdoću od 170-190HB (brinela), dok je hromiran čelični cilindar tvrd i do 40HRC (rokvela)... u prvom slučaju je karika tvrđa od zida cilindra a u drugom obrnuto...
[ Lavlja_Jazbina @ 02.04.2012. 08:34 ] @
Moje iskustvo sa GOLF2gti 16v,mislim da je bio kr motor,posle crkavanja i dizanja glave cilindri su imali
neku mrezicu ,kao valjda to honovanje.Cepao se ali mi je i trosio malo ulja.
[ vladd @ 02.04.2012. 10:12 ] @
Ovo je jedan od primera kako treba raditi.
http://www.youtube.com/watch?v=3O0XnA_fwyU
Naravno, na Balkanu je ovo gotovo nemoguce, osim ako mehanicari nisu bliska rodbina
Odnosno, nekada se ovako radilo, dok je bilo ozbiljnih majstora koji su drzali do renomea, sada kada je konfekcija prekrila sve, tesko je ocekivati da ce neko pazariti ploce za honovanje, mernu opremu...lakse je visak novca uloziti u neko skupo, dobro i naravno polovno nemacko vozilo i biti baja u kraju
Poz
P.S.
Narocito je bitan RA, hrapavost, po engleskom "roughness average", koja je dobra od 19 do 26 mikrona(u konkretnom filmicu za Harlija), a jos bolje su od 16-23 mikrona, a bas dobre, naravno sa sto manjom hrapavosti u opsegu 13-15 mikrona...
PPS
Konkretno sam mislio na ovaj tekst, mada ima jos pisanija po netu
http://www.ret-monitor.com/articles/pdf/rings.pdf
Gde otprilike objasnjava sta i kako treba, s tim sto su u pitanju trkacke masine, pa su i zahtevi znatno ozbiljniji, ali pokazuje npr rasporede i funkcije pritisaka..itd, u sustini jako dobar tekst, za bolje informisanje o procesima i problemima vezanim za prstenove...
[Ovu poruku je menjao vladd dana 02.04.2012. u 11:37 GMT+1]
[ Zarko Silic @ 02.04.2012. 13:29 ] @
Ne, ne, ovaj lik ne pise o teoriji vec ocigledno ima uvid u statistiku desavanja i tu je sasvim u pravu. (Ne mogu sada da pronadjem kompletnu diskusiju, ali bilo je na NETu). Vrlo razborito i struscno brani svoje stavove. Ocigledno poznaje materiju.
Sta je zapravo razlog povecanoj potrosnji ulja nakon generalke i sa prvom garniturom katika, nije poznato, ali je statisticki bas onako kako je lik napisao. Nakon 30k km drasticno se povecava potrosnja ulja i to je tacno. Koliko je u tome ima udela hrapavost, materijal ili nesto trece, ne navodi se, ali je cinjenica da nesto nije u redu. Napominjem da nije rec o divusima vec o renomiranim proizvodjacima delova.
On pretpostavlja da je u pitanju hrapavost, sto nije daleko od istine, obzirom da nakon zamene prve garniture karika ova pojava nestaje, ili bar tako statistika kaze da nestaje. Ja nisam proveravao.
Svojevremeno je nakon generalke potrosnja ulja bivala normalna mada je metoda rada ista, a materijali bi trebali biti bolji na ovim danasnjim. Samo u poslednjih par godina postoje ovakvi simptomi.
[ Lavlja_Jazbina @ 02.04.2012. 14:07 ] @
Mozda i masine za obradu ovde nisu precizne ili to zavisi od ljudi.Od jette 2 dizel koju sam vozio 90*,pa se posle
150k radio motor bila je polemika oko prve specijale jer je std 76.50 a nemci su imali neku 76.76 a kod nas je bila 77.
Valjda tako,ali i sada kada sam radio neko razbusivanje na skuteru onaj koji je busio bez klipa mi je napravio da je posle
4km motor zaribao,bilo neko struganje i ugasi se.Drugi koji je busio opet po novom klipu,evo vec 9k nista.Ima prica da
da na busenju puste malo vise od straha da se na kolima nedesi sto meni na skuteru.
[ vladd @ 02.04.2012. 21:08 ] @
Ne razumem o cemu se vise radi. Lik je konstatovao STA, da je neko zapunio trziste losim karikama, ili se obrada cilindara radi vintage metodom, sto grublje, pa se prve karike nakon generalke upropaste...
Mozda nekakvi uvoznici prave bum na trzistu sa "kineskom"(ili neke druge preduzimljive zemlje, tipa turska) fals robom, ili robom koja nije prosla kontrole kvaliteta, ili cak propustili neke skupe zavrsne obrade(polufabrikate, pripremljene za pojacavanjem sloja plazmom), koje su zdusno sakupili, mozda i na tone, pa zaseli, nastampali kutije i plasirali na trziste.
Mozda karike i nisu lose, vec su u nekom drugom setu tolerancije, pa prvi set karika mra da prokopa novu dimenziju, koja je povoljnija za doticne karike.
Sta god da je u pitanju, problem se lomi na majstorima, koji su u stvari srafadzije srafova, niko se nije pokrenuo da analizira(ozbiljno a ne teoretisanjem sa pogresnim postulatima), promeri i proveri doticne dimenzije ili preporuke.
Najcrnje bi bilo ako kruzi pogresan crtez ili uputstvo za honovanje(ja tebi ti meni, fotikopija ili pdf), sa nekim dimenzijama koje nisu korektne..to bi tek bio biser
Poz
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|