[ augustus @ 06.04.2012. 03:37 ] @
Nedavno je stupio zakon na snagu koji kaze da kupac robu moze vratiti bez objasnjenja u roku od 14 dana.

Zanima me da li je neko probao i kako to funkcionise u praksi?

Takodje gledam reklamu winwina na elite i pise kao vrati do 7 dana sto je u suprotnosti sa zakonom.

Ima li nek iskustva sa ovim problemom?
[ cozmo_im @ 06.04.2012. 07:27 ] @
Koliko znam rok je 7 dana a ne 14.

Ja sam vratio monitor (nov, imao je fleku) posle 2 dana i bez reci je zamenjen novim.
[ augustus @ 06.04.2012. 08:01 ] @
Zakonski rok je 7 dana a ne 14?
[ Joker @ 06.04.2012. 08:10 ] @
Sva roba kupljena online se može bez razloga vratiti u roku od 14 dana. Roba kupljena u prodavnici se po zakonu ne može vratiti bez razloga. Neke prodavnice imaju interna pravila da se roba može vratiti u roku od 7 dana, ali to je dobra volja i poslovna politika te firme, zakon ih ne obavezuje.
[ Predrag Supurovic @ 06.04.2012. 08:14 ] @
Citat:
Joker: Sva roba kupljena online se može bez razloga vratiti u roku od 14 dana. Roba kupljena u prodavnici se po zakonu ne može vratiti bez razloga. Neke prodavnice imaju interna pravila da se roba može vratiti u roku od 7 dana, ali to je dobra volja i poslovna politika te firme, zakon ih ne obavezuje.


To je izašao neki novi zakon?
[ Joker @ 06.04.2012. 08:29 ] @
Pa i nije baš nov, stupio je na snagu januara 2011.
[ ŽIKI @ 06.04.2012. 09:06 ] @
Ja sam se nadao da je 14, ali juče kada sam otišao do radnje da vidim kakve su mi opcije za zamenu/vraćanje mašine, rekli su mi da sam dosao do 7 dana vratili bi mi pare ili zamenili, a sad moram da se cimam po garantnom servisu :(
[ Joker @ 06.04.2012. 09:09 ] @
14 dana je rok za vraćanje bez razloga, a ne neispravan proizvod. Nema šta da se cimaš po garantnom servisu, reklamacija se podnosi u prodavnici gde je proizvod kupljen, kupac nema ništa sa servisom, sve rešava u prodavnici.
[ cozmo_im @ 06.04.2012. 09:11 ] @
Citat:
Joker: Sva roba kupljena online se može bez razloga vratiti u roku od 14 dana. Roba kupljena u prodavnici se po zakonu ne može vratiti bez razloga. Neke prodavnice imaju interna pravila da se roba može vratiti u roku od 7 dana, ali to je dobra volja i poslovna politika te firme, zakon ih ne obavezuje.


7 dana bez razloga, 6 meseci bez dokazivanja kvara u garanciji. Imate zakon, malo guglajte.

Meni je jasno naznaceno da je tako kad sam kupovao proizvod (monitor). Ne iznosim ime prodavnice jer nema potrebe, veliki su igraci i postuju zakon.
[ Joker @ 06.04.2012. 11:50 ] @
Molio bih te da postaviš član zakona koji reguliše tih 7 dana, pošto ja to nigde nisam našao. Ko što sam već napisao ima firmi koje imaju takvu poslovnu politiku da primaju robu u roku od 7 dana, ali ih zakon ne primorava da to urade, to je njihova dobra volja ili poslovna politika firme.
Vraćanje robe kupljene van poslovnih prostorija regulisano je članom 31 ZZP

ZZP
Dužnost obaveštavanja o vršenju prava na jednostrani raskid ugovora

Član 31

Trgovac je dužan da potrošaču preda obrazac za jednostrani raskid ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija i obaveštenje o:

1) nazivu, adresi i adresi elektronske pošte trgovca na koje potrošač dostavlja obrazac za jednostrani raskid ugovora;

2) pravu potrošača na jednostrani raskid ugovora na obrascu za jednostrani raskid ugovora na trajnom nosaču zapisa (trajnom medijumu):

(1) kod ugovora zaključenih izvan poslovnih prostorija, u roku od 14 dana od dana kada je potrošač potpisao porudžbenicu;

(2) kod ugovora na daljinu, u roku od 14 dana od dana kada je roba dospela u državinu potrošača, odnosno trećeg lica koje je odredio potrošač, a koje nije prevoznik;

(3) kod ugovora na daljinu koji se odnose na pružanje usluga, u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora osim ako se potrošač izričito saglasio da pružanje usluge započne pre isteka tog roka;

(4) kod ugovora na daljinu kojima je predmet pružanje finansijskih usluga, u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana obaveštavanja potrošača o sadržini ugovora ako je obaveštenje primio posle zaključenja ugovora;

(5) kod ugovora na daljinu kojima je predmet osiguranje života, u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana obaveštavanja potrošača o sadržini ugovora ako je obaveštenje primio posle zaključenja ugovora;

3) načinu i roku za vraćanje isporučene robe i povraćaju novca, kod ugovora o prodaji robe;

4) kod elektronske trgovine, da potrošač može da popuni i podnese obrazac za raskid ugovora iz stav 1. ovog člana u elektronskoj formi, na veb stranici trgovca, i da će mu trgovac poslati elektronskom poštom, bez odlaganja, potvrdu o prijemu popunjenog obrasca za raskid ugovora;

5) mogućnosti upotrebe obrasca za jednostrani raskid ugovora iz stava 1. ovog člana;

6) činjenici da se povraćaj robe od strane potrošača u roku u kome se može jednostrano raskinuti ugovor smatra blagovremenom izjavom o raskidu ugovora.

Bližu sadržinu obrasca za jednostrani raskid ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija propisuje ministar nadležan za poslove zaštite potrošača (u daljem tekstu: ministar)
[ Holkan @ 06.04.2012. 13:28 ] @
Ja sam bio kupio aparat za filter kafu u Tehnomaniji.

Dosao sam kuci i nije radio. Ukljucio ga u struju i nista.

Odmah sam se vratio u prodavnicu i samo su mi ga zamenili.

Drugi je radio i problem je resen.
[ Holkan @ 06.04.2012. 13:30 ] @
Citat:
Joker: 14 dana je rok za vraćanje bez razloga, a ne neispravan proizvod. Nema šta da se cimaš po garantnom servisu, reklamacija se podnosi u prodavnici gde je proizvod kupljen, kupac nema ništa sa servisom, sve rešava u prodavnici.


Da,to je jedna od promena koji su oni bas naglasavali.

Kada je aparat neispravan,samo ga odneses u prodavnicu gde si ga kupio.

Nemas ti nista sa garantnim servisom ŽIKI.
[ Virked @ 06.04.2012. 15:57 ] @
Citat:
Joker: Sva roba kupljena online se može bez razloga vratiti u roku od 14 dana. Roba kupljena u prodavnici se po zakonu ne može vratiti bez razloga. Neke prodavnice imaju interna pravila da se roba može vratiti u roku od 7 dana, ali to je dobra volja i poslovna politika te firme, zakon ih ne obavezuje.

Slazem se.
Ljudi su u zabludi ako misle da ce im u svakoj radnji vratiti novac ako dodju u roku od 7 dana.
[ ognjenr @ 12.04.2012. 20:58 ] @
Roba se moze vratiti nazad samo ako odstupa od deklarisanih vrednosti za taj proizvod, u suprotnom slucaju zakon ne obavezuje prodavca na povracaj robe. Greskom sam uzeo neki materijal za plocice koji sam hteo da vratim odmah sledeceg dana, kada su me odbili obratio sam se trzisnoj inpekciji i dobio ovaj odgovor... Zastita potrosaca,pih...
[ boccio @ 12.04.2012. 22:36 ] @
ok, u prevodu - ako kupis robu online imas pravo da vratis "no questions asked", a ako si kupio u fizickoj prodavnici, samo ukoliko ima feler? Tja...
[ Dexic @ 12.04.2012. 23:24 ] @
A vani mozes kad hoces gde hoces da vratis robu no questions asked PO ZAKONU?
[ Ivan Dimkovic @ 13.04.2012. 00:54 ] @
@Dexic - Sto se tehnicke robe tice (to sam radio bar dvocifren broj puta) u EU, definitivno da. Sutra bas treba da vratim neku memoriju, a pre par nedelja sam vratio neki i7 CPU - udjes, das robu, ako je otvorena oni provere da li radi i dalje - i kes na ruke :-)

Eventualno ce te pitati u prodavnici zasto vracas, ne iz nekih ispitivackih razloga vec zato sto zele da pomognu - po brick&mortar prodavnicama cesto kupuju ljudi koji nisu tehnicki obrazovani pa postoje sanse da robu vracaju samo misleci da ne radi posao. Niko te ne tera da im bilo sta odgovoris, mozes komotno da kazes da vracas zato sto ti se vraca.

Veliki online retaileri samo prihvate robu nazad i to je to.
[ Dexic @ 13.04.2012. 13:43 ] @
e-taileri moraju da prihvate robu u roku od 14 dana u EU (ili barem DE), ali nisam video slican zakon za retail radnje?
Znaci ne pricamo o dobroj volji radnje, ili radnje koje kazu "no questions asked 30 day BS"... vec bas da postoji zakon da kupci mogu u retail radnju da vrate robu bez pitanja?

Mnoge to urade da bi se korisnici vratili (Walmart/Bestbuy i slicni veci lanci u US ne moraju da primaju nazad robu - ali je uvek prihvate da ne bi kupci otisli drugde - dobar primer je kad su svi poceli da vracaju DDay opremu koju su nakupovali za dolazeci uragan koji nista nije uradio).
[ Nenad Andrić @ 13.04.2012. 16:10 ] @
Citat:
cozmo_im: 7 dana bez razloga, 6 meseci bez dokazivanja kvara u garanciji.

Sad gledam članove 54 i 55. Koliko vidim, u prvih 6 meseci, ako postoji (veći) kvar, ja mogu da biram da li želim popravku ili zamenu. Ili ako ne može ništa od toga, raskida se ugovor. Odmah posle praznika ću da vidim kako ovo funkcioniše.
[ Virked @ 15.04.2012. 11:20 ] @
off topic
Upravo gledam na RTS 1 neku emisuju, cini mi se da se zove Potrosacki savetnik... Kazu da po novom zakonu u slucaju da se pokvari uredjaj koji je garantnom roku ne postoji rok tj broj dana za koji serviser treba da izvrsi popravku.
Po starom zakonu taj rok je bio 45 dana a po novom je ,,razumno vreme'' koje potrebno da se popravka izvrsi.
Pismeno se javilo i ministarstvo trgovine i napisalo nesto u fazonu da razumno vreme nije precizno navedeno zato sto nije isto popravljati neki tezak kvar na automobilu i zameniti majicu.
Znaci....bruka i sramota :(
[ espresso @ 15.04.2012. 15:51 ] @
Pa naravno. Stariji zakon je bio bolji. U njemu je čak pisalo da pokvareni uređaj može da se vrati na mestu gde je kupljen a sada te vozaju po kojekakvim servisima.
[ squirll @ 18.04.2012. 22:15 ] @
ja znam da mi poznato nesto 14dana al se nisam mogao setiti, pa nasao papir
Kupio sam laptop u 11om mesecu preko interneta, i jako me prijatno iznenadilo sto mi uz garanciju stigao i prazan "Raskid ugovora" gde dole pise
"Saglasno Zakonu o zastiti potrosaca, potrosac moze u roku od 14dana od dana zakljucenja ugovora na daljinu ili ugovora koji se zakljucuje izvan poslovnih prostorija da bez navodjenja razloga jednostrano raskine ugovor.
Jednostranim raskidom ugovora iz stava 1. ovog clana potrosac se oslobadja svih ugovornih obaveza, osim neposrednih troskova povacaj robe trgovcu"
Sva sreca nije mi trebalo. Ja nisam ni znao da tako nesto postoji dok mi nije stiglo :) posteni neki prodavci :)
[ Dexic @ 18.04.2012. 22:36 ] @
Cekaj, cekaj, nisi probao da vratis, shvati bi da li su posteni :D
[ bc201 @ 17.07.2012. 21:48 ] @
ako bih kupio elektricni brijac preko ovih sajtova za popuste (tacnije kupon za popust od 35%) i odlucio se za kucnu dostravu(upravo zbog ove navedene mogucnosti vracanje), da li to podrazumeva kupovinu preko interneta bez obzira sto nije direktno preko njihovog sajta i da li ima veze sto je kupljen na popustu?
nemam iskustva sa elektricnim brijacima pa me upravo zato i interesuje, ako bih ga isprobao i shvatio da mi uopste ne odgovara da li bi mogao da ga vratim iako je fakticki koriscen? (nemam pojma koliko se to moze detaljno ocistiti nakon koriscenja i moze li se videti da je koriscen)
[ miki069 @ 18.07.2012. 11:56 ] @
Zakon ne spominje kupovinu preko interneta, već kupovinu na daljinu.
To je kupovina na daljinu.
[ alexg @ 12.08.2012. 16:20 ] @
Molim za info, ako je neko upoznatiji...
Pre četiri dana sam preko interneta u web-shop-u MTS-a naručio telefon sa prelaskom prepaid broja na postpaid. Prekjuče, stigao mi je telefon, SIM kartica i ugovor čiji jedan primerak sam potpisao i vratio kuriru. Uz ugovor mi je prikačen i formular ''Zahtev za jednostrani raskid ugovora'' gde piše da u roku od 14 dana mogu da raskinem potpisani ugovor bez pravnih posledica.

Kako mi taj telefon ipak ne odgovara želim da iskoristim tu moju mogućnost, ali me zanima sledeće:

1. Piše da u roku od 14 dana mogu da raskinem ugovor osim ako se izričito nisam saglasio da prodavac započne sa uslugom pre isteka roka - šta mu to konkretno znači? Nova postpaid kartica je aktivna i ima prijem mreže (napravio sam par poziva, ali mi to ulazi u prvu pretplatu). Ali, ako se kaže da sam ''izričito saglasan'' onda bi trebalo da potpišem tu saglasnost, a ja osim ugovora nisam potpisao ništa (u ugovoru ne piše ništa o tome da sam izričito saglasan da započnu uslugu pre isteka roka od 14 dana); Dakle, šta oni smatraju pod mojom saglasnošću i šta smatraju da su započeli sa pružanjem usluge? i

2. Kaže da ako raskidam ugovor sa uređajem moram da uređaj vratim onako kako mi je isporučen? Sad, da li to znači da nisam smeo ni kutiju da otvorim po perforaciji, a kamoli da isprobam telefon jer naravno da sam stavio karticu u tel, isprobao kako radi i slično? Kakva je logika da ako nešto naručim online, pre toga ne znam kako radi i funkcioniše i da to prvo ne isprobam? Koje je tu tumačenje pod ''vraćanjem proizvoda u stanju u kakvom mi je isporučen''? Da napomenem, imam i dalje kutiju od telefona, sluške, punjač i sve kesice u kojima je to bilo zapakovano...

Molim za savet. Hvala.

P.S. Dakle, reč je o kupovini na daljinu gde bih zahtevao primenu član 35. Zakona o potrošačima.
[ miki069 @ 13.08.2012. 07:40 ] @
Najverovatnije si se izričito saglasio, samo nisi toga svestan.
Šta posle oni da rade sa tim polovnim telefonom?
Da ga bace ili da ga uvale nekome kao "nov"?
[ Joker @ 13.08.2012. 08:30 ] @
Šta da rade sa telefonom nije njegov problem, zakon omogućava vraćanje robe.
[ zmej @ 13.08.2012. 12:57 ] @
Hmm, otpocelo je pruzanje usluge, par poziva je napravio, otvorio je proizvod!!!! Moci ce da vrati samo ako je pokvaren...
Citat:
Član 39

Potrošač ne može jednostrano raskinuti ugovor na daljinu, osim ako je drugačije ugovoreno, u slučaju ugovora o:

1) pružanju usluga, ako je uz izričitu saglasnost potrošača trgovac započeo pružanje usluge pre isteka roka za jednostrani raskid ugovora;

Jer Telekom poceo da pruza uslugu pre isteka vremena za raskid ugovora, to ne bi ni moglo da funkcionise drugacije, Telekom isporuci telefon sim karticu, i 14 dana da je drzi iskljucenu, potrosaci bi se bunili!!!!

[ miki069 @ 13.08.2012. 13:29 ] @
Telefon može da vrati i oni će mu vratiti 1,18 dinara.
Uslugu ne može da raskine bez pravnih posledica - mora da plati sve 24 rate.
[ Joker @ 13.08.2012. 13:39 ] @
Po onome što je napisno oni nisu smeli da započnu pružanje usluge pre isteka roka od 14 dana jedino ako se izričito nije saglasio da prodavac započne sa uslugom pre isteka roka. Ako se saglasio (tj. ako to piše u gomili papira koje je potpisao) onda ništa od raskida.
[ alexg @ 13.08.2012. 21:30 ] @
Citat:
miki069: Telefon može da vrati i oni će mu vratiti 1,18 dinara.
Uslugu ne može da raskine bez pravnih posledica - mora da plati sve 24 rate.


Interesuje me jedno. Ja sam dobio preko kurira telefon, SIM karticu, dostavnicu (post-ekspresa) i dva primerka ugovora. U samom ugovoru nema ni jedne jedine reči o toj saglasnosti. A, uz moj primerak ugovora su zaheftana dva papira. Prvi ''Zahtev za raskid ugovora/aneksa ugovora o pretplati'' gde piše:saglasno članu 35. Zakona o zaštiti potrošača dostavljam zahtev za raskid ugovora...bla....bla....'', a u drugom paragrafu stoji: ''Obaveštenje korisnika - Ugovor se može raskinuti, BEZ PRAVNIH POSLEDICA, u roku od 14 dana od dana njegovog zaključenja, s tim što će korisniku biti fakturisani troškovi eventualno ostvarenog saobraćaja kao i deo pretplate za koji je uključen saobraćaj''....

Drugi papir je ''Potvrda prijema zahteva za raskid ugovora'' na kome u poslovnici treba da stave pečat da su to primili.

I sad biser godine (ako ne i veka). Odlazim jutros u poslovnicu MTS-a i donesem zapakovan telefon, SIM karticu, garantni list, svu opremu (punjač, sluške, bateriju) i predočavam službeniku moj problem. Prvo me je gledao ko tele u šarena vrata, a razumeo je suštinu tek kada sam mu rekao: ''Ja sam kupio telefon online, dakle nisam fizički znao kakva je roba u momentu kupovine i da po članu 35. Zakona imam pravo da robu vratim ukoliko sa njom nisam zadovoljan''. Njega je zbunilo odkud ta dva papira poslata od Telekoma uz ugovor pa mi je čak rekao da je to ''neka greška'' (iako zakon obavezuje trgovce kod kupovine na daljinu da pošalju primerak izjave o raskidu ugovora u roku od 14 dana). E, onda mi je rekao da ''opšti uslovi i poslovna politika Telekom-a'' propisuju da se uzet uređaj od njih može vratiti (ako ima oštećenja) u roku od 24 časa i da mi je taj rok prošao. Onda sam ja njega upitao da li je politika firme jača od zakona i kako onda tumači primerak Zahteva za raskid koji mi je njegova firma (MTS) poslala i na sve to mi je rekao da nije upoznat, da sam mu prvi takav slučaj i da ''nema saznanja'' o tom članu 35. Zakona, na šta sam ja ostao zaprepašćen.

Dakle, zakon kaže ''izričita saglasnost'' - po mom uverenju ako je nešto izričito to onda mora da znači da sam to konkretno negde i potpisao (a kako nigde se u ugovoru to ne spominje, zašto su mi odmah uz ugovor i poslali primerak zahteva za raskid u roku od 14 dana?!)...

Sve u svemu, mislim da je ovo proizvoljno tumačenje sa njihove strane, ali videćemo, ostalo je da me dotični sutra kontaktira kada pozove svoje nadređene....pa videćemo...

Manje više i moje pravo, ali skandalozno je to da neko ko se bavi trgovinom ne poznaje elementarne članove Zakona o zaštiti potrošača i ispred tog zakona stavlja opšte i interne akte firme.
[ New Village DC @ 13.08.2012. 22:21 ] @
Trebao si da im postom posaljes zahtev za raskid + telefon.
[ alexg @ 14.08.2012. 07:45 ] @
Citat:
New Village DC: Trebao si da im postom posaljes zahtev za raskid + telefon.


Da, ali u zahtevu za raskid piše ''Ukoliko je ugovor zaključen sa uređajem isti dostaviti u najbližu poslovnicu MTS-a''...
Zanima me (ako neko zna), ako oni formalno odbiju da mi prime Zahtev za raskid ugovora po čl. 35. Zakona o zaštiti potrošača (jer uz taj zahtev imam Potvrdu prijema zahteva za raskid'' koju treba da oni overe kad prime, kome bi trebalo prvo da se obratim? Tržišnoj? Udruženju potrošača?
[ miki069 @ 14.08.2012. 10:52 ] @
Potpisao si ugovor na 24 meseca, da ti usluga teče od tog i tog datuma.
Time si se "izričito" saglasio da hoćeš početak usluge na taj i taj datum.
[ alexg @ 20.08.2012. 13:37 ] @
Citat:
miki069:
Potpisao si ugovor na 24 meseca, da ti usluga teče od tog i tog datuma.
Time si se "izričito" saglasio da hoćeš početak usluge na taj i taj datum.


Ipak ne.

Doduše, posle tri dana odlazaka u poslovnicu zaredom, pa njihovih konsultacija sa centralom i na kraju moje nepopustljivosti ugovor sam RASKINUO bez pravnih posledica. Vratio sam aparat, rekli su mi da ću dobiti samo račun za potrošen saobraćaj za vreme korišćenja kartice i to je to.

Na kraju, bitno je reći da je reč o zakonskoj mogućnosti da se ugovor raskine samo kad je slučaj sa kupovinom na daljinu (dakle, u momentu poručivanja robe kao kupac ja ne znam kakva je ta roba i da li će mi odgovarati) i naravno da ima taj rok da se ugovor raskine.

Zaprepašćujuće je to što ni zaposleni momak u poslovnici, a ni devojka u korisničkom servisu koji sam zvao nisu čak ni čuli za tu odredbu zakona, ali na sreću, neko pametniji od njihovih šefova je procenio da sam ja u pravu.

Jedino, ne može se vratiti izgubljeno vreme na bespotrebne odlaske u poslovnicu, ali na kraju, upornost se isplatila. :-)