[ Blue82 @ 24.04.2012. 18:34 ] @
Bas me zanima koliko ljudi na ovaj nacin vozi svog ljubimca. Nesto slicno su mi davno objasnjavali u auto skoli ali sam mislio da je to nesto sto je ostalo iz Titovog rezima, i to niko nikada nije ni trazio od nas, jedino su nam pokazali kao mogucnost drzanja volana. Medjutim, kroz neko zezanje sa jednim nasim aj da ga nazovem reli vozacem (ako se tako mogu nazvati domace auto trke) da je to apsulutno jedini pravilan nacin drzanja volana, i na taj nacin savladavaju obuku svi vozaci urgentnih vozila (mimo sportske voznje).

Ono sto je zanimljivo a delom je vezano za ovu temu, to je zasto sediste treba postaviti blize volanu nego sto ga npr ja postavim. Skrenuo mi je paznju da ukoliko kada sam naslonjen na sediste, mogu uhvatiti gornji deo volana tako da mi je ispruzena ruka u laktu, time gubim dve stvari. Prvo, u slucaju krizne situacije vreme reagovanja je mnogo sporije, a drugo u slucaju sudara, gotovo sigurno cu polomiti rame, posto se sila udara prenosi, kako je ruka ukocena do ramenog pojasa, a tada cu se sigurno grcevito drzati za volan jer to je refleksna reakcija. Ista stvar je i sa nogama. Ukoliko noge mogu da prilikom punog stiskanja perdala kocnice ili kvacila budu ispruzene, ili gotovo ispruzene, prvo sila kocenja je slabija, a drugo, slicno kao i sa rukama, u slucaju sudara sila se nece delom ublaziti savijanjem noge, vec se ista prenosi do kukova koji ce najverovatnije biti polomljeni.

Eto, neko to vec zna, a nekome ce mozda dobro doci.
No, da se vratim na temu, koliko vas na pravilan nacin drzi volan, i koga su uopste tako i ucili?



[ Lavlja_Jazbina @ 24.04.2012. 18:50 ] @
Ovaj sistem su me ucili na kamionu.Na auto je bilo nesto slicno,ne ovako ali slicno.
[ jnk @ 24.04.2012. 19:35 ] @
To je samo jedan od nacina motanja volana to nije 'pravilan' nacin. Ima raznih skola, u bmw skoli voznje kao i kod Alvirovica u NAVAK-u te uce drugaciju tehniku, jedino sto je isto je da se ruke drze na 15 do 3 umesto 10 i 10 kako te uce u auto skoli. U sustini sviranje ku*cu, motas volan kako ti je najlakse, jedino je drzanje bitno.
[ cika dacha @ 24.04.2012. 22:04 ] @
kad vozim brzo ja drzim obe ruke na volanu u tom pravilnom polozaju 9 i 15! al kad vozim gradom opusteno samo mi je leva ruka na volanu jer sam levoruk a sediste je namesteno polu uspravno tj bez problema da vidim put i ceo auto okolo al da udaljenost bude kad stisnem kvacilo da je noga skoro 85% ispruzena!!! taj polozaj mi najvise odgovara!!!
[ Zarko Silic @ 24.04.2012. 22:17 ] @
Aha,

ako se juri, onda obavezno ruke na volanu


[ ventura @ 24.04.2012. 23:22 ] @
Ja vozim relativno blizu volanu i sa uspravnim sedištem jer mi tako prija za kičmu, ne zbog nekih tamo teorija o sili kočenja i glupostima...
[ jnk @ 24.04.2012. 23:54 ] @
To je znak da si omatorio, zao mi je. Sto nize to bolje.
[ Zarko Silic @ 24.04.2012. 23:58 ] @
Jes, vala. I moj pradeda je vozio isto ovako kako je Ventura opisao svoj nacin voznje


P.S. Ne postoji univerzalno pravilo za voznju u "civilnom saobracaju". Svako prema sebi pronalazi polozaj i nacin koji mu najvise odgovara.
[ Java Beograd @ 25.04.2012. 07:18 ] @
Šta je sledeće ? Kako se pravilno gazi papučica gasa ? Pa onda, "kako se pravilno drži menjač", pa sledi "kako se pravilno podiže ručna", i na kraju "kako se pravilno otvaraju vrata" ?
[ vladd @ 25.04.2012. 07:28 ] @
Pre svega treba sedeti udobno. Volan se drzi prema prilici, ovaj nacin jeste na odredjen nacin najbezbedniji posto je ergonomski, prati odredjen relaksirajuci polozaj ruku u odnosu na telo.

BMW-ov sistem, na 9 i 3 je nastao iz razmisljanja da je volan znacajno uzi od ramena, i da se volan drzi jos prirodnije na najvecoj distanci na volanu.

Kako god, treba odabrati najudobniji nacin, svi su vozaci poprilicno razliciti i po gabaritu i po znanju, pa prema tome nema univerzalne formule.

Ja inace sedim malo "blize" volanu(jako relativno, posto sam 182cm, ali u odnosu na moje "visinske" kolege), vise zbog sedista i pristupnosti svih dugmica, a volan drzim kao na slici(10 i 2) samo ako je neka gungula i povecana opreznost, tipa preticanje...jurcanje(sa 80)

Poz
[ pctel @ 25.04.2012. 09:28 ] @
Citat:
Java Beograd: Šta je sledeće ? Kako se pravilno gazi papučica gasa ? Pa onda, "kako se pravilno drži menjač", pa sledi "kako se pravilno podiže ručna", i na kraju "kako se pravilno otvaraju vrata" ? :)

Pa za vozaca autobusa ne mozes poloziti dok ne uvezbas izmedju ostalog i sve navedeno...
Za auto to retko ko gleda, vozi kako hoces.
[ Boris Tadić @ 25.04.2012. 09:52 ] @
Stalno menjam 2-3 utvrđena položaja(sa svega par % razlike u cm, ° i "zupcima"), uglavnom izbegavam da bilo koji od ekstremiteta bude skroz ispružen, jer niti je udobno, niti ima svrhu sem protezanja, niti ostavlja normalan utisak na bilo koga.

Volan najčešće skroz izvučen i u maksimalnom gornjem položaju ili jako blizu maksimalnog gornjeg položaja.

Obe ruke najčešće na 9 i 15, zbog ergonomije volana, mada neki preporučuju na 8 i 16h zbog pravilnog otvaranja vazdušnog jastuka - to nisam imao prilike da iskusim.

Jedna ruka uglavnom na oko 10-11h (~13-14h ako je desna) ili 18h kada je ravan put.
[ goat @ 26.04.2012. 22:32 ] @
najlakše sam nalazio idealan položaj u P-126 sa svojom visinom od 191cm....

... sedište primaknuto volanu (krenulo se na teniski turnir, dubl je bio u pitanju), ruke na volanu 9:15, ruke savijene u laktovima pod 55 stepeni, , kičma u obliku kifle, brada na volanu, kolena na "istrument tabli".... a u kolima 4 putnika koja viču " ovako možemo i na more!"..... i još 4 teniska reketa pride... loptice su bile u gepeku...
milina
[ etjen @ 26.04.2012. 22:46 ] @
ja bih primetio da ako sedite kao većina žena - dakle onako kako je ventura napisao da on sedi :) (no hard feelings) a pritom ste još i žena koja ima slabiju muskulaturu, šanse da udarite u šoferku prilikom udarca od pozadi (a i od napred) su značajno veće nego kad se odmaknete-
Ili da polomite ruku ili šaku. I to udarci ne moraju uopšte biti sa brzinama većim od 20-30km/h. Može vam se desiti, npr, kad ste na semaforu...


Dakle za gradsku vožnju, takav vid sedenja je vrlo opasan.
Što se tiče trkačke staze gde su vozači u stalnom oprezu i zgrčenih mišića ruku na volanu, ovaj način je bolji jer daje koju milisekundu bržu reakciju.

Inače vozim tako da mi telo bude opušteno i poprilično zavaljeno.

a da dodam još i pitanje vazdušnog jastuka, koji kod nižih osoba koje su primaknute volanu, može dovesti do povreda (dakle kod onih koji se baš nabiju uz volan - a ima ih)
[ jnk @ 27.04.2012. 08:42 ] @
Da ti se to ne bi desilo imaš sa svoje leve strane jedan uređaj u vidu tanke trake koji se izvlači iz naizgled beskonačne rupe i fiksira se svojim ankerima u slot sa suprotne strane. Prilikom sudara ta tanka traka te sadrži da ne bi udario u šoferšajbnu.
[ ventura @ 27.04.2012. 08:47 ] @
Citat:
etjen: ja bih primetio da ako sedite kao većina žena - dakle onako kako je ventura napisao da on sedi :) (no hard feelings) a pritom ste još i žena koja ima slabiju muskulaturu, šanse da udarite u šoferku prilikom udarca od pozadi (a i od napred) su značajno veće nego kad se odmaknete-
Ili da polomite ruku ili šaku. I to udarci ne moraju uopšte biti sa brzinama većim od 20-30km/h. Može vam se desiti, npr, kad ste na semaforu...

Dakle za gradsku vožnju, takav vid sedenja je vrlo opasan.

Jesu to neki fakti ili si ti samo tako pretpostavljaš?

Na koju foru ćeš udariti u šoferku ako si vezan? (pa još kad imaš i 658 airbagova u autu)

A to da žene imaju slabiju muskulaturu je totalno irelevantno kada se uzmu u obzir sile prilikom takvih udaraca... U tim slučajevima jedinu razliku može napraviti to ako ti je tata bio hulk ili superman, pa imaš neke nadprirodne moći... Prilikom udarca odpozadi ili odnapred sa nekih 50kmh, svi objekti unutar automobila doživljavaju nekih 40-50G, što znači da odrastao čovek od nekih 80 kg treba da zadrži 3.6 tona težine svojim rukama da ne bi udario, a to teško da možeš da izdržiš osim ako se ne prezivaš Hulk...

[Ovu poruku je menjao ventura dana 27.04.2012. u 10:23 GMT+1]
[ andre2000 @ 27.04.2012. 09:06 ] @
@etjen:

Verujem da bi razlika između žene za volanom i mene u slučaju sudara više bila na strani moje znatno veće kilaže od prosečne ženske kilaže nego na strani snage u telu/rukama.
[ X Files @ 27.04.2012. 09:07 ] @
Sa obuke vozača, jedino se sećam da mi je instruktor napomenuo da ne smem dozvoliti da mi se ruke upliću. To sam upamtio i poštujem. Sve ostalo su nijanse.

Sada pojma nemam kako drzim volan, sem da snimim kamerom i kasnije proučavam. Ono što je definitivno je da u razlicitim okolnostima (autoput, otvoreni put, gradska voznja, raskrsnica, ...), sasvim drugačije držim ruke. A još je verovatnije i da menjam položaj da bih odmarako ruke.

Nekad obesim obe ruke na dno volana, nekad desnu ruku držim na menjaču, nekad levi lakat naslonim na izbočinu na stranici vrata...
[ etjen @ 27.04.2012. 10:41 ] @
Citat:
jnk: Da ti se to ne bi desilo imaš sa svoje leve strane jedan uređaj u vidu tanke trake koji se izvlači iz naizgled beskonačne rupe i fiksira se svojim ankerima u slot sa suprotne strane. Prilikom sudara ta tanka traka te sadrži da ne bi udario u šoferšajbnu.


ultra duhovito

Citat:
ventura: Jesu to neki fakti ili si ti samo tako pretpostavljaš?

Na koju foru ćeš udariti u šoferku ako si vezan? (pa još kad imaš i 658 airbagova u autu)

A to da žene imaju slabiju muskulaturu je totalno irelevantno kada se uzmu u obzir sile prilikom takvih udaraca... U tim slučajevima jedinu razliku može napraviti to ako ti je tata bio hulk ili superman, pa imaš neke nadprirodne moći... Prilikom udarca odpozadi ili odnapred sa nekih 50kmh, svi objekti unutar automobila doživljavaju nekih 40-50G, što znači da odrastao čovek od nekih 80 kg treba da zadrži 3.6 tona težine svojim rukama da ne bi udario, a to teško da možeš da izdržiš osim ako se ne prezivaš Hulk...

[Ovu poruku je menjao ventura dana 27.04.2012. u 10:23 GMT+1]


Postoji mogućnost da udariš u šoferku iako si vezan. Gomila pojaseva na starijim vozilima ima neki prazan hod i nije stalno nategnut. Ako si preblizu šoferke a šoferka je inače mnogo bliže vozaču kod starijih i manjih kola (kola tipa jugo, kec, starija mala vozila, ili Lada i sl.) postoji dobra šansa za tako nešto.
Pazi, čak i da su u pitanju nova kola, niže osobe koje sede blizu do volana, rizikuju udarac u sam volan glavom sve i da ih pojas zategne.

Inače, izgleda da mi je tata bio Hulk ili Supermen jer sam ja izašao nepovređen prilikom čeonog sudara prilikom 60km/h direktno u kamion. Zadržao sam se rukama a nisam ni bio vezan. Ruke su mi bile ispružene i zgrčene jer sam imao dovoljno vremena da se pripremim za sudar (ali na žalost ne i da usporim više) Auto je prošao loše...
Tako da tih 40-50G što gledaš po Discaveryju i slično, nisu baš uvek primenljivi. Da sam kojim slučajem sedeo kao ti, prošao bih kroz šoferku 100%.


Citat:
andre2000: @etjen:

Verujem da bi razlika između žene za volanom i mene u slučaju sudara više bila na strani moje znatno veće kilaže od prosečne ženske kilaže nego na strani snage u telu/rukama.


Sve to zavisi od mnogo faktora, ali u svakom slučaju ti je bolje da imaš više prostora između tebe i volana. Daješ priliku pojasu da odradi pravilno šta treba a i ne daj bože, jastuk ako se otvori ne gađa te odmah u grudi.


Sve što pišem, pišem iz iskustva. Nemam nikakve linkkove koji to potvrđuju, niti me zanimaju. Znam šta sam ja prošao u svom vozačkom stažu i znam šta sam viđao po ulici. Znam kako ljudi voze i kakve automobile voze i generalno smatram da je mnogo bolje imati određenu distancu od volana - npr. niže osobe često dignu maksimalno sedište prilikom vožnje, tada im - u zavisnosti od dizajna kola - neretko, glava stoji jako blizu gornjem delu šoferke. Ako još isprave naslon i približe sedište volanu, ostane im samo 10-tak cm od čela do stakla. Prlikom sudara, pojas zateže odmah ali telo, a glava se zanosi i u takvom scenariju udara o staklo...
[ jnk @ 27.04.2012. 10:52 ] @
Ti očigledno pojas nikad nisi koristio. Nijedan nije stalno 'nategnut' već se stegne kad se naglo cimne. Prosto ne mogu da verujem da to moram da ti objašnjavam.

Što se tiče direktnog sudara sa 60 km/h to je tek smejurija. Možeš na svakom sajmu automobila na SATovom štandu testirati kako izgleda momentalno zaustavljanje sa pojasom pri 8 km/h. Kada bi se u momentu zaustavio sa 60 km/h ne bi mogo rukama da se zadržiš pa makar da si švarceneger u najboljim danima.
[ bakara @ 27.04.2012. 10:57 ] @
Citat:
etjen: Inače, izgleda da mi je tata bio Hulk ili Supermen jer sam ja izašao nepovređen prilikom čeonog sudara prilikom 60km/h direktno u kamion. Zadržao sam se rukama a nisam ni bio vezan. Ruke su mi bile ispružene i zgrčene jer sam imao dovoljno vremena da se pripremim za sudar (ali na žalost ne i da usporim više) Auto je prošao loše...
Tako da tih 40-50G što gledaš po Discaveryju i slično, nisu baš uvek primenljivi. Da sam kojim slučajem sedeo kao ti, prošao bih kroz šoferku 100%....


Mislim da jos nikada na forumu nikome nisam rekao da lupa...ali ti si se ovde nalupao za medalju.

Mnogo si jak.

[ etjen @ 27.04.2012. 11:19 ] @
pa dobro. Priznajem da zvuči čudno, ali bilo je tako. Ne postoji način da vam dokažem, to stoji, ali nikada na ovom forumu (niti bilo gde drugde) nisam pisao laži.

Citat:
jnk: Ti očigledno pojas nikad nisi koristio. Nijedan nije stalno 'nategnut' već se stegne kad se naglo cimne. Prosto ne mogu da verujem da to moram da ti objašnjavam.

Što se tiče direktnog sudara sa 60 km/h to je tek smejurija. Možeš na svakom sajmu automobila na SATovom štandu testirati kako izgleda momentalno zaustavljanje sa pojasom pri 8 km/h. Kada bi se u momentu zaustavio sa 60 km/h ne bi mogo rukama da se zadržiš pa makar da si švarceneger u najboljim danima.


jnk

a ja ne mogu da verujem da ne možeš da shvatiš na šta sam mislio - Kada kažem nategnut mislim da je mehanizam ispravan i da ti je uz telo. Jel ti nikad nisi vezao pojas u nekim kolima koji ti je landarao oko tebe jer opruga koja vraća pojas je istegnuta i neće da ga vrati nazad kada ga otkačiš?
E, na to mislim.

I ja nisam rekao da sam udario u zid pri brzini od 60km/h, niti da sam se u momentu zaustavio. Udario sam u kamion koji je pravio polukružno na sred puta i odbacio sam i njega par metara. Dakle sila je donekle ublažena.

Dakle da bi bilo kristalno jasno šta mislim:
Kada kažem blizu volana, mislim na opasno blizu volana gde ljudi sede na 15cm od volana grudima.
[ vladd @ 27.04.2012. 11:37 ] @
E sad, kada se preteruje onda su i glupi saveti pametni.

Postoji sedenje kada su ruke na oko 170 stepeni u laktovima, gotovo ispruzene, i postoji blize sedenja, kada su ruke dvadesetak ili nesto vise stepeni savijenije.

Sedeti na 15cm od volana je ugao ruku u laktovima manji od 80 stepeni. Moze se zubima okretati volan.

Meni licno odgovara kada su mi dlanovi u visini sredine bicepsa(mozda koji cm prema laktu), pri podignutom volanu. I taman sam u pravoj korelaciji sa pedalama i dugmicima.

NAravno, ne podignute ruke

Jednostavno treba odabrati komotan polozaj iz kojeg se moze sa najmanje muke okretati volan i koristiti enterijer vozila. Putnickog, naravno

Poz
[ bakara @ 27.04.2012. 11:39 ] @
Citat:
etjen: pa dobro. Priznajem da zvuči čudno, ali bilo je tako. Ne postoji način da vam dokažem, to stoji, ali nikada na ovom forumu (niti bilo gde drugde) nisam pisao laži.

Naravno da nije bilo tako...od cele price je moguce samo da je bio ceoni sudar, ali sigurno nije bio pri 50-60km/h jer to je brzina pri kojoj od same inercije dolazi i do unutrasnjih povreda cak i kada nema fizickog kontakta sa delovima automobila.

Citat:
etjen
Dakle da bi bilo kristalno jasno šta mislim:
Kada kažem blizu volana, mislim na opasno blizu volana gde ljudi sede na 15cm od volana grudima.

Niko nije pomenuo sedenje na 30cm od volana, vec sedenje u normalnom uspravnom polozaju gde si udaljen oko 40-50cm od upravljaca, a to sto si udaljen metar od upravljaca ti ne moze nikako pomoci u sudaru, samo ce tvoje telo prtrpeti vece ubrzanje i vecu silu zaustavljanja.
[ etjen @ 27.04.2012. 11:47 ] @
koje uopšte pominjao metar od volana???
Bilo je pitanje da su ruke skoro ispružene i zategnute na volanu ili iskrivljene u laktovima gde se sedi vrlo blizu volana. Ljudi sede baš blizu volana, tipa 15-20 cm (odokativno) i to smatram lošim.

I slušaj bakara, sada me već prenosno nazivaš lažovom, što svakako nije lepo i to ne moram da čitam.
Ako ne veruješ, tvoja stvar. To nije nešto što se desilo komšiji već meni, dakle nisam pogrešno čuo ili se naduvalo u priči dok je stiglo do mene.
Već si mi rekao da lupam i to je dosta od tebe, izrazio si svoj stav, nema potrebe da mi elaboriraš zašto misliš da ne govorim istinu.


Uostalom o tome sam već pričao u temi o tome da li je veći auto sigurniji od manjeg ili zavisi i od deformibilnih zona na autu koliko su dobro urađene (ne sećam se kako se zove tema, bilo je pre godinu ili više)
[ bakara @ 27.04.2012. 12:19 ] @
Citat:
etjen: koje uopšte pominjao metar od volana???
Bilo je pitanje da su ruke skoro ispružene i zategnute na volanu ili iskrivljene u laktovima gde se sedi vrlo blizu volana. Ljudi sede baš blizu volana, tipa 15-20 cm (odokativno) i to smatram lošim.

Rekao sam otprilike, ali uzmi metar 80-90cm ima sigurno.

Citat:
etjen
I slušaj bakara, sada me već prenosno nazivaš lažovom, što svakako nije lepo i to ne moram da čitam.
Ako ne veruješ, tvoja stvar. To nije nešto što se desilo komšiji već meni, dakle nisam pogrešno čuo ili se naduvalo u priči dok je stiglo do mene.
Već si mi rekao da lupam i to je dosta od tebe, izrazio si svoj stav, nema potrebe da mi elaboriraš zašto misliš da ne govorim istinu.

Izvini za ono gore, rekao sam da izbegavam tako nesto da kazem nekome.

Sasvim sigurno nije bila ta brzina, verovatno si i kocio i ukupna brzina prilikom kontakta je bila mnogo manja.
[ etjen @ 27.04.2012. 12:33 ] @

apropo toga koliko žene sede blizu volana:

zimus kad je bila ona mećava. Zaglavi se komšinica sa novom Korolom u snegu. Pondim se ja da pomognem, da izvučem auto iz snega. Ona izlazi, ja ulazim u kola. Jedva sedam od volana (nisam hteo da joj pomeram sedište za tako kratko). Volan mi je bio na ne više od 20cm od grudi.
O tome u principu sve vreme pričam. Čini mi se da je i po uputstvu za vazdušne jastuke propisan minimum udaljenosti tela od volana i poprilično sam siguran da udaljenost mora biti veća da ne bi došlo do povreda.
[ vladd @ 27.04.2012. 14:41 ] @
http://www.amr-outdoorwelt.de/Shop/sg_1132.htm

Otprilike je 10 inca, odnosno 25cm neka bezbedna udaljenost zbog otvaranja erbega. Koliko su ispitivali, mada, ja sam uvek nekako skeptican, svaki covek je jedinka za sebe, i ne moze se ubaciti lako u statistiku sta je najbolje za koga. Svako neka definise rastojanje i prema sebi i prema vozilu, ali eto, neka se ne zavlaci blize od 25cm...i neka nikada ne proba da li je to bezbedno

Poz
[ Zarko Silic @ 27.04.2012. 19:22 ] @
Citat:
etjen: Inače, izgleda da mi je tata bio Hulk ili Supermen jer sam ja izašao nepovređen prilikom čeonog sudara prilikom 60km/h direktno u kamion. Zadržao sam se rukama a nisam ni bio vezan. Ruke su mi bile ispružene i zgrčene jer sam imao dovoljno vremena da se pripremim za sudar (ali na žalost ne i da usporim više) Auto je prošao loše...


Zasto lepo ne kazes odmah da ti je tata bio masinovodja pa se ne bi dizala tolika prasina.

Ovi bre moderatori misle kako si ti sa Jugicem skrsio kamioncugu.
[ supermario @ 27.04.2012. 20:57 ] @
Ha ha, i ja sam htio isto da pitam, koliki je bio voz kojim si upravljao ako se desilo ovo: "...kamion koji je pravio polukružno na sred puta i odbacio sam i njega par metara"!

Ili je u pitanju bio djeciji kamion sa akumulatorom, ono sto djeca vozikaju po parkovima...?






[ etjen @ 27.04.2012. 23:12 ] @
hmm, interesantno koliko ovde ima pametnih ljudi na jednom mestu...
Ako nekog interesuje, auto koji sam vozio ja vozio je bio Citroen AX, kamion je bio kamion Minel elektrogradnje, mislim da je bio IVECO, sa ciradom nazad, dakle ''lakši'' kamion. Kretao sam se iz pravca NBG-a Brankovim mostom, nakon bombardovanja u sred noći. Sve je bilo pusto, išao sam nekih 80-tak na sat.
Kamion je stajao sa desne strane Brankove sa uključenim levim migavcem, nakon mosta na ulasku u grad (tada je tu bila neka banka).
Mislio sam da je dao migavac kako bi se uključio na put i nastavio u mom smeru. Ali on je pravio polukružno preko cele ulice i duplih linija i nije me video iako je sve bilo pusto i nikakvih smetnji da me vidi (a i čuje)
Nisam smanjivao brzinu jer na tom delu puta postoje dve trake za jedan smer a mislio sam da on hoće da se uključi i nastavi u mom smeru. U svakom slučaju mislio sam da će me sačekati.
Kada sam bio na 20-tak metara od njega primetio sam da on kreće i da kreće polukružno, tj. da seče direktno moju traku. Legao sam na sirenu i pritisnuo kočnicu. Tada sam i pogledao mahinalno na km sat - tik pre udara išao sam 60km/h i direktno sam ga udario u vozačeva vrata.

Od siline udara, moj levi far je odleteo 20-tak metara dalje (ispao iz ležišta i što je najzinimljivije nije se razbio), pola prednjeg dela kola je bilo havarisano a vozač kamiona nije mogao da otvori svoja vrata već je izašao na drugu stranu. (dobro, kamion se nije pomerio baš par metara ali metar do dva jeste)


Dakle, ovo je ukratko opis sudara. Brzina prilikom kontakta je mogla biti nešto manja od 60km/h ali ne verujem nešto značajno u vrh glave 10km/h. Nisam bio vezan, izašao sam najnormalnije iz kola. AX se pokazao kao izuzetno vozilo iako je njegov lim na oko tanak i nikakav. Zone sudara su se savile izgleda baš kako je trebalo.

Sve u svemu, ja toliko o tome, Ko želi nek veruje, ko neće ne mora.
[ ludidzora28 @ 28.04.2012. 02:11 ] @
Imao sam i ja jednu situaciju, do duse sa motorom. Brzina je bila oko 60, do najvise 70 kmh, na moju ne paznju, sagnuo sam se da ispravim far, posto mi je malo ranije pao motor sa nogara i pomerio ga u stranu i bas sam nasao kad cu to da uocim, (u pitanju je MZ TS 150 '79 koga sam sredio komplet, bio kao nov, ulozeno dosta truda i para) i bio sam bas iznerviran zato sto se polomio i zmigavac, no nije to ni bitno, uglavnom dok sam se sagnuo da ispravim taj far, skrenuo pogled sa puta, vratim ruku na korman, ispravim se, pogledam gore kad ono kamion, znaci istok momenta sam ga zakucao. Kamion je stajao u mojoj traci i udario sam ga od pozadi. Ali nisam prosao bez povreda, najveca je bila polomljene obe ruke, u zglobovima saka, ustvari smrskani zglobovi, ruke ispruzene skroz, laktovima, ramenima, nista nije bilo. Motor se malo skupio, felna dosla do dobosa, ulubio sam rezervoar sa najbolnijim mestom, i iskrivio korman, tako da kad ga okrenem za 180* onda bude noralan, cisto da se vidi jacina udarca. I po prici ljudi iz kamiona udarac se unutra cuo strahovito, misli su da im je eksplodirala plinska boca u prikolici, i kamion je otisao napred par metara, to su njihove reci. U pitanju je Telekomov kamioncic, od 3.5t ili koliko vec. Jeste da je motor ali udarac je bio sa velikom brzinim za takav sudar i u sustini sam prosao odlicno i naucio najvazniju lekciju dok sam za volanom/kormanom, ne skreci pogled sa puta dok vozis, sto mislim da je mnogo bitnije od ovog kako sedis i drzis volan...
[ Zarko Silic @ 28.04.2012. 09:34 ] @
Pa ti stvarno mozes sebe smatrati da si vaskrsno.

Sila udarca pri brzini od 60 km/h ravna je sili pada sa 4. sprata visespratnice na zemlju.

Pa sad vi procenite kolike su sanse da se prezivi ako se docekate na ruke ma koliko to nesto na sta padate bilo mekano.








[ etjen @ 28.04.2012. 10:39 ] @
ludidzora
izgleda da je i tebi tata Hulk

baš da vidim sada da li će da te napadnu da lažeš, jer zaboga ti si motorom udario u kamion i to pri većoj brzini od moje kolima i prošao relativno OK- a to je nemoguće
[ Zarko Silic @ 28.04.2012. 10:55 ] @
Evo recimo u našem kraju se dešava da miš progrioze gvozdeni plug, ili da mačak pojede kilogram soli, a da posle toga uopšte ne pije vode i tome se niko ne čudi.

Kod nas ne važe zakoni normalne vec nebeske fizike.













edit:slova

[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 28.04.2012. u 14:46 GMT+1]
[ dejanet @ 28.04.2012. 11:41 ] @
Kod sudara ogroman deo energije absorbuju deformacije vozila, bankine itd.. i naknadna kretanja u smerovima drugacijim od sudara.
[ etjen @ 28.04.2012. 12:05 ] @
^^^naravno. U tome i jeste poenta
[ supermario @ 28.04.2012. 12:18 ] @
Ma da, kamion je svrstan u lakse, a Citroen AX je ogromno i tesko auto, ne znam ima li prazan AX vise od 800 kg?Pri tom je kamion pomjeren 1 do 2 metra, valjda od siline udara ili od tezine AX, kamion kolisan god da je ima preko 2000 kg, i onda se iz svega toga izadje kao sa setalista???To sam jedino gledao u lose reziranim crtanim filmovima...
[ bakara @ 28.04.2012. 15:21 ] @
Citat:
etjen:
Dakle, ovo je ukratko opis sudara. Brzina prilikom kontakta je mogla biti nešto manja od 60km/h ali ne verujem nešto značajno u vrh glave 10km/h. Nisam bio vezan, izašao sam najnormalnije iz kola. AX se pokazao kao izuzetno vozilo iako je njegov lim na oko tanak i nikakav. Zone sudara su se savile izgleda baš kako je trebalo.

Citroen AX sa deformabilnim zonama, 60km/h, bez pojasa, i direktan udar u kamion....i ti izlazis nepovredjen, znam da je negde bilo:



Inace evo crash test naslednika AX, citroen saxa, da vidimo kako prodje na 50km/h





Inace sa 80km/h, svi su automobili unisteni i nema sanse da se prodje bez povreda ma kakve mere pasivne zastite da ima.
[ etjen @ 28.04.2012. 15:31 ] @
ne želim zaista da se dalje raspravljam. Na snimku je auto koji ide 80km/h i udara ispod prikolice. Snimak nema blage veze sa onim što se meni desilo. Crash test je udarac u zid, takođe nema blage veze.
Ako ne vidite razliku u mojoj priči i ovim testovima, vaša stvar.

Ja nisam čovek koji ima potrebu da drugima nešto stalno dokazuje i ubeđuje kako sam uvek ja u pravu. Posebno nemam nikakvu ambiciju da to radim na forumu sa ljudima koje uopšte ne poznajem.
[ supermario @ 28.04.2012. 15:47 ] @
Etjen, nemoj da se ljutis, nama je samo stalo da naucimo nesto novo na forumu, ja se recimo fizikom bavim 20 godina na razne nacine, naucne i prakticne, ali nikad nisam do sada znao da tijelo od 800 kg moze s lakocom pomjeriti tijelo koje je od njega triput teze, cisto mi je to novost i srecan sam sto imam priliku da ovim putem i to naucim.Kako ti taj fenomen objasnjavas?
[ pisac @ 28.04.2012. 18:16 ] @
Pustite čoveka, verovatno je udario manjom brzinom jer je uspeo dovoljno da zakoči, ali mu je u sećanju ostalo 60km/h.

Inače, za one koji se ne sećaju, dok je ostružnički most stajao nedovršen (tj. nije ga ni bilo već je autoput završavao ispred reke), a na autoputu pre beograda bili postavljeni putokazi ka čačku koji vode preko tog nepostojećeg mosta (! Srbijatm brate), jedan auto u kome su bili momak i devojka je noću sleteo sa tog mosta i zakucao se u zemlju direktno haubom. Preživeli su. Visina je bila, ako se dobro sećam, tako nešto nekoliko spratova.

Što se tiče držanja volana, mene su u školi učili da se ruke ne ukrštaju, ali ja nekako nisam uspeo da ukapiram na kakvo oni to ukrštanje misle? Sigurno neću da ih ukrštam tako što napravim X pa se zaglavim na pola okretanja sa levom rukom na desnoj strani i obrnuto, ali ih kod nekih oštrih manevara ukrštam bez problema tako što jednu ruku sa kojom ću da namotam volan uvučem unutar druge pre manevra. Što se normalnih skretanja u gradskim krivinama tiče, uglavnom motam dlanom jedne ruke, ponekad uhvatim volan sa unutrašnje strane, a nekad i sa obe ruke po spoljnoj ivici, ili već kako mi padne napamet. Na pravcu u gradu držim i 10-2 i 9-3 i 8-4, a često i samo 8 ili 10 (pa čak i 12 ponekad) dok je desna ruka stalno na menjaču.

Nekad sam sedeo zavaljen maksimalno, a onda sam vremenom počeo da podižem naslon sedišta dok nisam došao do sadašnjeg položaja koji je otprilike školski ispravan. Za razliku od Borisa Tadića, ja volan držim uvek što niže tako da mi ruke budu što bliže nogu. Sedište je naravno uvek što niže, jer mrzim ove moderne kamionske pozicije

I, jel to pravilno?
[ Lavlja_Jazbina @ 28.04.2012. 18:20 ] @
Pre nego se obrati paznja na to kako se vozi,kupiti vozilo u koje imate poverenja a to je....

[ ludidzora28 @ 28.04.2012. 18:33 ] @
Citat:
Pa ti stvarno mozes sebe smatrati da si vaskrsno.

Sila udarca pri brzini od 60 km/h ravna je sili pada sa 4. sprata visespratnice na zemlju.

Pa sad vi procenite kolike su sanse da se prezivi ako se docekate na ruke ma koliko to nesto na sta padate bilo mekano.


Kad gledam situaciju, verovatnu brzinu, kazem oko 60 kmh, posto sam motor terao na otvorenom putu 80-90, na koliko je mogao da uspori sto sam pustio gas da bi cvrkao taj far za nekih 5-6 sec. i ja se divim kao sam dobro prosao, kaciga je bila u torbi na ledjima, i za divno cudo glavu nisam ni udario. Obe ruke u gipsu, posekotina na cevanici jedno 5 cm, i levi mud mi natekao posteno :):):). I jedno nedelju dana nisam mogao da ustanem iz sedeceg polozaja a da mi neko ne pripomogne, ugruvao se tu i tamo, bio sam kilav, ali nije bilo unutrasnjih povreda...
[ goat @ 28.04.2012. 18:49 ] @
Pre nekoliko godina udario sam svojim kolima druga kola u zadnji deo... naravno ja sam kriv (blenuo sam na obližnju pumpu tražeći dizel-točionicu), bez obzira što sam bio ljut na kamiondžiju koji je naglo zaustavio na sred puta i napravio kolonu za sobom, da bi prozborio neku sa drugarom koji mu se okačio na vrata kabine .. kretao sam se brzinom 15-20km/h.... epilog: razbio sam masku, farove, iskrivio vezni lim... sreća da sam udario u AR164 (visok zadnji kraj, elastičan branik sa ojačanjem ispod) koji nije imao vidljivih oštećenja....

ostalo mi je u sećanju to da mi se "zamutilo u glavi" po udaru... posle par minuta je prošlo...

a sada ne mogu da se načudim supermenima koji udare pri brzini od 60km/h i odmah zatim naprave špagu i hodaju po gredi..

ajte ljudi
[ supermario @ 28.04.2012. 18:50 ] @
Ti napisa da je kamion stajao, dakle, udarac u cvrstu prepreku sa 60 na sat?Ako se kamion kretao u tvom smjeru kretanja onda se brzine oduzimaju tj. onda si udario razlikom tvoje i njegove brzine sto je bolja varijanta.Ja licno mislim da bi ti pri toj brzini daleko gore prosao, a ti kazes da ni glavom nisi udario?Crash testovi se rade na 65 na sat, ako se ne varam, u cvrstu prepreku autom.Pa znamo kako prodje i vozac i auto.MOja je pretpostavka da si daleko manjom brzinom udario u kamion, max sa 40 na sat, a doobro si se izlomio.Probaj zamisliti dok se opet budes vozio motorom 60 na sat pored nekog zida, da udaris u taj zid bez kocenja, ja se od te pomisli i u dobro sigurnom autu najezim...
[ etjen @ 28.04.2012. 19:05 ] @
pošto vidim da vas ima dosta koji mi ne verujete mogu reći da je i meni sada malo čudno kako sam dobro prošao.
Nisam o tome nešto razmišljao nikad ali kad vidim koliko vas se tome čudi tj ne veruje mi, izgleda da sam baš bio srećan.

Ja sam udario kamion u donji deo vrata, tj, praga i možda i delom u njegovu gumu tj, točak ne znam tačno ali tu negde. Ponavljam da je kamion bio toliko udaren da vozač nije mogao du otvori vozačka vrata, već je izašao na suvozačka.

Ne znam, možda sam kao što kaže pisac uspeo da usporim i na 45km/h ali ne verujem jer sam vozio 80 i imao sam vrlo malo vremena za reakciju, tj da zveknem kočnicu maksimalno.

Sve u svemu, to nije udarac u zid, već u kamion koji je takođe apsorbovao silinu udarca donekle i glupo je to porediti sa crash testovima. Meni apsolutno nije bilo ništa, ali apsolutno.
[ goat @ 28.04.2012. 19:14 ] @
Citat:
etjen: pošto vidim da vas ima dosta koji mi ne verujete mogu reći da je i meni sada malo čudno kako sam dobro prošao.

Sve u svemu, to nije udarac u zid, već u kamion koji je takođe apsorbovao silinu udarca donekle i glupo je to porediti sa crash testovima. Meni apsolutno nije bilo ništa, ali apsolutno.



naravno... možda ti se automobil delimično okrenuo prilikom sudara.... ma ubrzanja u teoriji sudara su (ne)uhvatljiva... možemo reći fortuna-verovatnoća ti je bila naklonjena... budi srećan
[ ludidzora28 @ 28.04.2012. 19:20 ] @
Kazem 60 po mojoj proceni, posto sam ga na otvorenom terao 80-90 uvek, pustio gas na 5 sec. da ispravim far, i koliko je mogao usporiti za to vreme? Ne tvrdim da je bilo bas 60 ali nije bilo ni 20. U pitanju je motor, MZ TS150, kad sam udario znam da se culo strasno, nisam bio svestan sta se dogodilo, izasli ljudi, podigli me, mene sve boli, nisam mogao da stojim, morao sam da sednem. Znaci ja ne kazem da sam setao i da sam se osecao super, nisam mogao da ustanem i stojim + povrede koje sam imao. Da li brzina bila tacno 60, ili 50 ne mogu da tvrdim, ali opet kazem, 80-90 pa jedno 5 sec. pusten gas, koliko je usporio za to vreme ne znam, znam da kak osam stavio ruku na gas, podigao glavu i bum... Kamion je stajo u trazi izbacen iz brzine i likovi kazu da se pomerio malo napred, ako oni lazu mene i ja lazem vas...Kako glavu nisam povredio nema pojma, bilo dosta srece taj dan...

[ supermario @ 28.04.2012. 19:35 ] @
Nebitno, bitno je da si ti dobro prosao, i ti i etjen, u tim uslovima si i glavu mogao izgubiti, ne gine se samo na 150 na sat, gine se kad nesreca hoce i sa 40 na sat.MOj prijatelj je imao udes na 40 na sat, udario je glavom u onaj lucni dio iznad vrata, izasao iz auta, naizgled je bilo sve normalno, pozalio se na lagani bol i reda radi otisao u bolnicu, odmah su ga na hitnu operaciju poslali, kazu da nije dosao da bi podlegao...
[ BB308 @ 28.04.2012. 22:16 ] @
Al' napadoste coveka kao da je rekao da je vozio 200 a ne 60 km/h.Teorija je jedno a praksa drugo.Ne znam moze li slucaj da se poredi sa fizikom i lakse telo pomerilo teze telo, ja mislim da ne moze.I ovo sa visinom i spratovima ne mora da bude, imate razlicitih slucajeva. Ipak je u pitanju cista sreca nista vise.Moglo je biti i drugacije...
A inace voznja leva ruka na 9h, kad brze vozim tu je druga na 3 otprilike tako nekako.I ne volim da vozim iza nekog visljeg auta, furgona, volim da imam preglednost ispred.Pozzz
[ ludidzora28 @ 28.04.2012. 23:22 ] @
Normalno, da smo mi i svi ostali zivi i zdravi... :) Brzinu ni ja ni on ne znamo tacnu ali po nekim procenama smo rekli koja moze biti, i ako je on kocio sa 80 neposredno pre udara i ja pustio gas, nismo bas ni puno usporili. Ja sam i dalje ubecen da sam zviznu sao oko 60, i nisam verovao da je tako strasno, kad asam video motror i sam trenutak sudara, ako je bilo manje, recimo 40, onda jos strasnije izgleda cela situacija, onda mogu da zamislim kako bi bilo na pravih 60 ili 80 ili vise... no nije ni bitno, pravu brzini mozda nikad necu saznati, jedino ako bi osposobio motor opet, sto imam u planu, pa da ga teram 80 i pustim gas na 5-6 sec. da vidim koliko ce brzina pasti, onda bi imao tacniju informaciju o brzini, koja opet ne mora da bude prava...
[ jjevtić @ 02.05.2012. 22:59 ] @
pošto sam se vozio na onoj spravi od mirka alvirka što simulira sudar pri 10 (deset) km/h siguran sam da velika većina ne bi uspela da se zadrži rukama ni pre toj brzini. sa 20 km/h već niko se ne bi zadržao......


tako da zadržavanje na ruke pri direktnom sudaru u kamion sa 60 km/h mogu samo da kažem da je glupost.