Ako vam auto malo više nego obično vuče levo-desno po kolotrazima, evo očišćene diskusije iz teme koja je obrisana zbog nekih bezveznih offtopic komentara:
Citat:
Pisac: Auto je počeo da vuče po kolotrazima. Ništa strašno, vozio sam i mnogo gore automobile, ali pošto je do sada bio potpuno imun na kolotrage (mogao sam i volan da pustim), zanima me šta je to "otišlo" (da bi znao šta da menjam)?
Imamo nekoliko mogućih kandidata:
- Letva volana
- Silen blokovi
- Balans štangla
- Gume
- Nešto peto...?
Prve dve stavke imaju znakove starenja. Ostale nemaju.
Citat:
X Files: U mom slučaju, kada sam vozio Passat B3, radilo se o silen blokovima.
Čim sam ulazio točkovima u tragove kamiona (koji su jelte širi) po autoputu, automobil je neprijatno znao da zapleše. Zamenom su svi problemi te vrste nestali.
Citat:
jnk: Sta znaci vuce na kolotrazima? Ako ti deo gume upadne u kolotrag logicno je da ce ti se volan pomeriti.
Citat:
X Files: Naravno da će se volan pomeriti. Ipak, kada su oštećeni silen blokovi, a vozi se u kolotrazima, javlja se malo, naglo, nekontrolisano zanošenje vozila, čas u jednu, čas u drugu stranu. To je jako neprijatno, jer vozač oseća da u nekom mini-trenutku nema kontrolu nad vozilom. Jedva čeka da pobegne sa tih tragova. Sličan osećaj kao kada se vozilo malo zanese na ledu. Kada su silen blokovi ispravni vozač oseća da ima kontrolu nad vozilom, bez obzira na "zatezanje volana" u kolotrazima.
Zamenjeni silen blokovi su uticali i na daleko manje trešenje vozila na pružnim prelazima, gde je poslovično neravan kolovoz. Inače, sve ovo ne bih znao da nisam doživeo, tako da kolegu koji je postavio pitanje, potpuno razumem.
U principu, to može biti jedan od mogućih uzoka njegovog problema, a možda je u pitanju i nešto sasvim drugo
Citat:
botr: Na kanal ili dizalicu, pa prvo vizuelni preglad, pa onda pajser u ruke, i otkrijes u cemu je problem. Sad, ne znam kakvi su trapovi na fokusu, ali takvo ponasanje znaju da daju stabilizatori balans stangle. Takodje, ako ima trougle viljuske, mozda su kugle i silenti dobili luft.
Citat:
andre2000: Ja sam takve simptome rešio zamenom gumenih držača amortizera, ne znam kako se "stručno" zovu.
Citat:
vladd: Oslonci trapa, pa sad, da li su silenti, da li su caure, ili sve zajedno...videce se kada se rasturi..
Citat:
Nocni: Ford focus je jedan od najupravljivijih auta u toj klasi kad je sve ispravno, odlican je i u krivinama a cim mu nesto u trapu nije u redu onda nema veceg g*vna od njega i veoma je opasan za voznju... narocito ako ga u neispravnom stanju vozi neko ko ima malo iskustva/zena i sl.
Vjerovatno imas lufta u viljuskama a moze da bude i do samih guma... mi majstori za taj tvoj problem kazemo "sam bira put".
Citat:
pisac: Okreće volan sam od sebe pa moram da ga "regulišem" malo jače nego obično.
Dok je bio dovoljno nov, bukvalno sam mogao da pustim volan dok vozim po kolotrazima i volan bi se minimalno pomerao a auto išao izuzetno pravo. Odnosno, bio je perfektan za vožnju po kolotrazima, nisam ih ni primećivao, stabilan k'o stena.
Pregled trapa je utvrdio nesavršenost na letvi i silen blokovima. Prošle godine je bila samo letva i tada nije bilo navedenih problema, tako da pretpostavljam da su dotični silen blokovi.
Nego, šta su to čaure, zar one nisu deo silen blokova? Kako se na engleskom nazivaju ti delovi: Viljuška, Čaura, Silen blok (da pročešljam youtube malo).
Citat:
pisac: Upit "mcpherson suspension" sa slikama mi je dao odgovore:
Viljuška = Lower control arm (ponekad se naziva i "wishbone" što je u stvari koska u piletu koju mi zovemo "jadac")
Silen blok = Lower control arm bushing
(slika izgleda nije mekfirson ali donja viljuška je odgovarajuća)
Citat:
pisac: Pregled trapa je inače urađen tokom tehničkog, i rezultat pregleda sam naveo. Sada ostaje pitanje kako zameniti silen blokove bez zamene viljuški, pošto se to u originalu kupuje samo zajedno.
Našao sam servis u kome ima aftermarket silen blokova, ostaje jedino da vidim da li je to opcija koja mi odgovara. I eventualno da proverim uopšte da li su silen blokovi zaista propali kao što kaže "dijagnoza", jer mi je nekoliko prodavnica reklo da prvi put čuje da su nekome na Focusu2 propali silen blokovi.
Tehnički pregled je inače obavljen na mašini za rastezanje/proveru trapa u servisu u kome se i inače radi provera trapa, a ne pajserom iz kanala. Provera trapa je sastavni deo tehničkog pregleda.
Nego, s obzirom da je trap ispravan, gume napumpane kako treba, auto vožen u istim uslovima kao i drugi mada malo (mnogo) više cepan na pravcima i posebno u krivinama, koji bi mogli biti razlozi ranijeg propadanja silen blokova?
Citat:
X Files: Silen blokovi su barem na Passatu B3 obicne guma-metal spojnice, koje stradaju vremenom od starenja gume i konstantnih dinamickih naprezanja (neravan teren i sl), a kada skines prvi put originalni deo, onda stradaju zbog loseg kvaliteta novougradjenog dela. A kada vremenom promenis sve originalne delove trapa, sve se ubrzava u kvarenju.
Inace, kad vec pomenusmo MAJSTORE i SILEN-BLOKOVE, evo mog iskustva, kada se oba ova elementa pomesaju.
Jednom sam bio prinudjen da zamenim gumu (rezervnom) kod vulkanizera kome je radnja kao trafika za novine. Ne secam se vise kojim alatom je podigao automobil na stranu radi zamene, ali se secam da je nakon zamene automobil maltene pao na zemlju tim tockom, kao da nije radio vazdusni amortizer dizalice.
Ok, progutam to i nastavim put... Medjutim, na tim kolotrazima zadnji deo automobula se toliko zanosio, da sam morao da zaustavim auto i da vidim o cemu se radi. Svasta mi je proslo kroz glavu, recimo da su tockovi skroz odsrafljeni. Medjutim, nisam umeo da zakljucim sta je u pitanju, sve je delovalo Ok.
Stao sam kod prvog ozbiljnijeg majstora na putu, da proveri. Kada sam opisao kvar, ubacio je u prvu brzinu, izbacio rucnu, i poceo da ljulja automobil napred nazada. Gledao je ispod tockova.
Kada sam i ja pogledao, imam sta da vidim. Silen blokovi skroz razvaljeni. Žvaću.
Ukratko, silen blokovi su vec bili razvaljeni, ali su nakako drzali svoj kakav takav polozaj u lezistima. Grubo podizanje/spustanje automobila, zbog zamene gume, uzrokovalo je da neki od njih promene taj ravnotezni polozaj. Tada se tek videlo koliko su zapravo silen blokovi bili truli.
Citat:
pisac: znači da je vrlo izvesno da su oni uzrok tog "vučenja" volana po kolotrazima? S tim da kod mene nije u pitanju gubitak pravca upravljanja, već bukvalno samo jače povlačenje volana, odnosno veća osetljivost volana na uzdužne kosine. Ja sam u početku mislio da je balans štangla, ali eto izgleda da su silenti.
Inače, na prethodnim kolima (Sijera) nijedan majstor nije uspeo da reši veliku nestabilnost po kolotrazima, a posetio sam ih nekoliko (Krbavčević, Djuroski, Ljubinko, JocaSurčin...). Ne sećam se više šta su sve menjali (i uzimali pare za to), ali problem je uporno opstajao. Sve dok mi nije prolupala letva pa sam umesto obične stavio servo letvu kod Dragana u Železniku. Od onda je auto počeo da se ponaša dosta bolje (mada ipak ne savršeno).
Citat:
botr: Bez uvrede, ali postoji mogucnost da neces moci sam da obavis zamenu silenta, zato sto je ponekad potrebna presa za to.
Nego, da se vratimo na temu da ljudi koji hoće nešto da nauče, to i urade.
Svojevremeno na onim prethodnim kolima na kojima nijedan servis nije umeo da reši cimanje po kolotrazima iako sam uradio sve i svašta što su preporučivali, kada je došlo vreme da se zamene gume, cimanje se prepolovilo (nije rešeno ali je bilo dosta bolje). Onda sam zamenom obične letve volana za servo letvu, dobio još manje cimanje, i tada je auto postao otprilike uporediv sa kecom (ipak i dalje za nijansu nestabilniji). Ne verujem da je letva bila neki od uzroka cimanja, već bih rekao da je samo ublažila prenos tog cimanja do vozača jer je servo letva bila daleko tvrđa pri brzinama na autoputu od obične letve. Dakle, bitan uzrok je bila sama guma, ali je ostao do kraja nepoznat još neki uzrok koji nije rešen.
Pitanje koje me živo zanima jeste ima li neko iskustva na koji način guma može da uzrokuje cimanje na kolotrazima? Da li se to dešava trošenjem gume, ili je u pitanju sama konstrukcija gume? Ja ne znam da li trošenje gume igra ulogu pošto sam te gume dobio sa vozilom, i tek kad sam ih zamenio cimanje se prepolovilo.
[ Lavlja_Jazbina @ 12.05.2012. 08:28 ] @
Citat:
Pitanje koje me živo zanima jeste ima li neko iskustva na koji način guma može da uzrokuje cimanje na kolotrazima? Da li se to dešava trošenjem gume, ili je u pitanju sama konstrukcija gume? Ja ne znam da li trošenje gume igra ulogu pošto sam te gume dobio sa vozilom, i tek kad sam ih zamenio cimanje se prepolovilo.
pa recimo da kolotrag nije iste sirine na celom delu gde postoji,i ako je on sirine 210cm a negde 190cm,a tebi guma je recimo 205 sirine desavace se cimanje.
Tu treba dodati i kolotrag koji nikad nije idealno pravolinijski,a i nova sirina gume koja na toplome pravi novi(siri-NOVI kolotrag)mogla bi prouzrokovati to CIMANJE.
[ pisac @ 19.06.2012. 09:47 ] @
Nije stvar u širini kolotraga već u uglu pod kojim guma naleže na tlo. Ne znam da li je uvek tako, ali moje iskustvo je da guma ima "želju" da se popne uzbrdo kada je uzbrdica ka spoljnoj bočnoj strani. Cimanje levo-desno je posledica toga da se uzbrdica premešta sa leve na desnu stranu dok se vozi po kolotrazima. Za razlokane silent blokove mi je otprilike i jasno zašto cimaju točak, ali kako to radi guma odnosno šara na gumi? Da li je to posledica trošenja gume, ili je jednostavno guma takva zbog same šare?
Inače, baš sam skoro čuo za jako cimanje na autoputu nakon stavljanja zimskih guma, a da bi se zatim utvrdilo da i silent blokovi ne valjaju. Ovde se cimanje javilo tek pošto su stavljene zimske gume, i onda je u saradnji sa već razlokanim silent blokovima bilo drastično.
[ Lavlja_Jazbina @ 19.06.2012. 11:11 ] @
Da li mislis da auto moze da napravi kolotrag ili je to rezervisano za kamione i teza vozila koji imaju razlicito osovinsko rastojanje.
Tu po pitanju sirine treba ubaciti i komercijalna vozila koja imaju pa trecu sirinu izmedju osovina i napravi se pravi dzumbus.
Onda auto,koji je laksi i ne idu svi disciplinovano kao kamioni zbog brzine (ja 120,ti pisac 180 i nekog pretices)a kamion 80,pa koliko vec sati.
Znaci auto je samo jednom stranom u kolotragu (a ima u njemu raznih i novih zapocetih kolotraga) pa je i zanosenje auta logicno.
Ps.
Na starom zeleznickom mostu sigurno si primetio da kada jedna strana auta uleti u sinski kolotrag,koliko zanosenje na suvom pravi,a za mokro da se i ne zamislja.
Odoh na Ostrog,a ti ces vec negirati u sto nesumnjam.
[ pisac @ 29.06.2012. 12:12 ] @
Evo update ovog slučaja, možda nekome koristi u životu:
Dakle, desilo mi se jednom u gradskoj vožnji u dužoj krivini, pri brzini koja je oko 10% ispod brzine na kojoj počinje proklizavanje (znači brzina kojom prosečan vozač ne vozi u krivinama), da mi se na trenutak aktivirao ESP (dakle bez ikakve potrebe). Ponovi se nešto slično tome još par puta. To ranije nije radio, odnosno intervenisao je tek kada proklizavanje već počne.
Zaključim ja da tu nešto nije u redu, ali ne znam šta.
Odem ja na pravac na pustom putu, rešen da testiram malo auto. Ali umesto izbegavanja severnog jelena, moj test je bio izbegavanje severnih žaba , odnosno okretanje volana levo-desno u frekvenciji koja je idealna za hvatanje rezonance vozila i celog sistema vešanja, i eventualno izazivanje proklizavanja.
I odmah shvatim gde je problem: isti ovaj koji je u ovoj temi. Auto reaguje "mekano", elastično i inertno na okretanje volana, odnosno i ne reaguje na kratka cimanja volana (što uopšte ne liči na njega) i potrebno je praviti veći otklon volana da bi se auto naglo skrenuo sa pravca. Pri tome je i održavanje željenog pravca (željeni pravac je u ovom slučaju vijuganje) daleko teže a realno i opasnije, jer kad auto počne da skreće onda je potrebno napraviti i veći otklon volana da bi se vratio na pravac a pri tome tačna reakcija na otklon volana i nije 100% predvidiva već je nekako "otprilike". I naravno ESP se tokom testa aktivirao uglavnom bez potrebe.
Zaključak je sledeći...
Razlog aktiviranja ESP-a je jednostavan: senzori na osnovu kojih ESP zaključuje da treba da se aktivira su akcelerometar i senzor položaja volana. Kad ja okrenem volan za nešto veći oklon nego što je potrebno sa ispravnim silent blokovima, i senzor položaja volana to registruje, a akcelerometar ne daje informaciju da je vozilo počelo da skreće u meri u kojoj je potrebno na osnovu položaja volana, ESP zaključuje da su točkovi počeli da proklizavaju (a nisu) i aktivira se.
Krajnje banalno.
Inače, auto se na autoputu ponaša sasvim normalno, i neko ko ga nije vozio otpočetka možda ne bi ni primetio da nešto nije sasvim u redu. Na normalnim kolotrazima koje možemo naći na našim autoputevima jedva nešto malo vuče (nijanse su u pitanju), a malo više povlači (i to sasvim upravljivo) samo na onim kolotrazima gde asfalt počinje da se "preliva", što je vrlo retko na autoputu (ali ima dosta na drugim putevima).
[Ovu poruku je menjao pisac dana 29.06.2012. u 18:37 GMT+1]
[ jnk @ 29.06.2012. 12:37 ] @
I šta je rešenje?
[ cozmo_im @ 29.06.2012. 13:32 ] @
Resenje je redovna provera trapa i guma sto se tice kolotraga.
Lepo - ja idem jednom ili dvaput godisnje idem kod vulkanizera i trapadzije na proveru i ako je potrebno, radi se reglaza. U vecini slucajeva nije potrebno.
Ako se primeti neka nelogicnost, ja menjam deo koji treba (u mom slucaju to su samo kugle, silent blokovi su i dalje tip top).
Kada je kugla imala lufta, cak i najminimalnijeg, osecalo se da povuce na volanu pri ubrzanju ili kocenju na kolotrazima.
Sto se tice ESP-a, osetio sam sledece kod Toyotinih, Opelovih i Chevroletovih vozila koje sam vozio sa ESP-om - na volanu se osecaju itekako korekcije prilikom nailaska na kolotrage. ESP stalno koriguje. Zasto je tako, ne znam, cini mi se da bih manje osetio da ESP to ne radi.
Ja sam osetio malo vece upadanje u kolotrage sa autom koji pozadi ima 275 gume(napred 245) ali pretpostavljam da to tako mora jer kad su 225 na sve 4(zimski set) to nisam primecivao.
[ Zarko Silic @ 30.06.2012. 22:51 ] @
Slikaj te gume od 275mm tako da se jasno vidi anfas, poluprofil i ceo tocak iz profila gde ce se videti kako stoji na autu (ukupno 3 fotke) pa postavi da vidimo.
Po mogucnosti slikati tako da fotografije budu sto kvalitetnije i detaljnije.
Ni ne pomišlja na popravku pa da bude sve ispravno... samo kako se rijesiti toga bez "nepotrebnog" troska...
Tvojoj ženi treba dati orden odma na neviđeno
[ Milojkovic @ 02.07.2012. 17:25 ] @
Forumski mudrijas alijas Pisac ima zmiju zvecarku u dzepu po pitanju ulaganja finansijskih sredstava u odrzavanje automobila.Ali ima ona narodna o mostu i cupriji tako da ga vec vidim u nekoj sledecoj epizodi sa otpalim tockom ili tome slicno.
[ pisac @ 03.07.2012. 15:29 ] @
Nisam vam rekao celu priču pošto znam da će dežurni savetodavci odmah da počnu suludu raspravu. Ali pošto su se već sami prozvali...
Auto nisam testirao u blizini Beograda nego na jednom pustom brdskom putu na 400m nadmorske visine, koji ima određene delove sa čistim pravicama i nešto više delova sa umerenim krivnama, a konfiguracija terena i zelenila je takva da je vrlo pregledan.
Nešto nalik WRC asfaltnim stazama.
Dok sam testirao auto na pravcu pri 60-80km/h, naišla je "pogrešna" pesma na disku (nešto od Foster The People, Call it what you want, ili Helena Beat, ili šta već), pa sam rešio da se opustim i projurim celim tim putem pri "malo" većoj brzini.
Sve u svemu, očigledno je i dalje sasvim upravljiv. Zamena može da koristi ali još nije neophodna (naročito pošto mi za nove original viljuške treba više nego što trenutno imam). Nego razmišljao sam o tome kako ako ja sa poluispravnim autom mogu da pičim do 140km/h po brdima bez problema (sa pola ESP-a), koliko li onda voze oni manijaci na WRC-u na istim takvim terenima?
[ supermario @ 03.07.2012. 20:18 ] @
Jadan taj auto s tobom, dusu mu uze..., imas li koju sliku tog cuda od auta?
[ etjen @ 03.07.2012. 21:22 ] @
e da. I mene interesuje slika te aždaje, i što bi rekao Z Silic - što detaljnije molim :)
[ Milojkovic @ 03.07.2012. 23:14 ] @
Sliku tog automobila ali i gosn Pisca pride mozete videti u svim ovlastenim servisima Forda gde ta ista stoji okacena na vrlo vidnom mestu ( vidljiva iskljucivo za zaposlene) sa detaljnim upustvom kako postupati u slucaju te elementarne nepogode...pardon njegove posete istom.
[ Lavlja_Jazbina @ 06.07.2012. 15:58 ] @
Citat:
Nego razmišljao sam o tome kako ako ja sa poluispravnim autom mogu da pičim do 140km/h po brdima bez problema (sa pola ESP-a), koliko li onda voze oni manijaci na WRC-u na istim takvim terenima?
--------------------------------------------------------------------------------
Linog sam misljenja da ni blizu taj auto ne moze da pici 140km u krivini,jer za to su potrebne nisko profilne gume i dobri koni amortizeri,a ti ih pisac sigurno nemas na toj makini.
Ako sumnjas,septembar,Zlatibor i to uzbrdo(nizbrdo mi je besmisleno)i snimamo duel.Evo ja cu biti u svojoj kolovoznoj traci i necu seci krivine,a tebi dajem da vijugas kako hoces,
snimamo i postavljamo kao dokaz da to nije istina sto pises.
[ supermario @ 06.07.2012. 19:38 ] @
Ma da..., to su oni slucajevi iz crne hronike gdje pise "vozac je odjednom i nicim izazvan izasao iz svoje i presao u suprotnu kolovoznu traku"..., bas ovako nastaju, vozi se 140, a auto neispravno.I jos se hvali time...!!!
[ pisac @ 07.07.2012. 13:12 ] @
A što vi ljudi ne čitate malo pažljivije šta je napisano ako već replicirate na to što je napisano. Nigde ne piše da sam vozio 140 u krivini. Piše lepo "do 140", i piše kakva je konfiguracija puta. To "140" je bilo u vrlo blagom zavoju, a pogledao sam brzinomer prvenstveno da bih ograničio brzinu a ne da bih video koliko brzo idem. U krivinama nisam ni gledao brzinomer, ali sigurno je bilo dosta manje od 140.
U svakom slučaju, oseća se da nešto ne radi svoj posao kako treba, ali i dalje je sasvim upravljiv. Da ne znam da su silent blokovi u pitanju, i kada ne bih znao da su mi amortizeri 100% (tj. 90%) ispravni, sumnjao bih na amortizere ili balans štanglu, jer je osećaj upravo takav: malo lelujav.
[ supermario @ 07.07.2012. 15:10 ] @
Da, u pravu si..., razlika je velika 139 i 140 km/h?Kako ti samo pada na pamet da toliko cicijasis, a tvoj zivot je u pitanju zbog tog cicijasenja?Da zanemarimo to sto si na putu opasnost za druge ucesnike k'o atomska bomba...
[ 3way @ 07.07.2012. 15:15 ] @
Sine pisce, takve stvari se testiraju na stazama predvidjenim za to.
[ pisac @ 08.07.2012. 02:31 ] @
Citat:
supermario: Kako ti samo pada na pamet da toliko cicijasis, a tvoj zivot je u pitanju zbog tog cicijasenja?Da zanemarimo to sto si na putu opasnost za druge ucesnike k'o atomska bomba...
Auto je i dalje upravljiviji i stabilniji od većine vozila koja se voze po Srbiji. Taj "lelujav" osećaj, to je relativno u odnosu na taj auto kada je 100% ispravan, a ne u odnosu na prosek automobila u Srbiji.
Nema to nikakve veze sa cicijašenjem nego sa činjenicom da je kvar u granicama kontrole a da je auto tek neka peta-šesta stavka na listi prioriteta. Da je auto neispravan ne bih ga ni vozio pošto para za popravku trenutno i nemam i nedam, ima mnogo važnijih stvari.
Prema tome rasprava o tom detalju pretnje i opasnosti je završena. Ko ima nešto stručno da kaže u vezi nestabilnosti na kolotrazima, može.
[ botr @ 08.07.2012. 07:45 ] @
Auto moze da prodje mnogo brze kroz krivinu nego sto vecina vozaca misli, pricam iz licnog iskustva :) Krivinu, koja je pod uglom od nekih 45-50 stepeni sam prosao sa 110 kmh i nije bilo ni malo isklizavanja iz krivine, tako da to moze jos brze, ali se nisam usudio da testiram koliko jos moze.
PS
Ako nemas novac za nove, odvezi auto da ti repariraju viljuske.