[ macolakg @ 17.07.2012. 14:39 ] @
Izvinjavam se sto u ovoj temi govorim o TROTOCKASU KOJI LETI, ali mislim da ce biti zanimljiva svima koji se doticu SUS motora, a koji jos uvek (u najvecem broju slucajeva) pokrecu nase drage CETVOROTOCKASE.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Prisustvovao sam nekom predavanju Dr. Brace Ninkovica, termodinamicara svetskog kalibra, na masinskom fakultetu u Kragujevcu.

Tokom predavanja, koje se ticalo napretka tehnologije kod SUS motora, spomenuo je i podrobno opisao dostignuca kod avionskih klipnih SUS motora, razvijenih u firmi Dajmler-Benc, pocev od 1935-6 pa do 1943, kada im je ponestalo sredstava za razvoj, i kada se prakticno dogodio prelomni period koji je odlucio konacni ishod WWII.

Naime, Dajmler-Benc je za potrebe aviona BF109, poznatijeg kao "messerschmitt", razvio krajnje neobicnu seriju motora,
od DB600 pa do DB605...

Motor je bio koncipiran kao V12, okrenut karterom na gore, a klipovima na dole.
Cilj je bio da se izmedju dva bloka koja sacinjavaju V gradju, provuce cev 30mm topa, koja je prolazila kroz osovinu elise.
Tako se dobilo izvrsno postavljeno teziste motora, i nisanjenje centralnom osom aviona, pri cemu se top nije morao sinhronizovati sa kretanjem elise.

Naime, prvi problem koji su trebali resiti je bio: sta uraditi sa uljem iz kartera, koji je sada "naglavacke"?

Nije mi poznat mehanizam, ali su to veoma uspesno resili, jer taj motor ima standardno podmazivanje radilice uljem pod pritiskom.

Ono sto me je najvise iznenadilo su sledece stvari:

-Motor je imao tri sistema direktnog ubrizgavanja: benzina, smese metanol-voda MW50, i nitrooksida N2O.
(sve je to izmisljeno za vreme WWII :-)
-Volumetrijski natpunjac "super-charger" sa varijabilnim brojem obrtaja.
-Sve je to bilo upravljano elektro-mehanicko-pneumatskim racunarom, koji je uracunavao sledece faktore i njima kontrolisao rad motora: temperature, delova motora i usisanog vazduha, nadmorsku visinu, opterecenje motora,potrebu za snagom koju zahteva pilot...

Kao posledicu obrade ulaznih podataka, "racunar" je dodeljivao parametre broja obrtaja nadpunjaca, vremena ubrizgavanja , uglove paljenja, i to sve po unapred postavljenoj visedimenzionalnoj "mapi" paljenje-ubrizgavanje-nadpunjac.

Prakticno i danasnji najsavremeniji sistemi direktnog ubrizgavanja se na slican nacin bave istim stvarima, gde sve to obavlja mikroprocesor, ali generalni koncept je isti.

Bio je to, u to vreme, jedini avion na planeti koji je imao samo jednu polugu za kontrolu snage motora.
Ostali avioni su imali po tri: gas (polozaj leptira), smesa, kompresor.

Kasnije sam poceo da prekopavam internet o toj koncepciji motora, i zahvaljujuci poslovicno urednim nemcima, koji su ostavili puno dokumentacije za sobom, moze se puno toga saznati o briljantnim konstrukcijama iz tog vremena (DB605).

Kada su se britanci "docepali" prvog celog messerschmitt-a, naglo je unapredjen Rols-Rojsov motor Merlin-Gerin, koji je posle 1943 dat USA na upotrebu u avionu Mustang, i zahvaljujuci tome je Mustang postao dominantan avion na kraju WWII.

Inace, u autoindustriji je prvi put takav koncept direktnog ubrizgavanja primenjen tek 1969. od strane firme Mercedes.

Eto, imao sam potrebu da saznanje ovim neobicnim dostignucuma iz tog vremena podelim sa vama...

Pozdrav svima

[Ovu poruku je menjao macolakg dana 17.07.2012. u 16:10 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao macolakg dana 18.07.2012. u 16:49 GMT+1]
[ vladd @ 17.07.2012. 17:44 ] @
MAlo mi to sve deluje glorifikovano. Dajmler Benz ima svoje znacajno mesto u istoriji automobilizma, sa svojim inovacijama, kvalitetom i pouzdanoscu.

Sa druge strane Drugi Svetski Rat je napravio ogroman skok u tehnici. Takodje je cinjenica da su superpunjace i slicne zahvate imali i ostali, iz raznih razloga. Zajednicki naziv im je WEP..(War Emergency Power).

Mesavina metanola i vode(nemci su imali dve sertifikovane verzije, MW50 i MW30, ali u ratu se koristi sve, pa i razlicite koncentracije metanola ili ciste vode) je sistem koji se povremeno koristio pri letovima, za hladjenje motora, uz Ha Ha sprava, gas "smejavac" ili azot oksid, popularan danas kao "NOX", nitro..za povecanje kolicine kiseonika.
Nemacki sistem je GM1, ima ga na Wikipediji..

Mnoga vozila, ne samo avioni, su koristila sprave za "brzo bezanje". Mozda i za stizanje.

Takodje je glorifikacija da je "prvo" koriscenje na doticnom hvaljenom kupeu iz 1969, mercedes je superpunjace koristio u "kompresor" modelima iz 1920 i neke...
BTW, najrevolucionarnije motore su pravili Amerikanci izmedju dva rata, sa konstrukcijama komora za sagorevanje, pretkomore, turbulencije...
Suvi karter nije neko cudo, u tom slucaju, karter je "poklopac" radilice..donji ili gornji

Racunari..odavno postoje mehanicki, pneumatski poslednjih par vekova (oficijelno), i sama "bosh" pumpa je pre vrsta mehanickog racunara nego samo "pumpa". Ima inercijalni ventil koji je regulisan brojem obrtaja..nesto nalik na sigurnosne ventile parnih masina, mislim na turbine..parne..

Sistem regulisanja, povratne sprege, korekcije i dobijanje zeljenih rezima je oduvek postojalo u masinstvu, pa ne vidim, osim popularnosti, cemu posebno glorifikovanje jednog brenda, kada su i drugi imali specificna i revolucionarna resenja. Patente i izume..

Regulacije rada motora su i danas odredjeni problem. Od odluke kako i koliko kontrolisati motor i u kojim rezimima smanjiti ili povecati regulaciju, pa do nacina izvodjenja i postignutih efekata. Nazalost po zabavu, sve je cvrsca i sve vise ekoloska regulacija..

Poz
[ macolakg @ 17.07.2012. 18:55 ] @
Pisao sam o tom motoru kao o ozbiljno unapredjenoj napravi u to vreme, bez ikakve "zaljubljivosti" u doticnu naciju ili brend.

1969. je primenjen takav metod ubrizgavanja, a ne volumetrijskog punjaca.

A mozda vas je "ubolo u oko" sto je, mozda sasvim slucajno, to uradila ista firma.

Verujte mi, sa mog aspekta nije bitno koja je firma to uradila, vec period koji je protekao do "civilne" primene pronalaska.

Kada se vec pozivate na Wikipediju, izvrsite poredjenje klipnih motora tog doba (do 1944.), i shvaticete zasto pominjem bas DB605 kao primer napretka.

Pri tom obratite paznju na ubrizgavanje i automatsku regulaciju super-chargera.

Svaka nacija je za vreme WWII napravila strahovit pomak u tehnologiji, sto je sasvim prirodno u takvom vremenu.

Nisam pomenuo da su britanci u to doba izmislili radar, zato sto se ovde ne pise o radarima, a ucinilo mi se da je interesantno pisati o SUS motorima...

Sa ove vremenske distance to sve izgleda tako prosto, ali mi je oduvek bila interesantna tezina onog prvog, najtezeg koraka, posle je lako naslediti metode....

----------------------------------------------------

Procitao sam par vasih clanaka, i svatio da pisete kvalitetno i korektno, ali takodje pominjete imena firmi koje proizvode npr. ulja.

Ne videh komentar da je vase pisanje pretenciozno, a i licno mislim da nije...

Mozda je pominjanje nekog brenda greh???

Vozim Nissan, i ne gajim nikakvu "ljubav" prema Dajmler-Bencu, odnosno Mercedesu. Skloniji sam BMW-u, kad smo vec kod toga, a to je stvar licnog ukusa...
------------------------------------------

Zao mi je ako nisam dobro shvatio Pravila foruma, i evo prilazem citat:

"•Trudite se da pisete nepristrasno i budite svesni da vas (pa ni moj) auto nije najbolji, niti je tudji najgori...
Poruke tipa: "nemac je nemac" i sl. nisu pozeljne. "

Takodje prilazem citat iz vaseg posta u temi o zatavi 101:

"Mislio sam na Volksvagen Golf MKVI, i 6 plus koji se sklapaju u doticnoj fabrici..jbg nemac je nemac
Poz"

------------------------------------------------------------

Nisam ja moderator, vec vi...


[ KrkaCiC @ 17.07.2012. 22:30 ] @
Citat:
macolakg:
Pisao sam o tom motoru kao o ozbiljno unapredjenoj napravi u to vreme, bez ikakve "zaljubljivosti" u doticnu naciju ili brend.

1969. je primenjen takav metod ubrizgavanja, a ne volumetrijskog punjaca.

A mozda vas je "ubolo u oko" sto je, mozda sasvim slucajno, to uradila ista firma.

Verujte mi, sa mog aspekta nije bitno koja je firma to uradila, vec period koji je protekao do "civilne" primene pronalaska.

Kada se vec pozivate na Wikipediju, izvrsite poredjenje klipnih motora tog doba (do 1944.), i shvaticete zasto pominjem bas DB605 kao primer napretka.

Pri tom obratite paznju na ubrizgavanje i automatsku regulaciju super-chargera.

Svaka nacija je za vreme WWII napravila strahovit pomak u tehnologiji, sto je sasvim prirodno u takvom vremenu.

Nisam pomenuo da su britanci u to doba izmislili radar, zato sto se ovde ne pise o radarima, a ucinilo mi se da je interesantno pisati o SUS motorima...

Sa ove vremenske distance to sve izgleda tako prosto, ali mi je oduvek bila interesantna tezina onog prvog, najtezeg koraka, posle je lako naslediti metode....

----------------------------------------------------

Procitao sam par vasih clanaka, i svatio da pisete kvalitetno i korektno, ali takodje pominjete imena firmi koje proizvode npr. ulja.

Ne videh komentar da je vase pisanje pretenciozno, a i licno mislim da nije...

Mozda je pominjanje nekog brenda greh???

Vozim Nissan, i ne gajim nikakvu "ljubav" prema Dajmler-Bencu, odnosno Mercedesu. Skloniji sam BMW-u, kad smo vec kod toga, a to je stvar licnog ukusa...
------------------------------------------

Zao mi je ako nisam dobro shvatio Pravila foruma, i evo prilazem citat:

"•Trudite se da pisete nepristrasno i budite svesni da vas (pa ni moj) auto nije najbolji, niti je tudji najgori...
Poruke tipa: "nemac je nemac" i sl. nisu pozeljne. "

Takodje prilazem citat iz vaseg posta u temi o zatavi 101:

"Mislio sam na Volksvagen Golf MKVI, i 6 plus koji se sklapaju u doticnoj fabrici..jbg nemac je nemac
Poz"

------------------------------------------------------------

Nisam ja moderator, vec vi...




Vladd je tim tekstom rekao da se taj "nemac" pravi negde u nekoj tamo zemlji a ne u Nemackoj i zato stavio "nemac je nemac" i tako bocnuo u oko sve ljubitelje "nemaca" i nemaca
Licno ne volim nemacka vozila,poneka su mi OK,ali postujem
[ Milojkovic @ 17.07.2012. 23:03 ] @
Svaba je uvek bio broj jedan za tehniku.
[ macolakg @ 18.07.2012. 00:23 ] @
@KrkaCiC

Ma nije bitno, samo me je u tom trenutku malo nerviralo sto me je moderator docekao na noz, pa sam uzvratio loptu, koliko da shvati da nisam nenaoruzan, i da pazljivo citam tekstove :-))..

Nego, posto nisam zlopamtilo, nerviranje je trajalo jedan minut, i zaboravljeno je.

Vec posle par procitanih postova sam stekao dozu postovanja prema "vladd-u", zbog dobrih tekstova, a covek me "ubi kao motkom" :-)

Postovanje je ostalo, ali ocekujem i obrnuto, makar da se pre komentara korektno procita tekst pa onda sudi.

Ispade kao da sam reklamirao Dajmler Benc, a tek sam se pojavio na auto forumu :-)

--------------------------------------------

Samo sam preneo zapazanja veoma eminentnog Dr. Brace Ninkovica, koji je na svom predavanju bas napravio poredjenje DB605 sa ostalim motorima tog vremena, a taj covek itekako zna sta govori, jer radi kao jedan od kljucnih ljudi u ABB-u na razvoju turbokompresora, i dane je proveo po nemackim muzejima pretrazujuci stare konstrukcije.
Posto dobro poznajem tog coveka, znam da je potpuno nepristrasan, i da koristi surove cinjenice, tako da pouzdano mogu verovati njegovim recima.

Normalno da me je predavanje zaintrigiralo, pa sam, posto oduvek gajim interesovanje za SUS motore iako sam elektronicar, probrljao malo po internetu, i uverio se da je DB605 bio veoma napredna konstrukcija za svoje vreme...

Kao sto je ta konstrukcija pobudila moju radoznalost, ocekivao sam da ce mozda jos nekom biti interesantna.

Zato sam napisao taj tekst.

Naravno da postoji jos bezbroj zanimljivih stvari, ali tesko da se mozemo baviti svim u isti mah :-)

Ako jos uvek ima radoznalih:
http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109

Pozdrav svima

[Ovu poruku je menjao macolakg dana 18.07.2012. u 01:35 GMT+1]
[ vladd @ 18.07.2012. 12:16 ] @
Nije docek "na noz", bar ne u onom smislu kao sto taj izraz znaci.

Meni licno je malo muka od "promocija nauke" i marketinskih pisanija, sa svodjenjem tehnickih dostignuca na nekakve "svima razumljive" rang liste.

Nemacka tehnika je bila vrhunska(dok "ekonomika" nije zavladala planetom, na celu sa fiktivnim profitom), istorija je nezamisliva recimo bez DIN standarda, bez metodike rada i pristupa tehnickim problemima, koji su znacajniji i od samih resenja.

Nemacka industrija je resila gotovo sve tehnicke probleme, ali je najveca muka sto su se upetljali politicari i bankari, u odluke o primeni. I pre rata, narocito za vreme rata, a u dobroj meri i do danas.

Elem, nesporni su kvaliteti, ali se ne mogu prezentovati sa "rang llistama". Prvi drugi treci. Glupo je i besmisleno. Ali tako neka decica (na prezentacijama) "lakse" prihvate znacaj.

Konkretno DB605 je jedan od najsnaznijih motora WW2(razumljivije nego DSR), s a nekih 2000PS i nesto manje KS. A to cak nije ni spomenuto...

Ali tehnicka resenja primenjena nisu ni prva ni spektakularna. Jednostavno su bila "na stolu" i koristila se prema potrebi, nameni, uz odredjene uslove, kako eksploatacije, tako i uklapanja u postojece vojne resurse, potrebe jedinica. Od strane svih znacajnih ucesnika u ratu, koji su inace odredjivali tok rata..
Sva ta resenja su koristili svi inzenjeri, u potrebnim merama, uz poprilicne limite koje klipni motori pruzaju, a sto su znali i jedni i drugi i treci...

Problem visine, brzine, operativnosti aviona, diktirao je i motore.

Izdvajati nekoga posebno, pogotovo sto je takticki-operativno prevazidjen(iako vrhunski uradjen), prosto nije korektno. Davati neke populisticko novinarske etikete je stvar onoga ko to radi, ali meni to nije od znacaja. Licno mislim da je stetnije. Stetnije je pogresno tretirati tehniku, nego se uopste ne baviti tehnikom.

Da ponovim, da ne bude nejasno. Nemacki dorpinos tehnici je civilizacijski, ogroman i nemerljiv(ima toga sto jos nije otkriveno, ali se naslucuje da je postojalo). Izdvajati jedan detalj je nepravda i prema njima.. Izdvajati ga na populisticki nacin dodeljivanjem "trkackih" mesta je jos gore.

TA vrsta "noza" je u pitanju..

Poz
P.S.
Nije bitno ko je "prvi"(narocito ako nije prvi) i ko je izumitelj(a posebno ako je kopirao neke ideje). Bitan je pristup tehnickom resenju i razvoj. Jedno tehnicko resenje ima svojih kvaliteta, ali ni drugo nije beznacajno na svoj nacin. Jesu bitna braca Rajt, ali Erbas nema puno veze sa njima.
Ali, ono sto je znacajno je nacin razmisljanja i pristup problemima, a ne promocija JEDNOG proizvoda i to kroz titulisanje ili nekakvo rangiranje..potpuno nekorektno primenjeno...
[ macolakg @ 18.07.2012. 13:11 ] @
@vladd

Sasvim ok.

Priznajem da sam malo hiperbolicno napisao taj post, to sam video kada sam ga ponovo procitao.
----------------------
Ostali avioni su imali karburatore, a DB605 multipoint direktno ubrizgavanje.
Tim je izbegnut problem negativnog G.
To sam hteo naglasiti, to mi je bilo interesantno.
Uvek sam problem bude i inicijator resenja istog, a nacin resavanja moze biti zanimljiv.

Pozdrav

[Ovu poruku je menjao macolakg dana 18.07.2012. u 14:36 GMT+1]
[ vladd @ 18.07.2012. 15:00 ] @
Razumeo sam ja fasciinaciju, i to poprilicno opravdanu. Ali za pravo tehnicko odusevljenje su potrebni ispravni podaci.
DB605 je bio zaista kompleksan, supersnazan upotrebljiv motor, koji je imao divno uklopljen set resenja.

Ono sto je malo zasmetalo je npr
Citat:
The first use of direct gasoline injection was on the Hesselman engine invented by Swedish engineer Jonas Hesselman in 1925.[2][3] Hesselman engines used the ultra lean burn principle and injected the fuel in the end of the compression stroke and then ignited it with a spark plug, it was often started on gasoline and then switched over to run on diesel or kerosene. The Hesselman engine was a low compression design constructed to run on heavy fuel oils.

During the Second World War, direct gasoline injection was applied in production aircraft made in Germany (Junkers Jumo 210, Daimler-Benz DB 601, both 1937), the Soviet Union (Shvetsov ASh-82FN, 1943, Chemical Automatics Design Bureau - KB Khimavtomatika) and the US (Wright R-3350, 1944).


Nemci su napravili dragulj, upotrebljiv za ono sto su nameravali(), ali svakako nisu PRVI..naravno ni jedini..

Posebna prica je za superpunjace..posebna za suvi karter, posebna za kombinacije superpunjaca i turbine, a posebna za ubrizgavanje smesa metanola i vode...ili azot oksida..zbog potrebae boravka na visinama u razredjenom vazduhu.
I naravno regulacija rada slozenih sklopova, to je tek ekstra prica

Drugi su recimo razvijali motore za benzin od 100 oktana, Nemci, naravno kao osvajaci, zbog problema ratnog snabdevanja i taktike, naravno da su koristili 87 oktanski "za sve"...

A GDI ima i jedan detalj, koji se malo ne slaze sa tekstom
Citat:
The first automotive direct injection system used to run on gasoline was developed by Bosch, and was introduced by Goliath and Gutbrod in 1952. The 1955 Mercedes-Benz 300SL, the first production sports car to use fuel injection, used direct injection.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_GP700
http://en.wikipedia.org/wiki/Gutbrod
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

Gde je "kvaka". Pa ova dva mikroba su sa dvotaktnim motorima, a prelepi kupe je prakticno PRVI(ako je tako lepse) serijski(rekao bih vanserijski) automobil sa ubrizgavanjem direktno u cilindar, tj komoru za sagorevanje...

Poz
[ macolakg @ 18.07.2012. 15:48 ] @
@vladd

Hvala na korektnim ispravkama.
Pricao sam po secanju, a to moze i da omane...

Pozdrav
[ vladd @ 18.07.2012. 16:22 ] @
Nikakav problem.

Taj motor zasluzuje naslov, i zasluzuje da bude pocetak posmatranja i razumevanja tehnickih resenja.
Sa strane tehnike, ne sa strane ratnih dejstava, posto su ona bila veliki stimulans, sa jedne, ali i poprilicno ogranicavajuci faktor.

Japanci su imali karburatore, pa ubrizgavanje, ne direktno, ali su zbog svoje pozicija(i sadasnje) koristili, odnosno izumeli duraluminijum, neku vrstu, lakog i cvrstog materijala. Nisu imali rudnike gvozdja..i do skora su bili najveci uvoznici i rude i sirovog gvozdja. Ali se snasli...

Rusi su voleli celik, i iza Urala su iskopavali i nepoznate rude, sirovina i previse, pa su im neki avioni sa mesavinom celika i drveta na krilima.

Motori su bili listom sa 12 cilindara, nekako se pokazalo najoptimalnije, kod svih, ne samo zbog odnosa snage i obrtnog momenta, vec i zbog proizvodnje, koja je bila fascinantna..i do 10 aviona dnevno. A verovatno su i uzajamno kraduckali resenja...

Poz
[ goat @ 20.07.2012. 21:58 ] @
Citat:
vladd
Motori su bili listom sa 12 cilindara, nekako se pokazalo najoptimalnije, kod svih, ne samo zbog odnosa snage i obrtnog momenta, vec i zbog proizvodnje, koja je bila fascinantna..i do 10 aviona dnevno. A verovatno su i uzajamno kraduckali resenja...

Poz


bili su komplikovani za proizvodnju, vrlo ranjivi na udare mitraljeskih i topovskih projektila, hladnjaci za ulje i tečnost su obično bili daleko od motora u krilima aviona ili u gondoli ispod pilota .....

ali su bili uravnoteženi bez dodanih kontrategova na radilici, imali su relativno malu čeonu površinu s tim avion je imao manji otpor kretanja kroz vazduh-brži, imali su veću snagu jer se u to vreme snaga uglavnom dobijala povećanjem kubikaže, a ovde se kubikažom povećavala dužina motora dok se kod zvezdastih povećavao čeoni presek... kompresori za nadpunjejne su i im koristili samo ne izgube snagu na letovima iznad 5-6km...

DB605 je biser ... pomiljao sam ga u ranijim postovima kada su "znalci" proglašavali GDI za prvi OTO motor sa ubrizgavanjem goriva direkno u cilindre....
[ macolakg @ 20.07.2012. 23:24 ] @
@goat

:-))

I mene je odusevio sa interesantnim skupom dobrih resenja. :-)

Zato sam postavio "bombastican" naslov. (verovatno zbog secanja na ushicenost, kada sam pre neku godinu prvi put saznao o tome)

Evo jos necega sto mi je veoma simpaticno: http://www.youtube.com/watch?v=Xy8s46A5yBM&feature=relmfu

:-))

Pozdrav