[ mozdasamjaamozdainisam @ 18.09.2012. 08:30 ] @
Bilo je par slicnih tema, ali nista svezijeg datuma - a ni automobilska industrija 'ne spava' te rekoh da otvorim novu temu.

Dakle, zanima me misljenje o sledecem;

Motor: 1.2 TDI (3 cilindra), 75 konja (sa turbinom) sa predjenim 76.500 km;
Zelja / cilj: da dobijem nesto veci obrtni momenat / snagu sa krajnjim ciljem nesto boljim medju ubrzavanjima (maximalna brzina, kao ni usteda goriva mi nije sama po sebi cilj).

Misljenja sam da je uvek bolje da se postojeci cip / procesor re-programiraju. Medjutim evo cekah 2 godine i to se jos kod ovog modela nije dogodilo, niti ima naznaka da ce se desiti. Svi tuneri rade iskljucivo sa power box-evima, doduse neki su ih prilagodili za svoje potrebe, dok ih neki prodaju stock. Mene zanima jedan model, koji je stock - dakle dobijes aparat, prikljucis ga i to je to (nema finih podesavanja i slicnog).

Model koji me zanima jeste sledeci:
http://www.racechip.de/racechi...-1-2-TDI-Ecomotive-3940-r.html

Zanima me 'jeftinija' varijanta od 129 evra; medjutim, nisam siguran sta su razlike izmedju ova 3 izlozena modela? Vidim da uredjaji imaju razlicite procesore (sto kao computer geek mogu da razumem sta je poenta i krajnji rezultat) ali me zanima neko ko ima vise znanja o ovome - sta mogu da ocekujem za 129 evra :) Odnosno, da li se tako nesto uopste isplati?

Ono sto sam video jeste da je instalacija krajnje jednostavna i da zapravo powerbox uzivo menja parametre koji se zadaju motoru (koliko vazduha, koliko goriva, koliki turbo pritisak, koliko bogata smesa i slicno) - i na taj nacin izvlaci vise snage (konja) iz motora.

Takodje ono sto znam jeste da su Nemci ovaj 1.2 TDI za Holandsko trziste software-ski malkice smanjili (snagu) kako bi vozilo proslo stroge kriterijume izduvnih gasova i kako bi bio oslobodjen poreza. To mi samo govori da sama mehanika ima potencijala za vecu snagu motora bez da se to negativno odrazi na zivotni vek samog motora.

Medjutim, ako pogledam specifikacije ova 3 uredjaja, razlika izmedju prvog (129 evra) i drugog (229 evra) je svega 2 konjske snage i oko 15 Nm vise? Iskreno, ne isplati mi se da dajem 100 evra vise za 2 konjske snage. Pored toga, i ovaj od 129 evra moze da se 'podesava' u tri rezima:
- eko rezim (da sto manje trosi);
- optimalan rezim (najbolji odnos snage / potrosnje);
- max rezim (gde se izvlaci najvise konja).

'Fabricki' dolazi podesen na optimalnom rezimu i dobio bi oko 20 konja vise. Ja ne bi to dalje nista ni cackao ukoliko se motor dobro nosi sa tom izmenom.

Daklem - ima li ko iskustva, neke preporuke, savete i slicno (uopsteno ili jos bolje direktno vezano za kombinaciju koja mene zanima).

Da dodam, ne strahujem se da ce nakon 10.000 kilometara da se sva tri cilindra razlete iz motora, ne plasim se da ce turbina da prosvira i slicno jer kao sto rekoh znam da je motor ukrocen (smanjena snaga) da bi prosao ekoloske uslove. Dakle on ima rezerve. Pored toga, ja ne vozim nasilnicki niti opterecujem motor do granica izdrzljivosti. Moj cilj je, da kada se vozim 120 km/h i hocu da prestignem na auto putu da to jednostavno nesto komfornije / bezbednije uradim sa 95 konja nego li sa 75 konja. Eventualna usteda goriva je dobro dosla - ali nije sama po sebi cilj ove operacije.

Imam jos jedno konkretno pitanje;
da li nakon ugradnje powerboxa je motoru / racunaru potrebno neko vreme da se 'prilagodi' novim parametrima ili ce se promena _direktno_ manifestovati (isto pitanje vazi i prilikom skidanja powerboxa)?

Eto, toliko za sada, svaki komentar / preporuka / savet su dobro dosli.

Hvala.
[ Nemanja @ 18.09.2012. 08:52 ] @
Evo da se i ja ukljucim ... isto postoji i za 1.6 TDI : ChipBox_16_TDI

Sada koje su prednosti ovog sistema u odnosu na optimizaciju ? Ovaj pretpostavljam pred redovni servis moze da se skine i stavis ruke u dzepove i zvizduces ili pogresno pretpostavljam ?

@Zarko : kako je sa optimizacijom i servisima u garanciji ... moze i na pp.

Poz,

Nemanja
[ jnk @ 18.09.2012. 09:55 ] @
Pa da, jedina prednost je što može da se skine kad hoćeš.

Sa pravim remapiranjem(tzv. chip tuning) ćeš dobiti više snage i upeglaniju krivu snage a za neznatno veće novce.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 18.09.2012. 11:10 ] @
@jnk, 'pravo' remapiranje jos nije napravljeno za moj 1.2 TDI; koliko sam razumeo jos niko nije provalio ('hakovao') sam cip. Tako da i vece / ugledne tunerske kuce ubacuju powerbox, ali ovu najjacu varijantu koja verovatno dozvoljava promenu vise parametara i samim tim i bolje performanse (bolje kriva, veci obrtni moment u vecem rasponu broja obrtaja i slicno).

Medjutim razlika u ceni nije bas mala. Naime osnovna varijanta, bez finog tuniranja i bez testiranja na (ne znam kako se na nasem kaze - gde ti na pokretnoj traci testiraju snagu pre i posle promene parametara u cipu).
Meni licno, razlika od 300+ evra ne igra da dobijem 7% vecu snagu ili finiji raspon snage. Verujem da bi meni, posle 75 konja - svaka promena na vise jednostavno 'odgovarala' :))

@Nemanja, da potvrdim samo sto je jnk rekao, da - kada skines power box (kazu) da se ne moze provaliti da je isti ikada bio instaliran. Odnosno, originalni cip u motoru se nikada ne menja, vec je box izmedju originalnog cipa (u originalnom stanju) i 'mehanike'. Pa mehanicki deo dobija 'filtrirane' parametre (kroz powerbox). Skines box - i za garazu ne postoji nacin da provale da je powerbox bio stavljen.
[ jnk @ 18.09.2012. 11:59 ] @
Tek sad vidim da nisi iz Srbije, ovde je razlika mnogo manja(+70e) doduše bez dyno merenja. Digitalni boxovi su bolji nego oni klasični sa otpornikom za 20e ali suština je ista a to je da on vara kompjuter šaljući pogrešne podatke i tako povećava snagu. Da sam na tvom mestu tražio bih nešto polovno preko ebay-a jer postoji mogućnost da ti se ne svidi dobitak snage pa ti neće biti mnogo žao.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 18.09.2012. 12:06 ] @
E, pa upravo se o tome i radi :)
Mislim, da se ne lazemo kada vozis 75 konja - cak i dobitak od 5 konja ce se osetiti koliko toliko. Ako je istina sto tvrde na ovom sajtu, da je dobitak citavih 20 konja, to je povecanje od ~25% snage, sto se _mora_ osetiti.

Jedino se razmisljam da li vredi dati 100 ili 300 evra vise za ove skuplje modele powerboxa :S
[ jnk @ 18.09.2012. 12:25 ] @
Ne znam koja je razlika ali ako je taj od 100e analogni sa otpornikom onda mislim da ne vredi dati te pare za njega. Ti analogni su se prodavali po ebayu za 20ak evra a digitalni po 200-300. Ako je pak taj od 100 neka digitalna verzija onda bih pre uzeo taj nego ove skuplje.

edit: sad gledam malo mislim da su svi po istom principu, ja bih uzeo ovaj najjeftiniji.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 18.09.2012. 15:28 ] @
@jnk, oke - hvala ti na informacijama, razmislicu jos par dana, pa cu odluciti :)

Ako jos neko ima neki info, dobro dosli ste.
[ vladd @ 18.09.2012. 17:21 ] @
Sta ovi rade sa laziranjem jednog signala i traze stotine evra, jos mi nije jasno. Nikako da konstatujem na koji se konektor kaci(ipak su dizelke u pitanju)

Kao drugo, D serija konektora je za kucnu(indoor) upotrebu, potpuno neotporna na koriscenje na otvorenom..sto je znak krajnje neprofesinalnosti i sarlatanstva.

Pretpostavljam da lazira MAP senzor, kazem predpostavljam, i samim tim salje laznu sliku o situaciji u usisnoj grani..

Nema to veze sa tjuningom , sa kontrolom parametara...

Tri vrste kutijica za neke modele, sa razlicitim procesorima, vise igrackama, takodje verovatno za "unutrasnju" upotrebu, nose velike razlike u cenama..za relativno spore procese na motoru, verovatno je pitanje najma softverasa ili razvojnih sistema.

Poprilicno(tehnicki) neozbiljna konstrukcija, mada je ideja sustinski nesporna, kada se ne zeli "kopati" po sistemu, onda se formira lazna slika za postojeci ECU.

Po meni, ne moze se raditi tjuning na osnovu jedne(ma koliko slozene ili bitne) pojave, solidna kolicina senzora i opreme(jako skupe) je u igri sa postavljenim i limitiranim zadacima..

A sa druge strane prosto ne mogu da verujem kako ce laziranjem naterati ECU da isporuci 25% i vise snage i obrtnog momenta, kada mu to nije njegovom "mapom" predvidjeno..bez obzira na stanje senzora..

Lazirati informaciju rada turbine je posebna igrarija, koja moze da kosta tezeg kvara..

Bez obezbedjenja druge mape procesora ECU, "akcije" na gorivu i vazduhu(povecanim kolicinama), tesko da se moze bezbedno uvesti motor u neki drugi rezim rada, narocito sa povecanom snagom..

Prosto je, u sustini, za vise snage treba vise goriva, ma kako savrseno dozirano i razgorelo se radilo, moguce su optimizacije potrosnje pri niskim a upotrebljivim snagama(realno se vozimo sa 30-40ks), ali za VECU snagu je potrebno vise goriva i vazduha..naravno nije lose ni obrtaja, ali to nosi neke druge probleme pokretnih masa..

Poz

P.S

Resio sam nedoumicu. Svi "tjuning box"-ovi menjaju kolicinu ubrizganog goriva, laziraju signal pumpe za gorivo i povecavaju kolicinu goriva za odredjen procenat (uvecavajuci duzinu postojeceg signala). Ne mora biti linearno(svakom signalu po par milisekundi) ni proporcionalno(procentualno povecanje svakog signala), cak moze za odredjene sirine impulsa da se doda zeljeni produzetak, iz nekakve interne "mape".
A moguce ga je i skratiti, za "ekono" rezim ...

[Ovu poruku je menjao vladd dana 18.09.2012. u 19:01 GMT+1]
[ Nemanja @ 18.09.2012. 22:01 ] @
otprilike sam to i sam rezonovao, bolje je uraditi pravu optimizaciju ili nahraniti svinje i nista ne dirati.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 19.09.2012. 08:21 ] @
@vladd, hvala na opsirnom odgovoru. Ukoliko sam te dobro razumeo, kao i sam koncept ovih 'power box' sistema jeste da se originalni CPU ne dira, koji (fabricki) salje odredjene podatke (signale) motoru za pravilan i optimalan rad.

E, sada - powerbox se ugradjuje izmedju CPU-a, senzora i ostalih (mehanickih) delova motora. Pa CPU recimo posalje signal za X necega, a powerbox promeni iz X u Z i tako posalje ostatku (mehanickih) delova. Na ovaj nacin se laziraju podaci motoru, sto kao krajnji rezultat ima povecanje snage.

Kao sto rekoh i ja bi radije da se uradi remapping originalnog CPU-a, da se prikaci laptop i dok se vozilo koristi (ja vozim po putu) da neko ko se razume u materiju, sa laptop-om pored mene real-time menja parametre i trazi optimalni odnos snage / potrosnje / rabljenja i slicno. Koliko sam razumeo, najskuplji powerbox sa linka koji sam dao, dozvoljava tako nesto jer ima jaci procesor u sebi koji verovatno moze da 'lazira' vise parametara. Na primer, dok onaj od 120 evra moze da lazira protok goriva, kolicinu vazduha i pritisak u turbini, onda onaj od 500e moze da barata i senzorima za temperaturu motora, kolicinu izduvnih gasova, spoljnu temperaturu i pritisak u gumama (oke, preterujem, ali cisto da se stvori slika).

Ovo mi takodje govori, da se skuplji powerbox moze finije podesiti, za bolju krivu obrtnog momenta i slicno. Skuplji je kao finija smirgla - napravice bolji rezultat. Onaj od 120e je 'gruba' smirgla :)

Sigurno da fabricki CPU barata sa najvise podataka, ali kao sto rekoh jos niko nije 'provalio' fabricki CPU tako da je powerbox jedino resenje za sada.

@vladd, sto se tice dobitka od 25%, ja verujem da je VW podosta ukrotio sve parametre bas iz razloga da bi postigli 89 grama CO2 (<90 u Holandiji znaci da je automobil oslobodjen poreza, sto mu dodje usteda od oko 1.000 evra na godisnjem nivou). A jos dizel, to je za privatna lica idealno vozilo (jer su jako mali mesecni troskovi). Tako da zaista verujem da taj blok motora moze da gura preko 100 konja bez da se mnogo znoji. Kao sto si i sam rekao, u svakodnevnoj voznji koristimo 50% snage motora. Meni upravo treba onih 125% u odredjenim situacijama kada preticem / na auto putu :)

Koliko smatras da je realno da se nesto mehanicki pokvari kao posledica ovog powerbox-a? Naime, Ibiza je jos uvek na leasingu (jos 1,5 godinu), ali sam zadovoljan vozilom i zadrzao bi ga posle (otplatio i prebacio u privatno vlasnistvo). Medjutim, ako ce powerbox da mi napravi karambol, onda ili da ne uzimam powerbox - ili da ne preuzimam vozilo nakon isteka leasinga :)
[ vladd @ 19.09.2012. 16:13 ] @
Bilo bi dobro da je tako ali NIJE. Mislim po mojim kriterijumima dobro, kada se SVE komponente(senzori i parametri) "drze na oku"..

POWER box ima TRI zice, +5V, masu i SIGNAL. Doticni signal je SAMO za pumpu za gorivo..i njega "tretira" procesor iz power box-a.

I to je ono sto mi se BAS ne svidja(vrlo licno misljenje, onako bahato i sa nekim "pravom"). Kod nekih motora moze da prodje prosto dolivanje goriva(nafte, sa benzinom power box NE MOZE da radi po ovom principu), a kod nekih moze da se javi check engine, ili dimcina na auspuhu, ili problemi sa DPF filterom, koji ne da nije jeftin, nego je uzas, plus je uzas zamena doticnog.

Da su ostali senzori monitorisani od strane POWER box-a, pa da kazem da je sprava vredna novca, ovako prosto "odvrtanje dizne" mi je bas onako "sabacko" resenje. Postoje i custom ECU, za igranje, ali to je druga prica..

Koliko vidim, tekstovi i casopisi se ne protive doticnom(ne znam da li zbog nekih opstih razloga ili kolegijalnih..po principu "u istom poslu", pa jos pride reklame...) , ali povremeno ukazuju ne neke eventualne mogucnosti za "problemcice".

JA to ne bih stavljao na dizela, da je moj, radje bih se igrao sa nekim drugim poboljsanjima, ako je vredno igre, ali dobar chip tjuning, iako skuplji, sa odredjenim mapama moze da napravi i ustede u gorivu, a pride i da pruzi zadovoljstvo znacajnijeg povecanja snage..

Da recimo zelim kupim i instaliram power box i imam visak para koje me svrbe, pazario bih sa najboljim procesorom, bar su izrada, kutija, procesor i konektor daleko ozbiljniji od "jeftinih" varijanti..

MAda NE moze da "lazira" vise parametara, ali sa jacim procesorom moze da ima kompleksniju obradu signala, paket po paket, pa da recimo ima par kriterijuma sirine signala, pa za odredjene opsege sirine signala da dodaje posebne sirine paketa..malo slozenije od prostih otpornika ili dodatka konstantne duzine trajanja signala..

Poz
[ mozdasamjaamozdainisam @ 19.09.2012. 18:42 ] @
@vladd, hvala jos jednom na opsirnom odgovoru i misljnenju. Ne verujem da cu uzimati taj powerbox, sacekacu jos neko vreme. Kao sto sam rekao, vozilo jos uvek nije moje vlasnistvo ali imam mogucnost da ga za 1,5 godinu preuzmem za neke pristojne novce. Ukoliko se do tada bude pojavila mogucnost da se uradi pristojan cip tuning i ako bi time dobio recimo osecaj 1.6 TDI-a onda cu to tada uzeti u obzir. Do tada, drzim se desne trake :)
[ Nebojsa Milanovic @ 21.09.2012. 16:17 ] @
Taj dodatni otpornik koga zovu čip ne bih nikada stavio na auto.

Razlog je jednostavan: On ne omogućava povećan dotok vazduha u motor i već samim tim ne može da poveća snagu na pravi način.

On lažira podatke koji se šalju računaru čime može da poveća količinu ubrizganog goriva i poremeti fabričke mape. Ali ako nešto i pozitivno uradi u nekim segmentima obrtaja - u drugim segmentima i režimima rada će sigurno pokvariti, jer se zahtevi za sastavom smeše sa promenom i obrtaja i opterećenja motora menjaju vrlo nelinearno. Samim tim, nikada ne znaš šta taj čip zapravo radi u motoru.

Međutim, imaj na umu i ovo: loš čip ne može da napravi štetu kao loš remap, koji ako pretera sa dizanjem pritiska turbine, ili još gore, ako to uradi nelinearno ili nekvalitetno, može da napravi još veću štetu.

Moj savet je: zaboravi na sve što zovu "box" i potraži kvalitetan remap za svoj auto (preporučujem MTM, alternativa može biti i recimo ABT) - i nećeš prepoznati svoj auto. Ako na zvaničnim sajtovima još nisu objavili za poseduju mape za tvoj auto to ne znači da ih nemaju (ili da ne mogu brzo da ih naprave), jer je taj 1,2 TDI veoma sličan 1,6 TDI-ju koji se kvalitetanim mapama sasvim lepo i bezbedno pojačava.