[ Dominator08 @ 20.09.2012. 18:33 ] @
Hteo bih da stavim led sijalice umesto običnih na mesto migavaca, probao sam ali se javlja taj problem sto lampa previše brzo blica. Kako bih mogao da rešim to?
[ pajapop @ 20.09.2012. 19:51 ] @

Relej za migavce radi na principu potrosnje struje, tj. za njegov pravilan periodni rad odgovorno je odgovarajuce opterecenje. Znaci,,,4 sijalice po 20W. A = W/V ; 80/12=6.66A. Znaci.. da bi automat pravilno radio mora se opteretiti tako da vuce 6.66A. Ako vuce manje, onda radi ubrzano (to se primeti i kad neka sijalica crkne ili izgubi kontakt). Ako su led diode manji potosaci od automata on ce raditi ubrzano. E sad... kako ga opteretiti? Mozda neki otpornici, ili da se redno vezu dva automata? A da li uopste na nekim kolima to vec postoji fabricki ili to ti hoces nesto da "nabudzis"? ako to postoji, onda ces morati da kupis automat koji je instaliran na takvim kolima, pa sad ti to vidi
[ vladd @ 20.09.2012. 20:02 ] @
Resava se dodavanjem otpornika da simulira sijalicu. Umesto sijalica 20W stavlja se dioda i otpornik 7-8(20W) oma i dioda, ili 3,6 oma 40W na granu(levu ili desnu).

Ili se ugradi(napravi ili kupi) elektronski "automat", ciji rad ne zavisi od opterecenja..

Poz
[ Dominator08 @ 21.09.2012. 08:03 ] @
Momci, hvala vam na odgovorima, pomogli ste mi!

Pozdrav!
[ Predrag Supurovic @ 21.09.2012. 08:16 ] @
Poneta stavljanja dioda je valjda da se smanji potrošnja truje. Ako se stave otpornici ili neko drugo veštačko opterećenje, onda je promena smao vizuelna a sušptinski sve ostaje isto.

Mnogo je bolje, ako već stavljaš LED da zameniš običan automat za žmigavce onim koji je predviđen za LED i tada ćeš imati i jare i pare. Meni bar to radi vrlo lepo.
[ vladd @ 21.09.2012. 16:21 ] @
Za neka vozila je moguce naci automat koji se ne startuje opterecenjem, za neka ne.

Nema tu ustede, kada se sabere koliko zmigavci uopste rade, ali ima dosta estetike, i trajnost dioda je, prema trajnosti sijalice, gotovo beskonacno duza. Pre ce sve zardjati, nego sto ce dioda prestati sa radom.

Sa druge strane, automati koji zahtevaju instaliran snazan potorosac, za funkciju, su ispostavili i specifican sistem "javljanja" da je neka sijalica neispravna, promenom brzine rada. To je prakticno najstariji nacin indikacije neispravne sijalice na automobilima.

Poz
[ Predrag Supurovic @ 21.09.2012. 16:35 ] @
Citat:
vladd: Za neka vozila je moguce naci automat koji se ne startuje opterecenjem, za neka ne.


Ne znam kakve su razlike od automobila do automobila, ali ja sam nabavio automate koji imaju standardan raspored kontakata, koji se koristi na svim vozilima na kojima sam to proveravao tako da se njegova ugradnja svodi na to da izvadis stari automat i umesto njega ubodes novi.

Pokazivanje pregorele sijalice postaje bespredmetno, jer ako sijalice yamenis dioadama, onda neam sijalica koje ce da pregore, a ako LED crkne to svakako nece prijaviti.

[ Dominator08 @ 21.09.2012. 17:01 ] @
Pedja, mozes li mi samo reci gde e nalazi taj automat? Ja treba da ga pronadjem u Peugeot 407ici, ono sto sam nasao do sad na netu je da je mozda u volanu? Znam da se razlikuje od auta do auta al rekoh da pokusam..
Ovo je automat koji sam kupio danas za 700 din


[Ovu poruku je menjao Dominator08 dana 21.09.2012. u 18:12 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao bakara dana 21.09.2012. u 19:48 GMT+1]
[ vladd @ 21.09.2012. 20:05 ] @
Citat:
Predrag Supurovic: Ne znam kakve su razlike od automobila do automobila, ali ja sam nabavio automate koji imaju standardan raspored kontakata, koji se koristi na svim vozilima na kojima sam to proveravao tako da se njegova ugradnja svodi na to da izvadis stari automat i umesto njega ubodes novi.


A da proveris poneki VW, mada su jako retki na nasim drumovima..



[ Dominator08 @ 26.09.2012. 13:22 ] @
Šta bi s čovekom?
[ vladd @ 26.09.2012. 16:22 ] @
Sta bi sa tobom, koji je automat(koje je vozilo), mozda ti se posreci da spada u grupu starijih i jednostavnijih...

Poz
[ Zlatni_bg @ 26.09.2012. 19:40 ] @
Na Pezou 205 imam isti takav relej kao tvoj, kod mene se nalazi kod osiguraca, kod vozaceve fioke. Pogledaj dole negde da nemas i ti.
[ Dominator08 @ 26.09.2012. 23:16 ] @
^^ Pa napisah gore, u pitanju je Peugeot 407.
Inače, bio sam kod jednog mehaničara koji mi je rekao da ne postoji mogućnost da ja uradim to što hoću menjanjem automata/releja jer on ima kontrolu lampi preko neke BSI jedinice, tako mi reče. Otišao sam posle kod jednog električara i on mi je našao relej, međutim taj koji se nalazi kod mene u kolima ima 5 pinova, izgleda ovako:



Zamenio ga je onim 3pinskim koji sam gore pominjao, međutim ne rade migavci onako kako bi trebalo, i dalje brzo trepere. Probao sam da izvadim relej skroz (dakle nisam ubacio ni taj fabrički ni ovaj za led koji sam ja kupio) i migavci rade i bez njega, tako da nisam siguran da je taj relej uopšte za migavce, možda ima neku drugu funkciju. Međutim, ono što mi je čudno je to da LED migavci rade normalnom brzinom kad upalim sva četri dok samo jedna strana (leva ili desna) radi brže nego što bi trebalo.
Sve u svemu, je6em li ga..

^Hvala Zlatni, u pravu si, nalazi se blizu osigurača, nisam uspeo da ga nađem odmah jer je ipak bio zavučen iza osigurača i teško dostupan..

Pozz!

[ vladd @ 27.09.2012. 00:09 ] @
To sto rade sva cetiri korektno, moze da znaci da je potrosnja sva cetiri migavca zadovoljavajuca margina. Ali da bi trebalo dodati neki(namerno kazem neki) otpornik za svaku polovinu potrosnje, odnosno stranu.

Moglo bi se eksperimentisati sa vecom otpornoscu i nesto manjom snagom, tipa 10-15 oma, ili 20 i snagom do 10W, samim tim i znacajno manjim gabaritom za montazu.

Poz
[ Dominator08 @ 28.09.2012. 09:56 ] @
A kako ja da nakalemim taj otpornik na jednu granu? Sa automatom sam još i mogao da se snadjem jer to je samo izvadi jedan gurni drugi, ali obzirom da nisam nikad radio takve stvari što se tiče elektronike ne verujem da će mi to uspeti..
Hvala u svakom slučaju!
[ vladd @ 28.09.2012. 16:23 ] @
Paralelno sa diodom, nekom, prednjom ili zadnjom. Vazno je samo da automat "vidi" opterecenje.

Zbog velicine, najcesce se postavlja na zadnjem svetlu migavca, ali su sve druge varijante legitimne, ukljucujuci i postavljanje otpornika pored samog automata.

Poz
[ Dominator08 @ 29.09.2012. 19:33 ] @
Pokusacu, pa cu javiti sta sam uradio..
Hvala i pozdrav!
[ Dalibor81 @ 29.09.2012. 20:45 ] @
Lako moze biti da ti poseban rele goni "sva 4" pa zato rade normalno, inace u starudiji od torpedo traktora se koristi multi-output rele za zmigavce koji ne zavisi od opterecenja, samo c1 c2 c3 lupam, jer ne zna traktor koliko ces ti prikolica il cega vec zakaciti pa da zna opterecenje, i to je jakoooooo stara tehnika, pa mi cudno da na recimo P407 stoji automat kao u stojadinu, ona stektara od releja pa kad rikne ijalica on 2X brze radi na toj strani, mada kako rece drug, mozda je to korisno da znas da ne radi pola jedne strane....
[ vladd @ 30.09.2012. 09:53 ] @
Dali ti to kritikujes pojedina tehnicka resenja u auto industriji koja se prodaju kao "vrhunska tehnologija" u kompjuterizovanim vozilima vrednim par desetina hiljada evra...? .

Poz

[ Dominator08 @ 03.10.2012. 18:27 ] @
Evo da javim rezultate, bez uspeha nažalost:

Kupio sam dva otpornika od po 6W 10Ω. Vezao sam ih redno i paralelno, obe kombinacije nisu uspele. Zatim sam probao da u ploču gde stoje sijalice ubacim LE diodu a običnu sijalicu da zakačim na žicu koju sam presekao (mislivši da će raditi obe istovremeno, dakle preko obične sijalice LE dioda je trebalo da dobije struju), kad ono međutim LE dioda blica i dalje ubrzano dok obična ne sija uopšte! Zatim sam im zamenio mesta (stavio običnu u ploču a LE na žicu) i opet isto!
E sad ne znam da li bi nešto bilo drugačije ako bih uzeo neki drugi otpornik, recimo 20W i ne znam kolikoΩ.. Obične sijalice su 21W a problem je što ne znam kolike jačine su LE diode koje sam kupio (to su ove), valjda su 7 - 12W..
[ Zarko Silic @ 03.10.2012. 18:39 ] @
Negde si pogresio.

Ova ledovka, ukoliko se spoji paralelno sa postojecom sijalicom od 21w treba da radi normalno. Odnosno, obe treba da trepcu u istim intervalima.

Ponovi postupak ali malo pedantnije.
[ Dominator08 @ 03.10.2012. 18:46 ] @
Možda je problem što sam je ja vezao redno.. probaću paralelno.
[ Zarko Silic @ 03.10.2012. 19:27 ] @
Normalno da redno nece raditi.

Vezivanjem redno sa LED diodom je isto kao da tu veliku sijalicu nisi ni stavio.
[ Dominator08 @ 04.10.2012. 08:54 ] @
Ne znam, ne razumem se.. Hvala na informaciji :-)
[ vladd @ 04.10.2012. 13:03 ] @
Sijalica 5W koristi 400mA a dioda 20mA(miliampera). Razlika je "samo" 20 puta..

Redno nema smisla da se postavljaju, posto ce dioda prosto crci, a ako se ogranici struja(osim sto nece raditi automat), velika sijalica(prema diodi, inace ima 5W) prosto nece ni raditi..

Kod sijalice 20W, situacija je jos "gora", ona povlaci 1,6 ampera(1650mA)..razlika je 80x prema LED..

Tih detalja moras da budes svestan ako krenes da petljas i povezujes...

Poz
[ Zarko Silic @ 04.10.2012. 14:48 ] @
Nije Vladd to obicna LED dioda vec LED prilagodjen za rad na 12 V, ali svejedno nece raditi u rednoj vezi sa sijalicom od 21W i sa postojecim automatom za zmigavac.

Ovakav LED kakav je on izabrao zahteva poseban zmigavac automat elektronskog tipa koji ne uzima u obzir snagu odnosnu radnu struju.

Sa postojecim automatom ovakva LED sijalica moze se poterati samo ako se poveze paralelno sa sijalicom od 21W, ali tako nesto gubi svaki smisao. Cak i onaj za humor
[ vladd @ 04.10.2012. 15:15 ] @
Svejedno nece raditi. I sklopovi sa nekoliko LED se prave sa nekim strujnim izvorom, i po 3-4 LED na red, pa ih mogu pakovati n puta po 3..a svako "n" je po 20mA.
Fizicki ne moze da stane vise od 12(a i nepotrebno) dioda, a to je 80mA, sto je i dalje malo..

Radice takav sklop(ili samo jedna dioda sa pripadajucim, manjim rednim otpornikom) samo uz paralelni otpornik od 20-ak W, po sijalicnom mestu.

Poz
[ Dominator08 @ 05.10.2012. 21:44 ] @
Pokušao sam i paralelno da vežem, nije uspelo, ne sija ni jedna ni druga. Nije da sam nešto pogrešno uradio ili da to ne znam, radio sam to sa ćaletom, tako da nema šansi da smo mi nešto sjebali.. batalio sam to,
hvala na pomoći u svakom slučaju
[ Zarko Silic @ 05.10.2012. 23:27 ] @
Pa ne sija ti zato sto je pregorela , a LEDovku ste obrnuto prikljucili.
[ Dominator08 @ 07.10.2012. 11:05 ] @
Nije sijalica pregorela, vratio sam je odmah na svoje mesto u ploči, a led nismo mogli da povežemo obrnuto jer ne postoji tu mnogo mesta za grešku.. isprobavao sam sve moguće kombinacije u svakom slučaju i ništa ne radi.
[ vladd @ 07.10.2012. 12:53 ] @
Nikakve sve nacine niste probali, vec ste sa prvim prikljucenjem nesto umlatili. A posle ste mogli da cackate do mile volje sa istim efektom.

Kod LED diode se mora obratiti paznja na anodu i katodu, tako da ste iskoristili 50% sansi da naopako okrenete pri prikljucivanju.

Poz
[ Dominator08 @ 10.10.2012. 08:48 ] @
Nije mi jasno šta smo mogli da umlatimo..
evo na slici kako sam povezao:



U obe spojnice sam uradio isto: ubacio sve tri žice sa jedne strane (samo da bi ih povezao i da ih nešto drži), onda sam jednu žicu na podnožje a jednu na grlo sijalice stavio, isto uradio i sa drugom sijalicom i to je to...

[ Zarko Silic @ 10.10.2012. 09:50 ] @
Moras voditi racuna o polaritetu LED svetiljke. Po ovoj semi koju si postavio ukoliko ne sijaju onda je razlog to sto je obicna sijalica pregorela a ledovka obrnuto polarisana.

Naravno, podrazumeva se da su ispravni osiguraci i sve drugo u sistemu.

Ako su ovi uslovi ispunjeni mora obe sijalice da svetle kada dobiju napajhanje.
[ vladd @ 10.10.2012. 16:11 ] @
Ili je kvrcnula grejna nit bimetala u automatu za zmigavce. Koja se inace zagreva strujom koja prolazi prema sijalicama(i zbog cega ne radi-sporo radi, sa slabijim potrosacem)

Sto se tice polariteta, vazno je da centralni vod diodne grupe bude na +12V.

Poz
[ LazarM @ 10.10.2012. 21:15 ] @
ili da uzmes obican ne 555 tajmer i nastelujes ga na 60 sek,sam NE 555 moze da izdrzi 200ma direktno.
[ codeNO @ 11.10.2012. 12:54 ] @
Na tu diodu paralelno dodas otpornik, ako je sve povezano kako treba i da je za diodu pogodjen smer, kao sto si nacrtao na slici pa ispod diode zalemis termo otpornik

evo kako je covek resio problem za can bus

http://jubox.info/ponistivaci/index.html


EVO TI RELEJ ZA LED na dnu strane ti se nalazi

http://www.deltad.rs/v3/index....rticle&id=27&Itemid=24

[Ovu poruku je menjao codeNO dana 11.10.2012. u 14:26 GMT+1]
[ miki1402 @ 17.11.2014. 21:54 ] @
Da li si ovako vezao otpornik
[ osojanac @ 26.08.2015. 14:11 ] @
Ljudi ne znam da li je zastarelo. O ovome se radi.
Na autobusu imam dva zuta fara koja prilikom na pritiskom na dugme pocinju da rade jedan pa drugi neizmenicno, u pitanju je jedan relej.
E sada posto bi ja to isto tako uradio i na minibusu zanima me da li neko zna semu za povezivanje. jer kada skinem relej na autobusu samo jedan far dok drugi ne. Koji relej i kako povezati hvala
[ Lavlja_Jazbina @ 26.08.2015. 21:03 ] @
Koji to autobus ima sistem kao sluzbena vozila za pratnju ?
[ osojanac @ 27.08.2015. 07:03 ] @
Svako vozilo koje dodje iz austrije na zadnjem vetrobranskom staklu ili pored gabarita ima zute farove ne napred. ali rade u principu blinkera
[ osojanac @ 27.08.2015. 17:05 ] @
ko ne veruje neka pogleda.

[ pajapop @ 27.08.2015. 17:26 ] @
Pa dobro, al ja ne vidim tu nikakav problem...Tu nije u pitanju relej vec automat, koji radi na principu prebacivaca...Srodni automati su automat migavca ili alarmni automat, tj automat za sva 4 migavca...E sad, u originalu, dal` je u pitanju poseban automat namenjen za ta zadnja svetla ili je to izvedena kombinacija sa navedenim automatima, ne znam...Najbolje da vidis sa nekim autoelektricarem koji se bavi autobusima...u nekom servisu...on ce vec imati neku konkretniju ideju...
[ osojanac @ 27.08.2015. 18:29 ] @
da ali meni to sada treba za minibus koji je na 12v
[ vladd @ 27.08.2015. 20:47 ] @
Umesto jednostukog, on-off relea, sa dva kontakta, u automatu se preradi ili doda rele za prevbacivanje signala, preklopni, sa tri kontakta, i jedna grana ukljucije levo a druga desno.
[ pajapop @ 27.08.2015. 22:48 ] @

Ma, sigurno postoji i originalni automat...Mada, ako se "budzi", moglobi da se iskoristi na primer kecev automat za sva 4 migavca, tako da jedan mirni kontakt ide na jednu sijalicu, a mirni kontakt za signalnu sijalicu da se iskoristi za aktiviranje posebnog releja sa koga ide napajanje druge sijalice...Al` to bi bilo suvise komplikovano za nekog ko bas nista ne zna i najbolje je da ode do elektricara, pa nek se on dovija...
[ Lavlja_Jazbina @ 30.08.2015. 19:43 ] @
osojanac..To se niako ne zove far,a pod 2,ja ne znam po sadasnjim propisima sta bi ta opcija trebala da bude?Ista kao standardna sva 4,daj,zbunices nekog i napraviti nesrecu.
[ pajapop @ 31.08.2015. 19:21 ] @

Mislim da je po clanu 63 ovog pravilnika to dozvoljeno : http://www.paragraf.rs/propisi..._u_saobracaju_na_putevima.html
[ Lavlja_Jazbina @ 31.08.2015. 21:18 ] @
U koju grupu on spada?

Citat:
Ovaj pravilnik ne primenjuje se na vozila:

1) koja se koriste za takmičenja na putevima i van njih - tokom takmičenja;

2) sa posebnom dozvolom za ispitivanje na putu;

3) borbena vozila oružanih snaga.
[ pajapop @ 31.08.2015. 22:54 ] @

Pa na sva druga osim ovih navedenih pod 1,2 i 3. Iscitaj pazljivo pravilnik i do kraja...
[ Lavlja_Jazbina @ 01.09.2015. 05:14 ] @
Bolje da citiras taj deo,kada bi svi postavljali linkove ( kilometarske ) da bi se citalo,gde bi se stiglo.

Na kom vozilu si ti video taj sistem migajuceg sistema ? I jos on nece za autobus,nego mini bus.

Da li bi na tehnickom pregledu pustili takvu opciju kombinacije migajucih svetala ?
[ pajapop @ 01.09.2015. 14:25 ] @

Evo: ..."Član 63 Rotaciona i trepćuća svetla na vozilima mogu biti izvedena tako da daju samo svetlost žute, crvene ili plave boje i moraju biti postavljena na najvišem mestu vozila i vidljiva sa svih strana. ...". Doduse...svako moze propise da tumaci na svoj nacin...Na kraju krajeva, i da ne prodje tehnicki, skinuce ga i "mirna Backa"...On i inace, ovo hoce da postavi iz njegovog "ceifa", jer mu se tako cini lepsim, a ne funkcionalnijim zbog putnika i saobracaja...A posto on za primer navodi autobuse u Austriji...pa dobro, zapadnjaci sigurno imaju propise malo drugaciji od nasih, ali valjda je i nasa teznja da se propisi usaglasavaju...
[ Lavlja_Jazbina @ 01.09.2015. 16:18 ] @
Citat:
trepćuća svetla na vozilima mogu biti izvedena tako da daju samo svetlost žute, crvene ili plave boje i moraju biti postavljena na najvišem mestu vozila i vidljiva sa svih strana

Da,ali nigde nije napomenuto NAIZMENICNO. Video si u temi za kretanje u rikverc pa se desila nesreca.Zamisli sada da li ce ovaj koji ide nekom x brzinom da proceni da li daje migavac da pretice ili stoji.

NESRECA U SEKUNDI.
[ pajapop @ 01.09.2015. 17:47 ] @

Pa,... naizmenicno ili trepcuce...Dali je to "igra reci" ili nesto zasebno...Tehnoloske "igrice" cesto nisu u saglasnosti sa zakonodavnom terminologijom ili propisima koji pisu tamo neki "foteljasi"...Ali, lilcno mislim (iako nisam nikad video takva svetla na nasim autobusima), da ce on ta svetla da koristi samo dok autobus stoji u mestu...dok prima ili ceka putnike...pri svakom drugom kretanju, ona bi trebala da se gase...I sigurno se koriste u kombinaciji sa klasicnim svetlima za alarm...sva 4 migavca...Ta svetla vise za cilj imaju da oznace gornje granice vozila, da ukazu da se na putu nalazi vozilo visljeg gabarita, tj. autobus...
[ Lavlja_Jazbina @ 01.09.2015. 19:32 ] @
Ako se navelo da je boja pored zute,crvena i plava,podrazumeva se da je upitanju rotaciono svetlo a i napomenuto je

da mora da se vidi iz svih uglova.Znaci ako je kao sa klipa autobusa,to nije to.
[ osojanac @ 04.09.2015. 08:25 ] @
Slusaj me prijatelju da nije potreba i po zakonu ja ne bi kacio nista. Vozila su registrovana na KS table na Kosovu i po tim zakonima ja moram da se upravljam, jer vozilo ne moze da dobije licencu za rad ako nema do zadnjeg propisanog detalja koji se trazi, lepo znam sta je potrebno po zakonu R. Srbije, EU, Kosova, Crne Gore, Makedonije i Bosne.... i svako trazi svasta po svom zakonu ali ja ne mogu da dobijem papire za rad bez licence za vozilo koje mora da ispunisve uslove za rad.
Nesreca ne mogu da napravim kada stanem na stajalistu i ukljucim svetla pri prijemu putnika ili istovaru, cak mislim i da je korisno jer upozorava ostale ucesnike u saobracaju.
Nazovimo ta upozorenja kao blinkere i da se oni koriste samo u neosvetljenim podrucijima po prijemu putnika, na stajalistima.

I po zakonu svako teretno vozilo mora da poseduje rotaciono svetlo da u slucaju kvara sem trokuta mora da ima i svetlosno upozorenje.

Ja stvarno nerazumem zasto se digla tolika prasina sta treba i kako treba ja sam samo trazio pomoc oko automata koje je i kakvo pozivanje jer mislim da mogu sa manje novca sam da to uradim nego da dam 500eura za postavljanje tog sistema koji nema nikakav atest.

Znam da je u austriji taj sistem obavezan kao i na kosovo mozete pogledati sve autobuse koji su stigli iz austrije da poseduju takav sistem, ne samo u austriji nego i u drugim zemljama svako novije voyilo poseduje takav sistem samo sto je to fabricki ugradjeno gde koriste sistem migavca, odnosno rade kao migavci i po potrebi pritiskom na taster gornji migavci rade kao blinkeri.