Abs sistem sam poceo koristiti od 93'. Pocetak je bio da sam mislio da je svemoguc i da moze da zaustavi auto pa makar isao i 200km/h.
Sa audijem 80. 1,8s(jaje) i u jednoj kratkoj ulici sa brzom voznjom naleteo sam na pesak na asfaltu i posle kratkog caktanja auto je stao na sredini druge ulice. Od tada drugacije gledam na taj sistem. Imao je tada i dugme za gasenje kao i danas esp. Nebojsa milanovic je naoisao u jednoj temi da tada sistem abs je bio man out.je" pametan" od danasnjeg. Meni se pali cesto zbog ostrije voznje ,pa kada se naleti na metalne spojeve na auto putu,zeleznicki most i sine,bare itd.se pali.Desilo mi se da mi je senzor ispao iz jednog tocka pa se pri samom stajanju i minimalnoj brzini palio. Isto je neprijatelj kombinaciji prednjih zimskih i letnjih zadnjih,zadnje slabije hvataju za povrsinu i produzavaju zaustavni put.
[ pajapop @ 03.11.2012. 23:03 ] @
Pogledajte PDF format ABS sistemi na guglu
[ Ivan Dimkovic @ 04.11.2012. 00:31 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina
Abs sistem sam poceo koristiti od 93'. Pocetak je bio da sam mislio da je svemoguc i da moze da zaustavi auto pa makar isao i 200km/h.
Err... ABS sistem ne moze da eliminise zakone fizike, pri 200 km/h ima da ides i ides i ides dok se ne zaustavis, sa ABS-om ili bez njega.
Ono sto ABS radi za tebe je: optimalno doziranje kocione sile koje eliminise blokadu tockova. I u tome je ABS bolji od vecine vozaca osim mozda profesionalnih Formula i sl... vozaca koji godinama uce kako da rade threshold-braking.
Jedini nacin da ABS omane je da njegovi senzori omanu - medjutim, sansa da se to desi na ispravnom autu je drasticno manja nego da ti omanes negde gde bi te ABS spasao, tako da je generalno pametnije drzati ABS na 'on' osim ako zaista ne znas sta radis.
Citat:
Desilo mi se da mi je senzor ispao iz jednog tocka pa se pri samom stajanju i minimalnoj brzini palio. Isto je neprijatelj kombinaciji prednjih zimskih i letnjih zadnjih,zadnje slabije hvataju za povrsinu i produzavaju zaustavni put.
Ako ti je ABS sistem u neispravnom stanju, ili je auto opremljen opremom koja nije kompatibilna sa ABS-om, naravno da je pametnije da ga ugasis - ali je jos pametnije da ga vratis u ispravno stanje.
Citat:
Meni se pali cesto zbog ostrije voznje
ABS? Ispravan ABS se pali iskljucivo u situaciji ostrog kocenja kada se blokiraju tockovi. Ne znam sta to znaci "ostra voznja" kod tebe, ali kod mene se ABS aktivira mozda jednom godisnje, pri iznenadnom kocenju sa preko 200 km/h, a cak ni tada uvek - obicno nije potrebno kociti toliko jako da se tockovi blokiraju.
Da ne mislis mozda na ESP? ESP se pali u situacijama "ostre voznje" pri startu kada tockovi proklizavaju - to se kod mene pali vec skoro svaki dan ;-)
[ Lavlja_Jazbina @ 04.11.2012. 07:13 ] @
Pogresio si. ESP se pali u krivinama,a ASR je sistem proklizavanja. Ostrije ili je prikladnija rec
ne promisljeno je kada recimo od zeleznicke stanice do prve raskrsnice sa kneza milosa naguras stotku,
isto tako pored partizanovog stadiona po kaldrmi itd. Ovde u SER za razliku od D ima na takvim delovima
kolovoza,peska,nafte,betona koji ispada iz miksera itd. Neka se to desi u D,aha. Neka neko proba pa ce da pamti
kaznu celog zivota.+kvalitet asfalta. Vozim i motor pa malo se u kolima za druge ponasam majunski sa pregledom
svih uglova i predvidjanja. Naravno, kada tako vozim gledam da je "bezbedno".
Pedala,po meni vec od polovine hoda ulazi u sistem abs. Ti sa 200 na autobanu pri kocenju i pesku na kolovozu
mislis da ti se nepali ABS. Pri proklizavanju mi se pali zuta lampica za ASR,a kada klikce nisya se ne pali. Voleo bih
da se napravi konstruktivna rasprava, ne revansisticka. Kada neko kaze da mu se ABS nije upaliio godinama,pomislim
na kojim putevima i sa kakvom voznjom se to desava. Ima li ikada snega,peska itd.
Jos mesec dana sam u nekim gradjevinskim poslovima pa vreme,kom i ostalo mi nije pri ruci. Spremio sam kamere
sa nosacima za spoljnu instalaciju oko tockova zbog diskusije i vizuelno lepseg pregleda za istu.
Ima ovde daleeko upucenijih i strucnijih od mene a ja prihvatam sve kontra od onoga sto radim ako je tacno.
[ eloiza @ 04.11.2012. 07:49 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: .............Kada neko kaze da mu se ABS nije upaliio godinama,pomislim
na kojim putevima i sa kakvom voznjom se to desava. Ima li ikada snega,peska itd..........
Ovde piše da je pogrešno mišljenje da sa ABS kočenja u kritičnim situacijama imati kraći zaustavni put u odnosu na vozila bez ABS, i da je dužina kočenja veća čak za 5-6%.
A ovde se jasno vidi dužina kočenja vozila bez i sa ABS leti i zimi, i da se može zaključiti da je leti mnogo sigurnije voziti sa ABS, a mnogo je rizičnije voziti takođe sa ABS zimi po snegu, a da ne pričam po ledu i po rizlama u odnosu na vozila bez ABS.
Ne znam zašto na vozilima nema mogućnost ON/OFF ABS u zavisnosti od uslova na putu leti i zimi?
Jedina korist od ABS je produženje veka trajanja auto-gumama i upravljivost (kontrola držanja pravca) vozila i to samo leti, ali ne i zimi.
[ Lavlja_Jazbina @ 04.11.2012. 08:02 ] @
Da,abs ima duzi zaustavni trag,ali abs svojim sistemom ne dozvoljava da ti jedan tocak
zablokira i samim tim izbaci auto iz pravolinijske putanje. Tesko da svima na tehnickom
svi tockovi imaju isti parametar sile zaustavljanja. Ja UVEK preferiram na original plocicama
kao i diskovima. Tecnos za kocenje na 2godine. To opet nije dovoljno za idealno zaustavljanje.
Za gasenje abs a sam isto protiv. On je tu kada treba.
[ eloiza @ 04.11.2012. 08:35 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: .....Za gasenje abs a sam isto protiv. On je tu kada treba.
Da li će vozilo PUNTO 2 sa ABS i EBD ponašati po snegu i ledu tako kao na ovom youtubu video linku? Čisto sumnjam.
Ovde se vidi kako se ponaša vozilo sa ABS i EBD po vlažnom putu, a da ne pričam po snegu, ledu,....
[ vladd @ 04.11.2012. 09:55 ] @
Zasto pitas, ne verujes svojim ocima?
Cinjenica da su razni sistemi u vozilima dobili marketinske nazive. Bar za prvih par decenija uvodjenja u upotrebu.
Ali je takodje cinjenica da su to u stvari projektovani uredjaji, sa svojim "softverom" i algoritmom povratne sprege i delovanja, i hardverom, namenski konstruisanim(nisu univerzalne sprave izmenljive po raznim modelima, tipa guma..)
I naravno da postoji razlika u ponasanju, koje je u odredjenoj meri zasluga samog uredjaja, konkretno ABS-aili kojeg god, i samog vozila, i njegovih voznih osobina.
Svakako se nece isto ponasati Golf7 sa svojim Mc Phersonom(jeftinim za proizvodnju) i recimo isti taj G7(da ne spominjem Alfu) sa double whisbone..slozenijim i skupljim vesanjem namenjenim za sportske automobile..
Ili cak neki ozbiljniji auto sa hidraulickom regulacijom ponasanja ogibljenja..
Tako da razlike moraju da postoje...
Poz
[ vilil1 @ 04.11.2012. 11:09 ] @
Jazbino...na onoj temi o kupovini si pisao da ti se ABS ukljucuje desetak puta dnevno. Ako je to istina, ti nisi za oduzimanje dozvole, vec za zatvor.
Citat:
Lavlja_Jazbina:Meni se pali cesto zbog ostrije voznje ,pa kada se naleti na metalne spojeve na auto putu,zeleznicki most i sine,bare itd.se pali.
Nego...da ti nisi malo omanuo u vezi ABSa?
[ Lavlja_Jazbina @ 04.11.2012. 11:43 ] @
Zato i hocu da postavim kamere,ne zbog toga nego da eto dodamo kvalitet rasprave na ES-u,koji ga i bez toga ima,ali nesto drugacije.
Rekao sam ti.Svaki prelazak na auto putu gde su metalni spojevi,sine,pesak,seljacki put i da ne zamaram,naravno da ce se upaliti.
Ako pedala vibrira i cuje se onaj drombuljav zvuk,sta je nego abs.Vozilo se po belom od BG do DJevdjelije,nigde asfalta pa se nije lupalo.
Opusteno,takva voznja je uvek usamljena i bezbedna po druge jer ih nema.Smajli ti nije potreban,napisi sta ti je god volja.Necu se ljutiti.
Dosta mi je jedan soker i mesec dana zimskog sna.Voleo bih da tema dobije na intezitetu kada bude prva poledica,bljuzga a i sneg.
Kod mene na placu kada je kisa a peo sam se na uspon od 10%,da vidis kako cakce kada te auto vuce nazad.Voleo bih da bolji poznavaoci funkcije
ABSa napisu nesto o evoluciji,razvoju i unapredjivanju tog sistema koji je povukao i ostale sisteme i sada funkcionisu kao jedna celina.
Zasto na nekim modelima ima a na nekima nema rucno iskljucivanje ABS dok za ESP(kao kod mene)ima.Uxx,volim da budem na forumu ali sika 107 i gradjevina zovu.
Pozdrav.
[ KrkaCiC @ 04.11.2012. 15:31 ] @
Citat:
vladd:
Svakako se nece isto ponasati Golf7 sa svojim Mc Phersonom(jeftinim za proizvodnju) i recimo isti taj G7(da ne spominjem Alfu) sa double whisbone..slozenijim i skupljim vesanjem namenjenim za sportske automobile..
Pogledajte klip
[ vilil1 @ 04.11.2012. 15:51 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: Svaki prelazak na auto putu gde su metalni spojevi,sine,pesak,seljacki put i da ne zamaram,naravno da ce se upaliti.
ABS i ASR nisu isto.
ABS - Antilock Braking System =
sustav protiv blokiranja kotača
Sustav koji pomaže pri kočenju i sprječava blokiranje kotača kod intenzivnog kočenja. Osim što se time skraćuje put kočenja, ostvaruje se puno bolje upravljanje automobila.
ASR - Anti Slip Regulator ili Traction Control System - TCS =
regulator pogonskog proklizavanja
Sustav koji reducira snagu motora i omogućuje na skliskim, blatnim, rastresitim površinama pokretanje i ubrzavanje, ali bez proklizavanja kotača.
[ etjen @ 04.11.2012. 16:48 ] @
Jazbino tebi ili je nešto neispravno na kolima ili ti se uključuje ESP (ASR, TCS).
U svakom slučaju vožnja koju si opisao je daleko od normalne ako ti se bilo šta od toga pali svaki čas.
I ljutio si ti ili ne, znaj da je takva vožnja potpuno besmislena i opasna i da svakako nije ''mačo'' vožnja.
I, ako si razuman, gledaj da to koriguješ. (sa sve skupa 100km/h od štajge do K. Miloša ili već šta si rekao slično)
[ Lavlja_Jazbina @ 04.11.2012. 18:17 ] @
Ma ako se pali ASR,onda i zuta lampica blinka.Zasto to isto ne pokazuje kada se koci a pedala klikce.ESP i da hocu jedva se pali.Pali, kada u Velizara Kosanovica na 70 cimnem volan.
Probao jer isto to e uradio drugar sa 406 v6.Ma uostalom napravicu za mecsec dana neke snimke,pa cemo komentarisati,ako i hoce neko.Ja ne znam kako vi vozite,meni po gradu 60-80 je prosek kako god krenem.
Izlazi li neko na auto put iz Juznog Bulevara .Tamo do kamere su svi brzi od mene,tako da nisu bas svi nevini.Mozda je nesto neispravno ali niko ne kaze sta.Mozda je senzor ugla volana,ko ce ga znati,bitno je da za ovih
14k nisam imao problema sa kocenjem.Ovo sa ABSom i paljenjem sam poceo da imam kada sam stavio 15ice i zimske gume.195-65-15.Letnje su bile 205-65-16 ali tada ni ASR se nije palio.
[ boskela @ 05.11.2012. 16:55 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: Ovo sa ABSom i paljenjem sam poceo da imam kada sam stavio 15ice i zimske gume.195-65-15.Letnje su bile 205-65-16 ali tada ni ASR se nije palio.
to ti je problem. posavetuje se sa nekim majstorom, jednom mi je majstor rekao da ne mogu da se menjaju tj. da se stavljaju vece ili manje felne od fabrickih posto "u fazonu" auto je napravljen za 16 a 15 felne imaju manji obim tocka i odma se javlja problem u senzorima..
[ Zarko Silic @ 05.11.2012. 19:25 ] @
195-65-15 i 205-55-16 imaju isti obim tocka i oba su predvidjena za isto vozilo.
Za to isto vozilo predvidjeno je jos niz dimenzija, sto sirina, visina i precnika felni, ali sve one imaju obim koji ne odstupa od dozvoljene tolerancije.
Razlog zbog koga 205-55-16 ne aktivira ASR ili ABS krije se najverovatnije u starosti i istrosenosti pneumatika.
Na klizavom i snegom pokrivenom putu uvek je u prednosti uzi pneumatik dok je na suvom i vrucem asfaltu uvek u prednosti siri.
Edit:
ispravka dimenzije.
[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 05.11.2012. u 21:03 GMT+1]
[ Lavlja_Jazbina @ 05.11.2012. 19:49 ] @
Zarko,moja stvar, ali prvo sto sam izjajarisao za gume koje nisu gume,wintera 1 klase no name -e- za 150€,drugo sto je valjda sto je uza
auto toliko ljulja da do proleca necu preci preko 140km/h mada je i to rizik.Guma u toj klasi ne da je njesra nego nemam reci.Samo da prikazem u kucnom
budzetu neki laznjak od troska za Zenu,pa da kupim continental.A kada kaze kupi sta treba,znaci moze i 100 po gumi, ja se kao i ovde pravim pametan i uvek sam sebe obmanem u ustedi.
Po obliku ta guma izgleda grize samo po snegu,sa suvo nepredvidiva.
[ Nocni @ 05.11.2012. 19:59 ] @
Zarko, nisi dobro vidio... 205/55-16 bi imale skoro isti obim te 205/65-16 su mnogo vece od 195/65-15...
@Lavlja_Jazbina, koje je auto u pitanju? Ima auta na kojima se ne moze vrsiti rotacija tockova a da se to ne prijavi dijagnostikom... Promjena velicine tocka takodje se mora prijaviti dijagnostikom pogotovo ako je velika... a moze da bude i niz drugih stvari u pitanju...
[ Zarko Silic @ 05.11.2012. 20:02 ] @
U pravu si. Poznajem inspektorov automobil pa mi nije napamet palo da je kupio duplo vecu gumu.
Prevideo sam 55 i 65 na 205-ici.
Ispravicu to.
[ Lavlja_Jazbina @ 05.11.2012. 20:10 ] @
Passat b5.5 2003.
Mali off.Imam sada vecu boljku.Ispala mi roletna za gepek i rasula se,jer je pukla bocna plastika.Sada bi pod svoj tocak i abs.
[ inobradovic @ 11.11.2012. 17:47 ] @
da ne otvaram novu temu, imam fiat mareu 1.6 karavan 2001god sa vremena na vreme se pali lampica abs i lampica od rucne,
i tako isto se ugase ali nikad u voznji vec kad negde stanem pa posle kada krenem upalim auto i one se same ugase,
jos bih napomenuo da auto u zadnje vreme se redje vozi i desava se da stoji po nedelju dve da se ne pali i ne vozi,
imali neko ideju sta bi moglo biti ?
[ vladd @ 12.11.2012. 10:46 ] @
ABS sistem je samo po nazivu isti za sva vozila, nacin funkcionisanja se poprilicno razlikuje i izmedju modela, a jos vise izmedju brendova.
Takodje i nacin alarmiranja.
Moguca je neka nekorektnost senzora, konektora, povremena nekonzistentnost impulsa na nekoj osovini..
Poz
[ ELW00D @ 15.11.2012. 13:03 ] @
ABS je tvrd orah za većinu autoforumaša čak i za one sa visokim obrazovanjem i inženjerskom diplomom.
Najčešća zabluda koja opstaje decenijama proizašla iz zdravorazumskog (pogrešnog) načina razmišljanja prosečnog auto-entuzijaste je da ABS interveniše kada točak zablokira. Ispravan ABS neće dozvoliti točku da blokira u vožnji.
Blokiranje točkova pri kočenju nikada nije bio uslov da bi sistem kroz hidraulični modulator preuzeo upravljanje pritiskom ulja u kočionim cevima nego je uslov proklizavanje točkova izraženo bezdimenzionalnom veličinom λ i proračunato iz brzine vozila (referentne) i točkova preko senzora brzine na točkovima. Mnogo parametara mora da se uzme u obzir i zato ABS sistem ima računar - ECU.
Druga zabluda je da ABS služi da skraćuje put kočenja. Prvenstvena namena ABS je da sprečavanjem blokiranja točkova pri jakom kočenju vozač zadrži upravljanje vozilom i usmeri vozilo tako da izbegne udarac u prepreku.
Oni koji su u redovnom saobraćaju imali nesreću da probaju da upravljaju vozilom kojem su točkovi zablokirali pri jakom kočenju znaju, pod uslovom da su ostali živi, da u takvoj situaciji vozač postaje samo još jedan od putnika koji se ne pita sa životom jer okretanje upravljača ne daje skoro nikakav efekat na putanju kretanja vozila.
ABS nije razlog da se divlja automobilom ili motociklom niti garancija izbegavanja sudara.
Kod vozila sa ABS mora da postoji indikacija na instrument tabli koja se ponaša na sledeći način: Kada se da kontakt u bravi ABS lampica mora da zasvetli neko vreme i da se zatim ugasi. Računar, elektronika i hidraulika ABS pritom rade autodijagnostičku proceduru.
U toku vožnje lampica ne svetli osim ako je sistem u kvaru. U tom slučaju ABS sistem ne funkcioniše, točkovi mogu da zablokiraju pri kočenju i vozač treba da se obrati servisu.
[ vladd @ 15.11.2012. 16:36 ] @
ABS nije tvrd orah, vec se pakuje u neprobojnu ljusku nedostatka konkretnih informacija. Prostim marketinskim oznacavanjem da li vozilo ima ili nema sistem ABS.
S obzirom da postoje razni principi regulacije i bazicnih osnova na cemu se vrsi regulacija, a sistem datira od 50-ih godina proslog veka, tesko je univerzalno reci ABS "radi bas tako i tako". Vrlo cesto su modulacioni sistemi odvojeni od ABS sistema,a jos cesce se uplicu sistemi za kontrolu proklizavanja ili stabilnosti. Tako da nekako "nestaje" bazna osobina ABS-a.
Nacellno, osmatraju se impulsi sa tocka i nije nikakva "prevencija" blokiranja u pitanju vec se vreme blokiranog tocka smanjuje do moguceg minimuma reagovanja. Znaci da mora da postoji odredjeni gubitak pulsirajuceg impulsa, da bi doslo do reakcije ABS sistema.
Koliko se to trajati, i koliko ce biti primetna blokada, stvar je konstrukcije sistema. Svakako ne postoji "predvidjanje" ili prevencija, da nekakvim zahvatom uopste ne dodje ni do kakvog blokiranja tocka, u pitanju je los smisao prevoda "prevents wheel from blocking while braking"..u vrlo kratkom vremenskom periodu se "dogodi" blokada, detektuje nedostatak impulsa sa tocka i rasterecuje konkretan cilindar.
Preciznije bi bilo "prevencija od dugotrajnijeg blokiranja tocka"
Hidraulicni modulatori su vec uvod u ESP sisteme, koji su daleko slozeniji i razlicitiji od ABS-a, sto se tice i same regulacije i parametara koji se monitorisu, tipa EDL, EBD, TCS...
Naravno, sve to zapetljano i veoma razlicito, od modela do modela, i proizvodjaca vozila i proizvodjaca sistema...VAG recimo koristi i BOSCH sisteme(A4, A6, A8..) i sisteme koje radi ITT Automotive(za jeftiniju paletu..golf, bora, A3, seat, buba).
Tema je, preporucujem samo ABS..
Poz
[ inobradovic @ 15.11.2012. 18:31 ] @
Citat:
ELW00D:
U toku vožnje lampica ne svetli osim ako je sistem u kvaru. U tom slučaju ABS sistem ne funkcioniše, točkovi mogu da zablokiraju pri kočenju i vozač treba da se obrati servisu.
a ako lampica malo svetli pa ne svetli to po tebi znaci malo radi malo ne radi abs ?
[ mserifov @ 15.11.2012. 19:05 ] @
Imam Suzuki Jimny 4x4 je ali ne znam koliko je to relevantno. Prvi put vozim auto sa ABS_om. I kada sam ga kupio naravno polovnog imao je ne ravnomjerno istrosene kočione diskove. E pošo imam buraza auto mehaničara skino sam te diskove i odnio ih kod tokara i on je diskove obradio i nisu krivi. Ja sam htio da kupi nove ali eto kazu mogu se i obraditi. Naravno kupio sam nove disk pločice. Sad mi ABS kada vozim po mokrom ili slično mnogo češće reaguje. Nakon te procedure. I malo malo kad prikočim naglo osjetim da se čuje neka pumpa ili motorić i dobijem onaj povratni udarac na papučicu kočnice. Da li je netko imao ovakvo iskustvo
Nisam primjetio nista vise od toga. I posto je kratak i visok jednom sam naglo uletio u krivinu i naravno počeo da se zanosim i odma na kočnicu mahinalno i nisam se okreno za čudo sto sa jednim starijim autom jesam u istoj situacij.
[ vladd @ 15.11.2012. 22:00 ] @
Nabavi nove diskove.
Diskovi se bruse posebnom masinom, koja ih ravnomerno, istovremeno brusi sa obe strane. Nikakvo ni tokarenje ni struganje. I to se radi pomalo, kod jako skupih diskova, samo za korekciju sitnijih riseva.
Jos bolje bi bilo nabaviti i diskove i plocice, i odraditi podesavanje("reset") kocionih kljesta, i tek onda donositi sud o kocionom sistemu.
Poz
[ ELW00D @ 16.11.2012. 07:07 ] @
Pod uslovom da se želi tehnička diskusija kakvu je tražio autor teme treba se uzdržavati od zdravorazumskih i ličnih interpretacija principa funkcionisanja ABS. Nije slučajno što se komercijalna primena sistema praktično poklapa sa pojavom mikrokontrolera i personalnih računara (kasne 1970-te).
Blokiranje točka nikada nije bio uslov ili okidač da ABS interveniše. Hoću da kažem da brzina točka nije jednaka nuli "do moguceg minimuma reagovanja", ni najmanje, ni jednu milisekundicu, odnosno ne "mora da postoji odredjeni gubitak pulsirajuceg impulsa, da bi doslo do reakcije ABS sistema".
"Prevencija od dugotrajnijeg blokiranja tocka" takođe ne postoji u koncepciji ABS.
Citat:
vladd:
Svakako ne postoji "predvidjanje" ili prevencija, da nekakvim zahvatom uopste ne dodje ni do kakvog blokiranja tocka, u pitanju je los smisao prevoda "prevents wheel from blocking while braking"..u vrlo kratkom vremenskom periodu se "dogodi" blokada, detektuje nedostatak impulsa sa tocka i rasterecuje konkretan cilindar.
Preciznije bi bilo "prevencija od dugotrajnijeg blokiranja tocka"
Svakako da sistem može da predvidi da će točak da zablokira i deluje preventivno! Pomenuo sam proklizavanje točka u procentima, Vladd, pokušaj da nađeš formulu za izračunavanje λ. Mislim da si u pravu da je na Internetu teško naći informacije o ABS na tom nivou.
Citat:
vladd:
Hidraulicni modulatori su vec uvod u ESP sisteme, koji su daleko slozeniji i razlicitiji od ABS-a, sto se tice i same regulacije i parametara koji se monitorisu, tipa EDL, EBD, TCS...
Naravno, sve to zapetljano i veoma razlicito, od modela do modela, i proizvodjaca vozila i proizvodjaca sistema...VAG recimo koristi i BOSCH sisteme(A4, A6, A8..) i sisteme koje radi ITT Automotive(za jeftiniju paletu..golf, bora, A3, seat, buba).
Tema je, preporucujem samo ABS..
???
Hidraulični modulator nije uvod u ESP sisteme nego originalno deo ABS sistema. Tema je samo ABS ali biću slobodan da napišem da je ESP nadogradnja ABS sa dodatkom nekih senzora na upravljaču i na šasiji vozila.
TCS takođe koristi komponente ABS sa dodatkom upravljanja leptirom gasa ili ugla paljenja motora. Mislim da se traction control system koji sprečava proklizavanje pogonskih točkova kod Mercedesa ili BMW zove ASC?
inobradovic, povremeno paljenje lampice ABS u vožnji može biti prekid u koaksijalnom kablu senzora brzine točka, zaprljan senzor, senzor ispada iz ležišta ili se javlja kratkotrajan prekid u kablu kada točkovi udare u rupu, šine itd.
ABS je u koncepciji programiran da filtrira sitne udare točka "road events" i vibracije točka i osovine ali ja mislim da je diskutabilno šta je "road event" u Srbiji npr. na pružnim prelazima ili udarnim rupama, tu su moguća takva negativna ubrzanja točka koja ni jedan inženjer Bosch-a nije video. Mnoge saobraćajnice izgledaju kao oni fabrički poligoni za ispitivanje izdržljivosti gde 1 km vožnje pravi štetu i troši delove kao 1000 km na uređenom kolovozu i primerene su kretanju vojnim vozilima.
Kratkotrajan pad napona u instalaciji ispod određene vrednosti (npr 10.5 V) kada je ABS programiran da se isključi (neispravan alternator, akumulator, instalacija, uključenje velikog potrošača) izazvaće paljenje ABS indikacije na tabli.
Moderni ABS sistemi mogu da sačuvaju kodove grešaka da bi se ti kodovi kasnije pročitali dijagnostičkim uređajem u servisu i automehaničar može da locira kvar. Isto kao što je slučaj sa motornim kompjuterom.
[ inobradovic @ 16.11.2012. 09:02 ] @
@ povremeno paljenje lampice ABS u vožnji može biti prekid u koaksijalnom kablu senzora brzine točka, zaprljan senzor, senzor ispada iz ležišta ili se javlja kratkotrajan prekid u kablu kada točkovi udare u rupu, šine itd.
da bih ovo proverio sto je napisano interesuje me koliko ima tih senzora ?
[ veselinovic @ 16.11.2012. 10:20 ] @
Elwood,
cisto onako akademski, kako sistem ABS-a moze da predvidi da ce tocak zablokirati?
Interesuje me sama fizicka velicina koju senzor izmjeri i algoritam predvidjanja.
Moja logika i znanje mi govore da je to nemoguce ( bar na meni poznatom stepenu nauke), a sam mehanizam predvidjanja je interesantan, ne samo za ABS nego i za druge primjene u tehnici.
Koliko ja znam ugaona brzina tocka mora pasti na nulu ( tj da nema impulsa sa davaca u toku nekog vremena) da bi istem detektovao problem.
[ Lavlja_Jazbina @ 16.11.2012. 10:28 ] @
Citat:
Koliko ja znam ugaona brzina tocka mora pasti na nulu
Koliki potisak na pedalu treba upotrebiti da bi sistem poceo da funkcionise.Koliku ulogu imaju cilindri sa njihovom ispravnoscu *da ne blokiraju*
Sistem ABS na golfu3 je imao na dobosu gde je cilindar, jedan mekanicki klip koji od polovine hoda pedale dobijao funkciju pokretanja abs sistema.
[ vladd @ 16.11.2012. 11:11 ] @
Ne treba brkati ABS sa blagodetima raznih dopunskih sistema, ili se osloniti samo na JEDNU verziju rada abs sistema.
Pricamo o ABS-u, za pocetak..
Citat:
Anti-lock brake systems solve this lockup problem by rapidly pumping the brakes whenever the system detects a wheel that is locked up. In most cases, only the wheel that is locked will be pumped, while full braking pressure stays available to the other wheels
Vrlo kratko i vrlo jasno.
Mozemo ih razmatrati koji su pouzdaniji, mada sveukupna pouzdanost najvise zavisi od elektronike(kao najslabije karike), najmanje od principa zamisljene regulacije.
Procentualno proklizavanje tockova je deo sistema za osmatranje ponasanja vozila, kontrole trakcije, tako da ne treba pripisivati ABS-u, koji je nastao davne 1950-e godine, u svetu(u Nemackoj nesto kasnije, nisu oni reper svih znanja) nekakve carobne mogucnosti. I mnogo mladji ABS sistemi su se oslanjali na pakete impulsa i odsusrvo istih.
Bosch DSC III 5,7 recimo osmatra paket impulsa u periodu jedne sekunde, i brojeci impulse u tom vremenskom intervalu, moze da predvidja mogucnost blokiranja tocka, i naravno, reaguje preko ABS modulatora.
ASC(ASR=TSC...ili ASC+T... takodje nazvani kao jedna vrsta ESP-a) sistemi su i napravljeni kao nadogradnja na ABS hardver, uz dodatke jos ponekih senzora i davaca, zavisno od osmisljene regulacije u nekom opsegu moogucih situacija(ukratko, sa odredjenim ogranicenjima mogucnosti korigovanja stabilnosti vozila u voznji).
Terminoloski je "razbijeno", da vozila imaju ABS i ESP(Electronic Stability Program), zahvaljujuci nekim mogucnostima ranijih iskljucenja tzv ESP(jedne vrste) u koriscenju vozila.
Posto se retko ko udubljuje, napravljena je poprilicna papazjanija termina i prezentacija opreme vozila, bez potrebe da se ulazi u detalje ili sustinu kvaliteta i operativnosti sistema.
Pa se stoga i ABS-u na neki nacin pripisuju osobine odredjenog tipa ESP-a.
Poz
[ Lavlja_Jazbina @ 16.11.2012. 17:56 ] @
Da li taj ABS iz golfa3 isto radi kao i u golfu7.Ako ne, cemu je razlika.
[ ELW00D @ 16.11.2012. 18:12 ] @
inobradovic
4 senzora brzine točka, u glavčinama zadnjih točkova, a na prednjim negde pored homokinetičkih zglobova na poluosovinama koji imaju nazubljeni prsten na kućištu. Svaki senzor ima svoj kabl, konektor, koaksijalni kabl koji vodi naponski signal do konektora elektronike ABS. Osim pokidanog kabla ne verujem da možeš nešto da primetiš i popraviš, prava adresa je FIAT servis.
veselinovic
Akademska literatura kaže kritična vrednost λ nakon koje sigurno nastupa blokiranje točka, kada sistem zna da će ugaona brzina točka pasti na 0 ukoliko ne preduzme mere, je između 8% i 30% u zavisnosti od guma na vozilu i vrste podloge.
vladd
Uhhh. Mnogo komplikuješ. Da li možeš da daš link odakle si izvukao taj citat? Jedino što vredi u tom citatu, pominje se pojedinačno upravljanje kočnicama za svaki točak. To je tačno ali donekle, postoji 3-kanalni ABS, ovo rešenje se još sreće na nekim radnim vozilima sa krutom zadnjom osovinom (jedan senzor brzine je smešten u kućištu diferencijala). 4-kanalni ABS upravlja kočenjem posebno za svaki točak i ima 4 senzora brzine točka. "Pumping" koji se pominje, hm, kada ABS preuzme kočenje, računar preko hidrauličnog modulatora kontroliše i održava čak 3 moguća stanja koja se tiču pritiska kočionog ulja (kočione tečnosti) u hidrauličnoj instalaciji. Daleko je to od prostog pumpanja ili pulsiranja.
Traction control ECU takođe osmatra proklizavanje točkova (λ) u % kao i ABS! Pravo pitanje je kako ABS tj. TCS ECU računa λ iz referentne brzine vozila i brzine točka. Još jedno pitanje za tebe. Šta misliš da li ESP može da zna poluprečnik krivine kroz koju prolazi vozilo i ako da, kako?
[ vladd @ 17.11.2012. 01:12 ] @
Kako sada "lambda" prepoznaje vrstu gume?
ABS je anti bloking sistem. To sto su se proizvodjaci dosetili da sa malo truda mogu da isporuce znacajno skuplji sisteme, to je posebna prica, nije tema.
Poenta je "zasto bi ABS uopste vrsio predikciju blokade", sta je to tako lose u blokiranom tocku da ga treba zameniti sa oslabljenom silom kocenja?
Blokiran tocak(za delic sekunde, mali kvant vremena) je u svojoj prirodi uveo i kvalitet gume i kvalitet podloge, tezinu vozila(samim tim i energiju kolicine kretanja). Koja bi inace referenca bila ako su ti parametri nepoznati? Procentualna, vremenska...?
Jednostavno su se svi navedeni parametri iskazali u momentu blokiranja tocka..
ABS ne zanima koliki je precnik krivine, da li je nastupio over ili under steering, koja se strana tockova brze ili sporije krece...
Za sto bi nakon takve odluke, da se ABS-u dodeli neka predikcija,(klasicno neinzenjerske) bilo ekonomicnije postavljati znacajno vece kocione sisteme, da bi se kompenzovao neadekvatno predvidjen gubitak sile?
Kod slozenijih sistema, koje su znacajno "prerasli" ABS(i koji se prakticno samo marketinski spominje), mere se i lateralne sile, stepen zaokrenutosti volana, rotacija vozila po vertikalnoj osi..sto je sve nepotrebno za ABS.
Da se ugrade svi ti senzori, i ostavi "prosti" ABS sa nekakvom "predikcijom" blokiranja, bilo bi besmisleno, posto sa par desetina programskih redova u procesoru ABS-a, moze da se dobije ozbiljna kontrola ponasanja vozila...za znacajno vece pare..
Poz
[ ELW00D @ 17.11.2012. 15:20 ] @
Citat:
Poenta je "zasto bi ABS uopste vrsio predikciju blokade", sta je to tako lose u blokiranom tocku da ga treba zameniti sa oslabljenom silom kocenja?
Zamisli tu situaciju, pritisak kočione tečnosti potiskuje klip u kočionoj čeljusti na kočione pločice koje deluju na površinu kočionog diska tolikom silom da disk ne može da se okreće.
Gde se odvija kočenje ako ne na kočionom disku, gde je inače predviđeno, disk je blokiran, ne okreće se? Da li je to uopšte kočenje?
Takva situacija je ne loša nego predstavlja fundamentalan problem. Nema sumnje da je disk blokiran i da je točak blokiran, zajedno ih drži 4 ili više šrafova ili brezona što se vide na točku.
[ Java Beograd @ 17.11.2012. 22:16 ] @
ABS on/off
[ vladd @ 18.11.2012. 00:43 ] @
Citat:
ELW00D:
Citat:
Poenta je "zasto bi ABS uopste vrsio predikciju blokade", sta je to tako lose u blokiranom tocku da ga treba zameniti sa oslabljenom silom kocenja?
Zamisli tu situaciju, pritisak kočione tečnosti potiskuje klip u kočionoj čeljusti na kočione pločice koje deluju na površinu kočionog diska tolikom silom da disk ne može da se okreće.
Gde se odvija kočenje ako ne na kočionom disku, gde je inače predviđeno, disk je blokiran, ne okreće se? Da li je to uopšte kočenje?
Takva situacija je ne loša nego predstavlja fundamentalan problem. Nema sumnje da je disk blokiran i da je točak blokiran, zajedno ih drži 4 ili više šrafova ili brezona što se vide na točku.
Odvija se i na dobosu, mislim sila kocenja..
Poenta blokiranja nije SAMO pritisak u kocionom cilindru, vec i stanje diska i stanje paknova, plus ostalo navedeno, guma, podloga...pa i malo raubovani amortizeri, u ne bas top stanju..
Razlicite komponente i razlicite situacije imaju razlicit gradijent promene sile trenja, prema podlozi, ne moze ABS da predvidi naletanje na uljnu mrlju(vrlo realna situacija recimo nakon nekog sudara, nalece trece vozilo, koje pocinje da koci) i da izmeni gradijente i donese nekakvu (korektnu)odluku o predvidjanju blokiranja, tocak ce blokirati i ABS ce proraditi..
Ako vec postoje situacije u kojima predikcija ne funkcionise, zasto bi se ugradjivala, mislim SAMO za ABS..
A sa vec odradjenim programom kompleksnije analize paketa impulsa, odradjeno je 90% nekakvog ESP-a..
Medjutim, vrtimo se u prazno, samostalni ABS nema predikciju, a vec 2000-te godine je bilo 50% vozila u produkciji sa ugradjenim ABS sistemom. Sada ih je toliko sa raznim varijantama opsirnije kontrole stabilnosti vozila..da kazem raznih verzija ESP-a
Poz
[ Lavlja_Jazbina @ 09.12.2012. 08:19 ] @
Citat iz teme Univerzalne gume (leto-zima).
Citat:
Da dopunim utiske..
Sava Adapto, u dimenziji 205/55-16, na zadnjoj osovini..
Voznja kroz "cuvenu" krivinu za testiranje(lakat na novosadskom kod Altine..prema Galenici), sa 50km/h, bez proklizavanja, temperatura -0,5C, centimetar bljuzge prekrivene snegom, sivi sneg..nije bilo vozila pre mene bar 10-ak minuta..
U povratku, -4C, unutrasnja strana(manji radjus) auto puta, sa 40 bez proklizavanja, nesto vise snega, sa blagim kolotrazima.
U kvartu, 5-10cm snega, ulazak u L krivinu, 90 stepeni pri 30, bez proklizavanja. Pri parkiranju , kroz nanet sneg i na parking mesto prekriveno 4-5cm snega, takodje prati trag, ne proklizava, ulazak i izlazak sa parking mesta bez zanosenja zadnjeg dela.
Kocenje po snegu korektno, bez zanosenja zadnjeg kraja.
NA pravcu, po zavejanom novosadskom, 60 na sat, bez "snow-boardinga", auto drzi pravac i korektno menja trake.
Ja sam prezadovoljan...
Ostaje jos malo veci sneg, 20-30cm i temperature ispod -7C, i mislim da je tada moguce dati finalni zakljucak.
Poz
Ovo sa 50km bez proklizavanja je proslo bez elektronskih pomagaca ili se palio ESP.
Isto to i sa ulazak u L krivinu, 90 stepeni pri 30
Kocenje po snegu korektno, bez zanosenja zadnjeg kraja. sa paljenjem ABS a ili bez.
Ja cu danas ako ubedim Zenu do avale.Ako ugasim ESP,zlo.Tockovi se okecu ko blesavi i pri oduzimanju gasa ato se zaljulja levo desno pa tek onda
krene pravolinijski.To se desava kada opet uljucim ESP.Na naglo cimanje volana pri 40,malo baci auto,ali lampica se ne pali.
[ vladd @ 09.12.2012. 09:32 ] @
Bez ABS-a i bez ESP-a, iskljuceni OBA. Ako nekome nije jasno kako, skidanjem konektora sa ABS kontrolera..
Licno mi se nije svidjao kako radi ABS kod platforme "Golf4"(Golf, Nbuba, A3)..kao da dejstvuje SAMO na prednjem desnom tocku..sto je primeceno i na nekim forumima po svetu, ali je bas gadan(osecaj) i neuracunljiv algoritam.
Dramaticno drugacije se ponasa nego kod Audija A4 ili mercedesa C klase(licno iskustvo), i nakon tih iskustava je iskljucen..
Poz
[ Commandant Carlos @ 09.12.2012. 18:02 ] @
Nisam strucnjak za ove stvari ali volim mozgalice:) ESP moze da izracuna poluprecnik krivine preko razlike u brzini obrtanja tockova sa spoljnje i unutrasnje strane vozila. Jesam li pogodio???
[ Nocni @ 09.12.2012. 19:33 ] @
^Treba koristiti pretragu o tome smo po nesto pricali prije nekoliko godina u vise tema... evo npr. u ovoj temi
[ Lavlja_Jazbina @ 09.12.2012. 20:55 ] @
Da,pretraga.Samo treba upisati Da li će Fiat Punto / Zastava 10 biti dobra kupovina sa novim pogodnostima?;D
[ vladd @ 09.12.2012. 21:00 ] @
Matematicki moze, ali sa velikom i promenljivom greskom.
Koja zavisi od broja impulsa davaca na tocku, algoritma matematike procesora, gustine impilsa koji se osmatraju, tj brzine vozila..
Mislim da je softverasima lakse kada procesor "procita" senzor volana
Poz
[ Lavlja_Jazbina @ 09.12.2012. 21:10 ] @
U onoj temi Zarko je pomenuo da mu se za milion km nije upalio 20 x.Sada po ovom snegu i vec poledici taj abs se i na
malo veci pritisak cuje da klikce.Sutra cu predvece kada ima nikog da zakacim kameru
i snimim sta se desava u odredjenim situacijama.Posto sneg od utorka opet krece.
[ anon115774 @ 10.12.2012. 07:08 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: Sada po ovom snegu i vec poledici taj abs se i na
malo veci pritisak cuje da klikce.
To znaci da si los vozac. ABS treba da se ukljucuje samo u nepredvidjenim situacijama a ne u normalnoj voznji. Ako ti se ukljucuje svako malo to znaci da ne drzis odstojanje i/ili ne pratis saobracaj ispred sebe.
Juce i prekjuce sam presao oko 200km po snegu i ni jednom mi se nije ukljucio ABS.
[ Lavlja_Jazbina @ 10.12.2012. 07:13 ] @
Naravno kada vozis 40 na sat.;D
[ anon115774 @ 10.12.2012. 08:11 ] @
Ako po ovakvom snegu vozis vise od 40km/h onda si opet los vozac.
[ jnk @ 10.12.2012. 08:33 ] @
Ma daj.
[ Nocni @ 10.12.2012. 09:23 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina:
Da,pretraga.Samo treba upisati Da li će Fiat Punto / Zastava 10 biti dobra kupovina sa novim pogodnostima?;D
Mozes da napses "ABS ESP"
[ Lavlja_Jazbina @ 14.12.2012. 06:40 ] @
Ovaj sneg mi daje vise mogucnosti da se zezam i testiram na svom autu ABS ESP.
Drugacije se ponasa od recimo 407 iii tezeg 607.Mozda peugeot to radi drugacije od vaga.
To ABS kliktanje podrazumeva kada naletim na led a pri tom pritisnem kvacilo pre kocnice i brzinama 10-15 km/h.
Da razjanim termin pali mi se abs.Kada bi se palio na manjim brzinama 60-80,proleteo bi kroz soferku od sile kocenja.
U lakat krivini kada se okrecem ,ako cimnem volan,pocne da blinka lampica za proklizavanje,i bez zanosenja auto ide
u pravcu koji zelim.
Ako to uradim u recimo L krivini sa normalnim,kao po suvom,skretanje dobija blagi drift bez paljenja indikatora proklizavanja.
Ako pri brzini od recimo 60,opet talasasto okrecem volan nece se ni tada nista desiti.Jedino sa cimanjem volana levo desno
indikator ce se paliti.
Leti mi se nikad nije upalio bez obzira na brzinu ulaska u krivinu,a u pocetku zimskog perioda sa novim tek stavljenim winterama
se upalilo po suvom,ali tu sam sa novog beograda ka auto putu za Nis usao sa 130 pa je i moralo.Na suvom samo cimne boolju i to je to,
na klizavom kao da kasni da odradi. VLADD je pogasio te zezalice,ali mi nije jasno kako ide,ako ide po uzbrdicama.ASR za neke uspone je strava stvar.
Postavi cu snimak,i ako neko zna izlazak na calije sa karaburme pored Crkve.Bez zaleta do pola,onda sam stao zbog kombija koji se zaglavio
i ponovo krenuo bez problema,a ukljucivanje na glavni put je pod nagibom 20%.
Mozda senzor u volanu,ili mozda imaju veze i debljina plocica.
[ Zlatni_bg @ 14.12.2012. 07:40 ] @
Ne znam zasto ti se ne pali ESP ukoliko ti auto gubi trakciju. Mada, kucajte na google "esp snow", meni izlaze najvise rezultati "should I turn off ESP on snow", "is ESP good on snow" i slicno. Verovatno isto zavisi od proizvodjaca do proizvodjaca...
[ vladd @ 14.12.2012. 11:34 ] @
Ne samo od proizvodjaca, vec i od klase vozila. U jeftinijim vozilima je prostiji softver i prostija regulacija, koja zasigurno pokriva samo mali splet okolnosti.
Strucnije receno, ima manji opseg regulacije.
Da vozim A4 sigurno ne bih iskljucivao ABS(i ESP pride)...
Poz
[ Lavlja_Jazbina @ 14.12.2012. 16:08 ] @
Citat:
Da vozim A4 sigurno ne bih iskljucivao ABS(i ESP pride)...
Ovo bas nisam razumeo.
Karavan je dugacak auto i bas je potrebna kontrola tog tipa.Sada pricamo ozbiljno,za normalnu voznju i bezbedno
ucestvovanje u saobracaju.Juce sam sam sebi postavio pitanje posle 100 na novom putu od Mirjeva,gd se posle drugog semafora stvorilo njih
5 kako guraju auto.Krivina na desno,ali opanjkavane gume drze,bez proklizavanja smanjena brzina na 60.Moracu prestati sa testiranjem.
Nisu lose,a novi momenat je kada sam stao u KG i mislio da mi je ispustil malo guma.Zadnje bile 1.8,prdnje 1.9.Vulco i vulkanizeri.Ja
od kada zamenih gume nisam ni proveravao.Moram danas opet da probam ali sporije.
[ vladd @ 14.12.2012. 17:18 ] @
Ja vozim "platformu" A3, odnosno "golf"(4) klasu, koja ima znacajno losiji ABS-ESP od Audija A4..pa na dalje.
Tako da vise steti nego sto koristi. Narocito u zimskim uslovima.
ESP na automobilima ispod 20k€ nije neka blagodet. Mislim ekstremno su retki uslovi kada bi se pokazala prednost, a mnogo bagova i gresaka je prisutno.