[ cobra-11 @ 07.01.2013. 15:38 ] @
Imam jedan malo veci problem pa bi mi trebala strucna pomoc . U pitanju je opelov motor 16D (kadet 1986 god.) na kome imam problem da mi nabija pritisak u creva rashladne tekucine . Dok radi sa otvorenim cepom radi normalno i nema problema , cim stegnem cep na posudi odma creva postaju tvrdja . Menjao sam 4-5 cepova - sto novih sto polovnih i isto sa svim .

Termostat zamijenjen novim Wahlerovim , termo prekidac novi , davac temperature novi , normalno sistem funkcionise , pali ventilator kad i treba (cim predje malo sredinu kazaljka) . Grijanje radi ...

Majstor sumnja na dihtung glave , antifriz u boci je cist , nivo ulja normalan , nema "majoneze" ni u boci ni na cepu ni na sipci . Ulja trosi oko 0,5l na 10 000 km .

Da napomenem da ovako vozim vec nekih 20 000 km , samo drzim cep na boci mali otpusten i povremeno dolivam vodu/antifriz sto izadje oko cepa .

Bio sam ukupno kod 2 majstora i jedan kaze glava/dihtung , a drugi pak da nije , pa ne znam sta je ciniti .

Ovaj sto tvrdi da je glava prije nekih 2 meseca stegnuo cep ono "muski" da vidi sta ce se desiti , kad gle cuda izbi na jednom debelom crevu sto ide sa termostata na hladnjak , on tu selnu dotegne i opet pusti da radi kad nakon nekog vremena primetim na auspuh da baca kao paru (isto kao kod benzinaca zimi) nekih 2-3 min , te nakon toga otpustim cep i sve po starom ...

Konkretno me interesuje kako je moguce ako je dihtung ili glava da ja predjem nekih 20 000km bez ikakvih posledica , normalno pali , vuce , ne dimi i td. jednostavno se ponasa "savrseno" sem sto je cep malo labav i moram povreemeno dosipati tekucinu sto izadje na bocu (nekih 0,5l na 500-600 km) .

Izvinjavam se na velicini teksta ali stvarno me ovaj problem muci vec duze vremena , a ne baca mi se novac uzalud ako ni je to , a sad se resio da resim taj problem .
[ pajapop @ 07.01.2013. 16:53 ] @

"Dok radi sa otvorenim cepom radi normalno i nema problema , cim stegnem cep na posudi odma creva postaju tvrdja . Menjao sam 4-5 cepova - sto novih sto polovnih i isto sa svim" .
Pritisak u crevima na koji se zalis i koji te zabrinjava, potice od povisene temperature rashladne tecnosti. Normalno je da u toku rada motora, sva creva postanu tvrda. Ali ako su ti sva ocitavanja na temperaturnom instrumentu uredu, i ako ti se ventilator pali na vreme, ne vidim mesta za paniku. Ali sobzirom da ti najbolje poznajes svoj automobil, i smatras da nesto odudara od uobicajenog evo par saveta: Prvo, s obzirom da vozis stariji auto, moras da se uveris u ispravnost samih creva. Moras opipati creva da proveris u kakvom je stanju guma. Pod pipanjem se podrazumeva stiskanje i savijanje kad je motor hladan. Kad se stisnu ili istegnu creva treba da budu cvrsta ali i elasticna i treba da odmah povrate prvobitan oblik po prestanku stiska. Ako su suvise mekana ili se lepe kao krpa, ili su prekomerno tvrda da se ne mogu ugibati, onda se odmah moraju zameniti, i znaci u startu ne valjaju. Drugi vazan detalj je i sam cep na hladnjaku. On nije obican cep, vec je to i ventil, koji kada se poveca pritisak u hladnjaku zbog temperature, otvara se, i deo tecnosti se preliva u prelivni sud i time se smenjuje pritisak u sistemu. ( kad se sistem ohladi, delimican vakuum usisava deo te tecnosti nazad u hladnjak). Taj ventil se mora uvek otvarati na odredjenoj zadatoj vrednosti koja odgovara za taj automobil, i zato je vazno da se uvek zameni sa ispravnim i odgovarajucim. NJegova ispravnost se moze proveriti, alli je za to protreban instrument, koji malo ko ima, mozda ovi koji se bave popravkom hladnjaka jer pomocu njega mogu ispitivati i ispravnost hladnjaka na pritisak. I ono sto je najvaznije, to je da uvek postoji pravilan protok tecnosti kroz ceo sistem za hladjenje, jer ce slabiji protok sigurno dovesti do pregrevanja, a samim tim i do dizanja pritiska. Majstor koji je sumljao na dihtung glave, trebao je i da ti izmeri kompresiju, koja ce reci da li je dihtung ostecen. Trebalo bi skinuti hladnjak, isprati ga, isptrati blok, isprati mali radijator za grejanje. I tek tada ponovo proveriti stanje.
[ vladd @ 07.01.2013. 18:29 ] @
Ocigledan proboj dihtunga.

U slucaju upornog neverovanja, odradi se "leak" test cilindara i stvari postanu jasnije. Samo merenje kompresije moze da pokaze problem tek kada pukotina bude nesto veca, odnosno sa malom pukotinom na dihtungu, moze da pokaze neznatno smanjenje kompresije.

Poz
[ edi maj @ 07.01.2013. 18:45 ] @
Kada je odvrnut čep i dok radi motor, provjeri ima li stalni dotok vode na crijvu pri vrhu posude.

[Ovu poruku je menjao edi maj dana 07.01.2013. u 19:55 GMT+1]
[ cobra-11 @ 07.01.2013. 20:19 ] @
Eh ovako, sto se tice creva ona su sva dobra , ona tanka sam kupio nova i zamenio , dok sam ona 2 deblja sto idu na hladnjak zamenio skinuvsi sa jednog kadeta stranca 1990 god. i ona su stvarno odlicna . Ventilator se pali na vreme , temperatura motora je uredna - ne pregreva se , sto se tice kazaljke temperature sve je kao i pre . Nebi mene zabrinjavao da su creva malo tvrda i da se nista ne desi , nego vec sam naveo kad sve fino stegnem selne na crevima i cep na posudi da negde mora da izbije - pa verovatno gde je najmanji otpor u tom trenutku .

Taj ventil na hladnjaku moze li se sam zameniti ili ide u kompletu sa hladnjakom ?

Sto se tice zadnjeg pitanja - ima stalni dotok vode bez prekida ide iz tankog creva u bocu , kad dodam gas na pumpi mlaz se pojaca . Vodena pumpa je dobra , pre 6 meseci uradjen veliki servis : zupcasti remen , klinasti remen , spaner zupcastog remena , vodena pumpa .


Hladnjak nisam nikad skidao ni veliki ni ovaj mali za grijanje .

Kako je najbolje isprati oba hladnjaka i blok - da li po pritiskom na auto praoni - onim uredjajem sto peru auta ili drugacije ?
[ pajapop @ 07.01.2013. 20:48 ] @

Iskreno Cobra -11, meni tvoji postovi malo gramaticki nisu jasni. El ti to imas problem sa cepom na prelivnoj posudi? Prvo mi se ucinilo da imas problem sa cepom na hladnjaku. Moguce je da ti u stvari imas problem sa nekim vazdusnim cepom. Ako imas sustanje, i kad skines cep, cuje se onako "puff", to ti je vazduh, i negde nabija vazduh,a to moze da bude od dihtunga glave.
[ cobra-11 @ 07.01.2013. 21:29 ] @
"pajapop" ja sam spiminjao cep na prelivnoj posudi - sumnjao da mi zbog neispravnosti nabija pitisak u sistem/creva pa isprobavao druge cepove da vidim da nije do tog . Vec sam nekoliko puta naglasio da kad je cep na posudi skinut tekucina normalno cirkulise - ne primeti se nikakav zrak ni zracni cepovi , nit izbacuju vodu iz boce , ali kad vratim cep i zavrnem normalno creva postaju tvrda i negde izbije tekucina (na nekom od creva) , pa ja ne stezem cep na posudi do kraja - ostavim onako malo otpusten nekih 1/2 kruga i onda se sve ponasa sasvim normalno , samo sto onda nakon svakih 500-600 KM moram dosuti po nekih 0,5l vode u posudu jer bude oko cepa mokro i tu gubi jer nije cep "normalno" zavrnut .

Huh nadam se da me sad bolje razumes ... I jedan od majstora kome sam isao sumnja u glavu/dihtung , a drugi kaze da nije ... , a i meni je cudno ako je do glave/dihtunga da se ne pogorsa iako sam presao vise od 20 000 KM kako mi se ovo pocelo desavati , da je dihtung valjda bi dosad skroz otisao i izbacio vodu ili pomesao vodu i ulje .
[ pajapop @ 07.01.2013. 22:32 ] @

Pa to normalno ide u prilog ovome sto sam ti naveo. Kad olabavis cep, on ne dihtuje, i visak vazduha izlazi. Kad ga zategnes, vazduh nigde ne curi, al se pritisak povecava i izbija ti tecnost negde na spojevima. Ali taj vazduh tu ne sme da bude, znaci iz nekog razloga se upumpava u sistem, a on moze samo da dopre preko dihtunga glave koji je negde popustio.
Mora se izvrsiti merenje kompresije. Ako dva susedna cilindra imaju snizenu kompresiju, onda je sigurno dihtung popustio.
[ vidan kv @ 07.01.2013. 22:40 ] @
.....vozilo staro 27 godina....iskusnom majstoru treba par min da dijagnostikje kvar....aj još da te i ubede da kad skineš glavu ne moraš da je brusiš/poravnjaš...
[ pajapop @ 07.01.2013. 23:04 ] @
Najbolje ovako...zavreni taj cep, normalno, i pusti ga da radi da se zagreje, onda tamo gde ti izbija na crevu, taj spoj premazi sapunicom (rastvorom u vodi) ili penom za brijanje, i ako ti se uz curkanje pojave i mehurici (od sapunice), to ti je sigurno to.
[ veselinovic @ 08.01.2013. 07:40 ] @
Na tim motorima obicno pukne glava motora, i to oko predkomore.
Pukotina je relativno mala, malo se poveca sa dizanjem temperature.
Lijek je zamjena glave.
Mozda je i banalniji problem ( sumnjam) a naveo ga je Vlad ( los dihtung glave motora).
I u jednom i u drugom slucaju bi trebao skidati glavu motora pa na hidro test.
Nemaoj tako da vozis, a posebno nemoj sa zavrnutim cepom.
Pritisak ce izbijati tamo gdje ne zelis.
Najvjerovatnije na hladnjaku u kabini, pa onda veliki hladnjak, u medjuvremenu poneko crijevo ce odrijesiti....
Ruzan scenario.
[ Java Beograd @ 08.01.2013. 07:49 ] @
Ovde se nešto zaboravlja:
- Sve i da je dihtung propao, i da u rashladni sistem dolazi vazduh (tj. izduvni gasovi) ČEP HLADNJAKA (ili prelivne posude, svejedno) MORA DA OTVORI i da dozvoli da se instalacija oslobodi viška pritiska. Jer, pritisak u instalaciji se redovno povećava samim širenjem vode (tj. rashladne tečnosti). Kako je moguće da ni jedan od 4-5 čepova (kako kažeš) ne otvara na previše uvećanom pritisku u instalaciji ?

- Vožnja sa otvorenim čepom: zašto uopšte redovno gubiš toliko mnogo rashladne tečnosti ? OK, kad je otvoren čep, rashladna tečnost se zagreje, raširi i višak iscuri. Ali iscuri jednom i gotovo, nema razloga da se tečnost redovno gubi.

Moj savet: nađi čep koji ne dihtuje, i gotova priča. Dihtovanje čepa ima samo jednu funkciju: da se omogući da se pod povećanim pritiskom rashladna tečnost zagreje na preko 100 C bez ključanja. Ako je tebi čitav rashladni sistem u dobrom stanju nikad nećeš ni dostići 100 C.

Ja sam Jugića 45 i Fiata Tipa redovno vozio sa čepom koji ne dihtuje. Time se poostiže da creva rade bez naprezanja, i nigde ništa nije curelo. Ali pri tom nisam gubio rashladnu tečnost.

Zamena glave ili dihtunga je prilično skupa i neisplativa operacija za auto star 27 godina.
[ Lavlja_Jazbina @ 08.01.2013. 08:13 ] @
JavaBeograd....ako mozes da mi objasnis to sirenje rashladne tecnosti. Recimo g12+koji moze da se mesa i sa g11,ima tacku kljucanja 120c.Po tebi se tecnost stalno siri i samim tim kod svih nas kada predje 1bar cep bi trebao rasteretiti sistem.Ako se po tebi stalno siri,svi bi vremenom od tog stalnog sirenja i gubili rashladnu tecnost,zar ne.
[ Java Beograd @ 08.01.2013. 08:37 ] @
Ne, nisam napisao da se rashladna tečnost stalno i neprekidno širi. Stvari ovako stoje: jednom se ulije nova rashladna tečnost. Hladna, tj. na "sobnoj tempraturi" oko 25 C (bemliga, nebitno). I naravno zatvori se čep prelivne posude. Tokom vožnje, kad auto dostigne radnu temperaturu, naravno, zagreje se tečnost i dođe do povećanog pritiska. Čep je tu da otvori unutrašnji ventil, i da pritisak u instalaciji održi na zadatom nivou. Iz sistema naravno ne izlazi rashladna tečnost, već samo vazduh koji se nalazi u prelivnoj posudi. (osim ako neko nije nalio antifriz do čepa) Ne znam koliki je granični prisak, ali eto, neka bude 2 bara. Ali posle ovoga, naravno sledi gašenje motora i hlađenje tečnosti koja se kod hlađenja skuplja. U sistemu nastaje potpritisak, i sada u prelivnu posudu ulazi vazduh preko čepa, inače bi se creva rashladnog sistema skupila, tj, deformisala. Kad se motor startuje, ide sve iz početka.

Ono šta sam napisao pokretaču teme, odnosi se na teoretski slučaj da se nalije tečnost do samog čepa prelivne posude, i onda će, ako čep ne dihtuje, naravno višak tečnosti da iscuri. Ali kad se ohladi, pa ponovo zagreje, sledeći put će doći samo do čepa, jer je višak jednom već iscureo.
[ Dule 021 @ 08.01.2013. 10:22 ] @
Ah koliko komentara!
Druze a jel si probao da izluftiras sistem ali kod nekog ko to zna da radi?
Ja sam imao identican problem na jednoj Corsi kojoj su creva takodje bila tvrda a koja je cak i izbacivala antifriz na njih.Sad bi neki odmah rekli da je otisao dihtung glave ili glava a bilo je dovoljno samo da se izluftira sistem i corsa je radila kao sat.
Takodje imam taj problem na motociklu kom je radjeno grlo gladnjaka jer je bilo iskrivljeno u saobracajci i drzalo je neko vreme ali je popustilo i sad mi radi to sto se tebi desava a u pitanju je hladnjak.
Znaci,izluftiraj sistem jer ti se stvorio vazdusni cep i zbog toga ti nabija pritisak.Ako se ponovo pocne pojavljivati onda pregledaj hladnjak.Da je u pitanju glava onda bi ti na prvom jutarnjem paljenju radio neravnomerno jer je vlaga usla u neki cilindar i proradice tek kad se izbaci iz cilindra zasta je potrebno neko krace vreme i tad ce da radi normalno.Ako radi normalno kao sto kazes onda je do luftiranja ili hladnjaka.
[ cozmo_im @ 08.01.2013. 10:26 ] @
Meni ovo vise lici na vazduh u sistemu hladjenja.

Jednostavan test.

Nek nabije radnu temperaturu, pre nego sto upali ventilator hladnjaka stavi ruku na hladnjak vidi da li se oseca klokotanje i da li je neravnomerno vreo.

Ako se nesto od toga manifestuje, moguce je da imas vazduha.
[ cika dacha @ 08.01.2013. 11:08 ] @
Vodena pumpa to treba da se proveri!!!
[ cobra-11 @ 08.01.2013. 16:07 ] @
"cika dacha" , vec je navedeno da je pumpa zamenjena u sklopu velikog servisa . Ovo se pocelo desavati malo prije tog servisa , tako da se desavalo i na staroj pumpi , a isto nastavilo i sa novom pumpom - posle servisa .


Dosad su 2 majstora ispustala skroz tekucinu iz sistema i sipala ponovo i ozracivali ali opet isto .

Pitanje za "Java Beograd" - jel se tako i zove cep koji ne dihtuje , prvi put cujem za takav cep ?

Nigde nisam naveo da je komplet motor radjen prije 4 god. na I specijalu , sve sredjeno i sve odlicno funkcionisalo do ovog problema . Uradjen komplet motor uz zamjenu seta kvacila i jos nekih sistnica i to zadovoljstvo me kostalo oko 800 evrica .
[ pajapop @ 08.01.2013. 17:45 ] @

To sto si radio motor pre 4 godine,sadanista ne znaci, jer ces mozda morati ponovo. Kvalitet ugradjenih delova, sigurno nije ni priblizan onima koji su bili prvobitno. Dihtung uvek moze da probije, a mozde se u medjuvremenu opet nesto desilo na bloku ili glavi. Najbolje je da opet odes kod onog majstora koji je i onda radio, pa da vidis sta ce ti on reci.
[ cobra-11 @ 10.02.2013. 17:44 ] @
Problem resen , zamenjen dihtung glave , glava ispitana i uredna - nije ostecena .

Da ne otvaram novu temu da pitam da li bi imao bolje grejanje u autu ako bi dosadasnji termostat od 84C zamenio za 87C ?
[ Lavlja_Jazbina @ 10.02.2013. 18:22 ] @
Trebalo bi.Meni je auto trosio ove zime zbog 78c umesto 87c 2 litre vise.Termostat nije skroz zatvarao.
[ pajapop @ 10.02.2013. 18:26 ] @
El je tebi prijatelju, malo posla i muke bilo oko kola do sad? Ugradnjom takvog termostata sigurno bi imao bolje grejanje ali i vece pregrevanje motora (narocito u letnjem periodu), pa ti izaberi... Svaki auto treba da koristi termostat koji je fabricki projektovan za taj motor...i tu ne sme da bude druge filozofije
[ cobra-11 @ 10.02.2013. 18:33 ] @
Cuti nije dosta vec previse , mislim da je fabricki termostat za opela 92C , jednom davno kad sam taj probao svaki semafor pali ventilator . Ako bi dolazilo do pregrevanja leti necu nista menjati , onako volio bi da je grejanje malo jace , narocito sto kod opela na onim srednjim otvorima za ventilaciju uvek duva ladno (i kad se zatvori uvek malo propusta) .
[ pajapop @ 10.02.2013. 18:40 ] @

Taj problem bolje prvo resi na najednostavniji nacin a koji ce sigurno biti delotvoran...a to je pranje malog radijatora koji je u kabini. NJegove lamelice kod tako starog vozila su pune prasine, i zbog toga je mala propulzija vazduha kroz njega, a samim tim i malo vazduha koji je zagrejan. Sad je bila prilika da to odradis dok je auto bio kod majstora.
[ botr @ 10.02.2013. 18:49 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina:
Trebalo bi.Meni je auto trosio ove zime zbog 78c umesto 87c 2 litre vise.Termostat nije skroz zatvarao.




Kaddet nema Ecu, pa nema neke razlike, po potrosnju, da li termostat potpuno otvoren ili ne
[ cobra-11 @ 10.02.2013. 18:50 ] @
Razmisljao sam i da isperem mali hladnjak , ne znam da li se u njemu moze zadrzati prljavstina unutra , ali ne znam tacno ni gde se nalazi , verovatno je zafrkan pristup .
[ Lavlja_Jazbina @ 10.02.2013. 19:05 ] @
Botr...prvi put cujem da auto ,hladan i li vruc trosi isto.Po tebi.
[ Nocni @ 10.02.2013. 19:13 ] @
Interesantna je doza entuzijazma kojom pristupas vozilu koje vrijedi 100 eura...

Uvijek imam isti komentar kad je ovako nesto u pitanju... greota je sto takav covjek nema potpuno nov auto ali ne neko 2011 ili nesto tako nego 2013 godiste...

Sto se tice malog hladnjaka njega ne moras da skidas da bi ga isprao... Iz motornog prostora imas dva crijeva koja idu prema kabini i kace se na dvije cijevi, tu skines ta crijeva i spojis obicni slauf sa cesme na jedno od njih i pust is malo jace da voda struji i izlazi na drugu cijev... Isperes to tako nekoliko minuta i vratis ona crijeva... iz sistema se mora izbaciti vazduh i pustiti auto neko vrijeme da radi...
[ botr @ 10.02.2013. 19:15 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina:
Botr...prvi put cujem da auto ,hladan i li vruc trosi isto.Po tebi.



Ne trosi isto, ali je razlika kod ovih koji nemaju ECU mozda pola litra, u svakom slucaju daleko manja nego kod ovih koji imaju ECU.
[ pajapop @ 10.02.2013. 20:25 ] @
Citat:
Nocni:

Sto se tice malog hladnjaka njega ne moras da skidas da bi ga isprao...

Ne,... neradi se o ispiranju hladnjaka, vec o pranju lamelica kroz koje prolazi vazduh. Znaci, mora se skinuti i spolja oprati. E kad je vec skinut, normalno ispere se i iznutra. Kad se prostor izmedju lamelica bude isprao od prasine koja se godinama natalozila, imace prohodnost vazduha koji ce se zagrevati i tako ce imati bolje grejanje u kabini...
[ Cezar Corolla @ 10.02.2013. 20:32 ] @
Imace bolje grejanje pod uslovom da ima dovoljno topao mali hladnjak, grejac kabine. To se moze proveriti opipavanjem tih creva koja dovode vruc antifriz u grejac.
[ inobradovic @ 10.02.2013. 20:46 ] @
stavi jedno parce kartona zatvori pola hladnjaka, pomoci ce malo da pre dobijas radnu temperaturu motora tako da i grejanje pre krece.
[ pajapop @ 10.02.2013. 20:46 ] @
Pa neverovatno...vi uopste ne razumete princip rada radijatora. Kroz radijator cirkulise vruca voda iz rashladnog sistema i time se zagreva ceo radijator i lamelice (sace). Kroz lamelice radijatora prolazi vazduh koji se zagreva od tih lamelica i tako zagrejan se ventilatorom oduvava kroz ventilacione cevi. I to je sva mudrost...
I ne igraj se sa kartonom!!!
[ pri3rak @ 11.02.2013. 00:13 ] @
Bice da ti pricas o malom, a covek iznad tebe o "velikom" hladnjaku
[ Cezar Corolla @ 11.02.2013. 17:30 ] @
Citat:
inobradovic:
stavi jedno parce kartona zatvori pola hladnjaka, pomoci ce malo da pre dobijas radnu temperaturu motora tako da i grejanje pre krece.


To bas nema mnogo smisla. Ako je termostat ispravan i ima dobru cirkulaciju, onda je karton glupost. Karton je seljacka varijanta, kad ne zelis kupiti termostat.