[ Braksi @ 28.05.2013. 08:31 ] @
imam neki stari twingo koji sam koristio kao motor, ali sad su uvli euro 3 obavezan po centru i ciao nema vise. Palo mi je na pamet da malo krenem da ga rasklapam i da naucim neke stvari o mehanici. Ima dosta n jutjubu i knjiga i svasta, a sta mislite koliko bi mi trebalo alata i vremena. Imam garazu, ali nemam kanal ili dizalicu.
[ boskela @ 28.05.2013. 17:18 ] @
Sto kazu stari ljudi lako ga je rastaviti ali treba ga sastaviti..:)
Mozes ga ti rastaviti to nije problem ali sastaviti ga sam neces nikako ako nisi majstor ili ako nije neko ko zna pored tebe..
Jer ne verujem da znas kako se namestaju karike i koja je koja , na koju stranu se okrece klip ,na koliko se stezu matice ,ventili,stelovanje paljenja,zupcasti..
a pre svega toga moras da skines motor a da nekom ne razbijes glavu... :)
trebace ti dosta vremena(i zivaca).. :)
[ Cezar Corolla @ 28.05.2013. 19:26 ] @
Pa ja i ne vidim da pise da hoce da sastavlja, nego samo da rastavlja.

Polako. Rastavljanje nije tako komplikovano, pogotovo na tako malom autu. Samo bez zurbe.
[ boskela @ 29.05.2013. 09:13 ] @
Pa dobro ako hoce da rastavi ali ne vidim svrhu toga, nista nece nauciti dok ga ne sastavi.. :)
[ cika dacha @ 29.05.2013. 10:45 ] @
malo rastavis pa sastavis! nemoj celo! pomalo :-)
[ vladd @ 29.05.2013. 18:05 ] @
Sastavljanje je nepotrebno i solidno kompleksno. Ne toliko tehnicki, koliko je velik nedostatak delova, od zabica, kvacica, lepkova, zaptivki..
Jedino se lako mogu naci hemikalije za pranje delova.

Ovako ce nastati jedna lepa zbirka korisnih i cvrstih srafova, a mogu se neki specificni sklopovi ponuditi na prodaju, pa i zaraditi..

Poz
[ Braksi @ 29.05.2013. 18:26 ] @
pa vise me interesuje da vidim kako to sve funkcionise i kako je spojenao, a mozda nesto naucim posle i sam da radim. Makar pakne, filtar ulja...

niste mi nista rekli o alatu ?
[ mozdasamjaamozdainisam @ 29.05.2013. 22:20 ] @
Sta god rasklapao, slazi delove u nizu (levo na desno na primer). Ako budes posle opet sklapao, samo krenes suprotnim redosledom :)
[ botr @ 30.05.2013. 08:42 ] @
Treba ti dobar set gedora, cekic, klesta, okasti i vilasti kljucevi, srafcigeri, po neki specificni alat (stega za oprugu, itd.), mada ne bi bilo lose imati i brener, jer npr. krajevi pona zapeknu pa bez brenera idu tesko. Motor ces lako rastaviti obicnim setom gedora.
[ vladd @ 30.05.2013. 11:50 ] @
Jedna ili dve dizalice, razni stenderi ili podloge, par poluga..

Postoje specijalni kljucevi(ili pribor) za neke sklopove, ali predpostavljam da neces rasturati opruge, alternator..

Poz..
[ etjen @ 30.05.2013. 14:51 ] @
nemoj da se ljutiš ali stvarno ne shvatam poentu rasklapanja auta.
Šta misliš da ćeš da naučiš?

Sve i da ga sklopiš posle do radnog stanja (što sigurno nećeš uspeti jer pominješ ''pakne i filter ulja) to iskustvo ti neće nizašta drugo služiti osim ako ne želiš da rastavljaš stare Tvingiće za delove.

Izgled svakog dela auta kao i njegovu f-ju možeš naći na netu...

[ pajapop @ 30.05.2013. 15:01 ] @
Ja mislim da je to sve sada izgubilo svaki smisao. Nekada si oko svojih kola mogao mnogo sto sta da uradis. Sada...kako je "tehnologija napredovala"" i kako su svi bitni sistemi povezani preko zajednicke kontrole - kompjutera, cak ni majstori koji stvarno znaju ne mogu nista da urade ako nemaju odgovarajuce softvere. Pa doslo je vreme da ne mozes ni ulje u kolima sam da zamenis, jer moras da ga stavljas na komjuter. Dzaba teorija...KOliko vidim..na nekim kolima ne mozes sam ni sijalicu da zamenis...Ja se jos malo batrgam sa ovom mojom starom Mazdom...ako bog da u toku ove godine bi trebao nesto novije da kupim, i pravo da vam kazem...plasim se.
[ etjen @ 30.05.2013. 16:18 ] @
pajapop

samo se drži Japanaca i nećeš pogrešiti-nema potrebe za strahom

[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 16:19 ] @
Ne moze se svakako sve sastaviti , jer se stare karike ne vracaju nazad, koliko god da su dobre.
Stari zaptivaci se bas i ne vracaju.

Ali interesantno iskustvo sve rastaviti.
[ botr @ 30.05.2013. 16:26 ] @
Treba samo razlikovati karike, a lako se namestaju :) Sklapaju se obrnutim redom, prvo poslednja, ubaci se u kanal od prve, pa se prebaci u kanal druge, i tako dok se ne namesti, isto kao i kada se skida.
[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 17:15 ] @
Stare karike se ne vracaju u motor. Osim sto ih treba razlikovati, treba i znati koja je na kom klipu bila i dobro ocistiti kanale i opet je pitanje koliko ce taj motor raditi.
Ako je vec auto za rashod, ni karike ne mogu biti dobre da bi se vracale.
[ vladd @ 30.05.2013. 17:24 ] @
Ne samo to, vozila se koncipiraju tako da se lakse i modularno proizvode, da semontiraju u vlokovima, i u sto kracem vremenskom periodu.

Pa su feder sajbne zamenili lepkovi, dihtunge paste, srafovi se pretezu do granice elasticnosti(pa se apeluje da se zamene nakon skidanja)...

A za popravku je neophodan konzilijum, i poznavalac elektrinike, tehnologije senzora, i poznavalac mehanike, a pocesto su neophodna specijalna fabricka uputstva za neke sklopove..

Poz
[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 18:03 ] @
A sve manje su potrebni poznavaoci mehanike.
Sve vise poznavaoci problema oko elektronike, koje su varijabilne od auta do auta.
[ pajapop @ 30.05.2013. 19:16 ] @

Pa da...ja sam upravo o tome i mislio kad sam napisao da se plasim oko kupovine novijeg automobila. Znanje iz klasicne motoristike je samo sad na nivou neke teorije (koja je i dalje neophodna) ali je mala upotrebna vrednost. Evo, na jednoj prosloj temi, covek je imao problema sa protokomerom na Stilu. Ja sam napisao da on hoce da se osteti zato sto cestice prljavstine (pod uticajem jakog strujanja) udaraju u njega i ostecuju ga. Ispostavilo se da je tacno, jer je covek napisao da se on raspao. I sad..sve sto je covek napravio moze i da popravi, samo treeba imati odgovarajuce delove. Neki dobar elektronicar bi mogao da popravi i taj prokomer, a ne da se kupuje novi. I sad radja se novo zanimanje - AUTOELEKTRONICAR. Klasicni automehanicari, vremenom postaju samo obicni fizikalci - trapadzije, pa i to jos malo....Svi na kurseve iz elektronike.. u tome je spas...
[ Braksi @ 30.05.2013. 19:17 ] @
pa auto ima nekih 15 god i presao je oko 130,000 sto i nije mnogo. Generalna mu nikad nije radjena i rekao bih da su karike tu negde pred kraj. Kako vise ne moze po centru, a ni u Srbiju jer nije euro 3 mislim da cu ga rashodovati na leto pre nove revizije. Jedino moram da proverim kad mu odjavim tablice jednom kud cu i ta cu sa tom skalamerijom kad mi dojadi. Valda se uvek moze dati na neki otpad. Inace vrednost tog auta je 300 evra sto je ne puno za nastavno naucno sredstvo.

Ja stvarno amlo znam o mehanici pa su moja pitanja verovatno smesna vama prekaljenim vukovima... ali, eto ja sam izracunao da mogu da ustedim lepu svoticu jer ma koliko napredovala tehnika uvek ce biti sta da se radi.

Zamena raznih filtera, pakni, lezaja sve su to stvari koje nisu mnogo teske a kostaju para, ali mene najvise nervira sto mroam da ostavljam auto i dolazim po njega. 1000x mi se desilo da majstor uzme auto da ga radi... Sad ja znam da recimo zamena lezaja traje ajd nek bude sat vremena i kazem ok evo ti pare za dva sata ali da ga zavrsis. NE. ja onda kazem reci mi kad da dodjem i kad mozes da ga radis i ja cu sacekati 2-3 sata. NE

mupm

[ pajapop @ 30.05.2013. 20:11 ] @

Pa ti problemi sa majstorima su izgleda univerzalni. Pa dobro...posto zivis na "trulom zapadu"...svi smo mi ovde po malo majstori, sto profesionalno, sto poluprofesionalno, sto iz potrebe...amaterski. Rad na trapovima je relativno lak (ukoliko nema pratecih problema zabog zapeklih srafova), pa je to lako rasturati i sastavljati, dovoljno je da pogledas sta koje drzi i redosled skidanja i nalmestanja ce ti se sam reci. Oko motora...tu treba dosta teorije da bi znao zasto nesto radi tako kako treba da radi. I zato prvo treba da se upoznas sa principom rada motora sa unutrasnjim sagorevanjem, tako sto ces naci literaturu koja se time bavi. MIslim da tu kod vas ima dosta takve literature...ovde kod nas je to siromasno, svedeno je na skolske udzbenike za srednje skole. Nekad je bilo u "tehnickoj knjizi" dosta toga...ali sada ne vidjam. Bila je i kod nas nekad jedna knjiga - tipa "Popravi sam svoj auto" prevod sa engleskog (americka), iz koje se moglo sto sta nauciti, i princip rada i nacin popravke. Nesto takvo ti treba na nabavis, da dobro "prostudiras", pa tek onda da se upustas u rad oko svojih kola. Sto se tice alata - samo ce ti se reci sta ti treba....Ja imam dosta toga...uvek nedovoljno...jos uvek po nesto dokupljujem...i sad sam u fazi pronalazenje knjige - elektronika u automobilima...jos je nisam nasao, ako neko zna nek javi gde ima...
[ botr @ 30.05.2013. 20:23 ] @
Toliki internet, gde mozes da nadjes i video, a ti trazis knjige :)

Salu na stranu, elektronika i nije bas tako komplikovana, bar kod automobila starih oko jednu deceniju. Imas nekoliko senzor preko kojih ecu kontrolise rad motora i ostalih komponenata, uz neke varijacije, zavisno od proizvodjaca i modela, ali nista strasno.

Filozofija je prosta, ecu dobija signal od senzora bregaste i radilice, protokomera, lambda sonde, senzori temperature, pritiska, itd. i na osnovu toga odredjuje kada ce i koliko goriva ubaciti.
[ Braksi @ 30.05.2013. 20:24 ] @
citam knjigu Car repair for Dummies (pisala ga zenska !) i gledam na youtube kako funkcionise transmisioni mehanizam.

Za motor klipove, ventile 4 takta to sam znao od pre jer sam gledao jednom kako majstor menja karike pa znam i dole sta je karter i hod klipax4 jednako kubikaza i zasto treba zupcasti i sta je bregasta.

Jedino ne mogu kod menjaca da shvatim posto klipovi prikazuju menajc, dalje sta se desava znaci od motora preko kvacila do menjaca sam shvatio, ali ne znam dalje sta se desava. Gde je diferencijal ?

Poluosovine ulaze obe na menjac preko diferencijala jel tako ?
[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 20:32 ] @
Citat:
Filozofija je prosta, ecu dobija signal od senzora bregaste i radilice, protokomera, lambda sonde, senzori temperature, pritiska, itd. i na osnovu toga odredjuje kada ce i koliko goriva ubaciti.


I jos kad bi se sve zavrsilo na filozofiji, mnogo bi manje problema bilo.
Previse delova ima koji salju podatke, onda samo jedan pocne da kaki, pa zbog njega jos jedan, a onda dijagnostika ispise nesto trece i sad se ti je**.
Previse komplikacija za jedan obican porodicni auto. Odnosno, previse za dzep, kad ti svi delovi, koji cine auto unapredjenijim, pocnu da samaraju. I onda proizvodjaci uzimaju ono sto su i cekali.
[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 20:40 ] @
Citat:
Braksi:


Jedino ne mogu kod menjaca da shvatim posto klipovi prikazuju menajc, dalje sta se desava znaci od motora preko kvacila do menjaca sam shvatio, ali ne znam dalje sta se desava. Gde je diferencijal ?

Poluosovine ulaze obe na menjac preko diferencijala jel tako ?


Diferencijal je u menjacu i njega pokrece osovina na kojoj su zupcanici. On sluzi da prenese obrtaje, ali sa drugim odnosom, sporijim. Tako se i zove. differential

A poluosovine ulaze u diferencijal. On ih pokrece, a one prenose to na tockove.


http://www.tecnotrasmissioni.com/tav/A7.jpg
[ Braksi @ 30.05.2013. 20:44 ] @
diferencijal su ovi delovi u sredini na donjoj slici, a sta je ovo gore na slici ?

Da li diferencijal moze da se menja ili mora komplet menjac ?
[ Cezar Corolla @ 30.05.2013. 20:50 ] @
Diferencijal je sve osim one dve osovine dole.

[ Braksi @ 30.05.2013. 20:59 ] @
ekhm, cini mi e da diferencijal necu rastavljati.
[ botr @ 30.05.2013. 21:03 ] @
Citat:
Cezar Corolla:
Citat:
Filozofija je prosta, ecu dobija signal od senzora bregaste i radilice, protokomera, lambda sonde, senzori temperature, pritiska, itd. i na osnovu toga odredjuje kada ce i koliko goriva ubaciti.


I jos kad bi se sve zavrsilo na filozofiji, mnogo bi manje problema bilo.
Previse delova ima koji salju podatke, onda samo jedan pocne da kaki, pa zbog njega jos jedan, a onda dijagnostika ispise nesto trece i sad se ti je**.
Previse komplikacija za jedan obican porodicni auto. Odnosno, previse za dzep, kad ti svi delovi, koji cine auto unapredjenijim, pocnu da samaraju. I onda proizvodjaci uzimaju ono sto su i cekali.


To mi je jasno, ali ako se radi polako i temeljno, uz znanje nekih specificnih kvarova za taj model automobila, dijagnostikovanje kvara nece biti previse komplikovano.
[ pajapop @ 30.05.2013. 22:11 ] @
Citat:
Braksi:
citam knjigu Car repair for Dummies (pisala ga zenska !) i gledam na youtube kako funkcionise transmisioni mehanizam


Citas knjigu i jos nisi shvatio sta je diferencijal??? Malo sam odgledao tu knjigu, onoliko koliko sam mogao da je ucitam (nesto mi sporo radi komp), veruj mi... ima boljih udzbenika. Ima raznih tipova diferencijala, ali budi siguran da je to najtrajniji sklop na automobilu i najmanje je podlozan kvarovima. Uglavnom, osim provere ulja, nema vecih problema, a to bi inace bio prevelik zalogaj za tebe, tako da o tome i ne razmisljaj, cak i da imas neki problem sa njim. Inace...da ti ukratko kazem sta je diferencijal. Kad bi auto isao samo pravo, bez skretanja, onda diferencijal ne bi ni bio potreban...Kada automobil skrece, spoljni tockovi prave veci put od unutrasnjih, i da ne bi doslo do proklizavanja, ugradjuje se diferencijal koji omogucuje da se tockovi okrecu razlicitim brzinama. Sad je malo komplikovano da se objasnjava princip rada pojedinih zupcanika, "trkaca", "kavez diferencijala", "tanjirasti zupcanik", "lezajevi diferencijala", i kako dolazi do preraspodele snage i brzine ka spoljnim i unutrasnjim tockovima pri zakretanju. Konvencionalni diferencijal ima jednu ozbiljnu manu. On deli ukupan obrtni moment na pogonskim tockovima. To znaci, ako jedan pogonski tocak naidje na blato, ili led, drugi nece moci da prenese momenat. Kao rezultat toga automobil u takvoj situaciji bi stajao u mestu, sa jednim tockom koji proklizava, dok drugi stoji u mestu cak i ako je na cvrstoj povrsini. To se resava pomocu posebnih uredjaja koji se ugradjuju u osovinu, koji se nazivaju "zatvaraci diferencijala". Ti uredjaji imaju specijalna kvacila koji se nalaze izmedju zupcanika i kaveza diferencijala i zatvaraju (koce) sklop kada jedan tocak pocne da proklizava, I tako dalje i tako dalje.... Bolje sa za pocetak bavi filterima, svecicama, ...
[ Braksi @ 30.05.2013. 22:37 ] @
U pravu si to za proklizavanje to mi se desilo zimi vec, ovajs to priklizava vergla ko lud ovaj drugi na suvom ni da mrdne. I jos nesto jednom mi majstor digao jednu stranu i gleda prednji tocak i kaze ubaci sad u brzinu i daj gas (da ga zavrtim). Ja reko - ovaj je lud. Kazem majstore ?! A on: sam' daj gas !

e voila.

yep knjiga nije gran che ali moze da posluzi za pocetak. Neko imam problem sa klipovima na youtube ne mogu da nadjem poluosovine i dif...
[ Braksi @ 30.05.2013. 22:47 ] @
a knjigu inace citam zbog terminologije na engleskom jer je youtube na engleskom uglavnom
[ pajapop @ 30.05.2013. 22:49 ] @
http://www.youtube.com/watch?v=rHHKGeQ8PpU