danas sam na auto putu vozio forda 2.o tdci 100kw i primetio sledece,
auto bas lepo vuce od 1800-2000 obrtaja jer tada sigurno ukljucuje turbinu i vozim ga u 6 brzini pri 2000 obrtaja 125km/h na tempomatu, sve super
nailazim na deonicu gde su radovi i ogranicenje 80, samo sam spustio na tempomatu bez kocenja na 80 i nastavio voznju i tako posle par kilometara slucajno pogledam kad auto se vrti na oko 1300 obrtaja, nastavio sam nista nisam menjao u voznji i posle nekog vremena ogranicenje 100 auto se vrti na oko 1500obrtaja, nastavio sam dalje i posle nekog vrema opet ogranicenje 120 i ja vozim i dalje na tempomatu 125km u 6 brzini na 2000obrtaja, sve normalno bez ikakvih problema ni pri 80 ni pri 100 ni 120.
sad me interesuje da li je nesto stetno za motor ili turbinu ako vozim recimo 80-100 na sat pri 1300-1500obrtaja u 6 brzini duzu relaciju, to pitam jer verovatno turbina tada ne radi jer se valjda ukljucuje od 1800-2000 obrtaja ?
[ cika dacha @ 08.10.2014. 19:55 ] @
sve dok ne cujes zvuk brundanja i gusenja motora njemu to nije stetno. a mislim da je oko 1800 obrtaja najbolje za tvoj motor.
[ inobradovic @ 08.10.2014. 20:40 ] @
mislim da li nije na malim obrtajima slabo podmazivanje a znamo sta posle toga sledi.
po meni je najbolje oko 2500 obrtaja ali tada je brzina preko 150 u 6 brzini, mozda u 5 brzini je taman 2500 obrtaja ali onda dolazimo do pitanja sta ce mu onda 6 brzna .?
dusans@ najvece iskoriscenje motora je na 2000 obrtaja po slici.
[ dusans @ 08.10.2014. 22:23 ] @
Ja vidim da je na 2000 obrtaja najveći obrtni moment (sila na osovini)
a nigde ne vidim da piše da je tu najbolje iskorištenje.
[ centaur @ 08.10.2014. 22:26 ] @
Neznam kako deluje na motor, ali meni je mnogo prirodnije da 80km/h vozim u V-oj i to iz dva razloga:
1) potrosnja goriva (manje trosi na 80km/h u V-oj nego u VI-oj)
2) reagovanje na dodavanje gasa (vozis 80km/h u V-oj, dodas gas i motor povuce dosta bolje nego da sve to radis u VI-oj).
[ KrkaCiC @ 09.10.2014. 00:51 ] @
Citat:
dusans:
Ja vidim da je na 2000 obrtaja najveći obrtni moment (sila na osovini)
a nigde ne vidim da piše da je tu najbolje iskorištenje.
Voznja pri max obrtnom momentu je i najekonomicnija voznja,tad je auto najrastereceniji i normalno manje trosi.
Da se automobili voze na max snazi onda bi se benzinci vozili skoro u patos i trosili bi 20+ litara
Obrtni moment pokrece i odrzava auto u brzini,i zato je OM i vrlo bitan
Jel si video neki sleper benzinac,ili su svi dizelasi?
Citat:
centaur:
Neznam kako deluje na motor, ali meni je mnogo prirodnije da 80km/h vozim u V-oj i to iz dva razloga:
1) potrosnja goriva (manje trosi na 80km/h u V-oj nego u VI-oj)
2) reagovanje na dodavanje gasa (vozis 80km/h u V-oj, dodas gas i motor povuce dosta bolje nego da sve to radis u VI-oj).
Zavisi od automobila tj od njegovog motora i menjaca.
U svakom slucaju dizeli se voze na malim obrtajima,a za konkretni model pogledati na koliko je max OM
[ inobradovic @ 09.10.2014. 09:40 ] @
mene interesuje da li je stetno za motor i turbinu voziti auto na 1300-1500 obrtaja ?
sto to pitam, pitam jer turbina se ukljucuje na vece obrtaje znaci auto vozis bez turbine ne ukljucuje se ne podmazuje se ne hladi se ili ima neki drugi sistem pa je nebitno na koliko obrtaja vozis nije stetno ali nije ni max iskorisceno.
uglavnom i vozim na oko 2000 obrtaja nego mi juce to upalo u oko kad sam naisao na te radove na autoputu.
[ Predrag Krstic @ 09.10.2014. 09:44 ] @
Proizvođač automobila ipak zna najbolje kako je najoptimalnije voziti kola, a to će se najbolje pokazati kroz režim rada automatizovanog menjača (ne automatskog).
Moj automobil je benzinac kome je max.obrtni momenat na 4000, menjač je automatizovani (ili poluautomatski, ili robotizovani kako ga neki zovu) sa 6 brzina. Odnosno po konstrukciji klasičan manuelni sa lamelom, s tim što brzine menja "robot" koji uzima podatke iz ECU i odlučuje koji stepen prenosa i broj obrtaja je najpovoljniji i ekonomičniji.
I evo šta se dešava:
U svakodnevnoj vožnji broj obrtaja se kreće 1800-2200 obrtaja (najčešće 2000) jer je tada najekonomičniji. Naravno pri oštrijem dodavanju gasa se "robot" smanjuje stepen prenosa da bi br.obrtaja otišao u zonu od 4000 jer tada najbolje vuče.
Zaključak:
Motor očigledno nije najekonomičniji u zoni max. obrtnog momenta, već na mnogo nižim obrtajima (1800-2000). To ne kažem ja već proizvođač i programirani računar koji barata sa mnogo više informacija od vozača.
Što se tiče dizela mogu da izvučem istu analogiju, ne gledati u zonu max obrtnog momenta, već ga spustiti sa obrtajima na onoliko koliko ti deluje udobno i neopterećujuće za motor i to bi bio najekonomičniji režim.
[ djoka_l @ 09.10.2014. 10:02 ] @
Ja se izvinjavam što upadam u sikusiju, kada ovde ima stručnijih od mene, ali tu su rečene neke stvari koje, jednostavno nisu tačne.
Prvo turbina STALNO radi. Nju pokreću izduvni gasovi. Kod mene se turbina upotrebljava kada se pređe 1500 obrtaja. Kada mi je zapekao ventil turbine, to se ogledalo tako što kada broj obrtaja padne ispod 1500, turbina počinje da se čuje kao kad usisivač naleti na "džombu". Iz toga slede dva zaključka: 1. turbina stalno radi, 2. kada nije potrebna ventil usmerava da li će vazduh da ide u motor ili napolje.
Druga netačna stvar je da je motor najefikasniji na maksimalnom obrtnom momentu. To isto nije tačno. Kada ideš nizbrdo nemaš nikakav obrtni momenat, zapravo suprotno - koči se motorom - a potrošnja je 0.
Iz mog iskustva: na 80 km/h u 5. ili 6. brzini 1500 obrtaja (automatski je menjač, pa auto sam bira optimalni stepen prenosa) potrošnja 5l, na 2000 na 120 km/h u 6.brzini potrošnja 6.5l, na 150 u 6. 3000 obrtaja, potrošnja 7.5l.
Kada dajem gas i dignem na preko 3000, potrošnja u momentu skoči na 20-30l.
[ Java Beograd @ 09.10.2014. 10:03 ] @
Ne znam šta podrazumevaš pod terminom "uključivanje turbine" ?
Evo malog objašnjenja kako turbina radi:
Turbina stoji na izduvu i uvek se vrti.
- Kod turbina sa nepromenljivom geometrijom krilaca, ona uvek i radi, tj. komprimuje vazduh za usis. Veći broj obrtaja - veća kompresija, i obrnuto.
- Kod turbina sa promenljivom geometrijom krilaca, turbina se takođe vrti non stop, ali usled geometrije krilaca, kompresija za usis može da bude veća ili manja, ne samo na osnovu broja obrtaja, već i na osnovu postavljenosti krilaca.
Geometrija krilaca se ne menja naglo: uključeno / isključeno, već se menja postepeno, pa tako turbina postepeno daje veću kompresiju.
Najbolje je voziti obrtajima gde je najveći obrtni momenat, tj. u rasponu oko najvećeg. Prema grafikonu koji sam postavio, a našao na netu, za tvoj motor to su obrtaji od oko 1500 do oko 3000.
Inače, prema grafikonu (za koji ne tvrdim da je tačan) 2.o tdci 100kw je prilično ne-elastičan motor. Ako potražiš sličan grafikon za Jtdm 1.9 ili za neki savrmeniji TDI videćeš da u mnogo većem rasponu obrtaja obrtni momenat ima maksimum.
Podmazivanje turbine pocinje momentom startovanja motora i nije povezano sa tim da li se turbina vrti ili ne. Podmazivanje turbine je u direktnoj vezi sa radom i sposobnoscu zupcaste pumpe u motoru i stanja instalacije koja treba da obezbedi nesmetani transport ulju od motora do same turbine.
Kod dizelasa turbina se vrti i na leru dok kod benzinaca to ne mora uvek da bude tako. Kod benzinaca novije generacije, turbina se vrti vec pri samom startovanju motora. Znaci na leru. Kod starijih benzinaca ona pocinji "ozbiljnije" da se okrece od 1200 obrtaja. Na oko 50% vise od ler obrtaja.
Voznja sa malim obrtajima nije stetna za turbinu ni po kom osnovu, ali za motor (klipove, radilicu) moze da bude stetno. Pogotovo ako se u tom rezimu vozi uz brdo, ili je u pitanju jak frontalni vetar.
Na vozacem iskustvu je da proceni uslove puta i njima prilagodi voznju.
Mondeo dizel sa 2.0 motorom i sa 136 konja postoji u nekoliko verzija od kojih je jedna koja ekstremno malo trosi. Skoro tako malo kao Passat 20TDI koji je zvanicni Ginisov rekorder po maloj potrosnji.
[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 09.10.2014. u 11:26 GMT+1]
[ inobradovic @ 09.10.2014. 10:38 ] @
e to ljudi to su pravi odgovori to sam hteo da cujem precizno odgovoreno na pitanje a ne neko filozofiranje okolo i bez odgovora.
hvala
inace taj dizel vozim tek nedelju dana lepo ide i malo trosi, ako je nekom to bitno.
[ Java Beograd @ 09.10.2014. 10:51 ] @
Vožnja na suviše niskim obrtajima (bilo dizel ili benzinac) može se slikovito opisati kao vožnja bicikla uzbrdo na najvećem prenosu. Moraš ekstremno mnogo da pritisneš pedalu a one se polako okreću, lanac je ekstremno zategnut i svi ležajevi opterećeni. Nasuprot tome, ako bajs prebaciš u najniži prenos, onda pedale obrćeš brzo, ali one se lako okreću, lanac i ležajevi ne trpe takoreći nikakvo opterećenje.
Dakle, svakom motoru je lakše i bolje da se lepo i lako obrće u optimalnom režimu obrtaja.
[ botr @ 09.10.2014. 11:35 ] @
Ali kome to objasniti Poznajem jednog koji "cuva" motor tako sto vozi u veoma niskim obrtajima, lagano, na uzbrdici pusti da mu obrtaji padnu skoro na ler pa tek onda prebacuje u nizi stepen, itd. Prvo, mnogo sporije savlada uzbrdicu nego sto to ja uradim, na uzbrdicu ( u jednom delu je uspon veci od 15%) krenem na oko 3500-4000 rpm, kad osetim da obrtaji krenu da padaju, da motor vise ne moze da vuce, prebacujem u nizi stepen i sa lakocom i veoma brzo, eto mene na vrhu uzbrdice, a ne mucim auto, a ni sebe
Sad, koliko je to dobro za potrosnju, ne bih znao, i ne interesuje me.
[ Java Beograd @ 09.10.2014. 11:42 ] @
Manji broj obrtaja, ali papučica gasa pritisnuta više, pa se mnogo goriva usrče.
[ Marko83 @ 09.10.2014. 11:56 ] @
Citat:
Zarko Silic:Mondeo dizel sa 2.0 motorom i sa 136 konja postoji u nekoliko verzija od kojih je jedna koja ekstremno malo trosi.
Može li se znati koja je ovo verzija? Za relativnog laika po pitanju automobila, kako prepoznati tu verziju?
Mondeo mi je interesantan automobil
[ vladd @ 09.10.2014. 14:36 ] @
Po oznaci motora i godini proizvodnje.
Dobro je voziti sa nizim obrtajima, pogotovo sto svi sistemi oko motora korektno rade u tim rezimima.
Sa druge strane, da ne pricam o "osecaju', koji bi trebalo formirati, pozeljno je da motor radi u "elasticnom" rezimu pri doticnom obrtajima, da ima sposobnost diinamike. Sto se koriguje (zavisno od obrtnog momenta konkretnog motora) izborom korektne brzine menjaca.
Stoga sledi, da je navedeni primer "cedjenja" i gusenja motora preniskim obrtajima u nekorektnom stepenu na uzbrdici(dodatno opterecenje) sustinski nekorektan.
Osecaj treba da se formira tako, da recimo kontrola pozicije ventila ili paljenja bude u "srednjoj" zoni regulacije, ili onoj optimalnoj, a ne na svojim limitima, i gornjim i donjim.
Ostaviti automatici prostora za reakciju, a ne zadavati granicne rezime i regulacije opreme oko motora i na kraju samog motora...
[ Marko83 @ 09.10.2014. 14:59 ] @
Pa može li neko da napiše oznaku modela i interval godina proizvodnje?
MKIII koji se prodavao od 2000-2007god ima 2.0 TDCI sa 131PS a MKIV koji se prodavao od 2007-2014god 2.0 TDCI sa 140PS
[ Zarko Silic @ 09.10.2014. 15:45 ] @
Citat:
Marko83:
Citat:
Zarko Silic:Mondeo dizel sa 2.0 motorom i sa 136 konja postoji u nekoliko verzija od kojih je jedna koja ekstremno malo trosi.
Može li se znati koja je ovo verzija? Za relativnog laika po pitanju automobila, kako prepoznati tu verziju?
Mondeo mi je interesantan automobil
Ne moze.
Tek uvidom u softver se moze znati, a to ti niko od dilera (a ni malo sire) ne moze uraditi.
[ inobradovic @ 11.10.2014. 09:35 ] @
jos jedno pitanje u vezi dizela,
da li kad se upali auto treba da radi isto ko benzinac na 1200 obrtaja dok je ladan i kad se zagreje obrtaji spadnu na 800 ?
[ Zarko Silic @ 11.10.2014. 20:52 ] @
Kako koji, ali na 1200 obrtaja ne radi ni jedan ma koliko hladan bio pre startovanja.
znaci kako koji dizel, neki rade na vece obrtaje kada su hladni pa kasnije spuste obrtaje kada se zagreju a neki ne .
[ vladd @ 11.10.2014. 23:07 ] @
Svi rade na nesto visim obrtajima do dostizanja temperature, sus motor je toplotna masina.
Neki to rade na znacajno vecim obrtajima, a neki na nesto nizim, iz raznih razloga, ekologije, stednje goriva, vibracija...
Hladan motor radi u neregularnom rezimu i kada dostigne temperaturu, kao i ostali potrebni sklopovi, krece puna regulacija radnih rezima.
[ Zarko Silic @ 12.10.2014. 17:39 ] @
Kod dizelada je "saug" rezim sa 50 do 100 obrtaja visi, ali kod Forda stvarno ne znam koliko je to.
Obicno ih uradim dok su jos vruci
[ Lavlja_Jazbina @ 12.10.2014. 19:26 ] @
Citat:
ali kod Forda stvarno ne znam koliko je to.
Isto,800o/min samo se gorivo vise dozira.
[ inobradovic @ 12.10.2014. 21:10 ] @
nisam bas gledao precizno ali mislim da stoje isto i na hladan i na vruc motor, obraticu paznju ovih dana pa javljam.
[ djricky @ 13.10.2014. 09:13 ] @
ja licno palio
[ inobradovic @ 13.10.2014. 13:20 ] @
danas sam gledao radi na 800 obrtaja i ladan i vruc,
kada je ladan malo podrhtava a kad se zagreje radi normalno.
[ vladd @ 15.10.2014. 15:02 ] @
Da te ne lazemo, nesto nije u redu, mora da bude oko 1000, plus 100 minus 50 obrtaja, ako je sve u redu.
A sta nije, to zahteva malo vise provere i posmatranja, od pumpe, brizgaljki, grejaca preko ventila, kompresije ili regulacije rada ventila, pa do "izlazne" zone, egr-a, dpf-a(pricam uopsteno, moze i da nema dpf)..
I to je sitna stavka, neki zazor ili mala zaprljanost.., manji pritisak pumpe, los patern brizgaljki, malo zapusen egr, los senzor bregaste..zaista treba obaviti pregled i konstatovati sta je "ispalo" iz normalnog radnog opsega...
[ Lavlja_Jazbina @ 15.10.2014. 16:04 ] @
Vladd...850 je po knizi ( owner manual).
Sauh je vvise ubrizgavanja goriva.
[ vladd @ 16.10.2014. 08:13 ] @
Mozda standardni ler, ali "cold idle" sigurn ide na 900 i kusur.
Zasto bi visak goriva kod dizela bio "saug"?..I zasto visak goriva ne bi izazvao vise obrtaja..?
[ Lavlja_Jazbina @ 16.10.2014. 18:42 ] @
Citat:
Zasto bi visak goriva kod dizela bio "saug"?
Zato sto je to kod forda (delphi) sofverski tako odredjeno.
Citat:
.I zasto visak goriva ne bi izazvao vise obrtaja..?
On je kod forda izbalansiran da taj "visak" goriva pri hladnom i manje pri toplom drzi tih 800-850 o/min.
[ Zarko Silic @ 16.10.2014. 21:37 ] @
Kako znas da je kod tog Forda u pitanju Delphi?
I kako uopste znas na koji se nacin kod bilo kog sistema regulise hladan start?
[ Lavlja_Jazbina @ 17.10.2014. 08:30 ] @
Citat:
Kako znas da je kod tog Forda u pitanju Delphi?
Ne znam,pretpostavljam na bazi dobijenih podataka koji sem ford i 2,0 nema vise nista.Odakle tvoja pretpostavka da unutra nije delfi (ako je stariji ford)?
Posto se bavi nabavkom automobila,valjda je i stariji model,pretpostavljam.
Ako je stariji,onda ZNAM.Sto iz razgovora bosista (sto odavde sto iz Slovenije,ako treba da nabrojim?)sto iz licnog iskusta koricenja istog.
Trebaju fotografije?Ajde popodne,da slikam i hladan sada pa da postavim gde je skala obrnometra.
Meni je ovaj film sto je Zare odabrao u stvari PRAVO stanje stvari.
Dizel masine(odnosno i ove savremene Atkinson) sustinski rade sa siromasnom smesom, posto se usisava jedna kolicina vazduha..a gorivo dozira...itd..
"Bogata" smesa, odnosno vide goriva, podrazumeva veci broj obrtaja, a kod vecine dizela se pomera trenutak ubrizgavanja goriva u cilindar kod hladnog motora.. elektronski ili mehanicki...i to je ono sto "bosisti" takodje znaju.
Da FORD napravi motor koji se "trese" na "hladnom" leru koji je ISTI kao i kod toplog motora, tesko da mogu da poverujem, mogu samo da zakljucim da NESTO NIJE U REDU..mozda cak i merac temperature motora..!
[ Lavlja_Jazbina @ 17.10.2014. 18:33 ] @
Pa da pitas bosistu po test listama na leru to nije tako.Pitanje je ispravnosti vozila,sto se za klip koji postavljam sa mondeom ne moze reci.
On nije kao na Zarkovom klipu.Jeste da je sledeca generacija za razliku od Zaretovog (zima a on 10l dizela u rezervoaru.).
Ali ta generacija mondea je ovo sa slika fokusa.Isto treba napomenuti da Megan 1,5 dci drzi hladan ili vruc 900 obrtaja.
Na klipu 2 je Zarkov Bora (mada ima i 1,8t ) sa 900 o/min koji i vruc ima toliko.Neka sam kaze.
Problem moze biti i u vezi pritiska goriva, da je nesot povisen na leru, pa sa vecim pritiskom ulazi i vise goriva.
Svakako da nije "fabricka opcija". Vec neka nedoslednost opreme oko motora.
Mozda su potresi zbog nosaca motora(cesto se manifestuju vibracije na konkretnim obrtajima), ali nizak ler moze biti iz zaista raznih razloga..i navedenih i recimo MAF-a, koji salje laznu temperaturu vazduha..npr..
Gde god se mere temperature, koje ECU razmatra, trba proveriti ispravnost ocitavanja.
Hehe, sumnjiv mi je taj Zarkov video... kao otkljucava auto i pali prvi put, a vidi se svez sneg na otiracima i papucicama od pre par minuta kad ga je probao. :D :D
Vagenu nisu potrebni fotosopovi jer za paljenje na minusima nisu potrebne predigre sa dodatnim, uzastopnim grejanjima. Dovolja je samo pomisao.
Tek ispod -30 mogu da nastanu, ali ne moraju, poteskoce.
Za 50 do 100 obrtaja kod svakog ispravnog dizelasa treba biti veci ler kod prvog startovanja na minusima ispod -4 C.
Nakon minut, dva, obrtaji se spustaju na standardnu vrednost.