primer koji sam postavio je sablon ino fakture koju sam koristio prilikom izvoza robe u Bosnu -cefta trziste.
Ono sto smo slali je
dakle popunjena faktura koju prati odgovarajuca otpremnica iz magacina.
Uputstvo iz banke za ino-uplatu (zaseban list) sam poslao prvi put dok sam sledeci put samo stavio napomenu da
se uplata vrsi na devizni racun firme u banci.
Za izjavu o poreklu robe pored memoranduma firme popunjavan je svaki put i cefta eur-1 obrazac
koji se prilaze carinskom organu radi evidentiranja prometa i kako bi roba mogla da izadje iz zemlje.
*napomena za cefta obrasce - isti sam kupovao u sluzbenom glasniku, cena kom oko 75 din - potrebno je na memorandumu firme
napisati zahtev za kupovinu obrazaca radi izvoza robe - taj zahtev se registruje u glasniku/upisuju u neku svesku
serijske brojeve obrazaca koje su prodali te se ne moze desiti da, recimo firma xx kupi obrazac a firma yy izvozi
posto te serijske brojeve dostavljaju carinskim organima.
1. Svaka roba ima svoj odgovarajuci skup brojeva kojom se ista definise pred carinom -
klasifikacija na srpskom jeziku
(npr. tarifni broj 8441 20 00 00 -
prva 4 broja oznacavaju glavnu grupu - u ovom slucaju to je >>
Ostale mašine za preradu hartijine mase,
hartije ili kartona, uključujući mašine za sečenje svih vrsta<< dok ostali brojevi - u ovom slucaju oznacavaju da je u pitanju grupa >>
Masine za izradu kesa, vreca ili koverata je oznaka <<
Bez tarifnog broja nema regularnog uvoza/izvoza.
2. Moze da se izbaci kolona vozac/vozilo ili ista ostane nepopunjena. Spediter radi izvozno carinjenje - cena je u rangu oko 4 do 6 hiljada zavisnosti od toga koliko trazi.
3. U zavisnosti od dogovora sa kupcem za troskove stavlja se SHA ili OUR -
ako je dogovor SHA znaci da kupac plaća samo bankarske troškove u svojoj zemlji.
OUR - kupac plaća sve bankarske troškove kako u zemlji tako i u inostranstvu
(moze da se stavi kod nacina placanja na fakturi - ja sam imao definisano u ugovoru sa kupcem te nisam stavljao ovu napomenu)
4. Stavljao sam samo broj paleta iako je bilo robe i u kutijama zavezanih sa strec folijom i povezano vezicama pa na paletu il samo direkt na paletu
(palete idu zbog manipulacije prilikom utovara i istovara kod kupca - kamion je npr. ogranicen na do 22 paletnih mesta te ako je u pitanju manja kolicina robe prevoznik, zbog svoje ekonomicnosti, radi zbirni prevoz tipa za firmu A idu 3 mesta, firma B zauzima 11 pa do punjenja)
5. i 6. Moze.
jos koja recenica>>
1. kad se isporucuje roba u inostranstvo traziti uplatu unapred dakle avans 100% pa ide roba, a ako je u pitanju respektivni kupac dati mu valutu placanja na 15 ili vise dana u skladu sa dogovorom iz ugovora.
2. Kod pojedinih banaka devizna uplata se pojavljuje na deviznom racunu u roku od dan-2 dok kod nekih moze da se ceka i po nedelju dana da legnu novci.(vade se na to kao medjubanke kasne)
2.a) Kad legnu pare banka, najcesce, posalje fax/email sa obavestenjem da su pare dosle i formularom koji popunjava/pecatira ovlasceno lice ako se zele novce. Moze se prodati deo deviza za dinare - Znaci ako je doslo nrp. 500 e proda se 200e a ostatak ostaje na deviznom racunu.
Neke banke traze da se sa tim formularom posalje i faktura.
2.b) ako se radi sa Kosovom - prilikom uplate od dole sve pare idu na menjanje u dinare - propis NBS ne moze da ostane deo deviza.
3. Ako se placa nesto u inostranstvo - Kurs pojedinih banaka prilikom kupovine deviza zna da odstupi i do 3-4 din od zvanicnog kursa NBS.
4. Da bi spediter mogao da zastupa pravno lice potrebno mu je izdati ovlascenje na memorandumu firme