|
[ losmi183 @ 14.05.2015. 13:43 ] @
| Vozači misle da vožnja "u leru" štedi benzin. Velika greška.
Poznato je da je vožnja u neutralnom stepenu prenosa (u leru) krajnje nebezbedna. Imate još jedan razlog da ne ugrožavate sebe i druge putnike u vozilu. Korišćenjem takozvanog "motornog kočenja", trošite znatno manje goriva nego prilikom vožnje u leru.
Štaviše, kod motornog kočenja, potrošnja goriva je ravna nuli, što se jasno vidi na ovom snimku! Kada je menjač u brzini, a gas pušten, gorivo se takođe ne troši, što važi za vozila novije generacije, proizvedene u poslednjih desetak godina, piše autodelovi.org.
Kada koristimo motorno kočenje, situacija je obrnuta: motor se ne pogoni gorivom, nego se inercija okretanja točkova prenosi na motor preko menjača i lamele. To omogućava da motor radi bez goriva, već pogonjen točkovima koji se kreću po inerciji.
Dakle, zaboravite na ler. Na snimku je prikazana ova situacija u vožnji. Možete videti:
1) Potrošnju goriva dok se auto normalno vozi;
2) Potrošnju goriva kada menjač ostaje u brzini, ali je otpušten gas;
3) Potrošnju goriva kada izbacimo menjač iz brzine.
https://www.youtube.com/watch?v=Od8Q5GR4W6c
--------------------------------------------------------------------
preuzeto sa:
http://www.srbijadanas.com/cla...te-motorno-kocenje-video-03-04 |
[ losmi183 @ 14.05.2015. 13:49 ] @
Moje pitanje, da li ovo isto važi kod vozila koja imaju ugradjen sekvent plin?
I od koje generacije motora/vozila ovo važi? U tekstu stoji za vozila do 10ak godina starosti, mada kod mene na Astri G u korisničkom uputstvu piše da je potrošnja 0 kod kočenja motorom, vozilo koje je počelo da se proizvodi 98...
Po meni jako interesantna tema za diskusiju a nisam našao ništa slično ni na jednom forumu
[ ctrl alt del @ 14.05.2015. 18:34 ] @
Mislim da ovo važi za sve automobile sa direktnim ubrizgavanjem. Karburatorski motori ipak i pri kočenju motorom troše malo goriva.
[ veselinovic @ 14.05.2015. 19:17 ] @
Mada su postojale verzije karburatora koje su isle u cut off rezim.
Cak su i neke lade imale taj sistem.
Senzor podpritiska u usisnoj grani je gasio elektricnu ler diznu.
[ vladd @ 17.05.2015. 09:48 ] @
Ostaje staro dobro pravilo da treba upoznati sopstveni motor i rezime rada, opremu i ogranicenja, pa tek onda primeniti neki od "recepata' za ekonomicni rezim voznje.
Univerzalni recept ne postoji u detaljnoj formi, vec samo preporuke da se nepotrebno ne forsira motor
[ vidovicb @ 02.07.2015. 09:03 ] @
Buću što više precizan i prostim rijećima ću podijeliti moja saznanja i zapažanja pri motornom kočenju.
Potrošnja goriva pri motornom kočenju, režimi rada savremenijih elektronski kontrolisanih motora i motora sa karburatorom.
1. Vozila novije generacije - opremljeni savremenom regulacijom rada motora, kompjuter upravlja radom motora praveći odgovarajuću smješu vazduha i goriva posredstvom nekoliko senzora. Kako reguliše protok goriva kroz električne dizne u motor tako može i da ih potpuno isključi.
Situacija kad ECU shvati da je motor u režimu motornog kočenja (dobija veće obrtaje od zadatih) potpuno isključuje dotok goriva u motor, poznato kao sistem Cut off-a i sve dok obrtaji ne počnu da padaju u kritičnu vrijednost, blizu obrtaja koje auto ima na leru.
Mnoge ovdje buni kako motor može da radi, kako se ne ugasi, kako ne crkne itd.
Objašnjenje za to je poređenje sa klipnim kompresorom za sabijanje vazduha, potpuno ista konstrukcija: klip, cilindar, karter sa uljem, usis vazduha, samo gorivo nedostaje. Kompresore pokreće elektro motor koji obezbjeđje kretanje klipa isto kao što rade točkovi preko mjenjača kad auto ide niz brdo tako da slobodno možemo reći da se motor automobila sa Cut off-om pri motornom kočenju ponaša kao jedan veliki kompresor koji se suprostavlja kretanju niz brdo.
Dakle motorno kočenje kod novijih automobila troši 0 l/km goriva i to ne mora biti nizbrdica, može biti i naglo oduzimanje gasa pri većim obrtajima, svaka situacija kad je broj obrtaja veći od zadatih samo naravno pametno izregulisano da se motor nikad ne bi ugasio i da mi ne osjetimo nikakve promjene.
Potrošnja motora u leru zavisno od motora, njegove temperature i uključenih potrošača od 0,6-1,2 l/h.
2.Starija vozila sa karburatorima, yugo na primjer, tu mi baš nije najbolje sve jasno šta se dešava pri motornom kočenju ali uglavnom sam primijetio da se i dalje troši gorivo, da li je to ista količina kao na ler gasu, veća ili manja od toga to ću ostaviti nekom stručnjaku iz Kragujevca da nam objasni ako ga ima na forumu.
Prilikom vožnje na benzin dotičnog auto prebacivanjem prekidača za izbor goriva na neutral možemo još dosta preći dodavanjem gasa sve dok se crijeva i karburator ne isprazni.
Kad isto to uradim nizbrdo bez dodavanja gasa, dakle motor bez dotoka novog goriva, poslije jedno 4-5min dodam gas i gle čuda ništa ni da čuje, nabijem pun gas čuje se samo veliki usis vazduha. Interesantno je da nisam primijetio kad je nestalo, dakle prelaz se ne osjeti, motor pokreću točkovi i sve je normalno, kad bi stisnuo kvačilo obrtaji bi pali i motor bi se skroz ugasio...
MOJE JE PITANJE SAD, DA LI SE TO GORIVO U KARBURATORU POTROŠILO SAGORIJEVANJEM ILI SE NEKIM DIJELOM POTROŠILO A OSTATAK NEKAKO VRATILO U REZERVOAR?
Sve ovo sam testirao i istražio zbog opklade sa kolegom koji tvrdi da bilo koji motor (agregat) suvi motor stari ili novi bez elektronike pri motornom kočenju ne potroši apsolutno ni jednu kap goriva, tako da po njegovoj teoriji ja sa yugom mogu da pređem beskonačno mnogo kilometara krečući se kontinualno niz brdo u režimu motornog kočenja.
Interesanto je da sam pitao bar 10 ljudi od kojih je 8 imalo različito mišljenje a dvojica nikako da shvate o čemu pričam :)
Evo šta ameri pišu o ovoj temi.
http://www.theaa.com/motoring_...d-environment/drive-smart.html
Coasting
Old car with a carburettor – take your foot off the accelerator pedal with the car in gear and fuel is still drawn through into the engine. Fuel savings could be made by coasting out of gear.
Modern car with electronic engine management – fuel and ignition systems are effectively combined and controlled by one Electronic Control Unit (ECU). Take your foot off the accelerator and the ECU cuts the fuel supply to the injectors anyway so there's nothing to be gained by coasting.
Citat: losmi183:
Vozači misle da vožnja "u leru" štedi benzin. Velika greška. Korišćenjem takozvanog "motornog kočenja", trošite znatno manje goriva nego prilikom vožnje u leru.
Vožnja u leru na blagim nizbrdicama gdje će vam ,,ler,, dozvoliti da ubrzate rolanjem bez dodavanja gasa a da pri tome ne morate kočiti je više ekonomičnija od motornog kočenja (zanemarujuči bezbijednost).
[ veselinovic @ 02.07.2015. 16:21 ] @
Sta tu nije jasno.
Jugo i slicni motori nemaju kut of rezim, pa trose gorivo i nizbrdo kad se oduzme gas.
Cak sta vise trosi nesto vise goriva nego na ler gasu jer je veci podpritisak koji izvlaci gorivo, a i broj okretaja je veci.
[ vladd @ 02.07.2015. 18:35 ] @
Nema tu nikakvih "generacija" motora i uopstavanja.
Bitan je menadzment vakuuma u usisnoj grani i nacini regulacije doticnog, Koliko je aktuelan u kojim rezimima voznje, koliko utice na regulacione sklopove i da li postoji zavisnost nekih delova regulacije sa kolicinom goriva.
I nikakve "generacije" motora nisu bitne, vec nacin tretiranja nastalog vakuuma u usisnoj grani.
Tada se tek moze konstatovati da li uopste dolazi do ustede goriva pri kocenju motorom(to je inace jedan oblik rezima voznje a ne "stednje"), i pri kojim obrtajima bi doticna stednja presla u nepotrebnu potrosnju, zalivanje cilindara gorivom, ili viskom vazduha, sto kod benzinaca pravi neke negativne pojave.
RAcunarom kontrolisani motori su naravno sasvim drugacija prica.
[ pajapop @ 02.07.2015. 20:08 ] @
[quote] vladd: ...to je inace jedan oblik rezima voznje a ne "stednje".../quote]
Upravo tako...i tu se zavrsava cela ova prica...Da li se trosi gorivo ili ne i u kojoj meri, je toliko bespredmetna kao i konstatacija "sta je starije, kokos ili jaje"...Procentualno, usteda goriva je toliko mala da se i ne komentarise, jer sve sto se ustedi pri spustu, potrosi se visestruko pri usponu, i "gde si tu si...". S druge strane, ako se uzme u obzir da gorivo ipak podmazuje i hladi ventile i njihova sedista, teoretski, dugotrajna voznja u rezimu kocenja motorom, mogla bi da proizvede vise stete i troska na ventilima, nego bilo kakva usteda u gorivu...KOcenje motorom, u strucnoj literaturi, se pominje samo u kontekstu bezbednosti pri spustu... i pri usporavanju, do zaustavljanja, radi stednje kocionog sistema...I kad se sad ovo uzme u obzir - usporavanje - pre se treba zapitati, je li ovo kocenje motorom ili menjacem??? Ja bi pre rekao - menjacem...
[ Darko Nedeljković @ 02.07.2015. 23:28 ] @
Pa kakav sad menjac, lepo je objasnio vidovicb gore - kocenje je klipnim kompresorom (motorom) koga pogonis trosenjem kineticke energije vozila. Ispravan menjac ne bi smeo da trosi mnogo energije, a ako bi bio neispravan i stvarno trosio - trosio bi i na nizbrdici i na uzbrdici i po ravnom i istopio bi se od toplote
[ pajapop @ 02.07.2015. 23:54 ] @
Citat: Darko Nedeljković: Pa kakav sad menjac, lepo je objasnio vidovicb gore - kocenje je klipnim kompresorom (motorom) koga pogonis trosenjem kineticke energije vozila.
Ja ne sporim desavanja u cilindrima...Ja se samo pitam kako naglo dolazi do smanjenja brzine i efekta usporavanja kad se iz vece brzine prebaci u mnogo nizu...Na primer iz 5-te u 2-gu...?
Eeee, djavo mi ne da mira...morao sam da ustanem iz kreveta...Umesto da sanjam neke zenske,... na sta sam se ja "navukao"...Ja naravno da znam zasto se vozilo usporava, zbog promene obrtnog momenta...Ali, sad se opet vracamo na osnovno filozofsko pitanje: "Sta je starije, kokos ili jaje"? Desavanja sa klipovima i cilindrima su konstanta...OK... Jedino na sta mi uticemo je promena stepena prenosa. Sa vecim prenosom,auto ide lakse, sa nizim teze i vise usporava. Sa vecim prenosom, broj obrtaja na izlazu iz menjaca je veci nego sto ima na izlazu iz motora...U tom slucaju, smanjuje se potrosnja goriiva i broj obrtaja motora. I zato sam i postavio filozofsko pitanje: da li mi zapravo kocimo motorom ili menjacem? Posto su motor i menjac nerazdvojni, moj logican zakljucak je da je to ipak menjac.
[Ovu poruku je menjao pajapop dana 03.07.2015. u 01:52 GMT+1]
[ vidovicb @ 03.07.2015. 09:29 ] @
Mjenjač prilagođava i mijenja obrtni moment koji daje SUS motor. Motor ima promjenjiv obrtni moment u zavisnosti od obrtaja ali nedovoljan raspon da zadovolji sve zahtjeva puta i načina vožnje tako da ne prenosi snagu direktno na točkove kao što to rade elektro motori kod elektro vozila koji regulacijom dobijaju veliki raspon obrtnog momenta počev od malih obrtaja, pa im ne treba mjenjač...
Mjenjač umanjuje ili uvećava moment koji daje motor; kad je u većem stepenu prenosa razvijamo veću brzinu na ustrb gubitka snage i obrtnog momenta, a kad je u manjem stepenu prenosa dobijamo veći obrtni moment, veću snagu ali malu maksimalnu brzinu.
Dakle glavni element koji se suprostavlja pri kretanju niz brdo je motor, mjenjačem mu samo mijenjamo snagu koju treba da savlada, ako ubacimo u manju pa mu to dođe da mu smanjujemo brzinu a povećavamo snagu koju sad treba da savlada...
Motor i mjenjač timski koče niz brdo, mjenjač motoru prilagođava obrtaje koje može da savlada.
Motor ima odrećenu komresiju i odrećenu silu koju može da savlada, ukoliko pustimo auto u prvoj niz veliku nizbrdicu tad od mjenjača preko točkova dobijamo veliku snagu na motor koju on jednostavno ne bi mogao da savlada i otišao bi u ogroman broj obrtaja, lupam, reda 10-15 hiljada i pitanje je da li bi se neđe izjednačio i kretao se dalje bez ubrzanja ili bi se motor razletio :D Dobra tema za razmišljanje.
Pajapop je upravu da mi kočimo posredstvom mjenjača (mijanjemo sile ka motoru) bez njega ne bi mogli.
Darko je u pravu da motor obezbjeđuje protiv silu koja obezbjeđuje ,,kočenje,,
Logično da auto u bilo kojoj brzini bez motora juri niz brdo bez kontrole i usporenja ako je mjenjač ispravan ;)
NEGO MENE INTERESUJE DA LI I KOLIKO KARBURATORSKI MOTOR TROŠI GORIVA PRI MOTORNOM KOČENJU.
Da li je to: 0 litara, isto kao na leru, manje nego na leru ili više nego na leru da li je nečemu srazmjerno promjenjivo???
[ veselinovic @ 03.07.2015. 16:43 ] @
[ Darko Nedeljković @ 03.07.2015. 23:20 ] @
Sad ce neko da kaze da se ne koci motorom nego tockovima koji su u kontaktu sa podlogom, pa onda neko moze da tvrdi da se ustvari koci poluosovinom jer ona spaja motor i tocak itd.... Tehnicki je izvodljivo napraviti auto bez menjaca i ostaje vam samo da razmislite da li bi taj mogao da vrsi motorno kocenje.
[ mrIronMan @ 03.07.2015. 23:34 ] @
Zasto automobil bez menjaca ne bi mogao da "koci" motorom? Sila sa tockova se prenosi na motor i tamo se trosi na savladavanje kompresije, kako nema dovoda goriva u motor (pumpa zatvara dotok goriva kada ima vise obrtaja nego sto je zadato papucicom gasa) obrtanje tockova je jedina sila koja savladava kompresiju.
[ mrIronMan @ 03.07.2015. 23:44 ] @
Citat: vidovicb:
Mjenjač umanjuje ili uvećava moment koji daje motor; kad je u većem stepenu prenosa razvijamo veću brzinu na ustrb gubitka snage i obrtnog momenta, a kad je u manjem stepenu prenosa dobijamo veći obrtni moment, veću snagu ali malu maksimalnu brzinu.
Dakle glavni element koji se suprostavlja pri kretanju niz brdo je motor, mjenjačem mu samo mijenjamo snagu koju treba da savlada, ako ubacimo u manju pa mu to dođe da mu smanjujemo brzinu a povećavamo snagu koju sad treba da savlada...
Motor i mjenjač timski koče niz brdo, mjenjač motoru prilagođava obrtaje koje može da savlada.
Motor ima odrećenu komresiju i odrećenu silu koju može da savlada, ukoliko pustimo auto u prvoj niz veliku nizbrdicu tad od mjenjača preko točkova dobijamo veliku snagu na motor koju on jednostavno ne bi mogao da savlada i otišao bi u ogroman broj obrtaja, lupam, reda 10-15 hiljada i pitanje je da li bi se neđe izjednačio i kretao se dalje bez ubrzanja ili bi se motor razletio :D Dobra tema za razmišljanje.
tesko da bi dostigao 10-15 hiljada obrtaja jer neces na nizbrdici pri npr 2000 obrtaja u 4 prebacivati u drugu ??, a auto ne moze ubrzavati ako pustis gas( moze u slucaju da je automobil dosta tezak, a motor ima malu zapreminu, ili je nagib nebezbedno velik za kocenje samo sa motorom).
za kocenje motorom treba pripremiti automobil sto je veca nizbrdica i brzina treba da bude visi i stepen prenosa ali ne i prevelik kako bi motor zadrzao broj obrtaja oko 1000 da bi imao dovoljno podmazivanje.
[ pajapop @ 05.07.2015. 18:13 ] @
Evo, nesto sam iscackao: http://nikolavujic.weebly.com/...3/4/8/0/3480733/usporivaci.pdf
A sad sam ce neceg setio...Mislim da i stari Warburg (dvotaktni), ima neki sistem bas za motorno kocenje...Sa leve strane volana...neki preklopnik ili slicno za ukljucivcanje??? Ali to kao nije preporucljivo za stalno koriscenje...Nesto tako...
[ Lavlja_Jazbina @ 05.07.2015. 22:17 ] @
Slabo se ti razumes u dvotaktne motore.Gde se uhvatii varburga.Startan da ali kocenje motorom nece moci,nikako.
[ pajapop @ 05.07.2015. 22:48 ] @
Citat: Lavlja_Jazbina: Slabo se ti razumes u dvotaktne motore.Gde se uhvatii varburga.Startan da ali kocenje motorom nece moci,nikako.
Pa ja nisam imao srece da vozim Golfa 2, ali sam vozio Trabanta 2 godine...On na primer, ima neko "motorno kocenje" samo u 1. brzini...U 2, 3, i 4toj, leti nizbrdo. Ali zato je imao kocioni sistem - strava...Za Warburga, sam sad gotovo siguran, da je imao mogucnost nekog "motornog" usporavanja, koji se mogao ukljuciti "po zelji"...ali ne znam kako je to funkcionisalo. Znam samo da nije preporucljivo da se cesto koristi, jer je nekako ostecivao motor....I zato je i on imao jako dobre kocnice...
[ veselinovic @ 06.07.2015. 05:37 ] @
Dvotaktni motori se podmazuju uljem u gorivu.
Kod kocenja motorom ide malo goriva i samim tim malo ulja, a motor se vrti.
Kod duzih nizbrdica bi zaribao motor.
Zbog toga ima sistem da nizbrdo motor radi na ler gasu.
Novije serije vartburga su imale rucicu za blokadu, ali nije bilo preporucljivo dugo drzati kocenje motorom.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|