[ Monte13 @ 22.11.2015. 20:29 ] @
Prije 10 dana sam ugradio grijanje na drva majstor mi prikljucio i montirao kotao Centrometalov medjutim posto imam uradjeno solarno grijanje vode i dok je bilo dosta suncanih dana ja sam koristio toplu vodu.Sada je malo zahladilo i vise nemam tople vode pa sam prinudjen da vodu koristim preko centralnog grijanja.Medjutim tu sad nastaje problem jer ovaj majstor nije mi spojio da voda ide na centralno napominjem da imam bojler od 80 litara.
Molo bih da mi neko objasni kako se to spaja ja bih napravio skicu ili slikao kako to sad izgleda.
Unaprijed se zahvaljujem.
[ Goranto @ 20.05.2018. 22:00 ] @
Odgovor sa „malim“ zakašnjenjem,verovatno je problem rešen a pišem iz drugačijeg razloga,da se ova tema malo aktivira i raspravlja o svim problemima sa centralnim grejanjem na čvrsto gorivo.
Ovo je naj prostija hidraulična šema koja je primenjena kod većine sa centralnim grejanjem i trebalo bi da ode u istoriju odnosno da se nadogradi,usavrši i uštedi koji m3 drva ili t uglja a i da se vazduh manje zagađuje…
Jedna pumpa,radijatori,odzračno lonče,ekspanziona posuda(koju niko ne kontroliše) i sigurnosni ventil (na pogrešnom mestu) su minimum da sistem funkcioniše.Bojler vezan kao radijator a u ovakvom sistemu drugačije i ne može,se nedovoljno zagreva i tek u minusima kad je temperatura sistema visoka ima dovoljno tople vode.
Od regulacije postavljen samo nalegajući termostat pumpe i regulator promaje.Količinom drva se reguliše potrošnja a katrana i kondezata ko u priči.Dimnjaci cure,kotlovi korodiraju a drva se nemilice troše.
Kotlovi i njihova predimenzionisanost a i namena su posebna priča.
Usavršavanje sistema zahteva i sredstva na šta se mora računati.




[Ovu poruku je menjao Goranto dana 20.05.2018. u 23:34 GMT+1]
[ Goranto @ 21.05.2018. 19:09 ] @
Nešto bolji sistem sa jednim 3k(trokrakim) ventilom mada ni približno dobro.
3k na polazu iz kotla reguliše temp. u radijatorima a time temp. u sobama dok je kotao podhlađen i izložen koroziji.


3k na povratu u kotao reguliše temp. kotla ali u radijatore ide ta ista temp.pa su prostorije pregrejane.
[ Goranto @ 24.05.2018. 07:45 ] @
Jedan 4k(četvorokraki) ventil je dobro rešenje jer imamo regulaciju polaza i povrata istovremeno.Ne rasipamo energiju po sobama a kotao je na visokoj temp.i zaštićen od kondezacije.Ručna regulacija zahteva kontrolu tokom dana.Motorni pogon na ventilu i neka elektronika za upravljanje,a ima ih raznih,oslobađaju od te brige i održavaju tačno postavljenu temp. polaza.Ručno se ne može tako precizno regulisati.
Bojler,u ovoj šemi,povezati kao radijator je loše jer sada imamo nižu temp u radijatorima.Povezivanje pre 4k ventila daje veću temp. u bojleru jer je i u kotlu oko 80°C.
[ Goranto @ 25.05.2018. 21:18 ] @
Sve kombinacije sa 3k i 4k ventilima su mali pomak ka boljem,ekonomičnijem grejanju a zajedničko im je sa „Bosanskim“(goli cevovod a tamo ima dosta šuma pa se i ne štedi) da kad se postigne izabrana temp. na regulatoru promaje,klapna regulatora se spusti i zatvori dovod vazduha i tu nastaju problemi sa kondezatom,katranom,dimnjakom a kotao brzo dostigne zadatu temp. i celo vreme grejanja je spuštena klapna.Spuštena klapna znači da proizvodimo Ćumur i tek kad napravimo Ćumur on sagori bez dovoljno vazduha a katran bacimo u dvorište na Salatu koju posle smatramo zdravom,domaćom.Predimenzionisani kotao je redovna pojava kod nas al nije uvek veći i bolje.Kotao je bolje da bude podimenzionisan jer će samo onih dana u minusima raditi na max. i naj bolje raditi a to je godišnje u proseku 10-15 dana.Tada može da se zavrne neki radijator ili dogreje nečim drugim neka soba i stvar mnogo bolje funkcioniše.Suština je da Kotao radi naj bolje na max.i tada je naj bolje iskorišćenje i Kotla i drva.Radi punim kapacitetom i mi srećni i zadovoljni.To kad Kotao radi max. je kratko a većinom se bori za vazduh a Mi ga davimo da ne luduje jer bi bilo pretoplo ili nije potrebno u sobama.
Sistem sa Akumulatorom Toplote (AT) Kotlu daje vazduh,snagu,zaštitu a nama blagodet ređeg loženja i približavanje grejanju na dugme.Sistem se zasniva na akumuliranju viška trenutne proizvodnje kotla kada radi na max.iako je nepotrebno toliko energije i kasnijoj upotrebi kad je potrebno.Npr. proleće je i ujutru i uveče se mora grejati a preko dana je toplo,sunce pa je nepotrebno.AT je bure vode od bar 1000l,koje prihvata višak energije kad je ima a odaje kad je potrebno i koliko je skladišteno. Izvođenje takvog sistema nije komplikovano ali zahteva sredstva.Blagodet je loženje jednom dnevno,zavisi od potrošnje,bar 30% grejne sezone.
[ Goranto @ 31.05.2018. 22:26 ] @
Regulacija polaznog voda,prema radijatorima, i povratnog,u Kotao, je obimna priča i trebalo bi da postoji automatika,elektronika.Ručno je nemoguće držati potrebne parametre jer su promene,relativno,brze i zahtevale bi često prisustvo u Kotlarnici.Želimo komfor tj. ređe posete Kotlarnici i uopšte razmišljanje o grejanju,kad jednom uspostavimo solidan sistem.To jedino može elektronikom,nešto i automatikom a još ređe bimetalnom regulacijom.Svejedno je bilo koja bolja nego goli sistem.
Šema sistema grejanja ima raznih kombinacija pa ih i regulacija prati.Ne mora da ta regulacija bude svemirska ali i može da se obrati pažnja na svaki deo sistema da odradi sam a da nama ostane briga oko loženja.
Na 3k ventilu bi morao postojati motorni pogon a onda i neka elektronika koja će upravljati tim motorom i okretati 3k ventil levo-desno i miksovati vodu određene,dovoljne,temp. za zagrevanje prostorija.Postavlja se na tom mestu i termički 3k na kome se zada temp. i on je stalno drži.U toku dana se spoljna temp. menja pa je za grejanje potrebna različita temp.Tu elektronika prati situaciju i koriguje ulaz u radijatore a time stvori i uštedu.Skuplja je elektronika ali vredi sve pare,uostalom živimo u svetu elektronike!
Situacija na povratu u Kotao je nešto drugačija jer se temp. održava konst. na preko 60°C pa je moguće postaviti termički 3k ventil.Na kraju ciklusa taj ventil zatvori ulaz i u Kotlu ostaje tople vode koja se do jutra ohladi kroz dimnjak te je čist gubitak a imamo 180 dana tog gubitka pa se opet pokazuje elektronika kao bolje rešenje.Taj deo pražnjenja Kotla je vrlo malo obrađen u regulatorima,sem AKG i možda VO4(nisam siguran) i tu je kašnjenje komercijalnih regulatora.Nije to neki preteran gubitak ali se nabere dana a može i da se sračuna pa ko voli…Na većim objektima i Kotlovima se to oseti.
Dotakao sam temu koja tek treba da se razradi!
[ Goranto @ 28.04.2019. 11:23 ] @
Hristos vaskrese!!!
[ Goranto @ 13.06.2020. 17:15 ] @
Citat:
"Tako da su radijatori istom temperaturom skoro citavom povrsinom .Sto poboljsava predavanje temp.prostoru."


Veća razlika na površini radijatora ili razlika temperature polaza i povrata zanači da je veća predaja energije(ili mali protok).Mala razlika znači da je veliki protok pa nema vremena za predaju.10°C je dobra razlika što ne znači da je i manja loša sve zavisi od sistema.”Pipači radijatora”traže da su oni ravnomerno topli a bitna je temperature sobe ne raslojenost radijatora.
[ Goranto @ 13.06.2020. 17:22 ] @
Citat: "Imao sam ja problem sa prekoracenjem temperature .Jednostavno zaleti se .Ja stavio na 70 gorionik se ugasi a temperatura penje dalje.Sad vec nije tako .Dobro bi bilo da se pogleda za koliko vremena se izgubi tih 2 stepena kad sistem radi .Kod mene veoma brzo i ne moze to modulacija da prati."


To zaletanje teško prate sve vrste modulacije.Jednostavno,svi sistemi su specifični a fabrički je gorionik ograničen,još i svi kupuju Kotlove predimenzionisane.Uslovi tokom grejne sezone se menjaju a postavke ne želimo da menjamo,i glupo je stalno menjati,gde je tu komocija.Zato sam i zagovornik AT koji to sve proguta i Jesen i Zimu i Proleće(bogami i Leto)i nema nas kući a kad dođemo hoćemo što pre toplo i 20-25°C u sobi i solarno i jeftinu struju i uvek toplu vodu u Bojleru….Gorionik radi maksimalno na visokoj temperaturi,sve sagori,dobar stepen iskorišćenja,puni AT do balčaka i gasi se.Grejanje izvesno vreme ide iz AT.To što AT izgubi kroz njegovu izolaciju je manje ili jednako što gorionik izgubi na modulaciji ali je tokom cele grejne sezone podešavanje gorionika isto i uvek ful iskorišćenje.
Ko želi biti samo korisnik grejanja bez mnogo ulaženja u problematiku to je dobar put a cilj je izmenjivači kao kod Dušanmijat-a (ne videh da se još neko pohvali) i potvrda da je sagorevanje maksimalno.Velika većina to bez AT nemože da postigne,ma i sa AT je teško bez truda a modulacija samo otežava,komplikuje stvar.
Ako se sa AT ne uštedi nešto makar se ništa ne gubi a dobije se na komociji.Košta ali ko se greje na Pelet i nije baš Siromašak.Kotao brendiran nije uslov,mada je bolje zbog izmenjivača koji su efikasniji,gorionik jeftiniji,probran,i postojeći Kotao mogu da završe posao,uz manje prerade.
[ Goranto @ 13.06.2020. 17:28 ] @
Neću da citiram nikoga iz ranijih postova!Samo iznosim moj stav.
Da zanemarimo zaštitu Kotla od pothlađivanja ili korozije,tako niska temperature vode Kotla od 40°C drastično smanjuje temperaturu plamena i remeti proces izgaranja peleta,uostalom svega što gori u Kotlu.Voda niske temperature znatno agresivnije oduzima toplotu izvora a za pravilnije izgaranje je potreban minimum od 650°C.U Kotlu nema šamota,da digne temperaturu procesa,nego samo brutalno hlađenje.Kad se tu ne dobije dobar procenat iskorišćenja dalje su samo gubitci.
Ako se i ima šamot u ložištu i izgaranje zadovoljavajuće onda opet velika razlika temperatura vode i ložišta stvara kondezaciju.Okreni-obrni Kotao treba da je na 60+°C najmanje a 80°C je premija.To sad ne nosi,automatski,dobar sistem grejanja već početak nečega što možda ispadne dobro.Dobar deo nas u nastavku sistema,ako nije dosad,to poništi greškama u šemi i hidraulici.I tu nema jednog puta koji “neko” zagovara već dugotrajno posmatranje sistema,angažovanje(malo).
Neznam koliko puta sam spomenuo da se grejemo pola života a to je vredno pažnje a dalje će neko naslediti tu tekovinu i nastaviti.Zaboravili smo šta znači Vatra!!!

PS. Hi-hi-hi ,slično je sa Vutra!
[ Goranto @ 13.06.2020. 17:31 ] @
Citat:" Zaštita kotla nije zanemarena, postoji primarni krug ili krug kotla i sekundarni krug ili krug grijanja odvojeni jedan od drugog hidrauličkom skretnicom.
Nema u kotlu vode niske temperature nego samo razlike od 5°C, povratni vod i polazni vod.
Dio para iz dimnih plinovima hladi se toliko da se u izmjenjivaču topline stvara tekući kondenzat, toplina kondenzacije se oslobađa i može se koristiti za grijanje. Materijali za izradu modernog kotla kao i izmjenjivača nisu isti kao što su koristili za kotlove na drva koji se većinom i danas uz male prepravke koriste i za pelet. Za takve kotlove najbolje koristiti pohranu toplinske energije u AT.
Kod modernih kotlova proizvodi se toliko koliko je potrebno za održavanja temperature prostora. Temperatura vode u modernom kotlu može biti od 25°C do 85°C. Povećanjem temperature isporučene vode potrošačima smanjuje se efikasnost kotla. Danas postoje kotlovi koji su u rasponu od 3-10 kW."



Temperatura u sitemu i Kotlu mi je u Avgustu mesecu oko 20°C,kad sve miruje i uključujem klime.Ma i podno grejanje traži zimi vise od toga.Sa 25°C u radijatoru šta može da se zagreje i kolko je goriva u Kotlu…
Ekologija.Optužuju Termo elektrane za najveće zagađivače a one u ložištu postižu visoke temperarure gde gori sve što može goreti.Zagađenje jeste ali mi sitni višestruko zagađujemo.U ložištima imamo nejakih 800°C(ako i toliko)u nukleusu vatre da bi proizveli 3kw snage i to je kao kul a 30% energije pobegne napolje.Ovi proizvođači dobiju sertifikat za Kotao u jednim,idealnim uslovima a Mi ložimo sasvim na deseti način.Pa možete li da zamislite jedno ognjište koje daje 3kw.Treba da se stoji pored njega sa čačkalicama,slamkama,naši stari to nebi ni smatrali za Vatru.Suština je u masi,pa i od Kovida 19 nemožeš da se zaraziš od jednog Virusa već treba množina.
Materjali za Kotlove.Koji su to toliko bolji nego pre 50 godina,ima li novih materija???
Pzec- iznosiš najnovija dostignuća iz sveta Interneta i ne razaznaješ stvarnost od reklame.Ljudi žive od reklame i poluistina a sve zbog ljudi koji to plaćaju.Temperatura vode u Kotlu od 25°C-kome to treba uopšte a kamo li da je ispravno.Ma Ja to nemogu ni da postignem.Ovo treba za Ginisa makar je i neka istina,moguće je,ali pod određenim uslovima.
Je.ote izludeh od “Nauke”!!!
[ tihi2 @ 14.06.2020. 06:30 ] @
Gledam sad i nije mi jasno.
Zadnja poruka je od Monte13 bila pre 55 meseci (skoro pre PET godina).
Goranto piše odgovore posle 25 meseci (posle 2 godne) 5 poruka.
I evo sad opet 4 komentara od Goranato.

Komentari su ok ali, Goraneto, ti nisi video da je tema prastara i da odgovaraš na poruke od pre 2 ili 5 godina?
[ Goranto @ 14.06.2020. 20:56 ] @
Tolko još nisam prolupao!
Pokušavam da oživim temu al slaba vajda.Kao da nema nikoga u Srbiji ko želi da se komotno greje na čvrsto gorivo,da razmenimo iskustva.Tehnologija sagorevanja drveta nam je ostala od praistorije a sistem centralnog grejanja iz XIX veka.
Čudi me da je neko pročitao a ima još mnogo da se piše.
[ Goranto @ 05.08.2020. 20:49 ] @
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

Izradio odsisni ventilator.
[ Living Light @ 06.08.2020. 06:14 ] @
Goranto,
Svidja mi se tvoja ideja,
da na stranici kotla drzis alat :-)

Odlicna ideja!
Nikad dovoljno mesta, fioka, a ni polica,
u jednoj radionici ili podrumu.

Pozdrav
[ tihi2 @ 06.08.2020. 08:06 ] @
Gorane,
kada bi se koristio taj odsisni ventilator? Kad se pali peć?
[ Goranto @ 06.08.2020. 20:30 ] @
Odsisni ventilator daje konstantu cuga dimnjaka,uz regulator podpritiska, i to je motor svakog Kotla.Sagorevanje je uvek na istom nivou nezavisno od vremenskih uslova,stanja dimnjaka,doba dana…Na većini naših Kotlova je neprimenjljiv jer bi,usled lošeg sagorevanja,ubrzo bio cementiran smolom-katranom i verovatno pregoreo.Radi svo vreme procesa izgaranja.
Namenjen je malo boljem sagorevanju tipa piroliza ili donje bočno sagorevanje.Neophodan je i AT(akumulator toplote)da u jednom cugu sagori svo drvo u bunkeru.Kotlovi za pirolizu su dosta skupi a donje bočno je prihvatljivije za nas.Ima tih Kotlova dosta i kod nas u Srbiji i nazivaju ih Trajnožareći(ne znam zašto).Uz male prepravke mogu biti vrhunski a jedan takav upravo prerađujem pa će biti prezentacija uskoro,naravno uz sve propuste koje načinim.

null
[ tihi2 @ 06.08.2020. 22:13 ] @
Da, taj tropromajni TŽK je moj favorit poodavno. Pecam onaj najmanji od 18KW pa kad se ukaže prilika...
Ja vidim tu dva problema:
1. mnogo dima pravi smolu i pitanje je koliko onaj ventilator može da dugo radi.
2. brzinom okretanja bi trebalo nešto da upravlja, na osnovu npr kvaliteta izlaznog dima gde se meri npr CO2 ili CO ili nešto treće. Ali to opet treba da je u dimu i pitanje je koliko dugo može da radi.
Ja sam imao problem sa meračem temperature i vlažnosti vazduha u pušnici (izdrže jedva jednu sezonu jer se nalepi previše smole i katrana iako dimim hladnim dimom) gde je dim daleko manji nego u kotlu a i traje oko 20 dana. Grejna sezona je daleko duža i sa više dima.
[ Goranto @ 06.08.2020. 23:11 ] @
Citat:
mnogo dima pravi smolu i pitanje je koliko onaj ventilator može da dugo radi.



Zato i kažem da na velikoj većini Kotlova po našim kotlarnicama to i nemože da funkcioniše,bez AT nikako.Donje bočno sagorevanje je mnogo čistije,bez katrana i čađi.Trebalo bi da je na kraju izmenjivača sve belo ili makar smeđe pa da se može koristiti odsisni ventilator a onda je sve još bolje.
I piroliza bez AT ne radi konstantno dobro već katrani.
Merenje CO i CO2 prelazi u veoma skupo grejanje ali i veoma čisto.U odnosu na imati katran u kotlu i imati makar samo čađ,ekologija je napredovala mnogo a i potrošnja.Neki smeđi prah ili beli znači dobro sagorevanje a to nam je za sada premija.
[ pzec @ 07.08.2020. 08:20 ] @
Citat:
Goranto:
Odsisni ventilator daje konstantu cuga dimnjaka,uz regulator podpritiska, i to je motor svakog Kotla.Sagorevanje je uvek na istom nivou nezavisno od vremenskih uslova,stanja dimnjaka,doba dana…Na većini naših Kotlova je neprimenjljiv jer bi,usled lošeg sagorevanja,ubrzo bio cementiran smolom-katranom i verovatno pregoreo.Radi svo vreme procesa izgaranja.
Namenjen je malo boljem sagorevanju tipa piroliza ili donje bočno sagorevanje.Neophodan je i AT(akumulator toplote)da u jednom cugu sagori svo drvo u bunkeru.Kotlovi za pirolizu su dosta skupi a donje bočno je prihvatljivije za nas.Ima tih Kotlova dosta i kod nas u Srbiji i nazivaju ih Trajnožareći(ne znam zašto).Uz male prepravke mogu biti vrhunski a jedan takav upravo prerađujem pa će biti prezentacija uskoro,naravno uz sve propuste koje načinim.

null

Trajnožareće peći ili kotlovi su konstrukcijski izvedeni tako da se potrebna količina zraka koristi miješanjem unutarnjeg i vanjskog zraka. Na osnovu tog zraka stvara se temeljni žar, u toj vrućini od žara izgara trenutnu sav dim. Dovoljna količina kisika u drvetu održava izgaranje. Razlike između pirolitičkih kotlova i običnih kotlova su 5-7% više toplinske energije od iste količine drveta. Piroliza se ne može odvijati kod drveta s 15% ili više vlage. Daljnje bolje iskorištenje je u manjim komadima i manjem postotku vlage kao što je pelet. Za korištenje peleta treba upravljanje za doziranje i količinu zraka. Znači da obični kotao ima iskoristivost goriva 78%, pirolitiza do 85% i pelet 88-90%. Ukupna razlika je 15% koju si i ti davno primjetio.
Kod kotla koji si predstavio i koji može služiti svrsi trebaš samo u prvih 20 minata dovesti što veću količinu primarnoga zraka da se sva drva zapale i tako se oslobodi najveća količina vlage koja će se vidjeti kao para koja nije štetna za dimnjak i kotao. Nakon tih 20 minuta i stvorene velike temperature unutar komore za izgaranje zatvoriti dovod zraka i ostaviti drva da se raspadaju u toj vrućini. Za takav način moraš imati AT koji može preuzeti svu količinu toplinske energije od izgaranja drva u komori. Postupak kod običnog kotla koji sam opisao u procesu izgaranja ima uvjete za pirolizu. Ako uspijemo iskoristi vodik iz drveta onda smo skoro na istom kao da imamo pirolitički kotao od 3000-4000€