|
[ bananaphone @ 27.03.2018. 16:47 ] @
| Ne znam da li je neko ispratio pricu oko thorium-a?
Izgleda da je krenulo ponovo investiranje u razvoj nuklearnih izvora energije. Promoteri thorium-a kazu da je reaktor daleko sigurniji od onih koji se danas koriste, metdown je prakticno nemoguc, thorium je maltene nemoguce koristiti za razvoj nuklearnog oruzja (kad neka sila i razvije reaktor, nece imati problem da ga proda drugim zemljama, jer prodaje tehnologiju za energiju ali ne i za bombu) i nuklearni otpad je sveden na minimum. Sam thorium je veoma dostupan i jeftin.
Koga interesuje ima na wiki poprilicno dug tekst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_power
Kina je ulozila 3 milijarde u razvoj:
https://neutronbytes.com/2018/...nced-reactors-in-china-russia/
EDIT: Zaboravih link ka profi iz Delft-a koji promovise ovu vrstu reaktora:
http://www.janleenkloosterman.nl/
Ima nekoliko tekstova i videa na engleskom - koga interesuje...
|
[ mjanjic @ 27.03.2018. 21:32 ] @
Nije sve baš tako idilično, ima problema koje je teško i/ili veoma skupo rešiti, kao npr. Citat: Irradiated Thorium is more dangerously radioactive in the short term. The Th-U cycle invariably produces some U-232, which decays to Tl-208, which has a 2.6 MeV gamma ray decay mode. Bi-212 also causes problems. These gamma rays are very hard to shield, requiring more expensive spent fuel handling and/or reprocessing. Izvor: https://whatisnuclear.com/thorium.html
[ bananaphone @ 28.03.2018. 08:13 ] @
Pa uvek ce biti problema, poenta je da za sad ne postoji alternativa fosilnim gorivima, i da se ponovo pokrece prica oko nuklearki, i ako je od 80-90-tih bila velika prica o gasenju nuklearki itd...
Mislim da od 70-tih na ovamo nisi imao istrazivacki rad na ovu temu, mislio sam da je neko ispratio pricu al' dobro nema veze...
[ anon334571 @ 28.03.2018. 12:26 ] @
Prestala je globalna teznja da se prave toliko jake elektrane. Danas je u svetu moderno, popularno i ispravno da se smanjuje potrosnja uređaja a ne da se troši tolika struja. Počevši od led uredjaja preko tranzistora, procesora itd... oni mnogo manje trose struje od nekadasnjih ekvivalentnih potrosaca, sijalice, elektronske cevi itd... Promenila se tehnologija pa samim tim i potrosnja struje. Danas svaku kucu moze da napaja jedan solarni panel na krovu i to je sasvim dovoljno. Zato se ide na obnovljive izvore jer se danas struja manje trosi nego pre 30 godaina i ako zvuči apsurdno.
[ SASA M. @ 28.03.2018. 12:45 ] @
sve ce to elektricni automobili da promene
[ bananaphone @ 28.03.2018. 12:53 ] @
https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC - potrosnja elektricne energije konstantno raste.
Svetska ekonomija se oslanja na fosilna goriva, potrebno je naci alternativu, za moment kad vise ne budemo imali fosilna goriva. To sto ti LED sijalica trosi manje struje, nema veze sa situacijom gde se grejes na toplanu, pa kad ti je vruce malo otvoris prozore, ili sednes u auto pa se odvezes kod mame na rucak, hoces i tu energiju da pokrijes jednim solarnim panelom?
[ Java Beograd @ 28.03.2018. 12:57 ] @
Citat: miltop: Danas svaku kucu moze da napaja jedan solarni panel na krovu i to je sasvim dovoljno. Jesi li ovo sam smislio ili ti je neko pomogao ?
[ anon334571 @ 28.03.2018. 13:08 ] @
U odnocu na populaciju, potrosnja se smanjila :)
[ bananaphone @ 28.03.2018. 13:22 ] @
Citat: miltop: U odnocu na populaciju, potrosnja se smanjila :)
Link gore imas ka grafiku "Electric power consumption (kWh per capita)".
[ anon334571 @ 28.03.2018. 17:21 ] @
U Srbiji se smanjuje, uporedite 2010 i 2017 ali 2017 nema znači smanjuje se.
[ mjanjic @ 28.03.2018. 17:59 ] @
Ne znam baš kako se smanjuje, kad je zadnjih 10-12 godina eksplodirala ugradnja klima uređaja, tako da se potrošnja leti maltene približava potrošnji u toku zime. U turističkim destinacijama, naravno, potrošnja je mnogo veća leti, pa oni mogu da tu potrošnju nadomeste ili čak dobrim delom zamene solarnim panelima, vetrogeneratorima i sl.
[ bananaphone @ 28.03.2018. 19:06 ] @
[ Cube25 @ 28.03.2018. 20:24 ] @
Da je ekipa u Srbiji pametna, pa da izmoli Ruse da nam izgrade nuklearku... nikad vishe ne bi bili zavisni od energenata. Da im da neku koncesiju - da ne platimo nista. Ali sumnjam da bi energetska nezavisnost Srbije odgovarala EU i USA... tako je to kad si kolonija.
Sto se tice bezbednosti, ne gubimo nista, jer ionako imamo nuklearke u susednim zemljama...
[ mjanjic @ 28.03.2018. 21:11 ] @
Ma jašta, kod nas malo malo pa nešto pukne u nekoj vojnoj fabrici, šta bi tek bilo sa nuklearkom? Ljudi kod nas jednostavno ne znaju ili neće da rade onako kako im se kaže i kako je propisano, a kod nuklearne elektrane takvo ponašanje znamo gde vodi.
Kako se, inače, dogodio i Černobil?
Pa, radili su neki test, i za potrebe tog testa im je bila potrebna određena snaga. Kako je korišćen reaktor sa velikom intertnošću (sporo reaguje na promene broja kontrolnih šipki), i baja je, videvši da snaga isuviše sporo raste, izvukao gotovo sve kontrolne šipke iz reaktora, pa kad je temperatura stigla do crvenog, već je bilo kasno, jer su se kontrolne šipke pri pokušaju uvlačenja u reaktor polomile, a stvar je izmakla kontroli.
Sreća da je ekplozija bila usled hemijske reakcije, a ne nuklearne.
Tako bi se i kod nas našao neki stranački stručnjak da upravlja, pa bismo imali havariju.
Ne možemo da sredimo nasipe i bedeme za odbranu od poplava, pričamo o nekoj naplati prevođenja brodova u Đerdapu (jer nemamo novca za pravilno održavanje prevodnica, ali, ko nas je uopšte terao da pregrađujemo međunarodnu plovnu reku, jer brodovi plate taksu za plovidbu kroz Srbiju kao da brane nema, a to što smo je postavili znači da moramo po međunarodnim sporazumima da obezbedimo prevođenje brodova bez posebne naplate), dok preduzeće Đerdap troši novac nenamenski na sportsku dvoranu i druge gluposti (ne za građane i grad, već to preduzeće) koje nemaju veze sa delatnošću te firme.
Tako bismo radili i sa nuklearnom elektranom. Radila bi lepo dok je nova, a onda bi nam trebali fondovi EU da je održavamo kako treba.
Pa mi ni one hidrogeneratore od 600MW nismo mogli sami da remontujemo, nego smo od EU dobili donacije u vidu određenih delova (prvodnici za stator i sl.), a da ne pominjem filtere na dimnjacima kod termoelektrana.
I na kraju, šta bismo sa istrošenim gorivom? Da možda udvostručimo broj zaposlenih u preduzeću "Nuklearni objekti Srbije", koje ne radi ništa specijalno (sve to može da obavlja Institut za nuklearne nauke „Vinča“, jer ima i kvalifikovanije ljude, bolju opremu, i nije preduzeće za udomljavanje partijskih kadrova, bar ne u meri u kojoj je prethodno pomenuto)?
[ bananaphone @ 28.03.2018. 21:52 ] @
Pa da vidis kako su Britanci odrzavali svoju nuklearku, stvarno je pitanje sta bi bilo kod nas :D :D :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Sellafield
Between 1950 and 2000 there were 21 serious incidents or accidents involving off-site radiological releases that warranted a rating on the International Nuclear Event Scale, one at level 5, five at level 4 and fifteen at level 3.
2005 Thorp plant leak
On 19 April 2005 83,000 litres of radioactive waste was discovered to have leaked in the Thorp reprocessing plant from a cracked pipe into a huge stainless steel-lined concrete sump chamber built to contain leaks.
A discrepancy between the amount of material entering and exiting the Thorp processing system had first been noted in August 2004. Operations staff did not discover the leak until safeguards staff reported the discrepancies. 19 tonnes of uranium and 160 kilograms of plutonium dissolved in nitric acid has been pumped from the sump vessel into a holding tank.
[ jovajovic100 @ 29.03.2018. 08:19 ] @
[ SASA M. @ 29.03.2018. 12:11 ] @
BUCHAREST, March 29 (Xinhua) -- An accident occurred Thursday morning at Romania's Cernavoda nuclear power plant due to an electrical system failure, said the plant's operator Nuclearelectrica.
Nuclearelectrica said in a press release that the plant's Unit 2 reactor was automatically disconnected from the national energy system in the accident, which caused no impact on nuclear safety, people and the environment.
http://www.xinhuanet.com/english/2018-03/29/c_137074829.htm
[ Java Beograd @ 29.03.2018. 17:06 ] @
Sve je to sprdnja naspram nuklearnim probama, otvorenim, odmah nakon II SR. A bilo ih je stotine, dok nisu skapirali koliko su štetne.
Bogzna koliko je hiljada tona kontaminiranog materijala dospelo do viših slojeva atmosfere, a time i obuhvatilo celu planetu. A period poluraspada samo 10.000 godina. Tako, da, kao da su izvedene maltene juče, kasno uveče. Potpuno identično.
Onda su skapirali da su nuklearne probe na otvorenom opasne, pa su počeli sa podvodnim. Koga još briga za ribe, kitove i hobotnice ?!
Naravno, havarije na nuklearkama nisu za zanemariti, ali, kažem, naspram onih proba "od juče" - smešno.
[ anon334571 @ 29.03.2018. 18:51 ] @
Nuklearne elektrane su opasne, a nuklearno oruzije koje svi redom gomilaju, nije a?
[ zica49 @ 29.03.2018. 20:55 ] @
Citat: SASA M.:
sve ce to elektricni automobili da promene ;)
Mozes mislit da se napravi elektricni "wartburg " svakome bi trebala mini nuklearka :)
[ Cube25 @ 29.03.2018. 21:35 ] @
Buducnost jeste u elektricnim automobilima. Tj. barem ona u gradu.
IMHO, u buducnosti ce se koristiti automatizovani elektricni automobili u gradu. Prava retkost, i bacanje para, ce biti normalna kola kao sto se koriste danas, koja 90+% vremena stoje parkirana i zauzimaju prostor. Tj. elektricni automobili ce biti rasporedjeni po stanicama u gradu. Na poziv (mobilnim, preko neta itd.) dolazice vozilo automatski (bez vozaca) do lokacije na koju je pozvano (kao taksi). Korisnik ce da da destinaciju, izabere auto ili rucno upravljanje i da ode na mesto gde treba. Troskovi ce se racunati u zavisnosti od predjenog puta (gps itd) i skidati sa online racuna (vezanog za jmbg/licnu kartu/mobilnog operatera itd.). Posle toga kola automatski odlaze na bazu za punjenje, ili preuzimaju sledeceg klijenta. Centralni sistem saobracaja (AI) gleda gde je koje vozilo i koje stanice su prazne, i automatski izdaje naloge da se odredjena kolicina vozila sa mesta gde nisu potrebna, vrati u stanice ili delove grada gde su potrebna (postojace i cruise mode, gde ce prazna kola ici ulicama pre nego sto dobiju klijenta, da bi bila dostupna gotovo trenutno u delovima grada gde ima mnogo poziva...).
Poenta je da ce sve to biti jeftino, jer ce:
1) Elektricni automobili biti autonomni (nema vozaca koji kosta itd.)
2) Sistemom ce u 99% slucajeva rukovoditi program (AI)... a ne hiljadu ljudi koji opet kostaju
3) Nece se trositi prostor za parking (i cena parkiranja)
4) Bice mnogo manje kola nego danas, jer ce imati veci procenat koriscenja (tj. nece cekati vlasnika 90% vremena negde uparkirana)
5) Masovna proizvodnja i lakoca prevoza (bez smaranja oko parkinga, voznje, odrzavanja, sipanja benzina).
6) Ekoloski mnogo bolja za zivotnu sredinu (zagadjenje, buka, upotreba resursa za proizvodnju - manje automobila koji se vishe vremena koriste)
Tehnologija je vec tu. Vec se ubacju totalno autonomna kola u saobracaj.
...
Za medjugradske relacije ce verovatno biti druga varijanta, ili privatno vozilo, ili ce se iznajmljivati auto... posto se vecini nece isplatiti da ima fizicki auto u garazi ili na ulici zbog odlaska na selo ili drugi grad jednom u mesec dana.
Za 20-30 godina nece postojati taksisti - jednostavno, to ce raditi kompjuter, tacno, brzo i jeftino.
[Ovu poruku je menjao Cube25 dana 29.03.2018. u 23:25 GMT+1]
[ bananaphone @ 29.03.2018. 22:04 ] @
@Cube25 - pa vec dugo imas elektricni car sharing, samo jos uvek moras sam da vozis :D. Na aplikaciji nadjes najblizi auto, rezervises ga, odes do njega, otvoris telefonom i vozis do koje hoces tacke u gradu, parkiras i ides dalje... Naplacuju ti minut koristenja, i ne mozes da parkiras van grada, tipa odvezes se u drugi grad i tu ostavis auto...
Dve kompanije koje ja najcesce koristim:
https://www.car2go.com/NL/en/amsterdam/
https://www.ioniqcarsharing.nl/
[ Cube25 @ 29.03.2018. 22:21 ] @
Pa to je (dobar) pocetak :). Ovo sve treba da bude maksimalno automatizovano (da bi bilo jeftino, i da bi bilo lako za koriscenje - npr. nema parkinga, samo izadjes, a vozilo nastavi samo... ne treba ti da vozis, vec to auto radi sam, tako da ti ne treba dozvola itd...).
Takodje, zamisli da nema vishe na 1000 kola po trotoarima... mozes lepo da vozis bicikl, trcis, setas. Javni prevoz bi bolje i brze funkcionisao itd. A opet, ljudi koji vole individualnu voznju, od tacke A do tacke B, bez maltretiranja i cekanja javnog prevoza bi imali sve pogodnosti.
[ bananaphone @ 29.03.2018. 23:05 ] @
Pa za to ces malo sacekati :D, ali za sad pokupis najblizi auto i ostavljas ga na prvom slobodnom parkingu na destinaciji, dalje nemas nista sa njim...
Ista fora postoji za bicikle u Ams.
[ mjanjic @ 30.03.2018. 08:42 ] @
U normalnim zemljama možda i zaživi, u Srbiji teško.
Prvo, ovde niko novac koji je dao za kupovinu auta, novog ili polovnog, keš ili kredit, ne računa u trošak!
Potom, registraciju i servise takođe niko ne računa u trošak.
U trošak se računa samo gorivo.
Eto, mene TNG košta nekih 6-7 dinara po kilometru, u proseku. Ako do posla imam npr. 10 kilometara, to je 70 dinara. Da vidim, ko će da mi iznajmi auto za tu cenu, tj. da za 140 dinara dnevno idem do posla i nazad?
Znamo da taksisti računaju u manjim gradovima da im je 40-50 din/km minimalno da imaju kakvu-takvu zaradu, a tu je njihova zarada daleko ispod troškova - samo što oni računaju u trošak i auto, i registraciju, i servis, i gorivo, i poreze i doprinose.
Kažem, kad bi svako stavio sve troškove auta na nivou godine i koliko kilometara godišnje pređe, lako bi se našla računica, ali onda većina ne bi mogla da dokazuje svoju uspešnost komšiluku tako što će u dvorištu imati parkiranog Golfa/Pasata/Audija.
Sa druge strane, pričamo o biciklama u Holandiji... drugačija klima. Pokušajte ovde, kad krenu vrućine, da odete na posao biciklom, osim ako poranite u 6 ujutru, jer biste došli na posao mokri od znoja i bilo bi vam potrebno tuširanje i presvlačenje.
A da još obučete košulju, odelo, stavite kravatu, pa na biciklu...
A i opet onaj balkanski mentalitet, "vidi ga, kao neki uspešan biznismen, a vozi biciklu..."
Kako neko jednom reče: "U uređenim zemljama bogati voze bicikle, a u neuređenim sirotinja vozi automobile" (ili nešto tako, ne sećam se tačno).
[ bananaphone @ 30.03.2018. 09:23 ] @
Biciklo je specificna stvar Holandije, posto je ravna kao tepsija i ima dobru klimu kako si i sam rekao + izgradili su kompletnu infrastrukturu za bicikle, ali nisam zbog toga pomenuo biciklo, nego zbog koncepta sharing-a.
Evo ti primer za Beograd - parking u centru - nije bitno koliko kosta, u crvenoj zoni ne mozes ostaviti auto duze od 1h, preko toga imas car sharing ti je recimo 2x jeftiniji od taksija, a nije ti zgodno prevozom da se prebacis do te tacke. Zasto ne bi uzeo car sharing auto, odvezao se u centar, parkirao i platio pola cene taksija?
Ili recimo - ides u kafanu u grad, posto ces se olesiti, ne mozes da vozis auto nazad, a glupo ti je da ides u oba smera taksijem a ne ide ti se ni prevozom...
Ili zena ode na posao autom, a jave ti iz skole da dete ima temperaturu i treba da ga pokupis...
Ovo je par tipicnih situacija ali imas 100 situacija kad je zgodno imati drugi auto - ali samo po nekad, tako da cena kupovine, odrzavanja, registracije, parkinga ili garaze su veci nego da iznajmis auto za tih par sati mesecno...
Zaboravih da pomenem, ima i car sharing platformi gde rentas auto od komsija - https://mywheels.nl/ https://www.snappcar.nl , nisam ih nikad koristio, ali neke do kolega jesu...
[ dusanboss @ 30.03.2018. 11:23 ] @
Ej Banana mani me tih tvojih zapadnih (konkretno holndskih) fora. Će prosečni Srba da vozi bicklo? Aha, treba da ga vidi neko pa da mu se smeje? Da ne pomenjim to koliko je nebezbedno voziti bajs u BG.
A te šering kar fore... pa dal ti znaš ? Pa čovče? Pa ti nisi svestan bre. Došo baja iz Crne gore, Bosne il nekog sela u bg (♩ ♩ uspeo je u životu , zavide mu svi ♩ ♩ ) i sad će on da šeruje kar. Ma uzmeš lep džipa, najvećeg za sve pare pa ga meteš na sred trotoara ona baba kad krena da ga obilazi ima da se umori kad stigne do zadnjeg levog žmigavca.
Ma kakav je to Srbin bez kola? Ma nek je i jugić, al da je bre tvoj auto! Će se vozim ja tamo nekim taksiem kad izanjem. Ma nemoj? To mogu ove Holandsk p...! Dobro je poznata i otvrdjena naučna činjenica da sposobnost za upravljanje motornim vozilom prosečnog srpskog vozača proprcionalno raste sa povećanjem promila alkohola u krvi.
I koja prava srpska udavača koja ceni sebe će da pogleda nekog ko je došo takasijem. Aj to nego znaju modele, marke i cene kola kao da rade za auto-magazin. Jbg mora, od toga joj zavisi kako će se udati.
Malo sam ja iskarikirao sve ovo, obacio dozu humora (koju će mnogi pogrešno protumačiti), ali nažalost naša realnost nije daleko od ovoga što sam napisao. Eto u tome (opsednutost automobilima) smo slični Amerima.
[ mjanjic @ 30.03.2018. 17:44 ] @
Kod amera to nije na mentalnoj/psihičkoj bazi kao kod nas, kod njih se bez auta ne može, jer su mnoge četvrti u okolini gradova tako koncipirane da nema javnog prevoza. Jednostavno, ili da hodaš 2km do nekog prevoza, ili da koristiš taksi (koji će da te odere na tu kilometražu) ili da imaš svoj auto - a svoj auto je potreban zbog šopinga vikendom i odlaska na posao ujutru (ne čekaš taj taksi i sl.).
Kakav "kar šering" u SAD, pa tamo svaki član porodice koji ima vozačku dozvoli ima i auto. Takođe, tamo je auto svima potreban ujutru kad krenu na posao, i uveče kad krenu kući.
Tako bi taj "kar šering" tamo bio kao kod nas kad po kiši pokušavaš da dobiješ preko telefona bilo koji taksi!
[ bananaphone @ 30.03.2018. 23:04 ] @
@dusanboss - hebiga - veruj mi sve je to pitanje cene... Da je jeftinije da imas svoj auto - pa niko ne bi u zivotu radio car sharing ili rentu auto, ali kola su u NL jako skup sport, pa se covek zapita da li mu treba (drugi) auto...
@mjanjic - upravo + na sve cena goriva u EU je skoro duplo veca od cene u USA :D
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|