[ Zurg @ 26.03.2020. 13:49 ] @
Loše je što deca ne idu u školu, ali obrazovni sistem dobija i neke dobre stvari. Mislim da je uvođenje učenja na daljinu dobra stvar i očekujem da će se ta praksa ustaliti i nakon vanrednog stanja (kao dopuna redovnoj nastavi, naravno). Izuzetno loše stanje koje se tiče osnovne informatičke pismenosti nastavnika i učenika će se bar malo popraviti. Google classroom, koji koristi većina nastavnika, je po mom mišljenju urađen prilično loše, ali i to je bolje nego ništa. Šteta je što Moodle platforma nije našla mesto koje zaslužuje.
[ Branimir Maksimovic @ 26.03.2020. 14:27 ] @
Sve je ovo neko testiranje. Vidim, moje dete to shvata krajnje ozbiljno. Ne vidim da uci manje nego obicno... a testove dobija mail-om,
i salje mail-om odgovore.
[ Ali Imam @ 26.03.2020. 14:34 ] @
Jest zbilja, dobro da je došla ta nastava na daljinu
pa sad možemo da vidimo šta sve nastavnici izvaljuju na časovima.

Prošle nedelje čas biologije.
Nastavna tema: evolucija.
"Baš lepo", pomislim, "da se podsetim".
I tako nastavnik poče da priča o genima, evoluciji...
U jednom momentu kaže "uz božju pomoć".

Tvrdi da je diplomirani biolog.
Ako ima diplomu onda se upravo tada na diplomu posrrao.


Drugi primer: čas matematike.
Tabla a pored table slika bradatog jarca.

Kad sam ja bio u djački klupa
u kabinetu biologije smo lepili hamer papire od metar širine
sve sa djačkim crtežima ćelija, genetski srodnih organizama
i šta sve još.

U kabinetu matematike osim velikog drvenog šestara, trougla, uglomera
na zidovima su bile (djačkom rukom) ispisane
najvažnije teoreme, formule i obrasci iz matematike.


Čas geografije: nastavnica objašnjava kakva je klima u Indiji
a rukom na mapi pokazuje Afriku.


I sad vi očekujete da današnji djaci nešto nauče?
Ovaj, na daljinu!

[ Zurg @ 26.03.2020. 16:23 ] @
Moja deca takođe shvataju ozbiljno, a i supruga. Deca uglavnom komuniciraju sa nastavnicima preko Google Classrooma. Čini mi se da sada uče više nego u normalnim okolnostima. Supruga koristi Moodle (jedina u svojoj školi). Prvo smo krenuli sa Google Classroom-om, pošto je jednostavniji, međutim odustali smo posle 15-ak minuta jer je integracija sa inače dobrim alatima (Forms, Documents, Disk...) odrađena očajno i praktično ništa nije automatizovano. Nastavnik koji koristi Classroom mora gotovo sve ručno da pregleda (ili da koristi metodu: ko preda zadatak 5, ko ne preda 2). Oduševljen sam Moodle platformom. Izuzetno je fleksibilna i može fino da se prilagodi zahetvima bilo koje škole uz to je i free software. Najveći problem je bio registracija učenika. Nažalost, 30ak procenata učenika je imalo problem da se pored video uputstva samostalno prijavi na sistem - popuni formu za registraciju i unese lozinku za pristup kursu. Međutim, nakon muka sa registracijom, dalji rad ide izuzetno glatko. Automatizovana, obaveštenja, kalendar aktivnosti, automatizovani testovi sa različitim tipovima pitanja, zadaci, forumi, wiki stranice... sve objedinjeno u jedan smisleni sistem. Ne znam kakav je MS Teams, nisam isprobao. Pretpostavljam da je bolji od Classrooma... ali je proprietary MS...
[ VlaK @ 26.03.2020. 20:08 ] @
Moje ćera je počela da gleda to na televiziji pod našim pritiskom. Uopšte joj se nije gledalo. Inače je 5 razred. Prva dva tri dana su imali samo srpski i matematiku. Nastavnica srpskog je bila super, sve je lepo objašnjavala i čak je i meni bilo super razumljivo (zapitao sam se da li sam više okrenut matematici zbog loših nastavnika u OŠ), a nastavnica matematike ubi bože, em nerazumljivo em sve preko reda pa se vraća na početak. U pitanju je bilo množenje razlomaka. Vidim ja mojoj ćeri dosadno pa je pitam šta je. Kaže ona meni mi smo sve ovo već radili, čak smo iz srpskog imali i kontrolni iz toga(padeži). Valjda je razlog tome što sam iz Vojvodine. E onda su ovi njeni nastavnici iz škole otkrili viber. Kao da su poludeli, svaki je napravio svoju viber grupu za svoj predmet i za svaki razred. I onda su počeli kao ludi da šalju razne lekcije da se pogledaju na internetu (najviše YouTube) i domaći po dva puta dnevno. Kao uradi, pa slikaj pa pošalji nazad viberom. Ovo na RTS-u više niko je hebe pošto šalju neke zadatke dok ide taj predmet na tv-u, a zadaci nemaju veze sa onim što ovi sa tv-a pričaju. Onda je krenuo drugi krug pošto su otkrili taj Google Classroom. Odma su svi napravili te učionice i tamo počeli da dele zadatke. Ljudi moji nisu normalni. Nastavnica informatike (koju inače imaju jednom nedeljno po jedan čas) bar tri puta dnevno daje neki zadatak. To znam pošto stigne notifikacije na mail kada nešto promeni na toj učionici. Juče je u pola jedanaest uveče postavila zadatak. Nastavnica likovnog u petnaest minuta do ponoći. Ovo na tv-u uopšte više niko od nastavnika ne zarezuje. Ludnica. Kaže mi kolega koji ima dete od dve godine u jaslicama da su preko vibera dobili juče domaći za dete, Da seče neke papire makazama.
[ anon70939 @ 26.03.2020. 20:19 ] @
moj kum radi u nekoj seoskoj osnovnoj skoli
Predaje fiziku, informatiku i tehnicko.

Ne koristi ni google classroom ni moodle. Sad ga bas pitao.
Imaju neki WordPress za taj neki skolski sajt koji je on digao pre pola godine.
Tu okaci PDF sa uputstvom sta klinci da rade, i napisao da ne zeli preko vibera, nego da mu salju rezultate na email.
A email mu je gmail (facepalm). Kaze nema nikakav skolski email.

Takodje ne koristi od pomenutog jer 60% dece nema internet.
Pa onda ovako medjusobno klinci posalju jedni drugima PDF na telefon, pa klinci ispisu u svesku, slikaju to sto su uradili i salju na email ili opet se snalaze, posalju drugaru koji posalje na email.

A najzanimljivije od svega mi je to kako se drzava skuplja poene na uspesno organizovanoj remote nastavi. A u stvari haos... svako se snalazi na svoj nacin. Ne vidim onda uopste ni upotrebu RTS, ako se svako pridrzava svog plana i programa.
[ VlaK @ 26.03.2020. 20:30 ] @
E da jeste ekstremni primer, ali mama od moje poznanice je učiteljica u jednom selu oko Sombora, i jedno njeno dete nema struje u kući.
[ Zurg @ 26.03.2020. 21:01 ] @
Nastava preko televizije je dobar potez. Neki nastavnici su uskladili rad sa tv predavanjima. Loše je što škole nemaju osobu čiji bi posao bio samo da se bavi IT infrastrukturom u školi. Održava mrežu u školi, sajt, LMS platformu i pruža podršku nastavnicima. Ovako su nastavnici prepušteni sami sebi. Malobrojne su škole koje su implementirale rešenje na nivou cele škole. To su uglavnom škole koje imaju nastavnika informatike koji je stvarno stručan i pristaje da radi dodatni posao bez nadoknade.
[ Branimir Maksimovic @ 26.03.2020. 21:22 ] @
Znas kako, treba svako dete da ima internet i kompjuter...
[ madcama @ 27.03.2020. 18:04 ] @
Citat:
Branimir Maksimovic: Znas kako, treba svako dete da ima internet i kompjuter...

Slažem se. Ali ima li? Pa i ako ima da li ima stalni pristup internetu? Ne govorim o urbanim sredinama. Ni o većini ruralnih. Ali šta ćemo sa onim, kojih nije zanemarljiv broj, koji žive u selima gde nema non - stop ni struje? Gde vrlo često nemaju ni fiksni telefon? Ili ga imaju, ali baza je na 2-3 km od kuće (Senao)?
[ Zurg @ 27.03.2020. 20:05 ] @
Treba da radimo na tome da svi učenici dobiju pristup komjuteru i odgovarajućim sadržajima, a ne da izjednačavamo sve tako što nećemo nuditi sadržaje putem interneta nikome. Lekcije koje se emituju preko televizije su neophodne baš zbog dostupnosti. Opet, nemaju baš svi ni televizor, ali velika većina ima.
[ SlobaBgd @ 27.03.2020. 21:25 ] @
Citat:
Branimir Maksimovic:
Znas kako, treba svako dete da ima internet i kompjuter...

Zašto?
Evo ti si dosta rano dobio svoj prvi kompjuter i među prvima si, verujem, imao pristup Internetu.
I vidi šta je ispalo.
[ Branimir Maksimovic @ 27.03.2020. 22:02 ] @
Sta je ispalo?
[ SlobaBgd @ 27.03.2020. 22:45 ] @
Citat:
Jasno je svakom sa IQ > 50.
[ Ali Imam @ 27.03.2020. 23:01 ] @
Ma Bane se zeza u zezanju.

Medjutim, imaš tu likova koji su informatičati.
Supruga mu je informatičarka.
Oboje su usta puna fale za Google Classrom.

A ne zna detetu da objasni šta je računar
nego se okrenuo tudjinu i kompjuteru.

Zakačili ste se za youtube a youtube je za zezanje.
Obrazovanje je ozbiljan posao.
Pogotovu kad su deca u pitanju.

Zato nikad ne koristi youtube, facebook, twitter i druge tudjine dok dete stiče osnove.
Inače će se i dete otudjiti.

[ Zurg @ 28.03.2020. 09:07 ] @
Citat:
Medjutim, imaš tu likova koji su informatičati.


Kad kažeš tu, da li misliš ovde na forumu? Pitam jer bih želeo da im predložim da daju šansu Mudlu umesto što koriste Google Classroom.
[ Branimir Maksimovic @ 28.03.2020. 09:12 ] @
Zurg, moje dete ni google ni moodle. Samo mail trans ;)
I nastava sa TV-a ;)
[ Zurg @ 28.03.2020. 09:28 ] @
Držao sam stotinak seminara nastavnicima osnovnih i srednjih škola do sada. Bio sam čak i u školama na Kosovu. Ne znam koji je razlog, ali stekao sam utisak da nastavnici iz BG škola zaostaju za nastavnicima iz škola iz unutrašnjosti u poznavanju nekog osnovnog rada na računaru. U početku sam mislio da je problem moj akcenat, a da je nastavnicima iz manjih sredina zanimljivo kada dođe neko sa strane, pa su zato aktivniji, ali primećujem i opremljenost kabineta, sređenost škole i slične stvari. Naravno, neke od najboljih škola su u Beogradu, ali ako su uzme prosek, onda mislim da je BG ispod proseka, zato me ne čudi da ne koriste ni Google ni Moodle, već rade onako kako znaju, na teži način.
[ Ali Imam @ 28.03.2020. 10:32 ] @
Citat:
Zurg

Držao sam stotinak seminara nastavnicima osnovnih i srednjih škola do sada.

Ako je tako onda nije čudo da nastavnici izbegavaju računar u strahu "da se nešto ne pokvari".

Pusti mudle/gudle nego iskoristi ovo vanredno stanje usled korone.
Spakuj se na Goliju mesec dana i čuvaj ovce.

Ponesi pun sanduk knjiga o računarima, automatima i numeričkoj matematici.
Ali one sa starinskih fakulteta, čuvaj se podalje od ovih modernih - brzinskih fakulteta.

Potanko sve objašnjavaj ovcama dok ne stekneš materijalističko/logički način rezonovanja i zaključivanja.
Drvi automate i mašine,
udri vekovima pre i posle Knuta,
sve dok ti ne pukne pred očima
zašto se kaže računar/računarstvo
a ne kompjuter/kompjuteristika niti kompujutor/kompujutoristika.

Kad to postigneš bićeš tek početnik računarstva
ali ćeš osećati neizrecivu sreću jer ćeš se osloboditi tereta virusa koji može da nagriza mozak.
A pred tobom će biti suncem obasjana budućnost oslobodjena kompjuterističkih budalaština.

I pazi, nemoj te gudle/mudle špijunira. Zato se sakrij medju ovca.



[ Zurg @ 28.03.2020. 13:15 ] @
Možeš li da predložiš neku konkretnu literaturu?
Zanima me i ako bih pročitao tu tvoju literaturu, da li bih onda mogao da te pobedim u takmičenju na EMZ? Čekaj, pa ja sam te već pobedio https://www.elitemadzone.org/p3822520 :)
[ Ali Imam @ 30.03.2020. 21:59 ] @
Citat:
Zurg

Možeš li da predložiš neku konkretnu literaturu?

Kritika je besplatna ali se podučavanje plaća.
Kome kritka smeta dovoljno je dati otkaz.

Iako smo obojica primetili isto
Citat:
Zurg

Google classroom, koji koristi većina nastavnika, je po mom mišljenju urađen prilično loše

Citat:
Zurg

Nastava preko televizije je dobar potez.

kad ti to napišeš onda je u redu.
Ali ako ja to napišem onda me cinkariš dok ne izmoliš moderatore da obrišu ono što sam napisao.

Itd. da sad ne ponevlja sve ono što sam napisao.

[ Zurg @ 30.03.2020. 23:30 ] @
Šta da ti kažem, to je nepravda.
[ bananaphone @ 30.03.2020. 23:35 ] @
Citat:
Zurg: Šta da ti kažem, to je nepravda.


Uvek si imao jaku vezu sa moderatora...
[ Zurg @ 30.03.2020. 23:38 ] @
Jesam, ja to i ne krijem. Kome je još osim meni bilo dozvoljeno da za svaki post otvori novi nalog? (Ever*)
[ Branimir Maksimovic @ 31.03.2020. 05:50 ] @
Inace od juce su uvele uciteljice detetu google classroom ;)
[ Ali Imam @ 31.03.2020. 09:52 ] @
Citat:
Branimir Maksimovic

Inace od juce su uvele uciteljice detetu google classroom ;)

Pismen si pa pripazi da ti neka učiteljica prljavih noktiju ne eksponira podatke o tvom detetu stranim špijunima.

Usput da te pitam nešto baš zato jer si informatički nadprosečno pismen:
Nastavnici šibaju decu da im odgovore na zadatke uslikaju telefonom i pošalju.
Kako bi ti obezbedio:
da aplikacija koju deca koriste, pored uslikanog odgovora, ne pošalje sliku tvog deteta ili bilo koji drugi sadržaj iz memorije telefona?

Koliki procenat dece je obučen da bezbedno šalje podatke putem mobilnog telefona i
koji stručni kadar je izvršio tu obuku i
na osnovu kojih propisa i ovlašćenja?

Koliki procenat roditelja je edukovan da bdi nad svojim detetom
ili je odgovornost jednostavno prebačena na roditelje (pa oni su detetu dozvolili da koristi telefon)
iako se već unapred zna da više od 90% roditelja nema kvalifikacije da obezbedi sigurnost svog deteta u komunikacijama putem interneta.

Gde je odgovornost države u svemu tome i
koje kurseve/obuku je država sprovela da bi nastavnički kadar bio sposoban da koristi informacione tehnologije za nastavu na daljinu.
I to na bezbedan način!

Ili je sve prepušteno stihiji a posledice će doći tek za 10-20 godina pa koga briga?

[ Branimir Maksimovic @ 31.03.2020. 10:49 ] @
Citat:
Koliki procenat dece je obučen da bezbedno šalje podatke putem mobilnog telefona i
koji stručni kadar je izvršio tu obuku i
na osnovu kojih propisa i ovlašćenja?


Znas kako podatke salje zena, tj roditelj. E sad tvoje pitanje bi bilo koliko roditelja to zna
da uradi? Ne znam...
[ Zurg @ 31.03.2020. 10:52 ] @
@Ali Imam
Ma da, niko do sada nije koristio mobilne telefone, pa će sada strani špijuni da dođu do podataka :)

Citat:
Gde je odgovornost države u svemu tome i
koje kurseve/obuku je država sprovela da bi nastavnički kadar bio sposoban da koristi informacione tehnologije za nastavu na daljinu.
I to na bezbedan način!


Kurseve i obuke možeš da nađeš ovde: https://zuov-katalog.rs/index....page/catalog/all&oblast=10 Može se raspravljati (bojim se ne sa tobom) o kvalitetu pojedinih kurseva i angažovanosti nastavnika na kursevima, ali kursevi definitivno postoje i nastavnici imaju obavezu da ih pohađaju.
[ berazorica @ 31.03.2020. 13:36 ] @
Kao neko ko radi sa učenicima preko platforme Google učionica, mogu da kažem da stoje mnoge primedbe, ali ipak smo za samo nekoliko dana uspeli da okupimo SVE učenike (srednjoškolci su u pitanju), dobar deo njih se baš aktivirao, neki se izjašnjavaju i da im ovaj način rada potpuno odgovara.
Izdvojila bih pozitivne strane: pre svega, u redovnim uslovima nema sile koja bi nas (i nastavnike i učenike) naterala da se ovako organizujemo, da na brzinu pokapiramo kako platforma funkcioniše. Ja ozbiljno razmišljam da ovo i nadalje može da bude rezervna varijanta za neke izgubljene časove, radne subote (na koje nam jako mali broj učenika dolazi jer nemaju obezbeđen prevoz), malo ozbiljniju i formalniju komunikaciju sa učenicima od društvenih mreža... Dalje, jeste ovo s jedne strane opterećujuće za sve učesnike, ali nam sama činjenica da treba da se fokusiramo na najbitnije stvari, daje slobodu da, s jedne strane, izdvojimo zaista važne sadržaje, a s druge da povremeno ubacimo zabavne zadatke i neke stvari za koje u redovnoj nastavi ne bismo imali vremena.
Rad preko platforme nije zgodan za ocenjivanje, ali ipak mnogo više komuniciramo sa učenicima, nego u redovnoj nastavi, svako dobije komentar, sugestiju, imam uvid u svaki rad. U našoj školi ima mnogo "dece iz osetljivih grupa" - nekompletne porodice, starateljstva, siromaštvo... ali na kraju svi, baš svi, imaju telefone sa dovoljno tehničkih uslova ili računare i internet (tek poneko se vadi na to da povremeno gubi interntet). Takav je bar slučaj u našoj, tehničkoj školi. A čak i da nije, znate li koliko izostanaka imamo za vreme redovne nastave? Inače, za slučaj da neko od učenika nema tehničkih uslova, predviđena je procedura i ne bi ostao van nastave.

TV program za srednjoškolce u mom slučaju je neupotrebljiv - i to malo sadržaja se vremenski ne podudara mojim nastavnim jedinicama. Pretpostavljam da je sa osnovcima druga priča.

I samo da kažem, možda jeste bilo haotično u početku, ali valjda ćemo naći pravu meru. I meni su prve nedelje stizale desetine poruka/h na viber, mesindžer, mejl i to bukvalno danonoćno. Bilo je zastrašujuće, ali sad stvari dolaze na svoje. Nadam se da ćete i vi roditelji biti rasterećeniji i da će se sve uhodati tako da ovo na kraju niko neće smatrati izgubljenim nedeljama za nastavu.
[ Ali Imam @ 31.03.2020. 13:55 ] @
Citat:
Zurg

Kurseve i obuke možeš da nađeš ovde:

I šta s tim?
Da li ste proverili nastavnike?
Da li nastavnici uopšte znaju bilo šta o tome?
Nego lepo organizujte proveru znanja i ko ne položi - zna se: otkaz.
U kapitalizmu nema radno mesto zauvek.
Nego se na radno mesto dovodi onaj koji zna da radi.


Citat:
berazorica

neki se izjašnjavaju i da im ovaj način rada potpuno odgovara.

Mene iznenadjuje da se samo neki tako izjašnjavaju.
Jer verujem da većini nezrelih ličnosti apsoluno odgovara da ležeći "uče".
Roditelji ili komšije im urade domaći i pošalju nastavnicima odgovor.
Ništa lepše nego daj još.

U redu je da se ti trudiš.
Ali nisi odgovorila na ključno pitanje: koje si mere preduzela da zaštitiš maloletnike tokom komunikacija preko interneta.
Ili možda kršiš zakon?

A posledice ćemo videti za 10-20 godina.

[ Zurg @ 31.03.2020. 13:59 ] @
Osim Mudla, koji sam već preporučio kao bolju alternativu Gugl učionici, mogu da preporučim i Zoom, kao bolju alternativu Skajpu i ostalim sistemima za održavanje video konferencija. Ograničenje od 40 minuta za besplatnu Zoom varijantu bi trebalo da bude dovoljno većini nastavnika. Zoom omogućava video konferenciju sa 100 ili više učesnika (u zavisnosti od paketa), upravljanje korisnicima (uključivanje/isključivanje mikrofona), deljenje desktopa ili prozora određenih aplikacija, daljinsku kontrolu računara, snimanje sesija...

Citat:
Ali Imam: Da li nastavnici uopšte znaju bilo šta o tome?


Naravno da znaju, to im je posao. Da li ti znaš išta o tome?
[ berazorica @ 31.03.2020. 14:30 ] @
Citat:
Ali Imam:


U redu je da se ti trudiš.
Ali nisi odgovorila na ključno pitanje: koje si mere preduzela da zaštitiš maloletnike tokom komunikacija preko interneta.
Ili možda kršiš zakon?

A posledice ćemo videti za 10-20 godina.



Ne znam koga i kako ugrožava fotografisanje stranice u svesci. Učenici su u principu spretniji od starijih nastavnika u upotrebi telefona/računara i teško da može da im se omakne, pa da pošalju sadržaj koji ne žele, ili ne treba, da bude viđen. Video komunikaciju nemamo. Kakve posledice predviđaš za 10-20 godina? Baš nikakvu ideju o tome nemam. Kad sam pominjala viber, tu su u pitanju grupe nastavnika, sa učenicima samo mejl i učionica, eventualno mesindžer.

Inače, taj zakon o zaštiti podataka o ličnosti (ili kako se već zove) je mnogo toga pokvario. Npr. prethodnih godina smo imali grupe na mesindžeru (upotreba mesindžera ne podrazumeva da su učesnici prijatelji na fejsbuku, a i svakako imam poseban profil za to) i učenici su baš voleli kad im odmah iste večeri pregledam kontrolne/pismene i dostavim rezultate. I meni je odgovaralo da pre sledećeg časa već znaju ocene, imaju povratnu informaciju o tome gde su pogrešili i idemo dalje. Sad to više ne smem da radim. Nigde ne smem ni u kom kontekstu da objavljujem imena učenika. S druge strane, neki fakulteti još uvek potpuno transparentno objavljuju rezultate ispita sa bodovima, ocenama...

Mudl smo koristili pre nekoliko godina na fakultetu, ali ne baš za neku živahnu komunikaciju sa profesorima - više je to bio način da nam bez kršenja autorskih prava budu stavljeni na raspolaganje određeni udžbenici i sadržaji, pa sad više nemam predstavu koliko bi bilo bolje da smo se odlučili za tu platformu. Koliko god da je i bolji, sad kad su se deca priključila na ovu, stopostotno, nikako ne bi valjalo menjati platformu.
[ Zurg @ 31.03.2020. 14:35 ] @
Imame, da ne treba možda maloletnici da nose burke kako bi se zaštitili od interneta :) Šejtan se krije na internetu.

P.S.
Mislio sam da su maske protiv virusa, izgleda da su one tu pre svega zbog interneta.
[ Branimir Maksimovic @ 31.03.2020. 14:42 ] @
Citat:
Roditelji ili komšije im urade domaći i pošalju nastavnicima odgovor.


Moram da kazem da moje dete radi kao i pre. Sto se skole tice nista se nije promenilo
osim toga sto nastavu i testove pohadja kuci...
[ Zurg @ 31.03.2020. 15:45 ] @
Citat:
berazorica:

Mudl smo koristili pre nekoliko godina na fakultetu, ali ne baš za neku živahnu komunikaciju sa profesorima - više je to bio način da nam bez kršenja autorskih prava budu stavljeni na raspolaganje određeni udžbenici i sadržaji, pa sad više nemam predstavu koliko bi bilo bolje da smo se odlučili za tu platformu. Koliko god da je i bolji, sad kad su se deca priključila na ovu, stopostotno, nikako ne bi valjalo menjati platformu.


Slažem se da u ovom trenutku ne bi valjalo menjati platformu, a ne da je bolji, nego jedva da mogu da se porede. Kada sve ovo prođe mislim da treba da pogledaš Moodle.
[ Branimir Maksimovic @ 31.03.2020. 16:06 ] @
Nego jel postoji rec jastuk u srpskom? Dete sad uci po dve iste reci i ne znamo za jastuk...
[ Zurg @ 31.03.2020. 16:11 ] @
Najbolje čega mogu da se setim je uzglavlje.
[ Branimir Maksimovic @ 31.03.2020. 17:58 ] @
Nego moje dete cita engleski sa TV-a titlove, a srpski jedva srice ;)
[ SlobaBgd @ 31.03.2020. 18:50 ] @
Ni tata joj nije bolji.
[ Ali Imam @ 01.04.2020. 00:24 ] @
Ma tata uopšte nije toliko loš
obzirom kakvi će biti ovi što uče Zurgove classrooms.
[ mjanjic @ 01.04.2020. 06:42 ] @
Citat:
Zurg:
Osim Mudla, koji sam već preporučio kao bolju alternativu Gugl učionici, mogu da preporučim i Zoom, kao bolju alternativu Skajpu...

A MS Teams?


Citat:
berazorica:
Mudl smo koristili pre nekoliko godina na fakultetu, ali ne baš za neku živahnu komunikaciju sa profesorima - više je to bio način da nam bez kršenja autorskih prava budu stavljeni na raspolaganje određeni udžbenici i sadržaji, pa sad više nemam predstavu koliko bi bilo bolje da smo se odlučili za tu platformu. Koliko god da je i bolji, sad kad su se deca priključila na ovu, stopostotno, nikako ne bi valjalo menjati platformu.

Uz Teams dolazi OneNote Classrom (može se koristiti i odvojeno, ali u Teams-u se pri kreiranju tima kreira i OneNote Classrum grupa), svaki učenik ima svoju "vežbanku" koju drugi ne mogu da vide, postoji "vežbanka" samo za nastavnika, a postoji i zajednička gde svi mogu da pišu.


Generalno, problem u Srbiji je stihijsko snalaženje i haotična rešenja, tj. ne postoji čak ni na nivou jedne škole da se koristi jedan alat ili platforma, kako bi onda nastavnici jedni drugima mogli da pomažu i međusobno dele iskustva.
Ovako, svako koristi šta mu je neko drugi rekao, pa imamo situacije da se u istoj školi koriste 3 ili 4 različita rešenja i svako se snalazi kako zna i ume.

Najgori su mi ovi koji i dalje koriste samo Viber, da ne pominjem učitelje i učiteljice, a mnogi čak i u srednjim školama, pa neko važno obaveštenje ostane zatrpano u gomili poruka, a nekada zaborave i da napišu kada će npr. biti neki kontrolni.
Ovako, kod normalnih platformi postoji KALENDAR u koji se unesu važni datumi, tipa rok za predaju domaćeg (kod Teams-a to stoji i u Asignments/Zadaci tako da učenici mogu videti do kada moraju da predaju domaći), kada je neki kontrolni ili pismeni, i sl.
[ Branimir Maksimovic @ 01.04.2020. 07:28 ] @
Pa nisu deca developeri...
[ Zurg @ 01.04.2020. 09:19 ] @
@mjanjic
Već sam napisao da nisam isprobao Teams. Odmah na početku mi deluje odbojno to što bi škola bila vezana za MS (kao što je u slučaju Classrooma vezana za Google). Pored toga pročitao sam neka poređenja Mudla i Timsa

Citat:
Where are the custom grading options and plagiarism tools? How can you use a quiz engine that only supports the most basic of question types? How do you structure a course and monitor completion tracking, course start dates and end of year rollovers? Where are the learning plans, competencies and open badges? Where are the marking workflows, outcomes and rubrics? How can you create enhanced learning interactions from a word doc?...


https://www.linkedin.com/pulse...om-microsoft-teams-lewis-carr/

Zanimljivo bi bilo ako neko ima iskustva sa oba sistema kod nas da podeli svoje utiske. Na osnovu onoga što sam pročitao moj utisak je da je Tims najbolji za korporativna okruženja i MS ekosisteme.

Citat:
Ovako, svako koristi šta mu je neko drugi rekao, pa imamo situacije da se u istoj školi koriste 3 ili 4 različita rešenja i svako se snalazi kako zna i ume.


Problem je što škole nemaju stalno zaposleno IT lice koje bi bilo odgovorno za takve stvari.
[ Branimir Maksimovic @ 01.04.2020. 09:28 ] @
"moj utisak je da je Tims najbolji za korporativna okruženja i MS ekosisteme. "

hm pa teams se reklamira kao alternativa slacku, tj to mu dodje kao nesto za developer timove?
[ Ali Imam @ 05.04.2020. 21:57 ] @
Zurg,

ona tvoja nastavnica informatike je za V razred osnovne
dala primer da se isprogramira razgovor zeca i kornjače na osnovu basne.

Ali

je u program ubacila sprite kornjače sa svog diska.

Kako sad da deca urade taj primer kad nemaju sprite kornjače?

[ Zurg @ 06.04.2020. 08:20 ] @
Ne znam o kojoj nastavnici informatike pričaš. U petom bi trebalo da se radi Scratch. Ja sam ćerkom radim ove zadatke:

https://petlja.org/biblioteka/r/kursevi/prirucnik-python
https://bpp.rs/blockly/lavirint
[ Branimir Maksimovic @ 07.04.2020. 21:32 ] @
Moja cerka pocela da gresi, po ceo dan na tabletu. Malo smo joj ukinuli tablet, a da vise uci.
[ Ali Imam @ 07.04.2020. 23:19 ] @
Citat:
Branimir Maksimovic

Moja cerka pocela da gresi, po ceo dan na tabletu. Malo smo joj ukinuli tablet, a da vise uci.

Džaba ste joj ukinuli tablet.
Brzopletim i nepromišljenim odlukama Zurg&Co
su joj dali za prvo da zuva tablet dan/noć.
Jer "dete sad uči" i nema ometaš razvoj.
A to "učenje" čim okreneš ledja postane rokanje Robloxa i youtube blentanje.
To što će oćoraviti, zablentaviti u holivud i izgubiti vezu s drugarima i realnošću
i postati google rob koga zanima?

Njena budućnost će biti borba za poslednji dah života
i oslobodjenje od informatičkog ropstva
a u toj borbi samo google vodi toliko ispred da mu više ni Amerikanski poreski službenici ne mogu naplatiti porez.

Slično je sa Apple, Twitter, Facebook itd.

Ček samo da ti dete počne da izvlači po 10 evra da bi kupilo šarene tačke Roblox "igrački".

Ne samo što ide u ropstvo nego ćeš ti plaćaš okove i okivanje.

[ Zurg @ 08.04.2020. 15:27 ] @
Dete treba da zainteresuješ da uči, a ako glumiš policajca i brineš šta će biti kada okreneš leđa, onda samo gubiš vreme. Nečije dete će prodavati šarene tačke, a nečije će kupovati, tako da to nije ništa loše. Ako je uzor detetu neko ko provodi veći deo dana u kladionici, dete će verovanto naučiti da "pametno" ulaže novac i da rizik stvara kapital. Taj ne mora da se brine o šarenim tačkama, već o jednobojnim tiketima.
[ Branimir Maksimovic @ 08.04.2020. 15:33 ] @
Ne glumim policajca, samo kazemo nema tableta, osim tad i tad, i ne moramo da kontrolisemo.
[ Zurg @ 08.04.2020. 15:38 ] @
Citat:
A to "učenje" čim okreneš ledja postane rokanje Robloxa i youtube blentanje.


Policajca sam pomenuo kao odgovor na ovo što je napisao Ali Imam. Inače i ja ograničavam deci vreme koje mogu da provedu igrajući video igre ukoliko preteraju.
[ Zurg @ 23.04.2020. 16:22 ] @
Ministarstvo prosvete i Comtrade su se obrukali sa onlajn tesovima za malu maturu. Ne mogu već duže od dve nedelje da konfigurišu Moodle sistem tako da podrži oko 70000 osmaka. Trenutno je aktivan test iz matematike i ako pokušate da otvorite https://www.mojaucionica.gov.rs/ dobićete ili 503 ili užasno spor odziv (ako nisu već svi odustali). Baš me zanima kako izgleda njihova hardverska i softverska konfiguracija. Siguran sam da problem nije nerešiv, a na prvi pogled mi se čini i da je rešenje prilično jednostavno, što znači da su oni nesposobni.
[ Grada22 @ 23.04.2020. 16:38 ] @

Mogu da se kladim da je ComTrade itekako sposobna firma..

Kad je u pitanju dogovor oko cene za "to" sto su napravili..
[ Branimir Maksimovic @ 23.04.2020. 16:49 ] @
Citat:
Zurg:
Ministarstvo prosvete i Comtrade su se obrukali sa onlajn tesovima za malu maturu. Ne mogu već duže od dve nedelje da konfigurišu Moodle sistem tako da podrži oko 70000 osmaka. Trenutno je aktivan test iz matematike i ako pokušate da otvorite https://www.mojaucionica.gov.rs/ dobićete ili 503 ili užasno spor odziv (ako nisu već svi odustali). Baš me zanima kako izgleda njihova hardverska i softverska konfiguracija. Siguran sam da problem nije nerešiv, a na prvi pogled mi se čini i da je rešenje prilično jednostavno, što znači da su oni nesposobni.


Znas kako ne moze jedan server vise od par hiljada konekcija. Efektivno 50k konekcija na jedan server je ravno slashdotovanju :P
[ Zurg @ 23.04.2020. 16:56 ] @
Nisu ni napravili, koriste open source rešenje Moodle. U redu je i da dobro naplate, ali nije u redu da naplate i da to ne radi. Imali su prvo demo test pre više od nedelju dana gde je sistem radio katastrofalno. Nakon demo testa juče i danas su probni testovi i to radi isto. Demo testovi nisu predviđeni za testiranje sistema, već da se učenici upoznaju sa platformom. Probni test je predviđen za samoprocenu znanja pre pravog testa. Ne mogu da verujem da oni nisu testirali sistem ni pre puštanja u rad ni nakon prvog kraha.

@Branimir
Testiranje, +RAM, +jezgra procesora, konfiguracija baze, konfiguracija php proces menadžera, load balancig, replikacija...
[ Branimir Maksimovic @ 23.04.2020. 17:05 ] @
"load balancig, replikacija... "

bice da im to ne radi...
[ Ali Imam @ 23.04.2020. 17:19 ] @
Mene više brine da li će roditelji moći da reše sve te testove?
[ dejanet @ 23.04.2020. 17:19 ] @
Da, ali o load balansing i replikaciji mora da se vodi racuna u toku razvoja same aplikacije. Bice da je ovo "gotovo" open source resenje krsina.

Bolje je da su dali malo iskusnijoj ekipi da odradi od nule.
[ Zurg @ 23.04.2020. 17:44 ] @
Najbolje je da su dali ekilpi iz Komtrejda da urade od nule :) Mislim da nisi svestan koliko bi koštao takav sistem od nule. Ako je ES Dnevnik koštao oko 2 miliona evra, ovo bi trebalo onda najmanje 20. Ljudi već godinama koriste Moodle i možeš da izguglaš ogroman broj različitih rešenja. Na primer

Citat:
Moodle is designed to scale and can accommodate extremely large user communities.

https://kemptechnologies.com/solutions/moodle/

Citat:
We are going to deploy moodle on top of GlusterFS clustered file system and MariaDB Galera Cluster 10. To eliminate any single point of failure, we will use three nodes to serve the application and database while the remaining two are used for load balancers and the ClusterControl management server.


https://severalnines.com/database-blog/clustering-moodle-multiple-servers-high-availability-and-scalability
[ dejanet @ 23.04.2020. 18:55 ] @
To je vecna prica sa tim open source "dzabe", "designed to scale" poluproizvodima i frejmorcima.
Skines za 15 sekundi a onda ti zivot prodje u debugging-u, proucavanju i ispravljanju krivih drindzi. Da, uvek postoji opcija da platis support ili/i kustomizaciju, ono 1000 USD sat/covek, pa pici - mora i open source hippie comminity da zivi od necega :)

Neka me neko ispravi, ali Comtrade ima stotine programera, skolu programiranja, mozda su cak i u sistemu obrazovanja. Pa opet, ako im zatrebaju dodatni programeri, mogu da navataju neku ekipu specijalaca, jedino sto nece biti za dzabe.
[ Branimir Maksimovic @ 23.04.2020. 19:01 ] @
"Neka me neko ispravi, ali Comtrade ima stotine programera, skolu programiranja, mozda su cak i u sistemu obrazovanja."

Zavisi da li su se bavili ovim do sada. Znaci postaviti sajt koji treba da skalira na vise desetina hiljada korisnika u isto
vreme. Ocigledno da skripi ovo resenje.
[ Zurg @ 23.04.2020. 19:07 ] @
Ne znam koliko imaju programera, ali možda je u tome problem. Ovde im uopšte nisu potrebni programeri.

Programere definitivno imaju: Prvo mesto - Komtrejd PHP/JC grupa 2
[ Branimir Maksimovic @ 24.04.2020. 08:59 ] @
I na kraju su korisnici krivi: "S obzirom na to da su neki od vas imali problema sa internetom i pristupom platformi u toku dana, obaveštavamo vas da je vreme za izradu testa iz matematike produženo do 22:30, kao i da će oni koji danas nisu uspeli da urade test iz matematike, moći da ga urade i sutra u periodu od 8 do 16 časova
"...
[ Zurg @ 24.04.2020. 09:16 ] @
Ministar kaže da je sve fantastično :)

Citat:
... Komentarišući prve rezultate testa male mature - maternjeg jezika, ministar kaže da je izlaznost fantastična...

... Ovi đaci polažu danas maternji i do podneva se ulogovalo njih oko 800.


Mondo

Citat:
Ne znam u čemu je problem, kod mene je u lokalu sve radilo


Neznani Komtrejd programer.
[ Java Beograd @ 24.04.2020. 09:17 ] @


Server side je odličan, ali nekima od vas internet nije valjao!



Totalno, ali totalno u naprdnjačkom fazonu! Opreme je bilo i ima je, ali neki lekari ne znaju da je koriste! A posebno medicinske sestre !
[ Ali Imam @ 24.04.2020. 09:55 ] @

A kako je on utvrdio da djaci nisu prepisivali?
[ Zurg @ 24.04.2020. 11:05 ] @
Može se videti na osnovu raspodele broja osvojenih poena, mada pitanje je kako tumačiti te podatke u situaciji kada "internet ne radi". Na osnovu nereprezentativnog uzorka koji je meni dostupan izgleda da je juče stvarno bilo malo prepisivanja. Svrha pripremnog testa je samoprocena, tako da je prepisivanje besmisleno.

Test je bio dostupan veći deo dana i to je kočilo. Broj od 70000 učenika ne znači da postoji 70000 konekcjia u svakom trenutku. Veći deo vremena tokom rešavanja testa učenici čitaju pitanja i nije svih 70000 pokrenulo test u isto vreme. Zvanični test bi trebalo da bude vremenski ograničen i da svi počnu u određeno vreme. Sa ispravno podešenim testom i ograničenim vremenom veoma je teško prepisati i većina roditelja ne zna bolje da uradi test od učenika. Za takav test potrebni su ozbiljni serveri. Znači da onlajn polaganja male mature najverovatnije neće ni biti.
[ ademare @ 24.04.2020. 12:32 ] @
Stos je u tome da ce pratiti i rezultate probe i rezultate testa .

Logicno je da nema drasticnih razlika u rezultatima .

Zato ko hoce da prepisuje treba da prepisuje i na probi , da bi jednako bio uspesan .

Ako na probi ne prepisuje pa malo zna , onda je sumnjivo .
[ Ali Imam @ 24.04.2020. 13:06 ] @
A kako će pratriti one koji nisu uradili probni test?
I da li to znači da djaci ne smeju da uče još 2 meseca do mature?

[ Zurg @ 24.04.2020. 15:18 ] @
Ma ko će da upoređuje rezultate završnog i probnog testa? To bi moglo zbog neke statistike, ali sigurno je da niko ne može da ima posledice ako je loše uradio probni test.
[ Branimir Maksimovic @ 25.04.2020. 05:49 ] @
Dete juce dobilo zadatak da smisli melodiju za Zmajevu pesmu Velika Steta i da zapise note. I ja ajde da nadjemo ksilofon.
Zena: ne rade sad radnje. I setih se, ima aplikacija ksilofon na google play-u ;)
Sta ti je tehnika!
[ Branimir Maksimovic @ 27.04.2020. 17:52 ] @
Pocela uciteljica da sumnja, deca imaju mnogo dobro uradjene testove :P
[ Shadowed @ 27.04.2020. 20:14 ] @
Inace, kad chat-ujete sa detetovom uciteljicom i kad vam kaze da ga uslikate, misli na domaci. Ne pitajte kako znam...
[ tuxserbia @ 27.04.2020. 20:31 ] @
Rodo, pitaj me kako mi je???