[ Nebojsa Milanovic @ 22.05.2020. 16:02 ] @
Tesla već godinama privlači pažnju ljubitelja automobila, ali visika cena je ono što je mnoge odvraćalo od detaljnijeg makar i upoznavanja sa onim šta nudi ovaj jedinstveni sklop hardvera i softvera.

Međutim, stvari su se promenile pojavom pristupačnijeg modela 3 koji je omogućio da ovi strojevi budućnosti postanu bliži i pristupačniji običnom narodu.

Temu ću početi odličnim domaćim prikazom baš tog auta i to u najinteresantnijoj dual-motor Performance verziji.

Ovaj auto po ceni ne puno većoj od cena jačih verzija auta D segmenta nudi do sada nezamisliv spoj performansi i tišine.

[ mjanjic @ 22.05.2020. 21:41 ] @
Još krajem 80-ih su poredili napredak računara i automobilske industrije, pa je pravljeno poređenje npr. da su automobili napredovali kao računari, auto bi mogao sa 4.5 litara goriva da pređe milion kilometara.
Eto, sad su napredovali dovoljno da sa 0 litara može da pređe milion kilometara :)

Mada, prvi automobili su i bili električni, ali zbog slabih performansi tadašnjih baterija potpuno su zaboravljeni... da se od tada radilo malo više na baterijama, ko zna gde bismo danas bili.

[Ovu poruku je menjao mjanjic dana 23.05.2020. u 00:36 GMT+1]
[ component @ 22.05.2020. 21:53 ] @
Za sada ne može da se kupi u Srbiji, ali može recimo u Rumuniji. Najmanja cena 40.000€ za Standard Range Plus bez ikakvih dodatnih opcija.
Biće interesantno kako će se stvari odvijati u narednom periodu. Ko prati Teslu zna da može da očekuje mnogo inovacija. Na primer novi tip baterije od kojih se očekuje punjenje od 5000 ciklusa bez značajne degradacije za razliku od postojećih gde je to oko 1000 ciklusa. Takođe novi tip baterije bi trebalo da pojednostavi proizvodnju i poveća kapacitete u proizvodnji. Čak navode da bi "Gigafabrike" mogle postati "Terafabrike".
Nakon završetka fabrike u Nemačkoj možda će cene u Evropi pasti. Nadam se...

Ono što je možda nezgodno kod Tesla automobila je što drže kontrolu nad kupcima čvršće nego dosadašnji proizvođači. Na primer ne možeš zauvek da odbijaš update za svoj automobil. Posle nekog vremena će ti automobil biti proglašen za nekompatibilnim sa njihovom mrežom punjača. Ista stvar se može desiti ukoliko ti neko popravlja ili modifikuje automobil a nije ovlašćen da to uradi. Kada ti se automobil nađe na "crnoj listi" teško da ga možeš posle i prodati nekome zbog toga.

U svakom slučaju za sam automobil može da se priča još dosta toga u odnosu na ono što je rečeno u videu ali veoma sam zadovoljan što postoji neko u Srbiji ko je imao priliku da testira automobil. Interesantno bi bilo da se demonstrira autopilot recimo na Ibarskoj magistrali, na kružnom toku Slavija, u nekoj kreni-stani gužvi u Beogradu,...
[ since1986BC @ 22.05.2020. 22:43 ] @
Citat:
component:
Ono što je možda nezgodno kod Tesla automobila je što drže kontrolu nad kupcima čvršće nego dosadašnji proizvođači.


Na tu temu, Rich Rebuilds kanal @YouTube
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_wbjG8KJADuZT2ct4SA
[ Nocni @ 10.06.2020. 15:32 ] @
Kod nas ima od oktobra 2019 taxi u Podgorici koji ima isključivo Tesla vozila... Sva vozila su im model S koji je luksuzniji, ja mislim imaju 7 komada...
Inače, može se pozvati isključivo preko
"TeslaGoApp" aplikacije koju treba skinuti sa PlayStore-a... ima interesantnu istoriju, putanju i trajanje svih voznji kojim ste se vozili... slično kao kod uber-a.
Za taxi je dobro što imaju prtljažnik i ispod prednje i ispod zadnje haube...
[ Nebojsa Milanovic @ 18.06.2020. 15:34 ] @
Poznato je da od Amerikanaca nema gorih antivozača, a sada kada Tesli ima sve više svakojake situacije i nesreće se mogu videti svuda po svetu. Ovaj konkretno slučaj je na Tajvanu, ali u USA toga ima najviše

„Tesla“ usred bela dana pravo u prevrnuti kamion, neverovatan neuspeh auto-pilota
[ bananaphone @ 19.06.2020. 09:57 ] @
Ma nema stanse da autopilot vozi u situacijama koje su nepredvidive. Kao sto ne bi koristio adaptivni cruise control u tim situacijama, jel prosto nema smisla. Sa druge strane, kad vozis 300km dobro obelezenog autoputa, mislim da bi autopilot bio vrhunska stvar...
[ SunnyBoy @ 19.06.2020. 18:41 ] @
Tesla Autopilot is a suite of advanced driver-assistance system features offered by Tesla that has lane centering, adaptive cruise control, self-parking, automatic lane changes, semi-autonomous navigation on limited access freeways, and the ability to summon the car from a garage or parking spot.

Naziv autopilot dovodi ljude u zabunu, ne radi se o autonomnom vozilu, vec o nekim funkcijama pomoci u voznji. Mislim da je EU trazila da se promeni naziv, da ne bi zbunjivao ljude.
[ bananaphone @ 20.06.2020. 10:31 ] @
Pa ne dovodi ih u zabunu to kako se zove, nego kako ga Tesla marketinski pozicionira. Vidi ovde:

https://www.tesla.com/autopilot?redirect=no

All new Tesla cars come standard with advanced hardware capable of providing Autopilot features today, and full self-driving capabilities in the future—through software updates designed to improve functionality over time.

Implicitno ti porucuje, vec imamo self-driving, nego eto malo sw da nastelujemo...
[ bordzija @ 21.06.2020. 20:00 ] @
Ljubitelja automobila ili gedžeta? Po svemu sudeći ovog drugog jer: Ne znam koji bi ljubitelj kupio nešto od firme koja je juče počela da proizvodi automobile. Jeste ideja dobra ali nije rentabilna ni zdravologična.
[ component @ 22.06.2020. 08:26 ] @
Rado bih posedovao taj gedžet
Zastava proizvodi automobile mnogo duže neko Tesla, pa bih ipak pre kupio Teslin automobil.
Možeš li da objasniš zašto nije rentabilna ni zdavologička? Meni se čini da je električni automobil već sada u svemu superiorniji od SUS automobila, tako da mi zaista nije jasno zašto tako misliš.
[ bordzija @ 22.06.2020. 14:16 ] @
Nemam vremena sad da ti prežvakujem lepo guglaj, istražuj, čitaj pozz.
[ component @ 22.06.2020. 15:40 ] @
^ E jesi legenda!

Pošto već znaš ovo je za one koji ne prate dešavanja na sceni elektro automobila. Navešću karakteristike električnog automobila Tesla Model 3 Standrad Range koji košta oko 40.000€. Ako postoji SUS automobil u istom cenovnom rangu koji ima bolje performanse molio bih da ga navedete pa da vidimo šta dobijamo.

Ubrzanje 0-100km/h: 5.9 sec
Najveća brzina: 210 km/h
Snaga: 150 kW
Obrtni momet: 350 Nm
Potrošnja: 151 Wh/km
Najniža cena za pređenih 100km (Srbija): 23 din
Prosečna cena za pređenih 100km (Srbija): 106 din
Domet (realan): U gradu 395km, autoput 250km. Skuplja verzija (Long Range, €65.000) ima domet od 630 km u gradu i 410 km na autoputu. Ovde se još SUS drži, ali ne zadugo pošto su već u proizvodnji baterije koje mogu i više, a u testiranju baterije koje mogu mnogo više. SUS je dostigao limit i ništa se značajnije nije promenilo poslednjih decenija.
Gepek (2 komada): 542 L
Godišnje održavanje: nema
Autopilot (doplaćuje se uključivanje, hardver je uključen u cenu) poseduje promenu trake, ubrzavanje i usporavanje, prepoznavanje vozila, semafora...
Over the air update - ovo je jako važno sa tehnološke tačke gledišta. Za funkcionisanje automobila i nije toliko bitno.
I po meni najvažnije: punjenje kod kuće. Svako jutro automobil je spreman da sedneš i da kreneš bilo gde.
[ whitie2004 @ 22.06.2020. 16:01 ] @
^ E jes' i ti legenda ...

Pa videsmo da ne prepoznaje prevrnuto vozilo (kamion) na auto putu - bas si morao da dodas i to u listu? Kako da ti verujem za ostalo na listi ?
[ SunnyBoy @ 22.06.2020. 16:11 ] @
Par nedostataka:
- elektricno punjenje kod kuce nije moguce za one u zgradama koji nemaju svoje garaze. Zamisljam lijane sa 6. sprata do kola...
- auto tipa Tesle nije bas planiran za voznju do pijace i nazad, a za ozbiljnije razdaljine ne moze da se ide bez dopunjavanja. Primer: Novi Sad - Nis, taman da mora da se dopuni bar jednom u jednom smeru. To znaci zaustavljanje bar dva puta.
- koliko su jake kucne instalacije? Brzo punjenje nije moguce zbog ogranicenja instaacjija, a takodje je vrlo upitno koliko je moguce da se opterete trafo stanice. Da ne pominjemo nedostatak javnih "punionica" i kapaciteta. Sa druge strane, vrlo bi bilo dobro koristiti ih za lagerovanje energije proizvedene u vrsnim periodima - sunceva energija preko dana, vetar kad ga ima,...

Slazem se da je buducnost u el. vozilima, potrebno je da se baterije bar jos 50% poboljsaju u smislu kapaciteta, a i smanjenje tezine im ne bi bilo na odmet.
Da imam takav auto, postavio bih i solarne celije na krov kuce, a ni vetrogenerator ne bi bio na odmet, pa nek pune kad ima viska, polako.
[ Miroslav Jeftić @ 22.06.2020. 16:30 ] @
Citat:
SunnyBoy: Par nedostataka:
- elektricno punjenje kod kuce nije moguce za one u zgradama koji nemaju svoje garaze. Zamisljam lijane sa 6. sprata do kola...
- auto tipa Tesle nije bas planiran za voznju do pijace i nazad, a za ozbiljnije razdaljine ne moze da se ide bez dopunjavanja. Primer: Novi Sad - Nis, taman da mora da se dopuni bar jednom u jednom smeru. To znaci zaustavljanje bar dva puta.
- koliko su jake kucne instalacije? Brzo punjenje nije moguce zbog ogranicenja instaacjija, a takodje je vrlo upitno koliko je moguce da se opterete trafo stanice. Da ne pominjemo nedostatak javnih "punionica" i kapaciteta.


Kući ga puniš preko noći, a za brzo punjenje na javnim mestima. Naravno u Srbiji je to naučna fantastika, kod mene u komšiluku su par preostalih halo govornica razbili i zapalili, mogu misliti šta bi bilo s nekim priključkom za punjenje, verovatno bi se neko priključio na njega da se greje zimi.
[ component @ 22.06.2020. 16:49 ] @
Citat:
whitie2004:
Pa videsmo da ne prepoznaje prevrnuto vozilo (kamion) na auto putu - bas si morao da dodas i to u listu? Kako da ti verujem za ostalo na listi ?


Da, desio se sudar gde vozač nije upšte video prevrnut kamion na sred auto puta. Ko zna šta je radio. Autopilot koji mu služi da olakša vožnju takođe nije odregovao. Ovo više govori o samom vozaču koji ne zna da koristi tehnologiju.
Nego, hteo sam da uporedimo sa nekim SUS modelom. Imaš li primer gde je neki SUS automobil, od ~45.000€ bolje odreagovao u ovoj situaciji?
Mislim da Teslin autopilot funkcioniše po principu učenja. Što više ljudi vozi Tesla automobile autopilot će biti bolji. Eto, nije puno vozača imalo priliku da naleti na prevrnut kamion i da odreaguje na takvu prepreku pa ni kompjuter nije znao šta da radi. Verujem da će nakon ovog jednog slučaja biti update koji će se poboljšati i u ovoj situaciji.
Šta je sledeća vest u novinama? Tesla autopilot nije odreagovao na avion u niskom letu koji je sletao na put? Ili nije znao da reaguje na najezdu skakavaca? Ili neku drugu stvar koju do sada niko (ko vozi Tesla automobil) nije susreo?
Ja bih rado voleo da imam na svom automobilu i sadašnje mogućnosti njihovog autopilota.

Inače, debilno mi je što se zove autopilot. Već su ih više puta ismejavali zbog toga.

[ bananaphone @ 22.06.2020. 17:01 ] @
Jel imas nekog proizvodjaca koji je doveo korisnike u zabludu da pomisle da mogu da obore sedeiste i spavaju za vreme voznje, a da ce automobil sam da ih doveze do destinacije?

Inace imas AAC i LA kod svih novijih modela iz VW-a:

[ Miroslav Jeftić @ 22.06.2020. 17:03 ] @
To su verovatno isti oni korisnici koji slepo slede GPS i upadnu u jezero ili zbog kojih na peglu mora da se stavlja upozorenje "može da bude vrelo"
[ bananaphone @ 22.06.2020. 18:25 ] @
Citat:
Miroslav Jeftić: To su verovatno isti oni korisnici koji slepo slede GPS i upadnu u jezero ili zbog kojih na peglu mora da se stavlja upozorenje "može da bude vrelo"


Opet - ako jeste tako - zasto se bas ti korisnici kace za Tesla brand - kako nisu poverovali da mogu da legnu i spavaju u VW-u koji ima lane assistance?
[ bordzija @ 22.06.2020. 18:38 ] @
Pa zato što su 99,9999999% sigurni da će to kod telsle sve probleme da reši novi firmver, lepo sam rekao da su to ljubitelji gedžeta a ne vozači i u najboljem slučaju završe kao taj što se zalepio u prevrnuti kamion.
[ Miroslav Jeftić @ 22.06.2020. 18:43 ] @
Tamo sigurno niko ne kupuje Golfa da bi se puvao, plus ne verujem ni da svaki VW to ima u osnovnoj opremi. Nije tehnologija kriva što su (neki) ljudi debili.
[ bordzija @ 22.06.2020. 18:55 ] @
Ja se sećam vremena kada se svaki šrafčić doplaćivao kod golfa a tek abs borili su se godinama da se to doplaćuje i da bude dodatna oprema. Onda su se pojavili japanci i koreanci kojima je sve to bio deo standardne opreme i srozao pohlepu nemačkih proizvođača prevoznih sredstava od tačke a do tačke b. Zamislite koliko je to izgubljenih života u saobraćajnim nesrećama zarad masnog profita? Par metara žičica, par senzora i jedan mikrokontorler na nivou digitrona?

I dan danas se muče da naprave pristojan auto i služe se svim mogućim i nemogućim prevarama spremni da plate penale. I onda se tu pojavi neki tesla sa praznim obećanjima, forama, munjama. Tačno ima svoju publiku naivčina i ništa više.

Setimo se Sinclair Spectruma pionira u proizvodnji kućnih kompjutera kako je prošao. Svi su bankrotirali na kraju. Ili radiš nešto dobro od srca i propadneš drugo ne postoji. Čuj 5000 ciklusa punjenja nije nego a 100 godina ne mogu da naprave bateriju kako treba nego se smo trguje fosilnim gorivima i raspalim sus motorima koji su iskorišćeni do krajnjih granica još 90tih godina prošlog veka.
[ component @ 23.06.2020. 07:28 ] @
Na snimku koji je bananaphone postavio je Skoda Superb III koji ima omogućen AAC i LA. Inače, može da se doplati malo i za opciju prepoznavanja znakova. Sa najjačim motorom ima ubrzanje 0-100 km/h za 7,7 sec, i maksimalnu brzinu od 220 km/h. Tu je negde sa električnim, samo malo lošiji. Ali zato je ovaj automobil skuplji (sa svim opcijama koje bih dobio kod modela 3). Doduše Skoda Superb ima i dosta opcija koje Tesla Model 3 nema u ponudi. Skoda Superb koji može da parira električnom modelu 3 košta preko 45.000€. I ostaje potrošnja koja je oko 4,5 litara na 100km i redovne posete servisima.

Nije baš model koji pokazuje kako su SUS automobilni po nečemu superiorniji od električnih. Sporiji, skuplji, a skuplji i za održavanje i vožnju. Prednost: može da se vozi 12 sati bez stajanja za dopunu goriva.
[ Branimir Maksimovic @ 23.06.2020. 08:03 ] @
component:"Skoda Superb koji može da parira električnom modelu 3 košta preko 45.000€"

U drzavi gde je prosecna starost auta 17 godina....
[ Miroslav Jeftić @ 23.06.2020. 13:17 ] @
Ma gde ima Superb za 50 hiljada evra, to je auto koji počinje od nekih 20-ak hiljada, ispada da je dodatna oprema skuplja od celog automobila.
[ bordzija @ 23.06.2020. 13:47 ] @
Nemačka škola, dodatna oprema duplira cenu novog automobila hehe al tu su koreanci i japanci da im objasne koji je vek u pitanju. Kako po pitanju tehnološkog napretka tako i po pitanju dodatne opreme.

Component je klasičan programer, ne računa servise kojih kod tesle ima ohohoho sobzirom da prvi put u životu sklapaju auto od izmišljenih delova.
Sus motor ipak ima predviđene i ujednačene servise dok tesla nema. Ne vredi ti tu novi firmver džabe se ložiš kočnice su kočnice, trap, limarija i sve ostalo se KVARI. Eno ti voda u gepeku kod tesle to su proizvođači odavno apsolvirali.

Sve u svemu tesla je pionir i hvala mu na tome, kada budem kupovao biće to serijski auto u svakom slučaju. I sprectrum je bio dobar ali samo par godina.
[ component @ 23.06.2020. 14:32 ] @
Citat:
Miroslav Jeftić:
Ma gde ima Superb za 50 hiljada evra, to je auto koji počinje od nekih 20-ak hiljada, ispada da je dodatna oprema skuplja od celog automobila.


Nisam napisao 50 hiljada nego 45. Mada kada isključiš sve opcije bude 40 hiljada evra.
Pogledaj sam:
https://www.skoda-auto.rs/models/superb-b8/superb-b8

U konfiguratoru izaberi model sa 18" točkovima i motor koji ima 150 kW sa automatskim menjačem. I ode skoro do 40 hiljada. Ako dodaš navigaciju, adaptvni tempomat, lane asist i slično, eventualno panorama krov lako dolaziš do 45.000 €
Pošto je u snimku bio model koji je imao autopilot gledao sam koliko takav košta.
Ideja je bila da poredimo električni i SUS automobil. Eto moj izbor je Tesla Model 3 osnovna varijanta koja košta 40 hiljada €. Za taj novac ne vidim jedan SUS automobi da je konkurencija. Slažem se da je to previše novca za naše uslove. Ovakvi automobil se ne prave za nas, već za normalan svet gde može da se da rata od 500€ za automobil.

Ovako u mojoj glavi izgleda finansijska kalukacija:
TCO za moj automobil a na 10 godina je oko 22.000€ što bi bilo mesečno oko 180€. Od te cene polovina je bila za kupovinu automobila, a polovina do sada za gorivo, servise i popravke. A vozim Ford Fiestu. Sledeći će biti opet nov pa ću da ga njakam sledćih 10 godina. Sada imam porodicu pa će verovatno biti neki veći od 15-20 hiljada. Za 10 godina ću potrošiti bar još 15-20 hiljada na gorivo i održavana. Da imam opciju da za 350€ mesečno u sledećih 10 godina vozim električni Tesla Model 3 rado bih to uradio.

Kao što trema govori: "Tesla automobili - budućnost je danas". I meni se čini kao dobar naslov. Upravo smo svedoci kako SUS automobili postaju relikt prošlosti. Već sada. Ali za ovaj segment za koji se žalimo da nemamo novca. Kada bude počeo da se proizvodi, recimo B segment, da li će iko više kupiti SUS automobil? Ja sam već sada zabrinut šta ću raditi sa ovim što ga još nisam kupio, a planiram verovatno u sledećoj godini. Šta ću sa njim za recimo 5 godina? Verovatno ću probati da ga prodam za "daj šta daš" da bih tada kupio električni. Za posle 10 godina se ne brinem. Verovatno neće ni biti u ponudi ni benzinaca ni dizelaša.
[ Miroslav Jeftić @ 23.06.2020. 14:39 ] @
Ako ćemo već da cepamo dlake, napisao si "preko 45.000". Najpopularniji modeli Superba su oni s motorom od 110 KW i u realnosti će prosečan Superb biti duplo jeftiniji od prosečnog Tesle. Inače imaš i sad Reno Zoe u B segmentu, pa nisu svi prešli na elektriku.
[ component @ 23.06.2020. 15:23 ] @
Prosečna Fabia je duplo jeftinija od prosečnog Superba. Zar ne pokušavamo da poredimo automobile istog cenovnog ranga? :D
Nego, upravo sam na Renault sajtu gledao šta sve imaju (više sam gledao Megane pošto, kao što rekoh, tražim porodični automobil u tom cenovnom rangu). Nisam nigle video Zoe u ponudi. Može link?

Ne mislim da su svi prešli na elekrtiku, već da polako prelaze.

Hajde da postavimo ovako: imaš jedan pored drugog dva automobila istih performansi i iste cene. Jedan je električni, drugi SUS. Koji ćeš kupiti? Ja bih uzeo električni iz mnogo razloga. Jedini razlog za SUS je što može dugo da se vozi bez stajanja za sipanje goriva. Ta funkcionalnost ne da mi ne treba, nego mi u životu nikada nije ni trebala. Čak i kada sam išao kolima na put od 1000 km stajao sam mnogo više nego što je potrebno da bi se napunio električni automobil sa sadašnjom tehnologijom. Mogu da se kladim u šta hoćeš da će tehnogija električnih automobila napredovati u svim segmentima. I domet i brzina punjenja, a SUS automobil će ostati gde je i sada. Jednostavno, ne vidim budućnost u SUS atomobilima. 100 godina smo ih koristili. Pa i dosta je bilo. Svemu dođe kraj pa tako i njihovoj eri.
[ Miroslav Jeftić @ 23.06.2020. 16:20 ] @
Ne razumeš šta sam hteo reći, npr. odeš na BMW sajt i kažeš evo ja sam u konfiguratoru napravio BMW 5 koji košta 100 hiljada evra, a prosečna petica zapravo je nekih 50-ak hiljada. Ne znam da li se Zoe nudi u Srbiji, u inostranstvu da. Mislim, kod nas ionako električni automobili nemaju smisla.
[ bordzija @ 23.06.2020. 17:30 ] @
Component a jesi li uračunao u održavanje i firmver koji će posle 5-6 godina da ti izjavi kako je tvoje vozilo staro i da moraš da ga recikliraš i kupiš novi? Šta ćeš onda? Ili ti crkne led far koji je u sklopu i menja se sa celom karoserijom i to je neisplativo? Ili bilo šta drugo a papreno skupo? Izgori ćelija baterije? To je danas kao dobardan kod električnih fozila. A sutra neće? Nemoj da ste naivni sve na struju je nikada kvarljivije nego danas! Nepopravljivo pokvarljivo!
[ VlaK @ 23.06.2020. 18:28 ] @
Po meni najveći nedostatak automobila na električni pogon je upravo taj "domet", a to je i najveća prednost automobila sa SUS motorima. Taj domet kod elektro auta može biti i 1000 km, ali posle ima da ga puniš dugo. Auti sa SUS motorima imaju praktično neograničen domet, jet to punjenje ne traje ni 5 minuta. Kada reše da se baterije pune od skoro 0% do 100% (do čepa) za 5 minuta biće zbogom SUS motori, do tada baš samo do pijace i nazad.
[ Miroslav Jeftić @ 23.06.2020. 18:51 ] @
Može u principu da se isplanira, dok sam tu i tu, auto se puni i slično, naravno ne u gradu u kojem postoji jedan punjač s jednim mestom na punjaču.
[ bordzija @ 23.06.2020. 19:54 ] @
Zašto bi neko za svoje pare planirao takve besmislice i zavisio od čiste sreće?!?? Zašto bi neko sebi stavljao omču oko vrata? Električni automobili su još u fazi razvoja da ne kažem praistorijsko doba automobilizma. Pre 100 i kusur godina (pretprošli vek) su imali domet 100 km danas nešto malo više. Pričamo o upotrebljivim automobilima b segmenta za grad ne o nafuranim limuzinama koje imaju i volan popunjen baterijama usled nedostatka kapaciteta istih za barem jednu normalnu dužu vožnju.
[ Ivan Dimkovic @ 23.06.2020. 20:33 ] @
https://www.daimler.com/innova...d-nvidia-plan-cooperation.html

https://www.nasdaq.com/article...driving-partnership-2020-06-22
[ AstralPro @ 23.06.2020. 21:29 ] @
Sto se tice hibrida treba znati da je i to tehnologija stara 120 godina

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_hybrid_vehicles

Zanimljivo je da su pre tridesetak godina Audi i Mercedes imali hibride koji su mogli da predju skoro 100 km samo na baterije.
[ bananaphone @ 24.06.2020. 05:26 ] @
Okacio sam Superb - posto je bio prvi link, mislim da mozes iste sisteme da ubacis u Skalu, i nije neka teska nadoplata, mislim da je cena - koliko kosta adaptive cruise control + tipa 700e.
[ component @ 24.06.2020. 07:45 ] @
Teslin "autopilot" košta previše. Mislim da je 5000€ ako ga uzmeš odmah, a ako ga kasnije doplaćuješ onda je 7000€.
Koliko vidim Waymo i Tesla imaju najbolju autonomnu vožnju. Waymo čak mnogo bolju ali ograničeno je na unapred definisane zone i ugrađen lidar na kolima. Ako sam dobro razumeo, Tesla će čak poskupljivati svoj autopilot što više vreme odmiče i što bolji postaje. Za sada jedini imaju OTA update i žele to da iskoriste i kod autopilota. Čak se spominju i neke mesečne pretplate. Na primer, ne želiš da iskeširaš odmah hijade evra, nego kad kreneš na put uplatiš, recimo, 100€ da ti privremeno omoguće autopilot. Nije loša ideja pošto hardver svakako već imaš u kolima, a imaće dodatnu zaradu bez ikakvih ulaganja.

I nije samo adaptive cruise control nego i praćenje svoje trake, samoparkiranje, automatska promena trake, polu automatska navigacija pri uključivanju i isključivanju na autoputevima, "prizivanje automobila" (po meni glupost - za sada) i prepoznavanje i reagovanje na semafore i stop znakove.

Ono što je najbolje u svemu je da se lista povećava. I to ne samo za nove kupce već za sve. Ukoliko si kupio autopilot time si platio i sve njegove buduće funkcionalnosti.

Jedna interesantna tema je zakonska regulativa. Recimo, u Evropskoj uniji nije odobrena funkcionalsnost prepoznavanja semafora i stop znakova i Tesla još nije uključila tu opciju za Evropu. Dolazimo do situacije da poseduješ autopilot a on se drugačije ponaša u zavisnosti od toga da li si prešao granicu (na primer). Sa jedne strane ne želim da mi neko tamo ograničava ono što sam platio, a sa druge strane neko drugi brine o tome da ne kršim zakon. Nisam siguran da sam sve dobro shvatio tako da mi je to jedna tema za razmišljanje.
[ bananaphone @ 24.06.2020. 10:27 ] @
@component - VW ima pracenje svoje trake, automatsko parkiranje, navigacija koja je integrisana sa ACC, i razno razne opcije sa kamerom... Napisao sam da je potrebno da imas ACC od hw (pored kamere koja je sad standardna) da bi imao vecinu od ovih sw opcija, ali da sad paket tog sw nije uopste skup. Kad sam ja kupovao auto bilo je tipa 3500e, a sad je tipa 700e - pri kupovini novog auta.
[ dlalic @ 24.06.2020. 12:31 ] @
Hehe, interesantne stvari se desavaju...

VW je napravio vec desetine hiljada ID3-a koji im stoje po placevima zbog "softverskih problema". Cak i VW CEO priznaje da ce im "trebati godine" da razviju softver koji bi ih ucinio konkurentnim Tesli. Za to vreme Tesla je sa obicnim SW update-om povecala domet svom modelu S za 160km. Bukvalno preko noci, probudis se ujutru i auto ti ima 160km range vise.
Pogledajte prvih par minuta, Robert je zabavan kao i uvek

https://www.youtube.com/watch?v=kb4MYbVe1w0&t=842s

Citat:
VlaK:
Po meni najveći nedostatak automobila na električni pogon je upravo taj "domet", a to je i najveća prednost automobila sa SUS motorima. Taj domet kod elektro auta može biti i 1000 km, ali posle ima da ga puniš dugo. Auti sa SUS motorima imaju praktično neograničen domet, jet to punjenje ne traje ni 5 minuta. Kada reše da se baterije pune od skoro 0% do 100% (do čepa) za 5 minuta biće zbogom SUS motori, do tada baš samo do pijace i nazad.


Vec sada, cak i u Srbiji na glavnom tranzitnom pravcu imas supercharger na svakih 220-230km. Na primer: ulaz u zemlju (Szeged, Sl Brod - Beograd - Aleksinac... A punjenje za tih 220km traje 15 minuta. To je za tih 1000km jednom godisnje kad ides na Halkidiki. Za onih drugih 345 dana ti ni ne treba domet od 1000km i punjenje za 5min zar ne?



[ VlaK @ 24.06.2020. 12:54 ] @
link

Evo vreme od 0 to 100. Puno je to, skoro 2 sata. Za to vreme na autoputu pređeš 200 km.
[ component @ 24.06.2020. 14:00 ] @
Interesantan link, VlaK.
Oduševilo me što je u punoj brzini je bilo punjenje od čak 708 km/h.
Za neko kraće stajanje od od 20-tak minuta moguće je napuniti automobil za domet od 250 km, a za dužu pauzu od 45 minuta to iznosi oko 400 km. Nije idealno, ali je i te kako upotrebljivo.
Posebno mi je zanimljiv grafik sa leve strane. Nakon prvih 20% naglo opada brzina punjenja. Takođe, nema smilsa puniti do 100% (osim ako stvarno moraš da pređeš toliko odjednom), pošto najveći deo vremena u stvari iznosi poslednjih 20%.

Meni je i dalje najveća prednost električnih automobila što se mogu puniti bilo gde, a ne samo na stanicama. Ako staviš solarne panele na krov to je ekvivalent da imaš kući svoju bušotinu i rafineriju kada koristiš SUS automobil.

Mislim da će se ova vemena punnjenja ubrzati ali da će se i promeniti način razmišljanja o korišćenju automobila. Kada su se pojavili smart telefoni svi su rekli da nemaju budućnost pošto baterija ne može dugo da traje, a kod običnog mobilnog telefona baterija je "držala" i po 5-6 dana. Ne znam kad sam poslednji put video nekog ko koristi mobilni koji nije "smart". Isto će se desiti i sa automobilima.
[ Miroslav Jeftić @ 24.06.2020. 14:30 ] @
Razlika je što se mobilni može napuniti bukvalno bilo gde u standardnoj mreži, a automobil malo teže. Ovo je više poredivo sa samim počecima mobilne telefonije, kad je bilo da izgubiš signal čim izađeš iz grada.
[ Java Beograd @ 24.06.2020. 14:39 ] @
Cela ova diskusija o "punjenju za 5 min" važi pod uslovom da baš tebe i samo tebe čeka slobodan punjač.

Realnost je mnogo drugačija. Pogledajte slike iz Holandije

Kad bi korišćnje električnih automobila bilo iole veće, od Beograda do Niša bi trebalo jedno nekoliko hiljada brzih punjača, i bar još dve-tri 400kV mreže duž auto puta

Dakle, sabrati koliko energije se ulije u automobile kroz gorivo, na pumpama duž auto puta,i to uporedtiti sa "ulivanjem" iste količine elektirčne energije.
[ dlalic @ 24.06.2020. 16:37 ] @
@Java
Mi to sve gledamo iz perspektive nase nesrecne geografske sirine i duzine.

A stvari se menjaju nepojmljivom brzinom. Recimo UK, koja nije lider po penetraciji EV, subvencijama i sl, je negde na prelazu iz 2019 u 2020. imala vise javnih punjaca nego benzinskih pistolja. A od tada se otvara 700 punjaca nedeljno. To su podaci iz prvog tromesecja, vrv je corona sada malo sve usporila. Pazi, javnih punjaca. S obzirom da veliki procenat stanovnistva zivi u individualnim kucama, privatnih punjaca ima... koliko i brojila.

Drugi primer je iz Shangaja. Bas je nedavno bila reportaza, Nebitno gde zivis, u kolektivnim ili individualnim objektima imas brzi punjac u krugu od kilometar, a vise obicnih u krugu od par stotina metara. Punjaca za e-bike i mopede ima na svakoj drugoj banderi i koriscenje je besplatno. Kazu stanovnici da samo punjenje, odnosno posedovanje punjaca uoste nije tema o kojoj se diskutuje pri kupovini kola. Shangaj ima 24 miliona stanovnika i zbog aero zagadjenja tablice za SUS vozila se prodaju na aukcijama. I sama tablica, prakticno samo dozvola da imas SUS auto kosta 12000 dolara. A imaju pristojne EV njihovih proizvodjaca za 10000. Za koje su tablice besplatne
[ bordzija @ 24.06.2020. 23:53 ] @
Šta se zamajavate bezveze to uvođenje javnih punjača je da bi se sutra naplaćivalo skuplje od benzina ili nafte. Kako god okreneš eben si. Sećam se jedne stare kome je suđeno njemu pantalone same spadaju. To da imaš nešto besplatno, džabe može evo uživajte u vazduhu dok i to savladaju nekako da naplate. Ništa nije problem toliki koliko nešto da se naplati i otme. To najviše koči čovečanstvo, pohlepa.
[ bakara @ 25.06.2020. 12:05 ] @
Citat:
Java Beograd:
Cela ova diskusija o "punjenju za 5 min" važi pod uslovom da baš tebe i samo tebe čeka slobodan punjač.

Realnost je mnogo drugačija. Pogledajte slike iz Holandije

Kad bi korišćnje električnih automobila bilo iole veće, od Beograda do Niša bi trebalo jedno nekoliko hiljada brzih punjača, i bar još dve-tri 400kV mreže duž auto puta :)

Dakle, sabrati koliko energije se ulije u automobile kroz gorivo, na pumpama duž auto puta,i to uporedtiti sa "ulivanjem" iste količine elektirčne energije.


Slike iz holandije smo vec diskutovali na drugoj temi, i zapravo su prenaduvane... sve je to objasnjeno
a i ne bi bila nikakva vest da 50 automobila ceka u redu za benzin...

kao i sto ovaj snimak gde se tesla puni od 0-100% za 2 sata
EV se ne pune nikad od 0% vec uglavnom od 20-30% pa do 80% i za to im treba od 20-30minuta, i to se lepo vidi na snimku koji je pogresno protumacen.

Citat:
važi pod uslovom da baš tebe i samo tebe čeka slobodan punjač.


Verovao ili ne, to vec postoji

tesla supercharger upravo zna gde tebe ceka jedan slobodan punjac jer je sve umrezeno i sistem real time izracunava da ce recimo punjac u nisu biti slobodan za 10min a da ti na njega dolazis za 15minuta a takodje ume i da ukalkulise i kada ce sledeci da dodje pa ako punite istovremeno prilagodi brzinu punjenja i za onog narednog.

uz sve to zaboravljate da EV sa parkinga krece gotovo uvek puno kao i da svaka bandera na parkingu ako zatreba moze postati punjac, sve to vec postoji
Kod nas nema jer smo sirotinja i nama su ta vozila skupa i jer vozimo uglavnom polovna vozila. Kada bude vise vozila bice i mesta za punjenje.
[ bananaphone @ 25.06.2020. 12:42 ] @
bakara - vrtimo istu pricu iz teme u temu, bice bice 100%, ali sad jos uvek "nije"
[ Branimir Maksimovic @ 25.06.2020. 12:48 ] @
bakara:"tesla supercharger upravo zna gde tebe ceka jedan slobodan punjac jer je sve umrezeno i sistem real time izracunava da ce recimo punjac u nisu biti slobodan za 10min a da ti na njega dolazis za 15minuta a takodje ume i da ukalkulise i kada ce sledeci da dodje pa ako punite istovremeno prilagodi brzinu punjenja i za onog narednog. "

Oh, ovo u Srbiji? ;)
Pre ce da se izgradi pruga do Budimpeste nego sto ce ovo biti :P
[ bakara @ 25.06.2020. 18:43 ] @
Ceniš da u Srbiji moraš predugo da čekaš na supercharger?
[ bordzija @ 25.06.2020. 21:37 ] @
Neće nikada biti šta vam je pa to je struja za jedan ceo grad veličine Novog Sada, kod nas se i dalje sve samo krpari i izvlači lova koliko može u privatne džepove. Kakve crne investicije i novi vodovi za brze punjače, sletite na zemlju iako je šizoje fantazirao o letećim automobilima - to tek kod nas neće biti ili barem sa jednim vekom zakašnjenja u najboljem slučaju. Da tamo neka termoelektrana purnja ugalj da bi neki megatrend doktor bloger napunio teslu na brzom punjaču. Svašta.
[ component @ 26.06.2020. 07:52 ] @
Da promenimo temu u "Tesla automobili - budućnost je danas (ali ne u Srbiji)"?

Šalu na stranu, zar ne posotji neki Tesla registrovan i u Srbiji? Relnost je da je za naše uslove Tesla automobil skup i da, za sada, nema zvanične opcije da se kupi ukoliko si iz Srbije. U Americi se prodaje po ceni od 35.000$ što bi trebalo da iznosi oko 31.200€ ovde, ali za sada postoje dodatni troškovi pošto se isporučuje iz Amerike.
Kada se završi Gigafabrika u Nemačkoj cena će sigurno pasti. Dodatno, spominje se da je plan da se za model 3 spusti cena na oko 30.000$ kada zaživi novi tip baterije pošto bi trebalo da se proizvode veće količine za manju cenu. To bi moglo da znači da bi uskoro model 3 mogao da krene sa cenom od 27.000€ što uopšte nije loše.

Takođe, B segment je u planu (nije sigurno da li će se proizvoditi u kineskoj fabrici), ali kako je Musk rekao, procenjuje da bi treablo da krene proizvodnja za otprilike 5 godina (to je rekao pre 2 godine). Procenjena cena oko 18.000€.
Ali to su sve spekulacije. Realnost je da trenutno ispod 40 hiljade ne možemo ni da razmišljamo o Tesla automobilu.

Moja procena je da ni u Srbiji punjenje neće biti problem čim krenu manje utičnice na raznim mestima. Samo treba regulisati kako se plaća. Dakle nije inženjerski ili infrastrukturni problem već pravni.
Zamisli ovo: kreneš na put i svratiš u restoran. Na parkingu je gazda postavio utičnicu da gosti mogu da dopune automobil. Pri plaćanju računa platiš i struju. Svratio si ka kafu, dobio si kafu i dopunjen automobil Ne mora da ima supercharger dovoljna je obična trofazna utičnica.
Problem je što ne smeš da prodaješ ili preprodaješ struju. Čak i ako staviš solarne panele, mislim da budeš registrovan za tu delatnost da bi naplatio nekome tu struju.

Dokle god imamo političare kakve imamo, sve ovo će ići mnogo sporije nego što bi trebalo. Setite se da plaćamo akcizu na gorivo i da smo država gde se plaća porez na akcizu. Od prodaje goriva se lep novac sliva u državni budžet i verovatno će se političari truditi da učine sve što je u njihovoj moći da izvuku što više od te koke nosilje. Ako već posmatramo Srbiju kao referntno sanje u svetu povodom električnih automobila, onda bar budimo realni. Nije problem punjač, nije problem baterija, nije problem cena struje. Izgleda da je problem u kombinaciji geografske dužine i širine.
[ bordzija @ 26.06.2020. 22:58 ] @
Ovo je besmislena tema na ovom podneblju koje nije za život nego samo životarenje od danas do sutra. Život se sveo da ne crkneš od gladi ili neke boleštine. Baš težak futurizam ili sf ne mogu da se odlučim. Sve što u svetu ima neku cenu kod nas košta DUPLO.
[ bakara @ 28.06.2020. 17:14 ] @
Citat:
bakara:
a i ne bi bila nikakva vest da 50 automobila ceka u redu za benzin...

u vezi sa ovim...bilo mi interesantno

Juce 10h pre podne, sam napravio fotku gde trideset automobila ceka u redu za gorivo na malenoj nisovoj pumpi


[ Nebojsa Milanovic @ 28.06.2020. 18:24 ] @
Super.

Sada tu situaciju sa 30+ vozila u redu za benzin projektuj na slučaj da svi ti auti treba da se napune strujom.

Mislim da i malo dete može da zaključi na šta bi to ličilo u Srbiji i koji je vremenski period u kome će to biti moguće.
[ bordzija @ 29.06.2020. 03:25 ] @
U Srbiji i da krene prodaja novih električnih automobila koliko sutra za recimo cca 10.000 evra, na ulicama će se pojaviti tek za 20 godina kada budu nemci leteli.
[ bakara @ 29.06.2020. 12:45 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic:
Super.

Sada tu situaciju sa 30+ vozila u redu za benzin projektuj na slučaj da svi ti auti treba da se napune strujom.

Bas naprotiv, automobili na struju ce se puniti na parkinzima a ne cekati red na pumpama
A fotka je vise ilustrativna, da nije nikakvo cudo videti gomilu automobila u redu za punjenje
[ Nebojsa Milanovic @ 29.06.2020. 17:51 ] @
Da ne ulazim u detalje, samo ću reći da se "malko" razumem u to šta je sve tehnički potrebno da se superpunjači instaliraju na parkinzima.

I ne samo punjenje na parkinzima, ima još stvari u svetu normalnih, kao npr. u Južnoj Koreji što je ceo auto put prekriven solarnim pločama koje su u stvari krov za bicilističku stazu koja ide između traka, ali za sve njih važi da će mnogo vode proteći Dunavom dok se one u Srbiji dese.
[ bordzija @ 30.06.2020. 08:13 ] @
Mislim da je njima više problem kako to sve dobro da unovče/naplate nego da izvedu punjenje. Sećam se davno kada je jedna naša kompanija razvlačila optiku pa je uporedo vukla i gasifikaciju koja uopšte nije njihov resor i obrnuto pa jednog dana imaš procenat.
[ bordzija @ 02.08.2020. 19:13 ] @
Evo ljudi idu na more ee lektričnim sokoćalom

[ bakara @ 02.08.2020. 19:29 ] @
Sigurno se mnogo napatio
[ bordzija @ 02.08.2020. 20:20 ] @
Idu na kupanje autom, najnormalnije ga voze na sve strane. Prekoputa ima punjač tesla tu se valjda puni. E sad sa klimom koliko prelazi jer je +35.
[ calexx @ 04.08.2020. 17:18 ] @
Čuo sam da u Nišu ima bar jedan komad Tesle. Nisam ga video, ali kažu da sigurno ima jedan. Ovih dana sam čuo (ponovljenu) priču da je jedno taksi udruženje spremilo deset el golfova (priču sam čuo pre dve godine ali mi je sada potvrdio jedan taksista iz te firme, kaže da su stigli) a prostorije su preselili u drugi kraj grada pa ispred imaju i punjač, ako sam dobro video imaju i rent-a-car* firmu pa je moguće da će tu da se pune ako ih i iznajmljuju. Ako skoro prođem kroz taj kraj, uslikaću a možda i svratim da pitam šta planiraju.

Ovde su popularniji hibridi, ima ih na stotine (99% od toga su taksi vozila i tu i tamo poneki koji nije) ali sam opet čuo da neka udruženja planiraju el automobile, da iskoriste subvencije koje je država valjda ponudila. Ne razumem se previše (i nisam čitao ako to u temi piše) ali kažu da na brzom punjaču punjenje traje sat, na običnoj struju 3-4 a domet je 400km.

*U pitanju je jedan od VW/Audi uvoznika koji praktično nabavlja automobile po dobroj ceni, u okviru firme je i taxi udruženje a gazda ima i lanac bakalnica, sada vidim i rent-a-car i nije nemoguće da pokrene priču o el automobilima. Možda proširi delatnost pa ponudi struju na više mesta u gradu ... za autoputeve ipak mora neko drugi. Ako planiraju da voze duge ture, moraće da smisle kako da to reše ako se ne pojavi neko globalno rešenje. Ali kada to jednom krene, širiće se brže od ovog virusa.
Postoji jedan punjač ispred glavne zgrade ovdašnje elektrodistribucije ali nisam siguran da je ikada proradio i da uopšte radi. A mislim da je bilo priče da je fraj struja. Samo što nema za koga, bar za sada. Prema broju el automobila kod nas, mislim da imamo dovoljno punjača, kada to zaživi, pojaviće se samo tako.
[ bordzija @ 04.08.2020. 18:01 ] @
Znajući vw ako piše da se puni 4 sata onda u praksi treba barem 8 h kad već ne mogu da dime.
[ calexx @ 04.08.2020. 21:33 ] @
Ne, to je iz one druge priče, tip se raspitivao za neke Hjundai el automobile i tako su mu rekli. Za ove vw nemam pojma ali ću da pokušam da se raspitam kod ovih, mora da već imaju matematike.
[ bordzija @ 14.08.2020. 16:24 ] @
Nego što nema nekih trka 24h lemana sa električnim automobilima?
Baš bi lepo bilo gledati baremmali napredak u tehnologiji. Malo da se mrdnu iz učmalosti debele ladovine sus motora i kredita banaka za iste.
[ Nebojsa Milanovic @ 14.08.2020. 16:26 ] @
Lupaš gluposti.
[ Living Light @ 14.08.2020. 20:22 ] @
Meni samo nije jasno,
kako na tom AKU paketu opstaje klima,
koja inace cupa od 5-7KS iz motora?

Ili su to Automobili bez klime?
[ bordzija @ 14.08.2020. 21:02 ] @
Inverter tehnologija rekao bih evo ja hladim 70 kvadrata sa 140-150 vati. Koliko znam ove na autima obične su kao off on, kvačilo spoji i optereti motor bez promene brzine?

Prošle godine sam viđao te tesle uglavnom u proleće i rano leto ovde na moru. Moguće da izbegavaju daleka putovanja baš zbog klime?
[ Living Light @ 14.08.2020. 21:12 ] @
Napolju 33-35°C,
a Ti hladiš sa 150W ?
...na 24-26°C ceo stan/kucu ?

Nesto ti ne valja ta racunica.
[ Branimir Maksimovic @ 14.08.2020. 21:28 ] @
Ja grejem sa 200 W 24/7 :)
Komp na 75C. Trenutno se obracunava lek za Koronu :P
[ bordzija @ 14.08.2020. 21:34 ] @
Deo prizemlja 70m2 kada je napolju 33° sa 150 vati hladim na 26° imaš na temi inverter klime da ne gnojim sad ovde teslu. Tamo imaš i video. Garant ima inverter klima uređaj neki mali za auto sa još manjom potrošnjom.
[ bakara @ 14.08.2020. 21:37 ] @
Citat:
bordzija:
Inverter tehnologija rekao bih evo ja hladim 70 kvadrata sa 140-150 vati. Koliko znam ove na autima obične su kao off on, kvačilo spoji i optereti motor bez promene brzine?

Koliko znam danasnji automobili imaju kompresore klime koja radi po potrosnji slicno kao taj inverter...kako nemam pojma.
[ Living Light @ 14.08.2020. 21:39 ] @
Branimire,
aj ne zahhhjjjjebbbbaj.

Nije isto 75°C na procesoru,
na tako malom oklopu, hladnjaku,
ili na celom radijatoru u stanu/kuci.

Nemoj da mešaš Babe & Žabe.

U prvom slicaju su W-u pitanju,
a u drugom kW.

Znam da znas, ali malko zezas.

[ bordzija @ 14.08.2020. 22:32 ] @
Pa nebi me čudilo da su danas i klima uređaji kod svih automobila - na struju kao i električni servo volana. Ja sam na mom autu pre 30 godina imao električnu servo pumpu kočionog sistema. Isti taj automobil je elektro motorima dizao i spuštao spojler zavisno od brzine. Danas te tehnologije ulaze ili su u serijskoj proizvodnji. Nekada čudesa a danas obavezna oprema.
[ Living Light @ 14.08.2020. 23:13 ] @
Sve si Ti u pravu,
Ali NEMA Perpetum Mobile!
I nikako da saznamo koliko trosi klima u
elektro Automobilu?

Ako je ima?

[Ovu poruku je menjao Living Light dana 15.08.2020. u 03:06 GMT+1]
[ bordzija @ 15.08.2020. 08:26 ] @
Evo pa čitaj:

http://overdrive.in/news-cars-...stem-in-an-electric-car-works/
[ bordzija @ 29.08.2020. 19:15 ] @
Tesla samo 98.000 evra kod nas

http://www.polovniautomobili.c...i/16298680/tesla-model-s-100-d

[ bananaphone @ 01.09.2020. 07:20 ] @
Poslednja studija CO2 emisija univerziteta u Eindhoven-u elektricnih automobila. Uzima se u obzir kompletan lifecycle - od proizvodnje, baterija, termoelektrana itd.

E sad oni su izracunali, kad se sve uzme u obzir, da je CO2 emisija Tesla M3 oko 65% manja od Mercedes C 220d - posto su nemacke studije nekako izracunavale za iste automobile da Tesla naravno proizvodi vise CO2, kom verovati ne znam ni sam...

https://www.oliver-krischer.eu...ads/2020/08/English_Studie.pdf
[ Nebojsa Milanovic @ 10.09.2020. 11:52 ] @
Juče mi se prvi put desilo da na ulici vidim auto za koga ne znam koji je..

To je upravo ovaj:







https://www.youtube.com/watch?v=uy6RjU8W5lQ

Našao sam i domaći prikaz

https://www.b92.net/automobili...9&mm=10&nav_id=1600538

Gledao sam ga duže vremena spolja i iznutra, mladi ljubazni vlasnik mi ga je pokazao, auto ima 400KS i pogon na obe osovine, dva motora i autonomiju preko 400km.

Kupljen je u Srbiji pre nekoliko meseci po ceni od 117.000 €.

Šta reći? Ulepšao mi je dan...
[ component @ 10.09.2020. 13:11 ] @
I šta kaže? Gde ga puni?
Jel' istina da mora preko noći iz stana da razvlači produžni kabl do ulice, ispred zgrade, kao što neki ovde pričaju?
[ bakara @ 10.09.2020. 14:23 ] @
U staroj dobroj garazi i dvoristu.
[ since1986BC @ 10.09.2020. 14:36 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic:
Juče mi se prvi put desilo da na ulici vidim auto za koga ne znam koji je..

To je upravo ovaj:




Bas si slabo onda informisan za ovu temu.
Mator model :P (davno predstavljen)
[ Nebojsa Milanovic @ 10.09.2020. 17:40 ] @
Jeste, sam bio iskreno začuđen i to je motivisalo vlasnika da mi ga pokaže i da popričamo.

btw, tišina u autu i oko njega je nestvarna..
[ since1986BC @ 17.09.2020. 16:43 ] @
Polestar 2, Tesla 3 uporedno. Dosta prirodna recenzija, ima čak i smešnih momenata.

Švedski akcioni. Ne brinite ima EN titlove :)

[ component @ 21.09.2020. 14:11 ] @
Jedan interesantan video koji pokreće pitanje šta nas možda čeka u budućnosti. Iako svi govore kako je su Tesla automobili u stvari kompjuteri na točkovima ipak malo se čovek zapita šta će biti kad polako svi proizvođači uđu u taj mod


Radi se o sledećem: Tesla ima opciju "Boost accelseration" - da za 2000$ doplatiš da auto ima bolje ubrzanje. Pojavio se neko sa strane i napravio modul koji ti isto to omogućava ali nešto jeftinije. Tesla nakon toga pušta OTA update i auto sa tim dodatnim modulom odjednom prijavljuje grešku/poruku.
Sad se pokreće pitanje ko kakva prava ima i šta sme proizvođač automobila da radi. Da li Tesla sme da ti poništi garanciju, ili da te odbije na svojoj mreži punjača? Puno ljudi kupuje Tesla automobile pošto imaju razvijenu mrežu punjača. Šta ako jednog dana Tesla tvoj automobil iz nekog razloga proglasi za nekompatibilnim? Šta ako modifikuješ ili popravljaš svoj auto? Da li je tvoj atomobil i dalje tvoj iako si ga platio ili proizvođač i dalje sme da radi sa njim šta hoće?

Ova pitanja ne mogu da se postavljaju za automobile koje sada vozimo, ali kako automobili postaju sve više kompjuteri, vredi se zapitati kakva nas budućnost očekuje po tom pitanju?

Meni lično ne bi smetalo da ne smeju da se obavljaju neovlaštene prepravke i popravke, pošto svakako sam to ne bih ni radio. Ali principijelno mislim da nije u redu. Gde se postavlja granica? Ne smeš da zameniš točak ili branik?
[ bakara @ 21.09.2020. 18:05 ] @
vec se o tome disutovalo...

Da bi koristio besplatno punjenje na teslinim punjacima duzan si da ga odrzavas po teslinom servisnom programu.
Ako uradis neovlascenu popravku ili modifikaciju dobijes ban na punjacima.

Sve je to logican sled dogadjaja, sa tim sto je mogucnost kontrole svega mnogo veca kada sve funkcionise elektronski.

[ component @ 23.09.2020. 08:28 ] @
Održan je godišnji shareholder meeting a nakon toga Tesla battery day po našem vremenu sinoć od 10:30. Mogao je da se prati livestream.
Ovo što su izneli je revolucionarno. Predstavili su da su ovladali novim tehnologijama izrade baterija, novim materijalima i što je najvažnije fokus je na masovnoj proizvodnji. Nije ono što se često čuje u clickbait novinskim naslovima "naučnici otrili ovo ono...". Ovde je reč da su već proizveli desetine hiljada novih tipova baterija.
Povećali su format baterije a da su rešli problem pregrevanja. Našli su način da koriste silicijum. Baterije će postati stukturni deo automobla. Ne vredi da prepričavam. Koga interesuje moraće da pogleda.
Ukratko: oborili su cenu baterija, povećali kapacitet, ubrzali proizvodnju.

Osim toga najavili su da je cilj proizvodnja jeftinijeg vozila (mnogi ga zovu Model 2) koji bi trebalo da košta 25.000$. Još koju godinu se neće pojaviti, ali uliva nadu.

Model Y koji će se proizvoditi u Nemačkoj biće napredniji od ovog iz Amerike. Bar što se tiče načina proizvodnje. Osmislili su novu leguru alumijiuma koji dozvoljava livenje velikih delova bez deformacija za koje kasnije nije potreban dodatni tretman.

Sve u svemu, predstavili su dosta inovacija i novih stvari.
[ Nebojsa Milanovic @ 23.09.2020. 10:58 ] @
Koliko je ludilo tamo sa Teslom najbolje govori podatak da je na dan i odmah nakon tog događaja akcija Tesle pala 15%!!?!

Sada zamislite šta Ameri misle i šta očekuju od Tesle kada su ovi, realno fascinantni podaci koji su izneti, za njih zapravo veliko razočarenje i dovelo je do totalne rasprodaje TSLA akcija.
[ since1986BC @ 23.09.2020. 12:13 ] @
Trućka se da je čovek obećao prejeftin auto i neki se poplašili. (od samo 25k dolara)

Jel možemo nekako da podržimo čoeka , mi odavde? Jadarit - ovo - ono :)

https://www.google.com/search?q=TSLA
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
[ component @ 23.09.2020. 13:17 ] @
Dugoročno svi očekuju da će akcije Tesle skočiti. Juče nisu predstavili ništa što je već u proizvodnji pa su kratkoročni investitori razočarani, tj. ne žele da čekaju godinu i više dana da sve o čemu je juče pričano dođe na svoje.
Meni se sviđa Teslin način rada tj. što nisu fokusirani samo na zaradu već na ideju da žele da promene svet. Umesto da smanje cenu baterije i razliku stave u džep (ili da podele dividende akcionarima) oni će razliku preneti na kupce. To kratkoročno znači da će imati manju zaradu, ali dugoročno da će njihovi proizvodi biti dostupniji ljudima. Ako se obistine njihovi planovi, a po svemu sudeći hoće, u sledećih 10 godina će postati kompanija sa najvećim prihodom u svetu. Trenuto je to Walmart (https://en.wikipedia.org/wiki/...f_largest_companies_by_revenue) a Tesle nema ni u prvih 50. Ovde je lepo (pojednostavljeno) objašena matematika koji prihod može da se očekuje na osnovu novih baterija https://www.youtube.com/watch?...amp;feature=youtu.be&t=106
[ Nebojsa Milanovic @ 23.09.2020. 13:46 ] @
Lepo si to napisao i tačno je naravno, samo što ne važi samo za Teslu nego za svaku firmu na svetu koja želi da uspe.

Svaka ali bukvalno svaka firma koja želi da raste mora dugi niz godina da se totalno odrekne praktično bilo kakve zarade, štaviše i da uzima brdo kredita kako bi mogla da preuzima tržište od drugih a i da osvaja nova, i u tome je Tesla odličan primer.

Naravno, nigde nema garancija da će i uspeti ali takvo ponašanje je asplutno neophodno, naravno uz XXX drugih najviših kvaliteta i besprekorno izvršenje zacrtanih ciljeva.

Jedna od takvih firmi je i npr. Zscaler o čijoj poslovnoj politici bi jedan poznati član ES-a mogao puno više da kaže :), ono što ja znam je da su se i u narednih nekoliko godina odrekli velikog dela zarade zbog drakonskih investicionih ulaganja, isto kao i Tesla a i mnogi drugi.

Ljudima u Srbiji je nezamislivo kako svet funkcioniše, ovde i dalje važi ona premisa "Bolje nekom danas da maznem 100 evra nego da ulažem u njega pa da mu za godinu dana naplatim 10.000 evra"
[ Darko Nedeljković @ 23.09.2020. 18:26 ] @
Citat:
component:
Meni lično ne bi smetalo da ne smeju da se obavljaju neovlaštene prepravke i popravke, pošto svakako sam to ne bih ni radio. Ali principijelno mislim da nije u redu. Gde se postavlja granica? Ne smeš da zameniš točak ili branik?

Pa, ako microsoft moze da ti iskljuci OEM operativni sistem ako promenis procesor ili memoriju, ne vidim zasto tesla ne bi mogao da radi to isto. Ta pandorina kutija je otvorena mnogo pre tesle. Kako je krenulo, uskoro ce biti kad promenis cebe moras da kupis novu licencu za krevet.
[ mjanjic @ 23.09.2020. 20:10 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic:
Ljudima u Srbiji je nezamislivo kako svet funkcioniše, ovde i dalje važi ona premisa "Bolje nekom danas da maznem 100 evra nego da ulažem u njega pa da mu za godinu dana naplatim 10.000 evra"

Ne samo ljudima u Srbiji, nego i nekim našim "biznismenima" koji su u inostranstvu. Primer iz jednog dokumentarca o srpskom kriminalu, mislim da je pomenut Geteborg, neki naši uzimali reket radnjama, ovi se valjda uplašili zbog onih priča o klanjima i surovim obračunima iz 90-ih i redovno plaćali... a našima bilo super, nema konkurencije (nema rusa, italijana, albanaca...), i sve je bilo lepo, dok se nisu posvađali, krenule pucnjave i obračuni, policija ih pohvatala, i ceo "biznis" propao.

[ Nebojsa Milanovic @ 26.09.2020. 16:08 ] @
Pre neki dan je održan dugoočekivan Tesla Battery day na kome je Elon Musk prikazao najnovije tehnologije ove pre svega visokotehnološke fabrike (činjenica da proizvodi automobile je sporedna), o čemu se detaljnije govori u ova dva videa:





Kakvu poziciju ima Tesla u Americi i koliko velike stvari se očekuju od ove firme pokazije i podatak da je nakon ovih, realno facinantnih činjenica koje su iznete, akcija Tesle pala preko 20% (!?), što znači su gledaoci i investitori očekivali čak i puno više!

Po meni, za TSLA akciju i Tesla firmu je dobro da iz nje izađu svi trgovci na kratko i špekulanti i da tu akciju krenu da kupuju pretežno ozbiljni investitori. To bi puno pomoglo i razvoju a i ugledu firme, koja sada u tehnologiji već celih nekoliko godina prednjači svim drugim proizvođačima.

A nakon ovog događaja, lično sam mišljenja da se ta prednost i povećava i nije čudo što su evropski proizvođači već duže vreme u panici.
[ Ivan Dimkovic @ 26.09.2020. 17:02 ] @
@Nebojsa,

TSLA je, bukvalno, "fabrika magije". Ne prave oni nove automobile, vec kompletno novo trziste koje u ovom momentu nije skroz ni izdefinisano kako ce izgledati (finalna destinacija: autonomni automobili u vlasnistvu nekog "TUBER-a").

Dakle, "disruptor", u najcistijoj Valley definiciji.

Ozbiljni investitori ne mogu "ozbiljno" da uloze enormnu lovu iz prostog razloga sto ih u tome sprecavaju interna pravila ili osnivacki memorandumi (ne mogu vise od N% kinte da stave u ovakve investicije).

Ostaju privatni investitori, razni suvereni fondovi (kojima upravlja Seik a ne nekakvi "bylaws"), hedge fondovi, kratkotrajni spekulanti naravno, itd...

Citat:

Kakvu poziciju ima Tesla u Americi i koliko velike stvari se očekuju od ove firme pokazije i podatak da je nakon ovih, realno facinantnih činjenica koje su iznete, akcija Tesle pala preko 20% (!?), što znači su gledaoci i investitori očekivali čak i puno više!


Pa brate... P/E im je 1057.

Ne, ovo nije greska.

Za ljude koji ne znaju, P/E je odnos trenutne vrednosti akcija i prihoda po akciji. Taj broj vam moze dati nekoliko korisnih informacija:

1. Ako uporedite P/E firme, sa prosecnim P/E-om u industriji, to vam daje ideju koliko je trziste spremno da "plati ekstra" za tu konkretnu firmu

2. Ako je trziste spremno da "plati ekstra", to znaci da ocekuju da ce firma imati rast veci od ostatka njene industrije

3. Mozete trivijalno ubaciti ovaj broj u NPV model i izracunati o kolikom tacno ocekivanom rastu se radi (preporuka - probajte sa TSLA-inim: 1057, a onda probajte da napravite biznis plan koji to moze da izvede a da ne ukljucuje ciljeve tipa "postati globalni lider u proizvodnji i dostavi teskih droga" - od dzungle do jahte).

E, sad... 1057, da li je to mnogo? Da, mnogo je. Vrlo :-) Zapravo ovo je toliko visoko da je prva reakcija provera da li se radi o greski. Ovakvi brojevi se obicno samo vidjaju u "penny stocks" ili "junk stocks" kad neko krene da ih pumpa (pump&dump). Ali TSLA nije ni jedno od ova dva, sto celu stvar cini jos ludjom.

Ilustracija: Facebook prilikom izlaza na berzu je imao P/E od 91, koji se smatrao za "nosebleed" (HAHAHA, nisu moje reci - ovo je ocigledno "City" zargon). Facebook je bio "unicorn" SV firma gde se ocekivalo da ce jednorog da se*e zlatne poluge. Od Tesle se ocekuje >10x vise zlatnih poluga!!!!. Tesla ne prodaje korisnike niti posreduje u prodaji i dostavi reklama!

Tesla valja fizicku robu (za sad) a ocekuje se da u odnosu na njih Mark Zuckerberg izgleda kao prodavac zivotnog osiguranja!

A ako bi Teslu smatrali za obicnog auto proizvodjaca... kakav je P/E u toj industriji?

Ford P/E: ~6.5
FCA P/E: ~5.17
Toyota P/E: ~8.13
Hyundai P/E: ~9.05

Da, @Nebojsa, pitam se zasto li investitori ocekuju "puno vise". Sa ovako nasviranim P/E faktorom mislim da bi cak i El Chapo imao izazov da "postigne"... nosebleed?! (ok ok...)

[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 26.09.2020. u 18:13 GMT+1]
[ Nebojsa Milanovic @ 26.09.2020. 18:44 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic
Pa brate... P/E im je 1057.
Ne, ovo nije greska.

He, očigledno da ili nisi pratio Teslu, ili (verovatno) ne pratiš takav tip firmi i slično...

Pa taj toliko visoki P/E im je tek od skoro (par kvartala), jer je godinama pre toga on bio negativan :) (!). Dakle, Tesla je godinama bio u totalnom minusu, sagorevao ogromnu količinu para, bio najšortovanija akcija na planeti i slično.

P/E im je tek od nedavno prešao u pozitivu i naravno da je ogroman ali tek sada po prvi put pozitivan, lično više gledam forward P/E koji je nekoliko stotina ali je i on naravno ogroman.

Detaljnije o tome možemo na private ili na nekoj drugoj temi, za početak ti mogu reći da 3/4 mog portfolija čine akcije sa negativnim P/E (!), dakle u teškim minusima, isto kao što je i Tesla godinama bio.

Nije to ništa neobično za akcije ali za autoinustriju itekako jeste, ali kao što smo konsatatovali obojica, Tesla je težak disruptor (najveći na planeti sigurno) i samim tim je jasno da nikakva poređenja sa "normalnim" firmama nisu moguća.

Rekoh gore a i ti ćeš se složiti, činjenica da Tesla proizvodi automobile je sporedna, primarno je da firma disruptor u svakom smislu i generator najviših tehnologija na planeti.

Upravo zbog toga poređenje sa ma kojim proizvođačem automobila u ovom slučaju samo zbunjuje, jer u cenu TSLA akcija je već sada ugrađeno mnogo toga što ta firma tek treba da predstavi. Battery day je potvrdio da se Tesla nalazi na tom putu i da su mu namere vrlo ozbiljne.

Citat:
A ako bi Teslu smatrali za obicnog auto proizvodjaca... kakav je P/E u toj industriji?

Ford P/E: ~6.5
FCA P/E: ~5.17
Toyota P/E: ~8.13
Hyundai P/E: ~9.05

Ovo je klasična greška koji verujem i ti sada vidiš, a tako sam i ja ranije posmatrao Teslu i to me je na žalost sprečilo da na vreme kupim TSLA... Da sam pre samo godinu dana razmišljao kao danas sada bih vas pozdravio negde verovatno sa Bahama :)

Ko je pre samo godinu dana umeo da potpuno ignoriše klasičnu metriku u valuaciji te akcije, ili je imao neke insajderske informacije o tome, mogao je da više nego udesetostruči (!!) svoj kapital za samo godinu dana, jer toliko je porasla TSLA akcija za samo poslednju godinu dana.
[ Ivan Dimkovic @ 26.09.2020. 19:11 ] @
Ma da, meni Tesla nije proizvodjac automobila (to trenutno rade) vec firma koja planira da transformise kompletno nacin prevoza.

Da li ce im to uspeti ili ne je druga stvar, u svakom slucaju ne vrede trenutno koliko vrede zbog 0-100 vremena koje mozes da postignes sa Modelom S.

Sto se P/E-a tice, ako je tvoj portfolio dominiran akcijama sa negativnim P/E-om i ako si ih kupio u tom stanju i ocekujes da ce da se promeni situacija, to je pametna investicija, kupio si ih jeftino, ako poskupe - svaka cast.

Problem sa sumanutim P/E-om je vrlo jednostavan: svako ko >danas< kupuje TSLA akcije ih kupuje po ceni koja nema nikakve veze sa danasnjim finansijama firme. Cak i u vreme kada je vrednost TSLA akcija bila 10x manja, i dalje je to bila visoka cena u odnosu na prihode u poredjenju sa skoro bilo kojom drugom industrijom.

Na stranu sta ti ili ja mislimo o tome, fora je da Elon i ekipa imaju sigurno dosta investitora koji su ulozili pare pod ovakvim uslovima i ocekuju da TSLA nastavi da raste kao neki Cloud Service unicorn. To nece biti lako.

Da se vratimo na TSLA "nosebleed" cenu akcija: ovo je indikator da se ocekuje da ce Tesla napraviti novi kvantni skok.

Fundamentalno, Tesla moze da raste i-ha: trenutni prihod je uporediv sa Opel-om, i preko 5x manji od nekog Ford-a ili GM-a. Kako Tesla ima planove za drugaciji svet i konkretnu tehnologiju koja obecava, potencijalni prihodi mogu biti visestruko veci od istog tog GM-a - dakle, nesto tipa 10x, 20x, 50x vise nego danas. Odatle i dolazi P/E koga se ne bi stideo ni Jordan Belfort iz Wolf of Wall Street-a :-)

Naravno od danas do 50x je prilicno za*bana stvar, i svaki kvartal koji ne vodi ka tome kako su investitori zamislili ce verovatno biti pracen "kaznom".

Citat:

Ko je pre samo godinu dana umeo da potpuno ignoriše klasičnu metriku u valuaciji te akcije, ili je imao neke insajderske informacije o tome, mogao je da više nego udesetostruči (!!) svoj kapital za samo godinu dana, jer toliko je porasla TSLA akcija za samo poslednju godinu dana.


Ja nisam imao nikakvu specijalnu "insajdersku" informaciju, vec mozda samo "informisanu diskusiju" sa ljudima bliskim materiji gde je jasno da je najvredniji deo Tesla strategije van automobila (sa detaljima sta i kako). Mislim da je Elon cak to objasnio negde komplet. Tehnicki zvuci savrseno smisleno, nacin na koji to hoce da izvede je genijalan ima cak i sanse da uspe. Ali kao i svaka stvar vidjena "za buducnost", rizicna je koliko i svaki drugi novi posao.

Problem je sto ta informacija ne znaci da ce nesto da se desi. Znas kako Ameri kazu "hindsight is always 20-20".
[ Nebojsa Milanovic @ 26.09.2020. 19:20 ] @
Cena TSLA akcija je tema bez kraja...Neki se (s pravom) sprdaju sa TSLA kupcima i govore kako su totalne ovce, a neki ne.

Ja bih to pojednostavio na sledeći način:

Onaj ko sada kupuje TSLA akcije, kladi na to da će cela TSLA investiciona teza (koju si i ti kratio opisao) uspeti. Ako ta teza uspe - cena akcija nije visoka i oni će zaraditi.

Ako ta teza ne uspe, a bukvalno cela planeta, veoma jaka Nemačka a i više od pola Amerike su protiv njih (pogledaj samo kako je General motors podržao onog bizarnog prevaranta Miltona, samo da bi se makar kako suprotstavio Tesli https://media.gm.com/media/us/.../en/2020/sep/0908-gen2fcs.html), onda će TSLA akcije jako pasti (na manje od desetinu svoje vrednosti) i svi vlasnici će puno izgubiti.
[ Ivan Dimkovic @ 27.09.2020. 16:03 ] @
Tesla je, naravno, velika kocka ali znas kako se kaze - bez rizika...

Ovo je deo strategije: https://electrek.co/2020/08/17...ojo-ai-training-supercomputer/

Superkompjuter ko superkompjuter, poenta je u ovom:

https://towardsdatascience.com...learning-at-scale-7eed85b235d3

Ima jos nekih detalja koji nisu ovde izneseni. Ne znam da li su javni, pa da ne pogresim: dovoljno je reci da Teslin model treniranja radi nesto sto nisam video nigde drugde. Nacin na koji je to izvedeno je, takodje, genijalan (ono "out of box" genijalan).

Sa ovim je Elon bukvalno ucinio da TSLA vec trenutno ima model za autonomnu voznju koji je >godinama< ispred sledeceg (Waymo). O sledecim na listi ili "tradicionalnim" proizvodjacima da ne pricam. Oni se bukvalno i ne registruju na skali gde se Tesla igra.

Da li ce Elon uspeti da "krekuje" Level-5?

Isrekno, pojma nemam. Mozda nece, mozda hoce - tesko je reci, pogotovu ako se uzme u obzir da je ovo vrlo tezak AI problem, tezi od bilo cega sto smo nekako resili.

Ali ako mu uspe, ili ako uspe da nadje neki drugi nacin da se legalno koristi... pa dovoljno je reci da bi vrednost tog modela biti veca nego mozda komplet automobilska industrija (zajedno).

Nemoguce? Vrlo moguce :-)

Mali primer o kojim se ciframa radi: jedan kljucni programer, izvesni Anthony Levandowski (ex-Google/Waymo) je bio placen 127 miliona US$ za rad na Google projektu koji se interno zvao "Project Chauffeur".

Levandowski je napustio Google i startovao novu firmu ("Otto"). Tadasnji Uber CEO mu je ponudio $680 miliona za posao (cifre vec stipaju oci) - navodno nemajuci pojma da je Levandowski sa sobom iz Google-a takodje povukao i gomilu poverljivih dokumenata vezanih za Google/Waymo rad na autonomnoj voznji.

Nemam pojma o ovakvim nivoima, ali se ne secam da sam ikada do sad cuo da je nekom ponudjeno $680 miliona za talenat. Ne kazem da je Uber znao nesto sto kazu da nisu ali brate... sumnjam da bi J.R. Oppenheimer mogao da trazi vise para :-)

Kopiranje fajlova ce Levandowskog kostati $179 miliona (!) i 18 meseci zatvora. Uber je isto tako morao da se utali sa Google-om kako ne bi zavrsili na sudjenju, poravnanje je bilo vredno $245M. Ironicno, Levandowski je podneo tuzbe protiv Uber-a i Waymo-a i trazi odstetu od oko $4 milijarde od Ubera.

Jedan lik (vazan, mozda i kljucan - ali jedan)!

I, pritom, to o cemu pricamo (Google IP) ne moze ni da pridje Tesla pristupu.

Ako Tesla uspe, bukvalno ce redefinisati transport globalno. To ce da ih katapultira u svemir (haha) sto se vrednosti firme tice.

"Level-5 Box" (tj. hrpica brojeva u kutiji) bi mogao vredeti USA "trilione".
[ component @ 01.10.2020. 22:14 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic:
Koliko je ludilo tamo sa Teslom najbolje govori podatak da je na dan i odmah nakon tog događaja akcija Tesle pala 15%!!?!

Sada zamislite šta Ameri misle i šta očekuju od Tesle kada su ovi, realno fascinantni podaci koji su izneti, za njih zapravo veliko razočarenje i dovelo je do totalne rasprodaje TSLA akcija.



Samo da podsetim na dešavanja od pre nedelju dana. Danas su se akcije vratile na nivo od pre ovog pada. Tesline akcije su ovek imale velike skokove i padove, ali dugoročno konstantno idu na gore.
[ component @ 20.10.2020. 08:57 ] @
Da malo oživim temu.

Iz Tesle su pustili novi OTA update na svoja vozila. Vlasnici su dobili dodatni domet i nešto bolje ubrzanje.
Mene ovo fascinira. Zamišljam da sam kupio automobil i da posle nekog vremena samo uradim update bez odlaska u servis i da je auto odjednom malo bolji nego što je bio.

Kako su ovo postigli bez da menjaju nešto u hardveru?
Prvo, ko ne zna, BMS (Battery Management System) je zadužen da prati stanje baterije i kontroliše pražnjenj i punjenje baterije (nekad na nivou pojedinačnih ćelija, nekad na nivou grupe ćelija). Ukoliko se od prikupljenih podataka zaključi da je to moguće, može da se izmeni ponašanje BMS-a to znači da će na malo izmenjen način dobijati energija iz baterija. Obično nije u potpunosti otključan pun kapacitet baterije da bi se produžio vek baterije. BMS to reguliše. Moguće je dozvoliti automobilu da koristi malo veći kapacitet ukoliko se smatra da to neće uticati na vek baterije.
Druga stvar je motor. Jednosmerna struja iz baterija se pretvara u trofaznu struju i pri tome se podešava kako će se faze ponašati, kolike će biti frekfencije u kom trenutku i kolika aplituda. Ovo se konstantno menja na osnovu vožnje. Moguće je poboljšati performanse ili domet igrajući se sa ovim parametrima.
Treće su dodatni sistemi, klima i slično. Ovde su isto uradili optimizaciju i time dobili malo bolje iskorišćenje.

Sve u svemu nije baš nešto pretereno veći domet. Negde oko 2-3% i ubrzanje od nekoliko desetinki. Ali ovo je bilo do sada naučna fantastika. Ni jedan proizvođač automobila nikada nije poboljšao automobil kupcu nakon kupovine (bar ja ne znam za primer).