[ drdrksa @ 22.08.2004. 23:54 ] @
1. Pretrazivao sam po internetu marke, cene i karakteristike polovnih autobomila i uglavnom svi putevi vode ka Mobile.de. Zapazio sam da nema bas mnogo domacih sajtova koji se bave ovom tematikom (tacnije, ja sam nasao dva i to http://www.automarket.co.yu i http://www.polovniautomobili.com) ali to nije ni priblizan kvalitet i kvantitet ponude kao na Mobile.de sto je i razumljivo.
Da li mislite da ce se ponuda popraviti u buducnosti jer je prednost online prodaje automobila visestruka iz razloga sto su takvi oglasi na specijalizovanim sajtovima za to uglavnom besplatni (ili jeftini), dobro poseceni (ne i kod nas) i komunikacija izmedju prodavca i potencijalnog kupca je mnogo brza, jeftinija i efikasnija. Da li postoje odredjeni zakoni koji stite prodavce/kupce i da li njihovo postojanje/ne postojanje predstavlja odredjenu prepreku za razvoj prodaje polovnih automobila kod nas?
Zeleo bih da cujem vasa razmisljanja i komentare na tu temu.

2. Drugi deo ovog posta odnosio bi se na uvoz automobila iznad 6 godina starosi koji je zakonom zabranjen. Nije mi jasno zasto je to tako kad su inostrani automobili bolji od Zastavinih (niko me ne moze ubediti u suprotno). Zastava i onako lose radi, i sve se manje voze i kupuju novi automobili ovog proizvodjaca tako da je izgovor da Vlada stiti domacu auto industriju krajnje smesan i ne realna. Inace, u zemljama koje nemaju sopstvenu auto industriju (Bugarska, npr.) uvoz stranih automobila (i novih i polovnih) je mnogo jeftiniji nego kod zemalja koje poseduju auto industriju. Takodje, ukoliko bi dopustili uvoz automobila iznad 6 godina starosti postiglo bi se mnogo i na drugim poljima jer broj stranih automobila raste, strani proizvodjaci investiraju u zemlju (recimo otvaranjem fabrika autodelova ili celih automobila, servisa za njihove modele). Time bi se povecao i kapital koji se tu obrce, kao i broj radnih mesta koje bi ovakav poduhvat zahtevao. Sve ovo bi, slozicete se samnom, islo u korist gradjanima i polako ali sigurno bi se povecavao standrard (koji se, naravno ne moze povecati samo od ovog faktora vec i od niza drugih)
Da li se slazete samnom i da li imate mozda drugacije misljenje na ovu temu. Voleo bih da ga cujem.
[ Nabukodonosor @ 23.08.2004. 01:23 ] @
Mislim da je jedan od razloga za zabranu uvoza starijih automobila i to sto bi se tako povecao prosek starosti automobila u ovoj crnoj zemlji, jer ce logicno svako da pre da kupi Golfa III za par hiljada eura nego novog Juga.
[ HoT_Steppa @ 23.08.2004. 07:46 ] @
Definitivno imam drugo misljenje.
Prvo da razjasnimo, ja vozim auto 17 godina star i isto sam ga kupio kad su pustali preregistraciju sa tablica bivsih republika na Yu table, inace ga ne bih ni mogao da kupim, akupio sam ga 1998 kao 11 godina starog.
Definitivno ne znas koliko je polovnjaka uslo u Yu u poslednjih 10 godina, preko 1.5 miliona! Eto zasto drzava ne pusta uvoz vozila starijih od 6 godina.
Zasto vozim jos uvek auto 17 godina star, zato sto nemam para da kupim star6 godina, a kad budem imao (3 500 evra) kupicu ga. Zasto bi drazava pustila da ti kupis auto recimo 8 godina star (Fiat Punto preko 1500 evra)? Ovde bi te ispao jos 1000 evra, pa za toliko imas da ga kupis to godiste ovde?
Ti za 2500 evra kupi juga 3-4 godine starog, vozi se ako vec moras (ili ga kupi za 500 evra od 20 godina) pa kad skupis pare kupi auto 6 godina star za 3500 evra.
Poznajem makar 10 ljudi koji su kupili '98 Fiat Punto, Opel Corsu, Ford Fiestu i s. za 3500 evra, sami otisli u inostranstvo izabrali dovezli ocarinili registrovali i voze se ljudi.
A da se stiti Zastava, pa to je nesto sto se podrazumeva. Ti ako nemas osecaj da Zastava treba da se stiti, ne znam sta da mislim o tebi. Zastavi treba pomoci da se postavi na noge nalazenjem partnera tj. prodajom, a ne ubijanjem i gasenjem kao sto ti predlazes (da komsijina krava crkne!)
Ne volim da delim savete, ali ovo je trenutno jedino normalno resenje:
Ako nemas dovoljno para da kupis auto do 6 godina, ti nemoj ni da ga kupujes, skupljaj pare pa kupi kad budes imao, a ako ti je bas gusto, nadji nekog prijatelja automehanicara pa oglase u ruke, pa juri auto za koliko imas para.
Ili postani preprodavac automobila, ako ti je cilj bio da menjas automobile,pa ces svaku nedelju da vozis drugi ;-)
[ srki @ 23.08.2004. 08:44 ] @
Citat:
A da se stiti Zastava, pa to je nesto sto se podrazumeva.

Pa treba da se stiti preduzece koje donosi profit a Zastava je godinama rupa bez dna i naravno da je ne treba stititi. Treba je prodati ako ne donosi profit nekome ko ume sa njom da donese profit. A ako niko nece da kupi onda je treba pokloniti a ako je opet niko nece onda treba ukinuti taj deo koji ne donosi profit.
[ drdrksa @ 23.08.2004. 10:58 ] @
Citat:
Definitivno ne znas koliko je polovnjaka uslo u Yu u poslednjih 10 godina, preko 1.5 miliona! Eto zasto drzava ne pusta uvoz vozila starijih od 6 godina.


Ne vidim kakve to veze ima? Siguran sam da ce svaki Golf II da podere bar 2 Yuga pri normalnoj voznji, tako da je to krajnje nebitno jer se gleda kvalitet tih uvezenih automobila a ne kvantitet (kao sto ti gledas).

Citat:
Zasto bi drazava pustila da ti kupis auto recimo 8 godina star (Fiat Punto preko 1500 evra)? Ovde bi te ispao jos 1000 evra, pa za toliko imas da ga kupis to godiste ovde?


Zato sto smatram da imam pravo na izbor. Sta ako ne zelim Fiat Punto vec BMW 528i koji je recimo '98 godiste? A kako god se okrene, drzava ima profit jer kada se uvoze automobili placa se i porez i carina (as we know).

Citat:
Ti za 2500 evra kupi juga 3-4 godine starog, vozi se ako vec moras (ili ga kupi za 500 evra od 20 godina) pa kad skupis pare kupi auto 6 godina star za 3500 evra.


Zasto bih kupovao Yuga? Ne vidim nijedan razlog za to. Inace, Yugo je auto koji tehnicki nije napredovao ni malo od kada se proizvodi, nesiguran je, skup za odrzavanje i sl ... Zasto bas njega da uzimam (i to polovnog) kada za iste pare mogu da uvezem recimo Golfa II koji ce garantovano duze da mi traje, manje da se kvari i sigurniji je. Pored toga, delovi za njega trenutno kostaju kao i delovi za Zastavu 101 (Iliti Yugo Skala 55) s tim sto se on neuporedivo manje kvari pri normalnoj voznji.

Citat:
A da se stiti Zastava, pa to je nesto sto se podrazumeva. Ti ako nemas osecaj da Zastava treba da se stiti, ne znam sta da mislim o tebi. Zastavi treba pomoci da se postavi na noge nalazenjem partnera tj. prodajom, a ne ubijanjem i gasenjem kao sto ti predlazes (da komsijina krava crkne!)


Ja nemam osecaj da Zastava treba da se zastiti iz razloga sto pravi vecu stetu nego korist, a pomenuo sam u prvom postu u ovoj temi i zasto. I zasto sam ja taj ili bilo ko od nas koji treba da pomaze Zastavi? Da li je ona pomogla meni? Mislim da je to smesno ... Da li je neko pomagao BMW-u ili Mercedesu? Naravno da nije, vec su osvajali trziste stalnim napredovanjem i kvalitetom svojih proizvoda sto Zastava ocigledno ne radi vec vise od 15 godina. Takodje, zasto bih jao kao potencijalni kupac razmisljao o tome kako da pomognem Zastavi, a kamoli da joj trazim partnere za saradnju? Mene interesuje kvalitet proizvoda koji kupujem i njegova cena a taj odnos kod Zastavinih automobila je vrlo los (za relativno velike pare dobijas bofluk) i ona automatski otpada. Mislim da je na drzavi da mi obezbedi izbor, a ne da me ostavlja na cedilu kao sto ti kazes :
Citat:
Ako nemas dovoljno para da kupis auto do 6 godina, ti nemoj ni da ga kupujes...


Citat:
Ili postani preprodavac automobila, ako ti je cilj bio da menjas automobile,pa ces svaku nedelju da vozis drugi ;-)


Nije mi to bio cilj vec mi je bio cilj da ukazem na to da ovde ne postoji izbor i razloge zasto je besmisleno zabraniti uvoz automobila iznad 6 godina starosti. Mozda ce neko iz Vlade ovo procitati ...
[ Ivan Dimkovic @ 23.08.2004. 11:37 ] @
Citat:

A da se stiti Zastava, pa to je nesto sto se podrazumeva. Ti ako nemas osecaj da Zastava treba da se stiti, ne znam sta da mislim o tebi.


Ne treba da se stiti, trba da crkne i propadne i da ti radnici krenu da rade nesto produktivnije u svojim zivotima. Ako ti hoces da finansiras 10K neradnika koji po ceo dan bleje i blokiraju puteve da bi mogli jos da bleje i da im niko ne stane na put - samo izvoli, napisi im cek od tvojih para - ako hoces svakog meseca, ali nemoj sugerisati drugima da je ispravno trositi novac poreskih obveznika na ekonomsku propast.

Get over it, svet se promenio drasticno od pada berlinskog zida, a Zastava i Srbija su ostali u nekom vremenu pre toga... globalizacija je fakat, i naravno da ce jedan Kinez ili Indonezanin da skolpi jeftinija kola od nekog Srbina - propale su mnogo vece kompanije od sugave Zastave sa prepotopskim industrijskim procesima, i to je normalno i tako i treba da bude jer nisu sposobni da podnesu buducnost, i treba da se preskoluju da rade nesto drugo.

Citat:

Ako nemas dovoljno para da kupis auto do 6 godina, ti nemoj ni da ga kupujes, skupljaj pare pa kupi kad budes imao, a ako ti je bas gusto, nadji nekog prijatelja automehanicara pa oglase u ruke, pa juri auto za koliko imas para.


Ma ajde, znaci u Srbiji su ljudi posebni pa moraju da voze kola do 6 god starosti... moj kolega je ovde gde zivim (Nemacka) kupio BMW 525 iz 1993, od sefa. Sasvim OK auto za 800 eura (kompanijski auto, jeste presao mnogo ali 800 eur je relativno malo sve i da crkne za 6 meseci otplatio se :) - potpisao, platio i to je to - vozi... po cemu je to Srbija specijalna pa sve mora 100 puta komplikovanije i neke stvari koje su moguce drugde u Srbiji prosto nisu izvodljive bez razloga?!?!

[ lancia88 @ 23.08.2004. 11:52 ] @
Pozdrav,
malo drugacije vidjenje: zastava je koncern koji je godinama veliki gubitas najvise iz razloga beskonacnog broja zaposlenih (da ne bude picanjenja, za mene je 14000 beskonacno mnogo).Svi ti ljudi ne zive od plata u Zastavi jer je to realno nemoguce ali zato sebi ne moraju da uplacuju staz i socijalno vec im to drzava omogucava. Ukoliko im neko to oduzme (a ne plate od kojih ionako i ne mogu da zive) oduzece im time i lak put ka penziji. A penzija je penzija pa kako god...Ukoliko im se, dakle, to oduzme, dobijamo strajkove i socijalne nemire ogromnih razmera, to se mora odraziti na celu drzavu. Svaka vlada je ucenjena time i svaka vlada to i izbegava.
Domaca autoindustrija se stiti uxvozom vozila do 6 godina starosti ali upravo radi pronalazenja srateskog partnera. Svakom potencijalnom kupcu Zastave zastarelost tehnologije i nije toliki problem koliko pomenuti visak radne snage kao i socijalni program za njegovo zbrinjavanje. Sta onda on dobija kupovinom Zastave? Trziste koje je na tacni u vidu monopola zasticenim ogranicenim uvozom polovnjaka! To je caka ocuvanja domace autoindustrije. Predje se na konkretnu racunicu koja glasi tako da samo Beograd registruje godisnje preko 350.000 putnickih vozila a gde je jos ostatak Srbije. Vi kupite fabriku, ispostujte nase uslove a mi vam dajemo trziste na kome cete prodavati svoje modele koji se vise ne proizvode na vasim proizvodnim trakama i nisu konkurentni na vasim udarnim trzistima. E tako stizemo i do toga da ovde moze da se proizvodi i prodaje Peugeot 205 cak i toliko godina posle prestanka njegove proizvodnje (slicno se dogadja odavno u Rumuniji, Turskoj, Brazilu, Argentini itd).
A sada ukratko osvrt na komparacije domacih novih/novijih automobila i stranih plovnjaka. Relativno je takvo glediste jer delovi za pominjanu Golf dvojku zaista kostaju koliko i za Zastavu ali su nekvalitetniji. Slicna stvar se dogadja i za Kadete a za to je zasluzna "domaca radinost" u sluzbi pratece autoindustrije. Bez ikakvih atesta i kontrole kvaliteta, stancuju se delovi po "garaza-fabrikama i "pasuju" ali ne traju. Takodje je netacno da Nemacka nije stitila Mercedes i BMW, naprotiv, vlada je ove koncerne, baraban sa AG Siemensom, favorizovala i promovisala svuda po svetu, ulazuci u njih enormno mnogo. Iza svega jeste stajao kvalitet (za razliku od FIAT-a koji Italija strahovito dugo vec spasava od finansijskog kolapsa ali kvalitet je nezadovoljavajuci u najprodavanijim/najnizim klasama), ali bez sprege zastite drzave i tog kvaliteta, ovi proizvodjaci bi potonuli kao i mnogi drugi kbalitetni (Porsche, Bentley, RR itd). U ovoj prici nikako nema mesta za Zastavu, ovo je opaska samo na stavove drzave prema potencijalno zdravim proizvodnim koncernima.
Yugo zasluzuje mozda da bude kupljen i iz nekih manje poznatih razloga: to je najjeftiniji kabriolet za elektricnim krovom na svetu, verzije sa Peugeot-ovim motorom (imaju oznaku i) mogu se aktiviranjem cipa poboljsati u smislu performansi a svi modeli su i ponudjeni na kredit. Rentabilnost je uvek stvar licne racunice, tako da Florida sa ugradjenom klimom, plinom i ostalom maksimalnom (za nase automobile) opremom na kredit izadje 10000 eura sto zaista ume da zvuci mnogo ali uporedite je sa ostalim vozilima iz njene klase i naci cemo da je to onaj iznos koji treba platiti u gotovini a ovde se ipak nudi na rate. Znaci, ima o cemu da se razmisli.
I vazna napomena za uvezene polovnjake: kada osete nase puteve, nase gorivo i kada nasi strucnjaci "zavuku" ruke u njih, koliko im dajete vremena? A sto se tice toga da sam odes u inostranstvo i izaberes i doteras auto, mislim da se ne moze naci povoljnije nego kod nas u oglasima vec registrovano, cast izuzecima.
pozdrav
[ markom @ 23.08.2004. 12:08 ] @
Čisto da podsetim cenjeni auditorijum da je Golf 4 izašao na tržište 1998. godine, dakle pre 6 godina.

Zastava pravi Yugo 55 i dalje (kako god se danas zvao). Sledeće godine će uvoz Golfa 4 iz 1998. biti zabranjen u Srbiju. Čisto me zanima poređenje prosečnog novog Yuga 55 i prosečno voženog Golfa iz 1998.

I rest my case.

Marko.
[ lancia88 @ 23.08.2004. 12:29 ] @
Pozdrav,
sjajan primer, kako si zamislio da uporedis ta dva vozila? Pa kakve su tu sanse za Yuga? Svojevremeno je Florida trebala da bude pandam Golfu ali su se i te kategorije razisle (Golf je "porastao"). Ja nisam od ljubitelja domacih vozila, nemam ih u svom voznom parku kao ni u svojoj koncepciji ali treba biti objektivan i sagledati realnije sta se dobija i za koju cenu, kao i niz drugih faktora oko odrzavanja (vecina vozila do 6 godina starosti ima izuzetno softificiranu kontrolu vitalnih funkcija koje beleze njihovi cipovi a iscitavaju racunari sa posebnim interface-om za svakog proizvodjaca posebno). E tu kad stane brka u masnom kombinezonu i crnim florom ispod noktiju, izvadi srafciger, cekic i motocangle i kaze: Ma sad ce' da ga sredimo...

Ko je ona druga glavna uloga u ovoj prici uskoro saznaje sta je posebna pogodnost skupo platiti moderan automobil u zemlji cekica (valjda smo se srpa resili ). Pomenuo sam samo da se sve to treba imati u vidu i da zaista i postoje i neki argumenti za kupovinu Yuga iako konkretno za mene ih jos uvek ne vidim (mada nesto razmisljam bas o onom kabrioletu).
Pozdrav
[ Maniac @ 23.08.2004. 12:48 ] @
www.mojauto.co.yu

[ mod markom: korekcija URL-a ]

[Ovu poruku je menjao markom dana 23.08.2004. u 13:56 GMT]
[ markom @ 23.08.2004. 12:55 ] @
Tačno tako! Ta vozila ne mogu da se porede ni po kom osnovu (sem možda po tom da imaju 4 točka, gde se definicija točka fundamentalno razlikuje u oba slučaja). Zaštita domaće auto industrije je samim tim u potpunosti besmislena, jer ne da se štiti propalitet koji treba da bude satrt i ubijen, već se efektivno povećava opasnost (i ovako opasnog) saobraćaja.

Marko.
[ MyWay @ 23.08.2004. 13:02 ] @
A koja domaća industrija treba da se štiti (dakle koja ima perspektivu)?
[ markom @ 23.08.2004. 13:24 ] @
Pa ni jedna. Treba liberalizovati tržište i omogućiti efikasan sistem kreditiranja. Tako će se žito očistiti od kukolja i preživeti samo najbolji i najjači. Kao što bilo koja kapitalistička ekonomska teorija kaže, a i praksa pokazuje :-).

Marko.
[ lancia88 @ 23.08.2004. 13:43 ] @
Pozdrav,
e ovakva generalizacija je opasna kao uostalom i sve generalizacije. Da li je moguce da nijednu nasu industriju ne treba stititi? Pa u toj Zastavi postoji pogon koji svo vreme funkcionise veoma dobro i izvozi streljacko-lovacko naoruzanje. Namenska industrija se u svakoj zemlji mora zastititi i ocuvati jer je to jedini preduslov kakve-takve autonomnosti u oblasti odbrane. Mnogo toga se zarad takvog cilja i finansira iako gledano sa stanovista suve kapitalisticke ekonomske teorije nije rentabilno. Prema tome ceo svet moze komotno fda digne ruke pred Kinezima, ko bi njih stigao po rentabilnosti radne snage. A jos da neok nauci Indiju tome, pa kud mi ostali? Otici ce ovo predaleko od uvoza polovnjaka ali se mora vratiti i na neke podatke koji su evidentni: jos uvek se kod nas ceka na red za neke modele Zastave, to opet govori u korist nekim argumentima koje sam izneo kao vredne pomena. Razni ljudi imaju razne ukuse i zahteve, Amerikanac ne vidi automobil kao prevozno sredstvo od tacke A do tacke B, on zeli klimu i automtski menjac u svom automobilu kao nesto najnormalnije. Kod nas je klima kao pojam postala masovna tek pre koju godinu, kako kucna tako i auto-klima a od automatika bezimo k'o djavo od krsta. Italijan zeli da maksimalno uziva u svom automobilu, da iam sve moguce pogodnosti u vizuelno najlepsem mogucem konceptu i to da mu traje dok mu ne dosadi i pozeli nesto novo. Obicno Italijanski automobili i traju malo duze od tog perioda maklar u najprodavanijim klasama. To su sve razliciti standardi, Svedjani do skora su imali veliki i mali Volvo i jedan Saab. Sada imaju i veliki i mali Saab, potrebe se menjaju, srazmerno drustvenom standardu i razvoju uopste. Tu smo mi zaista u ogromnom maleru sa nasom autoindustrijom i sa tog stanovista je ne treba stititi jer je prilicno bezperspektivna.

Da ne umesam ovde politiku ali prethodnih godina smo videli uz more pozera i nesto kvalitetnih politicara i ekonomista na najvisim polozajima i niko nije "ugasio" Zastavu. Time se vracamo na onaj problem ucenjivanja socijalnim nemirima i blokadama puteva itd. Kada bi postojao nacin da se to resi, stvari bi se pomerile unapred po pitanju tog Kragujevackog konopca oko vrata svima nama ali ne mislim da bi se time radikalizovao uvoz polovnjaka.
pozdrav
[ Ivan Dimkovic @ 23.08.2004. 14:15 ] @
Lancia88,

Mislim da se iz iskustva sa gasenjem 4 velike banke u Srbiji pokazalo da ovakve stvari ipak sljakaju, samo ih je potrebno odraditi neposredno posle izbora :-) Na duze staze ce i ti radnici shvatiti da im je ucinjena usluga - jer se nece stvarati nove generacije neradnika koje ce cekati penziju a i oni nesto mozda urade u svojim zivotima.

Citat:

Da li je moguce da nijednu nasu industriju ne treba stititi? Pa u toj Zastavi postoji pogon koji svo vreme funkcionise veoma dobro i izvozi streljacko-lovacko naoruzanje. Namenska industrija se u svakoj zemlji mora zastititi i ocuvati jer je to jedini preduslov kakve-takve autonomnosti u oblasti odbrane.


To je tacno, ali primeti da namenska industrija i nema puno veze sa gradjanstvom - drzava je svakako slobodna da kao contractor kupuje domace oruzje kako bi stitila tu industriju, i niko nema bog zna sta protiv toga - zasto bi.

Primeti da drzava >NE KUPUJE< yugo automobile za svoje politicare - sto, da li se stide mozda ili je nesto drugo u pitanju?

Primeti i da namenskoj i ne treba nikakva zastita, ti ljudi sasvim dobro posluju jer imaju kvalitetan proizvod - pusku :)

Mi ovde pricamo o ne-drzavnim nezasticenim ekonomskim sistemima, tj. otvorenom trzistu - dakle o necemu gde se vec bezbroj puta pokazalo (kao sto kolega Markom rece) da "suva" kapitalisticka teorija stoji i vrlo vrlo dobro oslikava praksu. Svaka vrsta limitiranja slobode potrosaca i sputavanja konkurencije je jednostavno losa i usporava opsti razvoj.

Citat:

Mnogo toga se zarad takvog cilja i finansira iako gledano sa stanovista suve kapitalisticke ekonomske teorije nije rentabilno. Prema tome ceo svet moze komotno fda digne ruke pred Kinezima, ko bi njih stigao po rentabilnosti radne snage.


Primetices da svako ko moze outsourcuje proizvudnju u Kinu i sl zemlje (gde se proizvode PC racunari, patike i ostala roba siroke potrosnje) - dakle ipak se ne "dizu ruke" vec se poslovni proces optimizuje da uvek bude najefikasniji. Dakle, u nasem konkretnom primeru - nasi ljudi nema sta da rade u masovnoj proizvodnji kola jer su:

a) nerentabilni (skupi)

b) imaju prepotopske industrijske procese za ciju ce modernizaciju trebati love koliko i za novu fabriku, a mozda i vise jer se 70% viska radne snage mora nekako socijalno zastititi

Postoji tu cuven strah od gubitka posla ali ekonomska teorija kaze da je to za ukupan, da kazem, ekonomski ekosistem dobro - i da ce ti ljudi naci druge poslove za koje zapravo i jesu, i time se celo trziste unapredjuje i biva efikasnije.

Naravno, treba to objasniti rulji... al' i za to postoje cike koje se time bave, zovu se politicari :)
[ markom @ 23.08.2004. 14:18 ] @
Što se blokada puteva tiče i za to postoje čike. Zovu se Žandarmerija :-)

Marko.
[ pctel @ 23.08.2004. 14:28 ] @
Mislim da zastita domace autoindustrije nije jedini razlog za zabranu uvoza polovnjaka starijih od 6 godina, vec tu postoje nekakvi ekoloski razlozi, mi valjda nemamo dovoljno kapaciteta da recikliramo (ili nemamo gde da bacimo) toliko automobila koliko bi ih bilo kad bi se uvozili stariji automobili. Primera radi, ako je prosecan period eksploatacije automobila 20 godina, to znaci da je po trenutnom zakonu 20-6=14 godina. Kad bi bilo dozvoljeno uvoziti automobile stare 8 godina, onda bi automobili zavrsavali na otpadu posle 12 godina, sto je za 17% vise. Mozda je neko proracunao da bi tih dodatnih 17% ugrozilo ekologiju...
Isto vazi za ostalu tehnicku robu, sigurno nije zabranjen uvoz polovnih kompjutera da bi se stitila domaca kompjuterska industruja...

Citat:
Ma ajde, znaci u Srbiji su ljudi posebni pa moraju da voze kola do 6 god starosti... moj kolega je ovde gde zivim (Nemacka) kupio BMW 525 iz 1993

Drugo je to, ovde mozes da kupis auto star 30 godina, registrujes i vozis bez problema, ali nema uvoza, mislim da je tako i u Nemackoj, nisu se ovi nasi mnogo bavili izmisljanjem tople vode, nego su sve zakone prepisali od nekih zapadnoevropskih drzava, tako da i ovo za 6 godina, sigurno su negde videli, nije to domaca ideja.
[ Ivan Dimkovic @ 23.08.2004. 14:39 ] @
Citat:

Drugo je to, ovde mozes da kupis auto star 30 godina, registrujes i vozis bez problema, ali nema uvoza, mislim da je tako i u Nemackoj, nisu se ovi nasi mnogo bavili izmisljanjem tople vode, nego su sve zakone prepisali od nekih zapadnoevropskih drzava, tako da i ovo za 6 godina, sigurno su negde videli, nije to domaca ideja.


Mozes da ga uvezes iz druge 24 zemlje koje cine free-trade uniju, i u kojim se istini za volju i proizvede i proda vecina tih automobila - dakle, Srbija i nije bas u istom polozaju :)

6 godina je smesno - svaki zapadni auto proizveden posle neke 1996 je decenijama ispred Yuga i po ekoloskim merilima, tako da je prica stvarno smesna - bezolovni benzin, katalizatori i sl... Sta ce biti 2008 - neces moci da kupis kola iz 2001, koja su 100 godina ispred Yuga sve i da je proizveden juce...

Markom je dao odlican primer sa Golfom 4... dalje uopste nema smisla pominjati tu ekolosku pricu, pa nov Yugo je pokretna ekoloska katastrofa za taj Golf 4.. o sigurnosti da ne pricam... onda kvalitet lima, nivo buke, QA u proizvodnji, broj otkaza... ma mislim, ajde jednog dana da mi svi zgutamo halucinogene pa da se lozimo da Yugo ima perspektivu.
[ lancia88 @ 23.08.2004. 15:29 ] @
Pozdrav,
da se redom nadovezem na repliku o neophodnosti gasenja neprofitabilnih subjekata. Velike 4 banke nazalost nisu pogasene iz ciste ekonomske racunice vec kao posledica zahteva iz Evrope. Taj zahtev je obuhvatao uslove koje su one ispunjavale a ne konkretno taksativno nabrojane bas te banke ali time su otvorena vrata za ulazak stranih banaka koje su predstavljale podrsku stranim donacijama i investicijama/kreditima. Njihovi radnici su mahom zaposleni u struci, delom u Nacionalnoj stedionici a delom u ostalim bankama ali NIKADA nece shvatiti da im je dugorocno ucinjena bilo kakva usluga. Ovde vec razgovaramo o mentalitetu nasih ljudi u Srbiji (namerno ne pominjem dijasporu, tamo su stvari dijametralno suprotne). Drzava ne kupuje Zastavina vozila svojim politicarima ali ostalim nizerangiranim sluzbenicima ih kupuje. Dalje postoje i Vojska i Policija kao veliki kupci iz domace autoindustrije sto se opet svodi na budzet, tj. Vladu kao njegovog "staratelja". Ivan dalje pominje:
Svaka vrsta limitiranja slobode potrosaca i sputavanja konkurencije je jednostavno losa i usporava opsti razvoj. To je nacelno gledano mozda i tacno ali bas zahvaljujuci tome imamo katastrofalno negativan trgovinski bilans, tj. ogroman uvozni deficit. Raskorak je ogroman upravo zahvaljujuci nekontrolisanom odobrenju uvoza. Uvoz se inace smatra opravdanim u slucaju da uvezene robe nema u domacoj proizvodnji i u slucaju da se uvozom zeli intervenisati protiv povlascenog statusa monopoliste domacih proizvodjaca proisteklog iz prethodnog stava. Prica o Zastavi izlazi iz tih okvira jer nam definitivno nedostaje kvalitet da bi se okrenuli ka jednoj od te dve odrednice. Kvalitet je konstanta koja je neophodna da bi se uopste diskutovalo o ikakvom modalitetu opravdanosti proizvodnje. Krajem 80-ih Ford je zapao u veliku duznicku krizu i pojavili su se predstavnici Toyote sa spremnim novcem za preuzimanje kompanije. Intervenisala je tadasnja americka administracija i zajmovima i drugim sredstvima zastite povukla Ford sa "tezge". Objasnjenje je bilo neekonomsko: Ford je jedan od nacionalnih simbola Amerike! E, i to je ekonomija...

Sto se tice blokada puteva i zandarmerije, nisi mogao dati (Markom) odgovor blizi mom stavu, pitanje je samo o koliko demokratskom metodu tada razgovaramo. Demokratija, anarhija i autokratija mogu sjajno da se izbrkaju ako se covek iole opusti. Tada zasigurno pada vlada. A to nijedna vlada zasada nije spremna sebi da dozvoli. Mi kao sira javnost smo izuzetno nepismeni po tom pitanju, gutamo sve zdravo za gotovo, slusao sam predsednika sindikata M.Smiljanica kako na provokaciju kolika je njemu plata dokono odgovara da on vec 6 meseci ne prima platu jer je situacija teska. I niko se ne pita od cega zivi? Placa li porez na to od cega zivi? Ma mi smo idealan narod da takve stvari kao blokada prodju kod nas...

I kad smo vec kod nas, taj polovni Golf kada stigne kod nas trebace i neki servis, remont, intervenciju, odgovarajuce gorivo, ulje, paznju kao i ulice bez rupa...Koliko ce mu vremena trebati da u nasim uslovima postane ekoloska bomba. Rusi nemaju para da razmontiraju Severnu flotu N podmornica a neodrzavanjem su vec ceo svet doveli u opasnost. Takav mentalitet jos uvek postoji i to kod nas. Kad ustreba neka ozbiljnija finansijska intervencija, pravac Bubanj potok i tako redom. Slabi smo mi igraci za te partije...
pozdrav
[ BluesRocker @ 23.08.2004. 16:17 ] @
Hteo sam da odgovorim na ovo za 6 godina ali me je pctel preduhitrio. S obzirom na standard naseg stanovnistva, kod nas bi se kupovala kola za nekih 500 eura, ili jeftinija, vozila bi se dok idu, a onda bi zavrsavala na spontano nastalim grobljima automobila. Koliki bi troskovi drzave bili da sve te krseve odslepa na za to predvidjena mesta, da ne pricamo o reciklazi.

Za nekoliko godina od uvodjenja zakona o 6 godina, moci cete da kupujete kakve ocete krseve starije od 6 godina. Da se neko ne oseti uvredjenim, ja vozim golfa 1 TAS, starog 20 godina, i dobro znam sta znaci voziti krsa (kupio sam ga starog 6 godina :) ). Pre nekoliko godina mi je u voznji otpao tocak i otkazala kocnica.

Citat:
Ivan Dimkovic:
Primeti da drzava >NE KUPUJE< yugo automobile za svoje politicare - sto, da li se stide mozda ili je nesto drugo u pitanju?

Mislim da je to velika greska, i da je treba ispraviti. Bar oni ta kola ne placaju iz svog dzepa, i te pare bi trebale da jacaju nasu auto-industriju, a i to bi bila nekakva reklama za zastavu. Naravno, ne moraju politicari da voze juga, ali mogu 101, 128 ili floridu koji su ipak malo komforniji.

Mislim da je zastavina najveca greska sto je prestala da proizvodi ficu. To je bio auto. Ja bih na njihovom mestu kupio licencu od wv, pa bih proizvodio staru bubu. Mozda mogu da kupe i stare proizvodne linije, a mi smo bar naucili u zadnjih godina da remontujemo, napravili bi cudo.

I nije tacno da kinezi rade vise od nas i za manje para. Oni samo ne gube vreme, ne kukaju, ne piju kafu, ne puse, ne piju pivo i rade sasvim normalno. To je trka izmedju kornjace i zeca, gde smo mi zecevi, uhvatimo na o-ruk, pa se brzo umorimo, onda na ladno pivo, i majstori imaju dusu. Za to vreme kinez lagano raducka i pre zavrsi. I posto je skroman, zadovoljan je sa svojom platom, i ne buni se. Tako ce upornim radom zaraditi povisicu, kad gazda vidi da mu stvara profit. A nasi su recimo (npr u Trebjesi) strajkovali iako su imali super plate (naspram ostalih preduzeca) pa su ostali bez posla (niksicko se skoro godinu dana proizvodilo u madjarskoj).

I vi kad kritikujete nasa preduzeca, uglavnom kritikujete ona koja se nisu privatizovala, i nacin rada i ponasanja koji je nasledjen iz komunizma. Vecina nasih privatnih/izovanih firmi radi visoko produktivno i profitabilno. Ljudi rade 6 ili 7 dana i bez odmora. I zastava bi kad bi se privatizovala popravila produktivnost, a pre toga vrlo tesko. Zato bi po mom misljenju vredelo dati je nekom za dz, cak i platiti nekom da je uzme, samo ako sacuva broj zaposlenih (ako neko nece da radi kako treba neka ga otpusti, ali onda mora da zaposli novog na njegovo mesto) i ako investira u proizvodni program.
[ McKracken @ 23.08.2004. 16:36 ] @
Citat:
zaposlenih (ako neko nece da radi kako treba neka ga otpusti, ali onda mora da zaposli novog na njegovo mesto) i ako investira u proizvodni program.


Ovo je nesto najdalje od realnosti sto sam odavno cuo....

Ko ce da bude dovoljno glup da pristane na takve uslove? Da zadrzi broj radnika? Da nece da uslove i da prave iste modele? Ili jos nesto?

Jesi li ti ikada bio u nekoj nasoj proizvodnji?
[ Ivan Dimkovic @ 23.08.2004. 16:59 ] @
Citat:
I vi kad kritikujete nasa preduzeca, uglavnom kritikujete ona koja se nisu privatizovala, i nacin rada i ponasanja koji je nasledjen iz komunizma. Vecina nasih privatnih/izovanih firmi radi visoko produktivno i profitabilno.


Kritikujemo losa preduzeca. Da preduzece iole vredi ili ima valjan biznis plan i perspektivu za izlaz - bilo bi privatizovano vec 100 puta do sad.

Citat:
Ljudi rade 6 ili 7 dana i bez odmora. I zastava bi kad bi se privatizovala popravila produktivnost, a pre toga vrlo tesko.


Zastava ne moze da se privatizuje zato sto nema ko da je kupi, bar ne pod uslovima koje radnici ocekuju.

Citat:
Zato bi po mom misljenju vredelo dati je nekom za dz, cak i platiti nekom da je uzme, samo ako sacuva broj zaposlenih (ako neko nece da radi kako treba neka ga otpusti, ali onda mora da zaposli novog na njegovo mesto) i ako investira u proizvodni progra


Sacuva broj zaposlenih? Da firma ima isti broj radnika kao kad je proizvodila 100 K automobila godisnje, a toliko nema sanse da proizvodi u narednih 5-10 god sve i da krenu od sutra da rastu? Mislim... cemu - to ono poklon, poklanjamo radna mesta na kojima necete morati da radite? :)

Ovo je pokusano da se "proda" tako strancima i nema sanse - jer su gubitci na tim radnicima i losim proizvodnim procesima veci od dobitaka koji su teorijski moguci. Sto pre ovo shvate neki ljudi, bice dobro.
[ lancia88 @ 23.08.2004. 17:39 ] @
Pozdrav,
e to je vec potpuno tacno. Ja sam vec napomenuo taj problematicni broj zaposlenih koji ima ulogu samo pretnju sindikalnom krizom. Problem socijalnog programa je kost u grlu svake eventualne privatizacije. Postoje tu i politicka mesetarenja zarad jeftinih politickih poena koja dodatno komplikuju put u ekonomski kapitalizam tj. zivot od vlastitog rada gde nismo svi jednaki (a ne znam ni zasto bi bili?). Imamo primere iz nekakve predsednicke kampanje u kojoj uz svu mogucu izvucenu prljavstinu zapocnemo i pitanje izvrsenih privatizacija pred cim se samo eventualni Zastavin strateski partner/kupac zaustavlja i vuce rucnu na zadnji zub. Pokusaj obaranja privatizacije kao politicka borba je neslavno prosao u US Steel-u (Sartid) gde je vec bukteo spor izmedju uprave i radnika na sta su radnici jasno odgovorili Vladi da se ne mesa sa glupostima jer zahvaljujuci bas toj privatizaciji sada radi 7000 radnika i zaradjuje za svoj hleb dok dosada nisu nista radili. To je dobar primer kako su radnici shvatili sta znaci raditi za svoj hleb. E, problem i jeste sto se to dogadja u proizvodnji, u Birokratiji ce se ta svest teze menjati. Onaj sto je navikao da radi lakse mu je da radi a lencugu tesko uteras u posao...Bolje strajk nego rad, bolje blokada nego rad, bolje rat nego rad...Srbija pocetkom dvadesetprvog veka, zagubljen kalendar, tu je negde i problem Zastave.

Moguce resenje ne nalazi se u prekvalifikaciji postojeceg kadra jer je to skupo ali i tesko je obezbediti posao za toliku masu ljudi. Zandarmerija je jedno od ekstremnih resenja, prilika za radikalan rez propustena je odmah posle 5.oktobra iako mozda prave prilike nije ni bilo. Neophodna je promena svesti svih sa kojom ce doci i do samoprociscenja novopecenih privatnika ali i do prestanka njihove satanizacije u javnosti. To su i te nepomirljive pretpostavke za neko razumno resenje za Zastavu. Nikako se ne bih slozio da treba nase politicare terati u stojadine i floride, to je ipak jedan reprezentativniji deo nase populacije, svet te ne moze smatrati ozbiljnim partnerom ako nisi spreman na njihove standarde. Za bruto drustveni proizvod luksuzni drzavni automobili nisu prevelik izdatak dok se za neke nize instance moze izdvojiti i deo Zastavinog programa, naravno sa Peugeot-ovom tehnoloskom "inekcijom", cisto rentabilnosti radi. Proizvodnja Fice ili Bube u mojim ocima predstavljala bi uvredu svim vlastitim teznjama za hvatanje koraka sa svetom. U eri mobilnih telefona, kucnih bioskopa i satelitske/kablovske TV, treba da se vozimo u tim zaostalim nekomfornim i potrosacki raspolozenim antikvitetima, hvala, nikako. Nema u njima mesta za woofer, sarzer ili MP3 sa elipsama, inave je skroz cool
pozdrav
[ BluesRocker @ 23.08.2004. 18:47 ] @
Citat:
lancia88:
Za bruto drustveni proizvod luksuzni drzavni automobili nisu prevelik izdatak

Na zalost jesu. Ne bih da zvucim licemerno ni demagoski, ali narodne kuhinje otkazuju sa radom zbog nedostatka sredstava. Takodje ne mogu da verujem nekome ko mi govori "kupujmo domace" a da se vozi u mercedesu ili pezou. Ako vec trose drzavne pare, neka ih bar trose na domace proizvode i time jacaju domacu industriju. Mislite da su Amerikanci ludi sto tolko drze do svoje auto industrije, uopste do svoje privrede? Oni su i izmislili to "kupujmo domace".

Citat:
Proizvodnja Fice ili Bube u mojim ocima predstavljala bi uvredu svim vlastitim teznjama za hvatanje koraka sa svetom. U eri mobilnih telefona, kucnih bioskopa i satelitske/kablovske TV, treba da se vozimo u tim zaostalim nekomfornim i potrosacki raspolozenim antikvitetima, hvala, nikako.

Da li za tebe hvatanje koraka za svetom znaci kupiti uvozni skup automobil i procerdati na njega svu ustedjevinu, a posle toga raditi za taj isti svet za neku mizernu platu i ostati bez tog automobila jer nemas para da ga odrzavas, a nemas za novi? Onaj ko je mali, siromasan, i oce/mora medju bogate, treba da radi, stedi, skulja novce do trenutka kad bude mogao da im bude ravnopravan, a ne da misli da ce kupovinom skupog auta postati Nemac. Tako treba i da se ponasa nasa siromasna i ratovima ,pljackama i sankcijama opustosena drzava ako hoce da ide bilo gde, a ne u evropu. Mada je mnogima lepsi tiletov sistem, pokupi dok mozes kredite, zivi kako oces uzivaj, a unuci ce da placaju.

Inace ja ne zivim u eri mobilnih telefona, kucnih bioskopa i satelitske/kablovske televizije, koristim fiksni telefon, idem u pravi bioskop, gledam obicnu televiziju, zivim u stvarnom svetu gde se novac tesko zaradjuje, i racionalno trosi. I mislim da nisam jedini ko bi voleo da za 2000-3000 eura dobije nov automobil, makar bio i fica, mada bih ipak dodao i malo vise da vozim klasicnu bubu.

To sto niko do sada nije kupio zastavu, znaci da treba ponuditi vise investitorima, pomerati granicu dok je neko ne kupi. Ali treba insistirati da ne bude masovnog otpustanja radnika, jer su i oni bitan resurs u auto industriji, kao i trziste koje se investitoru nudi.

P.S. Ja licno bih ukinuo i uvoz ti kola 6 godina starih, pa bi sigurno zastava prodavala vise automobila.
[ BluesRocker @ 23.08.2004. 18:53 ] @
Citat:
McKracken:
Ovo je nesto najdalje od realnosti sto sam odavno cuo....

Ko ce da bude dovoljno glup da pristane na takve uslove? Da zadrzi broj radnika? Da nece da uslove i da prave iste modele? Ili jos nesto?

Jesi li ti ikada bio u nekoj nasoj proizvodnji?

Lepo sam napisao da mu se da za dzabe fabrika ili da mu se cak plati. Valjda postoji neka cena koja bi bila dovoljna da mu se isplati. Ali uslov bi bio da on ulozi ovde na neko minimalno vreme veliku sumu novca, koja bi garantovala veliki obim proizvodnje i radna mesta, kao i neku perspektivu u buducnosti.
[ lancia88 @ 23.08.2004. 19:05 ] @
Pozdrav,
pa ne moze se tako jednostrano posmatrati situacija u nasoj zemlji. Narodne kuhinje su izgubile donacije ali ih je konketno u Beogradu preuzela gradska vlada na svoj budzet. Strancima je dosta etiopljanskog sindroma: dajte hranu, motiku nikako! Ja sam privatnik vec dosta dugo (mozda sada i punih 15 godina) i prosao sam kroz mnogo sta kao predstavnik kapitalisticke klasei izrabljivac radnicke, nemam dovoljno novca za nove strane automobile ali ni dovoljno zivaca za nekomfor domacih kao i njihovu potrosnju, sto goriva sto delova. Nisam pristalica nijednog novog automobila zbog enormnog gubitka koji nastaje u trzisnoj vrednosti posle 2-3 godine kada se polako vrednost stabilizuje. Shodno svojoj situaciji, smatram da mi je pristuoacan standard mobilnog telefona, satelitske TV i kucnog bioskopa kao i stranog automobila. Cak stavise, ja idem korak dalje pa imam u svojoj koncepciji standarda i montazni bazen i gumeni camac... Sve to nisu ni izbliza tako visoki troskovi kako zvuce kada se nabroje a ako zelis da vozis nov automobil od 3000 eura, na raspolaganju Ti je svakako Yugo kao i stariji model Lade (Riva) za te novce sto je za mene daleko prihvatljivije resenje od nekakvog Fice ili nedajboze Bube (moja licna averzija).

I ne mislim da sam snob sto ne prihvatam dva programa drzavne TV na crno-belom TV-u bez daljinca i cucanje u hodniku i okretanje brojcanika na Pupin telefonskom cudu (to su savremenici pomenutih automobila). Mislim da treba svi da idemo napred, u skladu sa svojim mogucnostima da zadajemo sebi prioritete ali i da gledamo malo u dalje horizonte, jednom ce biti dostizni ako do tada ne postanemo dzangrizavi starci hronicno mrzovoljni i konzervativni.


Ukidanje uvoza ili njegova liberalizacija je zaista nase individualno razmisljanje, stvar se moze gledati iz vise uglova i ja ne sumnjam da postoji i ugao iz koga je ukidanje uvoza opravdano. Ja licno ne mislim da je vestacko suzbijanje konkurencije ista bolji cin od drzanja u mraku kojeg smo nazalost isuvise cesto bili svedoci.
pozrdav
[ pctel @ 23.08.2004. 19:49 ] @
Ne znam zasto niko ne razmislja o promeni delatnosti zastave, konkretno ja imam ideju da to treba razdvojiti na vise proizvodnih linija. A sta da proizvode? Osvrnite se oko sebe pa cete videti koliko sitnica mi uvozimo priznajuci tako da ni to nismo sposobno da napravimo, dok pricamo o nekakvom drzanju koraka sa svetom i proizvodnji automobila. Koliko je meni poznato, mi jedna domaca fabrika ne proizvodi bicikle. Zasto? Da li mozda mi nismo sposobni da napravimo dobre bicikle? A kolica za bebe? Kosilice za travu? Motorne testere? Automoblilcice za luna park? Trotinete?
Imam ja jos zanimljivih ideja, npr. gradski prevoz bi na mnogim linijama preko leta mogao da bude nesto slicno onom vozicu oko ade, sto domaca industrija bez problema moze da pravi, umesto da se putnici kupaju u znoju u autobusima koji svakodnevno otkazuju zbog vrucine.
To je za sada jedini nacin za resavanje buducnosti Zastave, a pri tom bi i gradjani bili zadovoljni jer ne bi vise bilo potrebe da se stiti domaca autoindustrija pa bi kupovali strane automobile bez ogranicenja i uz mnogo manje dazbine. Samo me zanima da li jos neko ko odlucuje o Zastavi razmislja na taj nacin, ili se svi drze automobila k'o pijan plota...
[ lancia88 @ 23.08.2004. 20:15 ] @
Pozdrav,
pa Zastava kao koncern ima vise delova samo je "najozloglaseniji" ipak autoindustrijski kompleks. Prekvalifikacija u proizvodnos shemi ume da bude jos bolnija stvar, osim kupovine tehnologija tu je i preobuka radnika kao i problemi plasmana svega toga. Sama cinjenica da je nesto proizvedeno u Zastavi definitivno i nije neka preporuka, slozicete se. U Sartidu su svojevremeno gajene pecurke u Centralnom zatvoru (CZ) u Beogradu takodje, uvek postoje alternativna resenja za ponesto ali problem ostaje toliki broj zaposlenih. Potrosnja je vise nego nerentabilna, tu je u igri i struja, pa nadzor, ma od ideje o samom krecenju tolikog prostora te zigne u zelucu. Ideja je doduse osnovna polazna tacka ali nije i presudna. Sve nabrojeno nije izvodljivo proizvoditi a da se proizvodnja isplati upravi iz pomenutih razloga tako da bismo opet bili u situaciji da drzava vestacki odrzava neku Zastavu, tesko je postaviti toliki koncern na zdrave noge... opet, postoji i recimo, Fadip iz Beceja koji vec 50-ak godina proizvodi par proizvoda i ne ide ukorak sa tehnologijom pa vec poodavno imamo raskorak vidljiv u tome da njihova nozna pumpa kosta duplo vise od akomulatorski (12v) pogonjenog mini kompresora u istu svrhu. Onda jednog dana pitas kako sam postao gubitas. Sa druge strane, Tigar izbacuje gume koje trpe brzinu od 240km/h, makar sa velikim vremenskim zaostatkom, njih ima racuna stititi da stanu na noge a npr.Fadip nikako. Kako li bi zvucao prelazak Zastavinog proizvodnog programa na elektricne vozice upotrebljive samo u odredjenim ambijentima i atmosferskim uslovima? U odsustvu veceg trzista, ne bi mogla stajati ni ovakva pretpostavka:
Citat:
BluesRocker

P.S. Ja licno bih ukinuo i uvoz ti kola 6 godina starih, pa bi sigurno zastava prodavala vise automobila.


jer Zastava ne PROIZVODI dovoljno automobila, tu lezi problem. Tako se zacas obrnu teze. Nisam siguran da bi Zastava ijedan od pomenutih proizvoda bila u stanju da proizvodi po konkurentnim cenama cak ni u uslovima usvojene nove tehnologije bez IJEDNOG dinara (sto je naravno nemoguce) jer je sputava upravo onaj porazni faktor ogromnog broja radnika.
pozdrav
[ HoT_Steppa @ 23.08.2004. 20:20 ] @
Neka se samo uposle kapaciteti Zastave, makar ona pravila i samo auto delove, ali neka radi.
Sto se tice pocetka topica drdrkse, on je mogao lepo da kaze da mu je krivo sto nije kupio Golf-a 2 kad su svi kupili, pa mu je sad skupo da ga kupi (opste je poznato da je Golf 2 sad skuplji nego pre 3 godine). E pa sorry, prosao voz.
Inace imam veliku averziju prema Golf-u kao marki, mnogo se dize u nebesa a ne vredi toliko, ceni se skoro ko Mecka, a to je samo zato sto su nasi ljudi seljaci, culi samo za jedan auto i ne priznaju nista drugo! Aman, to je krsina stara vec 13 i vise godina a ceni se kao Opel Corsa '98. Gde je tu logika?
Sva cast lancia88 mnogo si pametnih stvari rekao, ne mogu na sve da odreagujem.
Ako treba nastavicu, ide net vreme!
Pozdrav!
[ lancia88 @ 23.08.2004. 20:29 ] @
Pozdrav,
pa i Golf je postao pitanje "mode". U odsustvu poznavanja kriterijuma, vecina se prilagodjava "modi", sisamo se kratko, nosimo sto manji mobilni, odmah upraznjavamo nove izraze, tu se negde uklapa i prica o Golfu. Ja licno nisam ljubitelj ovog vozila iako zaista nemam sta da mu sporim, njegova precenjenost je izraz pomodarstva ali su mu kvaliteti neosporni. To je jasno pomenuo i Markom kao i Ivan, samo kriterijumi za odluku za bas Golf su uglavnom vezani za prvopomenuti trivijalni nacin odlucivanja. I opet je verovatno potpuniji osecaj kada kupis polovnog Golfa nego novog Yuga, tu ima necega ali da se preteruje sa Golfom i to je tacno, narocito u zaista suludom poredjenju cena Corse i Golfa sto je vrlo cesta pojava.
pozdrav
[ McKracken @ 23.08.2004. 20:58 ] @
Pctel, jel znas ti koliko kosta promena programa u firmi kao sto je Zastava? Skuplje je nego da je sruse i naprave novu fabriku kosilica za travu. Tacnije, trebalo bi drzava plati nekome da je srusi :)



Inace, fora sa Golfom je sto je toliko pouzdan i da je odrzavanje nekoliko puta jeftinije od bilo koje Corse ili (nedajboze) Yuga.
[ Zephyros @ 23.08.2004. 21:01 ] @
Ako bi Vlada ukinula Zastavu (ma sta to znacilo) onda bi i carine pale, a to oni ne zele. Ne samo sto bi drzava ostala bez znatnog prihoda nego bi porastao i uvoz polovnjaka sto je lose na makroekonomskom nivou. Stvarno ne znam ko ce se odluciti da odustane od ovoga i da plus ima jos 10,000 radnika na ulici.

Bugari dopustaju uvoz do 14 godina i ja mislim da je to bolja odluka. Skoro svi automobili kod nas su ili: imali tesku havariju ili su u tih 5-6 godina skinuti sa lizinga sto ce reci presli po 300KKm...

Moj predlog: Dozvoliti uvoz polovnih kola koja na granici mogu da prodju tehnicki pregled.
[ HoT_Steppa @ 23.08.2004. 21:10 ] @
Zastava ima i drugi problem, dug prema ino partnerima. Zato je od krucialnog znacaja da sredi racune sa Fiat-om, a to se moze resiti nekim vrstama kompenzacija, tipa da proizvodimo neki njihov model koji upravo se skida sa njihovog programa tipa Bravo-Brava ili Punto 2, znaci uzmemo njihove masine sklopimo ugovor da to nastavimo da proizvodimo, uposlimo ljude i vratimo im dug. Ne znam ostalima koliko dugujemo.
Sve je resivo, samo treba malo zelje, muke i pameti.
Golf nije nista vise pouzdan od jednog Ford Eskorta ili Opel Kadeta, igrom slucaja imam Forda iz doba Golfa 2 (Eskort '87) i za 6 godina koliko je kod mene nisam nista radio na njemu, osim ulja ,svecica,paknova, dobosa i auspuha, znaci potrosnog materijala. A nije ni jeftiniji, nego su Turci provalili sta mogu da proizvode pa krs i kamen od kvaliteta (gori od naseg yuga) rezervnih delova proizvode i prodaju, a kome ce nego vranama kao sto smo mi i svi koji misle kao mi, znaci Golf - mit, kult...
Kad kupis takav jeftin deo, umesto originalnog, imaces utisak i da nisi skocio sa Yuga na Golfa jer ti se isto toliko kvari. A ko kupi originalan deo, on isto kosta k'o za Forda ili Opela, pricamo samo o nemackim automobilima, francuzi i italijani su nesto drugo, iako Turci prave delove i za Fiat.
Gde je tu usteda, i jos je auto preplacen?
[ lancia88 @ 23.08.2004. 21:27 ] @
Pozrdav,
eh, fora kod Golfa u slucaju koji sam opisivao NIJE u tome sto je pouzdan i jeftin za odrzavanje, nazalost, iako je to tacno (doduse odrzavanje je diskutabilno upravo zbog kvaliteta delova). Lonac auspuha se kupuje za 700-900 dinara ali ne izdrzi duze od 6-7 meseci a korpa, lamela... Slican slucaj je i sa kadetom/astrom a sto se tice odrzavanja Corse iz '89-e, to je podjednako skup sport kao i sa Golfom iz te godine pa bas i ne lezi to poredjenje dok su ima na pijaci zaista slicne cene iako ih deli 10-ak godina.

Citat:
Zephyros: Ako bi Vlada ukinula Zastavu (ma sta to znacilo) onda bi i carine pale, a to oni ne zele. .


Ni ovo nije bas realno, carina je carina i retko se donosi uredba o izuzecu odredjene robe od carinskih dazbina. Takve uredbe mahom imaju stimulativni karakter (eto nedavno je to primenjeno na opremu za video-produkciju) ali ih svaka Vlada veoma nerado donosi. Rasformiras na neki nacin Zastavu, spustis starosnu granicu za uvoz automobila na 10 godina i ostavis iste dazbine (oko 45% od osnovice az carinjenje) i eto prihoda. Nema tu logike za ukidanje carine.
pozdrav
[ BluesRocker @ 23.08.2004. 21:49 ] @
Citat:
pctel:
Koliko je meni poznato, mi jedna domaca fabrika ne proizvodi bicikle.

Fabrika bicikala Partizan Subotica.
[ BluesRocker @ 23.08.2004. 22:07 ] @
@lancia88
Nisam nista mislio za tebe licno, vec za mladje koji su pod uticajem glupih americkih filmova i ne mogu da izadju bez mobilnog, automobila, zlatnih lanaca, gela/ulja za kosu i litre dezodoransa. To ih samo na pogresan nacin usmerava kroz zivot, jer u zivotu treba nesto steci, lako je sp....i. Imam i ja mobilni telefon, ali mi sve to sa mobilnim telefonima sve vise lici na perverziju. Za tvoju informaciju, nisu svi fiksni telefoni sa brojcanicima, ja imam lep bezicni panasonic. Na televizoru u boji hvatam 15 kanala preko obicne antene (sa pojacavacem). Vise volim da odem ko covek u bioskop medj ljude i da uzivam u velikom ekranu, nego da sam u sobi gledam neki film. I vise bih voleo da je ovo era mira i blagostanja u svetu nego era gde gomila orangutana obozava neke aparate i salju jedni drugima sms/mms a isto tako mogu i da se dovikuju s jednog brda na drugo. Ovo se vec udaljilo od teme.

Sto se tice zabrane uvoza polovnih automobila, to nije nikakva restriktivna mera. I ja mogu da zabranim komsijama da mi bacaju djubre preko ograde. To je moja stvar. Niko ti ne brani da kupis nov auto i da na njega platis carinu. Tvoj je problem ako nemas za to novaca. Uvek mozes da kupis polovan strani automobil ovde, od nekog ko ga je kupio novog.
[ HoT_Steppa @ 23.08.2004. 22:19 ] @
Oni koji se pozivaju na situaciju u drugim zemljama zapadne Evrope precutkuju ono sto je u ovom slucaju najbitnije: tamo nema ogranicenja sto se tice uvoza, ako imas para mozes u nemacku da uvezes iz Amerike polovnog Amerikanca od 50 godina, ali ces brale to i da platis!
U Nemackoj se stimulise kupovina novih kola i to kreditima, lizisinzizizizima i olaksicama na porez (ide u istu kasu, drzavnu) a ti mozes da vozis polovan auto od koliko god hoces godina , ali ces da placas porez na tako star auto, sto je stariji to veci porez. Kako to onda primeniti kod nas? Pa najgora sirotinja bi placala najveci porez na automobile a bogatasi bi imali jos vece olaksice kod poreza jer voze nove automobile!
Kad se sve ovo stavi na vagu, izvaga, izrazmisli dodje se do zakljucka da je sadasnja situacija i vise nego idealna za nas kupce i vozace starijih kola, osim po Zastavu...
[ Gojko Vujovic @ 23.08.2004. 22:33 ] @
Čuo sam da postoje povlašćene kategorije ljudi kojima je dozvoljen uvoz vozila starijih od 6 godina. Kao primer su navedeni vojni penzioneri (ili invalidi, nisam sasvim siguran koja od tih kategorija), a verovatno postoje još mnogi.

Može li ovo da se proveri i sazna? Deluje kao dobar i legalan način, nađeš nekoga da ti uveze auto i voziš ga registrovanog na njegovo ime, tu te ništa ne sprečava.
[ MyWay @ 23.08.2004. 22:39 ] @
Samo ako nađeš invalida da uveze onda treba da uvezeš invalidsko vozilo, zar ne?
[ ghost2k3 @ 23.08.2004. 22:58 ] @
Ma nek od zastave naprave firmu koja uvozi polovne automobile, malo ih
dotera i prodaje. I eto para. Kad ovi domaci sverceri mlate pare sto ne bi i
oni. Uzmu negde povoljno vecu kolicinu automobila ... Ovo sto sad prave je
smesno. Ne da je smesno za strane automobile, nego je smesno za automobile
koje je ta ista fabrika pravila ranije.
A tranzicija je za neke bolna. Nek im drzava da neku zemlju nek obradjuju,
nece propasti. Gde su ti silni eksperti sto cuda prave po svetu, sto nesto
ne smisle.
[ HoT_Steppa @ 24.08.2004. 09:12 ] @
Posto je neko pomenuo uvoz preko povlascenih lica, za vojne penzionere to nije tacno,a da je tacno, pa svako bi mogao da nadje jednog da mu uveze neki auto.
Invalidi su neka druga kategorija, ali ja mislim da je to skoro ukinuto ili veoma zakomplikovano tako da se ne isplati.
Bilo je prica da ce i vlasnici Wartburga, Trabanta, Fica i Peglica imati pravo da uvezu polovan auto do 10 godina, posto svoj stari vise nece moci da registruju, ali samo ako su vlasnici duze od 3 godine. Primer je moj komsija, koji je cuvao totalno havarisanog Wartburga samo zbog papira jer je bio vrana, mislio je da ce da ga puste da uveze polovnjak do 10 godina, ali tropa...
Postoji jos jedna mogucnost za uvoz polovnjaka starijeg od 6 godina, ali to je za ljude sa puno energije, zivaca i znanja:
Kupite ovde papire od istog auta koji hocete da uvezete (totalno havarisanog) ali OBAVEZNO registrovanog i nadjete takvog stranca. Onda ga lepo rasturite na sastavne delove znaci ogolite skoljku da na njoj nista ne ostane, isto vazi i za motor, Onda lepo odete da ocarinite skoljku i motor (za to imate pravo), oni vam prekucaju nove brojeve sasije i motora i dobili ste auto na Yu table!
Za one koji misle da skinu samo sedista i tapacirung pa da takvu skoljku teraju na carinu, odmah da im ustedim trud, nece ni da pogledaju! Znaci GO GOLCAT lim od karoserije bez apsolutno icega!
I onda neka mi neko kaze da nema uvoza starijeg od 6 godina!
[ drdrksa @ 24.08.2004. 09:23 ] @
Citat:
Sto se tice pocetka topica drdrkse, on je mogao lepo da kaze da mu je krivo sto nije kupio Golf-a 2 kad su svi kupili, pa mu je sad skupo da ga kupi (opste je poznato da je Golf 2 sad skuplji nego pre 3 godine). E pa sorry, prosao voz.


Uopste mi nije krivo niti imam koji razlog da mi bude jer ja licno ne zelim Golfa, ono je bilo samo kao poredjenje sa Yugom. Ne vidim odakle ti ideja i kompleks da me prozivas da mi je krivo. Svasta ....

Citat:
Inace imam veliku averziju prema Golf-u kao marki ...


Tvoj licni problem, da ne kazem nedostatak. Hajde, cekam da kazes da je Yugo bolji od Golfa II ...

Inace, Yugo kada se pojavio bio je u klasi Golfa I. Pogledajmo koliko je od toga vremena napredovao Golf a koliko Yugo. Pa da je Yugo napredovao 20% koliko Golf, mogao bi se nazvati normalnim automobilom, no on je napredovao 0% (osim ako ne racunate plasticne budzevine, da ne kazem spojlere na novim modelima Yuga) i to je cinjenica koju zadrti ovde nece da priznaju.

Ja, kao obican gradjanin zelim da mi drzava omoguci izbor da kupim ono sto ja zelim (svaka roba ima svoga kupca), a ona to ocigledno ne radi i ja sam nezadovoljan. Nema tu meni sta da bude krivo ili ne ....
[ Zephyros @ 24.08.2004. 09:46 ] @
Citat:
Inace, Yugo kada se pojavio bio je u klasi Golfa I.


Zar nije VW imao jedan jos manji model - Polo ?

2 HoT_Steppa:

Ima i prostija varijanta. Nadjes havarisan, a registrovan auto. Uzmes dokumenta i onda trazis takvog stranca. Posle se pomolis Bogu da ti niko nenkontrolise broj motora, a to ce se desiti nikad i maaalko opreza pri prelaski granice, mada opet kazem, starija kola ni oni ne kontrolisu. meni je samo jednom madjarski carinik zavirivao pod haubu jer sam imao tek uvezen auto, ali ni tada nije kontrolisao broj vec onako...

Mnogi policajci ovako su dosli do kola, jer njih sve i da zaustave...

[ pctel @ 24.08.2004. 09:59 ] @
Citat:
Onda lepo odete da ocarinite skoljku i motor...
I onda neka mi neko kaze da nema uvoza starijeg od 6 godina!

Evo i ja da malo eksploatisem google, pa da pricam o stvarima o kojima nemam nikakvog iskustva. Evo nekih citata, sa sajta http://www.carinskatarifa.com

Citat:
P:Da li mogu da se uvezu posebno motor ili školjka za automobil stariji od 6 godina. Šta to podrazumeva? Da li školjka može da ima sve sem motora i da li motor podrazumeva sve sem ono što pripada školjci?

O: Dozvoljen je uvoz ili školjke ili motora. Ako oboje uvezete nećete moće da registrujete takvo vozilo i bićete u carinskom prekršaju. Pitanje šta je to školjka ili motor je čisto retoričko pitanje, jer je dozvoljen uvoz svih delova vozila, a školjka i motor imaju serijske brojeve te se samo oni mogu prilikom registracije kontrolisati.


A onda, par meseci kasnije, na isto pitanje sledi drugaciji odgovor:

Citat:
P: Kupio bih motor automobila koji je stariji od 6 godina. Da li takav motor mogu da uvezem kao rezervni deo i koliki bi bili troškovi carine prilikom uvoza?

O:Iako mi nismo uspeli da pronađemo propis koji bi Vam to zabranjivao, treba da imate u vidu da smo na sajtu Savezne uprave carina, među pitanjima i odgovorima, pronašli odgovor na slično pitanje. U tom odgovoru se kaže da nije dozvoljen uvoz školjke automobila koja je starija od 6 godina.


Sve u svemu, to nije tesko proveriti, i skoljka i motor imaju serijski broj, pa se pokusaji zloupotrebe mogu lako otkriti i kazniti kao carinski prekrsaj. Ono sto je uobicajeno za carinske prekrsaje je da ne samo sto ce prekrsilac biti kaznjen, vec ce mu i predmet prekrsaja biti trajno oduzet. Cak i ako je moguce samo carinjenje i registracija, to je prilicno riskantan potez jer u zakonu jasno pise "zabranjen je uvoz vozila starijih od 6 godina", pa ces godinama razmisljati da li ce da se pojave pretsavnici zakona i kazu "dobar dan, hocete biti ljubazni da nam date kljuceve ili cemo biti primorani na primenu sile..."
[ Zephyros @ 24.08.2004. 10:14 ] @
xaxa carinski prekrsaj !

Smesne stvari za nase prilike. Kod nas je uvoz polovnjaka izuzetno dobro organizovan biznis, a dokaz za to je da je konkurencija tako velika da se ljudima skoro i ne siplati da idu preko i sami, licno, kupuju kola. Osim sto ce mozda imati satisfakciju da licno odaberu auto za sebe.

Radi se u nekoliko ekipa. Jedna je u npr. EU, druga prevozi, treca je carina, zatim raznorazni serviseri i na kraju prodajni deo. Iskreno jos nisam cuo da neko radi celu liniju sam ( na veliko) dakle cak su i tu izdeljeni i specijalizovani !
[ lancia88 @ 24.08.2004. 10:30 ] @
Pozdrav,
ovako stoje stvari: dok je na snazi bila uredba o dozvoli uvoza vozila starih do 12 meseci (1 godina) povlascena kategorija su bili invalidi sa invaliditetom od najmanje 60% u II kategoriji ili I kategorija. Oni su mogli da uvezu vozilo bez ogranicenja starosti ali uz zabranu otudjenja koja je unosena na carinsku deklaraciju i u saobracajnu dozvolu. To vise nemaju pravo.

Naredni nacin je tzv. Uvozna dozvola koja se sticala na osnovu potvrde nasih ambasadi u inostranstvu da je korisnik dozvole proveo najmanje (mislim) 6 godina neprekidno ili (mislim) 10 godina sa prekidima ne vecim od 6 meseci u toj i toj drzavi. Sada mu se izdaje dozvola da uveze svoj automobil/kamion/belu tehniku/pokucstvo /itd obzirom da se vraca sa privremenog rada. Na osnovu te dozvole (koja je vremenski ogranicena na 1 godinu od dana izdavanja) on uvozi svoje vozilo ili tudje za sta dobije novce (cuvana kupovina uvozne dozvole) takodje uz zabranu otudjenja od 2 do 5 godina.
Popularan nacin carinjenja skoljke i bloka (tako se radilo a ne sasije i motora) je zasnovan na mogucnosti uvoza delova za vlastito REGISTROVANO vozilo i to tako sto se mora uvesti odvojeno, tj. ne moze celo vozilo biti sastavljeno. Zakon propisuje i carinjenje ostalih rezervnih delova ali ovo su nosioci identifikacionih brojeva pa oni moraju kroz carinu a ostali delovi mogu biti od bilo kud pa zato ne podlezu carinjenju jer je to u praksi neizvodljivo. Pre dve godine otprilike, carinskom uredbom ne dozvoljava se uvoz skoljke, ostaje dakle samo blok motora. Uredba je defakto protivzakonita, MUP nema nikakve nove instrukcije po tom pitanju ali prvu instancu tj.Carinu ne prolazis i tu je kraj.

Postoji i jos jedan naporan nacin: testamentom neko nekome ostavi vozilo iz inostranstva i onda krecu brojne molbe po ministarstvu za spoljnu trgovinu da se dobije njihovo misljenje i saglasnost, pa sa time u SUC (carina) pa njihovo misljenje i onda u proces uvoza vozila. U praksi postupak se retko primenjivao, funkcionisao je i u formi poklona a ne samo testamenta i trajao je oko 3 meseca. Licno imam samo podatke o uspesnosti ali ne i o neuspesnim pokusajima pa ne mogu reci koliko je generalno bio funkcionalan..

Slicna prica je funkcionisala i preko auto-klubova do donosenja novog zakona o donacijama, kao i u humanitarnim organizacijama ali uz stalnu obavezu da vozilo svakih 6 meseci napusti zemlju i vrati se.

Price o Trabantima itd. nikada nisu postojale cak ni u formi nekakvog predloga skupstini, zasnovane su na ideji u razvijenom delu Evrope da drzava plati vlasniku svaki stariji automobil i uz njegovu saglasnost ga ukloni sa ulice (primer Italija) ali osim te male novcane nadoknade nema drugih beneficija. Evropska resenja tog pitanja su razlicita: Svajcarska ima veoma rigorozan tehnicki pregled koji se tesko moze proci (sa nasim TP-ma zajednicki je samo naziv) ali zato je uvozna dazbina zasnovana samo na kilazi vozila pa biraj sam hoces li staro ili novo. Nemacka recimo na pumpama toci samo bezolovni benzin, pa ako imas stariji auto, kupis bocicu aditiva i dodas ga u rezervoar ali ko bi se sa time bas zezao, ljudi sami od sebe napustise Super. U vecini zemalja su premije osiguranja destimulativne za starija vozila pa ko voli nek' izvoli. Visok standard diktira sindrom 5 godina starosti jer je to najcesci rok otplate vozila u inostranstvu a za teretna cak rok rentabilnosti, sa njime im prestaje vrednost.

Dakle, postoje nacini ali su ipak uslovljeni visim standardom. Mi smo ipak iz neke druge price.

pozdrav
[ darko @ 24.08.2004. 11:44 ] @
Citat:
Zephyros: xaxa carinski prekrsaj !

Smesne stvari za nase prilike. Kod nas je uvoz polovnjaka izuzetno dobro organizovan biznis, a dokaz za to je da je konkurencija tako velika da se ljudima skoro i ne siplati da idu preko i sami, licno, kupuju kola. Osim sto ce mozda imati satisfakciju da licno odaberu auto za sebe.

Radi se u nekoliko ekipa. Jedna je u npr. EU, druga prevozi, treca je carina, zatim raznorazni serviseri i na kraju prodajni deo. Iskreno jos nisam cuo da neko radi celu liniju sam ( na veliko) dakle cak su i tu izdeljeni i specijalizovani !


Pa sad, pitanje je da li se ili ne isplati ljudima da idu preko da bi uzeli auto. Da zaobidjemo tu pricu da svako voli sam da izabere problem je u kakvom su stanju automobili koji se dovoze ovde. Pricao sam i znam nekoliko njih koji rade doticni "uvoz" i svi su mi rekli da je bar 70-80% automobila manje vise havarisano i tek onda se sredjuju ovde. Ok je da mu fali levi far i krilo pa ce ovaj da zameni ali cesto je mnogo, mnogo vise. Evo komsija mi kaze da cesto uzima dva ista automobila, jedan udaren od napred, drugi od pozadi, spaja ih i prodaje kao da je sve u redu. Uzas. Da ne pricamo sto svi dizeli dovuceni ovamo imaju po 50.000-100.000km predjenih a u stvari je to 200.000-300.000km. Pa nije ga svaba kupovao da bi mu stajao u garazi. Ja znam kad sam u maju ove godine dovezao svoju vectru, tamo u onom kavezu(luka Beograd) je samo jos jedan auto sem mog bio u voznom stanju... I sad evo znam konkretno na svom primeru jer me je vectra zanimala, vecina njih se ovde prodaje 5500 pa otprilike do 7000€ a tamo ne mozes da nadjes neku koja valja a da je ispod 5500-6000€. Naravno mozes, ali da je uzmes od Grka, Turaka, Poljaka, nasih ljudi koji valjaju automobile kao i ovi ovde. Tako da ipak mislim da je ipak bolje resenje da ako neko ima prilike i mogucnosti ili ima nekog gore da ipak ode tamo da uzme auto mislim da ce bolje proci.
[ Zephyros @ 24.08.2004. 12:53 ] @
nije Nemac lud da da auto ispod cene kako to nasi ljudi pogresno misle da su tamo automobili za DZ. Ne. Radi se upravo o tome da su usluge opravke izuzetno skupe i takve i samo takve, dakle manje ili vise havarisane automobile, uvoze nasi.

Zato na pijaci nemojte ni pitati da li je bio udaran. Bio je sigurno ili se radi o drugoj varijanti: taxi, dostavno vozilo, beli karavani 5god=cca300.000km.

Ima i jos jedna kategorija, a to su automobili koji su ocuvani, ok, malo presli, ali su doziveli izuzetnu havariju na motoru primer preskakanje/pucanje zupcastog kaisa. Pogotovo OPELi kojima je vodena pumpa vezana na kais...

Ako se zadesite na nekom gr. prelazu prema HR ili H obratite paznju sta se sve uvozi na kamionima. Bicete zapanjeni. Auto potpuno slupan, ali 6 god star 50,000km da ne poverujete da ce se sijati na nekoj pijaci za nedelju dve. Prodavac ce vam pricati kako ga je vozio pop samo do crkve ostala Biblija, penzionerka nepusacica...