[ Tasa Čobanin @ 23.10.2004. 17:58 ] @
Pomagajte,

zna li neko nešto o četvorotaktnim motorima?





[Ovu poruku je menjao bakara dana 21.05.2007. u 14:47 GMT+1]
[ cicika @ 24.10.2004. 20:51 ] @
Malo istorije

Motor sa unutrašnjim sagorevanjem konstruisao je Nikolas August Otto (1832-1891) po kome se ovaj motor naziva i Oto motor. Ovaj pronalazak bio je prva praktična alternativa parnoj mašini.

Otto je napravio prvi benzinski motor 1861. godine. Tri godine kasnije oformio je partnerstvo sa velikim Nemačkim industrijalcem Eugenom Langenom sa kojim razvija poboljšanu verziju motora koja 1867. osvaja zlatnu medalju na Pariskoj Izložbi.

1876. Otto konstruše četvorotaktni motor sa unutrašnjim sagorevanjem, najsličniji onom koji poznajemo danas. Četvorotaktni ciklus patentirao je 1862. francuski inženjer Alphonse Beau de Rochas ali kako je Otto prvi konstruisao sam motor do danas ciklus je poznat kao Ottov ciklus.

Zanimljivo je da je u Ottovoj firmi radio i Gottlieb Wilhelm Daimler kao tehnički direktor. Daimler je 1882. napustio ovu firmu i zajedno sa Wilhelmom Meybachom osnovao sopstvenu. 1885. patentirali su četvorotaktni motor sa karburatorom koji je omogućavao upotrebu benzina kao osnovnog goriva. Prvi od motora isprobali su na bicikolu (ovo je verovatno i prvi motorcikl ikad napravljen), zatim na kočiji sa četiri točka (1886.) i na čamcu (1887.). 1889. su dizajnirali i napravili prvi automobil. 1890. osnivaju Daimler-Motor-Gesellschaft, firmu koja 1899. pravi prvi Mercedes.

Pored Otto-a, u ovoj oblasti radio je i Rudolf Diesel. Njegov rad bio je usmeren razvoju četvorotaktnog toplotnog motora čiji bi ciklus bio što bliži Karnoovom. 1890. je došao na ideju dizel-motora koji danas poznajemo. 1892. je dobio i nemački patent a dokumentaciju o samom motoru objavio pod naslovom Theorie und Konstruktion eines rationellen Wäremotors (Teorija i konstrukcija racionalnog toplotnog motora). Uz podršku firmi Maschinenfabrik Augsburg i Krupp proizvodi seriju sve uspešnijih modela što kulminira 1897. kada je demonstrirao jednocilindrični, četvorotaktni motor od 25ks.

Motori sa unutrašnjim sagorevanjem

Motor sa unutrašnjim sagorevanjem podrazumeva uredjaj kod koga i reaktanti sagorevanja (oksidant, najčešće vazduh, i gorivo) i produkti sagorevanja služe dobijanju radne energije. Konkretnije, energija se dobija iz toplote oslobodjene sagorevanjem smeše oksidanta i goriva. Koristan rad dobija se kao rezultat delovanja vrelih, gasovitih produkta sagorevanja na pokretnim delovima motora kao što su klipovi, lopatice turbine ili brizgaljka.

Prema tipu ciklusa motori sa unutrašnjim sagorevanjem dele se na dve grupe – motore sa kontinualnim i motore sa isprekidanim sagorevanjem. Kontinualno sagorevanje podrazumeva stalan protok goriva i vazduha kao i njihovo konstantno paljenje (mlazni motori kod aviona, npr.). Isprekidano sagorevanje podrazumeva da se u odredjenom ciklusu,periodično, konačne količine vazduha i goriva pale i potom prolaze kroz ostale delove ciklusa. Ovo je tipično za benzinske i dizel motore sa klipovima kakve vidjamo u automobilima.

Pored ove, postoje i podele motora sa unutrašnjim sagorevanjem prema tipu goriva i metodi ubrizgavanja, načinu paljenja, načinu kretanja klipova (pravolinijski i rotacioni), rasporedu cilindara, broju taktova u ciklusu (dvotaktni, četvorotaktni), tipu rashladnog sistema i prema tipu ventila i njihovoj lokaciji.

Rad motora sa unutrašnjim sagorevanjem predstavlja se kao niz termodinamičkih procesa. Kod motora sa kontinualnim sagorevanjem ovo procesi se odigravaju simultano dok kod druge vrste procesi slede jedan za drugim i njihovo vremensko pojavljivanje se može jasno ograničiti. Sa izuzetkom raketnih motora, motori sa unutrašnjim sagorevanjem uvlače vazduh spolja a zatim ili uvode gorivo u vazduh ili obrnuto i kompresuju dobijenu smešu, pale je, ekstraktuju rad gasovitih produkta sagorevanja ekspanzijom i na kraju izduvavaju ostatak gasova.

Najuobičajeniji motori sa unutrašnjim sagorevanjem u upotrebi su benzinski i dizel četvorotaktni motori. U ovo grupu takodje spadaju gasne turbine, supersonični motori, raketni motori sa potiskivanjem.


[Ovu poruku je menjao cicika dana 24.10.2004. u 22:46 GMT+1]
[ cicika @ 24.10.2004. 20:56 ] @
Princip rada četvorotaktnih motora

Četiri termodinamička ciklusa prikazana na slici odigravaju se sukcesivno sledećim redosledom:

1. usisavanje – ventil je otvoren i klip se spušta što kreira parcijalni vakuum koji uvlači gorivo i vazduh (kod benzinskog motora, a kod dizela je malo drugačije) u cilindar

2. kompresija – oba ventila su zatvorena, klip se spušta i na taj nači kompresuje smešu. Pred sam kraj ovog dela ciklusa smeša se pali

3. sagorevanje – kako su oba ventila i dalje zatvorena, pod dejstvom zapaljenog gasa koji se širi, klip se ponovo spušta (u ovom delu ciklusa se vrši koristan rad koji se iskorišćava za dobijanje energije)

4. izduvavanje – drugi ventil se otvara, klip se podiže i gas izbacuje iz cilindra



Četvorotaktni motori su takozvani klipni motori. Osnovni delovi su cilindar i klip neznatno uži od cilindra. U vezi sa njima postoji nekoliko specifičnih termina:

1. zapremina na donjoj mrtvoj tački (VBDC – Volume at Bottom Dead Center) definiše se kao zapremina izmedju glave cilindra i čeonog zida klipa kada je klip u najdaljem položaju od glave cilindra

2. zapremina na gornjoj mrtvoj tački (VTDC – Volume at Top Dead Center) definiše se kao zapremina izmedju glave cilindra i čeonog zida klipa kada je klip u najbližem položaju glavi cilindra – zapremina kompresionog prostora

Razdaljina koju klip predje ozmedju VBDC i VTDC naziva se hod klipa,razlika ovih zapremina čini radnu zapreminu klipa dok je odnos ove dve zapremine VBDC/VTDC poznat kao stepen kompresije.

[ -zombie- @ 31.10.2004. 20:11 ] @
jedna slika vredi hiljadu reči..

http://auto.howstuffworks.com/engine4.htm

jedna animacija ima hiljadu slika..

:-P
[ Aleksandar Marković @ 31.10.2004. 22:47 ] @
za jednotaktni motor....

http://www.elitesecurity.org/tema/63149
[ stil @ 01.11.2004. 09:13 ] @
Evo još jednog teksta u vezi istorijskog razvoja klipnih motora.

ISTORIJSKI RAZVOJ KLIPNIH MOTORA SUS

Iz burne i duge istorije razvoja klipnih motora izdvojiće se samo interesantniji datumi kao što su:

- 1860 god. Leonar (Leonir) konstruiše prvi klipni motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji je usisavao gasnu smešu koju je palio varnicom na pola hoda klipa od od SMT nakon čega je vršena ekspanzija i izduvavanje.Motor je radio bez prethodnog sabijanja tako da je stepen korisnosti bio minimalan zbog čega ovakav motor nije mogao konkurisati parnoj mašini.

- 1862 god. Bo d`Roša (Beau de Rochas) je definisao teorijski proces četvorotaktnog motora i pokazao da,radi poboljšanja efikasnosti,motor mora izvršiti sabijanje smeše pre sagorevanja.

- 1876 god. Oto Nikolaus (Otto Nikolaus) realizuje prvi gasni klipni motor koji je radio po četvorotaktnom principu, sa sabijanjem gasne smeše i upaljenjem pomoću električne varnice,tako da je posedovao relativno povoljan stepen korisnosti.Takav motor nastavio je da se usavršava sve do današnjih dana.

- 1882 god. Clerk (Clark) je realizovao gasni motor koji je radio u dva takta.

- 1887 god. Daimler i Benz su iskoristili klipni motor za pokretanje putničkog automobila,nakon čega je usledio brz razvoj motora.

- 1890 god. Rudolf Dizel(Diesel) postavlja teorijske postavke ciklusa motora sa samopaljenjem putem sopstvene energije sabijanja svežeg punjenjenja.

- 1892 god.Rudolf Dizel realizuje prvi dizel-motor koji je radio po prethodno opisanom ciklusu i dozira gorivo putem ubrizgavanja u cilindar sa prethodno sabijenim vazduhom do temperature iznad samopaljenja goriva.

- 1956 god. Feliks Vankel (Felix Wankel) realizuje prvi rotacioni motor koji je komercijalno prihvatljiv i konkurentan postojećim klipnim motorima.

Od svog nastanka pa do danas klipni motor SUS je se brzo razvijao i usavršavao prateći približno eksponencijalnu krivu.Nažalost, ni do danas ovaj motor nije postigao svoje savršenstvo niti rešio sve probleme i zahteve koji se postavljaju pred njega.Zbog toga se on i dalje intezivno istražuje i usavršava.

Osnovni pravci daljeg razvoja i usavršavanja današnjih klipnih motora su:
- usavršavanje obrazovanja smeše i sagorevanja u cilu povećanja ekonomičnosti i smanjenja toksičnosti motora;

- povećanje specifične snage motora primenom turbopunjenja;

- omogućenje korišćenja alternativnih goriva;

- povećanje snage motora putem povećanja brzohodnosti motora;

- usavršavanje konstrukcije u cilju smanjenja mehaničkih i toplotnih gubitaka (adijabatski motori i sl.);

- pobojlšanje ekoloških karakteristika i

- primena elektronske regulacije rada motora.


Izvor:OSNOVE KLIPNIH MOTORA sa unurašnjim sagorevanjem /Mašinski fakultet univerziteta u Beogradu/Stojan Petrović,Miroljub Tomić/
[ Tasa Čobanin @ 02.11.2004. 20:29 ] @
ne�to u vezi sa termodinamikom


[Ovu poruku je menjala cicika dana 15.09.2005. u 13:08 GMT+1]
[ stil @ 03.11.2004. 11:44 ] @
RADNI CIKLUSI MOTORA

Radni proces u motoru se odvija po ciklusu koji se ponavlja tokom vremena.Tokom jednog ciklusa se , na račun razvijene toplote sagorevanjem goriva,dobija rad.Što je radni ciklus pravilniji i povoljniji to je za datu količinu sagorelog goriva veća razvijena snaga,odnosno bolja ekonomičnost motora.Da bi se uočili faktori od kojih zavisi kvalitet odvijanja radnog ciklusa motora,proučiće se ukratko tok odvijanja kružnog procesa u motoru.

Na žalost,stvarni ciklus koji se odvija u motoru,je veoma kompleksan,pa čak još uvek nedovoljno poznat i usavršen.Zbog toga se radi lakšeg razmatranja i upoređenja,veoma često,pri razmatranju i analizi,uvode izvesna uprošćenja.Pri tome se najčešće posmatraju tri vrste radnih ciklusa i to:termodinamički ciklusi,teorijski ciklusi i stvarni ciklusi.

TERMODINAMIČKI CIKLUSI

Termodinamički ciklusi su idealizirani ciklusi koji , sa dosta uprošćenja i pretpostavki, pojednistavljuju stvarni radni ciklus pokazujući razne načine i mogućnosti odvijanja zatvorenog kružnog procesa u termodinamičkom smislu.Ovi ciklusi,s obzirom da se mogu jednostavno analitički interpretirati,uglavnom služe za globalno upoređenje efikasnosti odvijanja nekog zatvorenog kružnog ciklusa koji se odvija pod određenim pretpostavkama.Osnovne pretpostavke pri razmatranju termodinamičkih ciklusa su sledeće:

1. - radna materija je gas čiji se sastav ne menja tokom radnog procesa;

2. - radna materija je idealan gas čija se svojstva ne menjaju tokom ciklusa;zbog toga specifične toplote radnog gasa ostaju konstantne,bez obzira na promenu temperature;

3. - proces sagorevanja i izmene radne materije se zamenjuje dovođenjem i odvođenjem toplote iz ciklusa i

4. - procesi sabijanja i širenja su bez toplotnih gubitaka,odnosno, odvijaju se adijabatski.

Kao što se može primetiti, temodinamički ciklusi uvode dosta gruba uprošćenja koja su daleko od realnosti.Pri tome se može čak uzeti da je radni fluid čist vazduh(dvoatomni gas) ili bilo koji drugi fluid (sa većim brojem atoma u molekulu).Međutim, ovakva uprošćenja omogućuju lako analitičko upoređenje efikasnosti odvijanja radnih ciklusa koji se odvijaju na različite načine.

Vrste termodinamičkih ciklusa

Bazu svih termodinamičkih kružnih ciklusa čini idealni Karno (Carnot) ciklus koji se ne može realizovati u klipnom motoru SUS,ali koji definiše važan postulat:ekonomičnost ciklusa je utoliko veća ukoliko je veći odnos maksimalne prema minimalnoj temperaturi ciklusa(Tmax/Tmin)

Osnovni kružni termodinamički ciklusi interesantni za klipne motore sa unutrašnjim sagorevanjem su:

1- oto-ciklus, odnosno ciklus sa dovođenjem toplote pri konstantnoj zapremini (V=const.)

2- dizel-ciklus, odnosno ciklus sa dovođenjem toplote pri konstantnom pritisku (p=const.)

2- sabate-ciklus, odnosno ciklus sa kombinovanim dovođenjem toplote ciklusu.
[ SpLaSh89 @ 15.09.2005. 00:49 ] @
mozete li mi dati neke informacije o ovome:
- primena i podela motora sus
- nepokretni delovi motora sus
- pokretni delovi motora sus
- osnovni pojmovi o sistemima na motorima sus

bio bih vam veoma veoma mnogo mnogo zahvalan...
[ stil @ 15.09.2005. 09:29 ] @
OSNOVNI DELOVI KLIPNIH MOTORA SUS



Glavni delovi klipnog rnotora SUS.

Na slici su prikazani osnovni delovi klipnog motora SUS.

U najopštijem slučaju svi oni se mogu svrstati u tri osnovne grupacije i to:

- Prvu grupu čine glavni pokretni delovi motora a to su:

- klip (1), koji čini donje pokretno dno radnog prostora i koji prima silu
pritiska gasova u cilindru;
- klipnjača(2), koja prihvata tu silu i pravolinijsko kretanje klipa pret-
vara u obrtno kretanje kolenastog vratila;
- kolenasto vratilo (3), koje predaje obrtni moment motora pogonskoj
mašini.

- Drugu grupu čine glavni nepokretni delovi motora a to su:

- donje kućište motora ili karter (4), koje zatvara motor sa donje strane;
- gornje kućište motora (5), koje zatvara prostor iznad kolenastog vratila
sa gornje strane;

- cilindar ili blok cilindara (6), koji okružuje radni prostor i vodi klip i
- cilindarska glava (7), koja zatvara radni prostor sa gornje strane.

-Treću grupu čine pomoćni uredjaji ili sistemi bez kojih je rad motora nemoguć. Najvažniji od tih sistema su:
- sistem razvoda radne materije;
- sistem ubrizgavanja goriva;
- sistem karburacije;
- sistem paljenja;
- sistem hladjenja;
- sistem podmazivanja;
- sistem nadpunjenja;
- sistem startovanja;
- sistem za stvaranje struje itd.

Radni proces se obavlja u prostoru omeđenom cilindrom, klipom i cilindarskom glavom. Tokom procesa klip se kreće od spoljne mrtve tačke - SMT (najudaljenije tačke položaja klipa od ose motora odnosno ose kolenastog vratila) do unutrašnje mrtve tačke - UMT (tačke najbliže osi motora). Pri tome klip obavlja jedan takt, odnosno prelazi hod klipa - S, opisujući u cilindru prečnika - D tzv. radnu zapreminu Vh. Dolaskom klipa u SMT u radnom prostoru preostaje tzv. kompresiona zapremina Vc. Ukupna zapremina radnog prostora je:
Vu =Vh+ Vc
Odnos ukupne i kompresione zapremine je veoma važna veličina koja se kao stepen sabijanja motora
ε =Vu / Vc =(Vh+ Vc )/ Vc







[Ovu poruku je menjao stil dana 15.09.2005. u 15:19 GMT+1]
[ Vannessa @ 21.05.2007. 13:34 ] @
Trebam pomoc!
Vidim da se razumijete u klipne motore, svaka cast..
Meni treba nesto o klipnim motorima zrakoplova, pa pomagajte ako znate
Imam neke smjernice po kojima bi to trebala obaditi:
Povijesni razvoj: motora, zrakoplova i klipnog motora
Klipni motor
Glavni dijelovi i načela rada 4 – taktnog motora zrakoplova
Sustav za napajanje gorivom
Smjesa goriva i zraka
Elementarni rasplinjač
Tipična izvedba rasplinjača
- sustavi s elektronskom regulacijom, ubrizgavanja goriva
- ostali elementi sustava za napajanje
Zaključak

o povijesti i razvoju jos i imam nesto, ali ovo o sustavu napajanja, smjesi goriva i zraka nemam pojma
smrc..

Hvala unaprijed!
[ vanmilo @ 01.03.2010. 13:50 ] @
Procitaj ovaj clanak pa ces vidjeti
Code:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ognjeslav_Kostovi%C4%87_Stepanovi%C4%87
[ Milorad Goronja @ 10.11.2012. 09:35 ] @
Treba mi hitno pomoc ako je moguce da sto prije odgovorite
Kombinovani ciklus kod dizel motora - sabate znaci sve o njima mi treba
[ Goran Mijailovic @ 10.11.2012. 09:43 ] @
SUS motori
http://www.elitemadzone.org/t74520-0
http://www.cbc.rs/archive/index.php/t-217-p-5.html
http://www.scribd.com/doc/78748537/motori-sus
http://www.scribd.com/doc/48574010/susmotpredav

Ciklus sa kombinovanim dovodjenjem toplote pri v=const i p=const (Sabathee ciklus) na strani 37 i dalje slika 52.
http://en.calameo.com/read/000533711ccac36c86efa

U sledecem pdf-u ima lepo objasnjeno:

ftp://161.53.116.242/Predavanj..._motorima_6c_za_predavanje.pdf

Nesto malo ima i ovde:
http://hr.wikipedia.org/wiki/Dizelski_motor
http://www.scribd.com/doc/44526453/2/Idealni-proces




[Ovu poruku je menjao Goran Mijailovic dana 10.11.2012. u 11:12 GMT+1]