[ Zephyros @ 19.12.2004. 16:21 ] @
Mnoge teme sam procitao ovde o Srbiji, ne bas sve, ali cini mi se da niko nije spomenuo dobijanje ekskluzive tj. uvozne dozvole za odredjenu robu.

Ranije za vreme SRJ palo mi je na pamet da uvozim neku robu. Malo se raspitujuci saznao sam da za sve uvozne poslove treba Savezna dozvola koju izdaje nadlezno ministarstvo. Nisam se dalje raspitivao.

Kasnije sam shvatio da se te dozvole dobijaju masnim podmicivanjima. Nego u vezi toga postoji jos jedan stos. Monopol. Dakle ne samo sto dobijete dozvolu, vec ste i jedini koji je ima !!! Da ne pricam koje su to mogucnosti za bogacenje pogotovo u zemlji gde je privreda stala i gde se uvozi sve i svasta.
[ Nabukodonosor @ 19.12.2004. 18:12 ] @
Ako mislis da na to da budes generalni zastupnik za neki brand, onda si u potpunosti u pravu. To je najbolji posao koji postoji. Ali mislim da za to treba dosta love. Zna li neko kakvu firmu treba otvoriti za to?
[ ilija1 @ 19.12.2004. 19:06 ] @
Dečki.......... exluziva više ne postoji u svetu, tj. veoma su redki slučajevi, jer se bazira na činjenici prodaj pa zaradi. Desi se da podeliš exluzivu nekoj firmi a ta firma ne ostvaruje dogovoreni promet, i što posle??? Ako očeš da prodaješ našu robu, samo izvoli (pogledaj naš site), dogovorit čemo se za dobru proviziju, recimo 2k€/kom.
[ superbaka @ 19.12.2004. 19:15 ] @
eksluziva jos uvek postoji!
[ Nabukodonosor @ 19.12.2004. 19:16 ] @
Ilija, mislim da ti nisi razumeo coveka.
[ ilija1 @ 19.12.2004. 19:52 ] @
....pa dobro, možda stvarno nisam razumio.
Kod nas nikakva dozvola sa strane države ti netreba, jer je to dogovor između dve firme.
A firme izbegavaju da daju exlzivu zbog gore navedenog. Normalno da to još postoji, ali je toga sve manje. Da bi stekao exluzivu za neki brand name moraš i sam nešto da značiš na tržištu, a ne da si početnik sa nekoliko evra.
[ ventura @ 19.12.2004. 20:38 ] @
Ekskluziva itekako postoji...

Evo recimo primer firme koja prodaje jahte recimo... I prodaje Sealine i Sunseeker jahte, i mesecno placa reklame, radi PR itd itd, znaci ulaze neki novac u stvaranje branda.

I onda ne moze recimo diler iz Hrvatske da dodje na sajam u Beogradu i da proda 3 broda, jer firma u Srbiji ima ekskluzivu za tu teritoriju. Isto tako ne moze covek iz Beograda da ode u Hrvatsku i da tamo kupi brod i da ga doveze u SCG... jer onda bi firma iz SCG ispala budala jer ulaze pare u marketing, i utvrdjuje taj brand, da bi onda firma iz Hrvatske recimo pokupila kajmak bez da da ijednog evra za reklamu i branding.

Ekskluziva je itekako korisna stvar koja stiti i proizvodjaca, a i lokalnog dilera.
[ ilija1 @ 19.12.2004. 20:52 ] @
Dobro, dobro, znam ja to. Ali Sealine i Sunseeker, imaju svoje zahteve do dilera koji če da ih presentira na tržištu. A to se ne dobija tek tako, moraš da imaš nešto da pokažeš a ne da si firma sa nijednom zaposlenim i bilalanca ti je 0. I šta ako taj "diler", zastupnik na proda ni jedan "čamac" u godini???.
Ja živim u Sežani na samoj granici sa Italijom. Moram ti kazati da Talijanske firme nerado daju ekskluzivu. I obrnuto. Primer. Iako Japanska firma Omron (elektronika), ima ex. prodavača za Slovensko tržište, i to talijani znaju, mi svejedno kupujemo optičke senzore u Italiji.
Talijani kažu, jebiga .....plati i nosi.
[ Zephyros @ 19.12.2004. 22:12 ] @
Ilija hvala ti na iskustvima iz Slovenije, nastavi da pises, ali ipak procitaj naslov ovog topica.

Elem, jednom me je policija zaustavila i ja onako da pogledam kola izbliza, a na registraciji pise VERANO Motors. He, sta mislite koji li je to dil bio. San svih snova, zelja svih zelja, svih prozivodjaca i dilera, zagarantovan plasman.

Kako li je bilo tesko pobediti na tom konkursu...
[ ventura @ 19.12.2004. 22:26 ] @
@ilija1:
Pa naravno da moras da ispunjavas neke uslove, i da prodas odredjen broj brodova godisnje... To se podrazumeva, i nije sporno...

Ali bez te ekskluzive niko ne bi ni radio posao sa brodovima, odnosno, niko nije budala da trosi svoje pare na reklamu, a da onda drugi skupljaju kajmak tako sto ce dati nize cene, jer nisu imali nikakav trosak na reklami...

To bi moglo mozda da radi kada bi fabrika u toj zemlji placala reklme i radila branding, ali to se ne desava koliko je meni poznato u ovom poslu...

Sto se tice te elekronike, tu Italijanski diler krsi propise, ali sta je tu je, nece njega niko juriti zbog par porudzbina iz Slovenije... Ali generalno, on to nikako ne bi smeo da radi, vec bi trebao da vas uputi na dilera u Sloveniji.

@Zephyros:
Verano motors nije jedini koji je prodao vozila MUP-u... I nije to uzimano sve na jednom tenderu, vec na vise manjih tendera... Tako da je lista dobavljaca raznovrsna...
[ lancia88 @ 19.12.2004. 23:55 ] @
Pozdrav,
ukratko: nema vise ekskluzive onako kako je ranije bila poznata. Monopol je moguc ipak nekim drugim sredstvima. Ranije je odredjena vrsta robe bila na kontigentu, tj. odobravao se uvoz kontigenta odredjene robe povremeno, nekad i stalno ali svaki uvoz posebno se morao odobravati. Tu je postojao monopol. Zamislite kako izgleda kada pred Novu godinu ili 8.mart itd. neko ne dobije na vreme dozvolu za uvoz a neko dobije.

Danas je to dovoljno liberalizovano da nema vise cuvenih kontigenata ali kada je nase podrucje u pitanju, tesko da se bas mnogo firmi odlucuje za davanje ekskluzivnih prava na uvoz svoje robe upravo iz razloga koje je opisao Ilija.

Za Marjana (to mi je lakse od nicka ) potrebno je imati normalno registrovanu firmu za uvoz/izvoz i sa svim neophodnim papirima na SUC i otvorenim deviznim racunima. To je laksi deo iako traje. Od opstih uslova potrebno je i ispuniti teze stavke: imati dovoljno novca i bankarske garancije ka inostranstvu i to na vecu svotu od planiranog prometa robe. To je vec daleko teze ostvariti. Ukoliko se i to ostvari, opsti uslovi su uglavnom zadovoljeni. Prelazi se na posebne uslove a oni uglavnom baziraju na tehnickoj opremljenosti za transport, skladistenje, distribuciju, servisnu podrsku itd. a verovatno je uvek presudno i posedovanje odredjene dilerske autorizovane mreze maloprodaje i veleprodaje.

Sto se tice vozila MUP-a, tacno je da je sve islo na nekoliko tendera, sto Dektam sto Radulovic a najvise Verano a jos Vlada pokojnog premijera je morala dati garancije jer su vozila uzeta na kredit.

pozdrav
[ pctel @ 20.12.2004. 12:11 ] @
Prakticno da ne postoji vise "davanje ekskluzivnih prava na uvoz svoje robe".
Znaci, uzmimo primer Samsung proizvode, koji imaju generalnog distributera, ali pored tog distributera jos 50 firmi uvozi iste bez ikakvih zakonskih prepreka. Proizvodjac generalnom distributeru da pare za reklame kao i dobru cenu, verovatno istu kao i za susedne zemlje. E, sad, ako se nekom isplati da kupi u npr. Austriji, plati prevoz i carinu i ovde ostvaruje dobit prodajuci po nizoj ceni nego generalni distributer, onda taj distributer treba da se zapita da mozda ne prodaje malo preskupo...
Nema vise komunizma, aktuelan je kapitalizam i trzisna privreda, ko ima bolju reklamu i/ili nizu cenu taj ce prodati, a ekskluzivna prava su davno prevazidjena stvar.
[ selector @ 20.12.2004. 16:35 ] @
Za svaku robu postoji uvozna kvota, dok su neke na slobodnom rezimu uvoza. ja sam uvozio pre 7-8 godina medijapan plocu i nije bilo problema za dozvolu, ali sigurno je bilo tesko skoro nikako da dobijes dozvole za kafu gorivo...
nisi se potrudio, inace nije uopste bilo tesko, cak je i sluzbenica u ministarstvu bila neocekivano ljubazna.
[ ilija1 @ 20.12.2004. 19:02 ] @
Nema vise komunizma, aktuelan je kapitalizam i trzisna privreda, ko ima bolju reklamu i/ili nizu cenu taj ce prodati, a ekskluzivna prava su davno prevazidjena stvar.[/quote]

Pa to pričam celo vreme, ali neki ovde skaču po meni.