[ Joseph B. @ 10.01.2005. 10:28 ] @
Ja je upravo radim na APN-4.Par pitanja u vezi toga..
Proklizali su mi lezajevi u bloku na radilici, kako da popravim to (osim kirnera, zileta i caure-prstena)?
Kako da podesim paljenje sa spijunom? Koliko mm? (skinuo sam 1mm od glave cilindara)
Zasad toliko.

[ bakiman @ 10.01.2005. 21:12 ] @
Ja mogu da ti pričam za frizuru motora ako hoćeš, glavu skini za još 1mm, klipnjaču izbuši na dva mesta i ta dva ispuni aluminijumom čime ćeš dobiti veći br. obrtaja a istu ili možda čak i jaču klipnjaču. Karter ispuni (ne skroz) sa mislim da se zove epoksidna smola, time dobijaš veći stepen kompresije, i ubaci 5u brzinu.

To ti je frizura za unutrašnjost motora, dok ti je otvoren to uradi, a ne 100puta da ga otvaraš.

Kaži mi ako hoćeš savete za spoljašnju frizuru (glava, karburator, auspuh, cilinder...)

PozdraV
[ Joseph B. @ 11.01.2005. 08:25 ] @
5-tu brzinu sam ubacio pre 2 godine.To je ok.
Gde da busim rupe na klipnjaci? Koji precnik?Gde da kupim tu smolu(to mogu i posle sklapanja?), i koliko da sipam? Za podesavanje paljenja sam nasao strucnjaka, to je isto u redu.Ostaje mi kao najveci problem sa lezajem. Ne zelim da stavljam zilet posto to nije neko trajno resenje, a nisam nasao nikog ko bi mi kvalitetno sredio blok ispod 35€. Nasao sam Dremel busilicu i onu cetku za poliranje pa cu da poliram usisne i izduvne kanale...
Sta jos?
Sad je taj motor rastavljen do poslednjeg srafa ( i motor i karoserija), pa zelim sve da odradim do kraja kako valja, pa i da ofarbam. Bice besan mali motorcic...
Potrebno mi je naravno sve sto se tice (bezbednog, trajnog) friziranja.
[ bakiman @ 11.01.2005. 12:21 ] @
Uslikaj mi klipnjaču, ubaci sliku a ja ću ti reći otprilike.
Smolu možeš ubaciti samo kada je motor rastavljen, sam oceni koliko bi trebalo da sipaš, ja to nisam radio sebi, ali znam da povećava stepen kompresije.
Ne znam gde ima da se nabavi...

I obavezno ispoliraj sve delove...

Inače posle unutrašnje i spoljašnje frizure neće biti mali motorcic već motorčina.

Imaće oko 9000+rpm i oko 7-10KS! Max brzina oko 100-120Km/h

PozdraV
[ bakiman @ 11.01.2005. 12:25 ] @
PS Obrada cilindra može da se vrši i nakon sklapanja motora, jer kao i sam što znaš on se može demontirati i kada je motor sklopljen, pa samim tim sam to svrstao u SPOLjAŠNjU frizuru...
[ batalule @ 11.01.2005. 22:57 ] @
Sto se lezista lezajeva tice imas par resenja. Jedno si vec pomenuo a to je da izbusis blok (karter) na vecu meru i da ubacis cauru u koju ces kasnije da ubacis sam lezaj. Moze i ne mora...skupo i komplikovano. Druga opcija ti je da uzmes neki dvokomponentni tecni metal i da njime zalepis lezajeve u bloku. Najjeftinije i mozda najbolje resenje. Izbegavas gomilu problema koje bi inace mogao napraviti da "biksnovanjem". E jedini problem je sto je po ovom pitanju tecnog metala gomila ljudi veoma skepticna ali je to stvar pripreme. Potrebno je da kontaktne povrsine veoma dobro odmastis i ocistis i da lepljenje odradis po proceduri koju navodi proizvodjac u uputstvu. Temperatura (na kojoj radis) ti je veoma bitna, potrebno je da obe komponente korektno izmesas i da ih pomesas u propisanoj razmeri stim sto slobodno mozes staviti malo vise ucvrscivaca jer ces tako dobiti nesto cvrsci spoj (ali i krci mada ti to u ovom slucaju nije bitno)ali nikako ne preteruj max. 10%-15% vise od propisanog. Posto je rec o malim kolicinama potrebno je da budes veoma precizan. Kupi u apoteci 2 sprica i preko njih zapreminski doziraj kolicine smole i katalizatora. Ostatak mozes da iskoristis za .... punjenje rupa u klipnjaci mada to nikad nisam video. Klipnjacu po meni ne diraj jer ces je oslabiti a posto hoces da ti se motoric vrti moze ti se desiti da je otkines. Da bi smanjio masu pokrenih delova klipnjacu ispoliraj - tako ces je olaksati i skinuces povrsinske pukotine koje bi nacelno bile mesta gde ona puca. Klip mozes da skratis i da tako uklonis nepotrebnu masu ali ti za to treba znanje - skracujes ga samo do granice da i dalje zatvara propisno prelive i usis i izduv. Takodje kosuljicu klipa suzavas da bude sirine koliki je i kanal preko koga prelazi - bilo usis bilo izduv da je u pitanju. Ima tu gomila mesta za intervencije pa mozes relativno lako da ga usviras i do 15ak konja pogotovu u danasnje vreme kada ima toliko lepih karburatora, auspuha, paljenja i slicnih stvari ali imaj na umu jedno a to je - sto vise "konja" izvuces iz njega to ti je moped podlozniji pucanju jer on ipak nije napravljen od legura koje to mogu da podnesu. Dzarni ga malo da se slatko vozis a ako hoces brze da se vozis prodaj ga i kupi neki drugi sa vise ccm-a. I za kraj da ti dodam jos jedan detalj - mesaj samo kvalitetno ulje za dvotaktne motore da bi izbegao zaribavanje i slicne havarije - ovo je mozda najbitnija stavka koja se cesto previdi pogotovu kad je u pitanju Tomos jer ga svi tretiraju kao tovarnu mazgu
[ Joseph B. @ 12.01.2005. 07:47 ] @
Hvala na odgovorima, za vikend cu da radim na njemu. Taj tecni metal sam vec koristio ali mi nije palo na pamet (ali zato ima dobrih ljudi da me podsete).Kada stignem do nekog problema, javicu se sigurno...
Sve sto zelim od ovog apn-a da mi ide malo bolje nego obicno.Malo ga vozim, ali po gradu na kratke staze dusu dalo. Inace vozim auto dnevno 60 km na posao pa natrag, pa mi voznja morora vise opustanje nego potreba.
Ali ja sam takav, da ako vec nesto radim, onda to odradim kako valja.
Jos jednom hvala bakimane i tebi batalule.
[ bakiman @ 12.01.2005. 12:20 ] @
Nema na čemu, pitaj za spoljašnju frizuru ako ti treba, no opet kažem to može i posle sklapanja motora...

PozdraV

PS Ja svoj motor (KTM sa APN4 budževinom) vozim leti i samo zbog relaksacije :)
[ DeeJay @ 17.02.2005. 16:15 ] @
Rekoh da ne pokrecem novu temu, da se raspitam malo ovde...

Imam CTX 80ccm i trebao bih da pocnem da ga sredjujem za sezonu...
Planiram da spustim glavu, ispoliram usisni i izduvni kanal itd., i ovde sam procitao i zainteresovao se za tu smolu, pa me zanima: kao, sta, gde sa njom?
Isto me interesuje sta sa frizurom karburatora, glave, auspuha (koji je fabricki, a ne bih da stavljam rezonantni jer je nizak a ja umem da ga pocepam)?
Necu da stavljam veci klip, zadrzacu se na ovom (46L)
Jedan covek mi je rekao za skracivanje klipa na izduvnoj strani ali ne znam sta i koliko?

p.s. Bezbedno i trajno friziranje...

Hvala na strpljenju...!
[ DeeJay @ 19.02.2005. 01:10 ] @
Hajde, bakiman-e i batalule, bili ste raspolozeni za apn...
[ bakiman @ 21.02.2005. 23:06 ] @
Citat:
DeeJay: zainteresovao se za tu smolu, pa me zanima: kao, sta, gde sa njom?


Citat:
bakiman: ja to nisam radio sebi, ali znam da povećava stepen kompresije.
Ne znam gde ima da se nabavi...


E sada, da ti kažem da je bzvz raditi to što si hteo na tvojoj 80ici... nećeš mnogo dobiti.

Ukoliko se odlučiš za "full" tretman :) onda je to druga priča...

PS Inače frizura karburatora ne postoji ;)

PozdraV
[ DeeJay @ 23.02.2005. 15:44 ] @
Citat:
bakiman

Kaži mi ako hoćeš savete za spoljašnju frizuru (glava, karburator, auspuh, cilinder...)

PozdraV


Hm...
A sta podrazumevas pod full tretmanom, cilindar, klip, radilicu, karburator i prenos od elektronika (E90)???

Rekose mi da skinem filter i podesim karburator...
[ bakiman @ 23.02.2005. 18:13 ] @
Full tretman (pretpostavimo da nećeš da otvaraš motor, već samo cilinder):

Glavu motora spusti za oko 2mm, tj. izbrusi je sa FINIM brusnim papirom 500 i 400, 400 za početak, a 500 za finiš, da ga "uglancaš" kako se ne bi gubila kompresija.

Cilinder: Ja sam moj APN4 bušio sa 38 na 42mm, e sada po tome ti bi mogao da ideš sa 46 na 50mm, a koliko bi to kubika bilo, to ćeš ti izračunati, treba ti HOD klipa i prečnik (50mm).

TREBALO BI DA SE KONSULTUJEŠ SA LjUDIMA IZ TOMOSA, DA IH PITAŠ KOLIKO BI SE MOGLO PROŠIRITI TVOJ CILINDER, meni su odgovorili, da je 42max. evo, +5god... sve OK, Doduše malo se radilica iskrivila zbog HIGH rpm, ali šljaka.

Trebalo bi da PROŠIRIŠ usisni, izduvni i prelivni ventil (i sa spoljašnje strane i unutrašnje), i onda sve lepo ispoliraš.

To se najbolje radi tako što kupiš negde onu sajlu sa dodacima koja se stavlja u bušilicu umesto burgije, i staviš na nju onaj deo što se nalazi kod "čika zube".

Spoljašnji usisni kanal treba povećati za oko 2-4mm u prečniku.
Spoljašnji izduvni kanal treba povećati tako da najmanje ima 26mm u prečniku i staviti auspuh odgovarajućeg ili, još bolje malo većeg prečnika.

Karburator treba biti što veći i složeniji, ali ne preterano velik i složen

Preporučujem Bing 20, ukoliko je rupa na cilindru manja (inače, po meni, u ovom slučaju dobićemo Turbo kompresor ), napravi metalni adapter koji će spojiti oba.

Naravono, uz ovo ti treba i svećica ogromne toplotne moći. Ja imam prisilno hlađenje, pa temperatura mi ne predstavlja problem, a ti čini mi se nemaš...

Ovom frizurom dobijaš B_A_R 25% uvećanja snage.

E sada prenos motor-točak bi trebalo sam da odrediš, sada imaš veću snagu, samim tim mnooogo veće ubrzanje, a malo veću max. brzinu. Ukoliko ti ovo ne odgovara, onda promeni odnos zubčanika tako da ti ubrzanje bude zadovoljavajuće, a uz to ide i max. brzina koja će te oduševiti...

Savet: Probaj određen odnos na 500metara, gaziga što više možeš. Ukoliko na pola puta dođeš do maximale, ne valja odnos, stavi tako da ti ubrzanje bude malo manja, a brzina veća, tako da ako dođeš do maximale na ~400m onda je to pun pogodak!

Inače moj frizirani APN4 za ~10sec prelazi iz mesta 100m, na 100tom metru je brzina ~70km/h

PozdraV
[ bakiman @ 23.02.2005. 18:20 ] @
PS NIKAKO NEMOJ SKIDATI FILTER!!! Dobijaš upravo negativan efekat!

Podešavanje karburatora se radi samo kada ti se motor guši (prljava dizna, loša mešavina goriva i vazduha, mali nivo goriva u lončetu ili prevelik, rešava se korekcijom plovka). Ili RASTURIŠ u delove karburator i sve delove iskuvaš u nekom loncu (dakle +100C)

Mada karburator se mora podesiti prema potražnji motora (sa novom snagom ide nova FINA podešavanja karburatora) što može biti i NAJUŽASNIJI deo posla.

PozdraV
[ DeeJay @ 24.02.2005. 13:43 ] @
Za glavu mi preporucili andol :-)

Salim se, rekli mi da skinem dihtung i stavim jedan sloj alu-folije...?

Moj cilindar je aluminijumski, pa ne moze da se razbusi, a kad bi se razbusivao isao bi na 48 (E90)

Citat:
Trebalo bi da PROŠIRIŠ usisni, izduvni i prelivni ventil (i sa spoljašnje strane i unutrašnje), i onda sve lepo ispoliraš.


Kako to mislis, sa spoljasne i unutrasnje strane?

Usisni kanal je OVALNOG oblika na ovoj makini, a nema prelivnog!

Sta je sa skracivanjem klipa na izduvnoj strani???

Jel mogu da napravim deo auspuha od bakarnih cevki, onih za parno grejanje, mozda ce se deformisati?
[ bakiman @ 25.02.2005. 12:09 ] @
Pa ajde idemo logicno, kako može alufolija da zameni dihtung???
Predpostavimo da skidanjem sloja glave malo pogrešiš pa da ne bude extra ravno, tek onda ti treba dihtung.

Meni je glava aluminijumska, a cilinder definitivno nije ima +1kg dok je glava kao rolna toalet papira...

Skracivanje klipa na izduvnoj strani... cuo sam za to, ali necu da pricam ono što ne znam.

I kod mene su ovalnog oblika na unutrašnjoj strani, a na spoljašnjoj okruglo.
Moraš da imaš prelivne kanale, zagledaj malo cilinder, gore je usisni, dole izduvni, a levo i desno su prelivni kanali...

Pazi kod auspuha da bude istog preseka (ili malo veceg) od preseka izduvnog kanala na spoljašnjoj strani...

Ako nemaš kojim slucajem prelivne kanale, u šta cisto sumnjam, onda ti epoksidna smola ne treba.

PS ako te interesuje još detaljnija obrada svih kanala, javi se...

PozdraV
[ DeeJay @ 26.03.2005. 17:36 ] @
Opet ja!
Bio si u pravu, pri brusenju glave sam malo zahebao stvar pa ne naleze lepo na cilindar, mozda za 0.5-1mm :-(
Jel mogu da iskoristim onu crvenu pastu za dihtunge umesto samog dihtunga jer mi se ide na spustanje glave u sto vecoj meri (dok klip ne udari u svecicu ;o))

Ipak postoje prelivni kanali, ja sam nesto pobrkao stvar...

Ispolirao sam usisni i izduvni kanal, sad se sijaju samo tako, a mozda sam ih i malkice prosirio :-)))))) (Busilica, a na njoj brus papir, pa lepa fina krpica...)

I skratio sam klip na izduvnoj strani za 2mm, pa kud puklo nek puklo...

[ bakiman @ 26.03.2005. 19:58 ] @
AU!

Pa ajde da si promašio za 0.1mm, ali CEO MM!!! Ako hoćeš da ideš "do kraja" onda ta npr. leva strana što je deblja za tih 1mm nju izbrusi da dobiješ "ravnotežu" ukoliko klip tada udara u glavu ili svećicu, natrpaj original dihtunge, npr 2kom...
a ta pasta... bolje nemoj. Najbolje je original dihtung.

A to skraćivanje klipa... nisi to valjda radio ko muva bez glave? Ja bih prvo temeljno izučio zašto se to uopšte skraćuje, i zašto baš na izduvnoj strani...

Objasni mi taj dodatak za bušilicu, kako izgleda to? Ja imam onaj dodatak sa brusnim papirom, tako da "simulira" brusilicu, ali to nije to.

Jel to kao "burgija" obložena brusnim papirom?

PozdraV
[ DeeJay @ 27.03.2005. 11:02 ] @
Bas kao burgija, ima osovinu i onda u obliku valjka navijen brus papir.

Dugim i mukotrpnim posmatranjem sam provalio da kad se skrati za 2mm onda izduvuje malo pre vremena i malo vise, a i klip je malo laksi.

Jao, a za ovo brusenje sam malkice zahebao stvar, pa nista sad cu stapom i kanapom ;)
A experimentisacu sa ovom pastom, pa ako produvuje, nije problem da se skine glava, obrisem ostatke od paste i trapnem originalni dihtung!

Tanx!
[ bakiman @ 27.03.2005. 18:42 ] @
Hvala tebi!

Citat:
Dugim i mukotrpnim posmatranjem sam provalio da kad se skrati za 2mm onda izduvuje malo pre vremena i malo vise


Ne kapiram, ovo se može postići jedino kada se skrati klipnjača, time se može postići taj efekat i mnooogo manja kompresija :)

PozdraV
[ black_hawk @ 20.04.2005. 23:19 ] @
OVAKO,ako se kome da pisati,neka mi pomogne.
ja sada iman tomos apn-6s sa masinom sastavljenom prije malo vise od pola godine ( sve je mijenjano,lezaji,semerinzi,bas sve),i novi klip 38 L. e sad,ja moran mijenjat radilicu,jer je otisla,promijenit cu klip 42 cu stavit i glavu skratit.

ako mi iko moze pomoc pa reci neke trikove oko toga olaksavanja radilice i koji karburator stavit i koliko kanale izbusit.
puno vam hvala.
[ DeeJay @ 09.05.2005. 15:34 ] @
www.motomagazin.co.yu/forum2

Pa ides na "Radionica" i tu imas gomilu objasnjenja i "tips & trics" o friziranju Tomosa i drugih motora!
[ bakiman @ 14.05.2005. 12:29 ] @
Evo u attachu imaš skoro detaljno!
[ bakiman @ 14.05.2005. 12:32 ] @
Evo u attachu imaš skoro detaljno!
[ bakiman @ 14.05.2005. 12:34 ] @
Evo u attachu imaš skoro detaljno!

PozdraV
[ fade @ 16.05.2005. 18:53 ] @
jeste da nije apenac ,ali imam staru Jawa babetta ,ako je neko cuo ,motor cudo ,vozim ga 3 godine onako iz relaksacije ,al ide jedna brzina 40 kmh ,3 godine a menjao sam samo karike i to jednom e sad muchi me svecica ,jer ima vishi rpm od tomosa ,troshi vishe struje i samim tim treba jachu svecica ,koja je preporucljiva?a tomos koliko se kvari i ne vozim ,eno otisli iglicasti a nemogu ici da kupujem jer uvek ima jos nesto.
[ bakiman @ 16.05.2005. 21:21 ] @
Kakve veze ima rpm sa naponom svećice?!
Moj tomos nije pravio probleme duže od 5godina!!!
Preporučujem Bosna F100 ili više (F 120...)

PozdraV

PS Razlika u jačoj i slabijoj svećici leži samo u toplinskoj vrednosti, dakle npr. za tomos apn6 je Bosna F80, a kada bi se frizirao taj motor do maksimuma onda treba recimo svećica F120 jer se teperatura cilindra znatno povećala, gde bi se F80 svećica verovatno istopila (dobro, malo karikiram, ali tu je negde)

[ fade @ 17.05.2005. 14:07 ] @
svecica koju sam koristio imala je oznaku n15 posle sam saznao iz prirucnika za jawu da je za taj motor potrebna svecica od f140-160 mada sa f100 ide ,ali ne drzi dugo ,mozda mesec-dva i posle crkne ,dok sa champio mislim da je nesto lv7yc mora da se smanji zazor ,jer je struja preslaba ,a ako ima veci rpm ,zar temperatura nece biti ceva a tim i toplotna otpornost svecice veca? i znachi ja stavim f 65 i kako mislish istopi se ,crkne? inace fe 65 me dobro sluzila iako je za auto i matora neka ,sam da dodjem do kuce ,al vozio sa njom mesec dana ,evo danas champion ode ,isto neka iz fioke ,moram sutra da kupim nesto ,uzecu f100
[ bakiman @ 17.05.2005. 19:17 ] @
veci rpm - veća temperatura = potrebna svećica visoke toplinske vrednosti, neće se bukvalno istopiti ali će crknuti...

PozdraV
[ fade @ 17.05.2005. 19:33 ] @
nego meni su stalno crkavale svecice na nedelju dana bre i skinem kontakte na tiristor ono zeleno se skupilo skinem to ,pa posle josh i zalemim i bolje je mnogo bolje ,ali opet isto samo sto je struja mnogo bolja sad i svetlo radi sve ok ,pre kad upalim svetlo odmah motor ne radi ravnomerno ,sad je ok ,nego da nije mozda zbgo magneta?
[ bobmaj @ 17.05.2005. 19:47 ] @
Ne znam koliko ti imaju "lufta"ti lezajevi'ali tecni metal nije dobar jer ne mozes da radilicu dovedes u centar pa moze da ti se desi da ti brzo prolupa .Sto se tice caura one su dore ,ali moras naci dobrog majstora koji bi ti to uradio,tj.trnovao blok.
Ja mislim da ti je najbolje da da nadjes pojacane lezajeve,to su oni lezajevi cije su mere malcice jace od onih standarnih.Mogu se naci u ulici Kralja Petra u Beogradu(bivsa 7 jula kod kalemegdana)ili preko puta Postanske stedionice u ul.27 marta u bgd.
[ fade @ 17.05.2005. 19:56 ] @
samo da napomenem ono sto je recheno za izduvnu granu ,da se obavezno ocisti posle 2 god se toliko skupi prljavstine uglavnom zbog ulja da se delimicno zacepi ,inace moja jawa je jednom skucala ,vozio na super i zaboravio i odgsavljen klip ,klip je 39 i sve radi ok ,klipnjaca malo razmrdana nekih 1-2 mm ,ne vishe lai ide odlicno ,josh sa novim karikama za jedno 2 meseca ,necu josh da menjam ...mozda ne ide 80 ali zato deo nisam kupio nikad ,karike i ne rachunam.,