[ Fulcrum-A @ 14.03.2005. 20:37 ] @
Poz,

mozda ovo i nije neko bas pravo mesto za ovo ali nemate odgovarajuci podforum.
Naime ovih dana citam razne stvarcice i textove u vezi nasih aviona J-22 i G-2 pa posto su pravljene neke modifikacije na Orlu J-22,a G-2 napravili u G-4,... zanima me da li nasi avionu imaju HUD, tj da li imaju automatsko nisanjenje kao F-18 Hornet koji na HUDu ima automatsko nisanjenje tj sam pronalazi metu...
[ salec @ 15.03.2005. 11:36 ] @
G2 i G4 nemaju veze, to su sasvim razlicite ptice. Jedino im je namena ista.
[ Fulcrum-A @ 15.03.2005. 15:39 ] @
huh taman sam pomislio da su nam avioni jadni i da nemaju automatsko nisanjenje kad ono:

Citat:

J-22B Orao 2: This is the Yugoslav variant equivalent to the IAR-93B with an afterburning powerplant, integral wing tankage, the greater weapons load and diversity of the J-22A Orao 1, and Thomson-CSF HUD. The variant is being built only in single-seat form, and J-22A/B production will total 165 aircraft. Yugoslavia planned a major upgrade of its J-22 Oraos with a radar and a computer nav/attack system integrated via a MIL 1553B digital database, but the dissolution of Yugoslavia and the civil war of the early 1990s made this an unlikely happenstance. NJ-22 Orao: This is the dedicated two- seat reconnaissance variant operated by the Yugoslav Air Force with provision for a reconnaissance pod (with optical and IR sensors) carried on the centerline hardpoint. The type first flew in July 1986, and 35 were delivered in NJ-22A Orao 1 and NJ-22B Orao 2 forms with non-afterburning and afterburning powerplants respectively.
[ salec @ 15.03.2005. 17:28 ] @
Pa, po citatu koji si dao i nemaju, nego je bilo planirano a verovatno nije uradjeno. Nijedan avion nase proizvodnje nije imao radar u osnovnoj varijanti, a to ti je osnovna stvar za automatsko nisanjenje. Kako da nisani, kad nista ne "vidi"?

Nasi avioni su prava "partizanska" (danas bi to bilo nazvano "teroristicka", ali poenta je u "prikradi se, udri, uznemiri, bezi, sleti, sakrij se" upotrebi) a ne "strategijska" avijacija, tako su koncipirani, tako su na kraju i upotrebljavani u ratu. Oni nikad nisu bili namenjeni za borbu sa drugim avionima (sem ako su ti drugi avioni na stajanci), nego za prepade na ciljeve na zemlji, eventualno na helikoptere. Radari bi im samo smetali... neki FIIR (ili je FLIR? JbmLG...) i laserski nisani za napad na zemaljske ciljeve bi bili vise "na mestu" za njih.

Jedino sto je moglo biti vise u tom stilu - da su umeli kako, trebali su ih napraviti sa VTOL, kao Herijere, ali onda bi verovatno bili suvise glomazni za svoju ulogu i jos manje nosivi (a nisu mnogo, zato ih i svrstavaju pre svega u skolske i izvidjacke).
[ lancia88 @ 15.03.2005. 18:13 ] @
Pozdrav,

definitivno je rec o sasvim drugacijim varijantama izmedju zamisljenog/planiranog i uradjenog. Malo zemalja na svetu je razvijalo svoju vazduhoplovnu industriju i dok je rec bila o lakim jedinicama skolskim i izvidjackim sa malim kapacitetima za bombarderske zadatke, svi su na taj razvoj gledali blagonaklono. Cim je razradjen projekat ozbiljnijeg jurisnika (nasa verzija Orao), odmah je doslo do opstrukcije u visdu neisporucivanja projektovanih i dogovorenih pogonskih agregata te je konacno avion postao podzvucni sa manjim korisnim podvesnim teretom od aviona koji ga je trebao stititi, MiG29!

Naravno da je slicna stvar bila i sa planiranjima za opremanje ostalih aviona za vazdusnu podrsku, naseg osnovnog aviona za podrsku Galeba, u verziji G4 /G2 treba otprilike zaboraviti posle "radjanja" G4/. Takva sudbina jednostavno je morala zadesiti nase projekte te je samo u nacrtima ostao i nas nesudjeni supersonicni lovac-presretac, letelica na bazi deltakrilne avionike. Sve ostalo moguce je eventualno ugraditi na G4 ali ne kod nas. Ne treba zaboraviti da je nekoliko primeraka i u SAD, kao i na jos mesta a nedavno je (pre nekoliko meseci) ekipa iz M.Stanojlovica isla u Burmu radi modernizacije i remonta ovih aviona izvezenih svojevremeno ovoj zemlji.

Mi ovog momenta ne znamo tacno ni sta cemo uraditi sa avijacijom uopste, kakvu generalnu ili makar privremenu doktrinu primeniti tako da je tesko uopste i pomisliti da bi takva modernizacija mogla stici i do nas. Konkretno, video sam sliku jednog od Galebova u SAD naoruzanog sa raketama V-V (koje inace nema mogucnost nosenja) na stajanci ali se u analizi doslo do pretpostavke da je mozda rec o snimanju filma jer su ovi avioni definitivno vidjani u filmovima Holivudske produkcije.

Toliko o mogucnostima i napretku u opremi nasih aviona, mozda samo jos napomena da su komsije Rumuni povukli sve svoje Orlove iz operative (Orao je nas zajednicki projekat sa Rumunijom)

Sto se tice varijante laserskih nisana, kod nas je razvijena LVB-250F, laserski upravljana bomba koja se izbacuje iz pokreta sa nasih aviona sa podkrilnih nosaca. Kako je ovo ipak stara tehnologija, indikativno je da jos nije operacionalizovano resenje laserskog osvetljavanja cilja iako u obe verzije aviona za podrsku imamo na raspolaganju i dvosede (navigacioni i oruzni oficir).

Ako pricamo o VTOL/VSTOL avionima, neophodno je napomenuti da je vise zemanja razvijalo ovakve projekte ali da su uspeli da se odrze samo dva: Harrier i P38. Doduse, postoji i P141, nesto najbolje na tom planu (supersonicna krstareca brzina bez komora za dopunsko sagorevanje) ali jos je valjda operativan iako u testnoj fazi samo jedan primerak. Danas se dosta spekulise o avionima cetvrte generacije koji su spremni koristiti i poluuredjene piste za poletanje/sletanje kao sto su autoputevi i da bi stoga za nas bio adekvatan prelazak na avione tipa Gripen ali konacno i to zahteva potpunu izmenu strukture, kako u infra sektoru tako i u komunikacijskom sistemu koji i jeste osnova aparata cetvrte generacije.

Stoga, cini se kao najbolje resenje prenaoruzavanje i prekvalifikacija MiG21 u avion za vatrenu podrsku, a ono sto postoji od nasih aviona da ostane do nivoa rentabilnosti u RV i tek onda razmisljati o necem drugom dok je u presretackoj i transportnoj avijaciji svaka nada vec izgubljena, njih od naredne godine nece vise ni biti.
[ Fulcrum-A @ 17.03.2005. 13:29 ] @
huh.... gluposti... pa cek ... bar onda da proverim info , jer su mi na drugom forumu rekli sledece da su tokom bombardovanja Sr & Cg 1999 god nasi pustali u vazduh Orla i Galeba pored MiGova? Pa kako su mogli da pustaju nase avione ako nemaju HUD?
[ Goran Aničić @ 17.03.2005. 17:09 ] @
Citat:
Fulcrum-A: zanima me da li nasi avionu imaju HUD, tj da li imaju automatsko nisanjenje kao F-18 Hornet koji na HUDu ima automatsko nisanjenje tj sam pronalazi metu...


J-22 je opremljen elektronskim napadno-navigacionim sistemom francuske proizvodnje Thompson CSF VE-120 TY koji sve potrebne informacije projektuje na polupropusno staklo glave nišana. "Automatsko nišanjenje", odnosno ono što pod ovim terminom podrazumevaš nije implementirano na ovom aparatu.

Napadno-navigacioni sistem u zavisnosti od izabranog naoružanja i njegovih karakteristika, te drugih zavisnih parametara (brzina, temperatura, bočni vetar, visina...), u nišanskom režimu (postoje još dva režima, stand-by i režim za sletanje) neprekidno izračunava (računar sistema) "padnu tačku" i nju iscrtava na polupropusnom staklu, putem usmerene katodne cevi. Zadatak pilota je da dovede avion u idealan položaj, odnosno da "poklopi" padnu tačku sa ciljem.

Takođe, J-22 može da se opremi i TV vođenim raketama AGM-65 kada se na avion ugrađuje poseban lanser, u kompletu sa HDD-om i džojstikom kojim se upravlja TV kamerom u glavi samonavođenja rakete. U ovom slučaju, donekle, možemo govoriti o "automatskom nišanjenju".
[ Fulcrum-A @ 17.03.2005. 18:11 ] @
Heh vidis to nisam znao da ima... znaci da ipak nismo sakati za air-to-air borbe?
[ lancia88 @ 17.03.2005. 19:07 ] @
Pozdrav,

nisi bas shvatio, ovde je rec o vatrenoj podrsci odnosno dejstvima na zemlji o kojima smo govorili. Pomenuta bomba je zastarela i na osnovu nje je razvijena novija verzija ali nije u operativnoj upotrebi (Grom-B). Tebe ocito zanima mogucnost upotrebe A-A raketa. Nosioci borbe protiv aviona bili su lovci presretaci od kojih su danas jos samo aktuelni MiG21 i 29. Sve 29-ke su prizemljene a i 21-cama se blizi kraj resursa a oni jedino imaju mogucnosti borbe u vazduhu s tim da su mogucnosti MiG21 toliko skromne cak i u Bis verziji da nisu u savremenom ratovanju ni vredne pomena. Neke novije verzije MiG29 imaju pored odlicnih letnih i sasvim dobre borbene karakteristike dok su nase verzije prakticno bez ovih savremenih karakteristika bez obzira na sjajnu avioniku. Domaci avioni nisu nikada razvijani da mogu dejstvovati u vazdusnim duelima, pomenuo sam vec projekat takvog lovca koji nije nikada realizovan a treba imati u vidu i to da su svi nasi avioni dizajnirani u doba kada je jos postojala prilicno ostra podela na presretace i avione za vatrenu podrsku. Visenamenski avioni poceli su se pojavljivati tek u trecoj generaciji lovackih aparata a modularni koncept oruzja i nosioca oruzja je jos uvek sfera u razvoju tako da je u godinama realizacije nasih aviona nije bilo ni na vidiku. Tacnije, recimo Orao je kao jurisnik sa zadatkom da brzo preleti pesadiju i dejstvuje po tenkovima (grubi prikaz namene) oruzjem sistema lansiraj i zaboravi (pomenuta raketa sa televizijskim/termovizijskim sistemom navodjenja), ugledao svetlo dana i usao u operativnu upotrebu u vreme kada je ovakva takyika u vojnoj misli vec prevazidjena dodeljivanjem ovih zadataka protivoklopnim helikopterima. Rasplinucemo se mnogo ukoliko se upustimo u diskusiju zasto je do toga doslo ali odredjena kontroverza pratila je redovno razvoj nasih OS, sada ju je zamenila ova indiferentnost koje smo svi svedoci.
[ Goran Aničić @ 17.03.2005. 22:26 ] @
Citat:
Fulcrum-A: Heh vidis to nisam znao da ima... znaci da ipak nismo sakati za air-to-air borbe?


Instalirani napadno-navigacioni sistem nije u direktnoj vezi sa "air-to-air borbama", osim u slučaju izbora, prebacivanja selektora naoružanja na topove GŠ-23 kada Orao može da dejstvuje i po ciljevima u vazduhu.

Sve ipak zavisi od predviđene namene aviona i opcija naoružanja. J-22 je tzv. "jurišnik", što znači da je namenjen za podršku iz vazduha kopnenim snagama, tako da u skladu sa tom funkcijom ima konfigurisano i naoružanje.

Inače, ne govorim sve ovo "na pamet", već iz iskustva jer sam svojevremno kao specijalista za vazduhoplovno naoružanje radio na održavanju svih tipova borbenih vazduhoplova u našoj vojsci.
[ Najuberniji haker @ 19.03.2005. 21:29 ] @
Negde sam procitao das u u Rudi Cajevec planirali radar za novi avion koji se trebao zvati G-5. Da li neko zna nesto o tim projektu?
[ Fulcrum-A @ 20.03.2005. 18:47 ] @
nikad cuo... moram da malo progooglam :D
[ zaraza @ 20.03.2005. 19:01 ] @
da ne mislis na onaj projekat naseg nadzvucnog aviona?
[ Najuberniji haker @ 20.03.2005. 22:40 ] @
Ne, ti mislis o yu-supsersonikom, koji se trebao zvati L-31. G-5 je trebao biti jednosedi G-4 sa radarom i vazduh-vazduh raketama i to je sve sto znam o njemu. Mislio sam da mozda neko ovde zna jos sta.
[ Excalator @ 27.11.2006. 22:38 ] @

''Instalirani napadno-navigacioni sistem nije u direktnoj vezi sa "air-to-air borbama", osim u slučaju izbora, prebacivanja selektora naoružanja na topove GŠ-23 kada Orao može da dejstvuje i po ciljevima u vazduhu.

Sve ipak zavisi od predviđene namene aviona i opcija naoružanja. J-22 je tzv. "jurišnik", što znači da je namenjen za podršku iz vazduha kopnenim snagama, tako da u skladu sa tom funkcijom ima konfigurisano i naoružanje.''

Covek je sasvim u pravu.HUD je uredjaj koji prikazuje mnostvo podataka kao sto su visina leta,brzina,parametri za orijentaciju odn. navigaciju,koristi se pri sletanju itd..Ove opcije ima svaki HUD,a ostale zavise od tipa naoruzanja i namene aviona.J-22 sigurno ne moze da ima opcije za upotrebu raketa V-V jer ih i ne nosi,dok za dejstva po metama vazduhu koristi top 23mm,i za njegovu upotrebu postoji opcija na tom na njegovom akvizicijskom uredjaju.Sa druge stane MiG-29 koristi projektile R-60,R-73,top GSh-30/1 za koji ima opcije na HUD-u,ali zato nema opcije za nisanjenje npr. raketom Grom jer nije namenjen za njenu eksploataciju,samom svojojm prirodom lovca-presretaca.Zamolio bih gospodina Ancica da mi kaze da li je akvizicioni sistem koji koristi Orao HUD uredjaj,ili spada u klasicne uredjaje za nisanjenje.Mozda je napravljena greska pri postavljanju teme i mozda se mislilo na rakete sa samonavodjenjem (osvrcem se na ovo automatsko navodjenje)a ako se na njih mislilo treba da se naglasi da nisanjenje onda zavisi iskljucivo od radara koji je ugradjen u sam projektil i navodjenje mnogo vise zavisi od sposobnosti otklona bojeve glave rakete koja se koristi za dejstva po ciljevima u vazduhu,nego li od radara i sistema za navodjenje na samom avionu.Postoje rakete sa aktivnim i poluaktivnim samo-navodjenjem.Ove sa poluaktivnim navodjenjem se nakon ispaljivanja jos neko vreme navode sa platforme-nosioca,a onda predju u mod automatske akvizicije i aktivnog samo-navodjenja i tada za navodjenje do cilja koriste sopstveni radar (AIM-120 AMRAAM koristi navodjenje sa platforme sve dok ne dodje do 20 km od cilja,onda se aktivira sistem za samo-navodjenje).Za razliku od ovih raketa postoje klasicne fire-and-forget rakete kao sto je BVRAAM,i one nakon otpustanja sa lansera gube svaku vezu sa platformom-nosacem i za navodjenje do cilja koriste iskljucivo svoj radar.Jos samo da dodam da Super Galeb G-4M ima HUD uredjaj firme Rudi Cajavec i da je za borbu u vazduhu opremljen (pored topova) raketama tipa R-60 sa infrra-crvenim navodjenjem koje se nalaze na lanserima na krajevima krila....
[ bigvlada @ 12.12.2006. 08:37 ] @
ovo je kratak clanak o nesudjenom YU supersonicnom avionu

http://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion

ovde se nesto malo pominje i G5
http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Galeb