[ kv66 @ 02.09.2005. 16:29 ] @
Pre neki dan prijatelj mi rece kako puni klasicne butan boce na pumpi gde se inace toci gas za automobile.Razlog za tako nesto je prvo cena po kg gasa koja je dosta niza od regularne,a drugi razlog je sto u standardnu bocu od 11-12-13 kg stane 20 pa i vise kg gasa!Na moju opasku da bi to moglo biti poprilicno opasno,on rece kako je to ok i kako navodno boce mogu da podnesu mnogo veci pritisak od uobicajenog(kad se pune "fabricki" do deklarisane vrednosti)Jel ima neko iskustva sa ovim"budzenim"bocama?Ja i dalje mislim da je to vrlo opasno...
[ Joker @ 03.09.2005. 10:04 ] @
Mozda stane 20 litara, koliko znam odnos je 1kg=1.8 litara
[ hakinen @ 03.09.2005. 20:29 ] @
Ja znam samo da boce mogu da izdrze i do 8X veci pritisak od onoga kojeg je fabrika propisala kao dozvoljenog!!!!
[ kv66 @ 05.09.2005. 20:19 ] @
malo sam se raspitao i dobio odgovor da je normalan pritisak u boci oko 5 bara,a boce su atestirane na 80-90 bara?Ali mene brine spoj ventila i boce(najslabije mesto).Takodje svako izlaganje boce temperaturi vecoj od 50 c moze biti kobno_znate ono eksplodirala boca na terasi...
[ djolep @ 06.09.2005. 11:12 ] @
Boce bez ventila se ispituju 80 - 100 bara,a ispitni pritisak za bocu SA ventilom je 25 bara. Uostalom sve pise na boci.
[ RexBlanco @ 24.10.2005. 14:12 ] @
Citat:
kv66: Pre neki dan prijatelj mi rece kako puni klasicne butan boce na pumpi gde se inace toci gas za automobile.Razlog za tako nesto je prvo cena po kg gasa koja je dosta niza od regularne,a drugi razlog je sto u standardnu bocu od 11-12-13 kg stane 20 pa i vise kg gasa!Na moju opasku da bi to moglo biti poprilicno opasno,on rece kako je to ok i kako navodno boce mogu da podnesu mnogo veci pritisak od uobicajenog(kad se pune "fabricki" do deklarisane vrednosti)Jel ima neko iskustva sa ovim"budzenim"bocama?Ja i dalje mislim da je to vrlo opasno...

Ne verujem da mu stane toliko KILOGRAMA.13 - 14 moze ALI VEOMA JE OPASNO!!!Propan-butan se eksponencijalno siri od temperature!BUUMMMM!!
Citat:
djolep: Boce bez ventila se ispituju 80 - 100 bara,a ispitni pritisak za bocu SA ventilom je 25 bara. Uostalom sve pise na boci.
[ ultraKeen @ 25.10.2005. 11:55 ] @
Cini mi se da prvo treba razlikovati budan gas i zemni gas. Pouzdano znam da to nisu iste stvari: "zemni" je onaj koji se cevnom infrastrukturom dovodi do kuca, a "butan" je onaj sto se kupuje u bocama za domacinstvo i trebalo bi da je prvi manej kaloriske moci od drugog. Za onaj sto se koristi u automobilima ne znam koji je, ali zemni gas cini mi se trazi vece dizne od butan gasa, tako da nimalo nije tek tako jednostavno zamenjivati jedan sa drugim.
[ Skaarj @ 25.10.2005. 12:45 ] @
Zemni gas je metan (CNG). Tecni naftni gas ("butan" ili TNG ili LPG) je smesa propana i butana. Odnos propana i butana zavisi od sezone.
U boce standardno ide tecni naftni gas i moze se slobodno sipati na pumpi (naravno ne preterivati). U svaku bocu kako je vec receno nominalno staje 10kg ili oko 17 litara gasa.

Automobili kod nas uglavnom idu na TNG. Postoje i automobili (koji su vlasnistvo NIS-a) koji idu na pomenuti metan koji izadje nesto povoljniji, ali za metan ne postoji ni jedna javna pumpa u SCG.
[ RexBlanco @ 25.10.2005. 19:17 ] @
Citat:
ultraKeen: Cini mi se da prvo treba razlikovati budan gas i zemni gas. Pouzdano znam da to nisu iste stvari: "zemni" je onaj koji se cevnom infrastrukturom dovodi do kuca, a "butan" je onaj sto se kupuje u bocama za domacinstvo i trebalo bi da je prvi manej kaloriske moci od drugog. Za onaj sto se koristi u automobilima ne znam koji je, ali zemni gas cini mi se trazi vece dizne od butan gasa, tako da nimalo nije tek tako jednostavno zamenjivati jedan sa drugim.

Skaarjje dao lep opis.Ja bih samo dodao:
LPG=liquefied petroleum gas
CNG=compressed natural gas
Stednjak prilagodjen na propan-butan radi na 30 mbara
Stednjak prilagodjen na metan(prirodni plin) radi na 20 mbara
Zbog toga je razlika u diznama...
[ pctel @ 25.10.2005. 20:32 ] @
Mene zanima obrnuto, da li se auto moze sipati sa gasovoda. Jedan lik tvrdi da to stalno radi i da mu izadje mnogo jeftinije, a ja mogu samo da mu ne verujem, ne mogu da dokazem da laze. U automobilu ima obican plinski uredjaj, nista specijalno. Takodje kaze da mu auto bolje ide na to nego kad toci na pumpi :-)
[ RexBlanco @ 25.10.2005. 21:25 ] @
Hmm.Interesantno pitanje.Samo kako li puni bocu u automobilu?Naime samo je u ulicnom vodu visoki pritisak.Kod meraca se smanjuje pritisak na 20 mbara.
Presekao je ulicni vod?!Ili pumpom nabija pritisak?
U automobili se jos nekako moze preraditi uredjaj(mada jos nisam probao).Na TVu sam video te eko farme gde su proizvodili metan gas od djubriva i koristili sa sopstvene potrebe,vozili se,grejali se,cak su prodavali okolnim kucama...
Cak je Skaarj napisao da NIS ima takva vozila...
[ Skaarj @ 25.10.2005. 23:32 ] @
Sto se tice CNGa postoji uredjaj koji se kaci na kucnu instalaciju i iz kojeg se moze sipati u auto. Cena mu je prava sitnica oko 9000 eura. Problem je to sto se rezervoar jako sporo puni Koliko citam treba 6h da se napuni bo ca od 80kg.

Ne moze se sipati CNG (metan) u TNG auto tj. besmisleno je. Zasto? Zato sto je pritisak u CNG instalacijama 200bara dok je u obicnim TNG instlacijama oko 10-12 bara. Ovo je uradjeno zato sto CNG ima mnogo manju energetsku vrednost od TNGa pa ga je potrebno vise staviti u auto (jedan kilogram CNGa ima zapremnu od 1,5 kubika). CNG je jeftniniji i od TNG ali kao sto rekoh nema pumpi.

Interesantan je zato sto je sistem kompatibilan sa tocenjem tecnog vodonika koji je verovatno gorivo buducnosti.
[ RexBlanco @ 25.10.2005. 23:56 ] @
Eeeh,ja ostajem kod LPGa ....:-(
[ pth @ 28.10.2005. 20:57 ] @
Boce za propan-butan se pune po tezini. I za njihovo punjenje se grade posebna postrojenja takozvane punionice.
Boce se ne pune na stanici za autogas. Zasto?
Na rezervoarima za autogas postoji sigurnosni ventil koji dozvoljava punjenje do 80% zapremine. Ovo je zbog toga sto TNG isparava na povisenim temperaturama pa ukoliko nema prostora, ako je boca napunjena do vrh, pomenutih 20 kg, onda nema prostora za sirenje parne faze i dolazi do deformacije boce.
Evo sta kazu strucnjaci LIFAM-a:

"Pored toga što je važećim propisima zabranjeno puniti boce za TNG na gasnim auto-pumpama, stručnjaci „LIFAM M” posebno apeluju na nadležne organe da rigorozno kažnjavaju one koji krše ovaj propis. Opasnost je velika ne samo pri postupku punjenja na pumpi, nego i pri kasnijoj upotrebi boce. Pri punjenju na pumpi boca se obično prepuni, pa onda na višim temperaturama, zbog nedostatka prostora za ekspanziju gasa, dolazi do njene deformacije. Samim tim bezbednost boce se smanjuje."
preuzeto iz casopisa "AutoGAS"
[ kv66 @ 28.10.2005. 23:46 ] @
znaci ipak sam u pravu:moguce je napuniti oko20 kg.gasa u bocu i vrlo opasno!!!
[ Boki4u @ 29.10.2005. 01:31 ] @
Ja sam 2 puta punio bocu, na pumpi, i stane tacno 17l (ili cega vec) u nju.
To bi trebalo da je jednako, ili nesto vise nego pri "zamenjenoj" boci!
[ pantic68 @ 01.03.2006. 13:43 ] @
Upravo tako, boca je deklarisana na 10 kg sto je 16-17 l i na njoj je naznaceno koliko je teska prazna tako da ne postoji mogucnost greske osim ako je taj sto puni lud. Zabrana punjenja na pumpama verovatno potice od razlike u ceni. Gas u kucnim instalacijama je mesavina metana i etana ( sa 1 i 2 atoma ugljenika za razliku od tezih ugljovodonika propana i butana koji imaju 3 i 4 ) i ne moze se pod malim pritiskom pretvoriti u tecnost pa se mora skladistiti na 150-200 bara ili u velikim rezervoarima sto ga cini neprikladnim za automobile. E sad mozda pctel-ov poznanik i sipa u auto ali sa tim moze da se voza kilometar ili dva okolo pa opet na punjenje. Rumuni su za vreme socijalizma vozili dacije na taj gas ali su imali ogromne rezervoare na pak tregeru. Razlika u energetskoj vrednosti nije tako velika i plinski uredjaj se moze nastelovati i za njega.
[ s.marinko @ 06.03.2006. 17:47 ] @
Nema šanse , sa standardnom opremom koja se koristi za tečni gas nemože se koristiti zemni gas . Ako bi i funkcionisalo nebi bilo dovoljno snage za pokretanje automobila zbog slabog pritiska i zbog manje energetske vrednosti zemnog gasa
[ vlaki1 @ 14.03.2006. 13:55 ] @
Koliko se isplati koristiti propan-butan umesto zemnog gasa, na primer za grejanje?