[ fanfon @ 23.01.2006. 17:54 ] @
Verovatno ste vec culi da je elektromotorni putnički voz, koji je danas posle 12.30 sati krenuo iz Bijelog Polja za Podgoricu, iskliznuo je iz šina na ulazu u Podgoricu u mestu Bioče oko 17h. Četiri vagona su se otkinula i zajedno s svim punicima srušila se provaliju duboku više od 30 metara. Ima mrtvih i mnogo povredjenih. Koliko se secam i prosle ili pretprosle godine je bila isto neka havarija na pruzi(odron u tunelu ili nesto slicno). Dok se odgovorni sete da je renoviraju covek treba da se dobro zamisli posle svega pa da krene vozom za Crnu Goru ili Beograd.

[Ovu poruku je menjao fanfon dana 23.01.2006. u 18:55 GMT+1]
[ Horvat @ 23.01.2006. 17:57 ] @
ma sve trase po ex-yu (sem slovenije verovatno) se mogu menjati

zalosno je to
[ Stefano @ 23.01.2006. 18:27 ] @
zaista strasno.

Da li je uopste neka pruga kod nas osposobljena za brzine preko 120 km/h, po meni bi prugu BG-Bar trebalo podhitno renovirati potpuno, ili bar delimicno najkriticnije deonice, renovirati tunele, vijadukte, osposobiti prugu da moze da se ide bar 120 km/h ako ne i vise, i onda nabaviti 2-3 voza, naprimer nagibne vozove koje i Hrvati koriste na liniji ZG-Split, kako bi put bio udobniji i lepsi (ipak lepse je voziti se novom u Siemens/Alstom/Talgo vozu nego u nekom Koncaru starom 25 godina)

Inace sto se tice Slovenije, njihove pruge su na nivou EU. Inace u Sloveniji saobracaju i "pendolino" (ETR480) vozovi na relaciji Ljubljana-Maribor, to su brzi vozovi italijanske proizvodnje koji idu do 250 km/h. Pored njih na ostalim linijama saobraca dosta novih Siemens Desiro vozova (za kratke i srednje relacije).

Nazalost cini mi se da je kod nas situacija sa zeleznickim saobracajem najgora u regionu.
Cak i Rumunija i Bugarska imaju nove Siemens desiro vozove, jedino kod nas saobracaju vozovi koji su i pre 15 godina bili krsine (da ne pricam sada).
Ja se kod nas vozom nisam vozio od 2000-te godine, tada sam isao za Italiju preko Beca i Budimpeste.
Kod nas cini mi se i nema nekih klasa vozova bar sto se tice kvaliteta i udobnosti osim ako izuzmemo klase "poslovni","ekspres", posto su to isti vozovi kao i "obicni" samo sto ne staju na svakoj stanici , pa da bar po tome znas u cemu se vozis.
Recimo u Italiji imas vise klasa (i u celoj EU), da kazem najvaznije:
1.Regionale-regionalni vozovi, uglavnom krsine kao i ovi nasi
2.Interregionale-inter-regionalni vozovi isto krsine,matore i smrdljive
3.Intercity, vec bolji vozovi-vagoni sa klimom, inace intercity italijanski su najgori u EU, recimo Austrijski,Svajcarski i Francuski(u tim sam se ja vozio) su mnogo bolji, noviji i cistiji.
4.Eurostar, najbolja klasa, brzi vozovi, uglavnom nove kompozicije (onaj "fancy" dizajn), razvijaju brzine izmedju 200-300 km/h (cini mi se da 300 km/h razvijaju samo na pravcu Firenze-Roma, bar sam takvu informaciju dobio 2001 kad sam se vozio u eurostaru na relaciji Genova-Roma)

(za sve ove postoje i varijante nocnih vozova).

Vozove u klasi eurostar dakle, Slovenija vec ima, Hrvati planiraju za cini mi se 2007-2008, BiH za 2010. Nadam se da i nasi imaju neki realan plan za uvodjenje eurostar vozova makar isli 150-200 km/h.

Ako se kod nas ne planira uvodjenje eurostar vozova, ono bar nek kupe nekoliko novih kompozicija koje bi bile u klasi intercity pa da uz malo visu cenu mozemo da se vozimo k'o ljudi.

[Ovu poruku je menjao Stefano dana 23.01.2006. u 19:34 GMT+1]
[ ton_majstor @ 23.01.2006. 18:53 ] @
Nije zlato sve što sija...

http://www.b92.net/info/vesti/...01&dd=19&nav_id=185773


ali, mi nećemo imati takvih problema...

http://www.b92.net/info/vesti/...01&dd=13&nav_id=185168


Pozdrav!



[ simonzec @ 24.01.2006. 10:13 ] @
zalosno...
pitanje je kad ce se situacija i bili sta promeniti.sto bi nasi stari rekli: "ne lipsi magarce do zelene trave!!"
[ simor @ 24.01.2006. 11:08 ] @
Pih, ne znam zasto se ljudi cude? Pa ovde se sve raspada, putevi, zeleznica, ko zna kakvo je stanje u nasoj "aero floti", sva sreca pa ne putujem avionom, posto je ultra skupo...
[ vladoj @ 24.01.2006. 11:59 ] @
Razlog za tragediju ovoga puta nije neispravnost zeljeznicke pruge, vec nepridrzavanje propisa od strane masinovodje i voznog osoblja. Doslo je go kvara kocnica, pa je masinovodja izasao valjda da utvrdi i prijavi kvar, a nije osigurao voz od samopokretanja, tj nije stavio kocione papuce niti je utvrdio voz kako treba. Voz je sam krenuo dok je masinovodja bio napolju i konstantno je ubrzavao 14 kilometara do mjesta iskakanja. Pad je na toj relaciji oko 25 promila pa je voz, u cijoj lokomotivi nije bilo nikoga da koci, uhvatio veliki zalet i naletio na krivinu u obliku slova S koja ga je izbacila usled velike brzine. Jedan vagon, u kome je bilo najvise djece je ostao na sinama dok su se ostala tri survala u provaliju. Radi se o elektromotornom vozu koji se sastoji od 4 velika vagona.

Pitanje je da li je odgovornost samo na masinovodji ili i na onima koji su ukinuli toliko radnih mjesta radi ustede pa i mjesto pomocnika masinovodje, koji je duzan da prilikom kvara ostane u lokomotivi, dok masinovodja prijavljuje kvar. Da je pomocnik bio tu on bi sigurno ukocio voz i do nesrece ne bi ni doslo.
[ fanfon @ 24.01.2006. 13:45 ] @
Rece juce direktor zeleznice Medenica da nisu imali pojma da je stanje zeleznice tako lose. Za takvu izjavu se automatski odredjuje pritvor i podize krivicna prijava zbog nemarnosti u radu. Pa covek na toj funkciji to nikako ne sme da izgovori. TO sto je dao ostavku ga ne oslobadja krivicne odgovornosti. Mislim da jeon cak i odgovorniji od ministra jer je zeleznica njegov resor. Ne moze ministar da brine o sitnim detaljima iz oblasti za koju je postavljen(da li su ispravne kocnice na vozovima i da li je saniran odredjeni deo pruge i sl.), vec za krupnije stvari, a ovo je definitivno odgovornost do direktora zeleznice...
[ Misa_exclusive @ 24.01.2006. 14:19 ] @
Kod nas je sve u lošem stanju, pa i železnica.
Stvarno je velika šteta i tragedija. 44 mrtvih i oko 200 povredjenih.
BTW sad sam video na TV da se u vozu nalazila i 17-ogodišnja trudnica, koja je preživela i porodila se na licu mesta.
[ Fuzz @ 24.01.2006. 14:37 ] @
Ma mogu oni sad da objasnjavaju razloge i daju ostavke, ali tih ljudi vise nema....
[ -V-O-Y-A-G-E-R- @ 25.01.2006. 19:21 ] @
Citat:
ton_majstor: Nije zlato sve što sija...

http://www.b92.net/info/vesti/...01&dd=19&nav_id=185773


Hehe, pečovaće ih :)

Ono što je meni smešno u svemu tome je što je SBB ukinuo muzičke programe zbog dana žalosti i što je odloženo izvlačenje lotoa.
[ privrednik @ 27.01.2006. 15:14 ] @
Ukoliko nije neka vrsta sabotaze ,onda je jos jedan danak necijoj ne savesnosti i nedostatku brige za sopstvene sugradjane .Vozni park u zeleznicko fondu, se nije decenijama obnavljao,ali onaj u voznom fondu oligarhija ...I te kako!
Blindirani i izuzetno skupi automobili ,dzipovi,drumske ladje...su i te kako obnavljane i pare odvajane za njih.
Sta vrede ostavke, fol "zabrinuta lica " pred TV kamerama i ostala prenemaganja? Jos manje sam uveren i za vrednost ovih nasih pisanija po `netu .
A,posebno da ce nekog od onih koji bi ,zaista,trebalo za ovo da odgovaraju, sve ovo naterati da povuce pravi potez.
[ boccio @ 27.01.2006. 16:48 ] @
Dzabe dizete prasinu.

Kao da se do sad nije znalo u kakvom stanju je nasa zeleznica, pogotovo taj sporni deo pruge Kolasin - Podgorica. Samo je bilo pitanje trenutka kada ce se ovako nesto desiti, i koliko god to cudno zvucalo sreca je sto je poginulo samo 44. ljudi, moglo je biti i mnogo gore (zamislite sta bi se desilo da je avgust mesec i kompozicija Beograd - Bar).

A ova medijska hajka je potpuni cliché, naslovne strane tipa "Trazi se krivac" i slicno... 10 dana cemo citati bombasticne naslove, optuzivace se medjusobno svi redom i pokazivati jedni na druge, a onda - kako to obicno biva - otkaze ce podobijati nebitni likovi, podicice se par optuznica koje ce pozuteti pre nego presuda bude bila izrecena i ceo slucaj ce naravno pasti u zaborav. Do neke sledece tragedije...
[ techtris @ 27.01.2006. 18:13 ] @
Citat:
vladoj: Razlog za tragediju ovoga puta nije neispravnost zeljeznicke pruge, vec nepridrzavanje propisa od strane masinovodje i voznog osoblja.

Ma da, naravno.... sve ćemo lepo na mašinovođu. Mašinovođu koji je zadobio teške povrede u pokušaju da voz zaustavi, kome je uvaljen vruć krompir čim uopšte upravlja takvim vozom. 4 kočiona sistema otkažu, ma mora da je kriv mašinovođa, i mora da je on gad jedan samoinicijativno želeo da upravlja tim vozom. Kršenje kojih propisa? Veži voz za drvo i nadaj se da ga neće iščupati??? Stavi kloce da blokiraš kretanje voza?

Jedino što je mašinovođa mogao da uradi jeste da izvuče sve ljude iz voza na nekoj od ranijih stanica i da odbije da dalje upravlja neispravnim vozom (mada nigde nije zabeleženo da je neispravan - još jedan divan način da se operu ruke).

Vidim da si lepo progutao priču uprave železnice, koa je ekspresno utvrdila razloge za tragediju, a još maltene nisu ni izvukli sve poginule i povređene iz nesrećnih vagona.

Citat:
vladoj:Pitanje je da li je odgovornost samo na masinovodji ili i na onima koji su ukinuli toliko radnih mjesta radi ustede pa i mjesto pomocnika masinovodje, koji je duzan da prilikom kvara ostane u lokomotivi, dok masinovodja prijavljuje kvar. Da je pomocnik bio tu on bi sigurno ukocio voz i do nesrece ne bi ni doslo.

Možda i to stoji, ali sigurno je doprineo i voz star 15 - 20 godina i pruga stara koliko? 40?

[ yooyo @ 27.01.2006. 19:09 ] @
Pre 10-ak godina putovao sam vozom od Uzica do Beograda 11.5 sati. Voz je bukvalno stajao kod svake bandere, a na ulazu u Beograd je stajao 3-4 sata. Tada sam resio na necu uci u voz u Srbiji dok ne izvade sve sine i pragove i postave nove i naprave voz koji ce da ide preko 100km/h.

yooyo
[ X Files @ 27.01.2006. 19:36 ] @
Cilj je da se optuži "neki" mašinovođa koji je kao i svaki drugi radnik - "kur** na biciklu",
i tako se spase ceo menadžment (inženjeri i uprava) koji se sigurno nisu vozili vozom
godinama.

Kako može mašinovođa da bude kriv što MEHANIČKE KOČNICE kojih ima u svakom
kupeu nisu radile?

Kako može mašinovođa da bude kriv što se voz samopokrenuo?
(Valjda je trebao da podmetne leđa. Da je išta moglo da se uradi - uradio bi radi sebe ako ne zbog drugih)

Naravno, on će stradati - jer nije "nešto" prijavio. A da je prijavio, ovi iz menadžmenta
bi mu rekli - "ajde mali - nemoj da se kur**š. Vozi ili daj otkaz."

Tako je to svuda u državnim institucijama. Melje te mašina.

[ Ivan Dimkovic @ 27.01.2006. 19:37 ] @
Ogavno je sto:

- Uprava Zeleznice izvrsila momentalnu "istragu" i okrivila coveka koji je u bolnici, mimo zvanicne istrage
- Politicari svih boja i dezena koriste ovaj tragican dogadjaj u promotivne svrhe

Problem transporta i komunikacije je endemski u SCG i mora se sistemski resavati - i nadam se da ce odgovornima za ovo biti izrecene maksimalne kazne.
[ Milos niks @ 27.01.2006. 23:45 ] @
Koliko cujem po novinama , ovo je ispalo javno lincovanje masinovodje i to bez sudjenja ...koliko izjava tipa " najverovatnije je kriv masinovodja zato sto nije povukao rucnu ".I naravno ovakva stvar nije prvi put da se desava kod nas....politicari , novinari , televizije , policija itd. svi su pomalo ucestvovali u tome
[ Ilic Igor @ 27.01.2006. 23:52 ] @
Citat:
Milos niks: Koliko cujem po novinama , ovo je ispalo javno lincovanje masinovodje i to bez sudjenja ...koliko izjava tipa " najverovatnije je kriv masinovodja zato sto nije povukao rucnu ".I naravno ovakva stvar nije prvi put da se desava kod nas....politicari , novinari , televizije , policija itd. svi su pomalo ucestvovali u tome


Taj mašinovođa da se obesi na terazije za primer !!!!
A ovi šminkeri već će sutra da misle na svoja du****, to smo već navikli!
[ Slobodan Miskovic @ 28.01.2006. 00:04 ] @
Na lokomotivi 6151 pukao točak, u vozu bilo 60 železničara

Umalo još jedna tragedija




Zahvaljujući sreći izbegnuta je nova železnička katastrofa u Crnoj Gori na relaciji Podgorica-Bar. Na lokomotivi (461033) voza broj 6151 pukao je točak, što je moglo dovesti do iskliznuća voza.

Voz je krenuo u sredu iz Podgorice u 5 sati, a u kompoziciji sa dva vagona nalazilo se 60 radnika železnice koji su krenuli na posao u Bar. Havarija je primećena tek kada je voz stigao u depo u Baru oko 6.20 sati. Konstatovano je da su i ostali točkovi u veoma lošem stanju. Lokomotiva, koja je ovih dana trebalo da ide na remont, odmah je stavljena van upotrebe. Tek posle zamene osovine ova lokomotiva će ponovo biti uključena u saobraćaj.

Kako je potvrdio izvor „Blica“, pukotina na točku širine jednog prsta mogla je dovesti do iskakanja voza iz šina i nove tragedije.

Ispravnost vozova koji saobraćaju crnogorskim prugama i uzroci koji su doveli do tragedije u Bioču 23. januara, kada je 45 putnika izgubilo život i oko 200 njih povređeno, i dalje zaokupljaju pažnju javnosti.

- Tužilac bi do ponoći trebalo da podnese zahtev za sprovođenje istrage. Još nije, ali se očekuje. Ukoliko podnese imam obavezu da saslušam mašinovođu Drobnjaka po tom zahtevu ponovo. Ali, tada će se znati konkretno koja mu se radnja činjena ili nečinjenja stavlja na teret - rekao je juče za „Blic“ istražni sudija Zoran Radović.

Slobodan Drobnjak operisan je juče ujutro u KC Podgorica. Portparol KC Jelena Pavićević kaže da je stanje povređenog mašinovođe stabilno.

- Smrskan mu je kuk. Posetili smo ga na kratko jer nam je tako savetovao doktor. Rečeno nam je da je operacija bila komplikovana - kaže pravni zastupnik mašinovođe advokat Dragana Vujović.

Četiri ćerke i supruga Slobodana Drobnjaka nisu ga do sada mogle posetiti. Kako kaže sudija Radović, „on je pritvoru iako je u bolnici i to nije nikakvo kršenje prava već poštovanje procedure. Porodica može utorkom da ga poseti“.

Juče se dobrovoljno pridružio odbrani mašinovođe i advokat Goran Rodić. Na mnoga pitanja u vezi ovog tragičnog slučaja još uvek nema odgovora.

- Pre svega, mašinovođa je upravljao lokomotivom bez pomoćnika, što je praksa. A šta bi se desilo da mašinovođi pozli na tako opasnoj deonici? Zašto je na stanici u Kolašinu ukinuta služba za pregledanje kola koja je nekada postojala? Zašto mašinovođe nemaju radio-vezu, nego kondukter mora da trči niz prugu i traži telefon? - kaže za „Blic“ Dragana Vujović, advokat Slobodana Drobnjaka. Ona je naglasila i da za ovaj voz nema pravilnika o broju sedišta i putnika. Prilikom zaustavljanja voza oko 15.20 sati Drobnjak je, po njenim rečima, obavestio stanicu Lutovo i prijavio kvar.

Advokat Dragana Vujović saopštila je „Blicu“ i da ju je posle nesreće Drobnjak odmah nazvao i rekao joj: „Dragana, srušili smo se, traži pomoć, izginuo je narod i mnogo dece“. Dragana Vujović zastupa mašinovođe u radnom sporu.

Drobnjak, inače, sa suprugom Dragicom i četiri ćerke koje je izdržavao od svoje plate živi u baraci kod Železničke stanice u Podgorici.

Supruga Dragica izjavila je za crnogoske medije: „Lakše bi nam bilo da je Slobodan poginuo i da je mrtva cela naša porodica umesto tih ljudi koji su izginuli. Posebno me boli ponašanje Uprave ‘Železnica CG’.“

Rukovodioci „Železnica Crne Gore“ podigli su oko sebe zid ćutanja. Momo Rakočević, pomoćnik direktora u Sektoru prevoza koji je ovih dana bio najglasniji u svim medijima i doduše nezvanično saopštavao uzroke nesreće, odmah kada smo se javili rekao je: „Novine! Ništa, ništa za novine. Nema ništa“, i prekinuo vezu. Ni ostali pokušaji nisu urodili plodom.

Baćo Ćetković - Željka Jevtić - Blic

Svi znamo u kakvom su stanju i pruga i vozovi

- Izjave nadležnih u „Železnicama Crne Gore“ da na prugama saobraćaju sto odsto ispravni vozovi ne odgovara istini jer i oni i mi, a i putnici, znamo u kakvom su stanju. Ovaj nemili i tragičan događaj po sve nas u Crnoj Gori ukazuje i na odgovornost koje se ne mogu poštedeti nadležni u „Železnicama CG“, iako to oni žele pripisati samo takozvanom njihovom ljudskom faktoru, našem kolegi Slobodanu Drobnjaku - oglasio se juče zvanično predsednik Nezavisnog sindikata mašinovođa CG Anđelko Rogač. U izjavi za „Blic“ on dodaje da je optužujuća izjava „Železnica“ ishitrena, ali je ukazao i na neadekvatno obavljene zadatke koje je čelnim ljudima „Železnica“ poverila Vlada CG ulažući ne tako mala sredstva u održavanje vozila i infrastrukture u cilju bezbednog prevoza putnika. Rogač je podsetio i na neistraženi tragični događaj u kojem je zbog sletanja lokomotive prošle godine život izgubio jedan mašinovođa, a pomoćnik ostao sa teškim telesnim oštećenjima.

[Ovu poruku je menjao Slobodan Mišković dana 28.01.2006. u 01:05 GMT+1]
[ X Files @ 28.01.2006. 08:46 ] @
Citat:

Supruga Dragica izjavila je za crnogoske medije: „Lakše bi nam bilo da je Slobodan
poginuo i da je mrtva cela naša porodica umesto tih ljudi koji su izginuli. Posebno me
boli ponašanje Uprave ‘Železnica CG’.“


C, C, C, ...

Pa ove kazamate će porodicu Drobnjak da dovedu do sloma živaca.
[ techtris @ 28.01.2006. 08:46 ] @
Citat:
Ilic Igor: Taj mašinovođa da se obesi na terazije za primer !!!!
A ovi šminkeri već će sutra da misle na svoja du****, to smo već navikli!


Zbog čega da se obesi? Da li ti možeš da pretpostaviš šta taj čovek sada oseća i kroz šta prolazi njegova porodica???
A druga rečenica ti je najbolja.... navikli smo a? Pa znači da je u redu onda za njih nikom ništa, vešamo mašinovođu. Izvini, ali to je uvrnuto razmišljanje.

[Ovu poruku je menjao techtris dana 28.01.2006. u 09:47 GMT+1]
[ X Files @ 28.01.2006. 09:20 ] @
Citat:

Rogač je podsetio i na neistraženi tragični događaj u kojem je zbog sletanja
lokomotive prošle godine život izgubio jedan mašinovođa, a pomoćnik ostao sa
teškim telesnim oštećenjima.


Evo jedno poredjenje.

Moj kolega se pre par godina zaposlio u LITAS-u. To je autobuski prevoznik iz
Požarevca.

To što su mu odmah uvalili NAJGORE GRADSKE LINIJE i NAJGORE AUTOBUSE možda i
nije čudno.

Ali je čudo šta mi je sve pričao da su mu kao mladom šoferu podmetali: pucvol u
auspuh, odvrtali šrafove sa točkova, i sl...

Mobilni tada nije imao, pa kada pukne guma, moli putnike da mu pozajme da zove
bazu.

Jednom dok je tražio telefon da se javi neko mu je skinuo retrovizor. A jednom su mi
u naftu ukrali.

Kaže da je on jedini u istoriji Litasa da je platio retrovizor .

A dobra je bila i priča kada ujutru (po zakonu) dolazi POLICAJAC da proveri da li ima
alkohola u krvi. Kaže da su se prema njim odnosili kao prema KRIMINALCIMA kada
treba da duvaju.

Naravno, dao je otkaz.

[ ton_majstor @ 28.01.2006. 10:23 ] @
Citat:
Taj mašinovođa da se obesi na terazije za primer !!!!


Ako si se šalio, ružno je... a ako si ozbiljan, sram te bilo! Koga to osuđuješ i za šta?! I što da visi na Terazijama, nesrećo?!!! Šta on ima sa Terazijama!???

Misliš li da normalan čovek može da nastavi da živi sa 45 duša na savesti?!!!!! Taj čovek je MRTAV, samo još uvek diše...

Grrrr...


[Ovu poruku je menjao ton_majstor dana 28.01.2006. u 11:24 GMT+1]
[ srki @ 28.01.2006. 11:16 ] @
Citat:
ton_majstor: Misliš li da normalan čovek može da nastavi da živi sa 45 duša na savesti?!!!!! Taj čovek je MRTAV, samo još uvek diše... :(


Slazem se! Moj deda je jednom pre 30 godina udario jednog pesaka kolima i posle toga nikada vise nije seo u kola iako nije bio kriv. Pesak je izleteo na crveno, bilo je gomila svedoka i sudija je rekao da moj deda nije uopste kriv i pesaku nije bilo nista strasno ali opet on nije to mogao sebi da oprosti. Mogu da zamislim kako je tek ovom masinovodji. Covek sigurno ne predstavlja opasnost po okolinu (nije pucao u nekog pistoljem ili ubio nekog namerno) te ne vidim zasto bi uopste njega kaznjavali. Taj covek je dovoljno kaznjen.

[Ovu poruku je menjao srki dana 28.01.2006. u 12:17 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 28.01.2006. 11:42 ] @
Prica na zalost dobija svoj ocekivani tok', zatvorili su masinovodju - a nikako ljude koji su odgovorni za pustanje neispravnog voza u saobracaj :(

http://www.b92.net/info/vesti/...01&dd=28&nav_id=186711

Citat:

Žalba na pritvor mašinovođi
28. januar 2006. | 11:25 -> 12:25 | Izvor: Beta
Podgorica -- Branioci mašinovođe Slobodana Drobnjaka, koji je upravljao vozom koji se survao u Crnoj Gori, uložili žalbu na određivanje pritvora.

"Drobnjaku je pritvor određen zbog opasnosti od bekstva i mogućnosti uticaja na svedoke. Potpuno je besmisleno da bekstvo može biti razlog za određivanje pritvora, jer je on juče operisan i predstoji mu duže lečenje. Što se tiče mogućeg uticaja na svedoke, ni to ne stoji, jer je on već dva puta dao detaljnu izjavu", kazao je branilac Goran Rodić za podgoričku štampu.

Dragana Vujović i Goran Rodić branioci su mašinovođe, koji je upravljao vozom koji se u ponedeljak survao u kanjon Morače kod Podgorice.

Osnovni tužilac u Podgorici Veselin Vučković sinoć je sudiji Osnovnog suda Zoranu Radoviću podneo zahtev za otvaranje istrage protiv Drobnjaka, zbog sumnje da je izvršio teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja. Drobnjaku je određen jednomesečni pritvor.

Podgoričke "Vijesti" su danas objavile da je utvrđeno da Drobnjak nije imao alkohola u krvi.


[ Ilic Igor @ 28.01.2006. 12:24 ] @
Citat:
ton_majstor: Ako si se šalio, ružno je... a ako si ozbiljan, sram te bilo! Koga to osuđuješ i za šta?! I što da visi na Terazijama, nesrećo?!!! Šta on ima sa Terazijama!???

Misliš li da normalan čovek može da nastavi da živi sa 45 duša na savesti?!!!!! Taj čovek je MRTAV, samo još uvek diše... :(

Grrrr...


[Ovu poruku je menjao ton_majstor dana 28.01.2006. u 11:24 GMT+1]


Vreme će da pokaže ko je kriv, mašinovođa je "naj slabija karika" u lancu i ništa neće da nas čudi ako ga i obese ni krivog ni dužnog, samo mu još to fali na svu muku.
Da nisu možda to vagoni, što su polovni kupljeni (moj prezimenjak što je kupio) ?
[ vladoj @ 28.01.2006. 17:17 ] @
Masinovodja, po meni, definitivno nije kriv, On je pokusao sve da bi zaustavio voz. Evo kako je to bilo prema kazivanju jednog iskusnog masinovodje:

Voz je prolazio djelom pruge gdje mora da iskljuci glavni prekidac, tj. napajanje strujom. Kad je prosao taj odredjeni dio pruge on je pokusao da ponovo ukljuci prekidac i vrati vozu napajanje, ali zbog kvara, prekidac nije proradio. Masinovodja po propisima zaustavlja voz. Voz je morao zaustaviti jer usled nedostatka napajanja, kompresori koji pumpaju vazduh u kocioni sistem nisu mogli da rade. Izlazi da ga osigura od samopokretanja, jer zna da rezerva komprimovanog vazduha bez rada kocnica traje najvise oko dva sata. Postavlja 4 kocione papuce na tockove koji su vruci od kocenja. Te papuce treba da obezbjede da ni pod kojim uslovima voz ne krene. Medjutim, posto je napolju jako niska temperatura, dolazi do formiranja sloja leda izmedju tocka i papuce. Zna se da je voz krenuo oko pola sata posto je bio zaustavljen, odnosno, cim je kocioni sistem izgubio pritisak vazduha. Led izmedju tockova i papuca je uzrokovao da papuce iskliznu po popustanju vazdusnog kocionog sistema. Mehanicka kocnica nije mogla zaustaviti taj voz jer je ona kocila samo 4 osovine, a i ona je projektovana da u mjestu ukoci voz na najvecoj padini od 10 promila, a zna se da je voz od 250 tona bio zaustavljen na padu od 25 promila. Elektrodinamicka kocnica se nije mogla koristiti za kocenje vec samo za odrzavanje brzine, a u ovom slucaju ne jer nije voz imao napajanje strujom. Po pokretanju voza masinovodja uskace u upravljacnicu da pokusa da popravi glavni prekidac, znajuci da ide u smrt.

Svemu ovome ide u prilog prica da se ti vozovi i pored zalbi od strane masinovodja pustaju u promet i sa po nekoliko pokvarenih kocionih blokova. Takodje zaptivni materijali u sistemu vazdusnog kocenja nisu kvalitetni, tj ugradjuju se djelovi sumnjivog kvaliteta i vozovi brze guber pritisak vazduha. Zbog toga je voz i krenuo tek pola sata posle zaustavljanja iako je bez rada kompresora on treba da stoji u mjestu i do dva sata.

Sve ovo ukazuje da masinovodja ni u kom smislu, ni moralnom, ni zakonskim nije kriv za ono sto se desilo. Besramno je sto se protiv njega vodi hajka od strane onih koji su krivci, besramno je sto njegovu djecu nazivaju ubicama. Uzroke treba traziti na visim nivoima, jer ce samo njihovom osudom sistem bezbjednosti proraditi kako treba i osigurati da vise ne dodje do ovakvih tragedija.
[ X Files @ 28.01.2006. 19:14 ] @
Svaka čast vladoj na ovom tekstu. Nadam se da će se mašinovođa izvući, a oni koji
su STVARNO krivci biti osuđeni - ali čisto sumnjam.

Nema šanse da se neko ko živi u baraci nosi sa banditima koji se voze mercedesima
i imaju sve privilegije ovoga sveta.
[ techtris @ 28.01.2006. 20:21 ] @
Slažem se, mašinovođa je zaslužio orden za hrabrost.

http://www.novosti.co.yu/code/...est=84654&datum=2006-01-28
Citat:
Javašluk tutnji prugama
Čedomir PRELEVIĆ, 27. januar 2006

I PRE nego što je završena istraga o uzrocima železničke nesreće kod Podgorice, rukovodstvo crnogorske "Železnice" imenovalo je krivca. Uprava tvrdi da Slobodan Drobnjak, mašinovođa elektromotornog voza 6.301, nije obezbedio voz od samopokretanja u mestu Bratonožići, posle čega je kompozicija započela put u smrt.

Hoće li krivac za smrt 45 osoba biti jedan čovek?

PROPUSTI
POKUŠAVAJUĆI da dobijemo odgovor na to pitanje među Drobnjakovim kolegama mašinovođama i drugim radnicima "Železnice", naišli smo na lavinu ogorčenja usmerenog, pre svega, na rukovodstvo preduzeća.

- Pogledajte upravnu zgradu - kaže jedan od naših sagovornika. - Svaka kancelarija ima klimu i kožne garniture. Direktori se i ne voze našim vozovima, već luksuznim limuzinama, dok mi radimo - u pakistanskim uslovima...

Mašinovođa u crnogorskoj železnici, pod uslovom da je imao i noćni rad, može da zaradi najviše 320 evra mesečno, i to su bolje plate među zaposlenima. Pregledač voznih kola, recimo, ima zaradu od 120 do 150 evra, iako se radi o teškom i odgovornom poslu. Za 12 časova smene, na primer, pregledači treba da prekontrolišu i po 100 osovina i sve kočione blokove, kakvih ima i po 64 na jednom vozu, kao na onom koji se srušio u kanjon Morače.

- Pre nekoliko dana otpremili smo osam vozova za 40 minuta - pričaju radnici, pa se može pretpostaviti koliko je to detaljan pregled.

I kada se ustanove kvarovi i upišu u knjigu primopredaje pregledača kola TK 32, događa se, kažu, da neko od šefova dozvoli da voz krene na put, naročito od Podgorice prema Baru, jer tamo pruga prolazi kroz ravnicu, pa je rizik od nesreće navodno manji.

- Ma, i ptice znaju da je kod nas oduvek bilo nepoštovanja propisa - kažu železničari.
Plašeći se za egzistenciju, mnogi su pristali da se tako radi, baš kao što niko ne pristaje da o (ne)bezbednosti barske pruge i mnogobrojnim propustima govori za novine pod punim imenom. U toku je, naime, novo sistematizovanje radnih mesta.

- Možda su i sistematizacija i "racionalizacija" kumovali nesreći na Bioču - objašnjava jedan vozovođa. - U Kolašinu, tako, odavno nema pregledača kola, a pruga baš odatle ima ogroman pad, pa bi trebalo dobro proveriti kočione sisteme. Ukinuli su otpravničko mesto u stanici "Bratonožići", smanjili broj čuvara pruge. Tako sada jedan čuvar u svojoj smeni treba da peške prođe od Podgorice do mosta na Maloj rijeci, punih 20 kilometara!

SUMNjE
STANjE same pruge, instalacija, komunikacija, lokomotiva i vagona su priča za sebe. Zbog besparice, odavno su prestali da se poštuju standardi po kojima se na tako strmim deonicama šine moraju da menjaju pošto preko njih vozovi pređu određeni broj kilometara. Obično ostaju dok se teško ne oštete. Improvizuje se i sa pragovima, elektro-instalacijama...

U takvim okolnostima, gotovo da nema putnika koji je nekoliko puta seo u crnogorske vozove a da nije pomislio: "Ovde će se jednom nešto desiti".

Sindikat mašinovođa najavio je prekjuče da će progovoriti o katastrofalnom stanju bezbednosti saobraćaja na železnici. Nisu se, međutim, oglasili posle sindikalnog sastanka. "Dobri poznavaoci prilika" tvrde da nekada složne mašinovođe sada teško mogu da se dogovore, jer su poslednjih godina železničari "razbijeni" na čak četiri sindikata, koji su pod različitim uticajima...

- Neko mora da stane u odbranu Slobodana Drobnjaka, koji ako je nešto pogrešio treba da odgovara, ali nikako ne može biti jedini krivac - slažu se, uglavnom, naši sagovornici.

Zasada, Drobnjaka brani samo advokat Dragana Vujović, nekada šef pravne službe Železnice Crne Gore. Ona kaže da je mašinovođa istražnom sudiji izjavio da je 23. januara u 15.20, kada je zaustavio voz, učinio sve po propisima. Zategao je pritvrdne kočnice i postavio četiri zaustavne papuče, ali je voz, ipak, krenuo. U izjavi sudiji Drobnjak je pomenuo i da je video da je jedna slavina na uređaju za kompresiju zraka za kočnice bila zatvorena.

USLOVI
- TAKAV, da ga nazovem kvar, odnosno položaj slavine tokom mog radnog veka nisam imao. Pretpostavljam da je na slavine uticala niska temperatura - rekao je Drobnjak istražnim organima.

Advokat Dragana Vujović, međutim, postavlja i pitanje da li je zakonit železnički pravilnik po kojem mašinovođa ne treba da ima pomoćnika.

U međuvremenu, istraga je nastavljena. Istražni sudija Zoran Radović kaže da prikupljanje dokaza može da potraje i do šest meseci, pa stavove uprave "Železnice" da se krivac zna smatra "ishitrenim".

- Istraga neće stati na tome da eventualno utvrdi propuste mašinovođe, a da se ne ide malo šire i obuhvati širi aspekt bezbednosti železničkog saobraćaja - kazao je sudija Radović.

Taj "širi aspekt" svakako bi mogla biti i zasada nezvanična priča mnogobrojnih radnika "Železnice" da je barska pruga, naročito deonica između Kolašina i Zlatice, odavno nebezbedna, čemu jeste kumovao i javašluk na terenu, ali i nesposobnost rukovodstva. Ta tema, tvrde mnogi, može otvoriti Pandorinu kutiju i otkriti propuste u celom sistemu crnogorskih železnica. Jer, od nesreća se strepelo odavno, a velika tragedija dogodila se baš u godini kada pruga Beograd-Bar slavi 30 godina postojanja.

RAZLIKA
VISINSKA razlika između stanica Kolašin i Zlatica je 27 odsto. Iz vremena kada je pruga puštana u saobraćaj ostala priča da je pad, zapravo, 32 odsto, ali da je "prijavljeno" manje zbog lakšeg dobijanja međunarodnih dozvola za rad.


KRIV I VETAR?
ISKUSNE mašinovođe kažu da je i jedna osiguravajuća papuča postavljena pod točkove dovoljna da spreči samopokretanje voza. Posebno smatraju da ne stoje tvrdnje uprave da je Drobnjak dve takve papuče "nepravilno postavio".
- I malo dete bi, zbog oblika tih papuča, znalo da ih postavi kako treba - kažu oni.
Nagađa se da se voz, na padini od 25 promila, pokrenuo pod sopstvenim teretom, a ne isključuje si na faktor vetra, koji je u to vreme u Bratonožićima duvao jačinom i od 25 metara u sekundi.


NEPROMENjENO
STANjE dvanaest pacijenata smeštenih na Odeljenju intenzivne nege posle železničke neserće 23. januara kod Bioča i dalje je nepromenjeno, saopšteno je iz Kliničko-bolničkog centra Crne Gore, javlja FoNet.


ISTRAGA
SUDIJA Osnovnog suda u Podgorici Zoran Radović, koji vodi istragu o uzrocima teške železničke nesreće kod Bioča, izjavio je juče da će istraga potrajati nekoliko meseci, jer će biti sveobuhvatna, javlja Tanjug.

- Istraga se neće završiti na tome da eventualno utvrdi određene propuste mašinovođe Slobodana Drobnjaka, a da se ne ide malo šire, kako bi bio obuhvaćen širi aspekt bezbednosti željezničkog saobraćaja - rekao je on.

KRENUO ISPRAVAN
U OKVIRU istrage povodom tragedije kod Bioča, u bjelopoljskoj policiji saslušano je juče šest službenika željezničke stanice u Bijelom Polju. Željezničari su saslušani o ispravnosti voza 6.103 pre nego što je krenuo na kobno putovanje (dežurni otpravnik vozova u ponedeljak bio je Miloica Drobnjak, dok je kola pregledao Pero Rakonjac).

Putnički voz iz Bijelog Polja krenuo je ispravan i po ustaljenom redu vožnje, rečeno nam je na željezničkoj stanici. Drugo pojedinosti, vezane za broj putnika koji je krenuo i koliko je karata prodato na biletarnici željezničke stanice, nije bilo moguće saznati.


[Ovu poruku je menjao techtris dana 28.01.2006. u 21:22 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 28.01.2006. 20:31 ] @
Citat:

- Istraga se neće završiti na tome da eventualno utvrdi određene propuste mašinovođe Slobodana Drobnjaka, a da se ne ide malo šire, kako bi bio obuhvaćen širi aspekt bezbednosti željezničkog saobraćaja - rekao je on.


Zamisli! Ovo me podseca na cuveni citat ex-minstra policije u Srbiji - "Policija ce se truditi da radi svoj posao"... cudo jedno, treba im dati orden za to :(
[ negyxo @ 28.01.2006. 20:48 ] @
Pa ljudi ovo je balkan. Nema tu mesta za cudjenje.
Samo kod nas moze tako lako da se optuzi jedan covek za ovako nesto. Nije mi jasno kakav je taj sistem kojim zeleznica funkcionise da se sva krivica moze pripisati jednom coveku. Pa nije to sad prosta operacija gde on ima dva dugmeta i ako pritisne pogresno dugme onda se sasvim transparentno moze utvrditi krivac, valda je cela ta kompozicija kompleksniji sistem koji se oslanja na vise parametara koji obezbedjuju nekakvu dodatnu bezbednost. Pa covece i kad je bin laden srusio blizance vodila se polemika u SAD koliko su pored bin ladena i obavestajne sluzbe krive jer su zakazale.
[ techtris @ 29.01.2006. 10:13 ] @
http://www.dan.cg.yu/?nivo=3&a...um=2006-01-28&clanak=45394

Citat:
Pokušali da uklone dokaze

Mašinovođa Slobodan Drobnjak, koji je upravljao vozom koji se u ponedjeljak survao u kanjon Morače kada je poginulo 45 putnika, juče je operisan u Kliničkom centru Crne Gore i nalazi se van životne opasnosti. Drobnjak je tom prilikom zadobio više povreda, a operisan je zbog toga što mu je kuk bio smrskan.
Istraga o uzroku željezničke nesreće nastavljena je i juče, a osnovni tužilac Veselin Vučković podnio je kasno sinoć zahtjev za sprovođenje istrage protiv Slobodana Drobnjaka. Zasad istraga nije pokrenuta protiv drugih lica, a očekuje se da će biti podnijeto još nekoliko krivičnih prijava nakon ozvaničenja nalaza beogradskih vještaka. Prema saznanjima “Dana”, ekipa Željeznice Crne Gore koja radi na osposobljavanju dijela pruge koja je havarisana prilikom željezničkog udesa, pokušala je sa lica mjesta da odnese pojedine djelove kobnog voza, ali ih je u tome spriječila policija. Pripadnici MUP-a i dalje obezbjeđuju lice mjesta, kako se ne bi desilo da nestane neki od dokaza koji bi mogli pomoći istrazi.
Ovu informaciju u izjavi za “Dan” potvrdila je i Drobnjakov branilac, advokat Dragana Vujović.
- Imam saznanja da je neko iz Željeznice Crne Gore juče tokom dana pokušao da odnese djelove koji su ostali pored šina na mjestu nesreće, a koji su mogli predstavljati važne dokaze za dalju istragu - kazala je advokat Dragana Vujović.
Ona je kazala da će tužilac Vučković danas biti u potpunosti informisan o tome šta se Drobnjaku stavlja na teret i na osnovu čega.
Drugi Drobnjakov branilac, advokat Goran Rodić, koji se dobrovoljno prijavio da ga brani, u izjavi za “Dan” kaže da od istražnog sudije i osnovnog tužioca, advokati odbrane nijesu dobili još ni jedan zvanični spis.
- Nijesmo dobili ni zapisnik o uviđaju lica mjesta, video zapis koji je pominjao sudija Radović niti bilo koji drugi dokument iz koga bi se vidjelo šta se Drobnjaku stavlja na teret i na osnovu čega ga sumnjiče. Suština i motiv mog dobrovoljnog javljanja da branim mašinovođu Slobodana Drobnjaka je upravo utvrđivanje istine vezane za ovaj tragičan događaj. Ali, utvrđivanje istine kroz sudski postupak kako je to zakonom propisano. Potpuno je neprimjereno ponašanje rukovodstva Željeznice Crne Gore koja nepuna 24 časa nakon tragedije donosi svoju presudu kojom za sve okrivljuje mašinovođu Slobodana Drobnjaka. To ponavljaju iz dana u dan. U praksi, takve stvari se najčešće rade kada se i eventualna odgovornost drugih želi svaliti na samo jednog čovjeka - smatra Rodić.
On je naglasio da Uprava Željeznice Crne Gore na taj način vrši pritisak na sudske organe i pokušavaju formirati i uticati na javno mjenje.
-Advokat Dragana Vujović i ja juče smo posjetili Drobnjaka u bolnici jer je u prijepodnevnim časovima operisan. Doktor Kezunović nas je upoznao da je imao smrskan kuk i da mu je zdravstveno stanje nakon operacije stabilno. Iz tih razloga sa Drobnjakom nijesmo mogli da razgovaramo jer je posjeta bila kratka i trajala je svega pet minuta - kazao je Rodić.
On je dodao da rok koji je predviđen za podnošenja zahtjeva za sprovođenje istrage ističe danas.
- Ne znam kada će Drobnjak biti saslušan eventualno po osnovu zahtjeva za sprovođenje istrage, jer će to u mnogome zavisiti od njegovog zdravstvenog stanja. Zatražićemo i mišljenje ljekara, ali sumnjam da će se to realizovati u naredna dva dana. Operacija je bila teška, naš klijent je bio pod anestezijom tako da ćemo se o tome sa ljekarima i sudijom dogovoriti naknadno - naglasio je Rodić.


Drugi tekst na istoj strani spada u dnevnopolitička prepucavanja pa ne vidim potrebu da ga kopiram.
[ Downforce @ 29.01.2006. 15:14 ] @
Citat:
Voz je prolazio djelom pruge gdje mora da iskljuci glavni prekidac, tj. napajanje strujom.

E ovo je ono sto mi je potpuno neshvatljivo.Kako je moguce da jedan tako vazan element kao sto je glavni prekidac otkaze?Njegovim otkazom se gubi elektrodinamicka kocnica i napajanje za kompresor.
Ne mogu da verujem da se ceo kocni sistem voza oslanja na jedan prekidac.
[ techtris @ 29.01.2006. 15:31 ] @
To ti je specijalni bezbednosni sistem "neće valjda", često se sreće u SCG. Ovaj bezbednosni sistem je značajno jeftiniji od ostalih što mu je i najveća prednost, ali ima veliki nedostatak - kad zakaže obično ima dosta žrtava.

[Ovu poruku je menjao techtris dana 29.01.2006. u 16:36 GMT+1]
[ Downforce @ 29.01.2006. 16:14 ] @
Mislio sam sa konstruktorske strane.Ne mogu da verujem da je kocenje na vozu od 250 tona tako glupo(citaj nepouzdano) odradjeno.
Zna li neko nesto detaljnije o funkcionisanju kocnog sistema ovog voza?
Znate ljudi,sto vise razmisljam o ovome sve mi crnje izgleda.Sve je poslo naopako...
otkaze glavni prekidac na usponu od 25%(ogroman uspon cak i za kamion od 40 tona,a ne voz od 250tona),kocne papuce se zalede,rezerva vazduha istekne za 30 min.(lose zaptivanje,da nije bilo toga masinovodja bi mozda rekao ljudima da izadju napolje na vreme),u medjuvremenu masinovodja zove pomoc koja ne dolazi,voz krece,kocnice ne postoje,pruga losa...uzas.
Svi moguci propusti i manjkavosti u sistemu u jednoj nesreci.Za to jedan masinovodja nikako ne moze biti jedini krivac,a resenja ovih problema uopste nema na vidiku.
[ fanfon @ 29.01.2006. 16:25 ] @
Ja mislim da masinovodja nije nista kriv ako je tacno da je pokusao sve sto je rekao. Direktoru zeleznice odma krivicna prijava zbog teskog nemara u sluzbi. Sam je covek rekao odmah posle nesrece da nije pojma imao da se pruge nalaze u tako losem stanju. Pa kako moze tako nesto da izjavi kad je direktno za to odgovoran? A masinovodja bi posle svega treba da tuzi drzavu i medije zbog takve neopravdane hajke na njega. Pa gde je pravna drzava i "niko nije kriv dok se ne utvrdi pravnosnaznom presudom u sudskom postupku''? Covek ce i da nije kriv ceo zivor proklinjati dan kad mu se to desilo. A da ne pricam o njegovoj porodici. Postoji dosta ljudi koji ce njega kriviti. Ne bih voleo da osetim na svojoj kozi da me na ulici prozivaju da sam ubica ili da se to desi nekom bliznjem. Krajnje je vreme da se ljudi u C.Gori pobune protiv bezocnosti drzavnih mocnika koji se samo smenjuju na vlasti. Masinovodje su vec progovorile i cini mi se da su spremni da zrtvuju i posao radi istine. Mada, tesko ce ici...
[ teddy @ 29.01.2006. 16:39 ] @
U ovoj zemlji prezumpcija nevinosti (niko nije kriv dok sud ne kaže) važi samo za one koje naša vlast ne želi da uhapsi, a međunarodni faktori je na to primoravaju.

Kada vlast želi da uhapsi nekoga, taj je odmah kriv i to je to.

Mašinovođa je znao da ide u smrt, ali ipak je uskočio u voz i probao sve kako bi ga zaustavio. Ovi iz mercedesa što ga osuđuju pre suda i glume ucveljenost nikada ništa slično ne bi učinili.

Đubrad, još su širili lažnu vest da uopšte nije ušao u voz.

[Ovu poruku je menjao teddy dana 29.01.2006. u 17:40 GMT+1]
[ vladoj @ 29.01.2006. 18:29 ] @
Da li je neko od vas cuo da je prije nekoliko dana otkazao sistem vazdusnog kocenja takodje na elektromotornom vozu koji se nalazio u Pozegi, ali da je bio na ravnoj pruzi tako da nije doslo do samopokretanja?

Inace sto se sistema kocenja tice kod elektromotornih vozova ako otkaze pneumatika to ti je sto ti je. Mehanicke kocnice na njima kao prenosni sistem koriste sajle koje lako mogu i da puknu. U Srbiji je to prepravljeno tako sto su na vozove ugradjivani nekakvi kardani umjesto sajli, i to je relativno bezbjednije resenje, jer mehanicka kocnica koci voz u mjestu i to do odredjenog pada, koji je po rijecima jednog masinovodje oko 10 promila. Na mjestu pokretanja voza on je bio 25 promila, mada ima ii glasina da je pravi pad natom mjestu i do 32 promila, ali u vrijeme izgradnje pruge ta informacija nije bila objelodanjena zbog dobijanja nekakve medjunarodne dozvole.
[ Downforce @ 29.01.2006. 18:53 ] @
Citat:
jer mehanicka kocnica koci voz u mjestu i to do odredjenog pada, koji je po rijecima jednog masinovodje oko 10 promila.

Kako to da ni ona bar malo nije usporila voz?
[ Milos niks @ 29.01.2006. 18:59 ] @
Bez uvrede za ljude ovde , koji su iz crne gore , ali tog masinovodju bi bilo bolje da su ga ubili nego sto su mu ovo uradili.. iza njega i za njegovu porodicu pogotovo zato sto su u crnoj gori svi samoproglaseni djetici i junacine pao kao takvi pretpostavljam da ce ovo ostati kamen koji ce zauvek nositi bez obzira sta istraga pokaze .

Lincovanje , od strane javnog mjenja i to u 2006 godini .....
[ X Files @ 29.01.2006. 21:33 ] @
Optužba protiv mašinovođe je očito stvar POLITIKE a ne ISTINE...

[ Elect @ 29.01.2006. 22:08 ] @
Citat:
Milos niks: Bez uvrede za ljude ovde , koji su iz crne gore , ali tog masinovodju bi bilo bolje da su ga ubili nego sto su mu ovo uradili.. iza njega i za njegovu porodicu pogotovo zato sto su u crnoj gori svi samoproglaseni djetici i junacine pao kao takvi pretpostavljam da ce ovo ostati kamen koji ce zauvek nositi bez obzira sta istraga pokaze .

Lincovanje , od strane javnog mjenja i to u 2006 godini .....

Posto je narod u CG (pretpostavljam da ni srbija nije iuzetak) extremno podlozan uticaju kojekakvih budalastina, bice onako kako mediji kazu da treba da bude. To za djetice i junake se ne moras $ekirat, masinovodji niko nece doc glave jer gore pomenuti od starta nisu slozni u stavu.

Neko je pomenuo kvazi-nezavisni dnevni list Dan. Eto imali smo prilike da procitamo da je ZTO u rekordnom roku poslije nesrece poslao za te prilike specijalno obuceni tim lopova da ukrade dokaze i ponese ih kome drugom nego li licno rukovodstvu DPS-a, koji je naravno otpocetka pretpostavljao da je nesreca extremnih razmjera evidentna ali bolje je da se jos malo napune para... Gluposti... Mogu da pretpostavim kakav ce naslov da bude u "reviji D" (nedjeljni magazin istog kvaliteta)... U svakom slucaju bice nesto ovako: "Exkluzivno! Ispovijest Vidovite Anci kod "Puca na zabjelo" - Rekla sam Milu da se sprema grdna nesreca na Bioce" :)))
U ostalom sto ocekivati od novina u kojima u rubrici "kultura" fontom 50 stoji naslov "Goran Vukosic izdao novi album" ...

Neko rece da je voz krenuo za 1/2 sata, umjesto za 2 sata. Mislim da je to evidentna greska masinovodje. Tako suptilan aparat, kao sto je pneumatski kocioni sistem, mora imati neki indikator pritiska (barometar). Ostaje mi jedino da zakljucim da je masinovodja pogresno procijenio stanje...
Ovim nikako ne bih da kazem da je kriv. Krivo je ISKLJUCIVO rukovodstvo ZTP-a za svoju neazurnost, njihov ultimativni stav prema osoblju itd.

Da je ikakve pravde glave bi lecele degradacijom... Medenicu ("nisam znao da je pruga..."), onda tehnicki direktor ("mi smo mu rekli da krene bez kocnica, voz bi se sam zaustavio kod golubovaca..." - *recenica izvucena iz konteksta), zatim tu su ostali direktori (makar zbog toga sto se desilo to sto se desilo)...
[ van t hoff @ 29.01.2006. 22:37 ] @
MOram se sloziti sa vecinom vas jer je i mene sokirao lesinarski sistem svi na jednoga. Sokiralo me je kada sam u tri dana procita 10 istih izjava, kao kopiranih protiv masinovodje, izjava ne samo iz CG, nego sto mi je najinteresantnije, iz Srbije. Ma fotokopirane izjave tipa, znamo to je pogrijesio nas kolega to je bila ljudska greska, ali kao i on je covjek a ljudi grijese itd... by Direktor Zeleznice Srbije, onda to isto jos neki "kancelari" srpske zeljeznice itd.
Svasta otkud vi znate da je on kriv, pa i da jeste, ne znate, jer sve to pricaju 24-48 sati poslje nesrece, kada jos ni proce nije zapocet niti su se dokazi prikupili, niti svjedoci dali izjave.

Maksimalno sam zgranut onim sto sam citao u novinama ovih dana, desavalo se da intervjuisani uopste ne optuzi masinovodju, ali novinar izvuce takav zakljucak...

Ocigledno je ko je najkrivlji, a to je zeljeznica, a da li neku krivicu snosi i taj nesrecni masinovodja ja to ne znam, znam da su najnesrecniji oni kojima su dragi izginuli, u ovoj nesreci, i da treba naci pravog krivca, i posteno sprovesti proces, koji mora da ima za posljedicu ne samo kazne za odgovorne, vec pod obavezno korjenitu promjenu u sistemu zeljeznica.
Jer ili ce tako biti ili zeljeznice/bar za putnike/ vise nece biti.
[ the.kum @ 29.01.2006. 23:19 ] @
Citat:
Elect
Neko rece da je voz krenuo za 1/2 sata, umjesto za 2 sata. Mislim da je to evidentna greska masinovodje. Tako suptilan aparat, kao sto je pneumatski kocioni sistem, mora imati neki indikator pritiska (barometar). Ostaje mi jedino da zakljucim da je masinovodja pogresno procijenio stanje...

Pa sta je mogao da uradi, cak i da je neki barometar pokazivao stanje? Jedino da izvede putnike napolje...ali pretpostavljam da je imao preca posla nego da pretpostavlja sta bi jos moglo da ne radi a treba da radi. Nego, zar ne treba na svakom vozu da postoji neki sistem za proveru budnosti masinovodje, tj. masinovodja na svakih 10-20 sekundi (ne znam tacno koliko) treba da stisne neko dugme ili papucicu, i ako to ne ucini onda voz automatski koci. Da li je ovaj sistem povezan na ove pneumatske kocnice koje nisu radile ili je to mozda neki nezavistan sistem koji ili nije radio zbog onog glavnog prekidaca koji nije mogao da se ukljuci, ili uopste ceo taj sistem nije radio???
[ Ivan Dimkovic @ 29.01.2006. 23:23 ] @
Citat:

izjava ne samo iz CG, nego sto mi je najinteresantnije, iz Srbije.


Nema tu sta da cudi - firma zaduzena za remont vozova je u Srbiji, logicno je da svi brze bolje hrle da se operu.

Kako u ovoj nesreci nije bilo stranih drzavljana, tesko da ce biti neke vece frke, sve je u lokalu, pa nema problema sa guranjem pod tepih - verovatno ce cela stvar da se zataska kao i sve do sad, masinovodja ce dobiti neku kaznu - a glavni krivci nece ni biti ukljuceni u istragu :(


[ Deda_Mraz @ 30.01.2006. 00:31 ] @
Ukoliko mašinovodja zaglavi neku tešku robiju (a najverovatnije da hoće) trebalo bi se svim silama odapreti vlasti i pokrenuti akcije i peticije kako bi se on izvukao sa robije. Zaista po svim člancima koje sam pročitao po svim emisijama koje sam gledao, normalno da sam skontao da mašinovodja nije kriv što ste i vi sami skontali i što je cela Srbija skontala, samo neće da razumeju vlasti u Srbiji i CG.

Taj čovek će za par godina da umre psihički, više nikada neće biti sposoban da sedne u kabinu voza, nikada.... i još trebaju da mu daju da sedi u samici 50 godina? Pa ako je tako bolje bi mu bilo špric u venu i ćao, surovo zvuči ali je tako :(

Ako se bude pisale neke peticije, makar nešto, bilo šta za oslobadjanje jadnog mašinovodje, rado ću da učestvujem u tome!
[ Elect @ 30.01.2006. 01:00 ] @
Citat:
the.kum: Pa sta je mogao da uradi, cak i da je neki barometar pokazivao stanje? Jedino da izvede putnike napolje...
Zar je trebao nesto drugo da uradi??? Da je upozorio makar polovinu ljudi iz prvog vagona bilo bi drasticno manje zrtava... Medjutim, ponavljam kao i svi ovdje mislim da on NIJE KRIV. Opet postoji realna mogucnost da ni taj barometar nije radio. Zbog raznih pritisaka koje trpe ljudi na takvim polozajima bukvalno su primorani da donose pogresne odluke. Sve ovo predstavlja moju hipotezu i nista ne mogu pouzdano da tvrdim.
Citat:
Ivan Dimkovic: Nema tu sta da cudi - firma zaduzena za remont vozova je u Srbiji, logicno je da svi brze bolje hrle da se operu.
Da ironija bude veca sjetih se clanka koji su objavile neke dnevne novine (ne znam tacno koje pa ne mogu da citiram). Uglavnom, isla je izjava izvrsnog direktora preduzeca za remont vozova u kojoj kaze da je ta lokomotiva bila najsavremenija u SCG :))))))) Za sve koji ne znaju, lokomotiva je kao POLOVNA kupljena iz bivseg SSSR-a prije vise od 20 godina. Ova firma za remont vozova daje garanciju koja je i dalje validna tako da od njih mozemo slusati jos svakakvih nebuloza.
[ the.kum @ 30.01.2006. 02:13 ] @
Citat:
Elect:Zar je trebao nesto drugo da uradi???

Ma ne, mislio sam da sa vozom nije nista mogao vise da uradi od onog sto je uradio...voz bi krenuo nizbrdo kako god da okrenes...e sad jeste on mogao odmah da iskrca putnike, ali ocigledno mu nije palo na pamet da ce neko njesra koje treba da traje 2 sata, trajati 4x manje, kao i da papuce (koje po tvrdnjama onih koji su ga odmah brze bolje optuzili apsolutno obezbedjuju voz da ne moze da krene) ipak i nisu tako efikasne...uostalom oni idioti kojima je telefonirao za pomoc su trebali da mu kazu da pomoc uopste nece stici, a ne da cekaju ko budale preko pola sata. Eh, a sta bi bilo da su poslali lokomotivu iz Podgorice u susret njima, pa da su se jos i sudarili s njom...O kakvoj nemarnosti se ovde radi govori i cinjenica da kada saberemo 35 minuta cekanja + nekih 10 do iskakanja iz sina (nek me ispravi neko, zaboravio sam tacne brojke) dolazimo do ~45 minuta, i recimo u najboljem slucaju da su bas tad pre udesa hteli da posalju lokomotivu u pomoc + ~20 minuta dok stigne do njih, dakle dolazimo do min. 60 minuta cekanja na pomoc, u situaciji kada se zna da kocnice traju max. 120 minuta, dakle nemam reci...nego gospoda su lepo sklonila sve sa sina, pa cekala da se pokvareni voz spusti...sve to treba pohapsiti odmah, osim masinovodje naravno, al' izgleda da ce covek ni kriv ni duzan JEDINI da najebe...jedina stvar gde bi mogla da se trazi eventualna krivica masinovodje je sto nije pritegao i te mehanicke kocnice, ne znam da li po pravilima treba i one da se pritezu u situaciji kada rade ove glavne kocnice + kada se stave papuce...?
[ Elect @ 30.01.2006. 03:01 ] @
Citat:
the.kum: jedina stvar gde bi mogla da se trazi eventualna krivica masinovodje je sto nije pritegao i te mehanicke kocnice, ne znam da li po pravilima treba i one da se pritezu u situaciji kada rade ove glavne kocnice + kada se stave papuce...?
Po tvrdnjama svedoka kondukter, a i putnici su povlacili rucnu, samo se to ne pominje... Dakle i u toj strani krivica masinovodje otpada.

[Ovu poruku je menjao Elect dana 30.01.2006. u 04:01 GMT+1]
[ the.kum @ 30.01.2006. 03:25 ] @
Pa jesu, ali tek nakon sto je voz krenuo...mozda je trebalo upotrebiti ih pre toga...?
[ Elect @ 30.01.2006. 03:34 ] @
One i sluze da zaustave voz u pokretu... Ono sa nagibom, sto je pominjano, vazi samo ako voz ima neku nominalnu brzinu.
Posto se povlacenje dogodilo malo posto je voz krenuo tako nije ni mogao da ima neku veliku brzinu...

[ Elect @ 30.01.2006. 03:36 ] @
P.S. Kako to da na tom dijelu pruge nema struje???
[ the.kum @ 30.01.2006. 06:36 ] @
Ok, ali ja pitam da li je po propisima trebao i njih da povuce jos dok je voz stajao?Posto su ovi iz uprave na sav glas vikali da nije stavio papuce, kao i da nije povukao te rucne kocnice...Cak i da je trebao to da uradi, mozda nije ni stigao to da uradi - ne znam koliko dugo se stavljaju te papuce i sta je jos masinovodja radio u medjuvremenu dok voz nije krenuo...a i da ih je povukao odmah, ocigledno nikakve koristi od njih ne bi bilo....elem, da ne ispadne da optuzujem masinovodju, jasno je iz aviona da on nije kriv vec uprava, cim su onako bezocno krenuli da ga optuzuju odmah posle nesrece, nego cisto hteo bih da razjasnimo i ovu stvar do kraja...dakle zna li neko sta tacno kazu propisi u ovim situacijama? A sto se tice struje, nje ima na tom delu pruge, ali koliko sam ja primetio 2 varijante su u opticaju, ne znam koja je tacna:

-varijanta a.) iz nekog cudnog razloga glavni prekidac mora da se iskljuci na tom delu pruge (ispod nekog trafoa) , medjutim kada je masinovodja pokusao da ga opet ukljuci, on vise nije radio

-varijanta b.) napon u mrezi, u blizini tog transformatora koji se pominje je bio visi nego sto treba, pa je jednostavno nesto od instalacije/osigurac/prekidac/ko zna sta crklo...

kako god okrenuli, ocigledno je problem trafo, tj. previsok napon...
[ dalibord5 @ 30.01.2006. 08:24 ] @
Izgleda da je sve bio zbir losih okolnosti i lose procene,ili pogrwsnw reakcije odgovornih lica.
Mozda je trebalo evakuisati putnike ODMAH cim se saznalo da nesto ne funkcionise.I to pred opasnu deonicu.
Iako se zna u kakvom je stanju ukupna zeleznica svi rade po principu "valjda nece"
Na kraju,ako je masinovodja direktno odgovoran za ovakve situacije,pitam kolika je plata za tako odgovorno mesto?
Sa kakvom opremom,pravilima procedure i platom Zeleznica predaje takvu odgovornost svojim zaposlenima.
Javna je tajna da skoro sva preduzeca iz bilo koje oblasti,radi sa minimumom opreme i pravilima zastite radnika na radu.
Valjda zbog ustede,a kada se dogodi neka tragedija,nije niko kriv,ili je krivica na onome koji je najvise nastradao.
[ Ivan Dimkovic @ 30.01.2006. 08:28 ] @
Citat:

Da ironija bude veca sjetih se clanka koji su objavile neke dnevne novine (ne znam tacno koje pa ne mogu da citiram). Uglavnom, isla je izjava izvrsnog direktora preduzeca za remont vozova u kojoj kaze da je ta lokomotiva bila najsavremenija u SCG :))))))) Za sve koji ne znaju, lokomotiva je kao POLOVNA kupljena iz bivseg SSSR-a prije vise od 20 godina. Ova firma za remont vozova daje garanciju koja je i dalje validna tako da od njih mozemo slusati jos svakakvih nebuloza.


Evo sta bi se desilo da je SCG pravna i normalna drzava -

Nezavisna policijska i sudska vlast bi izvrsila nepristrasnu istragu i momentalno donela presudu o:

- Eventualnom kaznjavanju celokupnog lanca odgovornosti u ZTP-u CG, tj. svakog ko je bio upleten u ovo, od sekretarice do generalnog direktora. Ima materijala dosta - od donosenja odluka zeleznice da samo jedan masinovodja bude u vozu, do "tehnicke konsolidacije", verovatno odobrene od UO/gendira, koja je ocigledno dovela do smanjenja neophodnih mera, procedura i opreme ispod svakog propisanog minimuma.

- Eventualnom kaznjavanju odgovornih i oduzimanju licence firmi koja je radila remont, ako je voz bio u tehnicki neispravnom stanju od izlaska iz remonta

- Privremenom zaustavljanju kompletnog zeleznickog saobracaja dok se momentalno ne otklone sve tehnicke nepravilnosti na saobracajnoj/komunkacionoj mrezi zeleznica i ne dovedu bar do standarda SCG (onog na papiru) (o standardima EU da ne govorimo).

Sta je problem sa ovim?

Ovo bi znacilo mnogo robija, mnogo otkaza, mnogo zameranja "burazerima" - i mnogo para koje bi morale da se uloze u par meseci da se zeleznica dovede na tehnicki nivo koji zahtevaju civilizovane zemlje.

Medjutim, ovo se naravno nece desiti - sto zbog licnih problema, sto zbog enormne cene i para kojih nema da se ovako nesto uradi, sto zbog tragicnog stanja kada se organizacija drzave uzme u obzir.

Masinovodja je, zbog toga, "najbolje" resenje za drzavu, tj. najbolje zrtveno jagnje - satres ga medijski, corkiras sto nije "povukao rucnu" (koja nije ni radila), das malo krvi pred TV kamerama, proglasis dan zalosti i izjavis saucesce zrtvama - a ovakvim skotovima dozvolis da i dalje voze pokretne grobove u SCG i jos naplacuju za tu uslugu


[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 30.01.2006. u 09:31 GMT+1]
[ vladoj @ 30.01.2006. 08:57 ] @
Glavni prekidac se iskljucuje na mnogim mjestima na pruzi gdje su ti trafoi i ko zna kakvi objekti. Masinovodja ima i znak koji ga upozorava da iskljuci glavni prekidac prije tih lokacija a po prolasku njih ima takodje znak da ponovo ukljuci glavni prekidac. I to je njegova obaveza po propisima.

Vjeruje se da je i do pada pritiska u kocnicama doslo zbog niskih temperatura i zaledjivanja kondenzata u kocionom sistemu. Koliko god ponavljao nece ljudi da shvate da je mehanicka kocnica kod elektromotornog voza jako lose izvedena i da ona koja koci samo cetiri osovine i da na tom nagibu nije mogla da koci voz od 250 tona u mjestu a kamoli voz od 250 tona koji ubrzava i dobija na inerciji kretanja. Ovi obicni vozovi su mnogo bolje osigurani i sa boljom mehanickom kocnicom od elektromotornih kod kojih sve zavisi od pneumatike. Zna li neko sta vise za slucaj elekromotornog voza kome su skoro u Pozegi otkazale vazdusne kocnice?
[ X Files @ 30.01.2006. 15:20 ] @
Kao mašinski inženjer, mogu vam reći sledeće:

Znam da mora da postoji "nekakva" procedura kada se na vozu nešto desi, ali
OTKAZIVANJE SVIH KOČNICA je nešto TOTALNO NEUOBIČAJENO, i po mome mišljenu
1 od 1,000,000 mašinovođa bi trebao da se u svome radnom veku susretne sa time.

Kočioni sistem bi MORAO da ima OGOMAN stepen sigurnosti, a ne da se dozvoli
da zbog nestanka struje SVE otkaže.

Najobičniji LIFT u zgradama ima INERCIJALNU "rudarsku" kočnicu koja, ako se sajle
prekinu - ukoči lift. Dakle koristi se ENERGIJA problema koji je nastao a to je brzina.

U slučaju mašinovođe radi se o klasičnoj zameni teza. Svi pominuju proceduru a niko
ispravnost ?! Po meni je to bolesno.

P.S.

Bilo je u novinama da se neki voz u Srbiji KLATIO duze vremena zbog istog problema
kao ovaj, s tim sto je imao srece da nije bilo krivina. Masinovodja je dao otkaz i
nikada vise nije radio u zeleznici.

[ Ivan Dimkovic @ 30.01.2006. 16:49 ] @
Citat:

Znam da mora da postoji "nekakva" procedura kada se na vozu nešto desi, ali
OTKAZIVANJE SVIH KOČNICA je nešto TOTALNO NEUOBIČAJENO, i po mome mišljenu
1 od 1,000,000 mašinovođa bi trebao da se u svome radnom veku susretne sa time.


Cilj istrage bi trebao da bude na koju foru su otkazali svi kocioni sistemi u vozu koji je skoro remontovan i garantnom je roku. A jako bih zeleo da oni koji su odmah posle nesrece davali izjave o ispravnosti voza zaglave debelu robiju.

Jednom se toj marvi sa bolesnom praksom spinovanjem "izjavama za stampu" mora stati na put - partijskim aparatcikima koji su navikli da pausalno samo nesto "izjavljuju" treba dati do znanja da izjava za javnost podrazumeva i odgovornost pred tom istom javnoscu.

Na zalost, nesto mi govori da se to ipak nece desiti :( Ne znam zasto...


[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 30.01.2006. u 17:52 GMT+1]
[ vladoj @ 30.01.2006. 16:54 ] @
Jeste taj voz se klatio, jer je isao nizbrdo, pa se opeo uzbrdo pa se opet vratio nazad, pa opet nizbrdo i sve tako nekoliko puta dok mu se brzina nije smanjila i dok nije stao na najnizem mjestu te uvale gdje je bio. Isti slucaj sa kocnicama kao kod ove nesrece samo sto nije bilo uspona koji bi usporio voz.

Kazu na vijestima da je kompresor na vozu koji je iskocio kod Bioca bio zamjenjen dva dana prije nesrece i da je „novi” kompresor uzet sa lokomotive koja je izbacena iz upotrebe.
[ the.kum @ 30.01.2006. 17:56 ] @
Citat:
X Files:
U slučaju mašinovođe radi se o klasičnoj zameni teza. Svi pominuju proceduru a niko
ispravnost ?! Po meni je to bolesno.

Pa sasvim je jasno da je voz bio trulez najgori, i da je masinovodja ucinio sve sto je bilo u njegovoj moci da voz zaustavi. Mene interesuja ta procedura, cisto sa pravnog aspetka, jer pretpostavljam da ce da pronadju neko glupo pravilo/proceduru kojim ce mu napakovati robiju, iako je verovatno u datoj situaciji mozda cak bilo bolje i prekrsiti izvesne procedure, i uraditi nesto mimo procedure a delotvornije.
[ EagleOne @ 30.01.2006. 18:01 ] @
Koliko sam razumeo masinovodju koji upravlja istim tipom voza u Srbiji, ovako stoje stvari sto se tice kocnica:

- elektrodinamicka, sluzi za korigovanje brzine u toku voznje, i ne moze da se koristi da ukoci voz kada je zaustavljen (izmedju redova nema neku uotrebnu vrednost uopste)

-vazdusna, za klasicno kocenje (ali ni ona iz nekog razloga nije dovoljna/preporucljiva da se voz drzi ukocenim u mestu). Ako su instalacije ispravne nema sta da se zaledi jer je projektovana za Sibirsku zimu.

-mehanicka, sluzi samo kao rucna, tj. kada zaustavite voz ovom kocnicom se osigurava od nezeljenog pokretanja.

Da li je jednostavno nestalo struje zbog kvara, sto je onda povuklo i ostale stvari, da li masinovodja eventualno negde pogresio u proceduri, ne zna se, nema zvanicnog izvestaja, a nezvanicnih nagadjanja ne da ima nego me cudi kako jos niko nije pomenuo moldera. Evidentno je lose stanje voznog parka, jos evdentnije lose odrzavnje, a najevidentniji propusti u kontroli isparavnosti i kvaliteta (pod "necijim" pritiskom ocigledno) i udruzen napad na masinovodju pre bilo kakve istrage i sudjenja...

Sinoc gledam istragu povodom nesrece satla Kolumbija, i pritisaka na koje su se zalili neki inspektori i naucnici, pritiska koji je isao iz bele kuce, vrha NASA-e i tezine od desetina milijardi dolara projekta medj. svem. stanice koji je tada visio u vazduhu, i zavisio od rezlutat istrage.
Ali ti ljudi su sve to izdrzali i na kraju dosli do istine, zahtevali i dobili zabranu letova dok se nisu izmenila neka eh. resenja na satlu.

Nadam se da ce i kod nas neki obicni ljudi smoci snage da posteno istraze nesrecu, i da mozda stave svoju glavu u torbu zbog istine.
[ the.kum @ 30.01.2006. 18:37 ] @
Ljudi, pa jel ovo lokomotiva ?!! Provalite volan od juga! :P

[att_img]

[Ovu poruku je menjao the.kum dana 30.01.2006. u 19:39 GMT+1]
[ Downforce @ 30.01.2006. 19:02 ] @
Citat:
- elektrodinamicka, sluzi za korigovanje brzine u toku voznje, i ne moze da se koristi da ukoci voz kada je zaustavljen (izmedju redova nema neku uotrebnu vrednost uopste)

Sluzi za dugotrajno kocenje na padovima(jer frikcione to ne mogu da izdrze usled pregrevanja).Dakle nema parkirnu funkciju niti joj je to namena.Mogla je da uspori voz ali usled kvara glavnog prekidaca nije se mogla koristiti.
Citat:
-vazdusna, za klasicno kocenje (ali ni ona iz nekog razloga nije dovoljna/preporucljiva da se voz drzi ukocenim u mestu). Ako su instalacije ispravne nema sta da se zaledi jer je projektovana za Sibirsku zimu.

Pneumatska.Sluzi za radno kocenje.Ne preporucuje se za parkirno jer se gubi pritisak u rezervoarima za vazduh pod pritiskom,sto ne bi bilo tako strasno da je voz imao napajanje.U tom slucaju kompresor bi radio.Opet famozni glavni prekidac.
Obicno postoje i rezervoari za slucaj opasnosti.Dakle jedan rezervoar za radno kocenje i jedan rezervoar za slucaj opasnosti(ne znam da li je i kod ovog voza tako izvedeno),pri cemu rezervoari ne zavise jedan od drugog.
Citat:
-mehanicka, sluzi samo kao rucna, tj. kada zaustavite voz ovom kocnicom se osigurava od nezeljenog pokretanja.

Najveca misterija za mene trenutno.Nemam pojma kako je izvedena,jos manje kako je otkazala.Ili nije bila dovoljna za zaustavljanje na tako velikom padu?

Inace koliko poznajem sistem za kocenje motornih vozila(masinac),otkaz kompletnog sistema je gotovo nemoguc dogadjaj osim ako se nesto gadno zabrlja u konstrukciji ili odrzavanju vozila.

P.S.Volan od jugica.nego sta.Sada sam miran.Odrzavanje je na visokom nivou.
[ ton_majstor @ 30.01.2006. 22:34 ] @
Ljudi, ŠTA ĆE LOKOMOTIVI VOLAN?

Naravno da se šegačim, na svu ovu muku... ccc... prosto ne želim da gledam tu sliku.

Pozdrav!
[ the.kum @ 30.01.2006. 23:32 ] @
Evo detaljno objasnjenje kocionih sistema u vozu (deo clanka iz danasnjeg Blic-a)

Citat:

...
U komentarima o uzrocima nesreće stručnjaci ocenjuju da se sve svodi na vazduh u glavnoj kočnici:

- Postoje tri osnovne vrste kočnica, glavna pneumatska, mehanička (pritvrdna) i motorna kočnica. Kočnica za slučaj opasnosti, koja se nalazi u svakom kupeu, koči samo jedan vagon, ali je povezana sa glavnom kočnicom, pa ne radi kad je glavna u kvaru - objašnjava Vojkan Lučanin, profesor na Katedri za železničko mašinstvo Mašinskog fakulteta u Beogradu. Dodaje:

- Osnovna kočnica radi na vazduh i zavisi od pritiska u glavnom vodu koji mora da bude pet bara. Taj pritisak automatski održava kompresor, a mašinovođa u kabini na manometru kontroliše nivo pritiska. Vazduh koji koristi glavna kočnica upotrebljava se i za otvaranje i zatvaranje vrata. Osim toga, tu su i podmetači koji se stavljaju pod točkove dok voz stoji. Njih treba da ima tri do pet, zavisno od pada na trasi voza.

Naš sagovornik dalje pojašnjava da se mehanička ili pritvrdna kočnica ručno okreće u slučaju opasnosti. „Okretanjem točka kočnice, kočione papuče naležu na točkove. Ako se voz kreće velikom brzinom, one ne mogu da ga zaustave, već samo da ga uspore“, tvrdi profesor Lučanin.

- Debljina kočionih ploča treda da bude između 10 i 60 milimetara. Ako je tanja, voz ne sme da krene. Ova kočnica mora da drži prazan voz na nagibu od 35 promila. Od toplote koja se stvara prilikom kočenja voza od 250 tona na nagibima od 23 promila, kao što je onaj na deonici od Kolašina do Podgorice, moglo bi da se greje pola Mašinskog fakulteta - ističe Lučanin.

On dodaje da je u kritičnom trenutku mašinovođa jedino mogao da aktivira pritvrdnu kočnica koja bi usporila voz, ali da očigledno ni ona nije radila.
...


p.s. Ni meni nije jasno sta ce onaj volan u lokomotivi, ako je ono uopste lokomotiva, a izgleda da jeste...
[ Noe @ 31.01.2006. 00:03 ] @
Koliko me secanje sluzi volan u lokomotivi ne sluzi za upravljanje :) vec za ubrzavanje i usporavanje iste.

[ the.kum @ 31.01.2006. 06:04 ] @
A evo i deo clanka iz danasnjeg Glasa javnosti:

Citat:

...
Voz 6103, koji se pre sedam dana u Bioču pri brzini od 145 kilometara na sat survao u kanjon Morače, morao je u Bratonožićima, gde ga je zaustavio mašinovođa na nagibu od 25 promila, da stoji na pruzi najmanje 30 minuta bez ikakvih dodatnih kočnica i ručnih papuča, blokiran samo vazdušnim kočnicama!!! Da mašinovođa nije aktivirao vazdušne kočnice, voz se ne bi zaustavio, a za ovu vrstu vozova vazdušne kočnice, kada su aktivirane, moraju da "drže" voz najmanje 30 minuta. Za to vreme mašinovođa bi trebalo da aktivira dodatne pritvrdne kočnice i da pod točkove voza postavi ručne papuče - tvrdi Marković.

Uz napomenu da ne poznaje činjenično stanje o ispravnosti kočnica voza 6103, Marković kaže da bi voz te vrste u najekstremnijim uslovima bio obezbeđen od samopokretanja, trebalo bi da su na njemu ispravne sve pritvrdne kočnice i postavljene sve ručne papuče.

- Ako su na vozu bile neispravne pritvrdne kočnice, bez obzira na to što ih je mašinovođa aktivirao, ručne papuče postavljene pod točkove nisu mogle da održe voz i spreče samopokretanje. Ako su bile neispravne sve pritvrdne kočnice, onda je potrebno 10 do 12 ručnih papuča da drže voz, a njih mašoinovođa nije imao u lokomotivi. Ako je samo jedna pritvrdna kočnica neispravna, onda, po propisima, četiri ručne papuče nisu dovoljne da drže voz i spreče samopokretanje, odnosno jednu pritvrdnu kočnicu zamenjuju dve papuče - tvrdi dalje Marković.
[ Downforce @ 31.01.2006. 12:15 ] @
Citat:
Noe: Koliko me secanje sluzi volan u lokomotivi ne sluzi za upravljanje :) vec za ubrzavanje i usporavanje iste.

U svakom slucaju tu mu nije mesto.
[ vladoj @ 31.01.2006. 19:32 ] @
Nova vijest he to da je saslusan sef stanice Trebjesnica, koji je kao neposredni ocevidac izjavio da je masinovodja sve radnje koje se ticu zastite voza od samopokretanja izvrsio po propisima. Toliko o iskrenosti rukovodstva ZCG
[ Ivan Dimkovic @ 31.01.2006. 19:44 ] @
Citat:

"Kočnice menjane dan pre nesreće"
31. januar 2006. | 11:50 -> 17:23 | Izvor: Beta, Blic
Podgorica -- Na vozu koji je survao kod Bioča dan pre nesreće je zamenjen deo na kočnicama, piše Blic. Svedok: mašinovođa obezbedio voz.

"Sa voza 6103, koji se 23. januara survao u kanjon Morače kod Podgorice, dan pre tragedije skinut je kočioni kompresor, a postavljen je drugi, sa lokomotive koja je od novembra prošle godine van upotrebe", piše list.

Goran Rodić, advokat mašinovođe Slobodana Drobnjaka, izjavio je, na osnovu do sada prikupljene dokumentacije, da je dan pre nesreće zamenjen kompresor, koji je skinut sa istog takvog elektromotornog voza, ali koji mesecima nije u upotrebi. "Još radimo na prikupljanju dokumentacije i ima još dokaza", rekao je on.

Advokat: Svedok rekao da je mašinovođa obezbedio voz

Svedok Radule Jeknić, šef stanice Trebješnica na pruzi Beograd-Bar, izjavio je da je mašinovođa voza, koji je 23. januara sleteo u provaliju, poštovao proceduru za obezbeđenje voza od samopokretanja.

Jeknić je prvi svedok sašlušan u istrazi nesreće u kojoj je poginulo 46 putnika i neposredni je očevidac, kazao je Beti jedan od branilaca mašinovođe Slobodana Drobnjaka, advokat Goran Rodić.

Prema Rodićevim rečima, Jeknić je ispričao da je mašinovođa pravilno postupio i da je stavio papuče ispod točkova voza, te da je video da je voz prilikom samopokretanja papuče gurao ispred sebe.

Mašinovođa Slobodan Drobnjak za sada je jedini osumnjičeni za železničku nesreću u kojoj je poginulo 46 putnika lokalnog voza koji je saobraćao na relaciji Bijelo Polje-Podgorica, dok je preko 260 ljudi povređeno u toj nesreći.

Železnica Crne Gore optužila je Drobnjaka da je kriv za tragediju, jer nije po pravilima obezbedio voz od samopokretanja.


Jos ako se uzme u obzir da je bilo pokusaja menjanja scene zlocina (da, zlocina - ovakva nemarnost je zlocin prema sopstvenim gradjanima) onda je jasno da je ovde mnogo toga trulo... ne samo kocnice voza :(

[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 31.01.2006. u 20:47 GMT+1]
[ srki @ 01.02.2006. 00:20 ] @
Da smo pravna drzava pa da lepo tuzi zeleznicu zbog klevete, dobio bi lepu odstetu. Optuzivati nekoga da je kriv za smrt velikog broja ljudi stvarno nema smisla ako nije ni policija izvrsila istragu.

[Ovu poruku je menjao srki dana 01.02.2006. u 10:32 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 01.02.2006. 09:55 ] @
Bilo bi lepo kada bi neki advokat, onako pro-bono uz deljenje love, krenuo u tuzbu zadrigle stoke, i to na dva nivoa - kompanijskom (tuziti firmu), kao i licnom (tuziti fizicka lica koja su davala izjave za TV)

Posto verujem da jedino kad stoka bude pocela ozbiljno da placa za svoje "izjave za stampu" - tek tada ce se nesto i promeniti.
[ ton_majstor @ 01.02.2006. 12:06 ] @
Ljudi, stanimo! Sačekajmo šta će da se ZVANIČNO desi sa ovim! Naše pretpostavke ovde i dobre namere neće vratiti nikoga u život, niti će ubediti ODGOVORNE da su krivi!

Meni je sve vreme na pameti ona barakica na ŽS u Podgorici, u kojoj on živi sa ženom i četiri ćerke! Užas!
[ teddy @ 01.02.2006. 14:14 ] @
Zašto da stanemo?

Neka bar svi oni koji ovu temu pročitaju budu svesni o čemu se radi, ako već nije moguće ostvariti pravdu. A ne verujem da jeste.
[ Fuzz @ 01.02.2006. 16:47 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: onako pro-bono uz deljenje love


:)
[ Ivan Dimkovic @ 01.02.2006. 20:17 ] @
A evo kako se problemi resavaju u Srbiji:

http://www.b92.net/info/vesti/...02&dd=01&nav_id=187207

Citat:


B92 Info Vesti Društvo
Otkaz onome ko je aferu ŽTP otkrio
1. februar 2006. | 19:09 -> 20:15 | Izvor: B92
Beograd -- Direktor ŽTP Milanko Šarančić uručio je otkaz nekadašnjem članu UO ŽTP Milanu Cvejiću, koji je uočio nepravilnosti u nabavci.

Samo nekoliko dana nakon što je u Srbiju stigao i poslednji vagon, spornih, švedskih lokomotiva, generalni direktor ŽTP-a, Milanko Šarančić, doneo je rešenje o otkazu Milanu Cvejiću nekadašnjem članu Upravnog odbora ŽTP-a, koji je javnosti i nadležnim organima otkrio kršenje zakona čelnika železnice prilikom nabavke lokomotiva.

Interesantno je da u obrazloženju ovakve odluke nigde nisu osporene Cvejićeve tvrdnje o nezakonitoj nabavci lokomotiva, već je problem u tome što je Cvejić iznosio te podatke, iako nije bio ovlašćen za tako nešto.

Vejić kaže da je ovakva Šarančićeva odluka još jedan od dokaza da je bilo kršenja zakona prilikom nabavke tih lokomotiva, kao i da je Šarančić, odlukom o otkazu, ponovo prekršio zakon: "Po članu 126 KZRS ja sam dužan da nadležnim organima i u firmi i u Republici prijavim kršenje zakona, jer ako to ne uradim zaprećena mi je kazna zatvora od nekoliko godina, a ja sam kao član UO ŽTP bio svedok kršenja zakona o spornim nabavkama."

Prvi čovek ŽTP-a Milanko Šarančić, za B92 nije želeo da detaljnije komentariše odluku da otpusti Cvejića i odbio je da da izjavu za B92. Inače, kako, između ostalog stoji u obrazloženju Šarančićeve odluke, Cvejiću je uručen otkaz i zbog "iznošenja neistinitih tvrdnji u medijima čime je naneo štetu ŽTP-u".


Kad neki od krseva crkne, verovatno ce opet biti kriv neki masinovodja :(
[ teddy @ 01.02.2006. 20:23 ] @
Po običaju, stradaju oni koji iznose istinu.

Onima koji kradu ni dlaka s glave ne fali.
[ Mladen_Perisic @ 04.02.2006. 20:11 ] @
Huh. Žao mi je zbog te tragedije. lično, smatram da nije tolika greška na mašinovođi, koliko na ŽCG. Danas, dok sam slušao lokalni Radio Cetinje, izvješteno je da je došlo do još jednog samopokretanja voza (ovog puta teretnog) na Bioču i da su radnici koji su radili revitalizaciju pruge poslije tragedije pukom srećom uspijeli da zaustave voz koji se nije baš toliko uspio brzo kretati. Naime, radnici koji su popravljali prugu bačali su alatke i sve što im je palo pod ruku ispod voza i jedva su ga uspjeli zaustaviti. Zamislite samo da je TERETNI voz uspio dobiti ubrzanje i da se zakucao u neki objekat pored pruge. Ma, sravnio bi ga sa zemljom. Kod nas u CG vlada opšte mišljenje da mašinovođa nije kriv. Što se tiče kočnica, ručne kočnice na vozovima mogu da smanje brzinu voza do 5%, ne više.

Takođe, ovim ne opravdavam, samo komentarišem (!!!): Koliko nas vozi auto sa baš svakom sajlom ručne kočnice? Mi se svi uzdamo u nožne kočnice, ali kad otkažu, tragedija. Moja dobra prijateljica je imala prije koju godinu udes iz tog razloga što su na Renou 4 otkazale nožne kočnice prilikom spuštanja sa Dubovika (svi iz CT znaju kakav je to put), a ručna, naravno, neispravna. Završili su prilijepljeni pri jednoj stijeni. Ona je imala blaži potres mozga, kao i ostali. Međutim, ona dan danas ima ponekad problema sa vratom i glavom od tog udesa.

Tako su razmišljali i u firmi u Srbiji koja je remontovala voz ili u upravi ŽCG. Naime, ajde, osposobićemo mi glavni kočioni sistem, a pomoćne ko j***. A što se tiče kompresora, prije koji mjesec stavljen je noviji kompresor za kočnice. Bar tako saopštava uprava.

P.S. moj dobri prijatelj mi je prije neki dan pričao kako su otkazale kočnice takođe na ovoj dionici (Bioče) prije 4-5 godina kad se on vraćao kući, ne znam sada odakle.
[ simonzec @ 05.02.2006. 02:02 ] @
ko god da je kriv,sad je kasno.nastradalo je mnogo ljudi i pitanje je da li ce nastradati jos ili ce se nadlezni debeloguzi dozvati pameti i uraditi svoj posao.
[ nicr @ 05.02.2006. 02:49 ] @
ma nece njima biti nista. Nastradace obicni radnici, bili krivi ili ne..otpravnici, bravari,..
[ X Files @ 05.02.2006. 10:55 ] @
Mislim da je problem u Crnoj Gori sto se polako ali sigurno (po modelu iz Srbije za
vreme socijalista) formira *strogo* stranacki sistem rukovodjenja u firmama. Iako
se svi kunu u 'europske' principe, kojih po meni na svim ovim prostorima nece biti
decenijama.

Mislim da je i Djukanovicu jasno sta se dogodilo i ko je kriv (nije on glup), ali dirati
u jedan takav sistem je (po njima) vece zlo nego osuditi jednog "obicnog hranioca
sestoclane porodice koji zivi u baraci i nema kako da se brani".

Mislim da se slicno desilo (jos davno) u Hrvatskoj kada su se nad Zagrebom srusila
dva strana aviona - zasta su bili optuzeni kontrolori letenja.

Bili bi lincovani da im u zastitu nije stao MEDJUNARODNI sindikat kontrolora leta.

E, nama vise nema ko da stane u zastitu - pa ce zato masinovodja da bude glavni
odgovorni krivac.

Po meni, sada i da ga OSLOBODE optuzbi, nece puno uraditi... Da se meni to desilo
valjda bih vec skrenuo pamecu...

Kada bih znao njegovu adresu, napisao bih mu neko pismo podrske.
[ ton_majstor @ 05.02.2006. 15:01 ] @
Citat:
Tako su razmišljali i u firmi u Srbiji koja je remontovala voz ili u upravi ŽCG. Naime, ajde, osposobićemo mi glavni kočioni sistem, a pomoćne ko j***.



OVO čekam još od vesti da je "srpska firma" remontovala voz!!!!


KO to tvrdi da su tako razmišljali u toj "srpskoj" firmi?

Imaš li POUZDANE informacije da su "Srbi" toliko paušalno shvatili remont voza?

Da li je to ZVANIČAN stav ŽCG ili tvoj lični?

Da li je NEISPRAVAN kompresor stavljen prošlog leta u remontnom zavodu ili u ŽCG?

U čemu je POENTA ovakvog posta????
[ vladoj @ 06.02.2006. 13:38 ] @
Ja ne mislim da su ga iz Srbije vratili neispravnog. Problem je vise izkazan na relaciji masinovodje, pregledaci vozova i vodjstva ZCG i depoa za popravke. Ako cemo pravo, dva-tri dana prije nesrece ugradjen je taj kompresor u depou, ali to po meni nema nikakvog znacaja, jer nikakav kompresor ne bi radio kad mu nema napajanja, u ovom slucaju nije funkcionisao glavni prekidac kako treba. Desava se to da pregledaci vozova i masinovodje, odgovorno radeci svoj posao, prijave kvarove, a da se vozovi u depou samo zakrpe, tj. pustaju u saobracaj u ne sasvim ispravnom stanju, a sve pod teznjom Zeljeznica za sto vecim ustedama. Npr. cesto se pustaju vozovi sa jednim brojem neispravnih kocionih blokova, oni ispravni koji su ostali su dovoljni da se voz ukoci ali se ne razmislja da se osposobe svi kako bi imalo rezerve za slucaj da se dogodi kvar u toku puta. Ali u svakom slucaju, najlakse je okriviti druge, i to je ono sto se i radi izjavama da je Zrenjaninska firma krivac.
[ Elect @ 06.02.2006. 15:28 ] @
Citat:
ton_majstor
KO to tvrdi da su tako razmišljali u toj "srpskoj" firmi?

&
Citat:
vladoj: Ja ne mislim da su ga iz Srbije vratili neispravnog.
Voz je bio u toku GARANTNOG PERIODA.
[ X Files @ 06.02.2006. 16:26 ] @
Ne zelim da kazem da je REMONTNI ZAVOD kriv, jer o tome *ne znam nista*.

Ali na osnovu 2-godisnjeg rada u sluzbi ODRZAVANJA PUMPI I TURBOGENERATORA u
jednoj domacoj Termoelektrani, evo sta sam prmetio (sto opet ne mora da bude
tacno svuda):

U radionicama je:

* sve je manje RADNIKA koji zasucu rukave i hvataju se konkretno za neki posao
* sve je vise INZENJERA koji nista drugo ne rade sem NADGLEDANJA ovih gore
pomenutih.

Sto se tice RADNIKA:

* sve je mane onih RADNIKA koji ZNAJU posao
* sve je vise onih radnika koji niti ZNAJU niti su ZAINTERESOVANI niti HOCE da rade.

Sto se tice INZENJERA

* MLADI inzenjeri koji se razumeju u racunare i IT uopste NEMAJU NAREDNIH 20
GODINA nikakvu sansu da dodju u poziciju da donesu neku odluku.
* STARI inzenjeri ne dozvoljavaju mladjima ni da pomenu kompjuter u sluzbi nekog
ozbiljnijeg posla (pracenje, projektovanje, ...)

U takvoj situaciji JEB**A strana su uvek oni najnizi sloj, tj RADNICI koji zive za dan
kada ce plata - pa da se napiju.

Tako se desava, da Yugici koji izadju iz farbike nemaju pola delova, goriva i
tecnosti za servo.

Tako se desava da se Napojna Pumpa (nas slucaj) "razleti" na sve strane nakon
remonta i prvog probnog pustanja u rad. (inace najeb** je moj kolega koji je opet
najnizi u toj hijerarhiji I NIKADA MU RESENJE NIJE VERACENO!!!)

Tako je to DANAS u odrzavanju.

P.S. Da li ste znali da je Masinski Fakultet u Podgorici godinama upisivao godisnje
izmedju 10-20 kandidata, dok su Pravo i Ekonomija bili KRCATI?

Niko nije vise lud da radi u RADIONICI.

Kada se sve to sabere ispada da je pravo cudo da se takve katastrofe nisu
dogadjale i ranije.
[ vladoj @ 06.02.2006. 18:33 ] @
Citat:
Voz je bio u toku GARANTNOG PERIODA.


Pa sta ti to znaci? Ne bi davali garanciju na to sto rade da posao ne odrade kvalitetno, jer niko nije lud da daje garanciju na nesto za sta znaa daje lose i da ce mu se obiti o glavu, ako to ne zadovoljava neki odredjeni nivo kvaliteta. Zasto bi ta firma rizikovala da upadne u dodatne troskove, a sto je najbitnije nije samo novac u igri nego i ljudski zivoti. Taj voz nje bio netaknut posle dolaska sa remonta, i nasi su ga isto cackali u depou. Ne tvrdim da firma Sinvoz nije nesto pogrijesila, ali trebamo biti objektivni i gledati malo na nas, a ne stalno prebacivati krivicu na druge.
[ Elect @ 06.02.2006. 20:44 ] @
Citat:
vladoj: Pa sta ti to znaci? Ne bi davali garanciju na to sto rade da posao ne odrade kvalitetno, jer niko nije lud da daje garanciju na nesto za sta znaa daje lose i da ce mu se obiti o glavu, ako to ne zadovoljava neki odredjeni nivo kvaliteta.
Pa ako ovo nije jasno vozu su prekidac/kocnice/kompresor otkazali u toku garantnog perioda, a ako ti nije poznato firma za remont je u vrhu spiska masinovodjinih dusmana... Je li sad malo jasnije???

Nije mi namjera da podrzavam prebacanje krivice ali kao sto si sam rekao "trebamo biti objektivni", pa ne vidim koji su to argumenti u korist remonta...

Pozdrav
[ vladoj @ 07.02.2006. 08:25 ] @
Ti vozovi se kontrolisu kod nase zeljeznice u depoima, i nasa zeljeznica je krajnja instanca koja pusta vozove u saobracaj. Masinovodje i pregledaci kola cesto prijavljuju kvarove na vozovima, ali im radionica ne izlazi u susret kako bi trebalo. Tu ima mnogo casnih ljudi, narocito medju pregledacima koji imaju veliku odgovornost za svaki potpis koji stave da su ta i ta kola ispravna. Medjutim, uprava je ta koja probleme ne tretira kako bi trebalo jer je usteda veci prioritet od bezbjednosti. Njima je bitno samo da prebace loptu na nekog drugog, poput masinovodje, a sigurno je da im i optuzbe protiv zrenjaninske firme ne smetaju. Nesumnjivo je da je nasa zeljeznica u ovom slucaju najveci krivac za to sto se desilo, a ako ima i malo sumnje da firma Sinvoz nije uradila remont kako treba, to treba utvrditi i sankcionisati.