|
[ Aleksandar Marković @ 27.03.2006. 22:59 ] @
| [img][att_url][/img]
U Australiji je uspešno testiran novi tip mlaznih raketnih motora pod oznakom Hyshot III http://www.newscientist.com/ar...jet-tested-over-australia.html koji bi u budućnosti mogao da omogući interkontinentalne letove brzinom koja sedam puta premašuje brzinu zvuka. Novi tip motora za rakete je konstruisala britanska kompanija Qinetiq - http://www.qinetiq.com/home.html
Let od Londona do Sidneja bi, na primer, u slučaju primene novog raketnog pogona, trajao samo oko dva sata. Motor je isproban na raketi koja pripada univerzitetu u Kvinslendu - http://www.uq.edu.au/news/?article=9268. Prvo, neuspešno testiranje motora "hajšot" obavljeno je 2001. godine, a raketa je odletela izvan predviđene trase. Motor koji se na engleskom zove skraćeno scramjet - Supersonic Combustion Ramjet http://en.wikipedia.org/wiki/Scramjet je jednostavan, što se mehanike tiče, a sav kiseonik potreban za sagorevanje vodoničnog goriva uzima iz vazduha.
Upravo zahvaljujući tome bi, taj tip motora mogao da bude efikasniji od konvencionalnih raketnih motora, jer mu nisu potrebne zalihe kiseonika, a uređajima u koje bi motori bili montirani to bi omogućilo da sa sobom nose više goriva. "Skramdžeti", povrh svega, počinju da rade tek pošto je postignuta brzina pet puta veća od brzine zvuka - pet mahova. Pri toj brzini je vazduh koji protiče kroz motor sabijan i dovoljno je topao da bi došlo do sagorevanja. Brzo širenje gasa obezbeđuje pomak ka napred.
Upravo radi postizanja te kritične brzine "hajšhot III" je pričvršćen u prednji deo konvencionalne rakete i pušten na visinu od 330 kilometara odakle je padao nazad ka Zemlji. Pri silasku je dostigao brzinu od 7,6 mahova, znači preko 9.000 kilometara na sat. Naučnici su na raspolaganju imali samo šest sekundi da prate razvoj situacije pre nego što je motor vredan milion funti udario u zemlju. Isti eksperiment, koji u značajnoj meri treba da smanji finansijske izdatke neophodne za startovanje raketa, sproveden u SAD, međutim, nije uspeo. Tamo je eksperiment finansirao internet milijarder Elon Mask.
Raketu Falcon 1, koja je korišćena u tom neuspelom testiranju, konstruisala je kalifornijska firma Space Exploration Technologies - SpaceX, jedna od 20 firmi koje konkurišu za dodelu komercijalnih ugovora sa američkom svemirskom agencijom NASA za isporuku tovara u svemir, na Međunarodnu kosmičku stanicu, ili za prevoz kosmonauta. Oba eksperimenta su, prema nekima pokazala da je svemir prestao da bude samo u domenu interesa vlada i država i da sve više interesovanja za njega pokazuje privatni kapital.
Ove godine će pod okriljem konzorcijuma "Hajšhot" http://www.uq.edu.au/hypersonics/ biti obavljena tri testiranja tog superbrzog mlaznog motora. Drugi će proizvesti Japanska vazduhoplovna istraživačka agencija, a za treću probu zadužena je Australijska organizacija za zaštitu nauke i tehnologije čiji bi model trebalo da dostigne brzinu od 10 mahova, odnosno gotovo 12.000 kilometara za sat.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4832254.stm
[Ovu poruku je menjao Aleksandar Marković dana 28.03.2006. u 15:48 GMT+1] |
[ salec @ 28.03.2006. 14:05 ] @
OK, ali nije u pitanju RAKETNI (nosi i gorivo i oksidator sa sobom) nego jedna vrsta MLAZNOG (koristi atmosferski kiseonik za oksidaciju goriva) motora.
[Ovu poruku je menjao Aleksandar Marković dana 28.03.2006. u 15:48 GMT+1]
[ ventura @ 28.03.2006. 15:05 ] @
Ma ovo je najobičnij PR hype da se privuče pažnja na dotičnu kompaniju....
Njihova raketa može ići 7 maha, ali je za to potrebno da se popne 320km u svemir, odatle pusti ka zemlji i ubrza minimalno 5 maha, i onda se upali taj supermegagiga pogon i raketa dostigne 7 maha... Sve je to super, ali da li u ovom slučaju cilj opravdava sredstva, i koliko je uvo ustvari realno upotrebljiva vest?
[ Aleksandar Marković @ 28.03.2006. 15:47 ] @
p.s.
[img][att_url][/img]
[ VRider @ 28.03.2006. 16:02 ] @
Meni ovo deluje kao zesci bullshit. Sto kaze Sofronije - Ovo nikada nece poleteti.
Citat: "Skramdžeti", povrh svega, počinju da rade tek pošto je postignuta brzina pet puta veća od brzine zvuka - pet mahova. Pri toj brzini je vazduh koji protiče kroz motor sabijan i dovoljno je topao da bi došlo do sagorevanja. Brzo širenje gasa obezbeđuje pomak ka napred.
Prvi problem - kako postici 5 maha, osim besmislenim padanjem ka zemlji (tada je i ovako veci problem ukociti, nego ubrzati).
Problem drugi - ma koliko se brzo kretao, kako da nateras da vazduh ide u tvoj motor a ne pored? Otpor ce svakako biti veci kroz motor nego oko njega, pa ce vazduh, prirodno, da krene linijom manjeg otpora, odnosno, ici ce oko motora. Jedini nacin da nateras vazduh u motor je da se koristi visestepeni kompresor, a onda se to svodi na najnormalniji mlazni motor.
Problem treci - kakav god da imas motor u dupetu, do bi postigao 7 maha imas drugih, mnogo vaznijih problema, kao sto je na primer zagrevanje. SR-71 se produzavao za 10+ centimetara zbog zagrevanja, a postizao je duplo manje brzine. Jedini nacin da izbegnes zagrevanje je da letis na jako velikim visinama, gde je vazduh redak, a ako je redak, onda tvoj motor nece moci da radi bez sopstvenog rezervoara za oksidator, a onda to nije raketni, a ne mlazni motor.
Jos jednom, da sumiram - bullshit.
[ salec @ 29.03.2006. 14:46 ] @
U svakom slucaju, s obzirom da eto, u svetu ima istrazivaca koji su zainteresovani a nemaju pristup postrojenjima svojih ministarstava odbrane, sto ne bi vazdusni tunel u Zarkovu (koji kako sam cuo moze da vrsi ispitivanja do Mach 7) bio iznajmljivan za kintu zainteresovanima iz sveta? Bar ne bi morali da svoje modele razbijaju o zemlju da bi nesto saznali. Mozda se nesto od tih novih tehnologija i zapati ovde... padne neki magistarski, doktorski, mozda dobijemo neke poslice... sto bi morali da budemo iskljucivo agrarna zemlja?
[ McKracken @ 29.03.2006. 15:35 ] @
Tunel u Zarkovu ne moze da vrsi ispitivanja na 7 Mach kao sto ne moze nijedan ne-hipersonicni tunel. Sa druge strane troskovi testiranja u gunshot tunelu su ogromni i mnogo veci od troskova testiranja na nacin koji su to radili sa Hyshotom.
Citat: Prvi problem - kako postici 5 maha, osim besmislenim padanjem ka zemlji (tada je i ovako veci problem ukociti, nego ubrzati).
Ovu tehniku koriste godinama pri ispaljivanju satelita i pokazala se kao vrlo efikasna.
Citat:
Problem drugi - ma koliko se brzo kretao, kako da nateras da vazduh ide u tvoj motor a ne pored? Otpor ce svakako biti veci kroz motor nego oko njega, pa ce vazduh, prirodno, da krene linijom manjeg otpora, odnosno, ici ce oko motora. Jedini nacin da nateras vazduh u motor je da se koristi visestepeni kompresor, a onda se to svodi na najnormalniji mlazni motor.
Sto se ovoga tice, pozeljno je jos jednom procitati teoriju Scramjet-a i zasto mora da ubrza do mach 5 da bi se upalio.
Citat:
Jedini nacin da izbegnes zagrevanje je da letis na jako velikim visinama, gde je vazduh redak, a ako je redak, onda tvoj motor nece moci da radi bez sopstvenog rezervoara za oksidator, a onda to nije raketni, a ne mlazni motor.
Vrlo uspesno su testirani sistemi hladjenja koji su bazirani na superprovodljivost tako da je ovaj problem resiv
Niko ne ocekuje da ce ovo da pocne da prevozi putnike na redovnim linijama Surcin - Tivat, ali je kao tehnoloski napredak jako znacajan.
Slicne komentare su pricali i prilikom slanja prvih satelita u orbitu (ekonomska isplativost itd) ali su ekonomski rezultati jako vidljivi sada (narocito kad mozes da gledas Spice platinum sa neba )
Jos jednom da sumiram, pre iznosenja misljenja da je nesto bullshit, procitati malo dokumentaciju
[Ovu poruku je menjao McKracken dana 29.03.2006. u 16:38 GMT+1]
[ salec @ 31.03.2006. 09:52 ] @
Citat: McKracken: Tunel u Zarkovu ne moze da vrsi ispitivanja na 7 Mach kao sto ne moze nijedan ne-hipersonicni tunel.
Tako mi i treba kad odgovaram iz secanja... resio sam da proverim i na http://www.vti.mod.gov.yu/vti/lab/tunel/ea-t38.pdf pise da je tunel trisonican, ide do Mach 4 plafon, tako da... ni u kom slucaju scramjat ne bi "zasvetleo" u njemu (ne samo zbog brzine vazduha, vreme je nedovoljno).
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|