[ ilkebgd @ 30.06.2006. 11:04 ] @
Evo pojavila se slika novog modela Fiata koji ce se proizvoditi u Zastavi u reviji SAT plus. ljudi kazu da su ga videli (d 200) u italiji, a posto su partneri sa najznacajnijim italijanskim auto magazinom Quattroroute do sad su vec nekoliko puta prikazivali nove modele iz italije i pre nego sto su zvanicno predstavljeni,a kasnije se potvrdjivalo da su bili u pravu i da su ti automobili zaista tako izgledali (primer za to je nova Fiat Croma recimo) tako da im ja verujem. Uzgred auto izgleda mnogo bolje od mojih ocekivanja i neuporedivo je lepsi od logana rekao bih... ipak su italijani majstori dizajna... a najavljeno je da ce mu cena biti malo niza od loganove a performanse za nijansu bolje... Sta kazete?

[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 11:18 ] @
Hehe - osim toga sto ne umeju da proizvedu auto, oni svakako ne umeju da ga prodaju - posto su gospoda navikli na SFRJ nacin prodaje robe (zastitne carine, zabranjen uvoz i sl...)

Koliko je trziste za takav auto u Srbiji? Sta Zastava nudi sto drugi ne nude (znacajno nizu cenu u odnosu na druge? vise opreme? odlicnu servisnu i prodajnu mrezu u svakom mestu sa dobrim marketingom? neke dodatne finansijske povoljnosti tipa krediti sa malom kamatom?)

Ne nude nista od toga - i naravno, kao i sve do sad - i ovo ce biti jos jedan nacin da se jos malo legalizuje i prolongira pljacka poreskih obveznika Srbije koji placaju armiju viska zaposlenih u tom tumoru od firme.

Citat:

ipak su italijani majstori dizajna..


Mozda su majstori dizajna, ali majstori biznisa svakako nisu - sve u svemu usrecice se Srbija i sa Fijatom i sa Zastavom samo tako ;-)

http://www.economist.com/resea...playStory.cfm?story_id=5263417

Osim toga, kad je to Zastava pravila klonove Fijata koji su mogli da prismrde po opstem kvalitetu i dizajnu enterijera originalu? 1975? :)
[ reject @ 30.06.2006. 11:22 ] @
Ne znam, meni je logan jednako ruzan, ali je od ovoga definitivno lepsi.
Sto se ostalih najava tice, imam tendenciju da sumnjam u takve stvari, zbog
fabrike u kojoj ce se proizvoditi.

Cena mozda bude niza od logana, performanse mozda budu bolje, ali kvalitet i
trajnost - sumnjam. Ne zbog Fiata, nego zbog Zastave.
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 11:30 ] @
Hehe da - Hype oko "Zastave 10" polako prolazi posto su uspeli da prodaju trocifren broj automobila cak i uz lep trik izbegavanja placanja carine za vozilo proizvedeno u inostranstvu :-)))))

Red je za novi Hype - 2007 dolazi, a mora se nekako garantovati lebac od drzave ;-)
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 11:36 ] @
Trziste Srbije je prilicno malo, ali sa zemljama u okruzenju sa kojima imamo ugovore o bescarinskoj trgovini to je trziste od oko 50 miliona stanovnika sto uopste nije malo... što se tiče zastave u principu se slazem sa tobom, a zastava sama nikada i ne bi izbacila novi model, narocito ne ovakav, oni bi jos 100 godina proizvodili jugice, keceve... ali ovo je ipak fiat i prodavace se sa fiatovim a ne zastavinim znakom... Dogodine Rumunija ulazi u EU pa ce samim tim cena dacie logan (kome ce ovaj gore biti konkurent) koji je najprodavaniji strani auto u srbiji porasti za znacajnih 20 % a isto ce se desiti i u drugim zemljama u okruzenju koje nisu clanice EU... dok ce sa druge strane ovaj gore Fiat iz Zastave moci na tim trzistima bez carine da se prodaje... dalje treba uzeti u obzir da je rumunska fabrika Dacia bila jos katastrofalnija fabrika od zastave ali nakon sto je pocela da proizvodi logan (koga ne mogu da naprave u dovoljnom broju da bi se podmirile potrebe trzista) desio se pravi bum... osim toga treba racunati i sa tim da se na vecini trzista logan prodaje kao dacia, a ovaj d 200 ce se prodavati kao fiat, plus sto je u pitanju po mom misljenju neuporedivo lepsi dizajn a verujem da ce isto vaziti i za dizajn enterijera. bilo je price da ce novi fiat iz zastave biti albea koja se pravi vec u turskoj sto se pokazalo kao netacno... ali uporedite recimo dizajn unutrasnjosti i te takve albee sa enterijerom logana... evo pogledajte enterijer albee...



logan:




A sto se tice kvaliteta, ako se bude prodavao sa fiatovim znakom onda ce i biti u pitanju fiatov kvalitet... e sad sto se ni on ne moze uporediti recimo sa japanskim vozilima to je vec neka druga prica...



[Ovu poruku je menjao ilkebgd dana 30.06.2006. u 12:52 GMT+1]
[ Black_eyed @ 30.06.2006. 11:49 ] @
Kad Zastava proizvede ovakav automobil koji je bolji od Logana, jeftiniji i lepsi mi cemo sigurno biti u EU ;)

Bojim se da ni jedno ni drugo nisu ni u blizoj buducnosti...
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 11:53 ] @
predstavljanje ovog automobila ce biti u prvim mesecima sledece godine u italiji, a do kraja sledece godine bi navodno mogao da pocne da se proizvodi u zastavi :)
[ Fuzz @ 30.06.2006. 12:30 ] @
Citat:
Njegov poslednji prijatelj umro je krajem prosloga veka
[ mariobg @ 30.06.2006. 12:54 ] @
Na sajmu im se odlepila nalepnica z koja je bila prelepljena preko fiatove...
Pobiti i spaliti retarde koji rade u toj fabrici.
Mislim da nisu sposobni ni za neke poslove kao recimo busenje ulica ili rad sa lopatom... asov... Ni za cistu motoriku bez upotrebe mozga.
[ ton_majstor @ 30.06.2006. 13:01 ] @
Iz "Zastave" odavno ništa NOVO ne izlazi (a ni spomena vredno), osim onih matorih modela, Jugo i Kec. "Model 10" nije proizveden u Srbiji, pa i nije "Zastava", osim zbog znaka i neplaćene carine.

Ovo je sve opako nagađanje, jedino je istina da je otplaćen ČUVENI dug FIAT-u, preko menica i papira... valjda je to to.

Odsada nadalje, lokalpatriote imaju puno pravo da se bave bilo kakvim proročanstvima. Jedinu istinu znaju u Torinu.

Pozdrav!

P.S. Skoro beše: u eri hibridnih pogona, "Zastava" izbacuje hibridno pogonjen auto... kombinacija benzin-plin! Neće koštati više od običnih modela! BOŽE!

HAHAHAHAHHAHA! Uf.
[ bakara @ 30.06.2006. 13:09 ] @
Pa ja sad ne znam po kojoj logici ce da proizvedu jeftiniji auto od logana (rekli su oni to i za punta) kad im je osnovni punto skuplji, a oce da prave jos veci auto...
Daj boze, ali ja sumnjam, pogotovo sto mnogo vole da muljaju sa cenom...
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 13:14 ] @
Citat:
Trziste Srbije je prilicno malo, ali sa zemljama u okruzenju sa kojima imamo ugovore o bescarinskoj trgovini to je trziste od oko 50 miliona stanovnika sto uopste nije malo...


Hajd da vidimo neke fakte:

* Od zemalja sa kojima imamo free-trade ugovore Rumunija, Bugarska i Hrvatska ce sigurno za nekoliko godina biti EU - a cisto sumnjam da ce Zastava u sledece 3-4 godine biti sposobna da pravi iole znacajni izvoz - kao sto se vidi po broju prodatih Z10 automobila, nisu u stanju ni u lokalu da budu interesantni - a mogu misliti kako bi bilo napolju.

* 20% na automobile jeste realnost u mnogim balkanskim zemljama, ali da li je proizvodnja u Srbiji toliko jeftina i optimizovana da je 20% nesto sto je nemoguce da Azijati i sl.. probiju sa nizom marginom profita. Ja znam odgovor - pa Fiat ima probleme na svom terenu od Tojote i sl... ;-)

* Sa vecinom zemalja sa kojima mi imamo FTA, isti FTA ima i Turska, koja moze da nas sije kako u ljudstvu tako i u kvalitetu (bas sam prosle nedelje bio u Turskoj u poseti najvecem proizvodjacu DVD playera u Evropi - 1500 ljudi, totalno zapadni sistem rada, ljudi ekstremno vredni, itd...)

* Nikako mi nije bilo jasno - zasto bi neko pocinjao biznis sklapanja kola sa Zastavom? Sta to Zastava ima sto se ne bi moglo sagraditi od nule sa minimalnim brojem radnika - izbegavajuci time ogromne dugove i nenormalan visak radne snage? Postavlja se pitanje zasto niko nije ulagao u Srbiju u novu malu fabriku automobila koja bi bila bazirana na modernoj proizvodnoj logici i minimalnom ljudstvu koje je jeftinije nego u, recimo, Madjarskoj?

Razlog je naravno sto osim puke fabrike za sklapanje mora postojati jos 1000 stvari koje Srbija nema - i nece ih imati u skorije vreme ako nastavi da favorizuje ove mutante poput Zastave umesto da otvori svoje trziste za druge.

Sve ovo govori da za Srbiju jednostavno u ovom momentu nije proizvodnja automobila - mozda i bude jednog dana, ali sam potpuno siguran da ce to biti nova fabrika (fabrike) - bez ikakve veze sa ovim socijalistickim monstrumom koji par decenija pljacka gradjane Srbije na racun jeftinog "ponosa jer imamo domaci auto" i odrzavanja socijalnog mira u tom mestu (Kragujevac)

[ vladd @ 30.06.2006. 14:35 ] @
Najveci "problem" sa Zastavom i "njenim" proizvodima, nije u kvalitetu ili izradi, vec u ceni koja je ekstremno nerealna, naduvana, i to, uglavnom, samo za nase trziste. Koga li sve placamo u okviru cene automobila, ne znam, ali bih voleo da pazarim auto po nekoj trzisnoj, da ne kazem normalnoj ili realnoj ceni. A da sklopocije cene nekoliko hiljada evra, nije u redu, neka se bave poljoprivredom. Ako nece da se bave "razvojem" bar nekih podsklopova automobila, kad vec ne mogu ceo da naprave. Zar nismo najbolji majstori i uopste "najpametniji" na planeti. Realnost je, izgleda, pokazala da veliki procenat ne voli ili ne zeli da radi..a o pameti, ne bih...

Poz.
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 15:45 ] @
Nemam nameru da branim zastavu,slazem sa skoro svim sto ste rekli... Ali primer koji govori da postoji sansa da zastava bude uspesna fabrika je (ponavljam) upravo rumunska fabrika dacia koja je prema istrazivanjima renoa bila u jos gorem stanju u svakom pogledu pre nego sto su je potpuno preuzeli. da bi sada ta ista dacia proizvodnjom samo jednog jedinog modela postala veoma uspesna i njihov proizvod toliko trazen da ne mogu da postignu da proizvedu dovoljan broj komada... cak je nemacki adac rizikovao svoj ugled i navodno prevrnuo logana da bi se to kasnije pokazalo kao prevara u cilju smanjenja prodaje istog jer je poceo da otima nemackim proizvodjacima dobar deo trzista... ili recimo u francuskoj- prodato je preko 14 000 logana za godinu dana, plus sto su napravljene liste cekanja, a u oba primera su u pitanju zemlje za cija trzista logan nije ni bio prevashodno predvidjen...

tacno je da ce neke zemlje u okruzenju uci u EU ubrzo ali cak i racunajuci sa tim ako cena ovog novog fiata d 200 bude malo niza od loganove, performanse malo bolje i dizajn rekao bih neuporedivo lepsi (kao na slici gore) mislim da taj model ima perspektivu.. a plus sto ce nositi znak fiata a ne zastave... e sad da li ce to biti tako, da li su te najave tacne to je vec pitanje za fiat...
[ Au197/79 @ 30.06.2006. 15:49 ] @
Citat:
ilkebgd: Trziste Srbije je prilicno malo, ali sa zemljama u okruzenju sa kojima imamo ugovore o bescarinskoj trgovini to je trziste od oko 50 miliona stanovnika sto uopste nije malo... što se tiče zastave u principu se slazem sa tobom, a zastava sama nikada i ne bi izbacila novi model, narocito ne ovakav, oni bi jos 100 godina proizvodili jugice, keceve... ali ovo je ipak fiat i prodavace se sa fiatovim a ne zastavinim znakom... Dogodine Rumunija ulazi u EU pa ce samim tim cena dacie logan (kome ce ovaj gore biti konkurent) koji je najprodavaniji strani auto u srbiji porasti za znacajnih 20 % a isto ce se desiti i u drugim zemljama u okruzenju koje nisu clanice EU...


Prenebregao si činjenicu da ulaskom Rumunije i Bugarske u EU ne samo da se povećava carina na proizvode iz njihovih zemalja već i na naše koje izvozim njima. Jednostavno čim BG i ROM uću u EU ispadaju iz carnske unije sa nama. Pa koliko od 50 miliona ostaje kad se oduzmu građani Rumunije i Bugarske, obe zemlje veće od naše?

Turci su već uspeli da nam uvale autobuse pored nekoliko naših fabrika (Ikarus je čak izvozio autobuse u Istambul pre rata). I ne samo oni već i Bosanci koji sigurno rade za veću platu, pa vidi kakva je produktivnost kod nas. Ako Turci krenu sa izvozom automobila kod nas neće se osetiti nedostatak Logana. Svi ćemo voziti Murati automobile. Osim toga Murati je pravio fiću, kao i Puch svojevremeno :)
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 15:59 ] @
Citat:
Au197/79: Prenebregao si činjenicu da ulaskom Rumunije i Bugarske u EU ne samo da se povećava carina na proizvode iz njihovih zemalja već i na naše koje izvozim njima. Jednostavno čim BG i ROM uću u EU ispadaju iz carnske unije sa nama. Pa koliko od 50 miliona ostaje kad se oduzmu građani Rumunije i Bugarske, obe zemlje veće od naše?

Turci su već uspeli da nam uvale autobuse pored nekoliko naših fabrika (Ikarus je čak izvozio autobuse u Istambul pre rata). I ne samo oni već i Bosanci koji sigurno rade za veću platu, pa vidi kakva je produktivnost kod nas. Ako Turci krenu sa izvozom automobila kod nas neće se osetiti nedostatak Logana. Svi ćemo voziti Murati automobile. Osim toga Murati je pravio fiću, kao i Puch svojevremeno :)



Ljudi ako zastava bude proizvodila automobil koji izgleda kao na onoj slici u mom prvom postu, ako se on bude prodavao sa fiatovim znakom i bude kostao malo manje od logana, a imao nesto bolje performanse (sto su tvrdnje fiata) on ce doziveti uspeh ne samo na trzistu okolnih zemalja sa kojima imamo ugovore o bescarinskoj trgovini nego i u zemljama EU... pa kazem, u francuskoj je prodato preko 14 000 logana za godinu dana i formirana lista cekanja... a ovaj auto mnogo bolje deluje od logana... A ako se tvrdnje fiata ne pokazu kao tacne onda je to vec druga stvar...
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 16:16 ] @
Ako ja kuci napravim avion kvaliteta Boeinga 787 koji ce da kosta ko Boeing 737 - ima da se prodaje na trzistu samo tako ;-)

What makes you think ;-) da je Zastava uopste sposobna da napravi dobar auto po danasnjim standardima EU? Pa i ta Zastava 10 ne moze da prismrdi kvalitetnijem originalnom Fiatu (a jos nije ni pocela da se sklapa u Srbiji!) i zasto bi Fiat davao licencu Zastavi za flagship konkurentni model auta kad su uvek do sad nama prodavali licence za nesto sto su oni prestali da proizvode i sto misle da je zrelo za otpis.

Hoce da nam pomognu? Vole nas? :)

Ajd kapiram da je Fiat otkupio deo zastave pa da hoce low-cost proizvodnju, ali posto je Zastava nasa dika i ponos u vlasnistvu Nebeske Srbije ne vidim i jedan razlog za takav samoubilacki potez Fiata ;)
[ ton_majstor @ 30.06.2006. 16:43 ] @
HAUG, Ivane!

FIAT-u ionako ne cvetaju ruže kada pristaje da mu KG-BG "slepci" vraćaju dugove bez kamata i preko papira, ne i živim sredstvima, ili radom na projektima!

Dal' će sultan Murat ili Drakula ili Tuta Bugarin da pojedu srpsko auto-tržište, nebitno mi je... bitno je da ovi naši "komunisti", tj. socijalno-orijentisani "dušebrižnici" za glasačko telo u Šumadiji, ne daju nit' njihovo (nema dobrih, povoljnih domaćih kola), a nit' tuđe (nema povoljnog uvoza).

Ne dajem 5 para na onaj propis o 6 godina, sa ovolikom prosečnom platom ovde...

Svoje nemamo, tuđe nedamo!

Pozdrav!
[ lancia88 @ 30.06.2006. 17:06 ] @
Pozdrav,

uh, dobro je sto ovo ne cita niko iz Fiata.....

Da, u Zastavi ne moze da se proizvede nista kvalitetno, to je najgora i najotrcanija verzija kolektivnog samoubistva za Fiat, nema tu sta da se doda. Posebno ako jos dodamo Nebeske epitete, steci cemo vise nego realnu sliku o Srbiji i njenim radno-proizvodnim kapacitetima...Kako li me samo ovoliko popljuvavanje Srbije asociralo na nekoga?

Onda, obzirom da se ovde nista ne moze za ozbiljno uraditi, kako li objasnjavamo da jedan deo iste fabrike, ali onaj koji proizvodi streljacko/lovacko naoruzanje, zauzima sam vrh povremeno a permanentno sasvim solidno mesto u svetskoj proizvodnji naoruzanja u domenu dugih cevi? Mozda je i to nemoguce ali ovde imamo onu problematicnu statistiku pa ne mozemo bas napamet da dodavanjem podsmesljivih epiteta prognoziramo autoritativno sve sto ni sam Fiat ne zna...ali ima ko zna, naravno...

Jeste, problem je u ljudima ali ukoliko se stegnu kako treba, i ti isti ljudi rade i umeju kvalitetno da rade, nema se tu sta govoriti. Nekadasnji Sartid, danasnji deo US Steela je itekako dobar proizvodjac i vuce najveci deo domaceg izvoza ali proizvodi niskokvalitetan lim/celik recimo. Odakle onda tako dobar rejting? Pa naravno, zato sto postoji i trziste niskokvalitetnog lima. Shodno tome sasvim je zacudjujuce da Niksic koji kod nas jedini proizvodi visokokvalitetan lim ne posluje ni do kolena Smederevcima, eto, desava se.... Nije Fiat izgradio status na Argenti i Cromi, svojim top modelima, vec na Unu koji je najprodavaniji primerak i pomogao je da Fiat nacionalizuju sveukupnu domacu auto-moto industriju a da pritom ne klone bas u potpunosti. Dakle, ima tu necega, jelda?

Da, ali ako cemo samo da popljujemo domace, onda sta vredi pisati o svemu ovome....
[ Au197/79 @ 30.06.2006. 17:23 ] @
Mislim da bi svi mi voleli da vidimo da se kod nas proizvodi dobar auto. To nije sporno.

Neki misle da je to moguće a neki misle da nije.

Ja mislim da je to moguće ali da se neće ostvariti. Ne samo na primeru Sartida, već i na primeru Škode i drugih postsocijalisitčkih fabrika je dokazano da od neproduktivne fabirke može da se napravi produktivna. Daš veće plate, veća kontrola, novi proizvod i nova tehnologija, individualna odgovornost, primanje novih obučenih radnika... i sve je kao po loju.

E to je nešto što neće da se desi u Zastavi. Prvo i kod ovih uspešnih primera kod nas i inostranstvu promena se desila sa privatizacijom. A ko će da kupi Zastavu? Niko pa da mu se plati. Kad je mogla da se proda nisu dali. Sad kad je svaka iole priznata firma napravila sopstvenu fabriku u krugu od 1000 kilometara od naše granice kome treba rizik sa kupovinom fabrike koja je propala pre 15 godina i u međuvremenu je bombardovana? Pa da je vredela njima ne bi je ni bombardovali (kao što Sartid nisu) :) Škoda je kupljena kad je kod nas počinjao rat, nisu imali rupe u proizvodnji.

Ne krivim radnike. Oni svakako nisu zlatni. Krivi su njihovi rukovodioci što su omogućili radnicima da rade svašta i što fabrika nije prodata kad je trebalo. Ako im političari nisu dali to da urade trebali su odmah i da kažu a ne da pune novine pričama o partneru čije ime ne smeju da kažu (a u novinama napišu da je nezvanično to <navedi bilo kog pozntog proizvođača neš omanut>) pa onda sledeće godine krenu ponovo sa istom pričom.
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 18:14 ] @
Citat:
lancia88
Da, u Zastavi ne moze da se proizvede nista kvalitetno, to je najgora i najotrcanija verzija kolektivnog samoubistva za Fiat, nema tu sta da se doda. Posebno ako jos dodamo Nebeske epitete, steci cemo vise nego realnu sliku o Srbiji i njenim radno-proizvodnim kapacitetima...Kako li me samo ovoliko popljuvavanje Srbije asociralo na nekoga?


Kako ovo zvuci dirljivo - "Srbija to smo mi" u potpisu "Zastava" ;-) Na momenat cu da preskocim ovaj ne tako uspesan pokusaj pravljenja znaka jednakosti izmedju Srbije i vise nego autsajderske fabrike automobila koja je na zalost u vlasnistvu Republike Srbije - i pitati jedno prosto pitanje Lancia-u..

Reci mi, al ozbiljno - kada je to Zastava pravila kvalitetan auto?

Molim te nemoj porediti "Zastava Oruzje" koja je respektabilna i profitabilna fabrika sa "Zastava Automobiima" koja je sinonim za samoupravljacki pakao gde radnici lemaju ministre od batina (vidis koliko je gadan brend kad se sve sa "Zastavom" u obicnom govoru asocira sa tim samoupravljacima!). Takodje mislim da je porediti musavu industriju "automobila" (Yugo) sa topionicom celika (Sartid) je isto kanda malo neprimereno, ne bi li se slozio? ;-) Da nije tako, neko bi kupio Zastavu kao sto su Ameri kupili Sartid - a ne kupuje je niko ni za 1 (jedan) dolar, jer je vise nego jasno da je to rupa bez dna.

Prihvati, Srbija danas nema fabriku sposobnu da napravi dobar auto, a to nije nista uvredljivo za Srbiju - svasta. Ne moze danas Srbija da napravi ni Spejs Satl - pa ne vidim sto bi to neko uzimao Srbiji za zlo - sve se da nauciti/douciti i osnovati uz neku finansijsku pomoc i prenos znanja - imamo mi dosta pametnih ljudi sposobnih da rade u takvoj fabrici, ali od nule i uz primenjivanje moderne upravljacke prakse - a ne na nacin koji politicari u Srbiji zamisljaju - da se i oni omaste malo za mito, da zaposle svu svoju rodbinu u tzv. "menadzmentu" a i obavezno da dobiju na sledecim izborima bez otpustanja radnika u truloj fabrici. Hoce to, samo sto nije.

A "know-how" za uspesan dizajn i proizvodnju kola ne raste na drvetu, potrebne su decenije inzenjerskog i proizvodno-dizajnerskog iskustva u praksi da bi se znalo dizajnirati dobar auto - a dizajn se ne daje bud-zasto kao sto neko misli, pogotovu ne u fabriku sa vecinskim drzavnim vlasnistvom gde se vise puta desavalo cak i da drzavni vlasnik dobije batine od radnika (pre par god ;-)

Ocekivati da nam Fiat pokloni dizajn za neki profitabilan auto - a onako i oni sami u finansijskim govnima mi zvuci kao poziv na besplatan rucak.

A, Lancia - znas i sam da besplatni ruckovi ne postoje ;-)

Nije ovo nikakvo "pljuvanje domaceg" - najvise bih voleo da Zastava (Automobili) nije "domaca" jer je to parodija i balast koji samo unazadjuje imidz Srbije, kamo lepe srece da je neko pametan rasformirao "Automobile" pre 5 godina i azijatima poklonio zemlju da naprave nesto dobro i zaposle nase ljude koji vrede. Danas bi tu verovatno radilo dosta radnika i pravilo profit sebi i ovoj zemlji.

[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 30.06.2006. u 19:39 GMT+1]
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 19:55 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Reci mi, al ozbiljno - kada je to Zastava pravila kvalitetan auto?

Molim te nemoj porediti "Zastava Oruzje" koja je respektabilna i profitabilna fabrika sa "Zastava Automobiima" koja je sinonim za samoupravljacki pakao gde radnici lemaju ministre od batina (vidis koliko je gadan brend kad se sve sa "Zastavom" u obicnom govoru asocira sa tim samoupravljacima!).

A "know-how" za uspesan dizajn i proizvodnju kola ne raste na drvetu, potrebne su decenije inzenjerskog i proizvodno-dizajnerskog iskustva u praksi da bi se znalo dizajnirati dobar auto - a dizajn se ne daje bud-zasto kao sto neko misli, pogotovu ne u fabriku sa vecinskim drzavnim vlasnistvom gde se vise puta desavalo cak i da drzavni vlasnik dobije batine od radnika (pre par god ;-)

Ocekivati da nam Fiat pokloni dizajn za neki profitabilan auto - a onako i oni sami u finansijskim govnima mi zvuci kao poziv na besplatan rucak.


Zastava nije nikada pravila zaista kvalitetan auto, mada ni to nije bas apsolutno tacno. Recimo prve serije keceva (zastave 101) tamo 70.-ih godina proslog veka pa negde do 81. su bile prilicno kvalitetne. jeste da taj auto sada deluje katastrofalno zastareo (sto su oni ludi pa isti auto prave 30 i vise godina to je druga stvar) ali u to vreme- pre 30 godina uopste nije bio los, pa pogledajte kakvi su bili automobili drugih marki u tom periodu... Znam dosta ljudi koji su sa tim zastavinim kecevima iz 70.-ih pa sve do negde (otprilike) 81. godista prelazili zaista veliku kilometrazu bez nekih narocitih problema, a ni performanse za to vreme nisu bile lose. recimo kec mog caleta 81. godiste sada ima znaci 25 godina, presao je preko 200 000 km bez ikakvog otvaranja motora. sto se tice limarije do negde 15. godine nije imao ni jedne jedine piknice rdje jer je zime provodio u garazi, a kasnije je radjena limarija, ali samo jednom. iako vec dugi niz godina nije kod caleta sreo sam pre par meseci coveka koji ga je kupio i bas sam se obradovao kad sam video da se zucko (kec je zute boje) jos uvek dobro drzi jer ipak je to auto koji me je vozio kao klinca bar 100 000 km :) posto je kvalitetno uradjena limarija tad kad je radjena, zasticen je odozdo nekom masom i kvalitetno ofarban izgleda kao nov, nema tackicu rdje iako je taj zahvat bio pre skoro 10 godina. Covek mi rece da nije radio generalku niti ista slicno, samo je promenio gumice ventila jer je bio poceo da dimi i trosi ulje, proveravao je kompresiju i rezultat je bio dobar. i eto kec je upalio iz prve naravno, covek mi je svirnuo i otisao...

Dalje, ako zastava nikada nije pravila kvalitetan auto- hajde da postavimo pitanje ovako- a kada je Dacia pravila kvalitetan auto (dok je bila samostalna) ? Nikad, to su bili jos gori krsevi od zastave. Nisam upucen u detalje ali verujem da je i Dacia bila nekad kako kazes "samoupravljacki pakao". Bas me zanima kakva je bila za vreme causeskua i neposredno posle njega recimo... :) da se razumemo da se zadnjih par godina nije desilo sa dacijom to sto jeste ja bih imao potpuno, ali bas potpuno isto misljenje kao ti o zastavi i njenoj buducnosti. ja sam isto govorio da zastavu automobile treba rasformirati... ali sad kada vidim sta se desava sa tom istom daciom koja je prema istrazivanjima renoa bila jos dosta gora po svemu od zastave jednostavno ne mogu da imam isto misljenje kao pre par godina.

radnici zastave su vec mesecima u torinu na obuci, u toku je proizvodnja traka za fiat punto u fabrici koja ih isporucuje i fiatu i mnogim drugim proizvodjacima (ne mogu sada da se setim imena)... posto ce ova zastava 10 nastupati pod imenom zastava kad se proizvodnja preseli u kragujevac verujem da su velike sanse da dodje do osetnog pada kvaliteta i da taj auto postane pomalo sklopocija kao jugici i kecevi... ali isto tako, ako ce se taj novi auto koji bi se proizvodio u zastavi prodavao pod imenom Fiat siguran sam da bi oni udarili takvu kontrolu kvaliteta da bi morao biti jednako kvalitetan kao da je u torinu napravljen. Zasto? pa zato sto se ne baca u vodu decenijama stvarano ime, brend... ne bi oni nikada to dozvolili. kako reno uspeva da iskontrolise rumune tako bi i ovi kragujevcane ili ne bi nosio znak Fiata.


I na kraju ne poklanja nama Fiat dizajn, Fiat bi imao koristi od takvog aranzmana. Njima je jasno da je logan jako dobro prosao na trzistima kako zemalja u razvoju pre svega ali i na trzistima nekih zemalja EU. i sada bi i Fiat da uzme parce tog kolaca jer vidi da postoji potreba za jednim automobilom tog tipa. i nije Fiat jedini koji hoce da konkurise loganu. Volkswagenov odgovor na logan je Fox koji ce se valjda proizvoditi u brazilu, pezoov bi trebao da bude pezo 206 sedan koji bi se proizvodio u iranu, a i tojota sprema nekog konkurenta loganu koji ce se valjda proizvoditi u rusiji i poljskoj.

A sto se tice toga da je Fiat u finansijskim govnima- bio je, ali je napravljen dobar plan za izlazak iz krize i to se i desava i to dosta brzim (pre svega zahvaljujuci grande puntu) koracima narocito od kad je na celo dosao Luca Cordero di Montezemolo- koji je ranije bio na celu Ferarija.

kako bih potkrepio ovu tvrdnju citiracu jednu vest koja je dobro poznata i objavljena u mnogim auto magazinima:


"U januaru ove godine, automobilski gigant Fiat, dostigao je vrhunac prodaje novih vozila u Evropi. Model Grande Punto za veoma kratko vreme postao je najprodavaniji automobil u svim kategorijama. Ukupno je prodato cak 38.000 jedinica, na drugom mestu u klasi je Renault Clio (36.000), dok trece mesto drzi Ford Fiesta sa 31.500 prodatih jedinica...
Mozemo slobodno zakljuciti da najavljeni izlazak Fiata iz krize, nije bio samo markentiski trik. I po ukupnoj prodaji, Fiat sjajno napreduje. U januaru, Fiat je prodao 100.000 vozila, sto predstavlja ogroman porast od 18 % u odnosu na januar prosle godine. Kompanija Fiat trenutno zauzima 8,4 % trzisnog "kolaca" Evropske Unije."
[ ton_majstor @ 30.06.2006. 19:58 ] @
Sale, zaista si nesretno uporedio "dva oka u istoj glavi!"

Jedno je ćoravo, otečeno i ima dioptriju od -22, ono drugo je zdravo i pravo i vidi na 1 km dlaku!

U proseku, naočare ne ginu, tj. svi smo ćoravi!!!

Daklem, ORUŽJE i automobili su zaista SLUČAJNO zajedno. Pre je tu problem da prestanu da budu zajedno, da uravnilovka ne stavi sve kragujevčane u isti kazan, kao što već jeste, pa se ljudi stide što su uopšte u celoj priči!

Pritom, ne sumnjam da u toj fabrici automobila IMA zaista dobrih majstora, ali dok im PR ili sales-division služe za slikanje ili dnevno-političko potkusurivanje, od celog posla nema NIŠTA.

Setite se samo kako su im isti ti radnici-gubari iz fabrike krali delove sa već sklopljenih automobila godinama. Kako su nezavršeni mesecima kisnuli i pekli se na suncu parkinga, ionako traljavo lakirani i sa jadnim gumama.

Danas gledam sa prozora ispred kuće Porsche, Ford i Zastavu, sva tri CRVENA automobila. Pogodite KO se najviše sija i ko je ZAISTA CRVEN? Ne bih dalje.

Pozdrav!

P.S. Nemojte o 1972. godini i tadašnjem kvalitetu "Zastave"... ja sam tada imao 7 godina!
Kakva su to tripovanja!???
Odtada je puklo POLA auto-industrije, a ove "komunjare" čuvaju kao muflone ili beloglave supove!!!
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 19:59 ] @
Citat:

Dalje, ako zastava nikada nije pravila kvalitetan auto- hajde da postavimo pitanje ovako- a kada je Dacia pravila kvalitetan auto (dok je bila samostalna) ? Nikad, to su bili jos gori krsevi od zastave. Nisam upucen u detalje ali verujem da je i Dacia bila nekad kako kazes "samoupravljacki pakao". Bas me zanima kakva je bila za vreme causeskua i neposredno posle njega recimo... :) da se razumemo da se zadnjih par godina nije desilo sa dacijom to sto jeste ja bih imao potpuno, ali bas potpuno isto misljenje kao ti o zastavi i njenoj buducnosti. ja sam isto govorio da zastavu automobile treba rasformirati... ali sad kada vidim sta se desava sa tom istom daciom koja je prema istrazivanjima renoa bila jos dosta gora po svemu od zastave jednostavno ne mogu da imam isto misljenje kao pre par godina.


Ovo je sve tacno i nema sta da se ospori - samo mala razlika izmedju Zastave i Dacije je da je dacija prodata Renou - dakle, malo toga je ostalo od stare fabrike, menadzmenta i prakse.

Zastava nije prodata - i vrlo verovatno nema nikakvih izgleda da bude prodata, niko je nece. Sa lokalnim menadzmentom sastavljenim od rodjaka politicara i drzavnim vlasnistvom nema ama bas nikakve sanse da uspe.

Ne zato sto je Srbija losa, ili sto su Srbi glupi (da cuje Lancia88 koji bas voli da vidi neke stvari kojih nema, cisto da ne moram opet da odgovaram na metafore) - vec zato sto drzavno vlasnistvo i radnicko samoupravljanje ne bi uspeli nigde - pa ni u USA, a kamo li u Srbiji.

Citat:

radnici zastave su vec mesecima u torinu na obuci, u toku je proizvodnja traka za fiat punto u fabrici koja ih isporucuje i fiatu i mnogim drugim proizvodjacima (ne mogu sada da se setim imena)... posto ce ova zastava 10 nastupati pod imenom zastava kad se proizvodnja preseli u kragujevac verujem da su velike sanse da dodje do osetnog pada kvaliteta i da taj auto postane pomalo sklopocija kao jugici i kecevi... ali isto tako, ako ce se taj novi auto koji bi se proizvodio u zastavi prodavao pod imenom Fiat siguran sam da bi oni udarili takvu kontrolu kvaliteta da bi morao biti jednako kvalitetan kao da je u torinu napravljen. Zasto? pa zato sto se ne baca u vodu decenijama stvarano ime, brend... ne bi oni nikada to dozvolili. kako reno uspeva da iskontrolise rumune tako bi i ovi kragujevcane ili ne bi nosio znak Fiata.


Vrlo verovatno, ako ne dostignemo "sales goal" od 5800 vozila nece biti nastavljena saradnja kada je taj konkretan model u pitanju - pa nam vec nude nov "deal"... Zastava nije Fiatova cerka, kao sto je Dacia u sklopu Renault grupe - pa ne vidim sto bi se Fiat preterano cimao oko zastave, a kamo li dozvolio Zastavi da stavi "Fiat" na sklopocije koje pravi.

Da Fiat kojim slucajem kupi Zastavu - stvar bi bila potpuno drugacija, samo uz uslove koje Srbija trazi od investitora mogu samo da se nadaju da ce neko da ispadne lud.
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 20:06 ] @
Ako ne dozvoli to je onda druga stvar i to ce biti sklopocija :) ali najavljeno je da ce se taj d 200 proizvoditi u turskoj i u zastavi sa znakom Fiata... Da li ce biti tako, videcemo :) a sigurno da im nece dozvoliti da na sklopociju stave znak Fiat, to sam i ja rekao...
[ lancia88 @ 30.06.2006. 20:38 ] @
Pozdrav,

specificnosti Zastave u odnosu na bilo koju drugu fabriku su u pre svega ogromnim troskovima njenog opstanka i potrazivanjima samih radnika ali i u broju radnika. Tu lezi osnova problema. To je i osnovni razlog ne-kupovanja Zastava automobila kao firme. Ipak, postoji i kec u rukavu kod domacih politicara a to je represija na slobodan carinski uvoz da bi se uz kupovinu Zastave buducem kupcu darovalo domace trziste stagod ta Zastava proizvodila. Ne bih zaista diskutovao o tome da li ce stranom gazdi da prodje nesto nekvalitetno proizvedeno, tu vec nemamo o cemu pricati ali problem ponajvise lezi u standardima EU koja budnim okom motri na prodaju Zastave upravo radi pomenutog monopolistickog miraza. E to upravo EU ne dozvoljava.

Sta je Zastava proizvela kvalitetno ikada od automobila? Interesantno je koliko dugo su se drzali (ima ih jos ali u nedovoljnom broju za ozbiljan primer) stari "kecevi", posebno sa motorima za argentinsko trziste (kod nas popularni "Italijani" od 75KS). U svojoj klasi su to bili sasvim solidno proizvedeni automobili. Problem je sto su ta vozila proizvodjena od 1971. i naravno da je vec desetak godina kasnije trebalo zameniti ih novijim modelom (za neupucene, "kec" je nastao laganom modifikacijom automobila godine u Evropi iz 1969. a to je bio Fiat 128 Sport, dodata su mu i zadnja vrata te uradjeno nekoliko drugih prepravki i zazivelo je tzv. domace vozilo na bazi kupljene licence za obavezom izmena za pomenuti Fiatov model). Popraviti "keca" dvadeset godina starog nije bilo neizvodljivo, upravo naprotiv, ali zapitaj starije da li je bilo moguce popraviti Mercedes E klase (115, 123) kada pocne da korodira naprimer. Razlika sem nedostizne u samoj kategoriji vozila je bila i u tome da je za Mercedes bilo pitanje i posle dvadeset godina treba li se uopste popravljati dok za "keca" tu dileme nije bilo. Ipak, postojala je i ogromna razlika u ceni koja je kompenzovala racunicu. Eto, to je jedno od kvalitetnijih resenja u istoriji ove fabrike. Mozemo se baviti i pitanjima ostalih modela, posebno recimo "Fice" ali je sve to nepotrebno u svetlu saznanja da je sredinom osamdesetih, posle pompezne pojave Yuga, stanje postalo vise nego katastrofalno te je u potpunosti srozan pojam svesti o kvalitetnoj izradi, stoga i prica o kvalitetnim vozilima ne pije vise vodu. ipak, ne zaboravimo da je i Sartid svojevremeno izgradjen kao "moralni dug" jednog narodnog heroja svom kraju, te bez ikakvih ekonomskih logika poceo da radi na bazi metalurskog giganta (mislim na savremenu livnicu, ne na bazno preduzece cije ime je kompleks nastavio da nosi). Crnoj metalurgiji kod nas nije bilo mesto a tek kada pogledas da je postojalo tada jos sijaset takvih u tako malenoj zemlji (Zenica, Sisak, Titograd,Niksic itd.) onda tek ne postoji ekonomska logika za opstajanje Sartida. Ipak, vestacki se odrzavao putem sistema dirigovane privrede i konacno doziveo da zaradjuje sam svoj dzeparac posle par punoletstava. Ja sam ga uzeo za primer kako je moguce od domaceg radnika i u nasoj zemlji napraviti sasvim upotrebljivog proizvodjaca, samo je pitanje zainteresovanosti za tako nesto.

Da li stavljam znak jednakosti izmedju Zastave i Srbije? Nikako ali ga, Ivane, precesto stavljas upravo Ti, o ma kojoj Zastavi se radilo. Sve je podlozno menjanju pa i radni kapaciteti i disciplina, svaki primer koji navedemo u tom smislu je ustvari korak napred. Naravno da je tesko ali je teze ako postoji jedno ovako opste lose misljenje i unapred osudjivanje na propast takve ideje.

Ukoliko skratim replike na par primedbi, mozda post ostane dovoljno kratak da se ne zaspi citahuci ga :)

Recimo ovako, Zastava oruzje nazalost uopste nije profitabilna fabrika, nazalost, tesko da je vise i tako respektibilna ali se radi na povratku makar slave ako ne i profita, dok na drugoj strani kada pomenemo Sartid i njegovu prodaju a neprodavanje Zastave, moramo znati da je smederevski kompleks prodat vantenderski jer nije mogao proci na tenderu, postojale su ustvari samo dve validne ponude od kojih jedna nije ni na sta licila dok je druga zvucala korektno tako da paralela izmedju potraznje i jurnjave za sartidom i Zastavom ne stoji. Problem Zastave je ipak 11 000 neresenih radnika sto za oko 50% premasuje isti problem u Smederevu te ima tu kojekakvih jos zavrzlama koje drze na distanci dovoljnoj za nemogucnost poredjenja ove dve firme. Zajednicka im je samo bila etiketa gubitasa i zastarele tehnologije i viska radnika sa nedovoljnom strucnoscu.

Kada pricamo o Fiatovom dizajnu u Zastavi, u Skodi i Daciji je napravljeno upravo to sto smatras nemogucim za Zastavu, upravo je redizajnirana stara tehnolgija koja nema vise realan prolaz na vrhunskim trzistima ali jos uvek moze da se prodaje na trzistima tzv. druge kategorije. Nama Fiat interesa da proizvodi nesto za sta nema kupca, to je iluzija.
[ lancia88 @ 30.06.2006. 20:43 ] @
Pozdrav,

predugo sam kucao ocito :)

Darko, ja napisah vec o Zastavi oruzju i automobilima, obe su fabrike neprofitabilne sa vestackim odrzavanjem i obe odavno primaju minimum infuzije tek za puko odrzavanje. Ipak, ja sam naglasio kako je moguce da se dovoljno podigne kvalitet rada vec i u samo jednom kompleksu, u Sartidu je devedesetih radila samo valjaonica hladnog lima ali je najveci deo njene zarade odlazio na odrzavanje visoke peci (vec samo gasenje je veoma skupo a to je bila jos jedina koja je radila), bakar u brskom basenu je bio oko 500$ za tonu skuplji nego na svetskom trzistu ali danas opet postoji mogucnost da se posluje u RTB Bor na ekonomskim osnovama samo uz konkretne i sasvim druge rukovodioce/gazde, ima tu jos kojecega, nista ja nisam nesrecno poredio...
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 20:56 ] @
Citat:
lancia88
specificnosti Zastave u odnosu na bilo koju drugu fabriku su u pre svega ogromnim troskovima njenog opstanka i potrazivanjima samih radnika ali i u broju radnika. Tu lezi osnova problema. To je i osnovni razlog ne-kupovanja Zastava automobila kao firme. Ipak, postoji i kec u rukavu kod domacih politicara a to je represija na slobodan carinski uvoz da bi se uz kupovinu Zastave buducem kupcu darovalo domace trziste stagod ta Zastava proizvodila. Ne bih zaista diskutovao o tome da li ce stranom gazdi da prodje nesto nekvalitetno proizvedeno, tu vec nemamo o cemu pricati ali problem ponajvise lezi u standardima EU koja budnim okom motri na prodaju Zastave upravo radi pomenutog monopolistickog miraza. E to upravo EU ne dozvoljava.


Pa Srbija jos nije clan EU - tako da EU moze da se buni do mile volje ;-)

Sad, ozbiljno - najveci problem Zastave Autmobila je njena vlasnicka struktura - njen vlasnik, tj. Republika Srbija ima drugacije interese od interesa klasicnih privatnih vlasnika koji bi odgovarali svojim ulaganjem za uspeh te firme - i to je to.

Ovo je klasican primer potpune inferiornosti drzavnog vlasnistva u industriji koja je potpuno nepodesna za drzavno vlasnistvo (po mom skromnom misljenju, jedino mesto gde drzavno vlasnistvo ima opravdanje je energetski sektor) - sukob interesa i nedostatak osnovne paradigme korporativnog ustrojstva: ostre razdvojenosti izmedju radnika, profesionalnog (a ne "po vezi") menadzmenta i nezavisnih investitora koji bi odgovarali svojim ulaganjem u firmu - je upravo to sto ubija dugorocnu strategiju te fabrike.

Verujem da je bilo dosta stranih ponuda za Zastavu u poslednjih 10 godina, ali iako ne znam (nisam ih video) mogu da se kladim da je svaka od tih ponuda sadrzala:

* Zahtev za vecinskim vlasnistvom i potpunom kontrolom nad poslovanjem firme
* Zahtev za smanjenjem broja radnika i insistiranje na minimizaciji obaveza u tom pogledu od strane drzave

Koliko znam, uvek je pucalo bas na tome i kada je bila Toyota u pitanju a i drugi (a mozda, ispod zita, i na jos necemu drugom) - jer politicari u Srbiji (oni koji su de-facto 'investitori' tj. vlasnici Zastave) uporno zongliraju izmedju zadovoljavanja socijalnog mira (ne znaju sta bi sa nekoliko hiljada radnika) i uspeha na sledecim izborima, zaposljavanja po "direktivi" kojekakve rodbine i sl... i, eto, objektivne potrebe drzave da se rastosilja gubitnika i proda ga nekom ko bi znao da nesto uradi sa tim - sto je verovatno poslednja rupa na svirali.

Na zalost, Lancia - ja nemam ama bas ni tracak nade da ce se nesto promeniti u Zastavi, jer drzava nema viziju za istu - mada, kad vidim kako se (komentari na nekim news sajtovima) ljudi i dan danas prze na PR spin koji dolazi sto iz Zastava Automobila sto iz Vlade Srbije - i ne cudi me kako u Srbiji uvek "najvece poverenje glasaca" imaju spin-doktori i sweet-talkeri - izgleda je ljudima bas moguce sve prodati :((

Pitanje od milion dolara - da li znate JEDNU fabriku automobila koja je u drzavnom vlasnistvu, a uspesna - I rest my case.
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 21:20 ] @
Slazem se sa ovim sto si napisao sad... Ali ako stvarno stignu savremene trake za proizvodnju ovog d 200, zastavini radnici prodju u torinu obuku do kraja i ako se to cudo bude prodavalo sa fiatovim znakom (sto znaci uz fiatovu kontrolu kvaliteta) i po ceni manjoj od 10 000 evra (eto cak i da bude veca od loganove) taj model ce odlicno proci na trzistu cak i zemalja EU bila vlasnicka struktura zastave ovakva ili onakva... u tom slucaju bi sve pomenuto bilo regulisano ugovorom koji bi se morao striktno postovati i to je upravo uz fiatovu kontrolu kvaliteta i novu tehnologiju olaksavajuca okolnost u toj varijanti... mada moguce da ce i pored toga biti gubitasi (zastava) :) zbog viska radnika, vlasnicke strukture, opisanog "menadzmenta"... u svakom slucaju bilo bi mi drago da automobili kao sto je onaj sa slike pocnu da izlaze iz kragujevca... :)
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 21:26 ] @
Citat:

mada moguce da ce i pored toga biti gubitasi :)


Postavlja se pitanje onda cemu sve to - mada, da me ne bi optuzivali za dezurnog pesimistu na forumu kada je Zastava (Automobili) u pitanju necu previse da flejmujem.

Dodatan problem je sto te automobile treba, osim proizvesti - i prodati. A za Zastavinu prodajnu mrezu nisam cuo bas puno reci hvale ;-)
[ vladimirt @ 30.06.2006. 21:30 ] @
Citat:
Pitanje od milion dolara - da li znate JEDNU fabriku automobila koja je u drzavnom vlasnistvu, a uspesna


Da. Renault. Diga milionče?
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 21:33 ] @
Nonsense - Drzava ima 15.7% vlasnistva Renaulta (Go Figure)

Nista od milionceta ;-)
[ lancia88 @ 30.06.2006. 22:35 ] @
Pozdrav,

tjah, u sustini, drzavna svojina je relativizovana ako uzmemo za primer mnogobrojne drzavne reakcije u cilju spasavanja nacionalnih autoindustrija koje niposto nemaju ekonomsko opravdanje (ford 1989. se spasava od kupovine od strane Toyote kao jedan od nacionalnih simbola SAD, prvi poznati presedan u kapitalistickom svetu, zatim slede Svedska, Italija, Francuska, V.Britanija itd.) ali ono sto jeste bitno je to da su to bile duze ili krace ipak samo intervencije zarad opsteg statusa, sto nacionalne industrije a sto budzeta ili poverilaca iz sfere medjunarodnog trzista novca. kasnije je spasavana autoindustrija ili stajala na noge ili prodavana parcijalno (British layland recimo) a sporadicni su primeri dugorocnog pokrica od strane drzave iako ih ima (konkretno bas Fiat i Saab). To je sve ipak neprimenjivo na Zastavu, ne smatram flejmovanjem uopste sirenje teme na sveukupnu situaciju u drzavi jer je ona sudbinski i vezana za nju. Domaca autoindustrija koja je dobro poslovala je na Limu, FAP, ogranak Zastave u Vojvodini za privredna vozila je takodje samostalan u poprilicnoj meri (u smislu samoodrzanja na poslovnom planu) ali glavni problem je socijalni aspekt za Kragujevas i regiju uopste ukoliko dodje do zahtevanog otpustanja radnika. Dugorocno, za to se podrucje mogu predvideti razni socijalni potresi, ukljuciv cak i ekstremne situacije kao sto su masovnije migracije ka drugim krajevima. Izmena demografske strukture u drzavi u danasnjim uslovima je neprihvatljiva i to na samom vrhu liste prioriteta, i to mu dodje kao jedan od razloga. Sve to ima za posledicu veoma haoticno stanje po pitanju buducnosti Zastava automobila. Brak iz interesa je jedini spas, mislim da drzava nema potrebu za kontrolom autoindustrije ako je vec odustala od dalkeo strateskije stvari - duvanske industrije recimo. Prema, opet, mom skromnom misljenju, interes drzavne svojine siri je od energetike i seze pored namenske proizvodnje i na jos grana od kojih prevashodno verovatno leze negde i komunikacije, vodoprivreda itd. Autoindustrija tesko da je interes drzave kao nekakvog eventualnog vlasnika.

Inace, u ovakvim diskusijama se moze ucestvovati, dakle, na bazi argumentovanog pesimizma da, ali ne i pesimizma po defaultu cim se buducnost drzave stavi pod lupu kroz nekog od tradicionalnih gubitasa. Zastava nije atomizirana slika domace privrede te ne zasluzuje ni tolike paralele ali valjda smo samo na taj nacin i stigli do ovakve vrste diskusije od one apriori pljuvacine na koju sam reagovao.
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2006. 22:54 ] @
@lancia88,

Treba primetiti i da je vecina intervencija drzave u pogledu auto industrije proslazilo kao los potez - Englezi su debelo ispitivali odluku drzave od pre par godina da se Rover drzi jos malo u zivotu, sto je engleskog poreskog obveznika skupo kostalo - a Rover je zavrsio onako kako je zavrsio. Ista stvar je i borba protiv Tojote koja se danas u USA pokazuje kao borba protiv vetrenjaca. Razvijene drzave su polako odustale od te prakse, bar kada je auto industrija u pitanju - jer je situacija na globalnom planu takva da je boriti se protiv nekih buducih lidera na tom polju iluzorna stvar.

E, sad - kad vec mozemo da artikulisemo stavove, objasnicu jos detaljnije moj pesimizam - naime, neko je gore vec pomenuo mogucnost da, kada Rumunija udje u EU, Srbija dobije jako povoljan polozaj zbog slobodno-trgovinskih sporazuma sa drzavama u regionu - ja sam primetio da bi taj "prozor" bio jako kratak - svega 3-4 godine. Ako nastavimo dalje, za neki profit u tom prozoru bila potrebna munjevita akcija - najverovatnije neki dil sa azijatima i sto bolje planiranje strategije popunjavanja rupa tamo gde Logan bude postao 20% skuplji.

Medjutim ja znam da se to nece desiti, iz prostog razloga sto su svi predhodni potezi Vlada Republike Srbije bili fokusirani na odrzavanje statusa quo i sprecavanje eskalacija u socijalnim pobunama - nije samo Zastava (Automobili) problem, vec citava mreza ljudi koji bi propali sa istom - verovatno se radi o par desetina hiljada ljudi sto je vec poveci broj u drzavi koja na zalost nema instrumente niti trziste da sanira socijalne probleme koji bi tim neminovno nastali. Primetio si demografske promene - ja se bojim da bi doslo i do vecih problema koji bi gotovo sigurno znacili i pad bilo koje vlade osim neke koja ne bi imala 2/3 podrsku u javnom mnjenju - sto se nece skoro desiti. A nestabilnost niko ne zeli dok je na vlasti, tu se svi slazemo.

Slazemo se i da drzava najverovatnije nema potrebu da kontrolise autoindustriju (daleko je isplativije kontrolisati naftu, sto drzava i radi od 2001-ve godine) - i ovde se najverovatnije radi o pretezno socijalnom problemu. Problem je sto taj socijalni problem sprecava pocetak prave autoindustrije i takodje predstavlja tezak balast budzetu Srbije i sve u svemu je jedna vrlo tuzna prica.

U principu, Zastava ovakva kakva je - nema ni najmanju sansu da bude profitabilna - jer drzava nema ni najmanji interes da se tih viskova oslobodi, kao i da zaposli normalan menadzment. Korupcija i veze su endemski problem u Srbiji i cisto sumnjam da bi Kragujevac i Zastava mogli nekako preko noci da postanu izuzetak od te prakse.

Uostalom, Lancia88 - probaj da pronadjes jednu drzavnu firmu koja ima ekspertski tim menadzera... ko su direktori JAT-a, EPS-a, NIS-a i sl? Sve partijske njuske. Dok partijske njuske budu vodile firme - nece nista biti od njih.
[ ilkebgd @ 30.06.2006. 23:16 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:

Uostalom, Lancia88 - probaj da pronadjes jednu drzavnu firmu koja ima ekspertski tim menadzera... ko su direktori JAT-a, EPS-a, NIS-a i sl? Sve partijske njuske. Dok partijske njuske budu vodile firme - nece nista biti od njih.



da to je stvarno katastrofalan princip... da se partijskim njuskama po kljucu daju mesta direktora i clanova upravnih odbora itd...
[ lancia88 @ 01.07.2006. 12:04 ] @
Pozdrav,

jednostavna je stvar zasto politicari vode velike sisteme, slicno zasto su politicari i ministri: ne postoji ustvari skola za ministre vec se na takvim i slicnim pozicijama moraju naci ljudi lojalni svojoj osnovnoj politickoj ideji (kod nas partiji/stranci) sa jedne strane a sa druge strane ti isti ljudi moraju imati dovoljno organizacionih sposobnosti da oko sebe imaju za savetnike/pomocnike/zamenike ljude koji su eksperti u struci. Ova sinteza sposobnosti je neophodna za glavnog rukovodeceg firme/branse/ministarstva iz prostog razloga potrebe da se preduzece vodi sa ekonomskog aspekta a kontrolise sa politickog (ovaj drugi aspekt bi trebao da bude u funkciji strateske ekonomije ili makroekonomije na drzavnom nivou recimo iako to kod nas takodje predstavlja relativnu stvar). Stoga ne mozemo ni racunati da krupna preduzeca vode upravo ekspertski timovi kao ni resore u Vladi ili cak citavu Vladu upravo usled nedostatka kontrole od strane politicara (setimo se metamorfoze ekspertske grupe G17+ u politicku stranku naprimer). Nije ovo jedina zemlja gde se slicne stvari moraju na ovaj nacin resavati, naprotiv, ali u razgovorima o Zastavi, nas interesuje samo ova drzava.

Da li je pre svega iko u ovoj drzavi sposoban da pronadje put za Zastavine automobile do svojih nekih novih, recimo inostranih, kupaca? Ovo je veoma diskutabilno u svakom slucaju, nadalje je svakako problem pronaci formulu za eventualnu kampanju, da li se orjentisati na jeftin auto sumnjivog kvaliteta ili skuplji sa boljim kvalitetom, to su obavezno dileme koje se ne resavaju tek tako. Citav niz pitanja se otvara posle toga i zato se svojevrsno taktiziranje drzave u pogledu Zastave i nedostatak prave akcije ne moze usko posmatrati a pogotovo ne kroz to praviti presek stajna o buducnosti drzave. Kompleksnost situacije diktira daleko pazljiviji analiticki pristup cak i na forumima koji sluze za zabavu i neobaveznu razlenu misljenja ukoliko diskutanti pretenduju da vode iole ozbiljnu diskusiju. Dakle, ovde mozemo da nacnemo zaista niz pitanja i ako nista, makar da sebi ostvarimo jednu bazu podataka iz kojih bi mogli da gradimo neka druga ili rusimo neka stara misljenja i dogme koje sami sebi postavljamo. Sve u svemu videli smo primere gde se moze, videli smo i da se pod odredjenim uslovima ustvari moze a pod odredjenim ne, dosli smo u diskusiji do tacke kada moramo odvojiti Zastavu radi njenih specificnosti i rastereceni predrasuda nastaviti analizu o specificnostima koje u ovom trenutku mogu ili ne mogu osposobiti Zastavu za samostalan rad pod okriljem, u ovom slucaju, Fiata.
[ bojan_bozovic @ 01.07.2006. 12:35 ] @
@lancia88

Nadam se da gresim, ali, ne opravdavas li ti onih 10000 neradnika u Zastavi? To je razlog zasto firma nije profitabilna? To je razlog zasto je niko nije kupio? (boldovane ekonomski izuzetno vazne stavke) Dakle, ta zastava valja da zivotari jos 20 godina, dok oni koji rade i zaradjuju to treba da placaju? WTF? Ti neces da radis. Ti ne zaradjujes. Ti zelis pare, pa prosis? To je zastava, ciganin prosjak na ulici.
[ vladd @ 01.07.2006. 14:36 ] @
Izuzedno dobra diskusija, po meni. I dobri stavovi i dobra misljenja.
Ja bih malo da dodam.
Postojali su kandidati za kupovinu Zastave, automobili. I Fiat i Pezo i neki Korejanci..
Zasto nije zavrsen posao, nemam relevantne infprmacije.
Problem sa drzavnom industrijom, i uopste sa ovom drzavom, je problem nekaznjene zloupotrebe. To se moze primetiti u svim elementima drustva. U porodici, skoli, politici, sportu, i sta vec se ko jos doseti. Mangupi su "ukljuceni" u sve sfere drustva, a najlakse im je da "prozivaju" politicare, da zametnu trag. Daleko da branim politicare, naprotiv, smatram da su slabo edukovani, previse sujetni, organizaciono nesposobni, pa i "veciti" (mediji stalno "ozivljavaju" propale politicare).
Naravno, i vecina zaposlenih, "postenih" (namerno "", nisu mozda krali, ali odnos prema radu je daleko od postenja), je stekla naviku da stalno "neko drugi", drzava mozda, brine o njima, daje im posao, daje im platu, daje im stanove, daje im..daje.

Kao da inzenjeri iz Zastave, ne citaju novine, kao da razni instituti ne prate razvoj senzora i procesora, kao da nemamo programere, kao da to nikoga ne zanima, cak ni kao hobi. Imamo neverovatnu kolicinu "inovatora" koji prave masine za branje ribizli, ili slicna "cuda", vise kao zabava.

Debeljuskasto smo zaostali, u tehnici, ne u znanju, jednostavno, svi cekaju da neko, ko je vec analizirao svetsko trziste, dodje, i "organizuje" nas. Niko ne zeli da se napregne i da za "drugog" odradi posao, kod nas, a ocekuju da ce neko drugi, povoljno za nas, uraditi nas posao.

BTW, jureci neke "podatke" o Zastavinom vozilu, kecu, koje sam nazalost posedovao, (a proizvodnja istog je trebala da prestane pre 20 god), na americkom sajtu, privatnom, nasao sam semu motora i predlog za neku doradu spone. Kod nas samo telefoni prodajnih salona, tehnicka podrska nula. Pri tome sam se iznenadio, posto nisam mogao da prepoznam motor, sa prikljuccima, detljima, nema veze sa zastavom koju sam vozio, ili koja moze da se nova pazari. Znaci, moglo je za amere, po ceni 4,500$, a mi da platimo "golu", krs varijantu, 12000DM, (u to vreme).

Poz.
[ lancia88 @ 01.07.2006. 23:50 ] @
Pozdrav,

ne znam cime sam ikoga naveo na misljenje da ja nekoga u Zastavi branim? Mogu samo ostati bez teksta na to jer to je onda vise nego povrsno citanje napisanog. Naprotiv, ne postoje opravdanja za one koji godinama ne rade ali svakako prezivljavaju (madjionicari izgleda mi...), a sto je u prevodu oduvek znacilo da ima baja privatan posao u kome ne placa nikakve doprinose i dazbine jer mu se sve to placa u Zastavi u kojoj je, uzgred, na bolovanju kada god mu to ne zadire u godisnji odmor i slobidne dane...i tako samo udara recke drzavi koliko mu je jos duzna.

E sad imamo na delu klasicnu ucenu zestokim socijalnim buntom i tu se zavrsava prica kojoj je sustina sirovi racio, ovde pocinje zona sumraka za suvisla i ekonomski opravdana resenja. To je kraci sazetak onoga o cemu smo Ivan i ja pisali u prethodnim postovima. Pre nekog vremena povodom prodaje akcija Knjaz Milosa, neki nezadovoljni radnici potegnu cak iz Arandjelovca u Beograd da, nezadovoljni tretmanom drzave njihovih akcionarskih prava, zakrce centar Beograda. Vise nego apsurd, zaista. Ipak, stvar kulminira tek par dana kasnije kada javnost sazna da su se oni bukvalno obogatili preko noci i smisao zakrcivanja Beograda je bila u tome da se ne bi manje obogatili od moguceg obogacivanja i to je to. Ipak, ovo je primer jedne opste nemoci pred pretnjama i ucenama socijalnim buntom iako je u slucaju Knjaza rec cak o svojevrsnom ekstraprofitu a ne o nekoj pukoj goloj egzistenciji.

Da li je sada jasnije da ovde nema nikakvog branjenja nekoga, odnosno ikoga, vec da samo pokusavam da sto racionalnije i objektivnije razlozim cinjenice koliko da uvidimo da u slucaju Zastava automobili, aktuelna ali i prethodne dve Vlade igraju protiv radnika koji i jesu najveci balast, partiju saha sa dva topa fore, tu se tesko, tesko pliva a ja samo potkrepljujem primerima zbog cega.
[ ilkebgd @ 03.11.2006. 21:21 ] @
Eto, Fiat je konačno skinuo sve maske sa modela koji je nosio radni naziv "D 200". U pitanju je Fiat Linea, novi model ovog proizvođača namenjen pre svega zemljama u razvoju (čitaj siromašnijim), kao što je i naša. i dalje tvrde da će cenom konkurisati Daciji Logan! Linea je po dimenzijama slična Folksvagenovoj Džeti. Duga je 4.56 m i široka 1.73 m,1,5m visoka dok je međuosovinsko rastojanje 2,6m. prtljažnik ima zapreminu 500 litara. Linea će se proizvoditi u Bursi u Turskoj, a u Kragujevačkoj Zastavi će se najverovatnije samo sklapati i to od delova koji budu stizali iz pomenute fabrike iz Turske. Ali u svakom slučaju, prema najavama ovo će biti domaći auto na koji se neće plaćati carina.


Fiat Linea:


[ jnk @ 05.11.2006. 20:13 ] @
pa da..



koliko puta smo do sada citali razne vesti da ce zastava proizvoditi neke automobile. secam se kad su sa nekim indicima pregovarali pa su direktori zastave isli tamo da pregovaraju o sklapajnu nekih auta.


naravno nista ....


citao sam na sajtu da je direktor zastava automobila izjavio da je 10-ka izazvala pravu pometnju na trzistu novih automobila.
inace na sajmu u ns dacia je prodala 120 logana a zastava 12 10-ki.



by the way ako na cenu nove 10=ke bez pdv dodate carinu kako bi trebalo da bude jer je to ipak ino automobil pa dodate pdv i tu cenu uporedite sa cenom novog grande punta sa slicnim motorom i opremom videcete da je u stvarnosti nova 10-ka tek nekih 100 eura jeftinija od punta.onda uzmite u obzir da se 10-ka isporucuje sa unutrasnjostu od punto vana i da nema zasnje naslone za glavu.
[ hakinen @ 06.11.2006. 01:27 ] @
Evo nekih servisnih informacija vezanih za zastavu, znaci fabrika automobila trenutno broji 3000 ljudi, ostale fabrike iz grupacije zastava su rasprodate i tim parama je vracen dug fijatu, znaci ne menice papiri i gluposti, vec ziva lova!! Od 3000 ljudi 1000 ljudi leti do nove godine, dal kroz socijalni program ili kroz otkaz videcese, i najverovatnije drzava preuzima zastavu, dakle sad je fabrika automobila "drustvena" firma, a vrlo skoro ce da postane drzavna!
Dakle vlada postavlja direktora i upravni odbor je vlada, fabrici verovatno nece vise da se pomaze u vidu davanja para iz budzeta, nego ce verovatno da se kupi oprema potrebna za sklapanje novog modela ( moja pretpostavka ) i da ako neuspe u poslu bude stavljena pod kljuc!!
Najvise se radujem sto ce konacno da se promeni kumunisticko rukovodsto zastave, i sto mislim da je to jedina sansa da se spase i fabrika a i sam mrtav grad kragujevac :D
Pozdrav