|
[ RedHat @ 01.06.2003. 04:21 ] @
| Ovo vam moze izgledati kao budalastina, ali interesuje me misljenje bistrih ljudi koji zive u Srbiji i van nje. Svi moji prijatelji smatraju da nisam u pravu, dok ja mislim da je takav njihov stav posledica navike mirenja sa raznorodnim nepravdama koje su nas poslednjih godina snalazile.
Dakle ovako: Pre par dana sam se vozio skoro potpuno praznim gradskim autobusom i nakon par stanica je naisla kontrola koja je trazila da platim kaznu jer nisam imao kartu, a sto meni na pamet nije padalo da uradim.
Moja argumentacija je bila da nema konduktera i da nigde ne pise da kartu treba kupiti kod vozaca. Naravno, znao sam da pise, a i kontrolor mi je pokazao natpis kod svakih vrata.
Spremno na to odgovorih da to upozorenje ne vredi, buduci da je juce (kao sto i jeste) u tom istom autobusu bio kondukter, a upozorenje je i tada stajalo. Dakle, ono ne vazi. Dalje, ako se ocekuje da svi kartu kupe kod vozaca, nije li normalno da kompanija ciju uslugu koristim (GSB) makar napise na prednjim vratima "ULAZ", jer, da je autobus bio pun, oni sto ulaze na zadnja vrata ionako ne bi mogli za tih par stanica stici do vozaca?
Kontrolor je dobro primetio da sam u tako praznom autobusu mogao videti da konduktera nema, no nije na meni da gledam, a ne bih ni mogao videti, samo da je autobus bio puniji.
Na kraju sam izasao ne plativsi kaznu. Naravno, nije mi problem bio da dam 15 dinara odmah, ali sam o ovakvoj situaciji vec ranije razmisljao i dosao do zakljucka da treba postupiti bas ovako kako sam postupio. Valjda uprava GSB-a treba da organizuje naplatu karata na logican nacin koji ne moze izazvati zabunu.
E sad, prijatelji sa kojima sam se posle toga nasao su redom bili protiv mene, jer, po njima, "logicno je" i "zna se" da ako nema konduktera, kartu treba kupiti kod vozaca. Argumente o mogucoj slicnoj situaciji u PUNOM autobusu odbacili su kao "mudrovanje" i "opravdavanje".
Dakle, sta mislite? |
[ Shadowed @ 01.06.2003. 04:48 ] @
U toj slicnoj situaciji (pun autobus) bi bio u vecoj meri u pravu ali svakako nisi potpuo u pravu (bio autobus pun ili ne) kao ni kontrola.
[ caiser @ 01.06.2003. 04:50 ] @
I ja sam protiv tebe. :) Kupuj kartu bre. Nije tesko biti fin. :)
[ Ivan Dimkovic @ 01.06.2003. 10:37 ] @
Citat:
Ovo vam moze izgledati kao budalastina, ali interesuje me misljenje bistrih ljudi koji zive u Srbiji i van nje
Evo, mogu ti dati misljenje "van Srbije" - ne znam koliko sam bistar, though...
1. Jugozapadna Nemacka / Karslruhe
Autobusi gotovo uvek otvaraju samo prednja vrata, vozac obicno gleda samo da vidi da li imas nekakav beli papir koji lici na kartu - ako nemas, obicno ce ti traziti da kupis istu.
Sa kontrolom nema raspravljanja obicno, ako nemas kartu vrlo su male sanse da izbegnes kaznu, osim ako ih bas ne ubedis da ti nisi odatle i da nemas pojma za obicaje. Kontrola je relativno cesta.
2. Severoistocna Nemacka / Berlin
Vozaci autobusa obicno otvaraju sva vrata, i vozaca ne interesuje puno da li imas kartu ili ne. Na stanicama metroa i tzv. S-Bahn-a postoji slot gde ponistavas kartu, ali opet - niko te ne tera, je li :)
No, ako uleti kontrola, ako nemas kartu opet ces morati platiti kaznu, pa se svodi na isto - primetih da kontrole ima manje nego na jugu :)
Kako najjeftinije karte vaze za 2 sata od pocetka voznje, ljudi cesto ustupaju te karte drugima kad zavrse voznju :)
3. Pariz
Za autobuse ne znam, ali u metro ne mozes ni uci bez validne karte (automat sa vratima te ne pusta), naravno - mozes isti i preskociti valjda, ali ako te u takvom stanju bez karte uhvate ... to nikako ne valja :)
Zakljucak - bez obzira na praksu naplate karata, sa kontrolom obicno nema izlazenja na kraj (video sam dosta puta da nekog cimaju za kartu i uvek su na kraju naplatili kaznu) :-)
[ ventura @ 01.06.2003. 13:14 ] @
Nisi u pravu...
Ako si koristio gradski autobus da se prevezes na neko mesto, onda je tvoja obaveza da platis za tu uslugu.
Ako na vratima pise 'karte kod vozaca', onda lepo udjes na predja vrata, das tih 15din, i lepo pokazes kako si fin i kulturan...
Ako je vec tolika guzva, da nemozes uci na prednja vec sam na zadnja, i da nema sanse da se probijes do sofera, ni to nije toliko opravdanje, ali u tom slucaju kondukteru ili kontroli bi morao da platis kartu...
Koliko sam ja video nigde ne postoji kondukter u autobusima... Vecina metroa ima one automate na ulazu, kroz koje moras da odkucas kartu, i pored tih automata stoje cikice koje paze da ne bi preskakao automate, i koji sa vremena na vreme zatraze kartu od nekog ko ulazi, ali i od onih koji izlaze...
U autobusima u USA karte se kupuju iskljucivo kod vozaca, i on tokom vozenje otvara sva vrata, ali nisam nikada imao prilike da primetim da je neko usao na srednja/zadnja vrata, jer je taj jedan automat kod vozaca, i iako mas propusnicu ili kartu, moras to vozacu da pokazes... Inace nema voznje...
[ spartak @ 01.06.2003. 13:32 ] @
Mislim da si trebao da kupis kartu.
To u principu nije skupo ako uporedis sa time da si vozio svoj automobil, da si uzeo taksi, isao peske, stopirao i tako potrosio novac/vreme.
Ja sam malopre ubedio majku da ne kupujemo robu na pijaci kod likova koji su van na ulici i nisu hteli da plate tezgu. Kupili smo unutra kod ljudi koji normalno posluju. Primer je banalan, ali taj baja koji placa tezgu u stvari placa komunalije, da dodju garagani sa crevom i po zatvaranju operu pijac. A oni na ulici samo u zbunje i iza trafika posakrivaju svoje gajbice i kartone i zapale kuci ostavivsi krsh na trotoarima.
Mislim da ako trazimo od ove vlasti da nesto "prevrne" u ovoj zemlji treba da pocnemo da budemo takvi, i da se ti procesi desavaju na dva fronta. Krace receno budi ono sto trazis od drugih da budu.
[ Trunks @ 01.06.2003. 16:45 ] @
Citat: RedHat:
Dalje, ako se ocekuje da svi kartu kupe kod vozaca, nije li normalno da kompanija ciju uslugu koristim (GSB) makar napise na prednjim vratima "ULAZ", jer, da je autobus bio pun, oni sto ulaze na zadnja vrata ionako ne bi mogli za tih par stanica stici do vozaca?
Da, ovde si u pravu. Jednom nisam uzeo kartu (tj. više puta, ali nebitno), i kontrola me startovala. Opravdanje mi je bilo da nisam mogao od gužve da prođem do vozača što i jeste tako, ali nisu hteli ni da čuju.
[ tOwk @ 01.06.2003. 16:53 ] @
Nisi trebao da kupiš kartu, ali kada te uhvate, onda se plaća kazna.
To je još jedan od „dogovora“, i ja sam se tako vozio pre 3 godine (kada su ponovo uveli masovno konduktere, a ja još uvek bio maloletan i bez kola ;-): voziš se mesec dana bez karte, i platiš u proseku jednu kaznu (tada bilo oko 150 din. a uvek se plaća i manje: „koliko imaš“, oko 50 din. ili 16 vožnji od 3 din.) mesečno.
Znači, ti odabereš da svesno „kradeš“ (jer to je zaista to), ali kada budeš uhvaćen, onda se „plaća“ :-)
Na kraju, kada se sve računa, dobiješ prevoz oko 50% jeftiniji.
Što se tiče toga kakva je procedura pri plaćanju karte, mislim da je nezgodno uopšte raspravljati o tome. Svakako da neko ko prvi put uđe u prodavnicu može pomisliti da može da uzme hleb, mleko i čokoladu i da izađe, jer, nigde ne piše da treba da ode kod one devojke što sedi kod one sive kutije sa dugmićima, ali da li si to nekad uradio?
Problem je što si ti čak i znao pravila, pa tvoj čin nema ni moralnu osnovu. Ja sad zaista ne bih znao kako se plaća karta u autobusu, i time bih sebe smatrao opravdanim :-P
Međutim, ono što je bitno je to da kondukteri nemaju zakonska ovlašćenja da ti traže bilo koji dokument osim dokaza da si platio vožnju (karta, markica ili slično), ti imaš pravo da takav dokaz ne pokažeš (iako ga možda imaš), ali se to onda posmatra kao da vožnju nisi platio. Upotreba sile (izbacivanje iz autobusa, i slično) nije u njihovoj nadležnosti, i za to i traženje lične karte im je obavezno prisustvo pandura.
[ Ivan Dimkovic @ 01.06.2003. 16:57 ] @
Citat:
Međutim, ono što je bitno je to da kondukteri nemaju zakonska ovlašćenja da ti traže bilo koji dokument osim dokaza da si platio vožnju (karta, markica ili slično), ti imaš pravo da takav dokaz ne pokažeš (iako ga možda imaš), ali se to onda posmatra kao da vožnju nisi platio. Upotreba sile (izbacivanje iz autobusa, i slično) nije u njihovoj nadležnosti, i za to i traženje lične karte im je obavezno prisustvo pandura.
Ako ti kontrola trazi kartu, ti je nemas - a ne zelis da pokazes ID kako bi ti napisali kaznu, onda te obicno vode u policiju a njima vec moras da pokazes ID (tj. ni to ne moras - ali onda ulazis u proceduru posredne identifikacije za cije vreme ces provesti u buvari) :)
[ tOwk @ 01.06.2003. 17:11 ] @
Citat: Ako ti kontrola trazi kartu, ti je nemas - a ne zelis da pokazes ID kako bi ti napisali kaznu, onda te obicno vode u policiju a njima vec moras da pokazes ID (tj. ni to ne moras - ali onda ulazis u proceduru posredne identifikacije za cije vreme ces provesti u buvari) :)
Ne, oni ne mogu da te odvedu u policiju. Oni mogu da dovedu policajca (koji to posle može da uradi, ili već da ti traži ličnu kartu), ali ovlašćenje da upotrebe silu nemaju (a to im je potrebno da bi te „odveli“, zar ne?).
To se inače rešava tako što se ceo autobus zaustavi dok ne pokažeš dokaz da si vožnju platio ili već dozvoliš naplatu kazne, i onda ti preuzimaš odgovornost za kašnjenje desetine/stotine ljudi. To je jedini način na koji oni mogu svoje da isteraju, sve ostalo je protivzakonito (čak i da stavi ruku na tebe [„namerno narušavanje tvog integriteta“], ti smeš da se „braniš“ i da ga razvališ po glavi).
Negde u poslednjih 5 godina je ovaj način zaboravljen, i sada se sila primenjuje kao jedini način. To daje opravdanje za isto u suprotnom smeru („odbrana“).
[ Ivan Dimkovic @ 01.06.2003. 17:19 ] @
Mislim da zaustavljanje vozila obicno pali, a ako ne - onda se pozove drot koji ima malo sira ovlascenja po sili zakona :-)
Citat:
To se inače rešava tako što se ceo autobus zaustavi dok ne pokažeš dokaz da si vožnju platio ili već dozvoliš naplatu kazne, i onda ti preuzimaš odgovornost za kašnjenje desetine/stotine ljudi.
Pa de-facto nisi ti kriv za zaustavljanje vozila, jer ti nemas nikakvo pravo da autobus zaustavis ili pokrenes - vec je to cist hir konduktera, ali kako se tu obicno nadje neki shibadzija koji ce da te odalami zato sto mu sabotiras dolazak na fizikalnu sljaku i sl... to je jalov argument :)
[ tOwk @ 01.06.2003. 17:27 ] @
Naravno, nisam mislio na „zakonsku odgovornost“, već na „moralnu“, i naravno na tvoj vrlo opisan primer ;-)
[ Milan Andjelkovic @ 01.06.2003. 17:37 ] @
Citat: tOwk:
Međutim, ono što je bitno je to da kondukteri nemaju zakonska ovlašćenja da ti traže bilo koji dokument osim dokaza da si platio vožnju (karta, markica ili slično), ti imaš pravo da takav dokaz ne pokažeš (iako ga možda imaš), ali se to onda posmatra kao da vožnju nisi platio. Upotreba sile (izbacivanje iz autobusa, i slično) nije u njihovoj nadležnosti, i za to i traženje lične karte im je obavezno prisustvo pandura.
a da li ovi obični kondukteri, dakle ne kontrola koja pregleda karte i naplaćuje kazne, već ovi koji samo prodaju, imaju pravo da mi traže da pokažem kartu ili markicu, ili im je dužnost samo da prodaju kartu onima koji istu žele da kupe?
[ tOwk @ 01.06.2003. 17:49 ] @
Da, od relativno nedavno (pre 2 godine) su im uveli i ta ovlašćenja (tj. precizirali su). Ako te mrzi da vadiš kartu ili markicu, najbolje što možeš da uradiš je da tražiš njihovo ovlašćenje za upravo taj posao (znači, njihova identifikaciona kartica, koja zakonski predstavlja pismeno opunomoćje od GSP-a za obavljanje onoga što na njoj piše, i zato je neophodan pečat GSP-a). Takođe, tada treba i da tražiš od njega ovlašćenje da u tom periodu radi u tom autobusu (tj. pošto oni te kartice drže kod sebe stalno, moraš da znaš da to nije neki kondukter koji sada nije na svom radnom mestu, već samo krade pare od GSP-a ;-).
To je jedini način da ti utvrdiš da je neko zaista kondukter, i potpuno zakonit način da ga iznerviraš i da ti sledeći put ne traži kartu/markicu (tj. da on tebe ne nervira). ;-)
[ UroS @ 01.06.2003. 18:02 ] @
Pa čekaj šta ako nemaš ni kartu ni ličnu kartu ni 600 din za kaznu šta može da ti kaže? Ne znam dal će baš sad da cimaju kera da dolazi da te privodi zbog toga. Mada ličnu kartu po zakonu ne mogu da ti traže da im pokažeš tako da stvarno ne znam kako ti onda naplate tu kaznu? Nešto ne valja u ovom sistemu...
[ CONFIQ @ 01.06.2003. 18:03 ] @
Citat: ventura:
U autobusima u USA karte se kupuju iskljucivo kod vozaca, i on tokom vozenje otvara sva vrata, ali nisam nikada imao prilike da primetim da je neko usao na srednja/zadnja vrata, jer je taj jedan automat kod vozaca, i iako mas propusnicu ili kartu, moras to vozacu da pokazes... Inace nema voznje...
Tako sam i prepostavio, ista priča je i ovde.
Bilo kolika da je gužva u autobusu svi ulaze na prednja vrata i plaćaju kartu/pokazuju mesečnu.
Za 5 godina kolko sam ovde, skoro dva puta dnevno putujem autobusom i samo jednom sam video da neko nije hteo da plati kartu.
Vozač je zaustavio ceo autobus i pozvao svoje ljude da ga izbace.
Posle pet minuta došlo je obezbeđenje i izbacilo ga, na kraju se ispostavilo da je neki psy slučaj.
Inače nikako se ne slažem sa tobom, ako nemaš para za autobus zašto u opšte ulaziš u njega?
A posle se žališ kondukteru da nisi kupio kartu zato što ti se ne sviđa sistem?????
Svašta...
~Say FiQ
[ cedomir @ 01.06.2003. 18:16 ] @
mislim da treba ići kolima...
[ tOwk @ 01.06.2003. 18:23 ] @
Citat: UroS:
Pa čekaj šta ako nemaš ni kartu ni ličnu kartu ni 600 din za kaznu šta može da ti kaže? Ne znam dal će baš sad da cimaju kera da dolazi da te privodi zbog toga. Mada ličnu kartu po zakonu ne mogu da ti traže da im pokažeš tako da stvarno ne znam kako ti onda naplate tu kaznu? Nešto ne valja u ovom sistemu...
Pa ne valja jedino to što si ti dobio priliku da uđeš u autobus bez namere da platiš kartu. Ulaz se mora zabraniti ili pre ulaska u autobus (pa bi ti morao da primeniš silu da uđeš, time dajući i njima pravo na odbranu, tj. da te izbace iz autobusa), ili se može rešiti samo pozivanjem ubaci-svoj-inventivni-naziv-za-onog-u-plavom ;-) Čak ni ovaj nema nikakva ovlašćenja osim da ti traži ličnu kartu (da te identifikuje, ovo je bezuslovno), da te pretrese (samo uz „osnovanu“ sumnju, što u praksi znači kad god poželi), i da te privede (opet, samo uz osnovanu sumnju, ili „očigledan“ prekršaj). Silu sme da primeni u sprovođenju svoje dužnosti, samo ako ga ti ometaš u istom.
Sve ostalo su prednosti ovog sistema, pošto je to osnov očuvanja „ljudskog dostojanstva“ (to je valjda jedno od „osnovnih ljudskih prava“ :-).
[ tOwk @ 01.06.2003. 18:29 ] @
Citat: cedomir:
mislim da treba ići kolima...
Nikako! Ja mislim da svi treba da idu autobusom, a jedino ja da idem kolima :-P
[ IvanR @ 01.06.2003. 18:29 ] @
E ovako,sto se tice kontrole ona se moze izbeci ali naravno ne uvek.
Meni se recimo desilo da naidje kontrola trazi mi kartu a ja jednostavno kazem "namam nista kod sebe".
Kontrolor naravno ode,sve zavisi od coveka.Ako mu kojim slucajem pokazes markicu i vidi da je recimo od proslog meseca
oduzima ti legitimaciju i mozes je dobiti tek kad platis oko 2000.din(prijava ce ti stici kuci posto oni imaju sve podatke ubacene u kompjutere).
Ima dosta nacina kako izbeci kontrolu ali to sada i nije toliko vazno.Takodje dobra varijanta je ta sto mozes da kupise zutu kartu po ceni od 12.dinara.
S njom se mozes voziti sve dok je ne ponistis,pa iz tog razloga uvek stoj kod automata da ako kojim slucajem udje kontrola odmah je ponisti.Cist primer je
moj ortak koji se vozi tako vec dugo vremena.Ima tu jos nekih nacina kao sto su recimo skeniranje markica itd.Da ne bi imao sve te probleme lepo kupis markicu i vozis se ceo mesec.
Samo opusteno...
[ Trocki @ 01.06.2003. 18:59 ] @
Kupovina karata kod vozača nije dobra iz više razloga.
- Zamislite da svi kupuju kartu kod vozača, ako se zna da naši vozači uvek kasne sa polaskom a sa ovim načinom kupovine kasniće još više.
- Gradski sabraćaj nije medjugradski, u gradskom imamo stalnu CIRKULACIJU putnika. Sad zamislite MIŠKA koji jednom rukom prodaje karte a drugom vozi - čudi me da nema više saobraćajnih nesreća ;) . Naši autobusi još uvek nemaju AUTO-PILOTA.
- A da naši ljudi lepo kupe kartu na kiosku i posle je ponište... hmmmm - lakše je nučiti majmuna da vozi avion.
- Ja sam primetio da postoji nalepnica tipa ZABRANJENO JE OMETATI (PRICATI) sa vozacem dok vozi, tako da imamo APSURD sa ove dve nalepnice.
- I sta forsiraju kupovina karata kod vozaca, kada se to u poslednjih 100 godina pokazalo kao cista glupost.
- Ako nema konduktera, manja je zaposlenost. Ovim tvojim protestom cak pomazes i da zaposlenost bude veca. Privatnici mogu da zaposle konduktera a drzava ne moze - MA NEMOJ!!!
Podrzavam tvoj potez.
[ Ivan Dimkovic @ 01.06.2003. 19:13 ] @
Obicno se karte mogu kupiti kod vozaca, ali u vecini slucajeva se kupuju na kiosku/automatu za karte/stavec...
[ Djomloun @ 01.06.2003. 20:02 ] @
Moj primer, dam vozacu 200din, i on me napusi pred svima zato sto ulazim u autobus sa 200din??? Jer nema da vrati kusur. I sta sada? Da mu platim sledeci puta, ma vazi....Neka zaposle redze i laganica. Ja sam za placanje karti u potpunosti, ali brathe ovo sa Miskom drajverom nikako ne ide!
P.S. Ovo je problem za zelenog zuba
[ iNCUBUs @ 01.06.2003. 21:52 ] @
Citat: RedHat:
Dakle ovako: Pre par dana sam se vozio skoro potpuno praznim gradskim autobusom i nakon par stanica je naisla kontrola koja je trazila da platim kaznu jer nisam imao kartu, a sto meni na pamet nije padalo da uradim.
Moja argumentacija je bila da nema konduktera i da nigde ne pise da kartu treba kupiti kod vozaca. Naravno, znao sam da pise, a i kontrolor mi je pokazao natpis kod svakih vrata.
Spremno na to odgovorih da to upozorenje ne vredi, buduci da je juce (kao sto i jeste) u tom istom autobusu bio kondukter, a upozorenje je i tada stajalo. Dakle, ono ne vazi. Dalje, ako se ocekuje da svi kartu kupe kod vozaca, nije li normalno da kompanija ciju uslugu koristim (GSB) makar napise na prednjim vratima "ULAZ", jer, da je autobus bio pun, oni sto ulaze na zadnja vrata ionako ne bi mogli za tih par stanica stici do vozaca?
Moram da priznam da ti je argumentacija bila vrlo glupa. Ako bi ljudi pratili tu logiku onda niko ne bi trebalo da kupuje kartu kod vozaca jer uvek mogu da kazu "juce je tu bio kondukter". Tu se ne radi o tome da su se ljudi "pomirili sa mnogim nepravdama koje su se desavale" vec o tvojoj lenjosti i nepotrebnom inatu. Sam si to trazio time sto nisi otisao da kupis kartu, mogao si da pretpostavis da kontrola moze da naidje, a zaista ne vidim zasto je bilo toliko tesko da u praznom autobusu odes do vozaca i das tih pisljivih 15 dinara.
Ne znam kako ljudi ocekuju da se kvalitet gradskog prevoza poveca ako ljudi ne placaju karte.
Moram da priznam da se kvalitet povecao u poslednje vreme, vise ne moze da se desi da cekam neki autobus po pola sata, idu uglavnom redovno.
Citat:
Kontrolor je dobro primetio da sam u tako praznom autobusu mogao videti da konduktera nema, no nije na meni da gledam, a ne bih ni mogao videti, samo da je autobus bio puniji.
Zaista si se nepotrebno pravio pametan, znas da je tvoja duznost da imas kartu, a to sto je autobus bio prazan, to ti je samo otezavajuca okolnost.
Citat:
Na kraju sam izasao ne plativsi kaznu. Naravno, nije mi problem bio da dam 15 dinara odmah, ali sam o ovakvoj situaciji vec ranije razmisljao i dosao do zakljucka da treba postupiti bas ovako kako sam postupio. Valjda uprava GSB-a treba da organizuje naplatu karata na logican nacin koji ne moze izazvati zabunu.
Slazem se i ja da bi to trebalo bolje da bude reseno, recimo da u SVAKOM autobusu bude kondukter, ali nisam nesto primetio da je ljudima i ovaj sadasnji nacin mnogo problematican.
Citat:
E sad, prijatelji sa kojima sam se posle toga nasao su redom bili protiv mene, jer, po njima, "logicno je" i "zna se" da ako nema konduktera, kartu treba kupiti kod vozaca. Argumente o mogucoj slicnoj situaciji u PUNOM autobusu odbacili su kao "mudrovanje" i "opravdavanje".
Dakle, sta mislite?
Medju kondukterima ima zaista kulova koji bi samo da uzmu pare, pa makar i na kvarno. Licno sam video kada su dvema devojkama koje su imale prepune ruke kesa sa lomljivim stvarima naplatio kaznu iako su tek sele, znaci nisu stigle ni da se smeste, nisu imale ni priliku da idu do vozaca da kupe kartu, a dzukela im je naplatila kazne iako su se ljudi bunili. E takve bi trebalo prijavljivati.
Inace imao sam i pozitivna iskustva. Jednom mi je kondukter dao neku koriscenu kartu, tj nisam mnogo obratio paznju na samu kartu kada mi je dao. Usla je kontrola i kada je video moju kartu, zadrzao ju je i uopste me nije napao da sam mu mozda dao neku staru kartu, vec je proverio da li ima jos takvih karata i kada se ispostavilo da je bilo jos par komada, kondukter je na sledecoj stanici izasao sa njima pa su valjda otisli to da rese tamo gde se takve stvari resavaju :)
Poenta je zaista da "nije tesko biti fin" (iako im je kampanja uglavnom debilna :)).
Napravio si problem gde ga nije bilo.
I meni se jednom desila prakticno ista situacija, ali je razlika bila ta sto se to desilo bukvalno prvog dana kada su uvedena ta nova pravila, tako da se kontrolorka nije previse raspravljala. Sada ljudi znaju kako stvari funkcionisu i ne bi trebalo da se prave nepotrebni problemi :)
[ Ivand @ 01.06.2003. 22:18 ] @
ok recimo da treba platiti kartu ali zasto
GSP ili B sta je vec
je dobilo ogroooomne donacije sto u novcu sto u autobusima
da li je cena niza nego kod privatnika ???
da li privatnici imaju konduktere koje placaju ???
zato je problem da i gsp autobusi imaju po konduktera ???
zasto nema slobodnog formiranja cena , cena karte je ogranicena
gde je tu onda slobono trziste i ko je tu monopolista
pa ajde idi plati im kartu samo zato sto svi znaju da treba da se plati !
[ Ivan Dimkovic @ 01.06.2003. 23:07 ] @
Citat: zasto nema slobodnog formiranja cena , cena karte je ogranicena
Javni prevoz je obicno usluga koju grad/opstina pruza na svojoj teritoriji - pa samim tim oni i formiraju cene, i delom se finansiraju iz budzeta a delom od prodaje karata.
Citat:
gde je tu onda slobono trziste i ko je tu monopolista
Pa nema slobodnog trzista kada su javne usluge u pitanju :-)
Citat:
pa ajde idi plati im kartu samo zato sto svi znaju da treba da se plati !
Stvar discipline - i kazni :)
[ axez @ 01.06.2003. 23:23 ] @
Citat: CONFIQ:
Tako sam i prepostavio, ista priča je i ovde.
Bilo kolika da je gužva u autobusu svi ulaze na prednja vrata i plaćaju kartu/pokazuju mesečnu.
Za 5 godina kolko sam ovde, skoro dva puta dnevno putujem autobusom i samo jednom sam video da neko nije hteo da plati kartu.
Vozač je zaustavio ceo autobus i pozvao svoje ljude da ga izbace.
Posle pet minuta došlo je obezbeđenje i izbacilo ga, na kraju se ispostavilo da je neki psy slučaj.
Inače nikako se ne slažem sa tobom, ako nemaš para za autobus zašto u opšte ulaziš u njega?
A posle se žališ kondukteru da nisi kupio kartu zato što ti se ne sviđa sistem?????
Svašta...
~Say FiQ
Ti se vozis autobusom.......u Izraelu.......fijuuuuu
[ tOwk @ 02.06.2003. 00:13 ] @
Citat: iNCUBUs:
Zaista si se nepotrebno pravio pametan, znas da je tvoja duznost da imas kartu, a to sto je autobus bio prazan, to ti je samo otezavajuca okolnost.
Kao što sam već naglasio, nije tvoja dužnost da imaš kartu. Vožnja autobusom je javna usluga, i kao takva se plaća (na već neki način). Već sam opisao način na koji ti možeš da plaćaš tu vožnju jeftinije u proseku ;-)
Takođe, bar u nekoj meri se ta vožnja plaća i kroz porez na doprinose, prihod, proizvode (koje kupuješ) i usluge (pošto je GSP i dalje „društveno“ preduzeće).
[ iNCUBUs @ 02.06.2003. 01:05 ] @
Citat: tOwk:
Takođe, bar u nekoj meri se ta vožnja plaća i kroz porez na doprinose, prihod, proizvode (koje kupuješ) i usluge (pošto je GSP i dalje „društveno“ preduzeće).
Zasto onda lepo nema stavka pri placanju poreza: "porez na GSP toliko-i-toliko"?
[ Ivan Dimkovic @ 02.06.2003. 01:08 ] @
Zato sto je to u budzetu grada, koji dobija svoj budzet od drzave, a koja te pare prikuplja iz vise izvora, medju kojima je i porez.
Budzet je javni podatak i verujem da se uz malo truda mogu pronaci cifre koliki % nacionalnog dohotka otpada na javnu potrosnju, gradski budzet, ...
[ turncoat @ 02.06.2003. 18:31 ] @
Citat: tOwk:
Takođe, bar u nekoj meri se ta vožnja plaća i kroz porez na doprinose, prihod, proizvode (koje kupuješ) i usluge (pošto je GSP i dalje „društveno“ preduzeće).
A zar im je to potrebno? Mislim, jedna karta je 15 dinara, dnevno jedan bus preveze, pa sigurno 1000 gradjana, sto je 15 000 dnevno po jednom busu. Kako ima 100+ linija i barem po 4 busa u svakoj liniji, GSP dnevno uzme 6 000 000. Recimo da od tih 1000 putnika jedna petina plati kartu, to mu je preko milion dinara dnevno. Šta bre ne valja u ovoj mojoj računici? (ili šta im onda znači mojih 15 dinara))
[ Ovu poruku je menjao turncoat dana 03.06.2003. u 16:47 GMT]
[ tOwk @ 02.06.2003. 18:47 ] @
600 autobusa po dva vozača i dva konduktera (u dve smene) je 2400 radnika samo u neposrednom prevozu (ne računajući mehaničare, uslužne službe, i sve ostale „nepotrebne“ stvari), neka je njihova dnevna zarada 400 din (znači plate od oko 10000 din, lako mogu biti i veće, mada mogu biti i manje), to je trošak na ove radnike „samo“ 960.000 din. Dodaj gorivo, amortizaciju vozila i sve ostale službe, i GSP je na gubitku u tvom scenariju.
Eto, jedino to ne valja :-P
A kao što rekoh, ti imaš slobodu da izabereš da ne plaćaš kartu, ali kada budeš uhvaćen, onda je tvoja obaveza da platiš tu, i prethodnih 19 vožnji :-)
[ ventura @ 02.06.2003. 19:14 ] @
Citat: turncoat:
Šta bre ne valja u ovoj mojoj računici? (ili šta im onda znači mojih 15 dinara))
Pa zasto onda koristis autobus ako neces da platis?
Jel se tebi desava da udjes u merkator, stavis 5 milki u dzep i izadjes, jer te niko ne sprecava i niko te ne kontrolise?
Ako ce mo tom tvojom logikom, sta jednom merkatoru znaci 5 cokolada...
[ tOwk @ 02.06.2003. 19:33 ] @
Ma ventura, ima i boljih primera: šta je IBM-u jedan S/390 (pa $2–3 miliona nije ništa za par milijardi obrta), šta je jedan Boeing Boeing korporaciji, šta je MS-u jedan Windows da ti da ;-)
[ Saburo Sakai @ 02.06.2003. 23:59 ] @
Ja mislim da bi bilo logično da na trafici ( valjda Štampe) kupiš jedno 10-ak karata i strpaš ih u novčanik (ako ga nosiš, tj. ako imaš razloga da ga nosiš sa sobom) i da kad uđeš u bus ne mora da brineš!
Inače jedan profa na mom faksu kaže da je gradski saobraćaj totalno neprofitabilan sektor i da je zbog toga uvek u sferi javnih preduzeća, a privatnici ( eto kod nas na primer) mogu biti zainteresovani da zakupe samo jednu liniju, jer to može da se isplati!
Nego, pazite ovo, ja se prevezem od tačke A do tačke B GSP-om, i za tu uslugu platim njima određenu cenu, a karta predstavlja neku vrstu računa (da bih potvrdio da sam svoju obavezu ispunio), da li ja treba da čuvam kartu 200 m od mesta gde izađem iz autobusa ?
[ turncoat @ 03.06.2003. 00:24 ] @
Citat: ventura:
Pa zasto onda koristis autobus ako neces da platis?
Jel se tebi desava da udjes u merkator, stavis 5 milki u dzep i izadjes, jer te niko ne sprecava i niko te ne kontrolise?
Ako ce mo tom tvojom logikom, sta jednom merkatoru znaci 5 cokolada...
Ne dešava se, ali samo zato što na izlazu iz svake prodavnice stoji kasa. U busu tako nečeg nema, pa zašto ne bih iskoristio priliku da ne platim, ako me već niko na to ne tera... Nikad se ne bunim kada kondukter (u privatnom ili gradskom) busu priđe da naplati kartu...
[ Ivan Dimkovic @ 03.06.2003. 10:33 ] @
Citat:
Ne dešava se, ali samo zato što na izlazu iz svake prodavnice stoji kasa. U busu tako nečeg nema, pa zašto ne bih iskoristio priliku da ne platim, ako me već niko na to ne tera... Nikad se ne bunim kada kondukter (u privatnom ili gradskom) busu priđe da naplati kartu...
Pa niko te ni ne tera - kada dodje kontrola, popijes kaznu :) Fora je sto, recimo, ovde gde zivim - kazna poprilicna (50 eu, ili 25 ako imas kesh u novcaniku) pa je diskutabilno da se isplati ne kupovati redovnu / mesecnu kartu.
[ turncoat @ 03.06.2003. 16:06 ] @
Citat: tOwk:
600 autobusa po dva vozača i dva konduktera (u dve smene) je 2400 radnika samo u neposrednom prevozu (ne računajući mehaničare, uslužne službe, i sve ostale „nepotrebne“ stvari), neka je njihova dnevna zarada 400 din (znači plate od oko 10000 din, lako mogu biti i veće, mada mogu biti i manje), to je trošak na ove radnike „samo“ 960.000 din. Dodaj gorivo, amortizaciju vozila i sve ostale službe, i GSP je na gubitku u tvom scenariju.
Pa gledaj na nivou jednog autobusa. Od 15000 dinara dnevno koje jedan bus uzme (ako svih 1000 plate kartu) recimo da 2000 dinara dnevno ide za 2 vozaca i 2 konduktera, 2000 dinara za gorivo i sl. i recimo da 5000 dinara ne uzmu zbog markica. Ispadne da jedan bus mesečno ima oko 150 000 dinara za popravke. Pa mogu svakog meseca da kupe po jedan nov bus od tih para...
[ Ivan Dimkovic @ 03.06.2003. 16:11 ] @
Citat: Ispadne da jedan bus mesečno ima oko 150 000 dinara za popravke. Pa mogu svakog meseca da kupe po jedan nov bus od tih para
Za iole pristojan nov moderan autobus bi im trebalo bar 20 puta vise para.
I mislim da je zarada mnogo manja, jer a) ne placaju svi kartu b) neki imaju i mesecne karte sa popustom c) neki autobusi imaju mnogo manje putnika
[ tOwk @ 03.06.2003. 16:23 ] @
Citat: turncoat:
Pa gledaj na nivou jednog autobusa. Od 15000 dinara dnevno koje jedan bus uzme (ako svih 1000 plate kartu) recimo da 2000 dinara dnevno ide za 2 vozaca i 2 konduktera, 2000 dinara za gorivo i sl. i recimo da 5000 dinara ne uzmu zbog markica. Ispadne da jedan bus mesečno ima oko 150 000 dinara za popravke. Pa mogu svakog meseca da kupe po jedan nov bus od tih para...
Zar nije tvoj početna pretpostavka bila da petina njih plati kartu? Tj. da jedan autobus ne uzima dnevno 15.000 već 3.000 dinara?
[ tOwk @ 03.06.2003. 16:39 ] @
Citat: Saburo Sakai:
Nego, pazite ovo, ja se prevezem od tačke A do tačke B GSP-om, i za tu uslugu platim njima određenu cenu, a karta predstavlja neku vrstu računa (da bih potvrdio da sam svoju obavezu ispunio), da li ja treba da čuvam kartu 200 m od mesta gde izađem iz autobusa ?
Ovo je zanimljivo pitanje ;-) Ja mislim da treba da čuvaš kartu od mesta kupovine („autobus, na nekoj stanici“) ;-)
Ne verujem da su dobro pokrili „pokretna mesta kupovine“, tj. da li onda vezuju referentni sistem za njega, ili za zemlju? Ako ga vežu za autobus, i traže ti „račun“ odmah po izlasku, onda možeš da odugovlačiš dok se autobus ne udalji 200m, pa da kažeš da nemaju osnova, a ako za zemlju, onda možeš da je baciš čim se autobusom prevezeš 200m ;-)
Uostalom, ti imaš problem samo ako priznaš da si nešto kupio tamo odakle si izašao, pošto sumnjam da će oni želeti da provere tvoju priču da si nešto kupio „u onoj prodavnici u Malom Mokrom Lugu, a sada si išao samo da pitaš da li ovde prodaju Goodyear gume za motocikle do 500cc“ :-).
[ turncoat @ 03.06.2003. 16:42 ] @
pa nerealno je da samo jedna petina putnika plati...
Citat: Ivan Dimkovic:
Za iole pristojan nov moderan autobus bi im trebalo bar 20 puta vise para.
Pa ovo je na nivou jednog autobusa. Racunaj to puta broj autobusa (oko 500), ma sigurno bi mogli da nabave po neki nov bus, a ne samo da čekaju donacije... Sigurno je da je stanje u prevozu poboljšano otkako su uvedene kontrole i kondukteri, ali mislim da bi moglo da bude i bolje.
[ impaque @ 03.06.2003. 17:21 ] @
U svakom trolejbusu/autobusu/štaveć piše da se karte kupuju kod vozača, mada me to podseća malo na EULA-u ;) kao da tu stoji čisto da bi kontrolori mogli da kažu "eto, lepo piše, što nisi kupio kartu...", čisto da bi imali "pravnu" podršku.
Mada mi nije jasno zašto lepo ne odvoje slučajeve kad IMA i kad NEMA konduktera?!
Kad ima, otvaraju sva vrata, sva vrata su i ulazi i izlazi, piše "karte kod konduktera" i sve lepo, a kad nema konduktera, samo prednja vrata su ulaz (i SAMO ulaz), dok su ostala izlazi i piše "karte kod vozača"...
Ali, to je ipak utopijsko razmišljanje; Srbija je divljina...
[ tOwk @ 03.06.2003. 19:41 ] @
Citat: turncoat:
Recimo da od tih 1000 putnika jedna petina plati kartu, to mu je preko milion dinara dnevno. Šta bre ne valja u ovoj mojoj računici?
Citat: turncoat:
pa nerealno je da samo jedna petina putnika plati...
Naravno da je „nerealno“ kada se račun ne slaže :-)
[ Nemanja Jakovljevic @ 03.06.2003. 23:34 ] @
Neko je spominjao legitimisanje konduktera ako me mrzi da vadim markicu ili sta vec.
E tako ja u krcatoj 83-jci, dolazi kod mene kondukter i razgovor krece
- Markica!
- Da vidim markicu!
- Da vidim vasu legitimaciju!
- Nedam!
- Nedam ja markicu!
- Onda kupi kartu!
- Prvo vi meni lepo legitimaciju da vidim ja ko ste vi, jer lepo na markici pise da samo ovlascena lica imaju pravo da mi traze markicu.
- Ne interesuje me, plati kartu ili pokazi markicu.
- Da vidim ja vasu legitimaciju.
- Ili pokazi, ili kupi kartu ili se gubi iz autobusa.....
i ja tu popustim, jer ipak pun bus ljudi, pa da su zaustavili bus zbog mene..... najebo bih (ovo bilo tamo negde decembar-januar), par puta sam istoj kondukterki trazio legitimaciju i nije htela da da.....
Sledeci put kad bude malo prazniji bus a ona meni bude trazila markicu.... ima sve po spisku da joj trazim...
Inace jel zna neko jel ima mozda u nekom sluzbenom glasniku sta smeju kondukteri da rade a sta ne smeju (cisto bih nosio kopiju sa sobom ako zatreba...)
[ Reljam @ 03.06.2003. 23:51 ] @
Zar ti nije lakse da kupis markicu? Em se normalno vozis, em dobro za sve ostale.
[ impaque @ 03.06.2003. 23:58 ] @
Pa čovek ima markicu.
?
[ Nemanja Jakovljevic @ 04.06.2003. 01:05 ] @
imam i povlasticu, i markicu za tekuci mesec na kojoj je upisan broj povlastice... (ne radi to puno ljudi)
[ salec @ 04.06.2003. 10:13 ] @
Kondukterka, je li?... A ti imaš povlasticu i markicu i to popunjenu... i nije te mrzelo da se natežeš oko toga iz principa ... ili je kondukterka bila mlada i zgodna? Možda te je provalila da samo hoćeš da saznaš njene podatke, a ne da li je stvarno kondukterka.
[ silverglider @ 04.06.2003. 11:32 ] @
Problem gradskih vlasti je u tome sto nisu razradili sistem; kada su vec dozvolili privatnike i neku vrstu konkurencije, trebali su da izadju u susret i potrosacima i formiraju koncept nedeljnih/mesecnih/godisnjih markica koje vaze za sve prevoznike u gradu. Od prihoda tako prodanih markica, formiraju se delovi srazmerno ucescu prevoznika u saobracaju. Kupis na kiosku i vozis se. Ukoliko nemas markicu, onda plati kartu po ceni konkretnog prevoznika.
Cena markice bi trebala da bude dobrano ispod prostog zbira cena pojedinacnih voznji, a opet ispod cene kazne. Tako se stimulise potrosac - jeftinije mu je da kupi markicu, a moze u bilo koji prevoz da udje, a ne da ceka ovog ili onog prevoznika (uostalom, to je problem grada, ne potrosaca). Mislim da bi time privukli vise para, nego da racunaju na te razlomke ljudi koji bi uopste platili kartu ili ne.
Uz malo kulture i strpljenja od strane gradjana u busu, stignu svi da udju, izadju, kupe kartu (ko treba) i da svi i dalje stignu na vreme. Ni ja posle Beograda nisam mogao da verujem da je to moguce, ali moguce je.
[ iNCUBUs @ 04.06.2003. 11:50 ] @
Vidiš Nemanja, ti si apsolutno bio u pravu, dužni su da pokažu legitimaciju. To je isto kao kada bih ja nekome prišao na ulici ovako u civilu i tražio mu lične podatke. Svako bi imao puno pravo da mi traži legitimaciju.
[ salec @ 04.06.2003. 12:35 ] @
Citat: silverglider:
Od prihoda tako prodanih markica, formiraju se delovi srazmerno ucescu prevoznika u saobracaju.
Kako će to da utvrde? Na tome sistem pada i to je jedan od razloga (koji smeju da iznesu u raspravi) zbog kojih privatnici nisu pristali na jedinstveni tarifni sistem. Drugi, važniji, razlog (koji im država ne priznaje, naravno) je što je državu skoro nemoguće naterati da ti plati tvoj deo na vreme i tačno.
Bolje ti je da ti sakupiš svoju zaradu direktno, pa platiš njima šta si dužan.
Dobar fazon bi bila neka RFID kartica i čitač na vratima buseva, tako bi uvek znali koliko vožnji, koliko daleko, koliko to košta i koliki je čiji deo (koliko je ko prevezao). Čim uđeš, proverena ti je karta, automat beleži jedno pozitivno brojanje, a na kraju dana prevoznik odnese smartcard memorijski modul na očitavanje, proverava se konzistencija sa drugim prevoznicima (da nije neko krivotvorio vožnju) i sutra ujutro sa gradskog računa se lova odmah prenese na račun prevoznika
[ Ivan Dimkovic @ 04.06.2003. 14:03 ] @
Ideja je sasvim OK sa smart-card citacima, ali mislim da implementacija infrastrukture za to kosta jednog privatnika vise nego 10 krshina koje je kupio na auto-otpadu u Austriji :-)
[ tOwk @ 04.06.2003. 14:55 ] @
Citat: Nemanja Jakovljevic:
Neko je spominjao legitimisanje konduktera ako me mrzi da vadim markicu ili sta vec.
E tako ja u krcatoj 83-jci, dolazi kod mene kondukter i razgovor krece
- Markica!
- Da vidim markicu!
- Da vidim vasu legitimaciju!
- Nedam!
- Nedam ja markicu!
- Onda kupi kartu!
- Prvo vi meni lepo legitimaciju da vidim ja ko ste vi, jer lepo na markici pise da samo ovlascena lica imaju pravo da mi traze markicu.
- Ne interesuje me, plati kartu ili pokazi markicu.
- Da vidim ja vasu legitimaciju.
- Ili pokazi, ili kupi kartu ili se gubi iz autobusa.....
i ja tu popustim, jer ipak pun bus ljudi, pa da su zaustavili bus zbog mene..... najebo bih (ovo bilo tamo negde decembar-januar), par puta sam istoj kondukterki trazio legitimaciju i nije htela da da.....
Sledeci put kad bude malo prazniji bus a ona meni bude trazila markicu.... ima sve po spisku da joj trazim...
Inace jel zna neko jel ima mozda u nekom sluzbenom glasniku sta smeju kondukteri da rade a sta ne smeju (cisto bih nosio kopiju sa sobom ako zatreba...)
Hahahahaha... ala je neko smotaaaan :-P
Pre par godina dok sam ja to radio, to je teklo otprilike ovako:
— Karte — viče neka osoba u autobusu
— Imam markicu — vičem ja čisto da bih se pohvalio ljudima oko mene
— Da vidim
— Nema problema, samo da vidim vašu identifikaciju
— Ko si ti da mi to tražiš?
— Upravo to: ko si ti da mi tražiš markicu?
— Misliš da bih ja ovako nosila pare i naplaćivala karte da nisam kondukter?
— Ne znam...
Priključuje se neki lik (uzgred, za glavu manji od mene ;-)
— Ima li nekih problema?
— Ne, nikakvih problema — odgovaram
— Ja sam kolega, pa... — obraća se njoj, pa mene pita — Da li stvarno imaš markicu?
— Da, stvarno
I to je to. Ona se njemu zahvali, i ode dalje gunđajući „nekultura“, a jedan dedica priča „tako i treba“ (svi znamo ko je glas morala u autobusu: matorci ;-) Ako ćemo istinu, sledeći put mi nije tražila da vidi markicu iako i dalje svima ostalima jeste... Ljudi stvarno nikad neće naučiti ;-)
Ono što je zanimljivo je da su probleme te vrste jedino pravile žene (da li problem autoriteta, šta li), dok muškarci ili nikad ne traže markicu, ili uredno pokažu legitimaciju uz jedno „nema problema, samo trenutak“.
I da, najčešće su kondukterke malo starije (cca 30–50 god ;-)), pa onaj scenario otpada.
Usput, da se zna: niko nije kondukter dok ne dokaže da je kondukter. Znači, ti si nekom slučajnom prolazniku pokazivao markicu, i to je veoma zanimljiva pojava. :P
[ tOwk @ 04.06.2003. 14:57 ] @
Citat: iNCUBUs:
Vidiš Nemanja, ti si apsolutno bio u pravu, dužni su da pokažu legitimaciju. To je isto kao kada bih ja nekome prišao na ulici ovako u civilu i tražio mu lične podatke. Svako bi imao puno pravo da mi traži legitimaciju.
Osim pandura ili „poštenjačine“ koji bi te odmah savatali, i onda zapalili ;-)
Neko možda i strahuje od toga da mu ne dođe neko u „civilu“ da ga identifikuje ;-)
[ silverglider @ 04.06.2003. 15:10 ] @
Citat: salec:
Citat: silverglider:
Od prihoda tako prodanih markica, formiraju se delovi srazmerno ucescu prevoznika u saobracaju.
Kako će to da utvrde? Na tome sistem pada i to je jedan od razloga (koji smeju da iznesu u raspravi) zbog kojih privatnici nisu pristali na jedinstveni tarifni sistem. Drugi, važniji, razlog (koji im država ne priznaje, naravno) je što je državu skoro nemoguće naterati da ti plati tvoj deo na vreme i tačno.
Kako to mislis "kako ce da utvrde"? Pa recimo preko broja autobusa koji privatnik ima. Kada je privatnik konkurisao za neku liniju ili registrovao firmu, morao je da podnese tehnicku dokumentaciju koliko ima vozila i koliko ima mesta po svakom vozilu. Tako su valjda i filtrirali koji tip autobusa moze, a koji ne moze da ucestvuje u gradskom saobracaju. I ako nabavi novi autobus, mora da ga registruje. Mislim, ako to mogu da rade taksi udruzenja, valjda moze i gradski saobracaj. Ako se uvede centralizovani sistem markica, naravno da nije to jedini deo gde se dodiruju - treba onda i centralizovani distributivni model za markice i barem centralizovana dispecerska sluzba - pa znaju tacno koliko je autobusa koje firme taj dan izaslo na teren (da neko ne prijavi da ima 10 autobusa, a vozi samo sa 6).
Tarifni sistem kompletan privatnici i ne moraju da prihvate u potpunosti. Kao sto rekoh, nivelacija samo na nivou mesecnih pretplatnih karti. Ako nemas markicu, platices pojedinacnu kartu po ceni doticnog prevoznika u cije si vozilo usao.
A sto se drzave i naplate tice - ako zakeraju, ne izadjes na ulice i imaju onda na vratu saobracajni kolaps. Ako moze drzava sve sa GSP vozilima da pokrije u slucaju neizlaska privatnika, onda potreba za privatnicima i ne postoji. U tom slucaju neka predje kao i sve javne sluzbe potpuno pod jurisdikciju grada. Napolju nije retkost da jedna regionalna firma pokriva sav javni saobracaj - autobuse, tramvaje, trole, metro, obicnu zeleznicu, itd - i svuda vazi jedna te ista markica i karta.
P.S.
Ovo sa citacima kartica je stvarno originalno, samo imajuci u vidu da je to Srbija!, pre bi spadalo u matrix 3. Ne mogu da im ugrade malcice automatizovaniji aparat za izbacivanje karata na mestu vozaca, a da ne pricamo o citacima.
Sto niko nije predlozio brain implantat, pa su vrata autobusa ujedno i skener. Pa kad udje gomila baba sa Kalenic-pijace i izvrsi brainstorming autobusa ... :)))
[ salec @ 04.06.2003. 15:15 ] @
Većina ljudi se oduzme kad im zamašeš nečim ispred nosa i autoritativno zatražiš da se identifikuju ili tako nešto. Znate ono kad Braća Bluz pokažu "Dobrim starim momcima" prednju stranu kutije od cigareta i tvrde da su inspektori sindikata estradnih umetnika... Sa druge strane, ko je ikad proučavao službene legitimacije toliko da bi umeo da prepozna falsifikat? Legitimacija tvrdi da daje neka ovlašćenja nosiocu (nigde neće pisati: "ovo je falsifikat ili totalna izmišljotina, ako pročitate ovo dobijate nagradu visoke moralne vrednosti"), ali zašto bih ja trebao u to da verujem?
[ tOwk @ 04.06.2003. 15:26 ] @
Citat: silverglider:
Kako to mislis "kako ce da utvrde"? Pa recimo preko broja autobusa koji privatnik ima. Kada je privatnik konkurisao za neku liniju ili registrovao firmu, morao je da podnese tehnicku dokumentaciju koliko ima vozila i koliko ima mesta po svakom vozilu. Tako su valjda i filtrirali koji tip autobusa moze, a koji ne moze da ucestvuje u gradskom saobracaju. I ako nabavi novi autobus, mora da ga registruje. Mislim, ako to mogu da rade taksi udruzenja, valjda moze i gradski saobracaj. Ako se uvede centralizovani sistem markica, naravno da nije to jedini deo gde se dodiruju - treba onda i centralizovani distributivni model za markice i barem centralizovana dispecerska sluzba - pa znaju tacno koliko je autobusa koje firme taj dan izaslo na teren (da neko ne prijavi da ima 10 autobusa, a vozi samo sa 6).
Ako je to cilj, onda treba razdvojiti GSP u dva preduzeća: organizaciono/administrativno i prevozno.
Sada, GSP snosi sve troškove organizacije, administracije i birokratije, pa ako bismo samo uveli mesečnu markicu koja bi važila za sve prevoznike, onda bi on bio na šteti.
Znači, razdvojiti GSP na prevozno preduzeće koje bi bilo „jednako“ (samo podržano od strane grada u početku) sa ostalim prevoznicima, i gradsko „naplatno“ odeljenje koje bi obezbeđivalo karte i markice koje bi važile u svakom autobusu, troli, ili „metrou“ ;-)
[ Corleone @ 04.06.2003. 15:33 ] @
RedHat, trebao si da platiš kartu i tačka. Ako želimo da u ovoj zemlji sve funkcioniše kako treba, da je "svaka stvar na svom mestu", onda si i ti trebao da platiš kartu bez obzira gde je postavljena tabla "ULAZ''. Znao si da se voziš u gradskom prevozu u kojem se naplaćuje vožnja i ti si se pravio "malo nevešt" pred kontrolorima tražeći "rupu u zakonu". Nije to tako.
Drugi put plati kartu.
Što bi rekao naš narod "plati pa se klati"
Pozdrav svima
[ salec @ 04.06.2003. 15:54 ] @
Citat: silverglider:
Kako to mislis "kako ce da utvrde"? Pa recimo preko broja autobusa koji privatnik ima. Kada je privatnik konkurisao za neku liniju ili registrovao firmu, morao je da podnese tehnicku dokumentaciju koliko ima vozila i koliko ima mesta po svakom vozilu.
Nije dovoljno precizno, svaki od njih ce se zaliti kako su njegovi busevi puni i optereceni a dobija isto parce kolaca kao neki drugi koji drzi manje prometnu liniju
Citat: - pa znaju tacno koliko je autobusa koje firme taj dan izaslo na teren (da neko ne prijavi da ima 10 autobusa, a vozi samo sa 6).
To je prilika za lak dodatni neoporezovani prihod za te dispecere.
Citat: Ako moze drzava sve sa GSP vozilima da pokrije u slucaju neizlaska privatnika, onda potreba za privatnicima i ne postoji. U tom slucaju neka predje kao i sve javne sluzbe potpuno pod jurisdikciju grada. Napolju nije retkost da jedna regionalna firma pokriva sav javni saobracaj - autobuse, tramvaje, trole, metro, obicnu zeleznicu, itd - i svuda vazi jedna te ista markica i karta.
Slazem se, ili mozda obrnuto, treba napraviti stroge norme za gradske autobuse, koji nisu toliko vezani za infrastrukturu, i izdvojiti i prodati autobuski deo iz GSB i odbiti ga od gradske sise. U GSB ostaviti samo vozila na elektricni pogon i postepeno siriti njihove trase.
Citat:
P.S.
Ovo sa citacima kartica je stvarno originalno, samo imajuci u vidu da je to Srbija!, pre bi spadalo u matrix 3. Ne mogu da im ugrade malcice automatizovaniji aparat za izbacivanje karata na mestu vozaca, a da ne pricamo o citacima.
Sto niko nije predlozio brain implantat, pa su vrata autobusa ujedno i skener. Pa kad udje gomila baba sa Kalenic-pijace i izvrsi brainstorming autobusa ... :)))
Ne, matrix 3 bi bilo: autobusi na elektricno-putnicki pogon (voznja dzabe, bar sto se novca tice, al' nesto sam umoran posle...). Sto se tice implantata, nema potrebe za tim, dovoljno bi bilo drzati RFID u dzepu ili torbi, a vrata da ih skeniraju induktivnom petljom. Sta ti je u tome Sci-Fi, to je tehnologija stara bar 20 godina?
Uzgred, kad kazes Srbija!, setih se kako su kod nas dugo vremena Turci spominjani kao pojam zaostalosti, a sve nase ljudske i mane mentaliteta pripisivane njihovom uticaju. Danas gledam "unuz arac" nalepnice na novim Volvo sleperima na autoputu i mislim se, samo ti treba malo para i mozes da modernizujes koju god hoces zemlju, samo ako hoces. Prvi korak je da ne posmatras trenutno stanje kao sudbinu vec kao nesto sto se moze i sto ce se promeniti.
Naravno, kod svake investicije, osnovno pitanje jeste: "Koliko i kad ce se to isplatiti?". Niko nece ugraditi automat za prodaju karata ili skener RFID markica za prevoz u autobus samo zato da bi nama bilo udobnije. Iza toga moraju da stoje razlozi koji ce ubediti neku banku da se isplati da finansira tako nesto, a to mogu biti samo povecana prodaja ili naplata, ili smanjenje troskova (eliminacija kondukterske i/ili kontrolorske plate).
tOwk, bravo! Potpuno se slazem!
[ Ovu poruku je menjao salec dana 04.06.2003. u 15:56 GMT]
[ Saburo Sakai @ 04.06.2003. 15:56 ] @
Citat: salec:
Sa druge strane, ko je ikad proučavao službene legitimacije toliko da bi umeo da prepozna falsifikat? Legitimacija tvrdi da daje neka ovlašćenja nosiocu (nigde neće pisati: "ovo je falsifikat ili totalna izmišljotina, ako pročitate ovo dobijate nagradu visoke moralne vrednosti"), ali zašto bih ja trebao u to da verujem?
Pa po tom rezonu sledeći put kad mi pandur pokaže značku i traži da "duvam" ja treba da ga iskuliram zato što ne znam da li je to stvarna legitimacija ili je kupio od nekog cige za dva boksa LM-a.
Nego, ja mislim da je to sve stvar kulture (da tako nazovem). Ti ako hoćeš možeš uvek kod sebe da imaš kartu ( trafike, markica), jedino što smo mi navikli da se vozimo za Dž. Ne verujem da ne kupujemo kartu zato što nemamo love ( znam da je problem ako trebaš najmanje dva puta dnevno da daš 30 din pa puta 30 dana, pa četvoročlana porodica i sl.).
Isti je princip kod prelaska na crveno ( za pešake). Ništa te ne košta da sačekaš zeleno (minut-dva), al' neee, ako čekaš zeleno dok svi ostali prelaze ti izgledaš mnogo čudno svojoj okolini (našoj okolini).
[ silverglider @ 04.06.2003. 17:50 ] @
Citat: salec:
Nije dovoljno precizno, svaki od njih ce se zaliti kako su njegovi busevi puni i optereceni a dobija isto parce kolaca kao neki drugi koji drzi manje prometnu liniju
Moze da bude sasvim precizno. Bas zato sto se radi o pretplatnim markicama. Na primer - markica vazi po osobi na odredjen period - a ne na broj voznji. Samim tim, prometna linija ili ne, za domen markica ne mora toliko da znaci, nego broj osoba. U svakom autobusu pise "xxx stajacih mesta, yyy sedecih mesta". Tacno znas za koliko osoba koji prevoznik ima kapacitete. Ponavljam, radi se o markicama. Ako je dogovorena nivelacija, odnosno osnovna jedinica "osoba", to je to. Zna se kapacitet busa, zna se koliko tura odveze autobus u toku dana (red voznje) i eto ti 'ucesce u saobracaju'.
Citat:
To je prilika za lak dodatni neoporezovani prihod za te dispecere.
Ako se formira centralizovana dispecerska sluzba (ovo je delomicno odgovor i na towkov komentar), onda je logicno da to ne mora da bude konstelacija gde GSP pruza usluge drugima. To je zajednicki sistem, gde svi participanti na kraju dana mogu da vide rezultat iz baze, statistiku za taj dan. Verovatno bi i vlasnicima tih privatnih firmi dobro dosla takva statistika i kontrola nad sopstvenim vozacima. Uostalom, zasto u takvoj sluzbi ne bi radili mesovito ljudi iz GSP- i ljudi iz privatnih kompanija? Takva sluzba/firma odgovara gradu i finansira se delomicno od strane prihoda svih participanata i delomicno iz budzeta grada.
Uglavnom, da ne **** sad previse - sistem moze da se napravi i dogovori - kad se hoce. Ja sam samo nabacio ideju, vidite i sami da detalji mogu da se razrade. Kad mozemo ovde mi na forumu, valjda mogu i oni. Ako ne mogu, neka angazuju nekoga od nas ko barata lepo organizacionim sposobnostima (i UML-om :) ko svugde drugde u svetu; nije sramota ne znati nesto.
No, uvek ce se naci neki pametnjakovic "gore", kao osamdesetih kada su ulupali pare skupljene za metro u dodatne tramvaje i mislili da su resili problem gradskog saobracaja.
[ Nemanja Jakovljevic @ 05.06.2003. 00:09 ] @
Kondukterka je bila neka matora 40-50 god... tako da mi nije padalo na pamet da je muvam:))))
Inace skoro svaki dan sam u tom autobusu i svaki put mi je trazila markicu.... danas nije mi ni kartu ni markicu trazila.. cudno!
Ali sledeci put necu popustiti, ima lepo da joj trazim sve moguce papire!
[ salec @ 05.06.2003. 11:21 ] @
Citat: silverglider:
Citat: salec:
Nije dovoljno precizno, svaki od njih ce se zaliti kako su njegovi busevi puni i optereceni a dobija isto parce kolaca kao neki drugi koji drzi manje prometnu liniju
Moze da bude sasvim precizno. Bas zato sto se radi o pretplatnim markicama. Na primer - markica vazi po osobi na odredjen period - a ne na broj voznji. Samim tim, prometna linija ili ne, za domen markica ne mora toliko da znaci, nego broj osoba. U svakom autobusu pise "xxx stajacih mesta, yyy sedecih mesta". Tacno znas za koliko osoba koji prevoznik ima kapacitete. Ponavljam, radi se o markicama. Ako je dogovorena nivelacija, odnosno osnovna jedinica "osoba", to je to. Zna se kapacitet busa, zna se koliko tura odveze autobus u toku dana (red voznje) i eto ti 'ucesce u saobracaju'.
Izvini ako ****, ali još uvek ne kapiram ... evo karikiranog scenarija:
Prevoznik Mika ima mali austrijski poštanski autobus koji vozi na liniji koja je relativno prometna, između jednog studentskog doma i jednog od mesta u gradu, (nazovimo ga: "Kod Studentskog Spomenika" ) i preko 50% putnika koje preveze u toku dana su studenti koji imaju povlastice i markice jedinstvenog tarifno-dispečerskog biroa. Pošto je autobus mali, u njega ne mogu da uđu i "mušterije koje plaćaju" u dovoljnoj meri, tako da Mika uglavnom dobija svoju zaradu od Biroa, proporcionalno broju mesta u svom malom autobusu, jedinom za koji je imao para da ga kupi (=šmrc=).
Prevoznik Žika je to uradio duplo pametnije: našao je liniju koja spaja terminale prigradskih autobusa, pijace i železničku stanicu, a nabavio je harmonika autobus, što mu se višestruko isplati: prvo, preveze sve seljanke koje donose na pijacu svoje proizvode, prevozi ljude iz prigradskih naselja koji putuju vozom dalje... Uglavnom, Žikine mušterije su uglavnom ljudi koji ne dolaze često i redovno u grad i ne isplati im se da uzimaju markicu, ali ima ih puno. Znači majstor Žile je zaradio od prevoza putnika koji plaćaju, a pored toga dobiće i svoj udeo u lovi od prodatih markica, srazmerno broju mesta u svom Tine-&-Radojka busu.
Citat:
Uostalom, zasto u takvoj sluzbi ne bi radili mesovito ljudi iz GSP- i ljudi iz privatnih kompanija? Takva sluzba/firma odgovara gradu i finansira se delomicno od strane prihoda svih participanata i delomicno iz budzeta grada.
OK, mešovita kontrola bi mogla da suzbije korupciju, ali ne tako da se podele, pa da bude ja tebi-ti meni, nego da postoji super-kontrola dispečera i kontrolora od strane mešovite komisije.
Citat:
No, uvek ce se naci neki pametnjakovic "gore", kao osamdesetih kada su ulupali pare skupljene za metro u dodatne tramvaje i mislili da su resili problem gradskog saobracaja.
Znaš, mislim da su to nesrazmerne sume. Ako su zaista ikada imali pare skupljene za metro, onda znači da je ukradeno mnogo, mnogo više nego što izgleda kad se samo kaže da su za te pare kupili dodatne tramvaje (i izgradili tram. prugu).
Ma, tramvaj na Novom Bgd-u i nije bio loša ideja, samo da su ga podigli na stubove. Tako ne bi morao da čeka na semaforima, imao bi idealno ravnu prugu tako da ne bi ljuljao, nego bi mogao da razvije veće brzine. Uz to pešaci ne bi pretrčavali ulicu da stignu na tramvaj, nego bi ih pasarele vodile gore na platformu.
A i u starom Bgd-u, da su tramvaj smestili pod zemlju, kao u Hanoveru, imali bi nešto dovoljno slično metrou da posluži...
[ silverglider @ 05.06.2003. 13:55 ] @
Izvini ako ****, ali još uvek ne kapiram ... evo karikiranog scenarija:
[/quote]
Sad cu ja da ti od**** :)
Kljucna rec je "kapacitet" - svako sudeluje u raspodeli prema prevoznom kapacitetu koji poseduje. Zato sam i rekao - svaki autobus je registrovan za xxx sedecih i yyy stajacih mesta. Kao kad imas par servera koji imaju razlicit kapacitet diskova - 100, 150 i 200GB - obezbedices im, na primer, dat-stream bekap uredjaje razlicite velicine prema njihovom kapacitetu, bez obzira na to koliko je trenutno popunjenost na diskovima -> racunas na teoretski maksimum. Ovo je ofrlje otprilike paralela.
Ne znam zasto gledas pojam "prometnost" tako relativno, kao da idu kada i koliko se njima cefne? Postoji na liniji razdaljina izmedju pocetne i zavrsne tacke duzine nn kilometara. Prema tome je napravljen red voznje koji kaze da taj bus moze da uradi maksimalno 17 tura dnevno, recimo. Imas njegov maksimalni kapacitet i samim tim ukupnu cifru koju on dnevno moze da preveze. Neka je zona prometna koliko hoces, on ima svoj maksimum koji moze da preveze i maksimalnu brzinu. Linije na periferiji nisu mozda toliko napunjene, ali imaju duzu trasu (valjda i ovi sa saobracajnog rade nesto na tom fakultetu). Opet paralela: kao da uporedjujemo AMD i Intel procesore sa razlicitom duzinom pajplajna, ako bas hoces.
Ne mozes da racunas da li oni u zoni C kupuju cesce markice ili oni u krugu dvojke. Tako nikada ne bi uradi sistem, je ne mozes da proracunas sistem u poslednji cent. Ako ima neki statisticki podatak o tome, najmanji je problem uvesti neki faktor i reci da je za zonu A faktor 1.2, za B 1.1, a za zonu C 1.0
Citat:
Znaš, mislim da su to nesrazmerne sume. Ako su zaista ikada imali pare skupljene za metro, onda znači da je ukradeno mnogo, mnogo više nego što izgleda kad se samo kaže da su za te pare kupili dodatne tramvaje (i izgradili tram. prugu).
Osamdesetih je trebalo da se pocne sa izradom metroa. Taj metro nije trebao da bude metro u americkom smislu (kao sto sad imamo - shine za voz), nego po evropskom konceptu da valjda moze da se sinhronizuje podzemni i tramvajski format shina. Uzeli su bili projetantski tim sa iskustvom iz Praga, Beca i jos neke metropole. Sakupili su jedan deo para za te radove (ne sve) i taman kada su trebalo da pocnu da rade, pojavio se neki novi baja (iz neke palanke) koji je to sve stopirao, kada su shvatili da izgradnja kompletne mreze moze da potraje i 40 godina (po fazama, naravno). Posto su oni hteli nesto na brzaka, sto moze da resi saobracaj sada, taj prikupljeni deo para su roknuli u tramvaje i stopirali dalji metro projekat. Ovo sto ima od Dunav stanice, preko Vukovog spomenika do Novog Beograda je nesto sasvim deseto.
Ista situacija kao i sada sa parking mestima. Niko ne razmislja na vreme da pravi velike podzemne garaze, nego posle bude frka "daj nesto na brzaka, imamo haos u gradu".
[ salec @ 05.06.2003. 15:00 ] @
OK, počinjem da kapiram da se možda ne razumemo :)))), a izvinjavam se svima koji ovo trpe.
Ako sam te dobro shvatio, jedini objektivan i egzaktan način da se dobije bar približna procena o opterećenju prevoznika jeste da koristimo raspoložive konstantne podatke, je li tako?
Ne mogu to da osporim, samo pokušavam sve vreme da kažem da će se neki privatni prevoznici zbog toga osećati opljačkanima, jer bože moj, po njihovom osećaju, mnogo više ovih sa markicama ide baš njihovim autobusom nego autobusima nekih drugih prevoznika na nekim drugim linijama, pa je to razlog da se protive važenju jedinstvenih karata, naročito pretplatnih, u njihovim autobusima.
U suprotnom bi morali tokom celog meseca da anketiramo (da kontrolori/kondukteri zapisuju broj putnika koji imaju mesečne karte) putnike na svim linijama, da bi imali statističke podatke za fer raspodelu para (a i tada bi se opet bunili oni koji dobiju najmanje).
[ Trocki @ 05.06.2003. 20:56 ] @
Ja ne mogu da verujem (ne mogu da se načudim) da ljudi koji se bar malo razumeju u računare šfercuju!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????
Lepo napravite legitimaciju "KONDUKTER" nekog privatnog prevoznika i VOZITE SE ko ljudi za DŽ. Samo vam je potebno malo volje i dobar štampač.
[ Nemanja Jakovljevic @ 06.06.2003. 00:57 ] @
ja sam to radio... samo sto su mi sve radili u foto radnji, izmislio sam ime kompanije, preko veze uradio kod pecatorezca pecat....i prodavao tako legitimacije:)))) E ali posle pocelo da se mora overavati na svakih mesec dana legitimacija... e tad sam batalio (inace te legitimacije sam koristio u privatnicima, jer sam za GSP imao markicu)
[ Trocki @ 06.06.2003. 01:10 ] @
Ma kakvo overavanje, ovim našim kondukterima pokažeš KUTIJU CIGARA i kažeš KOLEGA - prolaziš glat. A kako ne bi prošao ako se samo malo potrudiš, najbitnija je "plastifikacija" (kako bi sve to imalo profesionalni izgled).
[ spartak @ 08.06.2003. 12:44 ] @
Ama ljudi, da li je 15 dinara stvarno toliko puno novca koliko se vi trudite da izbegnete placanje?
Lako je driblati konduktera koji nema "instrumente" prinude, nisam video da se neko tako ponasa u policijskoj stanici kada treba da plati neku taksu ili kad ulazi na fudbalski stadion ili u neki nocni klub koji obezbedjuju shumski ljudi.
Saberi oduzmi da bi funkcionisao prevoz mora da se plati.
[ reject @ 08.06.2003. 14:30 ] @
Citat: Trocki:
Ma kakvo overavanje, ovim našim kondukterima pokažeš KUTIJU CIGARA i kažeš KOLEGA - prolaziš glat. A kako ne bi prošao ako se samo malo potrudiš, najbitnija je "plastifikacija" (kako bi sve to imalo profesionalni izgled).
Interesantan dogadjaj:
Moj drugar koji voli takve gluposti sa forge id-ovima i przenjem ljudi da je
neko mudo iz nekih organizacija i ja ulazimo u privatni autobus. Ja kartu
placcam, on pokazuje svoju xyz-turs legitimaciju. Kondukter ga pita
'De si kolega? SSta radi ZZika?'
'Nissta brate, zajebava se ko i obiccno.' - odgovara drugar.
'I kako je brate, jel promenio liniju, a?'
'Ma jok, gilja po starom'...
I tako su se oni ispriccali o drugu ZZiki.
Razmislite, cak i da ste profi lozzacc da li se isplati smaranje sa ridzom
ceo put zbog 15din (tad je bilo i manje)? Jedino ako vam to prija.
[ Trocki @ 09.06.2003. 18:14 ] @
Citat: spartak:
Ama ljudi, da li je 15 dinara stvarno toliko puno novca koliko se vi trudite da izbegnete placanje?
Lako je driblati konduktera koji nema "instrumente" prinude, nisam video da se neko tako ponasa u policijskoj stanici kada treba da plati neku taksu ili kad ulazi na fudbalski stadion ili u neki nocni klub koji obezbedjuju shumski ljudi.
Saberi oduzmi da bi funkcionisao prevoz mora da se plati.
Dinar po dinar (petnes po petnes) nakupi se ;). Zamisli da dnevno menjaš četiri prevoza ;). Koji ridža, imaju porodicu, rade za malu platu i samo gledaju da ih neko ne povredi. Znaš li koliko je konduktera izbodeno, NIJE tu stvar 15 din., nažalost to je stvar principa i ne znam ni ja čega, u takvoj ti mi državi živimo. Ljudi jedva sastavljaju kraj sa krajem, znaš li ti kakav je standard u SRBIJI?
Naravno da nije lepo voziti se bez karte, što lepo i državni autobusi ne praktikuju konduktere!? Evo slušam na vestima, od 1-og juna ni u jednom "DRŽAVNOM" beogradskom prevozniku neće biti više konduktera. Kao pojačaće kontrolu, a kontrola ko kontrola posle nekoliko sati zaviši u nekoj kafani i tu proverava kvalitet pića do kraja radnog vremena.
A zamisli situaciju, ti u srednjoj školi... i vraćaš se sa nastave, naravno u društvu i to državnim prevozom, nećeš ni da pomisliš da platiš kartu kada nema konduktera. A šta da i uđe kontrola, da neće njih dvojica da pohapse sve putnike. A samo dvojica ne plate, "normalo" da će i treći, četvrti,... riđama da kažu MA PALI... tako da BEZ KONDUKTERA ništa.
Zaš kakvi su cigani, kada su sami, manji su od makovog zrna, a kada ih ima - SMRADOVI veliki. Tako spartak, prvo treba da proučiš FENOMEN MASE pa onda da pričaš nešto. I kako bi ti tvoj INSTRUMENT PRINUDE primenio 5-og oktobra? Ne bi valjda uradio ono što su kinezi uradili!?
I šta su ljudi krivi, što ih nisu obučili da razlikuju PRAVU od FALŠ legitimacije!?
BTW Ništa ne mora, osim naravno da se umre i onoga što je Đelić dodao - DA SE PLATI POREZ.
[ srki @ 09.06.2003. 20:19 ] @
Citat: tOwk:
Pre par godina dok sam ja to radio, to je teklo otprilike ovako:
— Karte — viče neka osoba u autobusu
— Imam markicu — vičem ja čisto da bih se pohvalio ljudima oko mene
— Da vidim
— Nema problema, samo da vidim vašu identifikaciju
— Ko si ti da mi to tražiš?
— Upravo to: ko si ti da mi tražiš markicu?
— Misliš da bih ja ovako nosila pare i naplaćivala karte da nisam kondukter?
— Ne znam...
Ma tu samo kazes: Pa sto bih ja tebi verovao da si kondukter a ti meni ne verujes da imam kartu?
Ili moze ovo:
-Hoces da ti verujem da si kondukter? (Je l' treba da ti verujem da si kondukter?)
-Da
-Onda i ti meni veruj da imam kartu
-Necu
-E onda necu ni ja tebi da verujem
itd...
[ Aleksandar Marković @ 09.06.2003. 21:10 ] @
E ljudi moji čime se vi bavite!
p.s. samo nastavite :-)
[ tOwk @ 10.06.2003. 18:19 ] @
Citat: srki:
Citat: tOwk:
— Upravo to: ko si ti da mi tražiš markicu?
Ma tu samo kazes: Pa sto bih ja tebi verovao da si kondukter a ti meni ne verujes da imam kartu?
Ma to treba da bude implicitno jasno iz onoga što sam ostavio u citatu.
Još to ide naglašeno:
Ko si ti da mi tražiš markicu?
:-)
[ camp @ 14.06.2003. 18:00 ] @
RedHat, potpuno si u pravu, s tim sto ako si hteo da nastavis da se vozis, tebalo je da platis kartu, a ne kaznu (ili da izadjes bez placanja icega), jel te oni nisu sprecili da udjes u njihov autobus, niti ti je iko ista rekao, sta da ne razumes srpski, ili si iz afrike (ili ne) i mislis da se mozda taj autobus ne placa, posto ti niko nije rekao da treba da se plati.
[ silverglider @ 14.06.2003. 21:44 ] @
Da, izgleda da treba napisati velikim slovima na autobusu da ne ulaze ljudi koji ne nameravaju da plate. To ko ono sto pise na mixerima "ne gurati u usta i ne upotrebljavati za cesljanje kucnih ljubimaca". Ispasce sad da ako ne pise nista, samim tim je moguce/dozvoljeno.
[ Ivan Dimkovic @ 14.06.2003. 22:10 ] @
Lepo se napise na svakom autobusu - na vratima, "osoba koju kontrola zatekne bez karte placa kaznu od 50 eu", onako finim crvenim slovima i garantujem da ce broj placenih karata vrtoglavo skociti :)
Takodje, to isto treba da vazi za neponistene karte :)
[ nemesis @ 15.06.2003. 01:34 ] @
Citat: Ivan Dimkovic:
Lepo se napise na svakom autobusu - na vratima, "osoba koju kontrola zatekne bez karte placa kaznu od 50 eu", onako finim crvenim slovima i garantujem da ce broj placenih karata vrtoglavo skociti :)
Takodje, to isto treba da vazi za neponistene karte :)
da stim shto u YU lichnu kartu, identifikaciju moze ti trazi samo organ represije :)
znachi MUP i to samo Republichki a ne savezni :)
e to znachi ... :) .. da on ne moze ti naplati kaznu a chak po pravilniku gsb
ne moze ni da te fizichki izbaci :) ..
pristustvao sam :) .. prebijanju gsb konduktera zbog nepristojnosti sa njegove
strane ;0))) .. i ono .. jebiga :)
[ spartak @ 15.06.2003. 01:49 ] @
Evo Trocki redom da ti odgovorim
Citat: Trocki:
Dinar po dinar (petnes po petnes) nakupi se ;).
Stipsa po stipsa i za cas propade GSB. Da vidis kako se nakupi broj pametnih koji nece da kupe kartu.
Citat: Trocki:
Zamisli da dnevno menjaš četiri prevoza ;).
Onda kupis markicu, kad podelis na broj prevoza puta broj dana u putu isplati se.
Citat: Trocki:
Ljudi jedva sastavljaju kraj sa krajem, znaš li ti kakav je standard u SRBIJI?
Naravno da znam, standardno zivim u Srbiji.
Citat: Trocki:
Naravno da nije lepo voziti se bez karte, što lepo i državni autobusi ne praktikuju konduktere!?
A sto ti to mene pitas? Otkud znam, i meni je zgodnije da mi covek sa kartama dodje nego da se guram do vozaca i pritom gledam da li ce da nas polupa dok mi ne iscacka sta da mi vrati...
Citat: Trocki:
Zaš kakvi su cigani, kada su sami, manji su od makovog zrna, a kada ih ima - SMRADOVI veliki.
Kao i svi obicni ljudi koji moraju da urade nesto za sta nisu sposobni sami. Otkrio si ameriku.. Pa takvi su i navijaci, i ribocuvari...
Citat: Trocki:
I kako bi ti tvoj INSTRUMENT PRINUDE primenio 5-og oktobra? Ne bi valjda uradio ono što su kinezi uradili!?
Eh sad, sto hiljada ljudi protiv GSP. Koliko ja znam, vecina ljudi placa kartu posto su svesni da ih ni najrodjeniji ne bi vozio sa jednog na drugi kraj grada besplatno. Peti oktobar i kaznjavanje onoga ko pljuje na ulici nemaju veze jedno s drugim. Uostalom sam peti oktobar je bio instrument prinude za onoga ko se svercovao u fotelji, zar ne? Zamenio si teze.
Elem, mislim da je Djelic u pravu, naravno ne kazem da sve funkcionise ni blizu kako treba. Ali ako hoces da ti pred kucom svetli sijalica, da neko krpi rupe na putu, da kad gori kuca dodju vatrogasci - porez mora da se plati. I karta u busu.
[ spartak @ 15.06.2003. 01:54 ] @
Citat: nemesis:
pristustvao sam :) .. prebijanju gsb konduktera zbog nepristojnosti sa njegove
strane ;0))) .. i ono .. jebiga :)
Reci sam, zar to nije sramota. Za nas kakva smo zemlja, za GSB kakvi su mu radnici. Sve na gomilu..
Na stranu sto da ovde stvarno funkcionise pravna drzava i policija bilo bi "i ono ...jebiga" godinu dana robije zbog napada na sluzbeno lice koje obavlja duznost, a istovremeno to sluzbeno lice napolje s posla ako je stvarno kinjilo putnika...
Uostalom do svega toga ne bi ni doslo da je Pera na vreme kupio kartu.
[ Ivan Dimkovic @ 15.06.2003. 13:14 ] @
Citat:
da stim shto u YU lichnu kartu, identifikaciju moze ti trazi samo organ represije :)
znachi MUP i to samo Republichki a ne savezni :)
e to znachi ... :) .. da on ne moze ti naplati kaznu a chak po pravilniku gsb
ne moze ni da te fizichki izbaci :) ..
Tacno, ali onda opremis svakog kontrolera sa mobilnim telefonom / radio stanicom, sa kojom pozove republicki MUP koji te onda:
1. Legitimise
2. Ako nemas legitimaciju i privede :)
3. GSB podnese prekrsajnu prijavu i ti snosis i sudske troskove, a i tvoje ime se provlaci po raznoraznim sudskim arhivama, sto ponekad i nije tako dobro za CV, mada se u SCG politicari ne voze autobusom.
4. Na kraju platis 50 eu + sudske troskove :)
5. Ako ti nije prvi put da ne placas kartu, vec - recimo treci, onda se protiv tebe podnese krivicna prijava, pa se lepo otvori i dosije ... i tako to :)
[ RedHat @ 27.07.2003. 02:42 ] @
Zahvaljujem svima na iznetim misljenjima i izvinjavam se sto sam bio sprecen da to ranije ucinim. Izgleda da je ipak preovladjujuci stav da nisam bio u pravu.
[ Gojko Vujovic @ 29.07.2003. 03:20 ] @
Citat: tOwk:
Citat: Ako ti kontrola trazi kartu, ti je nemas - a ne zelis da pokazes ID kako bi ti napisali kaznu, onda te obicno vode u policiju a njima vec moras da pokazes ID (tj. ni to ne moras - ali onda ulazis u proceduru posredne identifikacije za cije vreme ces provesti u buvari) :)
Ne, oni ne mogu da te odvedu u policiju. Oni mogu da dovedu policajca (koji to posle može da uradi, ili već da ti traži ličnu kartu), ali ovlašćenje da upotrebe silu nemaju (a to im je potrebno da bi te „odveli“, zar ne?).
Ee, sada su izmenili način na koji rade. Kontrolori više ne idu sami kao usamnjeni vukovi već isključivo u čoporima od 10-15 komada (odokativno). Ukoliko odbiješ i da pokažeš dokumenta, vode te do poslednje stanice i za to vreme ne dozvoljavaju da napustiš autobus (a teško ćeš baš svih 10 odjednom da nadjačaš), gde veselu povorku u autobusu čeka unapred dozvan čika radnik Ministarstva Unutrašnjih Poslova.
[ YEEHAW @ 02.08.2003. 08:39 ] @
Sada dokoni PRAVE KOMBINACIJE poništenih ŽUTIH karata, pa kada uđu u autobus prvo malo nagnječe kartu i vide da li imaju tu kombinaciju, ako imaju kartu vrate u đžep...
Ovim tempom očekujem uskoro da vidim ljude kako sa nekim albumom za poštanske marke ulaze u gradski i sa osmehom na licu očekuju da imaju pravu kombinaciju.
PS "Ala je lep ovaj svet, ovde potok, onde cvet..."
[ impaque @ 02.08.2003. 15:31 ] @
Citat: spartak:
Evo Trocki redom da ti odgovorim
Citat: Trocki:
Dinar po dinar (petnes po petnes) nakupi se ;).
Stipsa po stipsa i za cas propade GSB. Da vidis kako se nakupi broj pametnih koji nece da kupe kartu.
Nisam toliko siguran da pare od karata idu u GSB kasu. Da idu, mislim da bi svi osetili povećanje standarda... Ista situacija kao i sa Telekomom: telefon preskup, kao i druge usluge, a ogroman broj ljudi u Beogradu i dalje ima pulsnu, predratnu centralu, a da ne pominjem one što ni nemaju telefon (oko 300.000 je bio taj broj, ako se dobro sećam)... I svi se prave blesavi, kao da niko nije gledao crtani sa Ramplstilskinom, gde se deo profita ponovo ulaže u proizvodni proces i sve buja, raste...
[ kobrejabre @ 02.08.2003. 23:30 ] @
...ili jednostavno ubacite 50 para u automat i onesposobite ga...
[ Djomloun @ 03.08.2003. 15:05 ] @
Sta sve nece(te) da smislite da se prosvercate...
[ YEEHAW @ 03.08.2003. 23:06 ] @
Citat: kobrejabre:
...ili jednostavno ubacite 50 para u automat i onesposobite ga...
Lakše je već poništenu kartu presaviti nekoliko puta i sa njom onesposobiti automat . Što trošiti 50 para .
[ Nemanja Jakovljevic @ 04.08.2003. 18:28 ] @
Eto...
Kakvi smo mi srbi divljaci (sa namerom napisano malo)!!! Zato sto nekome smeta sistem koji je i ranije postojao, i koji je normalan, da se lepo kupi karta van autobusa ili kod vozaca, pa u autobusu ponisti, nalaze se "pametnjakovici" koji hoce zbog toga da uniste poluautomate za ponistavanje karata. Zbog takvih ljudi se stidim sto sam drzavljanjin Srbije i samo Srbije!
Josh jednom da napomenem DIVLJACI!
[ Slobodan Miskovic @ 05.08.2003. 18:46 ] @
Evo ja znam primer odavde iz Itlaije.
Ovde su svi gradski autobusi opremljeni iskljucivo automatima za ponistavanje karata.
Postoje dva takva u svakom autobusu.
Karte se kupuju u posebnim trafikama i ima ih mnogo vrsta.
OSnovna karta vazi 70 min i sa njom se mozes voziti koliko god hoces u tom vremenskom periodu, a on pocinje da tece kada prvi put ubacus kartu u automat.
Vozac u autobusu nema veza sa kartama i ostalim stvarima vezanim za karte osim sto se kod njega pre pocetka voznje moze kupiti karta koja je skuplja 2 puta nego u trafici.
Inace karta (osnovna) od 70 min kosta 0.70e
KOntrole skoro ni nema a kada udje u autobus pritiskom na dugme blokira sve automate i zatvara vrata od busa radi pregleda karata, ako nemas kartu kazna je 25e ali se uvek mozes izvuci tako sto ces reci da si stranac i student i da nemas dokumenta.
Svi italijani kupuju karte jer je za njih blam da ih uhvati kontrola a mi stranci (citaj Srbi) uglavnom ne bacamo pare na to. ;)
[ Gill_Bates @ 08.08.2003. 23:23 ] @
Citat: STELLANOVA:
Svi italijani kupuju karte jer je za njih blam da ih uhvati kontrola a mi stranci (citaj Srbi) uglavnom ne bacamo pare na to. ;)
Svercuje se Mujo u tramvaju i uhvati ga kontrolor. Mujo ce kontroloru: pusti me, ispunicu ti tri zelje!!!
[ Dejan Lozanovic @ 09.08.2003. 12:36 ] @
Citat: YEEHAW:
Sada dokoni PRAVE KOMBINACIJE poništenih ŽUTIH karata, pa kada uđu u autobus prvo malo nagnječe kartu i vide da li imaju tu kombinaciju, ako imaju kartu vrate u đžep...
Ovim tempom očekujem uskoro da vidim ljude kako sa nekim albumom za poštanske marke ulaze u gradski i sa osmehom na licu očekuju da imaju pravu kombinaciju.
PS "Ala je lep ovaj svet, ovde potok, onde cvet..."
Pa znash tih kombinacija i nema tako mnogo sve ukupno 84!(9*8*7/(1*2*3) =84), a gsp bese ima preko 650 vozila u prometu :))), jos ako se kojim slucajem vozis samo na odredzenoj autobuskoj liniji, tu broj autobusa varira na oko 10 komada. Sve u svemu naprali su automat nikada glupljim, lici kao da je iz 19. veka.
[ pixelmania @ 11.08.2003. 22:27 ] @
Vidim da niko nije načeo sledeće: zašto karte koje su kupljene u samom prevozu (crvene boje, 20 din) moraju da se ponište kad na njima piše serijski broj (kao na onima pre uvođenja novog sistema naplate??? U stvari, par puta su mi rekli kondukteri koji su mi je prodali da se ne moraju poništiti jer upravo imaju taj serijski broj - ali na njima izričito piše da je treba poništiti. Ne mrzi me naravno da je poništim ako treba ali kad je gužva i ne mogu da se probijem do automata i tek kako me mrzi! Po toj logici poništavanja, ja mogu da crvenu kartu iskoristim nekoliko puta (poništim je tek treći-četvrti put, možda baš kad naiđe kontrola).
Znam da je jednom ušla kontrola, bio sam poništio upravo takvu jednu kartu, i kontrolerka me je 2-3 puta pitala da li sam zaista u tom trolejbusu kupio kartu i nakon što se uverila da govorim istinu nastavila je dalje sa kontrolom putnika. ????
Ne vidim bilo kakav značaj konduktera koji se šeta po autobusu od kako je uveden nov sistem... Mislim da samo nervira ljude kad je gužva i kad se šetka napred-nazad kroz autobus-tramvaj-trolejbus.
RedHat, mislim da bi bio u pravu samo da je kakva-takva gužva... mada na neki način jesi u pravu (iako možda ne u moralnom pogledu). Jer šta da ti nisi neki frajer između 16-27 godina već starija osoba (koja ipak još uvek nema besplatnu vožnju) koja stvarno nema nerava da stalno proverava ima li ili nema konduktera??
U GSP-u ima definitivno jedan broj bezobraznih kontrolera i konduktera i raznih vidova korupcije (nekoliko puta sam naleteo na konduktere koji su na kraju vožnje tražili da im vratim kartu (da bi potkradali firmu). GSP se žali da su takvi kondukteri iz omladinske zadruge ali je ovaj imao 45-50 godina). Bezobrazluk treba suzbiti - bravo onoj devojci što je ugrizla kontrolera za ruku. Sve ostalo u GSP-u je po meni manje-više OK.
P.S. U Evropi, se u najvećem broju slučaja karta kupuje izvan prevoza i poništava prilikom ulaska u prevoz - bilo da je važnost karte vremenski ograničena ili ograničena brojem vožnji. U Beču gde se karte kupuju na trafikama ima i u svakom autobusu i tramvaju mali automat koji prodaje karte samo za tu jednu vožnje (i takva karta je najskuplja).
[ Gill_Bates @ 21.08.2003. 19:10 ] @
Citat: Gojko Vujovic:
Ee, sada su izmenili način na koji rade. Kontrolori više ne idu sami kao usamnjeni vukovi već isključivo u čoporima od 10-15 komada (odokativno). Ukoliko odbiješ i da pokažeš dokumenta, vode te do poslednje stanice i za to vreme ne dozvoljavaju da napustiš autobus (a teško ćeš baš svih 10 odjednom da nadjačaš), gde veselu povorku u autobusu čeka unapred dozvan čika radnik Ministarstva Unutrašnjih Poslova.
To može da im uspe ako se švercuju jedna ili dve osoobe, ali pošto se sada svi "ŠVERCUJU", onda jedino odmah CEO autobus da voze na poslednju stanicu (naravno bez otvaranja vrata i stajanja).
[ salec @ 22.08.2003. 08:50 ] @
Citat: Gill_Bates:
Citat: Gojko Vujovic:
Ee, sada su izmenili način na koji rade. Kontrolori više ne idu sami kao usamnjeni vukovi već isključivo u čoporima od 10-15 komada (odokativno). Ukoliko odbiješ i da pokažeš dokumenta, vode te do poslednje stanice i za to vreme ne dozvoljavaju da napustiš autobus (a teško ćeš baš svih 10 odjednom da nadjačaš), gde veselu povorku u autobusu čeka unapred dozvan čika radnik Ministarstva Unutrašnjih Poslova.
To može da im uspe ako se švercuju jedna ili dve osoobe, ali pošto se sada svi "ŠVERCUJU", onda jedino odmah CEO autobus da voze na poslednju stanicu (naravno bez otvaranja vrata i stajanja).
Ma jok, samo puste gas...
[ salec @ 22.08.2003. 08:52 ] @
Ustvari, bolja ideja: spojimo vaspitno i opstekorisno, ako se svi svercuju, autobus pravo pred zavod za transfuziju krvi!
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|