[ SpelingMistakes @ 22.08.2007. 09:03 ] @
http://www.mod.gov.yu/01aktuelno/nacrti_zakona.php

Pregledajte sto detaljnije ovaj zakon - Tu smo da se bavimo ovim pitanjima zar ne

# 1. Strana 5 clan 3 drugi i treci pasus

Citat:
Generalštab Vojske Srbije je najviši stručni i štabni organizacioni deo za pripremu i upotrebu Vojske Srbije u miru i ratu.
Unutrašnje uređenje i sistematizacija formacijskih mesta u Vojsci Srbije zasnivaju se na načelima koja određuje Vlada, na predlog ministra odbrane


Interesatno - dve recenice koje govore sasvim suprotne stvari - zar ne - barem tako mozeda se protumaci, a ako ne pise nesto sto moje misljenje diskvalifikuje, onda imam ideju da nekad neko moze to i da zloupotrebi.

Prva kaze da je Generalstab najstrucniji organ, a zatim se kaze da odluku o organizaciji (druga recenica moze tako da se protumaci) donosi vlada kao nestrucna politicka ustanova, na predlog ministra koji je opet politicka licnost - Nigde se ne spominje Generalstab. Kakva je strucnost tih doticnih ustanova, odnosno lica da bi mogli da rade takve stvari!

#2 Strana 5 clan 3 peti pasus
Citat:

Mirnodopsku i ratnu formaciju Vojske Srbije donosi ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba Vojske Srbije (u daljem tekstu: načelnik Generalštaba), u skladu sa osnovama mirnodopske i ratne formacije koje utvrđuje predsednik Republike Srbije.


Znaci mirnodopsku i ratnu formaciju opet ogranicava - tj odredjue kako tamo pise - Predsednik Srbije - koji opet sa druge strane nema ama bas nikakva zvanja - misli se na strucna i vojna - pa me sad interesuje kako se onda moze biti siguran da ce posao oko tako odgovorne stvari biti dobro uradjen.

#3 - Clanom 3 koji je ovako skrt, nedorecen i pun VELIKIH propusta je regulisana ORGANIZACIJA VOJSKE SRBIJE - Mislim da je neko na ovaj nacin "perom" resio nesto sto nije moglo da se resi VOJNIM PUTEM. Sta vi mislite - Ne zaboravite - Mi smo ovde - ili barem ja sebi dajem za pravo da budem taj - koji ce da gleda uvek drugu stranu medalje i da pokusada razotkrije svaku mogucnost za zloupotrebu ili nesto sto se kasnije moze iskoristiti za stvaranje problema - Iovako smo svesni sta nam rade sa vojskom i sta je od nje ostalo - mozemo makar da napisemo sta mislimo o tome.

#4 Strana 8 clan 11

Citat:
U aktivnu rezervu mogu na osnovu ugovora koji se zaključuje na određeno vreme stupiti lica mlađa od 60 godina, osposobljena za obavljanje vojnih dužnosti.
Stupanje u aktivnu rezervu, kao i prava i obaveze lica u aktivnoj rezervi, uređuje Vlada.


Na ovo kao i na prethodne tacke mi je skrenuo paznju kolega koji je trenutno odsutan a o ovome smo pricali pre nekoliko dana, hajde da iskoristim priliku da ne gubimo vreme i umesto njega pokrenem temu - Normalno zasluge svakako ne pripisujem sebi - Ali hajdemo dalje.

Znaci - sta je aktivna rezerva - i zasto to nije regulisano zakonom o vojsci, vec se to ostavlja Vladi koja opet nema veze sa vezom - To su politicari - i umesto strucne sluzbe iz generalstaba to da rese i da daju predloge to se ostavlja na teret vladi - tj skupstini koja opet to resava shodno politickim dogovorima - dizanjem ruku - Pitam se koliko je onda sve ovo ne odgovorno - jer ti ljudi svakako nisu dovoljno strucni a kamoli obavesteni o svemu ovome - Kao sto rekoh - politickim dogovorom dve stranke se resava jedno ovako vazno pitanje - pa cemu onda DA SE NADAMO ako se tako nesto resava na takav nacin.


#5 Strana 8 clan 12 drugi pasus

Citat:
Vojska Srbije svoje nadležnosti vrši stručno i stranački neutralno.


Kako je ovo moguce ako postoji CIVILNA KONTROLA sto znaci stranacka kontrola vojske - To svakako nije niti ce biti slucaj - Barem ja to tako tumacim - sta Vi mislite !


#6 strana 10 clan 17

Citat:
Predsednik Republike:
1) odlučuje o upotrebi Vojske Srbije i komanduje Vojskom Srbije u miru i ratu;
2) utvrđuje osnove razvoja i opremanja Vojske Srbije;
3) utvrđuje osnove mirnodopske i ratne organizacije komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije;
4) određuje rodove, službe, vrste i specijalnosti;
5) uređuje sistem komandovanja u Vojsci Srbije i prati sprovođenje sistema komandovanja;
6) odobrava plan upotrebe Vojske Srbije;
7) postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije;
8) naređuje mere pripravnosti Vojske Srbije u slučaju ratnog ili vanrednog stanja;
9) naređuje mobilizaciju Vojske Srbije;
10) donosi osnovna pravila i druga akta koja se odnose na upotrebu Vojske Srbije;
11) donosi Pravilo službe Vojske Srbije i druga pravila kojima se uređuju unutrašnji red i odnosi u vršenju vojne službe;
12) obavlja i druge poslove komandovanja Vojskom Srbije, u skladu sa zakonom.


Obratimo paznju na sve tacke a najvise na tacke 1,2,3,5 i npr 7

Ok - u redu je mozda ta civilna kontrola ali ovo je previse vlasti u rukama jednog coveka - On sam bira svoje saradnike, cime dolazimo da mogucnosti da prakticno jedna stranka, jer je to svakako njen predstavnik, ima kompletan uticaj a po tackama se vidi da je tu uticaj na- upotrebu, razvoj, organizaciju, komandovanje i staresinski kadar - Zar time nismo UNISTILI vojsku u smislu strucnosti i slicno - Ispada da se GENERALSTAB a sa time i sva ona strucna lica koja su prosla skole i skole nista ne pitaju vec da sve odlucuju politicari - ili u ovom slucaju ona stranka koja ima "tzv" predsednika....

Pitah jednog kolegu sa foruma koji je procitao ovu temu i on rece - istina je da su recenice zamrsene - a kad sam ga pitao sto nista nije napisao - on mi rece da mora da konsultuje neka druga dokumenta - npr ovlascenja ministra i jos stosta.

Zar se samim time sto sve sto moze da bude receno a nije napisano ne ostavlja mogucnost za manipulaciju - Da li se nekim novim ovlascenjima bas tog ministra ne mogu neke stvari izmanupulisati ili izmeniti u negativnom kontestu po bezbednost zemlje - tj sve resiti potezom pera - Svakako da mogu - Mislim da bi sva ta pozivanja na odredjene akte moraju resiti njihovim objasnjenjima - sto bi ostavilo jako malo mogucnosti za zloupotrebu - a ona je SVAKAKO moguca.

Juce sam razmisljao o cinjenici ko nam je uzor za pravljenje zakona - tj ciji zakoni - Ako se slozimo da je to NATO - onda smo pogresili u jednoj stvari - NATO nije ODBRAMBENI SAVEZ - njihova vojska je tu da bude iskoriscena u piliticke svrhe - to mora svima da bude jasno.

GDE smo tu mi - Znaci nama treba ODBRAMBENA VOJSKA tj vojska koja ce da se stara o odbrani zemlje - sa komponentama za napad da ne bi slucajno nekom palo nesto na pamet u okolini. - Da li to znaci da smo potputno promasili uzor koji gledamo za krojenje zakona - po meni je odgovor potvrdan - Svakako treba imati delic ili komponentu za nadgledanje vojske - ali ne ovo sto je uradjeno - ovo je po meni tako bezveze i neprofesionalno uradjeno da je to katastrofa

Ovoliko za sad

Hajde da prvo popricamo o ovim pitanjima

(Izvuceno iz konteksta diskusije sa AIF-a - odatle neke stvari u tekstu koje nisu vezane za ofaj forum)

Spel
[ Miroslav Jeftić @ 22.08.2007. 09:12 ] @
Pa svakako da mora postojati civilna kontrola vojske - ako će vojska samu sebe organizovati i sama sebi odgovorati (tj. ministru/predsedniku/kome već koji bi bio takođe vojno lice) kakva je to onda kontrola? Otprilike kao kad bi za guvernera NBS postavili direktora upravnog odbora neke od banaka, ili da ministar za telekomunikaciju bude Draško Petrović.
A naravno da neće ministar/predsednik da sedi i izmišlja "iz glave" kako to treba uraditi, sigurno da ima stručne savetnike/pomoćnike/itd, ali njegova mora biti poslednja, ako ćemo stvarno neku civilnu kontrolu.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2007. 09:31 ] @
Citat:
Kako je ovo moguce ako postoji CIVILNA KONTROLA sto znaci stranacka kontrola vojske - To svakako nije niti ce biti slucaj - Barem ja to tako tumacim - sta Vi mislite


Gradjani Srbije su prihvatanjem predloga Ustava prosle godine dali politickim strankama pravo da budu vlasnici poslanickih mesta - dakle, politicke stranke u Srbiji su predstavnici gradjana - pa samim tim njihov sastav u skupstini predstavlja volju naroda po Ustavu.

Dakle, "civilna kontrola" = "kontrola od strane skupstine" = "kontrola od strane izabranih gradjana"

A uticaj politickih opcija je nemoguce izbeci u bilo kojoj konfiguraciji vojske, ali sa ovim bar na papiru postoji mogucnost za njenu kontrolu proporcionalno volji gradjana.
[ broker @ 22.08.2007. 10:19 ] @
Nisi bas u pravu. Upravo zato sto je Ustav dozvolio da stranke budu vlasnici mandata, otudjeno je pravo gradjana da se u drzavnim organima sprovodi njihgova volja i predato strankama. Poslanik vise ne predstavlja gradjane koji su glasali za njega, vec svoju stranku, a stranka moze da menja svoju politiku kako god zeli jer nema direktnu liniju odgovornosti prema gradjanima.

Vojska svakao mora biti kontrolisana od strane civilne vlasti, samo je pitanje u kom stepenu i na koji nacin, da se obezbedi sama kontrola, a da se ne ugrozi sposobnost vojske da radi svoj posao.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2007. 10:36 ] @
Citat:
Broker
Nisi bas u pravu. Upravo zato sto je Ustav dozvolio da stranke budu vlasnici mandata, otudjeno je pravo gradjana da se u drzavnim organima sprovodi njihgova volja i predato strankama. Poslanik vise ne predstavlja gradjane koji su glasali za njega, vec svoju stranku, a stranka moze da menja svoju politiku kako god zeli jer nema direktnu liniju odgovornosti prema gradjanima.


Nismo se najbolje razumeli, Pedja - ja isto to tvrdim (i na drugim temama ;-) Ali, okreni obrni - to je bila volja kvalifikovane vecine gradjana Srbije, dakle sami gradjani Srbije su odlucili da je njima bolje da daju svoje poverenje strankama, a ne pojedincima, kao svojim predstavnicima - i tu se ta prica zavrsava, danas u Srbiji politicke "partije" predstavljaju volju gradjana direktno, kroz vlasnistvo poslanickih mesta.

Naravno, to sto ti pises sasvim stoji, ali sad je vec kasno, cisto sumnjam da ce se Ustav menjati u skoro vreme.

Citat:

Vojska svakao mora biti kontrolisana od strane civilne vlasti, samo je pitanje u kom stepenu i na koji nacin, da se obezbedi sama kontrola, a da se ne ugrozi sposobnost vojske da radi svoj posao.


Mislim da to pitanje zavisi pre svega od dugorocne Strategije Srbije u pogledu EU integracija - ako Srbija zeli da bude clan EU, vrlo verovatno ce morati da implementira striktnu i potpunu kontrolu vojske od strane civilnih organa. Ako clanstvo u EU nije strateski cilj Srbije, onda moze naravno eksperimentisati i sa necim drugim i videti da li to radi bolje za konkretan slucaj. Pitanje je samo, koja je dugorocna strategija Srbije, sta je moguce u oba slucaja.

Naravno, problem tog EU modela, dakle stroge civilne kontrole, je da takva civilna kontrola ima smisla jedino ako je sama civilna vlast odgovorna i sa visokim standardom etike i profesionalizma, kao sto jeste slucaj u zemljama koje su taj "standard" kreirale - pitanje je da li je to moguce u sagledivoj buducnosti u Srbiji, ali opet - ako razmislis, ista stvar moze da zadesi i neku vojsku koja je manje civilno kontrolisana; niko ti ne garantuje da ta "unutrasnja kontrola" nije korumpirana i sl..