|
[ roki1990 @ 30.08.2007. 21:13 ] @
| Zapoceo bih temu o motorima marke Jawa TS 350 . Smatram da je ovaj motor veoma dobar i zasluzuje jednu obicnu temu na forumu . Voleo bih da razmenjujemo iskustva,dozivljaje,slike i mnogo ostalog na ovom forumu o ovom motoru . Ko ima ovakav motor (a ima nas mnogo) pisite voleo bih posto je imam tek mesec dana da me neko upozna sa njenim karakteristikama ,osobinama , manama i vrlinama . Sa kvarovima,popravkama i ostalim stvarima . Pozdrav svim Jawa kolegama |
[ lancia88 @ 31.08.2007. 20:57 ] @
Pozdrav,
tjah, imadoh svojevremeno od Jawe skoro sve sto su izbacili (motokov/CZ), nekada bilo ineresantno ali davno, zaista davno. Danas se ne bih vise popeo na neku od tih bestija jer su mi standardi definitivno drugaciji a mislim da nijedna od njih ne zadovoljava niti jedan. To ide sa godinama valjda.
Konacno, najbolje iz nekadasnje Cehoslovacke fabrike sto sam imao priliku da izvozam je ipak 250 ccm enduro, odnosno, "endura" kako smo je na moru zvali nekada. Lepezasta rebra za hladjenje, jedan ali vredan cilindar i vozi. Ovaj dvocilindras je bio mnogo tromiji, mnogo je trosio (tada na to doduse i nisam gledao) i nekako kao da i nije isao. MZ je bio posle njega pravo osvezenje. Naravno, uvek se pricalo da neko poznaje nekoga ko poznaje nekoga i tako to, pa taj neki mr.Konacni je navodno uspeo da digne tu Jawu na zadnji tocak..... Nije, posle svega znam da niko niokoga takvog nije poznavao, a kao mladi, ovaj propust joj nismo nikada oprostili, izgledalo je kao da izvlacimo viljusku iz amortizera, naprosto nije islo. Sad mi smesno zvuci cak i kad se secam posle ovoliko godina.....
[ roki1990 @ 01.09.2007. 11:11 ] @
zdravo kolege jel zna neko gde ima na netu da se nadje ono za jawu , njene karakteristike
max brzina , kw-ks , razne dimenzije i pritisci itd.
[ ts-choper @ 09.09.2007. 19:59 ] @
Jawa je tipican motor za mehanicara, mozes lepo da se vozis ali stalno da ga popravljas. Naravno nema govora o tome da se peljenje nasteluje pravilno, cim stegnes srafove koji drze onu tanku aluminijumsku plocu ona se deformise u paljenje se pomeri i tako u nedogled..... nastelujes...zategnes...proveris....opet nastelujes...zategnes...proveris....
[ roki1990 @ 17.09.2007. 20:22 ] @
LJUDI POGLEDAJTE STA COVEK NAPRAVI OD JAWE !!!!!!!!!!!!
NEMOGUCE !!!!!!!!!!!!
Samo ako uspem da posaljem sliku
[ kgujas @ 29.07.2008. 10:54 ] @
Poz. Ja sam dosad imao 3 Jawe 350 TS i stvarno ne znam odakle poticu glasine da se na Jawama TS ne moze nastelovati paljenje da se razdesi, da su lenje i lose idu. To je verovatno zato sto su mnogi i to nestrucnjaci cackali po motoru i pustili ovakve price.Za jawe 350TS,12voltno paljenje, nisam imao nikakvih problema. Super je motor !!!
[ micky @ 30.07.2008. 10:54 ] @
ja imam jawu i dan danas babetu 49ccm
niakd se nije pokvarila osim sto joj se jednom zaglavio gas ... :)
i dan danas je odlicna kad sednem da je vozim :)
kupljena 91 :)
[ jugotb @ 30.07.2008. 16:27 ] @
Nalet je bilo drvetom i kamenom! Jednom sam je gurao 10km do kuce na +35, zato sto se ugasila jer je prestala da puni. Kad smo rastavili rotor nasli smo prekid izmedju namotaja i kolektora (to moze samo Jawa). A sto se tice paljenja, moze se nastelovati, ali nikad nisam uspio sastaviti par dana da radi normalno. Inace ,dok sam bio srednjoskolac volio sam to g..no od motora i promjenio ih nekoliko.
[ štampar @ 26.05.2009. 18:36 ] @
Kad je prestala da puni valjda ti se upalila crvena lampica.....Daklem ovako:jawu sam kupio slučajno pre dvadeset godina a inače vozim od 77 - e godine.Imao sam raznih motora za to vreme ali jawu ne prodajem.! Za tolicno para nije moguće voziti ništa dvadeset godina i održavati.Kakve je benzine i ulja progutala za tih dvadeset godina bolje da nepričam .Posle 120.ooo kilometara uradio sam generalnu i to je koštalo dobrih 1oo eura.U međuvremenu sam promenio na njoj više pari točkova,3 sedišta sam satro ,lanaca lančanika paknova zadnjih amortizera i guma naravno ali za tu kilometražu to je bilo normalno a uzgred i nemam laku ruku na gasu.Što bi se reklo vozim je kolko može da ide,motor nije mogao da joj se pokvari a sama je znala put do kuće ako ja negde cugnem pa preteram.I sad je vozim mada jašem sve manje... pa godine valjda čine svoje (pedeseta).Imao sam kažem razne motore E 9O prvo pa onda Laverda 5OO ,MZ 250,MZ 251,kros Junior,Yamaha FZ 75O Laverda 12OO itd...Četiri MZ - a sam prodo iako sam i s jednim od njih bio čak u Amsterdamu.,s Jawom sam bio i u ratu 99-e .Bavio sam se i popravkama motocikla pa recimo na 50 Mz- koji su riknuli (zaribali) dođu tri Jawe sa nekim trivijalnim kvarom obično oko struje (regler).Kako sam shvatio po njoj uvek čačkaju nestručni majstori i to je najveći problem.Sad najviše volim kad se izvezem da oderem neki bolji motor pa gledam u preneraženu facu ponosnog vlasnika nekog japanca ili nabudženog skutera....*pa zar jawa da me odere a ja platio motor toliko iljada evra*...Voziću je i dalje za sitnu lovu a ovih dana ću možda da kupim još jednu ,koštaće dobrih 50 evra ..Pozdrav svim vlasnicima Jawe.
[ jugotb @ 26.05.2009. 21:28 ] @
Citat: štampar: Kad je prestala da puni valjda ti se upalila crvena lampica.....
Jeste, ali je akumulator bio toliko los da je posluzio svega nekoliko km, a onda gurka... :)
Ne, nismo se razumijeli, i ja sam bio u prilici da ih vozim i krpim i volio sam ih jer su obiljezile jedan lijep period moga zivota (bilo je tu i novijih koji nisu pravili probleme) ali jednostavno je bilo nemoguce voziti to g**** normalno dva dana da ga nesto ne zeza, a iz straha o odlasku na duzu turu nikad nisam ni pomisljao.
[ jugotb @ 26.05.2009. 21:33 ] @
Nedavno sam bio u dilemi da li da kupim jednu jawu 250, 73-ce godiste u originalnom stanju i maksimalno sacuvanu (doduse ne da bih se vozao), ali dok sam se ja premisljao cica je dade za biciklo i nesto novca. Steta.
[ štampar @ 28.05.2009. 10:06 ] @
Da si ti gurao GSX 11OO R tek bi vidio šta je gurka.., ili ne daj bože VFR 75O sa praznim akumulatorom.....nije loše za kondiciju al ja nisam Petar Čelik.Daklem na rotoru se otkinuta žica nastavi i zalije epoksidom i neće više nikad pući,rele koji gasi sijalicu se izbaci a regler se popravi jer ima takvu mogućnost popravke,na ispravljač se dodaju tri diode 1N 4007 koje daju informaciju regleru..ovo je čist fabrički propust a ja sam to malo modifikovao i sad je ok.Ima druga strana medalje - regler za Afriku Twin košta 350 eura...,Pick-up-ovi za GSX R su me koštali 380 DEM u ono doba,membrana karburatora i par diznica za TransAlp koštaju 118 eura (po težini skuplji su nego da su od čiste platine)...Da me neko ne shvati pogrešno ja sam ljubitelj motocikla ceo život.,volim.,vozim.,popravljam ali cene delova i popravki su me okrenule Jawi ,slažem se nije neki motor davno je to prevaziđeno ali bolje da vozim Jawu nego ništa .Imam puno prijatelja koji još sanjaju neke svoje Harlije,BMW-e Honde i Yamahe a život prolazi(ja za to vreme uživam u vožnji makar na Jawi).Daleke 82-e godine sam za Laverdu 500 istresao ondašnjih 20 miliona kad je Golf bio 24 ista ta miliona.,Nisu li cene motocikla malo previsoke ? A cene delova su na nebu! Inače poznajem čoveka koji je Jawom putovao u Švedsku...Nije usput menjo ni svećice mada ih treba imati sa sobom.Nađi ti neku 350 TS pa da se vozamo a ako ti šta crkne zovi slobodno tu sam . Većina Jawa koje sad stoje i ne vozaju se mogu se za sitne pare dovesti u red...Pozdrav svim vlasnicima Jawe bivšim,sadašnjim i budućim....
[ štampar @ 28.05.2009. 10:16 ] @
Citat: roki1990: zdravo kolege jel zna neko gde ima na netu da se nadje ono za jawu , njene karakteristike
max brzina , kw-ks , razne dimenzije i pritisci itd. .........Ne treba ti net za te podatke ,ona ima 27 ks,troši između 3,6 i 6 litara ubrzanje 0-100 oko 12 sek., maksimalna brzina oko 135 km (kad ja idem 135 poneki motori pokazuju preko 15o)! najvažnije tačka predpaljenja između 2.5 i 3 mm,zazor platina najbolje 0.35.Prednja i zadnja guma oko 1.8 bara.Pozdrav
[ alxns @ 12.07.2009. 22:09 ] @
JAWA 350 TS (638) je radjena u vise verzija (MK I, MK II, MK IIb itd. do MK VII). Ovo su interne oznake kojih nema u zvanicnim katalozima. Prva je bila MK I verzija. Ona je uglavnom bila izvozena na englesko trziste i kod nas je (bar koliko ja znam) nema. Ubrzo su poceli da prave MK II i ostale verzije, u koje spadaju i ovi kod nas. Zajednicko za sve verzije posle MK I je da imaju fabricki ugradjene restriktore snage, sto jedino sa MK I nije bio slucaj. Radi se o restriktorima u prigusivacima auspuha, usisu vazduha, usisnom grlu motora i drugacijim klipovima. Cilj ovoga je bio zadovoljavanje nekih tadasnjih propisa o snazi motora, buci, izduvnim gasovima itd. Nije problem skinuti doticne restriktore i motor manje-vise dovesti u stanje MK I verzije, sto znaci puno veci obrtni moment i izvesno veca snaga motora. To ce reci puno jace ubrzanje i nesto veca max. brzina. Potrosnja nema bitnijih promena (oko 8L/100km). Ako nekoga zanima kako se ovo radi neka mi javi pa cu napisati. Inace, MK I se najlakse spolja prepoznaje po obrtomeru (ako nekog zanima mogu mu poslati sliku e-mailom). Evo i osnovnih podataka za nerestrikovanu (MK I) verziju: Obrtni moment - 40Nm na 3800 obrtaja/min; Snaga motora - 35KS na 6500 obrtaja/min
Najvaznije kod ovih motora je NI SLUCAJNO ne sipati 2.5% (1:40) ulja u mesavinu (kako pise na rezervoaru) jer je ovo slab podmaz i ubija lezajeve, stublinu, karike itd. UVEK sipati 4% ulja iliti 1:25. Naravno, bolje je koristiti kvalitetno nego lose ulje, ali koje god da se koristi najvaznije je da se uvek sipa 4%.
Sto se tice stelovanja predpaljenja, i ja sam imao problema da ga precizno nastelujem jer se stalno pomeralo kad stegnem ploce (cak i dok nisu stegnute) a imao sam komparater sa rucno pravljenim stalkom koji je merio u 1/100mm. Kondenzatori ako se pokvare odgovaraju od Juga (oko 70din/kom.) samo treba prelemiti zice.
Sto se tice performansi, procitah gore da je neko rekao kako JAWA ne moze na zadnji tocak!? Ja kad god bih pri kretanju malo brze pustio kvacilo prednji tocak bi poskakivao, a ako je pri tome namerno dodat jak gas prednji tocak bi zavrsavao visoko u vazduhu. Doduse, ovo je bilo posle skidanja restriktora, a dali je mogao i pre toga ne secam se.
Inace, ja sam moju JAWU (+1000 evra) prosle godine dao za HONDU Gold Wing GL1000 iz '78. koju jos uvek sredjujem. Komentar novog JAWINOG vlasnika je bio kako ima izuzetno ubrzanje.
Pozdrav, Aco.
[ štampar @ 09.08.2009. 08:32 ] @
Jako me interesuje koji su to restriktori snage na usisu?I kakvi su drugačiji klipovi s kojima Jawa može da dobije 35 KS a bez zamene karburatora?Ako možeš nešto da napišeš o tome ja bih te zamolio....pozdrav
[ jugotb @ 09.08.2009. 21:26 ] @
Tesko da bi to iko znao bez Janečeka i Wanderera...
[ alxns @ 18.08.2009. 17:28 ] @
Izvinjavam se na ovom kasnjenju, nisam bio kod kuce. Evo potrudicu se da objasnim princip destrikcije. Sto se mog licnog iskustva tice, ja sam radio osnovnu derestrikciju na mom motoru, tako da sam dobio znacajno uvecanje obrtnog momenta i na nizim obrtajima sto mi je dalo puno bolje povlacenje i ubrzanje, s tim sto nisam dobio veliko povecanje max brzine, mada je i tu bilo poboljsanja. Postoji i drugi deo derestrikcije kojim se povecava brzina, kazu i do 160km/h, ali se gubi na obrtnom momentu pri manjem broju obrataja, pa to nisam hteo da radim, a na kraju krajeva to vise spada u friziranje. Kada se uradi ovo sto sam ja trebalo bi da se zavrsi priblizno sa podacima od MK1 verzije (40Nm i 35KS).
Za pocetak malo teorije - verujem da vecina zna princip racunanja snage motora, to je u sustini proizvod obrtnog momenta i broja obrtaja, uz ucesce odredjenih standardizovanih keoficijenata, ali je sustina to da je snaga motora direktno srazmerna obrtnom momentu i broju obrtaja. Dakle, povecanje bilo broja obrtaja ili obrtnog momenta (ako je druga strana konstantna) rezultirace povecanjem snage motora. Medjutim, postoje visokoturazni (brzohodni) i niskoturazni (sporohodni) motori, koji se medjusobno principijelno razlikuju pa uporedjivanje istih samo na osnovu snage moze da bude vrlo pogresno. Kod brzohodnih motora snaga se postize uglavnom uz pomoc velikog broja obrtaja, kao i maksimalnog obrtnog momenta koji se nalazi na velikom broju obrtaja, dakle kada pomnozimo ove dve velicine dobicemo i veliku snagu (slucaj npr. sa trkackim motociklima), ali zato ovakvi motori imaju prilicno mali obrtni moment na manjem broju obrtaja tako da stalno zahtevaju visoku turazu. Kod njih kriva odnosa obrtnog momenta i broja obrtaja ima siljast oblik.
Sa druge strane, sporohodni motori se odlikuju dostizanjem velikog obrtnog momenta na manjem broju obrtaja, tj. kod njih se maksimalni obrtni moment cesto nalazi tek malo iznad "lera". Ovi motori cesto imaju manju snagu (P) nego brzohodni jer se njih max obrtni moment nalazi na niskim obrtajima, pa je i proizvod ovih velicina puno manji nego kod brzohodnih, kod kojih se isti nalazi na visokom broju obrtaja. Kod ovih motora pomenuta kriva ce biti skoro ravna.
Zakljucak, na osnovu same snage motora (KW, KS), ne moze se govoriti o realnim mogucnostima tog motora. Ukoliko je u pitanju brzohodni motor on ce sa odredjenom snagom moci da ostvari veliku brzinu (ako pricamo o vozilima), ali ce mu vucna sila biti slaba i zbog toga menjaci sa puno stepeni na trkackim masinama. Sa druge strane, sporohodni motor ce i sa mnogo manje "konja" imati visestruko vecu vucnu silu, premda ce biti znatno sporiji (kao sto mu i ime kaze). Ovo je kod motocikala slucaj sa "kruzerima" (Harley, Boss Hoss,....). Na primer, Triumph Rocket 3 (turer) ima 2050ccm i max 200NM na oko 2000 obrtaja/min (sto je trkackim motorima na nivou lera).
Sustina ovog izlaganja je bila sledeca: postoji zavisnost obrtnog momenta od broja obrtaja motora. Za svaki motor posebno postoji rang broja obrtaja na kojem postize optimalni obrtni moment. Sto je ovaj rang duzi, to bolje. Derestrikcijom se ovaj rang produzuje, kao sto se i povecava vrednost max obrtnog momenta. Postoji i nacin da se pomenuti rang pomera duz skale broja obrtaja. Sto je on nizi, motor ima odlike sporohodnog i obrnuto. Kod JAWE je ovaj rang moguce pomeriti cak do 7500 obrtaja cime se dobija velika max brzina, mada onda gubi obrtni moment na niskim obrtajima (sto sam pomenuo na pocetku teksta) i to prelazi granice derestrikcije.
Sada da predjemo na posao. NAPOMENA: SVE RADITE NA SOPSTVENU ODGOVORNOST!!!
Restrifikatori kod ovih nasih jawa se nalaze na sledecim mestima: Auspusi, Kutija filtera za vazduh, Usisno grlo, Klipovi.
PRVI KORAK:
Izvadi prigusivace iz obadva auspuha. Rastavi ih na delove (obrati paznju kako su stajali!). Trabalo bi da bude tri dela cevi i prstenovi i podloske izmedju njih. Na najduzem delu cevi (mislim da je on na zadnjem kraju prigusnice, davno je bilo) postoji jedan prsten koji je fiksan (punktovan). On predstavlja znacajan restriktor i nije postojao na MK1 verziji. Najlakse ces ga odvaliti cekicem. Isto uradi i sa drugim auspuhom. Ovo je i dobra prilika da ocistih prigusnice, tako sto ces ih staviti (rastavljene) u tepsiju i preliti mesavinom benzina i motornog ulja i zapaliti. Sacekaj da potpuno izgori i da se ohlade. Ocisti zicanom cetkom i bice kao nove. Na isti nacin mogu da se ciste i izduvne cevi mada ne preporucujem jer mogu da promene boju zbog visoke temperature, da “posarene” (ovo se meni desilo). Na kraju sastavi prigusnice (bez odvaljenog prstena) i vrati ih u auspuhe.
DRUGI KORAK:
Podigni sediste i pogledaj u onu cetvrtastu cev za dovod vazduha u filter. Ako tamo ima bilo kakva umetnuta prepreka ukloni je. Ako je nema jos bolje. Otkaci karburator od kutije za vazduh i potrazi bilo kakvu prepreku (zastor) u kutiji za vazduh iza filtera. Isto pravilo – ako ima ukloni je.
TRECI KORAK:
Otkaci karburator od usisnog grla i pogledaj dali tamo ima bilo kakva plasticna podloska-zastor. Ako ima ukloni je. Treba guma sa strane karburatora da se naslanja direktno na metal sa strane usisnog grla.
Nekima ce i ovo biti dovoljno. Za one koji hoce da idu do kraja, sada idu ozbiljnije stvari:
CETVRTI KORAK:
Skini cilindre i klipove (proceduru necu sad opisivati, ako neko ne zna neka pita pa cu pisati). VAZNA NAPOMENA: Vodi racuna da iglice lezaja osovinice ne upadnu u blok motora kad skidas klipove!
Sa klipovima i cilindrima ociscenim i stavljenim na radni sto ubaci klip u odgovarajuci cilindar i okreni kako treba. Postavi klip u gornju mrtvu tacku. Pogledaj odozdo u cilindar. Videces da su samo dva prelivna kanala otvorena (jedan sa svake strane) dok su druga dva zatvorena. Ovo zbog toga sto su klipna peraja previse siroka. Na originalnoj MK1 verziji su bila uza, a moguce da su i kanali bili malo drugacije pozicionirani, tako da su SVA 4 PRELIVNA KANALA BILA OTVORENA kada je klip u GMT. Ovo je osnovna restikcija na nasim jawama i ona nam ukida blizu 9KS. Dakle obelezi gde treba isturpijati peraja tako da i ova druga dva kanala budu otvorena sto je vise moguce VODECI PRI TOME RACUNA DA PERAJA OSTANU DOVOLJNO SIROKA DA U POTPUNOSTI PREJASU USISNI KANAL!!! OVO JE VRLO VAZNO DA NE BI DOSLO DO LOMA PERAJA!!! Isturpijaj peraja vodeci racuna o prethodnoj napomeni. Zavrsices sa skoro pravim uglovima na perajima (koji su pre turpijanja bili zaobljeni) i moguce je postici da su sada i druga dva prelivna kanala skoro skroz otvorena, naravno da peraja i dalje prejasu usisni kanal. Uraditi ovo na obadva klipa.
STO SE TICE CISTE DERESTRIFIKACIJE TO JE TO. ZA ONE KOJI HOCE DA URADE I MALO VISE OD TOGA CITAJ DALJE:
PETI KORAK:
Napravi alat za poliranje kanala. Ja sam ovo uradio tako sto sam uzeo jendu sipku fi8mm i uzduz je zasekao po sredini do pola. Uzeo sundjer-traku (za prozore) i uglavio pocetak u taj zasek do dna, namotao traku cvrsto duz te zasecene polovine sipke u debljini oko 1cm U SMERU KAZALJKE NA SATU. Preko trake nalepi “Tigrokolom” komad smirgle koji si ranije isekao, opet u smeru sata. Stavi u busilicu i ispoliraj usisne i izduvne kanale do sjaja. Prvo koristi malo grublju, a posle finu (“vodenu”) smirglu. Kada potrosis jednu smirglu samo prelepi preko nje novu, nemoj skidati staru.
DOTLE SAM JA RADIO. SLEDECI KORAK SAMO ZA ONE KOJI ZELE DA PO SVAKU CENU POVECAJU BRZINU, A DA PRIHVATAJU GUBITAK OBRTNOG MOMENTA NA MANJIM OBRTAJIMA. LICNO NE PREPORUCUJEM SLEDECI KORAK!
DODATNI KORAK:
Pogledaj u izduvni kanal sa zadnje strane (od spolja). Videces da je kosuljica cilindra “starija” od aluminijumskog bloka (da kosuljica preminjuje aluminijum). Uzmi konusni bijaks i stavi u busilicu. Pazljivo obrusi taj deo kosuljice koji preminjuje, tako da ga izravnas sa aluminijumom. OVO PRELAZI GRANICE DERESTRIKCIJE i predstavlja ranije pomenuto podizanje ranga obrtnog momenta u visoke vrednosti broja obrtaja (cak i preko 7500) sto ce znacajno povecati brzinu ali smanjiti obrtni moment (dobices karakteristike trkacke masine). Jos jednom, ovo NE PREPORUCUJEM.
Sve u svemu, kada zavrsis posao postaraj se da detaljno ocistis od opiljaka sve delove kompresorom, da nebi unistio tek sredjenu masinu. Kada vracas klipove najbolje je da kupis kavezne lezajeve, da se ne bakces sa iglicama koje mogu da upadnu u blok.
Radite pazljivo da nesto ne ostetite, detaljno proanalizirajte sve pre rada. Ako ima neka greska u tekstu ispravite me, ako ima nekih pitanja pisite.
Srecan rad, Aco
P.S. Evo i slika onog obrtomera koji sam spominjao. MK1 verzija je imala ovakav obrtomer, po tome se najlakse raspoznavala na prvi pogled. Odmah cete primetiti razliku u oznakama od ovih nasih sa zelenim "economic" rangom. Ovo je fabricki obrtomer na MK1 verziji, slikano u Velikoj Britaniji. Slika je losa ali moze da se vidi....
[Ovu poruku je menjao alxns dana 18.08.2009. u 22:46 GMT+1]
[ alxns @ 29.10.2009. 18:50 ] @
Pa dajte ljudi neke komentare :-) Jel neko pokusavao nesto u vezi skidanja blokada, ima li neko nesto da doda, da me ispravi....
[ mladenpotic @ 01.11.2009. 21:31 ] @
Sve ovo je OK. Samo da dodam da postoje i razlicite varijacije karburatora, na nekima postoji blokada.
Kad se skine karb i pogleda, otvor je ili skroz okrugao ili je u donjem delu zaliven. E taj deo treba skinuti brusenjem da se dobije pravilan krug.
Eventualno se moze razmisljati i o ugradnji CDI paljenja sa nekog drugog motora jer je JAWI slaba tacka fixno predpaljenje.
[ alxns @ 01.11.2009. 23:20 ] @
To za karburatore nisam znao! A sto se paljenja tice prava nocna mora, ja sam cak kupio komparater 1/100mm i strugar mi napravio specijalni drzac od svecice da bi mogao precizno da stelujem paljenje i nastelujem ga ja u stotu, ali cim okrenem radilicu par krugova ono se nekako razdesi, nisam nikad uspeo da ukapiram zasto a nema sta nisam pokusavao....sreca da je motor relativno dobro radio i sa takvim paljenjem.
[ mladenpotic @ 02.11.2009. 23:32 ] @
Treba znati da je JAWA vise penzionerski motor, ne kazem da ne ide dobro, ali je kvalitet materijala od kojih je satkana nikakav.
Vozio sam jawu twin sport 350 dve godine i nema dela koji se nije kvario, od reglera i rotora preko primarnih lancanika, loma menjaca, lamela, do loma klipa i zakucavanja motora. Tako da ako neko hoce da kupi jawu da bi ludovao sa njom, to ludovanje ce biti vrlo kratkog veka.
[ alxns @ 03.11.2009. 15:41 ] @
Ne bih se bas slozio da je JAWA nekvalitetna, no to je samo moje misljenje, ali ono sto je definitivno tacno je da JAWA ima mnogo svojih "bubica" koje cak ni mnogi majstori ne znaju, a kamoli onaj ko prvi put kupi JAWU, a bas to je cesto razlog raznih problema i losih prica o jawi. Englezi jako vole ove motore i tamo ima mnogo klubova ljubitelja JAWA/CZ motora, odrzavaju se redovni reliji starih jawa itd. a najbitnije je da su svi ti ljudi pravi fanatici koji jawe poznaju verovatno bolje i od samih ceskih konstruktora (ima nekoliko britanskih sajtova i foruma o ovim motorima gde se mogu naci odlicne stvari). Ja sam imao srece da upoznam jednog od takvih ljudi iz Dorseta i od njega sam naucio mnogo. Naime, osnovni problem sa jawama ovde je sto ljudi sipaju mesavinu od 2.5% (1:40) ulja, kako pise na rezervoaru. Ovo je najgora stvar koju mozete da uradite na jawi. Mesavine je previse "posna", nema podmazivanje i bukvalno ubija masinu (prvo stradaju lezajevi radilice, onda karike i klipovi, pa stubline itd.). Sa ovakvom mesavinom motor tesko da ce preci preko 15-20 hiljada, nakon cega ce masina biti zrela za generalni remont. Zasto ovo pise na rezervoaru odgovor je najverovatnije zbog nekih zakonskih propisa o emisiji izduvnih gasova koji su tada vazili. Na pomenutoj MK1 verziji jawe (prvoj verziji tipa 638 koja je izasla) pisao je ispravan podatak, 1:25 odnosno 4% ulja u mesavinu. Znaci koje god ulje da sipate ni slucajno manje od 4%! Ovo je osnovna stvar i samo pridrzavanje ovoga ucinice da ipravna (remontovana) masina predje i preko 100 hiljada km! Sto se menjaca tice ima jedna bitna mana. Osovina biraca (na kojoj stoje "viljuske" za saltanje) je slabo ulezistena. Samo su izbusene rupe u kucistu i ubacena je sipka, bez ojacanja. Ove rupe se vremenom prosire usled trenja sto izaziva vibracije osovine i otezano saltanje, a u nekim slucajevima (kakav je bio moj) osovina moze da ispadne iz lezista i upadne u zupcanike nakon cega se sve izlomi. Resenje je razbusiti pomenuto leziste (rupu) na vecu meru i upresovati "biksnu" (cauru) od celika, a to bi bilo dobro uraditi pre nego sto osovina ispadne iz lezista da ne bi morali da menjate i zupcanike pride. Jos jedan problem sa menjacem moze da bude lezaj na desnoj strani menjaca (ispod pogonskog lancanika ako se dobro secam). On hoce da dobije zazor pa onda tesko ubacuje u prvu i iskace iz brzine. Resenje je, jasno, staviti kvalitetan lezaj (FAG ili slican). Za regler se slazem da je los, kazu da je za lemljenje koriscen los kalaj koji se lako topi kada se sistem zagreje usled opterecenja pa to onda pravi probleme, mada moze da se sredi, najbolje je staviti neki drugi sa kola, ja sam licno uspevao da izadjem na kraj sa postojecim....ima tih zackoljica ali kad se rese jawa je ipak dobar motor.
P.S. Jos jedna stvar, treba uvek koristiti standardni benzin sa olovom, nikada bezolovni! Bezolovni ima losu kontrolu temperature sagorevanja sto moze da istopi civije na klipovima koje sprecavaju karike da se okrecu. Rezultat = slomljene karike i sve sto moze da ide uz to. (Takodje licno potvrdjeno, nazalost)
[ mladenpotic @ 03.11.2009. 20:25 ] @
Primarni lanac, dvoredni, ima isti korak kao lanac bregaste od LADE 1300, nije nekog kvaliteta posto nije predvidjen za vucu, ali je jeftin i traje 10000km bez problema.
[ ljupče @ 04.11.2009. 19:20 ] @
Ćao.
Ovo je jedina tema o Jawama, da ne otvaram novu: imam Jawu ČZ 471 ( ako se ne varam ) 250 kubika, 75. godište. Imam je par godina a malo sam je vozio, možda 500 km. Riknuo mi akumulator (6V) negde početkom leta pa mi samo stoji pod ceradom. Jednom mesečno je malo poguram i zakurblam.
Pitanje je kako da je konzerviram, pošto je neću voziti barem do proleća a verovatno i duže pošto nemam para čak ni za akumulator a kamoli za registraciju.
Inače ona mi je prvi pravi motor, obožavam da se vozim i ne bih da prestanem sa ovom praksom ali na žalost prinudjen sam da čekam bolje dane.
Pozdrav
[ alxns @ 04.11.2009. 22:07 ] @
Pozdrav i puno srece sa tom Jawom, akumulator ne bi trebalo da je skup a ni registracija s obzirom na kubikazu pa se nadam da ces uskoro biti ponovo na drumu....mada mi je poznata situacija, ja zbog istog problema cene registracije jos nisam posteno ni isprobao moju Hondu vec skoro dve godine od kada sam je kupio (24000 din registracija!?)
Nego da predjem na tvoje pitanje. Evo sta bih ti ja licno savetovao: iskoristi vreme dok ne vozis motor da sredis sto vise stvari mozes (bar one za koje ti ne trebaju pare). Prvo skini rezervoar za gorivo i ispusti svo gorivo iz njega. Nadji neku zgodnu cetku od tvrdjeg materijala (neka tvrda cekinja ili meksa zica), sipaj malo cistog benzina u rezervoar i izribaj ga iznutra koliko mozes da dohvatis (mozes probati da vezes cetku na neki stap ili slicno. Nakon toga isperi sa mnogo ciste vode. Ako hoces uzmi neki rastvor za uklanjanje rdje (ali ne previse agresivan) pa sipaj u rezervar i ostavi koliko treba da deluje da ukloni ostatke rdje i zastiti povrsinu. Posle to isperi sa mnogo vode, da budes siguran da je skroz isprano, a na kraju promuckaj malo cistog benzina da ukloni ostatke vode i naravno prospi. Sada vidi dali ima nesto sto ti je zgodno da proveris/popravis dok nema rezervara. Recimo na 350-ci su bobine ispod rezervara pa je to dobra prilika da se ociste kontakti i sl. a to je definitivno i dobra prilika da podesis predpaljenje premda je mnogo laksi pristup glavi motora (rupi za svecicu) kada nema rezervara iznad. Ipak pre nego sto bi podesavao paljenje prvo skini i detaljno ocisti platinsku dugmad i njihovo kuciste (ovo je bitno i zbog "mase"), isto vazi i za kondenzatore. Onda podesi zazor platina, a tek na kraju predpaljenje. Podatke za zazor platina i predpaljenje za tvoju Jawu ne znam, za TS 350 je zazor 0.3 do 0.4mm a paljenje 2.7 do 3.2mm pre GMT (ako se dobro secam). Kad si zavrsio sa svim ovim onda vratis rezervar i bilo bi dobro da ga napunis gorivom (mesavina benzin-dvotaktol 1:25) do vrha, da nebi ponovo rdjao. Ako si resio bas da ga ne palis duze vreme a skupo ti je gorivo onda ga mozes napuniti i nekim "pregorelim" automobilskim uljem (dace ti bilo koji auto mehanicar, imaju toga koliko hoce kad ljudima menjaju ulje) s tim sto PREDHODNO MORAS zatvoriti slavinu za dovod goriva i ne otvarati je dokle god je to ulje u rezervaru, a jednom kad budes hteo da ispustis ulje moras rezervar i slavinu posle ispustanja dobro isprati benzinom. Sto se menjaca tice samo budi siguran da je napunjen hipoidnim uljem (SAE 90) do mere i ako nije dugo menjano bilo bi dobro da ga promenis. Karburator bi bilo dobro da skines, rastavis u delove i sve lepo detaljno operes i izduvas i onda ga sastavis, ne pustajuci vise gorivo u njega kad ga vratis na motor. Ovo je bitno jer ako samo jednom pustis gorivo u ociscen karburator a posle toga dugo vremena ne, onda ce se prljavstina iz tog goriva (koja je uvek prisutna bez obzira na filter) nataloziti na diznama i ostalim delovima i zapeci pa ces posle morati ponovo da ga cistis. Znaci ako neces paliti duze vreme a sredio si karb. ne pustaj vise gorivo u njega. Ako ga budes cistio a nemas neki prospekt vodi racuna da ne pobrkas delove. Sto se tice same masine, najbolje je da jednom nedeljno ubrizgas spricem malo dvotaktola direktno u cilindre i par puta zakurblas. To je to. No ovo je samo neko moje vidjenje stvari! Pozdrav i srecno! Aco
[ ljupče @ 05.11.2009. 17:53 ] @
Hvala, druže
[ alxns @ 05.11.2009. 22:53 ] @
Nema na cemu. Zaboravih jos jednu bitnu stvar - kad god ti motor stoji duze vremena obavezno ga drzi na centralnom nogaru (ako ga nema improvizuj nesto da stoji ravno uspravno) jer kad stoji nagnut na bocnom onda se ulje u menjacu slije ne jednu stranu pa ta strana ima previse ulja dok je druga suva, sto nije dobro na duze vreme. Pozdrav, Aco.
[ ljupče @ 06.11.2009. 16:48 ] @
Moja i nema bočni nogar, to je jedna od "sitnica" koje bi trebalo napraviti.
[ mladenpotic @ 08.11.2009. 20:01 ] @
Te CZ250 su fini motori, imaju neki smek.
Ja imam JAWU Roadster 90cc, cini mi se '70 godiste, ali nemam vremena za restauraciju. To je bila "zujalica" svoga vremena.
Tri prelivna kanala, usis direktno u kuciste radilice, generator sa stalnim magnetom poput danasnjih, 5 brzina, cini mi se da ga samo "platina" ne gusi vrteo bi se na 12000rpm.
slika je sa neta
[ Jurislija @ 13.10.2016. 20:01 ] @
Poštovanje,
Čini se da Jawa nikako ne stara. Kupih jednu 350-638 prije neka dva mjeseca, i za dva duga mjeseca ni jednom ne upali. Nisam neki mehaničar a pogotovo električar, sve sam živo po internetu preturio ne bi li joj našao boljku, al ništa.U mojim krajevima nema nikog ko bi nešto znao o njoj, a kamoli pustog majstora za nju. Naletjeh na ovaj forum i čini mi se da ima ljudi koji su doktorirali na ovom motoru, i ne preostaje mi ništa drugo nego da vas priupitam za pomoć.
Kupio sam je za 50 evra, što dosta govori o njoj, ali je bila u voznom stanju.Izbacuje iz treće i četvrte brzine, kad se malo zagrije kvačilo slabo odvaja, nema filter vazduha i još po neka sitnica ali može da se vozi prvom i drugom lagano. Struju na svećice baca (nove sam uzeo), kompresija je odlična, stavljene su nove karike. Probao sam i da špricam gorivo direktno u klipove, paljenje na gurku, ponekad bi opalila, ali od paljenja ni "P".Rezervoar sam isprao, karburator pročistio. Čuo sam da joj je paljenje zeznuta rabota, mada i to sam štelovao kako sam na netu našao, primitivnim alatom, mada ne bi bilo s goreg da mi neko iskusan dodatno pojasni oko štelovanja. Čudi me i to, kad sam išao da je gledam i kupujem, čovjek ju je upalio iz treće, s tim da joj je špricnuo malo goriva u karburator jer je prije toga dosta ležala.Zato, ako ima još koji javaroš u 2016, i ako bi bio rad da pomogne, bio bih zahvalan.
Do tad pozdrav.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|