[ uncut @ 09.09.2008. 10:15 ] @
Mašina tj. mlin, koristi motor od 11kw sa 260 rpm, e sad mene kao „velikog poznavaoca” mašinstva interesuje dali mogu uzeti neki motor manje snage a većeg broja obrtaja pa mu reduktorom ili čime već, smanjiti broj obrtaja a povećati snagu? U pitanju je ustvari smanjenje troškova struje, a da opet sve radi kako je predviđeno.
[ lm741 @ 09.09.2008. 13:49 ] @
To što vi hoćete mislim da apsolutno nema veze sa uštedom energije. napravite vi draugi reduktor ali će te napraviti samo sebi troška,..
Ako mislite da taj motor ima viška snage pa vam zato puno troši struje, nije tačno,..on troši upravo onoliko koliko je potrebno da se utroši za taj rad
Kada bi stavili motor od 50 kw taj motor bi vukao struje samo onoliko koliko mu je potrebno (koliko je opterećen) da se utroši za rad.
Kada bi stavili manji motor pritom ga redukovali, motor bi radi pod punim opterećenjem i trošio isto onoliko energije kao i sada vaš originalni motor,..

Pozdrav,..
[ mulaz @ 09.09.2008. 14:12 ] @
kakve veze ima snaga sa brojem obrtaja?
[ uncut @ 09.09.2008. 17:38 ] @
lm741

Hoćeš reći, ja na ti, da iako stavim manji motor sa više obrtaja i reduktorom mu jeli redukujem odnos snage, on motor će i dalje trositi isto struje da obavi svoj posao.

mulaz

Pa kontam ono, odnos, smanjiš obrtaje povećaš snagu, nemam pojma, zato i pitam.
[ Skandy @ 09.09.2008. 17:41 ] @
Mislim da pomocu reduktora mozes doci do ustede energije. Treba uzeti o obzir da pokretanje reduktora, takodje zahteva utrosak energije. Motor snage od 7kw u nekoj od standardnih izrada, sa brojem obrtaja od 1400 o/min, u kombinaciji sa reduktorom prenosnog odnosa 1/5.4 , bi bio neka prihvatljiva zamena. Tacno je da manje opterecen motor, trosi manje energije, ali isto tako ako uporedimo dva el. motora od 11kw, i 7kW, kako im snaga raste tako im i utrosak energije u praznom hodu raste. Povecanje snage El. motora povlaci za sobom i povecanje njegovih gabarita i ukupne mase, pa samim tim i kolicine utrosene energije. Kretni momenat ne treba ni pominjati.
[ lm741 @ 09.09.2008. 18:35 ] @
uncut

nije navedeno dali motor od 11kw goni reduktor ili sam motor ima 260 o/min.

meni je sasvim logično da motor od 11 kw redukovan za neki mlin

za skandi
šta misliš kolika je snaga na izlaznom vratilu jednog takvog reduktora sa motorom od 11 kw. pa sad recimo da treba da istu tu silu dobiješ sa manji motorom a redukovano da dobiješ opet tih 260 o/min


[ Skandy @ 09.09.2008. 18:49 ] @
Slazem se, razmisilo sam i veoma je tesko da taj motor vec sada nema reduktor. Sam rotor motora od 11kw ima minimum 50kg, plus ostatak mehanizna u mlinu je malo previse za start i rad bez reduktora.
[ Black_eyed @ 09.09.2008. 19:16 ] @
Citat:
Skandy:  Tacno je da manje opterecen motor, trosi manje energije, ali isto tako ako uporedimo dva el. motora od 11kw, i 7kW, kako im snaga raste tako im i utrosak energije u praznom hodu raste.


To je naravno tako ali sa druge strane povecavamo mogucnost ako nam taj manji motor stalno radi sa npr. 95% nazivne snage bude manje raspoloziv za rad u kratkotrajnim preopterecenjima (da ga izbaci prekostrujna zastita npr.).

Znaci, veci motor ima vece gubitke u praznom hodu ali nam daje vecu marginu u preopterecenju. Moze te vise kostati zastajanje radnog procesa nego to malo povecanje gubitaka.

Naravno, tu je uvek i pitanje zasto mislis da je taj motor toliko predimenzionisan ? Ipak, ako je to fabricka izvedba mlina nekako mi je logicnije pomisliti da su projektanti ipak tu stavili taj motor zato sto to tako treba.

Znas onu: Ne opravljaj ako nije pokvareno.

Inace, postoji i opcija da se uvede tzv. vektorsko upravljanje tog asinhronog motora gde bi dobio i regulaciju brzine i podesavanje maksimalnog momenta motora na brzini koju zelis ali to koostaa...


[ stormman @ 19.09.2008. 11:27 ] @
Ubacivanjem reduktora ne može se povećati snaga nego obrtni moment. Snaga na izlazu će se smanjiti zbog gubitaka koji se javljaju u reduktoru, a obrtni moment se množi sa prenosnim odnosom i dobije se obrtni moment na izlazu.
[ uncut @ 15.10.2008. 16:45 ] @
Evo mene opet.
Da prvo malo upotpunim situaciju.
Znaci motor je od 11kw, na njemu ima kaisnik precnika 120mm, a na osovini masine ima kaisnik precnika 500mm i tu ima oko 260 obrtaja.
E sad ja opet, ono, broj obrtaja snaga, pa sad i obrtni moment za koji sam cuo ali ne kontam, ako tu vec postoji neki odnos u prenosu, neverujem da je sve bas tako crno belo, mislim ako je to neko tako proracuno svaka mu cast, ali mora biti i neko drugo resenje.
[ palomas @ 16.10.2008. 08:39 ] @
Da ne kompliciramo previše - bio bi jako koristan podatak, koliko taj mlin potroši kWh za jedan sat rada, pod nekim radnim opterečenjem, u kakvom on najčešće radi. Iz toga se može dobiti podatak koliku prosječnu snagu razvija motor, da bi obavio taj posao.

Istina je da veči motor troši nešto više energije u režimu praznog hoda, ali isto tako - manji motor se više grije pod opterečenjem, dakle - stvara više toplinskih gubitaka. Tako da ja baš ne vjerujem da bi se investicija u manji motor i drugu remenicu brzo isplatila, osim ako baš nije puno predimenzioniran.

Elektromotori su vrlo ekonomični strojevi, daleko največi postotak energije potroše baš za obavljanje posla, puno manje energije otpada na gubitke unutar motora.
[ uncut @ 16.10.2008. 19:15 ] @
Pa ne znam koliko potrosi jer nije u funkciji.
Mene ustvari zanima ovo, jer sam na netu nasao veoma slicnu masinu koja koristi motor od 5hp i reduktor "reduction gear (10:1)",
a produktivnost joj je za nekih 30% veca.
Sad mene razbi, dali je to varaja ili je stvarno tako.
[ palomas @ 17.10.2008. 07:19 ] @
Taj motor od 5 KS (3,8 kW) vjerojatno pokreće mlin drugačije tehničke izvedbe. Tvoj mlin traži određeni broj okretaja, za svoj nominalni učinak. Tako da uspoređivati dva različita stroja, nema previše smisla.
[ uncut @ 17.10.2008. 08:26 ] @
Druze, nisam masinac, al' nisam ni glup.
To su dve iste masine, mozda se nesto razlikuje u +- 2mm.
Broj obrtaja ti pise, pa ako neko ima nekakvo "tehnicko resenje" neka mi pomogne, a te verovatnoce i sumnje, mislim ...
[ palomas @ 17.10.2008. 09:26 ] @
Pa ako je u pitanju vrlo sličan stroj, kojeg pokreće puno manji elektromotor, onda možeš i ti pokušati nabaviti neki sličan!

Elektro motori najčešće nemaju jako različite brojeve okretaja, kod asinhronih to je uglavnom ~1480, nešto rjeđe ~2990 rpm. Pogledaj na postojećem motoru (natpisna pločica), koliki mu je nominalni broj okretaja. Nabavi isto takvog, samo manje snage. U tom slučaju promjer remenice bit će ti dobar, jedino je vjerojatno različit promjer osovine.
[ uncut @ 20.10.2008. 22:07 ] @
Ej, Palomas Evo i tebi ! (mislim na znak)

Taj nacin kako ti razumes moj problem bas mi i nije najjasniji, vidis par puta sam citao tvoj odgovor ubedjujuci sebe da nesto nisam dobro procitao ali nisam se mogao razuveriti.

Vidi Druze, ja nisam ni mislio da samo stavim drugi motor i svi moji problemi reseni, mislim ... sta me ...
Meni bre treba kombinacija motora manje snage i reduktora da mi zameni postojecu kombinaciju motora i remenica, shvatas li ti mene.
[ glackop @ 21.10.2008. 00:30 ] @
Ovako stoje stvari;ako tamo imas motor od 11.Kw 1400 o/min,na kome dobijas redukovan odnos na tih 260 obrtaja,budes li ga zamenio motorom od 2800 o/min i napravio mu reduktorom isti izlazni odnos na 260 obrtaja istu snagu ces dobiti sa upola slabijim motorom tj 5.5Kw.
[ palomas @ 21.10.2008. 09:57 ] @
uncut, dobro si napisao u naslovu ove teme - reduktor ili ne znam? Točan odgovor dobrio si odmah u sljedećem postu - snaga nijednog stroja ne može se povečavati nikakvom redukcijom - izmjenom prijenosnog omjera.

Promjenom omjera prijenosa postiže se samo veči ili manji okretni moment, ali snaga se time uopće ne mijenja. Ona je određena pogonskim motorom, i piše ti na pločici motora. Stvarno utrošena snaga ovisi o opterečenju kojeg stvara pogonjeni stroj, ako njega preopteretiš, motor će stati ukoliko nema dovoljno snage.

Najbolji primjer su ti osobna vozila, ona imaju deklariranu samo jednu snagu (na pr. 75 KS), a pri tome imaju 5 stupnjeva prijenosa. U prvoj brzini razvijaju največi okretni moment, u petoj najmanji, a snaga se nije promijenila, ona ovisi o tome koliko se pritisnula papučica gasa.

[ uncut @ 21.10.2008. 13:28 ] @
E, a sta je meni potrebno ako promenim motor, ista snaga ili isti obrtni moment sa postojecim?
Mislim da imam isti ucinak masine.
[ uncut @ 31.10.2008. 13:18 ] @
Hoce li mi neko odgovoriti?
[ risp73 @ 01.11.2008. 08:16 ] @
stormman je sve rekao: Ubacivanjem reduktora ne može se povećati snaga nego obrtni moment. Snaga na izlazu će se smanjiti zbog gubitaka koji se javljaju u reduktoru, a obrtni moment se množi sa prenosnim odnosom i dobije se obrtni moment na izlazu.

Ako hoćeš da računaš:

ObrtniMoment [Nm] = 9549 * Snaga [kW] / BrojObrtaja [1/min]
[ uncut @ 02.11.2008. 18:05 ] @
Znaci, manji broj obrtaja veci obrtni moment, ako je obrtni moment ono sto mi treba, a snagu gubim na reduktoru, a ako imam umesto 11kw i 1400 obrtaja neki od 2800 obrtaja onda moze i 5.5 kw,(dobro je bar nije konfuzno).
Da li uopste neko moze da mi kaze neko resenje a da ono ima bar malo smisla u praksi, hvala.
Ne kazem ja da vi ne znate, samo, treba mi nesto konkretnije.
[ risp73 @ 02.11.2008. 21:40 ] @
Nisi rekao da li je u pitanju mlin poznatog proizvođača ili nečija "budževina".
Ako je mlin projektovao neko ko zna to da radi onda budi siguran da će te prepravka koštati više od onog što ćeš (eventualno) uštedjeti. Moraš da imaš u vidu da projektant kod izbora motora u prvom redu vodi računa o onome što motor treba da radi i da po pravilu bira motor najmanje snage koji zadovoljava postavljene uslove.
Kad bi se tako lako postizale uštede zar misliš da se proizvođači automobila ne bi dosjetili pa dodali još jedan reduktor a motor od 100 kW zamijenili motorom od 50 kW?
A čini mi se i da ti je neko već rekao da elektromotor određene snage ne vuče stalno istu struju, struja zavisi od optetećenja.

[ uncut @ 04.11.2008. 22:08 ] @
risp73

Mislim,... Balkan je poznat po masinama renomiranih proizvodjaca, pogotovo mlinova .... pusti me toga.
Nego, sto se tice tih "renomiranih" proizvodjaca automobila, sta me lozis, hoces da kazes da jedna nemacka kompanija koja proizvodi automobile stalno menja limariju, sasiju, skazaljkicu na obrtomeru ili ne znam ni ja sta vec, a sve vreme koristi isti motor i menjac, jer je jednom neko "proracunao" da to radi i sad sto bi to menjali.
Druze, jedan od nas je u velikoj zabludi, eto nek to budem ja.
[ risp73 @ 04.11.2008. 22:52 ] @
U pravu si!
[ glackop @ 05.11.2008. 00:14 ] @
Ja ne znam kakve sad ima veze benzinski ili dizel motor sa elektro motorom???Ni priblizne,prvenstveno zbog toga sto je iskoristenje energije dva puta vece kod elektricnog u odnosu na bilo koji Oto motor.Drugo: Kad se kaze auto razvija mah.snagu od 100kw pri recimo 4700.o/min ta snaga je merena na tockove a ne na motoru tako da ugradnjom jos jednog reduktora 2 prema 1 bi se dobila skoro dupla snaga na tockove ali bi se i brzina isto za toliko umanjila,tako da se time nista ne postize postoji tu jos i mali procenak gubitka snage u reduktoru zbog trenja ali je on toliko mali da nije vredan pomena.Tako da je zakljucak sto se vise bude usporavao el.motor sa reduktorima brzina opada ali se snaga povecava.
[ Odin D. @ 05.11.2008. 01:05 ] @
Malo teoretske fizike moze pomoci da se okanemo prakticnih budalastina:

Taj mlin vrsi neki posao. Da bi taj posao uradio on mora da ulozi odredjeni RAD.
Rad, pored ostalih nacina, moze i da se izrazi kao proizvod SNAGE i VREMENA, tj. "snaga koja je djelovala u toku nekog vremenskog intervala".
Elektromotor uzima iz mreze onoliko snage koliko mu treba da bi se okretao nominalnom (ili priblizno nominalnom brzinom), a to zavisi koliko je opterecen tim poslom. Ako je opterecenje vece on ce uzimati vise struje, a kad opterecenje predje neku granicu nece moci da se vrti nominalnom brzinom, pocece da usporava i da se grije. Velicina motora u nekoj masini se bira da bude tolika da je motor ipak dovoljno jak da u svim normalnim uslovima koji se mogu pojaviti u toku rada ima dovoljno snage da prati svoji nominalnu brzinu, tj. da ne usporava i da se ne grije zbog toga.

Kad je opterecenje manje nego sto je nominalna snaga motora on trosi taman toliko struje koliko mu treba da savlada to opterecenje.
Znaci, motor od 11KW ne trosi stalno 11KW nego onoliko koliko mu treba da odrzava tu svoju brzinu.

Ti mozes uzeti duplo slabiji motor sa duplo vecim brojem obrtaja i duplom redukcijom u odnosu na postojeci, ili kakvu god hoces kombinaciju, i tako mjenjati obrtni momenat itd. Medjutim, ono sto unosi zabunu je sto neki misle da je snaga ustvari "snaga" kojom osovina motora "vuce" u neku stranu. Nije tacno, to je sila, ili obrtni momenat. Snaga je sposobnost da se odredjena kolicina rada obavi u nekom vremenu.

Dakle, uzmi kakav god hoces motor i nista neces dobiti u pogledu potrosnje struje. Ako tvoj sadasnji motor nikad ne prelazi potrosnju od 5KW (to treba da izmjeris) onda mozes da stavis i motor od 6KW i odgovarajuci reduktor da bi tamo dobio 260 obrtaja.
Ako ti potrosnja ponekad prelazi 5-6 KW onda takav motor moze da ti crkne.

Jedini nacin da manji motor u takvom slucaju ne crkava je da se smanji broj obrtaja npr. na 130, ali tada ce ti trebati duplo vise vremena da se obavi isti rad. Znaci, smanji snagu na pola i povecaces vreme na pola, tako da ti je isto trosio ti 11KW sat vremena ili 5.5KW dva sata.

Dakle, da bi dobio konkretan odgovor na svoje pitanje treba da utvrdis kolika ti je potrosnja te masine u svim radnim uslovima, i tek onda mozemo da znamo da li je taj motor predimenzioniran ili nije. Ako ti potrosnja nikad ne prelazi neku Pmax, onda mozes da stavis motor snage recimo 1.2 x Pmax.
Ovo je savjet u slucaju da ti je sadasnji motor neispravan pa hoces da ga zamjenis necim, ali ako radi, nema potrebe da ga mjenjas jer nista ne dobijas.
[ uncut @ 05.11.2008. 21:11 ] @
risp73
Znam, Ja sam uvek u pravu!

Odin D.
Konacno!
Postovacu podatke o potrosnji sto pre, pa se pisemo.
Inace, hvala na izdasnom postu.