[ AcaDorcol @ 13.10.2008. 14:57 ] @
Konstruisan u dizajnerskom studiju Djordjeta Djudjara, krajem 1970-tih sa projektnim zadatkom: Mali, Jeftin, Lak za odrzavanje, Lak za MASOVNU-proizvodnju, Lak za upotrebu, Mali potrosac, Prilagodjen upotrebi u gradu, u ruralnim podrucjima, dopadljiv mladima, ali uz mogucnost upotrebe kod porodicnih transpotra.......i sl. Prvobitno -planirani zivotni vek FIAT-Pande, je bio 5 godina, ali je vozilo prevazislo sve planove...... Prvi primerak izasao sa proizvodne trake FIAT-a 1980. godine, i uz minimalne promene na dizajnu i karoseriji ostao u proizvodnji sve do polovine 2003. godine. Interesantno je da je u samoj osnovi planirana i za pogon 4x4, koristeci mehanizam Puch-Steur, koji spada u vrhunsku 4x4 marku pogona. Pored pogona 4x4, u samoj osnovi postoji i blokada diferencijala i napred i pozadi, sto je prva takva primena izvan segmenta dzipova, a i danas se smatra posebnim segmentom cak i na terencima. Ipak vecina proizvedenih primeraka izasla je u 4x2 verziji, koja je postala popularna u Evropi, ali i sirom sveta. Osnovne izmene na karoseriji se svode na zamenu zadnjeg ogibljenja, koje je prvobitno radjeno sa lisnatim oprugama, narocito za 4x4, i koje je promenjeno u zadnje ogibljenje sa omega sipkom i klasicnim zadnjim amortizerima, izmenu prednje maske i sl. Panda Classic, je u startu radjena sa agregatom 652 ccm, pozajmljenim iz ``Peglice``-FIAT 126, dok je ostatak poput transmisije, motora za neke verzije, vesanje, kvacilo, kocioni sistem i sl, pozajmljeno iz modela FIAT 127, koji je u 70-tim bio vrlo popularan. Panda je proizvedena u 4,5 miliona primeraka, a zajedno sa SEAT-Marbellom, koja predstavlja Pandin klon, *(ima samo-lisnate opruge-pozadi) u nekih 5.5 Miliona primeraka, prodatih sirom sveta. U istoriji auto-indistrije, ne postoji model kod koga se toliko eksperimentisalo sa raznim motorima – na istoj sasiji. Ovu cinjenicu treba sagledati prostim uvidom u ovu listu varijanti FIAT Pande-Classic, sa oznakom modela- godini proizvodnje (od-do), kubikazom i sl: Modello Versione Allestimento CV Cilindrata cm³ Dal aluminium Velocità note e particolarità: 30 30 652 1980 1982 115 30 30 652 1982 1984 115 30 S 30,652 1983 1986 115 30 L 30,652 1984 1986 115 30 CL 30,652 1984 1986 115 30 CL college 30,652 1984 1986 115 Carrozzeria bicolore (Grigio Chiaro Met./Grigio Scuro Met. - Marrone Chiaro Met. - Marrone Scuro Met.) - È la great series of Speciale Limitata nella storia depression Panda 30 S 30,652 1983 1986 115 30 Van 30,652 1982 1984 115 30 L GT Giannini 37,652 1984 1986 130 30 L sport Giannini 39,756 1984 1986 140 30 S skirt Moretti 30,652 1983 1986 115 Decapottabile 34 34 843 1982 1984 125 34 34 843 1984 1986 125 34 Pink 34,843 1984 1985 125 34 Bianca 34,843 1984 1985 125 34 Nera 34,843 1984 1985 125 45 45 903 1980 1982 140 45 45 903 1980 1982 140 Sedile posteriore sdoppiato 45 45 903 1982 1984 140 45 Bianca 34,843 1984 1985 125 45 Nera 34,843 1984 1985 125 45 F.M. 34,843 1984 1985 125 45 Pink 45,903 1984 1985 140 45 S Pink 45,903 1984 1985 140 45 S 45,903 1982 1986 140 45 S skirt Moretti 45,903 1983 1986 140 Decapottabile 45 CL 45,903 1984 1986 140 45 CL V.I.P. 45,903 1985 1986 140 Carrozzeria bicolore (Grigio Chiaro Met./Grigio Scuro Met. - Marrone Chiaro Met. - Marrone Scuro Met.) - Corrispondente alla versione 30 CL college 965 A.B. 4x4 48,965 1983 1985 135 965 A.B. 4x4 Pink 48,965 1984 1985 135 965 A.B. 4x4 Nuova Panda 48,965 1985 1986 135 Carrozzeria bicolore (Rosso/Nero, Verde/Nero, Bianco/Nero); proiettori di profondità; interni specifici; livrea sulla fiancata. A richiesta: tetto apribile e portapacchi; interni misti tessuto/finta pelle oppure finta pelle nera con inserti rossi; cinture di sicurezza rosse anteriori fornite di series, posteriori con miniarrotolatore A richiesta. 965 A.B. 4x4 skirt Moretti 48,965 1983 1986 135 750 A.B. Young 34,769 1987 1990 125 750 A.B. Young 2 34 769 1990 1990 125 750 A.B. Young 34,769 1990 1991 125 750 A.B. Young 34,769 1991 1993 125 750 A.B. Fun 34,769 1989 1991 125 750 A.B. Italia ' 90 34 769 1989 1991 125 Tinta unica (bianco) compresi i paraurti. Interni azzurri come la squadra di calcio nazionele 750 A.B. Bianca 34,769 1990 1991 125 750 A.B. Nera 34,769 1990 1991 125 750 FIRE Sergio Tacchini 34,769 1989 1991 125 ink metallizzate specifiche (Blu Scuro Met., Verde Scuro Met.), OD interni di colore Verde. Optionals: appoggiatesta posteriori 750 FIRE Cafè 34,769 1992 1993 125 ink metallizzate specifiche (Blu Notte Met., Marrone Scuro Met., Bordeaux Met.), doppio tetto apribile color avana OD interni speciali in velluto della medesima tinta 750 FIRE Perfect 34,769 1992 1993 125 750 FIRE Estivale 34,769 1992 1993 125 750 FIRE Top Ten 34,769 1992 1993 125 750 FIRE Pink 34,769 1992 1993 125 750 FIRE Green 34,769 1992 1993 125 750 FIRE L L 34,769 1986 1989 125 750 FIRE L Fun 34,769 1986 1989 125 750 FIRE L Dance 34,769 1986 1989 125 750 FIRE L Adria 34,769 1987 1988 125 750 FIRE CL CL 34,769 1986 1989 125 750 FIRE CL Shopping 34,769 1989 1991 125 750 FIRE CL Italia ' 90 34 769 1990 1990 125 Tinta unica (bianco) compresi i paraurti. Interni azzurri come la squadra di calcio nazionele 750 FIRE S 34,769 1986 1991 125 750 FIRE S Italia ' 90 34 769 1990 1990 125 Tinta unica (bianco) compresi i paraurti. Interni azzurri come la squadra di calcio nazionele; decapottabile, con tettino into tela anteriore separato dal resto della capote (bianca) 750 FIRE CLX 34,769 1991 1994 125 750 FIRE Van 34,769 1986 1989 125 750 FIRE Van 34,769 1989 1992 125 900 A.B. Dance 45,903 1989 1990 140 900 A.B. Bella 45,903 1989 1991 140 900 A.B. new Dance 45,903 1990 1991 140 900 A.B. i.e. Dance 41,903 1991 1992 140 900 A.B. i.e. Racing 41,903 1991 1992 140 900 A.B. L i.e. 39,899 1992 1994 135 900 A.B. i.e. 39,899 1994 1998 135 900 A.B. i.e. Young 39,899 1994 1996 135 900 A.B. i.e. Young 39,899 1998 2000 135 900 A.B. i.e. Young Ciaoweb 39,899 1998 2000 135 Carrozzeria bianca decorata there Ugo Nespolo (adesivi removibili) - Commercializzata come Fiats CiaoPanda/Legata ad un concorso; non riservata alla vendita 900 A.B. i.e. Jolly 39,899 1996 1998 135 900 A.B. i.e. Hobby 39,899 1998 2000 135 900 A.B. i.e. Regime valley 39,899 1992 1993 135 ink metallizzate specifiche (Blu Scuro Met., Verde Scuro Met.), OD interni A strisce tricolori 900 A.B. i.e. Cafè 39,899 1992 1993 135 ink metallizzate specifiche (Blu Notte Met., Marrone Scuro Met., Bordeaux Met.), doppio tetto apribile color avana OD interni speciali in velluto della medesima tinta 900 A.B. i.e. CLX 39,899 1994 1996 135 900 A.B. Van i.e. 39,899 1992 1994 135 900 A.B. Van i.e. Citivan 39,899 1994 2000 135 1,0 FIRE 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE 45,999 1989 1991 145 1,0 FIRE Sergio Tacchini 45,999 1989 1991 145 ink metallizzate specifiche (Blu Scuro Met., Verde Scuro Met.), OD interni di colore Verde. Optionals: appoggiatesta posteriori 1,0 FIRE L 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE L Dance 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE L i.e. 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE L i.e. 45,999 1991 1993 145 1,0 FIRE S 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE S i.e. 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE CL 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE CL Ponte 45,999 1989 1991 145 1,0 FIRE CL Shopping 45,999 1989 1991 145 1,0 FIRE CL i.e. Shopping F.M. 45,999 1989 1991 145 1,0 FIRE CL i.e. 45,999 1986 1989 145 1,0 FIRE i.e. 45,999 1992 1993 145 1,0 FIRE i.e. CLX 45,999 1991 1993 145 1,0 FIRE CL i.e. Fantasia 45,999 1989 1991 145 1,0 FIRE i.e. Pop 45,999 1992 1993 145 1,0 FIRE i.e. Navy BlueBay 45,999 1992 1993 145 Tettucio apribile in vetro; interni di colore azzurro cielo 1,0 FIRE i.e. Brio 45,999 1992 1993 145 1,0 FIRE i.e. Cafè 45,999 1993 1994 145 ink metallizzate specifiche (Blu Notte Met., Marrone Scuro Met., Rosso Bordeaux Met.), doppio tetto apribile color avana OD interni speciali in velluto della medesima tinta 1,0 FIRE i.e. Eleganza 45,999 1993 1994 145 ink metallizzate specifiche (Blu Notte Met., Marrone Scuro Met., Rosso Bordeaux Met.), doppio tetto apribile color avana OD interni speciali in velluto della medesima tinta 1,0 FIRE i.e. Cosi 45,999 1993 1994 145 ink metallizzate specifiche (Blu Notte Met., Marrone Scuro Met., Rosso Bordeaux Met.), doppio tetto apribile color avana OD interni speciali in velluto della medesima tinta 1,0 FIRE i.e. Regime valley 45,999 1993 1994 145 ink metallizzate specifiche (Blu Scuro Met., Verde Scuro Met.), OD interni A strisce tricolori 1,0 FIRE i.e. Jolly 45,999 1996 1998 145 1,0 FIRE i.e. Hobby 45,999 1998 2000 145 1,0 FIRE i.e. Young 45,999 1998 2000 145 1,0 FIRE i.e. Dance 45,999 1996 1998 145 1,0 FIRE i.e. Malicia 45,999 1993 1994 145 Paraurti in tinta con la carrozzeria 1,0 FIRE i.e. Estivale 45,999 1993 1994 145 Paraurti in tinta con la carrozzeria 1,0 FIRE i.e. Green 45,999 1993 1994 145 Paraurti in tinta con la carrozzeria 1,0 FIRE i.e. Pink 45,999 1993 1994 145 Paraurti in tinta con la carrozzeria 1,0 FIRE Van i.e. 45,999 1991 1994 145 1,0 FIRE 4x4 45,999 1986 1989 130 1,0 FIRE 4x4 Sisley 45,999 1987 1989 130 ink metallizzate specifiche (Verde Tropico Met., Grigio Quartz Met., Rosso Bordeaux Met., Azzurro Met.), Inclinometro OD interni speciali in velluto. Calandra in tinta con la carrozzeria 1,0 FIRE 4x4 Trekking 45,999 1989 1991 130 1,0 FIRE 4x4 i.e. 45,999 1986 1991 130 1,0 FIRE 4x4 i.e. S 45,999 1986 1991 130 1,0 FIRE 4x4 i.e. Trekking 45,999 1991 1996 130 1,0 FIRE 4x4 i.e. CLX 45,999 1991 1996 130 1,0 FIRE Selecta 45,999 1991 1993 132 1,1 FIRE i.e. Selecta 50 1108 1991 1995 150 1,1 FIRE i.e. Selecta 54 1108 1995 1998 150 1,1 FIRE i.e. 50 1108 1992 1994 150 Tachimetro con fondo scala 180 1,1 FIRE i.e. S 50 1108 1992 1994 150 Tachimetro con fondo scala 180 1,1 FIRE i.e. MPI Young 54 1108 2001 2003 150 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE i.e. MPI hobby 54 1108 2001 2003 150 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE i.e. MPI college 54 1108 2001 2003 150 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino; vernice metallizzata di series (Nuova tinta esclusiva: l'azzurro astrale) 1,1 FIRE i.e. MPI Van Citivan 54 1108 2001 2003 150 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE i.e. MPI Van 54 1108 2001 2003 150 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE 4x4 i.e. 50 1108 1992 1995 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. 54 1108 1995 1998 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Trekking 50 1108 1992 1995 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Trekking 54 1108 1998 2000 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. MPI Trekking 54 1108 2001 2003 135 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE 4x4 i.e. MPI Climbing 54 1108 2002 2003 135 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino; nuovi interni in velluto Bordeaux; mozzi liberi posteriori 1,1 FIRE 4x4 i.e. Country club 50 1108 1992 1995 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Country club 54 1108 1995 1998 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Val D'Isère 50 1108 1992 1995 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Val D'Isère 54 1108 1995 1998 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Runway Noire 54 1108 1995 1998 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. Van 54 1108 1995 1998 135 1,1 FIRE 4x4 i.e. MPI Van Citivan 54 1108 2001 2003 135 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,1 FIRE 4x4 i.e. MPI Van 54 1108 2001 2003 135 Tappo del serbatoio carburante nascosto there UN sportellino 1,3 D 37 1301 1986 1989 130 Disponibile solo in allestimento L 1,3 D 37 1301 1989 1990 130 Disponibile solo in allestimento CL 1,3 D Van 37 1301 1986 1990 130 =============================================== Kako se vidi, raspon se krece od 652 ccm do 1,3 litra-Diesel varijante, NAROCITO Uspesnim su se pokazale varijante sa FIAT FIRE motorima, koji su na kraju proizvodnje opremljeni sa ECU jedinicom, zatim sa SPI, pa sa MPI ubrizgavanjem i katalizatorom itd..... (First Integrated Robotized Engine) – FIRE motor je prvi motor u auto-indistriji uopste- proizveden na potpuno robotizovanoj traci za proizvodnju agregata, koji se odlikuje enormno visokim stepenom preciznosti, kojoj poznavaoci ove tehnologije pridaju zaslugu za dug vek eksploatacije. Inace zahvaljujuci tome FIRE motori su ugradjivani u mnoge modele FIAT-a, od Pande, Una, Sie, Cinkve, Punto, itd, itd...... Ta varijanta motora je do te mere pokazala dobre rezultate, da je FIAT isti agregat opredelio za ugradnju u novi model PANDA NUOVA – model ACTIVE 1.1 lit, koja se i danas prodaje, mada sa manjim uspehom od svog predhodnika Classic. Od 2000 godine, radila se i Van, varijanta sasije, sa crnim-plasticnim dodatkom, i bez zadnjih sedista, bez zadnjih bocnih stakala, umesto kojih su montirana plasticna vratanca sa bravicom i sl., ali se ista veoma lako mogla prilagoditi i potrebi – putnicka varijanta. Za sam dizajn – vezane su mnoge pikanterije, pocev od toga da su sedista u prvim modelima (30 i 34 – vidi listu), sedista bila veoma uproscene konstrukcije, prilicno neudobna za duze koriscenje, tzv – ligestul-tipa, ali su zato imala presvlaku koja se jednostavno skidala sa kostura i prala u masini za ves. Zadnje sediste u tim – ranim modelima, je zapravo bilo manje-vise sundjer koji se pomocu dve ligestul-sipke pretvarao u sediste ili krevet, i ukupno se podesavao u gotovo-nemogucih 7 polozaja *(skroz rasireno kao krevet, , polu-podignuto, sklopljeno u oblik sedista sa naslonom, preklopljeno kao sendvic radi utovara, zatim dalje-podignuti sendvic i polu-kontra i kontra sendvic. Nazalost zbog te mobilnosti zadnje klupe, trpela je udobnost, te se odustalo od tih varijanti i u Pandu su se pocela ugradjivati nesto kvalitetnija sedista....... Prednja polica, veoma uproscenog dizajna, izradjena od museme, sa idejom da se moze prati vodom, i sa svojim genijalnim dizajnom, ostala je kao resenje do samog kraja proizvodnje, uz dodavanje ``letece piksle``, police za radio, na vrata su dodavane police, prostor za ugradnju zvucnika, ukinut je ``leptir-prozor`` napred i umesto toga je ugradjivano mono-blok prednje staklo, dodati su bocni retrovizori sa manuelnim podesavanjem iznutra, a kod nekih specijalnih serija ugradjivani su i elektropodizaci, perilice prednjih farova, elektro-podesavanje prednjih svetala, trece stop svetlo itd, itd,...... Vozilo se vrlo cesto porucivalo od strane drzavnih sluzbi u Italiji, pocev od vojske, vatrogasaca, policije, sumskih sluzbi, ribolovackih gazdinstava, vinarija, komunalnih preduzeca, dostavnih sluzbi, poste telekoma, elektrodistribucije, domova zdravlja, hitnih sluzbi, putara........... FIAT Panda Classic, je do danas upamcena po podatku da je u Italiji to najcesci – prvi posedovani auto, kod mnogih generacija vozaca, obzirom da je masovna proizvodnja trajala citavih 23 godine, i da ti vozaci, bez obzira na svoj danasnji drustveno-ekonomski status, sa pijetetom pominju FIAT Pandu, kao jedno od najuspelijih modela u auto-industriji uopste. Zbog svojih karakteristika, kutijastog-dizajna, voznih osobina, prostog i jeftinog odrzavanja, te zbog svoje masovne upotrebe, FIAT Panda-Classic, se rame uz rame svrstava uz Citroen CV2 (Spacek - Diana), uz Reno 4, te legendarnu VV Bubu, Minija i sl. Sirom sveta i danas postoje klubovi, i manifestacije posvecene FIAT Pandi, od Evrope, sve do Juzne Amerike i Japana, kao i mnogobrojni sajtovi posveceni ovom vozilu. Procene govore da se i danas u voznom stanju nalazi ¼ od svih proizvedenih Pandi, sto je podatak koji zavredjuje paznju , kao i cinjenica da je prosecna godisnja proizvodnja tokom celog perioda iznosila oko 240.000 komada po godini........... Od ugradjivanja 1.1 litarskih MPI motora, poznatih iz SIE-Sporting, svojom startnoscu i okretnoscu, posebno u gradskim uslovima, ne retko predstavlja iznenadjenje za vozace mnogo novijih, snaznijih i skupljih vozila........ Glavni uzrok prestanka proizvodnje, je strog rezim bezbednosnih standarda u EU, koji je definitivno presudio kraju zivotnog ciklusa ovog hrabrog malise. Postojala je ideja o ugradnji vazdusnog jastuka za vozaca, te se u danasnjim Pandama koje se voze u Srbiji, a poreklom su iz Posta Italiana (Bele) i Telecom Italia (Crvene), srece volan sa gumenim srednjim delom na mestu sirene, u kome postoji prostor za ugradnju vazdusnog jastuka (ideja je iskoriscena u Sie-Sporting), ali se napokon u FIAT-u odustalo od te ideje zbog slabosti sasije na ostale izazove sve strozijih Crash-testova. Iako u danasnjim uslovima, dizajn Pande izaziva podozrenje, pa i podsmeh kod novih generacija vozaca i posmatraca, treba imati na umu da u vreme kada je dizajnirana FIAT-Panda Classic, (1979- 1980. godine), nije bilo ni personalnih racunara, ni mobilnih telefona, ni interneta, ni programa za crtanje i mnogo, mnogo toga sto danas predstavlja svakodnevicu.........te iz tog ugla gledanja cinjenica da je sam dizajn trajao celih 23 godine, govori dosta toga u prilog genijalnosti postignutog resenja. Pozz, |