|
[ Jagnjeca brigada @ 21.06.2009. 21:00 ] @
| Monopolisti nam uzmu trećinu plate
Ako do Temišvara odete autobusom, odande do raznih gradova Evrope možete leteti redovnim lou-kost linijama. Avionsku kartu do Venecije platićete 20, a do Rima i Barselone 50 evra. U odnosu na cene karata na „Jatovim“ linijama, to je ozbiljna ušteda – kaže Aleksandar Stevanović.
Zbog monopola „Jata“ i mnogi turistički aranžmani u Srbiji skuplji su nego u zemljama EU. Otuda je, a nakon afere sa čarter letovima do turskih letovališta, profesor Ekonomskog fakulteta Dana Popović postavila, kako kaže, „opasno pitanje“: „Da li bi možda bilo dobro da ’Jat’ propadne?“
Ima li časnog i poštenog sveta i rodoljuba koji žele doživotno da plaćaju kartu dva-tri puta skuplje nego bilo ko na svetu, pita se Dana Popović.
http://www.blic.rs/temadana.php?id=98191 |
[ Cartman @ 21.06.2009. 21:11 ] @
Nema rodoljublja kad te neka organizacija pljacka (koja uzgred nosi mrtvu drzavu u nazivu).
Cesto je jeftinije Parizanima za New York da putuju nego za Beograd.
Ako nisu sposobni da nude kvalitetnu i konkurentnu uslugu, zbogom.
[ srlexic @ 21.06.2009. 21:15 ] @
Svim nadležnim u državi jasno je da, ulaskom Srbije u EU, JAT Airways gotovo sigurno propada, jer nema nikakve šanse da se takmiči sa manjim, jeftinijim, organizaciono efikasnijim kompanijama. Bila su dva tendera, oba propala, nikome ne treba aviokompanija bez perspektive, jedino je Aeroflot pregovarao, ali čisto zbog ulaska na Balkan i prevoza Rusa na jug
[ Igor Gajic @ 21.06.2009. 21:30 ] @
Iliti jos jedna dilema, da rasprodamo i ostatak neefikasne,nekonkurentne,neprofitabilne drzavne fime i da ostanemo bez privrede ili da i dalje teramo gubitke i da se pravimo da nesto i imamo...
[ NicholasMetropolis @ 21.06.2009. 21:30 ] @
Mislim da je mnogo bolje rešenje da se umesto što "eksperti" toliko insistiraju na gašenju svega i svačega makar malo insistiraju na nekim alternativnim rešenjima tipa da se otpuste svi suvišni radnici i zatvore strana predstavništva i da se JAT pretvori u low-cost kompaniju. U suprotnom zemlju sa ogromnim spoljnotrgovinskim deficitiom samo zakopavamo još dublje.
Mislim da je to jedna od stvari koji zagovornici strategije "Ukinimo sve što možemo" previše olako previđaju. OK, slažem se da nefikasne i skupe domaće kompanije ne valjaju, ali ako ih zamenimo efikasnim i manje skupim stranim kompanijama i ovo malo novca što se napravi u ovoj zemlji ide napolje. Od čega ćemo onda da kupujemo usluge tih efikasnijih i malo manje skupih kompanije? Bilo bi lepo da su stvari tako jednostavne i da možemo da se ponašamo "tržišno", ali trenutno nemamo tu mogućnost
Inače me impresionira da svi ti "ekonomski eksperti" insistiraju isključivo na gašenju, a nikako na pronalaženju alternativnih rešenja koja neće biti pogubna po spoljnotrgovinski balans. Ako svemu tome dodamo populističke garniture na vlasti kojima se dugoročna ekonomska strategija svodi na kupovinu socijalnog mira onda nije ni čudo što imamo zemlju sa teškim slučajem otvorenog krvarenja novca napolje.
Apropo državnih monopola, misli o tome kao o dodatnom porezu, jer se iz njih namiču pare kojima se popunjavaju rupe u državnom budžetu, pošto, uzimajući u obzir stanje domaće privrede PDV od 18% ni blizu nije dovoljan da pokrije državne izdatke.
[ Miroslav Jeftić @ 21.06.2009. 21:55 ] @
Namiču se i rupe u partijskom budžetu, a često i budžetu drugih "uspešnih" javnih kompanija (npr. Železnica). Inače bi bilo jako lepo čuti koliko tačno JAT zaradi i gde tačno odu sve te pare, ali mrka kapa.
[ Igor Gajic @ 21.06.2009. 21:58 ] @
Citat:
Inače bi bilo jako lepo čuti koliko tačno JAT zaradi
Samo da ne bude kao sa NIS-om. Mi smo profitabilni milioni u plusu,ovo,ono Dodje nezavisna komisija,pregleda racune, i nadju stotine miliona minusa...
[ Miroslav Jeftić @ 21.06.2009. 22:11 ] @
Zato i kažem.
[ sasa022 @ 22.06.2009. 06:37 ] @
Treba oterati LOPOVE i RASPIKUCE sa celnih pozicija i dovesti sposobne ljude.
[ nerodimac @ 22.06.2009. 07:43 ] @
Te "javne, drzavne" treba sve privatizovati i UKINUTI im monopol (prodati na tenderu, ili ako bas niko nije zainteresovan - pokloniti uz uslove, naravno, kao bivsi Sartid recimo). To je nesto sto bi bilo normalno, a sad...
[ Goran Rakić @ 22.06.2009. 07:52 ] @
Koliko parižana putuje za New York, a koliko za Beograd? Koliko puta ste putovali u polu praznom Jatovom avionu? Koliko ljudi putuje na shared code letovima i sa drugim kompanijama iz i za Beograd, koliko su tu prazni avioni, kolika je tu cena karata? Isto? Upoređivati cene leta u Pariz i u Beograd nema nikakvog smisla. Teza o tri puta skupljim kartama takođe nema smisla, evo http://www.opodo.com pa sami razgledajte.
Drugo, ukidanjem domaćeg avioprevoznika, mislite li da će biti letova za Kopenhagen, Stokholm, Amsterdarm, Dizeldorf,... ili će letovi biti do haba drugih avioprevoznika sa presedanjem na njihove letove do drugih destinacija? Da li će ikome biti ekonomski isplativo da ima ovaj broj letova iz Beograda uzimajući u obzir broj putnika?
Restruktuiranje, profesionalizacija menadžmenta, depolitizacija,... gašenje je mnogo skupo rešenje. Takođe što pre sprovesti EU Open Sky dogovor.
[ Cartman @ 22.06.2009. 08:27 ] @
Normalno da su polu prazni jatovi avioni kada su enormne cene karata!
Imas li predstavu koliko prepunih autobusa polazi iz Pariza za Srbiju svake nedelje, posebno kad je sezona?
[ sonus70 @ 22.06.2009. 09:37 ] @
Dva puta sam letovao u Egiptu u zadnje dve godine.
1. put specijalna ponuda last minute 10 dana hotel 3 zvezdice :
10 polupansiona 150 evra
avio prevoz 265 evra
aerodr.taksa 70 evra
2. put redovna cena aranžmana 14 dana 3 zvezdice
14 polupansiona 199 evra
avioprevoz 265 evra
aerodr. taksa 120 evra (uveli antiterorističke mere prošle godine na Nikoli Tesli pa to kao toliko košta)
A moj prijatelj iz Danske u istim terminima je letovao za oko 100 evra manje ukupno u boljim hotelima (5*) u istoj toj Hurgadi
[ Ivan Dimkovic @ 22.06.2009. 11:20 ] @
JAT bi mogao sasvim da bude konkurentan - plate radnika JAT-a su manje od plata njihovih zapadnih kolega, odrzavanje aviona u Beogradu je JAT-u sigurno jeftinije nego mnogim drugim kompanijama po EU itd...
Trebalo bi zatvoriti sve strane kancelarije JAT-a i fokusirati se na online prodaju kao i prodaju preko trecih lica (turistickih agencija)
Takodje, otpustiti sve viskove zaposlenih koji tamo rade samo da bi docekali penziju.
I, posle toga - JAT bi mogao sasvim OK da posluje, posto svakako imaju OK slotove na stranim aerodromima kao i dobru bazu u Beogradu.
--
Problem je sto se to NECE desiti, jer je srpska vlast (bilo koja) apsolutno nesposobna za tako nesto. Srpski politicari kao i citav sloj ljudi po firmama kao sto su JAT su metastazirani kancer koji ce koristiti ono sto moze do smrti te firme ili bankrota drzave, sta god prvo da se desi. Tako da je potpuno nerealno ocekivati da ce JAT bilo sta uraditi osim ako ga ne kupi neko.
Mada je i to pitanje, posto ocigledno predstavljaju dobru socijalnu instituciju za sav rodbinski i partijski kadar - tesko da ce tako nesto lako prodati.
Inace, malo je suludo porediti cene JAT-ovih karata sa carter letovima, low-cost firmama ili sa izuzetno visoko frekventnim letovima sa 100% popunjenosti. Letovi redovnih "obicnim" avio kompanija (BA, Air France i sl...) prema mestima kao sto su Beograd gde je popunjenost nestabilna su obicno sasvim uporediva sa JAT-ovim cenama +/- 10-tak%.
To pricam iz iskustva 2004-2006 kada sam za Beograd leteo 3-4 puta mesecno iz Berlina. Jedini jeftiniji letovi su bili NEKAD preko Ciriha ili Beca, sto je sasvim normalno jer su letovi sa jednim zaustavljanjem obicno uvek jeftiniji od direktnih letova, samo sto vam onda umesto 3 sata ukupnog prevoza treba 5 ili 6... direktni letovi su uvek bili u opsegu 170-250 EUR, zavisnosti od popunjenosti ili termina.
U proteklih godinu dana sam nekoliko puta leteo za Beograd iz Stutgarta, i gotovo uvek je JAT bio uporediv sa Germanwings-om - nekada je GM jeftiniji ali jako retko i to samo ako kupite kartu pola godine u napred, sto zaista sebi ne mogu da priustim - nemam bas takvu mogucnost planiranja. Za sve obicne redovne letove, JAT mi je daleko povoljniji jer nema nikakve tajne dodatne troskove kao Germanwings - GM je na pocetku "jeftiniji", ali kad se doda sve sto naplacuju cesto JAT izadje daleko bolja opcija.
[ Jagnjeca brigada @ 22.06.2009. 12:17 ] @
Sećam se jedne kvazi definicije o komunizmu: svako radi "koliko može,a uzima koliko mu treba".
Najveću platu u javnim preduzećima ima generalni direktor Jat ervejza, čija je neto plata u februaru bila 379.161 dinar, navedeno je u izveštaju koji je u ponedeljak objavljen na internet sajtu Vlade Srbije www.srbija.gov.rs Beta
http://www.e-novine.com/sr/ekonomija/clanak.php?id=24737
[ superbaka @ 22.06.2009. 14:05 ] @
slazem se sa Ivanom, samo jos da dodam da u ovakvoj situaciji moze doci samo do dodatnog otvaranja poslovnica i cega jos vec kako bi se zaposlili oni koji treba da se zaposle... ne vredi nista ni da se proda, a cekace se do poslednjeg dana jer je to jos jedna krava muzara... i ako posluje sa gubitkom, opet tu ima raznih povlastica za politicare i njihove rodjake, prijatelje, koga sve vec ne... samo vise jakih inostranih firmi koje se bave istim poslom (mozda) mogu da obore cene...
[ Ivan Dimkovic @ 22.06.2009. 14:26 ] @
Pa zapravo, JAT-ov gubitak je u stvari racun koji placa drzava na konto plata rodjaka, rodjacica, partijskih direktora i "zasluznih" zaposlenih koji su poslati u inostranstvo u belosvetske poslovnice JAT-a.
De-facto je to produzetak budzeta :-)
Citat:
Najveću platu u javnim preduzećima ima generalni direktor Jat ervejza, čija je neto plata u februaru bila 379.161 dinar, navedeno je u izveštaju koji je u ponedeljak objavljen na internet sajtu Vlade Srbije www.srbija.gov.rs Beta
Neto plata od 4 hiljade EUR nije razlog za bunu, stavise poprilicno je mala za takvu poziciju - problem je sto doticna osoba:
a) Predstavlja partijski kadar
b) Nema relevantne kvalifikcije za ovakav posao - lepo je to sto je doticna osoba saobracajni inzenjer, ali za ovakvu poziciju je neophodna osoba sa vise-decenijskim menadzerskim iskustvom u avio saobracaju. Kada je firma u krizi, a JAT je konstantno u krizi godinama, zaposli se najbolji moguci CEO koga je moguce naci na trzistu i daju mu se odresene ruke - u slucaju JAT-a je to nemoguce, jer JAT nije privatna firma i nije tu da zadovoljava interese akcionara, vec da bude dodatni partijski socijalni program.
c) Zbog a) svakako nije u stanju da pravi nikakve ostre rezove koji bi bili za korist firme, vec radi iskljucivo u korist partije koja mu je poslodavac
[ NicholasMetropolis @ 22.06.2009. 15:11 ] @
Slažem se sa prethodnim postom i da dodam samo nešto po pitanju low-cost avio-kompanija: One jesu odlična alternativa na nekim linijama, ali one lete samo na onim linijama na kojima mogu da imaju skoro potpuno punu kabinu. Jednom rečju, ako bismo prepustili saobraćaj samo njima iz BGa bi moglo da se leti samo na 10ak (i broj 10 je pod znakom pitanja) destinacija u Evropi.
[ Jagnjeca brigada @ 22.06.2009. 17:47 ] @
Citat: Ivan Dimkovic:
Neto plata od 4 hiljade EUR nije razlog za bunu, stavise poprilicno je mala za takvu poziciju - problem je sto doticna osoba:
4 hiljade nije puno za direkora firme koja posluje u plusu, ali JAT je gubitas. Kada JAT bude konurentan i omoguci mi cenu karte kao u okruzenju onda ce me biti bas briga koliku platu ima. Sto mi za tu platu nije obezbedio konkurentnu kartu tj. zasto gubitaskoj firmi da placam cenu karte 3 puta vecu?
Inace direktor Jata je Srđana Radovanovića (50) advokata iz Beograda i člana Demokratske stranke, doskorašnji član Uprave kompanije „Grand kafa-Soko Štark”. Radovanović je karijeru počeo 1983. kao inspektor za imovinske delikte u Gradskom SUP-u, a ocenjeno je da će mu bogato iskustvo iz privrede i korporativnog prava, omogućiti da rešava sadašnje probleme u nacionalnoj aviokompaniji.
[ Beltrammi @ 22.06.2009. 20:29 ] @
Ivane, zajebi vise Nemacku. Vrati se u Srbiju i kandiduj se pa da te izglasamo !
.na dan pobede ako me se setis - setis, ako ne, nikom nista...
[ Jagnjeca brigada @ 12.07.2009. 21:36 ] @
DIREKTOR SRĐAN RADOVANOVIĆ TVRDI DA JE „JAT“ 80 MILIONA EVRA U MINUSU
Očerupani avioni
Poslovni gubici „Jata“ su prošle godine iznosili 29 miliona evra. Kada se tome dodaju finansijski gubici, dolazi se do fantastičnog minusa od 80 miliona evra. Od 16 aviona, pet „leži“, a dva su „kanibalizovana“, odnosno očerupana radi delova i popravki i neizvesno je kada će poleteti. Ipak, najvažnije je da su avioni koji su u upotrebi na najvišem mogućem bezbednosnom nivou, kaže za „Blic nedelje“ Srđan Radovanović, generalni direktor „Jat ervejza“.
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=101310
[ a1200 @ 12.07.2009. 22:34 ] @
Bitno je da se isplacuju bonusi i otpremnine... za 'expertsko' vodjenje kompanije.
[ Ivan Dimkovic @ 12.07.2009. 22:44 ] @
Citat:
Kakav ćete stav zauzeti prema korišćenju aerodroma u Nišu za međunarodni saobraćaj?
Hhaahhaahhahahahahaahhahahaha
Kako sam se nasmejao - cova, stranacka marioneta - koju Vlada Srbije tj. njegova "Partija" (posto se resori dele po partijama, kao plen) moze da ga opozove kada god hoce...
Tako da nema sta on i njegova firma da se "postavljaju" - vec ce biti onako kako mu kazu u centrali stranke, dok toj stranci pripada JAT, a onda ce preci nekoj drugoj, postavice drugog istog glavonju - klona, koji ce pricati isto i raditi isto.
Neko je odavno sracunao da se Nis ne isplati, zato i sporo ide ratifikacija potpisanog sporazuma koji bi demonopolizovao srpski vazdusni prostor - jerbo je JAT i dalje dovoljno dobar kao socijalni servis.
[ žutokljunac @ 12.07.2009. 22:58 ] @
Pošto su obećali svakome one akcije u vrednosti od 1000€, a to su akcije 4 preduzeća, između ostalih JAT-a i NIS-a, oba su u minusu stotine i stotine miliona €, mislim da ćemo na kraju mi morati da platimo državi po 1000€.
[ hemarikon @ 13.07.2009. 10:28 ] @
Šta god da kažem ponovio bih se. Zato bolje da ćutim.
[ Jagnjeca brigada @ 30.07.2009. 22:28 ] @
Jos jedna zanimljivost:
Takse pola karte
POLOVINA novca koju putnici izdvajaju da bi se avionima prevezli do željenih destinacija odlazi na takse koje ubiraju aviokompanije i aerodromi. Većina građana te izdatke vezuje samo za takozvane aerodromske takse, ne znajući da je najveća stavka u tim pratećim troškovima zapravo naknada za gorivo, koju naplaćuju aviokompanije usled promenljive cene kerozina.
Primera radi, najjeftinija povratna karta na liniji „Jat ervejza“ Beograd - Beč košta 217,5 evra odnosno 20.299 dinara. Od toga aviokompaniji ide 16.144 dinara ili 173 evra, beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“ 1.960 dinara ili 21 evro, a vazdušnoj luci u Beču 2.195 dinara odnosno 23,5 evra.
Sama cena avioprevoza na ovoj liniji staje 9.239 dinara odnosno 99 evra. Uz to, čak 64 evra ili 5.972 dinara je taksa za gorivo i osiguranje tokom leta. Aviokompanija ubira prihod i od takse za uslugu izdavanja karte što je još oko deset evra ili 933 dinara. U kasu aerodroma u Beogradu na ime putničkog servisa ide 1.540 dinara odnosno 16,5 evra, a na ime naknade za bezbednost još 4,5 evra, ili 420 dinara. Bečki aerodrom prihoduje sa 15,5 evra za putnički servis i još osam evra na ime naknade za bezbednost.
Kada je reč o aerodromskim taksama najskuplji je Pariz sa 43 evra, slede Amsterdam sa 41, Atina sa 39 evra, London sa 35 i Frankfurt sa 29 evra. U Briselu aerodromske takse su 25 evra, Minhenu i Bukureštu 22, Pragu i Berlinu 20, a u Milanu i Rimu 16,5 evra. U regionu najskuplje je Sarajevo sa 28 evra. Taksa u Podgorici iznosi 15 evra, u Skoplju 17, a u Ljubljani 21 evro.
http://www.novosti.rs/code/nav...;kword_add=aerodromske%20takse
[ vladd @ 01.08.2009. 11:59 ] @
Jat ne traba da propadne, a tu gospodu "STRUCNJAKE" malo na javne radove, pa da vidimo strucnost.
Moze da se sredi situacija, samo kada bi "strucnjaci" malo promenili profesiju, prestali(naravno nasilno, posto dobrovoljno ne zele) da se lazno samoreklamiraju i proglasavaju, i kada bi partije koje ih postavljaju na takva mesta, prisle svesti i tu bagru najurile.
Poz
[ hemarikon @ 01.08.2009. 14:15 ] @
Bagra nilkad neće najuriti bagru. To mogu samo ljudi da urade.
[ Ivan Dimkovic @ 01.08.2009. 16:09 ] @
Pa sad, Vladd... hajde razmisli da li je u Srbiji kakva jeste moguce nesto uraditi sa JAT-om...
- Trebalo bi najuriti ceo politicki menadzment i zaposliti strucnjake sa dugim iskustvom u modernoj avio industriji
- Trebalo bi otpustiti dobar deo potpuno nepotrebne radne snage koja sedi po kojekakvim kancelarijama i po poslovnicama u inostranstvu (tipa JAT New York, na atraktivnoj lokaciji - iako JAT i ne leti za USA)
- Trebalo bi zatvoriti gomilu nerentabilnih predstavnistava u inostranstvu koji sisaju pare a donose jako malo prihoda
- Trebalo bi zatvoriti nerentabilne destinacije gde avioni lete polu prazni i promeniti strategiju biranja destinacija
- Trebalo bi uloziti ogromne pare u obnovu avionske flote jer ce uskoro isteci licence gomili onih 737-300tki i bio bi red da se zamene sa necim modernijim
- Trebalo bi potpuno modernizovati sistem prodaje karata i uloziti u ciljani marketing kroz nove kanale prodaje, za sta -opet, treba neko strucan da to izvede a da ne lici na sprdnju
I sve to za isto vreme za koje imas stranu konkurenciju koja moze vec da pruzi sve to...
Vrlo nezgodno - deluje kao operacija koja bi zahtevala SAVRSENU egzekuciju i NIKAKAV upliv politike vec iskljucivo strucnost i sposobnost.... tj. deluje BAS kao operacija koja je apsolutno nemoguca u Srbiji danas.
Ne zaboravi da ces protiv svega ovoga gore imati:
a) Sve politicke subjekte, koji ocekuju "nagradu" kada dobiju izbore u vidu "menadzerskih mesta" i u JAT-u
b) Radnu snagu, sindikate... sve one koji jednostavno nemaju ama bas nikakav interes u tome da izgube posao
Nezgodno... deluje kao VRLO zajebata stvar za izvesti... a jos ne videh neki takav uspeh u Srbiji na takvoj skali, koji se nije sastojao od prodaje za 1 din nekom biznismenu i oprost dugova...
[ vladd @ 04.08.2009. 20:16 ] @
JAt je poslovao dobro i moze da posluje. Ali, NE POSTOJI firma na Planeti, koja moze da izdrzi toliku kolicinu neradnika, parazita, soljice i kasisice za 500 evra/komad, taksi mafiju, naftnu mafiju, turisticku ...
Mehanicari su odlicni, imaju licencu, pilotska skola jedna od najboljih, sektor za odrzavanje aviona takodje odlican...
Mozda bi mogli da podmlade malo stjuardese, i milina.
Naravno, izbaciti politicke patuljke, kvazi managere mahnitog ponasanja i esnafske galamdzije iz uprave JAT-a, doneti neke "drzavne odluke" o obimu poslovanja i startnom kapacitetu, i zasukati rukave.
Modernizovati pristup bukingu, povecati disciplinu polazaka, infrastrukturu napraviti u cilju udobnosti putnika(a ne profitne histerije nekih grupica), i JAT moze da nadje svoje mesto u tom biznisu sa kvalitetima BEZBEDNOST, udobnost i tacnost..
A sa ovom jednom komponentom je u samom svetskom vrhu, sto je veoma znacajno.
Pustiti firmu da samostalno radi i razvija se, siri ili modernizuje, bez krpelja i tenderskih otimacina novca, kriterijumi vec postoje, na svetskom nivou, i za uslugu i za nadnice.
Samo nedostaje malo "praska" za krpelje
Poz
[ Jagnjeca brigada @ 05.08.2009. 08:07 ] @
To sve ne moze dok je JAT monopolista, drzava treba da pusti Low cost avio kompanije pa JAT da posluje u uslovima TRZISNE privrede.
http://www.elitemadzone.org/t3...io-kompanije-nepozeljne-Srbiji
Ovako ce samo da se izivljavaju i prave gubitke.
[ vladd @ 05.08.2009. 20:04 ] @
Slusaj ti, sa nezgodnim nickom , takvi su nas saranili...
Pa ako je neko MONOPOLISTA, sva berba para je njegova. Taj "razlog" dobrog poslovanja nisam hteo da navedem, posto je nekorektan.
Znaci prosto, da MOGU da rade i da posluju, i vremenom da se ukida monopol.
BTW, "trzisna" privreda ne postoji, to je jeftin trik za otimanje posla...dokazano vise(miliona) puta, a sada, za vreme SEKE, bode oci i prazni mozak kakvi su uticaji ekonomski snaznih drzava na "slobodno" trziste.
Ili pricamo o poslovanju, ili se zamlacujemo sa privednim marketingom, sto je u sustini izraz "slobodno trziste"..
Svaka drzava kontrolise svoje trziste, sto je drzava ozbiljnija veca je kontrola. Bocni uplivi u trziste su pod kontrolom drzave, i uz korekcije za zastitu i subvencioniranje sopstvenih privrednika. Moze se dopustiti, ali samo kao dopuna asortimana(robe ili usluga), ali nikako "slobodno" i haoticno..
Inace, kineski automobili ne bi kostali 18000, u Evropi vec 3000 evra...da ima "slobode"
Poz
[ hemarikon @ 21.08.2009. 04:32 ] @
Malo horora u režiji JAT-a
Citat: Šokantne fotografije sa leta za kos i krit
Sa „Jatovog“ aviona otpadali šrafovi
...
putnici na letu Krit-Kos-Beograd nedavno bili preneraženi kada su kroz prozor na krilu svog aviona videli izvučene šrafove, koji su bili na ivici da ispadnu.
Ostatak teksta je na sajtu Blica: http://www.blic.rs/temadana.php?id=107140
[ budjavlebac @ 21.08.2009. 14:05 ] @
Pročitao sam neke od komentara i izdvojio bih par:
,,Za PLJACKU: Ovde niko nista ne razume. Gondola motora se pomera u letu, tako je projektovana, po par cm moze da seta. Nitne zbog toga mogu da ispadnu u toku nekog naprezanja i kasnije da se vrate u leziste posle sletanja. Takodje, mogu i da ispadnu ali samo u toku leta kada deluju sile na gondolu motora. Na zemlji ne mogu da ispadnu jer nema nekih sila koje deluju. Ukoliko ostanu u tom "ispadnutom" polozaju, tehnicari ce to uociti i zameniti ih. Znaci normalno je da nekad izadju iz lezista i vrate se - ili ispadnu. Naravno da se menjaju ako ispadnu ili ako ostanu da vire, pa nije to majstorska radionica da se to ostavlja tako. Jednostavno se desilo sad u toku tog leta, to je vec verovatno ispravljeno ili na samom aerodromu ako ima tehnicara ili u maticnoj luci (Beogradu) kad se avion vratio. Nemojte pisati kad ne razumete kako se to desava i kako se avion odrzava.”
,,Alo bre majstori, kakve crne nitne, jel imate ochi? Ocigledno su srafovi ("Screws"). I slazem se da nije neki rizik al da je neprofesionalno i aljkavo - to jeste. Gospodinu novinaru: niste dobro odslusali snimak izjave. "Pomela" je MEL ("Minimum Equipment List"). A da zbog tih srafova "samo sto nije otpalo krilo" se zove senzacionalizam. I jos samo oko "skupog odrzavanja starih aviona". To je tek cista laz. Gro troskova cini odrzavanje motora, zatim komponenti, i na kraju bazni radovi. I to materijal + "ruke". E pa materijal je 100 puta jeftiniji za "stare" nego za nove avione. Radni sat Jat Tehnike je duplo jeftiniji nego sto je neki svetski prosek pa nek rade. Istina je da se novi motori ne skidaju cesto al kad se skinu kostaju 100 puta vise od odrzavanja starijih modela (po nekoliko miliona dolara, kolko kosta da se kupi stariji avion). Tako da starost flote ni izdaleka nije najveci Jatov problem. Bolje da kupe jos 10 komada B737-300 nego 1 "novi"...”
,,To je mali deo oplate na gondolama motora, da ponovim stoti put. Taj deo ima tezinu ko trecina krila na Yugu. Mislim cak da je jos laksi. Elem, nitne ispadaju, to nije nista novo niti nikakav znak za uzbunu. Ja sam to video XX puta na raznim avionima (ne samo JAT-ovim) a posto se bavim vazdusnim saobracajem, to niti predstavlja neki problem i desava se stalno. Za komentare tipa sta ako taj deo oplate uleti u motor ili negde drugde - naravno da nece nigde uleteti na takvom je mestu da i ako otpadne fijuknuce daleko od aviona, ali ne otpada, obicno ako dovoljno nitni ispadne, moze da se savije samo. Mislim ja imam fotki gde fale nitne i sta sad? Ocemo da blatimo i ostale kompanije? Naravno da ne. Puntici nek ne brinu za svoju bezbednost, a ovakve stvari KOJE SPADAJU U REDOVNO ODRZAVANJE prepustite ljudima koji to rade. Naravno da ce cim se ukaze prilika staviti nove nitne i eventualno zameniti taj panel (ako treba). JAT MORA da postuje sve bezbednosne norme da bi leteo u Evropi.”
I pregledao par stranica pronađenih vrlo lako preko Gugla:
http://www.pprune.org/tech-log...gine-panel-screws-missing.html
http://tvnz.co.nz/content/129162
http://www.tonyspencer.com/200...eing-737-wing-missing-a-screw/
I meni se mnoge stvari u Jatu ne sviđaju, ali pravljenjem ovakvih senzacionalističkih članaka ne dobijamo ništa...
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 14:17 ] @
@hemarikon,
Jat je kokosarska monopolisticka prcija - koja sluzi politicarima kao socijalni program i zeton za trgovinu posle izbora i udomljavanja podobnih za rad u inostranstvu u ekspoziturama koje postoje iskljucivo zarad samih sebe.
Medjutim, napadati JAT na osnovu bezbednosti u letu je besmisleno i tendenciozno jer JAT ima sasvim zadovoljavajuci bezbednosni profil i uopste ne spada u rizicnu avio kompaniju - JAT zadovoljava sve medjunarodne bezbednosne standarde, kao i standarde EU gde redovno leti i u poslednjih MNOGO godina nije imao ozbiljnije incidente.
Kao sto budjavlebac rece - ovakvi problemi nisu nista spektakularno i desavaju se svima, i bivaju zamenjeni cim se ukaze prilika - ne predstavljaju opasnost za let tj. nesto sto bi zahtevalo vanredno sletanje.
A tek ona "lista kvarova" - sta to treba da predstavlja? Pa svaki avio prevoznik ima "listu kvarova" iz prostog razloga sto se te stvari redovno desavaju ali i efikasno otkrivaju... Poslednji put kada sam leteo za USA smo cekali 2 sata na poletanju jer je prilikom utovara doslo do ostecenja vrata za kargo koja su bila probusena... okrpise problem, i poletesmo... N puta mi se desilo da let bude otkazan / odlozen zbog kvara na avionu... normalna stvar.
Big deal.
[ cozmo_im @ 21.08.2009. 14:24 ] @
Te komentare sam ja pisao (ne svaki koji je naveden ovde), to su nitovani srafici (tzv. bolts). Odnosno ono jedan deo je bez navoja a onda ide navoj ko na hol srafu (tzv. structural bolt). Zovu ih nitne skraceno iako su srafici - pola nitne.
Oni mogu da ispadnu zbog opterecenja - recimo izadju u toku leta zbog dejstva sila i vrate se unutra na zemlji - mogu da ispadnu i slicno, desava se to jako cesto, vecina ni ne primeti tako nesto. Taj panel ce tesko da otpadne jer nema sanse da svi srafovi bas tako pootpadaju - osim ako nisu neki kupljeni na crno (ali to se ne desava odavno, otkako su otkrili lanac fals delova). Motor proizvodi vibracije a sama gondola malo seta, par cm, da ne bi doslo do pucanja nosaca, dakle to je projektovano tako i vremenom od vibracija i od opterecenja moze se desi da se odvije, ispadne poneki taj bolt...
Mislim ovo je smejurija, vido sam ovo milion puta i kod drugih kompanija i slicno.
Evo lokacije gde se to nalazi (slikano je levo krilo, ovo na mojoj slici je desno krilo). Pogled je na slici na Blicu s levog krila unapred (ka nosu aviona):
Nikakvu pretnju to ne predstavlja i obicno kad avion dodje u maticnu luku to se zameni/dotegne. Eventualno ako ima mogucnosti uradi se na nekom usputnom aerodromu (gde vec avion leti). Smesan posao.
Ali ja ne znam odakle toliko neobrazovanih novinara, pa barem prvo pitajte nekog, ovako se blamiraju i sire paniku medju narodom. A ovaj sto je sliko ovo, sta je mislio ce da otpadne motor sa sve krilom pa je brze bolje prodo sliku Blicu.
Svasta boze.
Avioni raznih kompanija lete sa duct trakom na trupu, sa pukotinama na nepresurizovanim delovima oplate, sa sraficima koji fale... jednostavno avion po MEL-u (Minimum Equipment Listi) moze da bezbedno leti tako (ukoliko je u skladu s MEL listom).
Ovo ima za cilj da JAT-u padne cena i to je to.
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 14:31 ] @
Da... i meni se cini da ce da padne prodaja, pod uslovom da nadju nekog ko ce da ga kupi (prosli put se valjda niko nije javio)...
Ali strasno je sve to - rezimska novina oglasi "skandal", sve se radi kako bi se izblatila firma - i kako bi se sto vise degradirala, da bi neki baja dobio svoj deo kada se proda za kikiriki.
I to je Srbija :(
Nisam ljubitelj JAT-a... ne podnosim drzavne monopole a jos manje drzavne prcije za uvaljivanje "kadrova"... pardon "eksperata"... ali stvarno ide na onu stvar providna kampanja i fakat da se odjednom nasla i ekipa novinara avio-mehanicara amatera koji ce da objasne da "samo sto nije otpalo krilo"
Jos jedna smesna teza je navodna "skupoca" JAT-a... znaci u vecini slucajeva mi je let to Bgd-a bio najjeftiniji JAT-om.
Jedino kada to nije slucaj je ako kupim kartu 6 meseci u napred preko nekih kokosara koji ce mi uzeti 10 EUR za prtljag, 5 EUR za sok, 10 EUR za biranje mesta, kozu sa ledja za gram preko 20 kg i gde ce mi kolena udarati sediste ispred i gde ne bi mogao da otvorim ni 4" laptop... itd... Ili da presedam negde i putujem ukupno 7 sati umesto 3.
[ hemarikon @ 21.08.2009. 15:25 ] @
Dobro, ubedili ste me. Idem oma da kupim nokšir kao predostrožnost. Jer bo mož da naleti neki JAT-ovac i da pljucka šrafove sa 10000 metara visine. Kakvo je to veselje za onog koga pikne projektil u glavu brzinom od reda 1km/sec. Kažu da iz puške kreće sa 300-400m/sec.
Citat: osim ako nisu neki kupljeni na crno
Oh, sad mi je još lakše. Znači JAT kupuje delove na crno. Lele.
[ vladd @ 21.08.2009. 15:47 ] @
Ocigledno je da su novine vredno na zadatku, zajedno sa kvazizabrinutim gradjanima, koji panice za svaku sitnicu, ako se moze iskonstruisati interes. Napljuvati JAT, prodati ga u bescenje, pa ce odredjena grupacija imati vajdicu>
Sto ne tuze jat za pretrpljeni strah.
Komentarisu ljudi, najcesce tehnicki totalno nepismeni, ukljucujuci i novinare.
A prema par srafova na prostom parcetu oplate, i kako krembecili zamisljaju da je napravljeno krilo(valjda kao i na njihovim kucnim ljubimcima, koji se sijaju ), ocenjivati bezbednost i slatko pljuvati po sopstvenoj kompaniji, prosto nemam reci za vulgarizam, glupost i primitivizam odnegovani kod ponekih nasih konzumenata gradjanstva.
Slika, tekst, a narocito komentari, vise govore o pojedincima nego o "JAT_U", "bezbednosti"...kolicina gluposti boljestojecih gradjana je dramaticna
Fuj
Poz
[ hemarikon @ 21.08.2009. 16:05 ] @
Tebi je normalno da te neko gadja iz aviona? Čak i da je to problem na svim avionima, ne samo JAT-ovim, ne može ostati zataškano. To je problem o kome se mora razgovarati.
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 16:32 ] @
Problem o kome treba razgovarati? U kom smislu, na kafici? Znas li ti da avion izbacuje i smrznuti urin, cak je jednom doticna stvar ubila jednu zenu - na zemlji :)
http://www.thesun.co.uk/sol/ho...House-hit-by-frozen-urine.html
Citat:
A FURIOUS couple are to sue an airline after a block of frozen URINE smashed through their roof.
The one square foot block crashed into their house in Hartberg, Austria, before shattering on the ground.
Now Hans and Irene Schueler have demanded air traffic control chiefs hand over details of flight movements over their home so they can claim compensation from the airline responsible.
"They're lucky it didn't hit them and they don't see why an airline should get away with it," said one neighbour
^ leleee - sta znas, mozda je bio JAT-ov avion, ocekujem da Blic napise koju o ovome, nikad se ne zna - a moze lepo da oblati JAT jos malo :)
Uzgred, moze nedostajati 20% srafova na tom panelu i avion i dalje moze bez problema leteti.
[ cozmo_im @ 21.08.2009. 17:52 ] @
Citat: hemarikon: Oh, sad mi je još lakše. Znači JAT kupuje delove na crno. Lele.
Ne razumes. Pre dvadesetak godina nije bilo kontrole avionskih delova u smislu da se proverava da li rezervni deo je isti kao i original, to se podrazumevalo po serijskim brojevima. Medjutim dosta firmi u svetu koje su proizvodile te delove su se snasle i pravile delove loseg kvaliteta, svercovale ih svugde sa falsifikovanim sertifikatima (cak je bilo tih delova i u Air Force One), a posle jedne nesrece od pre 15 godina taj lanac je razbijen i sada svi delovi (znaci 15 godina unazad) moraju odgovarati sertifikatima i to se detaljno proverava.
Samo sam bio sarkastican, naravno da se ugradjuju propisani delovi.
Inace, ne brini nece sraf nikom pasti na glavu.
[ cozmo_im @ 21.08.2009. 17:56 ] @
Ljudi taj panel je od kompozita, plastika. Pri tom tu ima masa srafova i nema sanse da to tek tako otpadne i da se polomi.
Neke kompanije sa duct trakom (avionska selotejp traka sive boje, zovu je duct tape) lepe spoljasnje panele i to je dozvoljeno jer ne utice na bezbednost. Naravno ne mislim na sve panele vec neke koji mogu tako da se saniraju. Znaci obicna, pojacana traka koja trpi brzinu se prilepi preko panela i vozi misko.
To radi jedna Lufthansa, jedan Ari France, jedna Delta Air Lines...
Postoji MINIMUM EQUIPMENT LIST koja GARANTUJE bezbednost. Dakle lista minimalne opreme i delova s kojima avion sme da udje u saobracaj, po vazecim FAA i ICAO propisima.
Kada kompanija u Evropi NE ISPOSTUJE MEL listu automatski moze joj biti zabranjeno letenje. JAT APSOLUTNO postuje sve standarde.
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 18:22 ] @
Ja sam duct-tape na panelu video vise puta, u Lufthansi i negde u USA, ne secam se vise gde.
U svakom slucaju - savrseno legalna stvar, bas kao i fakat da moze nedostajati odredjen broj srafova bez da avion ne bude autorizovan za poletanje.
Sve u svemu - puno buke ni oko cega (tj. na zalost sa ciljom koji nije "nista")
A najjace je sto novinari prave frku oko nekih zadrzavanja aviona, a tek putnici koji putuju avionom dva puta godisnje a donose zakljucke ko da su eksperti za avio saobracaj.... mozes misliti, avion kasnio zbog tehnickog problema... pa to samo kod nas ima :-)
[ hemarikon @ 21.08.2009. 19:12 ] @
Nego, da ti ili neko od tvoje rodbine ne radite za JAT ili neki njegov ogranak?
[ cozmo_im @ 21.08.2009. 19:14 ] @
Ja vala nemam dodirnih tacaka sa JAT-om.
Po zanimanju sam kontolor letenja iako trenutno ne radim taj posao.
Profesija mi je da se razmem u sve ovo.
[ hemarikon @ 21.08.2009. 21:30 ] @
Ma sve mi je jasno. Dok šrafovi odpadaju, pilot i stjuardesa igraju strip poker. Ko izgubi mora da gadja Njujorčane smrznutim urinom jer je nekulturno zabosti avion u oblakoder.
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 21:34 ] @
Ti srafovi ako su otpali najverovatnije su otpali pri sletanju - tako da su tesko mogli nekog da udare :)
[ hemarikon @ 21.08.2009. 21:41 ] @
Ja, ja, imaš ti veze sa JAT-om čim ne odgovaraš na pitanje.
[ Ivan Dimkovic @ 21.08.2009. 21:45 ] @
Mislio sam da pitanje nije upuceno meni.
Nemam nikog ni od blize, ni od dalje rodbine u JAT-u, niti mi bilo ko od prijatelja ili poznanika radi u istom (cak i kada bih imao moje misljenje bi bilo isto).
O JAT-u kao instituciji mislim sve najgore - drzavni monopolista koji sluzi za socijalni program politicara i rodbinske radne odnose... Firma koja bi mogla biti profitabilna kada bi se bavila poslovanjem a ne socijalnim programom za politicare i robinu. Firma koja pravi gubitke a moze sebi da "priusti" kancelariju na Medison Aveniji u Njujorku - gradu gde uopste ne lete za pocetak.
Medjutim, te price o JAT-u kao nesigurnoj kompaniji su smesne, i predstavljaju najobicniju kampanju zastrasivanja ljudi najobicnijim glupostima, a kako se u Srbiji nista ne radi slucajno kada su novine u pitanju, ocigledno se priprema teren za zavaljivanje JAT-a bilo kome ko ponudi dovoljno mita za politicku ekipu na vlasti.
To je moje nepristrasno misljenje - niti volim JAT niti imam visoko misljenje o toj firmi, ali zaista ne volim kada neko ljude pravi budalama sa ovakvim spinovima kao Blic.
[ hemarikon @ 21.08.2009. 22:47 ] @
U zemlji čuda sve je moguće pa i let aviona bez krila. U svakom slučaju oko Surčina ima dovoljno kukuruza da amortizuju žešće sletanje. Najzad, dok čekaju hitnu pomoć putnici mogu da skuvaju ili propeku par kukuruza.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 00:18 ] @
A koji bi to avion ostao bez krila? Blicov?
Ne ozbiljno - to sa tim blic clankom je smesno... otprilike kao ono kada je neki lik na Havajima podneo tuzbu nekom sudu da se zaustavi pokretanje LHC akceleratora u Svajcarskoj jer ce pokretanje izazvati kolaps univerzuma...
Ali taj clanak potvrdjuje jednu interesantnu stvar - da po direktivi novinar u Srbiji postaje i strucni analiticar u bezbednosti avio saobracaja... zaista zemlja cuda :-)
[ vladd @ 22.08.2009. 00:46 ] @
Hajde hemarikon ne panici. Pa ne otpadaju sravovi kao bombe.
Verovatnoca je da te pogodi ravna udaru groma, mada je vise ljudi poginulo od groma nego od srafova.
Ti paneli se menjaju komplet sa srafovima, i ako otpadne neki, menja se tek na maticnom aerodromu. Sa trakom ili bez, moze da leti, ne otpadaju redom.
Panel ako otpadne, moze da postane projektil, ali nema veze sa bezbednoscu leta. Udari i ptica u avion, i padne na zemlju, pa sta sad.
Problem je u nacinu i prenaduvavanju situacije, kukumavkanju bez razloga. Ako je projektil problem, da zabranimo avio saobracaj preko nase zemlje . Ne samo JAT-u.
I sto se od komarca pravi magarac.
Sta li cemo tek sa putnicima da radimo, vrljaju po svetu i donose smrtonosni grip...da ih eliminisemo???
Poz
[ hemarikon @ 22.08.2009. 05:42 ] @
Ma uzmeš "devetku" i upucaš par komada ljudi. Šta se oko toga pravi buka i dalje nas je 7 milijardi.
Inače u članku Blica novinar nije vršio nikakvu analizu već je citirao izjave putnika i nekih drugi lica. Medjutim ta lica su uglavnom neimenovana a pominje se izvesni Srđan Radovanović kao direktor "Jata". Ali jedan od direktora JAT-a je Dušan Radovanović ( http://www.jat.com/active/en/h...1/directors_of_operations.html) pa su u pravu oni koji dovode u sumnju "stručnost" novinara.
Uzgred "stručnost" novinara nije obavezna. Meni je čudno da se tako nonšalantno pravda otpadanje delova aviona kao najnormalnija stvar. Jasno je da krila moraju biti fleksibilna. Jasno je da moraju biti fiksirana nitnama ili na neki drugi način pogodan da se obezbedi fleksibilnost. Ali da te nitne tek tako ispadaju???
Šta fali malo panike u letnjem dremežu?
[ ptak 13. @ 22.08.2009. 08:59 ] @
Evo jos malo o srafovima :)) stvarno smesno....cak i da otpadne poklopac motora nista sece desiti siguran sam ! ! !
http://www.blic.rs/temadana.php?id=107290
[ hemarikon @ 22.08.2009. 10:25 ] @
Pa eto, nešto je pozitivno ipak rezultiralo iz svega ovog. Nismo uzalud diskutovali.
Citat: Đorđević je najavio i vanrednu kontrolu celokupne flote nacionalnog avio-prevoznika.
Citat: Nedopustivo je da se tako nešto dešava, to jeste propust u radu
Citat: Đorđević je rekao da je popustilo pet od ukupno tridesetak šrafova na gornjem delu poklopca motora.
Citat: radi se o iznajmljenom avionu američke avio-kompanije
Ko bi drugi bio kriv nego cionistička zavera.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 11:05 ] @
Citat: hemarikon
Uzgred "stručnost" novinara nije obavezna. Meni je čudno da se tako nonšalantno pravda otpadanje delova aviona kao najnormalnija stvar. Jasno je da krila moraju biti fleksibilna. Jasno je da moraju biti fiksirana nitnama ili na neki drugi način pogodan da se obezbedi fleksibilnost. Ali da te nitne tek tako ispadaju???
Pa ispadaju, sta ces.
MEL kaze da moze da ispadne do 20% srafova na panelu.
Nije to nista skandalozno kada se uzme u obzir koliki napor trpe ti delovi. I >svakako< od toga nece ispasti panel.
Ono sto je bitno je da se ne prekoraci MEL i da se adekvatno ti srafovi zamene - bilo bi idiotski da se nista ne radi dok ne otpadne 20% srafova na tom panelu, u sta sumnjam.
A sto se "vanredne kontrole" tice - pa sta ce, kada Blic krene u krusadu, lakse mu je da tako kaze da ce sve biti OK nego da se objasnjava sa novinarom - verovatno od te "vanredne kontrole" nece biti nista kada je JAT u pitanju, ali eto bitno je da su svi OK :-)))
Citat:
„Blicu” se javio i Toma R., koji je imao još šokantnije iskustvo. Na redovnoj liniji Beograd-Beč prošlog leta primetio je da je selotejpom zalepljena komora propelera.
WOW- WOW! Ja video "selotejp" nekoliko puta na Lufthansinom avionu... idem sad da nazovem Frankfurter Allgemeine Zeitung da naprave feljton. Sta radi bre ta kontrola sto u Beogradu sto u Becu!!! :-)
Citat:
Ko bi drugi bio kriv nego cionistička zavera.
Ne radi se ni o kakvoj zaveri, vec o prostom i vrlo jednostavnom sistemu koji se u Srbiji primenjuje duze vremena... Ali dobro, JAT-a mi nece biti preterano zao... jedino je bedak sto toliko puno ljudi gutaju te gluposti, ali dobro boze moj - kako sejes, tako i zanjes na kraju.
[ cozmo_im @ 22.08.2009. 11:52 ] @
Direktor JAT-ove tehnicke podrske je ovo izjavio da bi smirio debile koji panice po novinama i vestima.
U Nemackoj bi Blic popio milionsku kaznu (u evrima) za ovakvo prenosenje vesti. Mislim, svugde u normalnoj evropskoj zemlji novine koje napisu ovakve neistine i izazivaju paniku bi bile kaznjenje.
Jedno je objektivno informisanje a drugo je zuta stampa i ovakve namerne vesti.
A ovo za selotejp je smejurija, ja sam se valjao od smeha. OK, znam, znam, ljudi se ne razumeju... bla bla. Sledeci ce se javiti neki Zika i reci komarci ulaze i izlaze iz aviona u toku leta kroz sitne rupice u prozoru.
POPUSTANJE BOLTOVA JE NORMALNA POJAVA KOJA SE DESAVA ZBOG VIBRACIJA GODNOLE MOTORA, KRILA I DEKOMPRESIJE AVIONA. Kao sto znamo trup aviona se siri i skuplja zbog dekompresije i promene pritiska u kabini. Svako poletanje i sletanje je jedan ciklus. Odredjeni broj ciklusa zahteva pregled i remont odredjenih sklopova strukture aviona. Nomralno je da pod dejstvom tih sila poneki bolt se odvrne, ispadne.
NE MORA SE IZMEDJU TIH ODREDJENIH CIKLUSA NISTA DIRATI PA CAK IAKO FALI PAR SRAFOVA. RADI SE PO TACNOJ PROCEDURI PROPISANOJ OD STRANE PROIZVODJACA AVIONA U OVOM SLUCAJU KOMPANIJE BOEING I PRAVILNIKU FAA I ICAO.
UKOLIKO SE PRI WALK AROUD-U ILI DNEVNOM OTPREMU AVIONA NA LETACKI DAN PRIMETI DA SU NEKI BOLTOVI ODVRNUTI ONI SE MENJAJU.
Moze da snosi krivicu SAMO TEHNICAR KOJI JE POTPISAO MEL LISTU DA AVION MOZE DA IDE NA LETACKI DAN A NIJE PRIMETIO DA FALE NEKI SRAFOVI ILI BOLTOVI VIZUELNOM INSPEKCIJOM SAMOG AVIONA PRE IZVRSENJA LETACKOG DANA.
Takodje, ukoliko se NE NARUSAVA BEZBEDNOST I POSTUJE MEL LISTA TEHNICAR MOZE DATI POTPISANU OTPREMNICU ZA LETACKI DAN CAK IAKO NEKE STVARI FALE ILI NISU SREDJENE A PO MEL LISTI NE UTICU NA SIGURNOST LETENJA.
Ja sam uporan i ladno cu da vam sve zivo copy/paste sta se radi s avionom. Bice toga oko 1000 strana. Pa ko voli, nek cita i tumaci pravila, zove Blic, Kurir, Press, Kurtu i Murtu.
SAMO SLEDECI PUT NEMOJ DA KUKATE KAD VIDITE SIVI SELOTEJP NA LUFTHANSINOM AVIONU. SMESTA OBAVESTITE BARAKA OBAMU, ANGELU MERKER I MEDVEDEVA DA HITNO SAZOVU SAMIT I UVTRDE ODAKLE SELOTEJP NA LUFTHANSINOM AVIONU.
[ hemarikon @ 22.08.2009. 12:47 ] @
Citat: U Nemackoj bi Blic popio milionsku kaznu (u evrima) za ovakvo prenosenje vesti.
Ajde! Da li je snimak avionskog krila autentičan? Jeste. Da li je fakat da lete šrafovi? Jeste. Šta je tu kriv novinar? Što je objavio vest? Kriv je novinar što je vest loša? Naslušali smo se takvih.
Citat: Moze da snosi krivicu SAMO TEHNICAR KOJI JE POTPISAO MEL LISTU
Ajde opet! Udri po sitnim ribama. A somovi kuliraju. Tamo neki "glupavi" tehničar je ufekalio motku. A ko je tog tehničara zaposlio? I ko nadzire rad tog tehničara? Naslušali smo se i ovakvih.
Citat: NA LUFTHANSINOM AVIONU
Ovde ne diskutujemo o LUFTHANSINOM AVIONU.
Citat: Direktor JAT-ove tehnicke podrske je ovo izjavio da bi smirio debile koji panice po novinama i vestima.
Direktor JAT-ove tehnicke podrske je trebao da da ostavku ili da bude smenjen a ne da se sekira za debile ko da debile neko nešto pita na kugli zemaljskoj.
Citat: ja sam se valjao od smeha
Da nije žalosno i mi bi se valjali od smeha ovakvim "stručnim" komentarima.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 13:50 ] @
Citat: hemarikon
Direktor JAT-ove tehnicke podrske je trebao da da ostavku ili da bude smenjen a ne da se sekira za debile ko da debile neko nešto pita na kugli zemaljskoj.
A zasto bi trebao da podnese ostavku?
Zato sto se nekad desi da nedostaje neki sraf na panelu aviona? Imam jako losu vest za tebe - to je nesto sto se desava svim avio kompanijama i ocekivano je da se desi posto MEL dozvoljava nedostatak broja srafova. Pa opet, ne cujes da ljudi podnose ostavke zbog toga. Mozda zato sto MEL nisu pisali novinari Blica i likovi koji idu na more jednom godisnje avionom vec avio-inzenjeri koji imaju malkice vise znanja o tome.
To sto ta, sasvim normalna pojava, izaziva zelju nekih ljudi da od toga prave big deal ("umalo nije otpalo krilo" ej!) nije njegov problem. Medjutim covek ocigledno kapira "politicke igre" u Srbiji i sta znaci kada te je neki stranacki medij onako "slucajno" uzeo na zub, pa jos i sa visestrukim clancima :)
Cela stvar je totalno tragikomicna jer taj ofucani JAT moze da se napadne za milion drugih stvari - od nepotizma, monopolizma, loseg servisa u kabini, matore flote, ali mu je bezbednost prilicno dobra i po svim parametrima bezbednosti jeste na nivou EU avio kompanija.
Ali eto... Srbija (TM)
Znaci gomila pavijana u odelima i sa laptopovima (nouveau demokrata, samozvanih eksperata i ekspertskih grupa, i slicne bagre) ce samo zavrsiti ono sto je radjeno godinama - urnisace jos jednu firmu zarad malo mita i korupcije prilikom prodaje nekom tajkunu za tepsiju ribe, a narod ce sve to "pozlatiti" sa ovakvim kampanjama.
Brilijantno... kazem ja - lepo je biti baja u Srbiji. Nema bolje zemlje za to, osim mozda sub-saharske Afrike.
[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 22.08.2009. u 15:02 GMT+1]
[ cozmo_im @ 22.08.2009. 14:01 ] @
Hemarikon, Ti si jedan nedokazan covek stvarno.
Mi koji se bavimo avijacijom pokusavamo normalnim ljudima da objasnimo da OVO NIJE NIKAKAV KVAR na avionu vec jednostavno STRUKTURALNA POJAVA KOJA SE NORMALNO DESAVA. Jel tebi nekad na autu ispadne sraf od vibracija na necemu? Ispadne ali u zivotu to sigurno nisi ni primetio.
Tehnicar koji potpisuje MEL listu je NADZORNIK. Dakle SEF ODRZAVANJA. Iznad njega ima samo vrhovni sud I ICAO (Medjunarodna organizacija za vazdusnu plovidbu). JEL JASNO? NIJE NIKO IZNAD NJEGA osim te dve institucije. Direktor moze da ga pozove na odgovornost, da se proveri sta i kako i to je to.
Ne moze mehanicar da potpise tu listu. Samo SEF. I niko iznad njega. JEL JASNO?
JASNO.
Idemo dalje.
Blic bi u Nemackoj popio kaznu zbog izazivanja panike i opste opasnosti.
Iako OVO NIJE KVAR AVIONA ne moze se tako pisati i remetiti javni red i mir ovakvim stvarima i unistavati ugled neciji tek tako.
JAT ima ugled kao bezbedna kompanija, jedna od NAJSIGURNIJIH na ovom svetu.
Zadnji udes sa fatalnim posledicama je bio 1988. godine - avion IZNAJMLJEN TURCIMA. Nasa posada je kriva ali je let bio tehnicki poginula je samo posada, nije bilo putnika.
JAT vec preko 35 godina NEMA NIJEDAN JEDINI UDES SA LJUDSKIM ZRTVAMA ILI POVREDAMA. Nema cak NIJEDAN UDES POD SVOJOM OZNAKOM. Time se retko koja kompanija moze pohvaliti.
Avioni su im prljavi, stari, usluga je losa ALI SE BEZBEDONOSNE PROCEDURE STRIKTNO POSTUJU. Ako ne postujes - SLEDI ZABRANJA LETENJA U EU.
Jat ima kategoriju I kao izuzetno bezbedna kompanija.
Nema ILI - ILI. Ako ne postujes - ne letis. I tacka.
Ako je sef odrzavanja potpisao MEL listu i otpust aviona ZNAJUCI ZA OVO - on je KRIV i snosi odgovornost kad ICAO i nasa agencija za bezbednost vazduhoplovnog saobracaja (U KOJOJ SAM RADIO I JA NA ISPITIVANJU UDESA, ZATO I ZNAM SVE OVO) utvrde da li je to propust ili su se srafovi ODVRNULI U TOKU LETA.
Znaci NEMA ILI-ILI.
Svi pregledi se zavode kod proizvodjaca (Boeing), FAA I ICAO. ONI ZNAJU SVE i mogu da PROVERE KAD HOCES SVE.
Kvar zbog nemara dovodi do fatalnih posledica. Ovo NIJE KVAR.
Medujtim ukoliko u MEL listi pise da sme da FALI 5 SRAFOVA ONDA NEMA STA KO DA PITA VISE TU. TACKA.
Taj panel je kompozitni i ima ZAPTIVAC ispod i tesko da bi ispao i bez srafova.
AVIONI SE NE ODRZAVAJU KAO KOD PERE MEHANICARA. ICAO i FAA I BOEING MORAJU U SVAKOM TRENUTKU DA ZNAJU STANJE AVIONA PO RASPOREDU OBAVEZNIH PREGLEDA. INACE GUBIS DOZVOLE. KAPISI???
Elem, ukoliko MEL LISTA OVO NE DOZVOLJAVA A SEF JE POTPISAO ZNAJUCI DA VIRE SRAFOVI ONDA JE KRIV.
EVO LISTE ZA DNEVNI PREGLED PRED LETACKI DAN, VEZANO ZA MOTORE:
A. ENGINE & NACELLE:-
1. Engine inlet & exhaust, Stator & Rotor Blades, Turbine and Thrust Reversers, Nacelle Cowl fairing access panel and drains, Aft Mount for cone bolt failure.
2. Service Oil Tanks as required [ within 30 mins of shutdown] Check readings with dipstick & cockpit gauges. Engine gravel deflector tube [if installed].
NISTA NE PISE O TOM PANELU.
A evo kako izgleda jedan pregled aviona pred letacki dan:
Strukturalna provera:
Sta kazes, raspadnuti avioni? Aha, al zamalo. Mogu biti samo PRLJAVI.
Kompletan pregled pred letacki dan:
SIGNATURE OF THE MAINTENANCE ENGINEER for the terms satisfactory condition implies that the item has been inspected for security of installation, cleanliness, corrosion, wear, dents, scores, cut, distortion, chafing, bowing, overheating, freedom from obstruction or any other damage.
1. Place chocks, Install U/c ground locks and pitot covers. [If halt is more than 2 hrs. and/or aircraft is to be towed].
2. Record and Rectify Reported/observed snags.
3. Carry out the following inspection for condition, security and leaks:-
A. ENGINE & NACELLE:-
1. Engine inlet & exhaust, Stator & Rotor Blades, Turbine and Thrust Reversers, Nacelle Cowl fairing access panel and drains, Aft Mount for cone bolt failure.
2. Service Oil Tanks as required [ within 30 mins of shutdown] Check readings with dipstick & cockpit gauges. Engine gravel deflector tube [if installed].
B. LANDING GEAR AND WHEEL WELLS:-
1. Main & Nose Landing Gears, Wheel wells, doors, shock strut extension, Tyre pressure, brake wear indicators, Tyre burst screens, Down & Locked Indicators & Viewing windows, Wheel well gear inspection light – op/c.
2. Fire Extinguisher bottle pressure and Hydraulic System Quantity.
C. FUSELAGE, WINGS AND EMPENNAGE:-
1. Radome, exterior fuselage, cabin windows, access doors, Pitot tubes, Static Ports, Air conditioning Inlet, all probes, sensors, antennas, wings, empennage including control surfaces and static dischargers.
2. Lower wing surfaces, wing tips, tank vents and Flame arrestor relief valve poppet [if installed].
3. APU Fire bottle pressure and safety discs, oxygen cylinder pressure and discharge disc. APU Low Oil quantity light out.
4. Correct Bottle Pressure for all four Escape slide indicator.
5. Check all navigation, landing/taxying, emergency strobe lights and OP/C of Rotating beacons, emerg. exit path markings.
6. Check spare bulbs and fuses.
7. Cockpit windows for cleanliness.
8. Ensure cabin cleanliness and toilet servicing.
9. Drain water from fuel tanks if halt exceeds 6 hours.
D. REFUELLING/SERVICING:-
1. Check fuel sample for contamination and water.
2. Refuel to required figure, install fuel caps and record figures in P.D.R.
3. Service water system & Toilets.
E. SECURITY/ANTI-SABOTAGE CHECK:-
1. Check serviceability of Locking mechanism between cockpit and cabin.
2. Check T.T. Light for operation [if inst].
3. Check cockpit area , Nose & Main Wheel Well, galley, toilet, cabin, wastebins, Pax seats and pouches, hat racks and floor areas for any foreign objects.
4. Check entire baggage/cargo holds.
5. Check E & E compartment, if panel is opened for snag rectification.
F. FINAL DEPARTURE:-
1. Carry out final walk around inspection to check all doors/panels, emerg. exits closed, any damage after loading is completed.
2. Ensure all documents on board.
3. Ensure First Aid kit & Physician kit on board, properly sealed & secured.
4. All pins and covers removed. [If installed].
[ NoneVi @ 22.08.2009. 14:32 ] @
E moj cosmo možeš ti objašnjavati do sutra, ali čovek je pročitao u kuriru da je zamalo otpalo krilo. Ipak više verujem njemu nego nekome ko se stvarno bavi avijacijom.
[ hemarikon @ 22.08.2009. 14:39 ] @
Citat: @Ivan Dimkovic: sasvim normalna pojava
Vidim da si ti stručnjak za aeronautiku. Ja nisam pa mi je to nenormalo kao i gadjanje ljudi smrznutim fekalijama i šrafovima sa visine od 10km. Osim toga sam i glupav da shvatim višu matematiku kojom se prikriva ono što potencijalni kupac već zna, mnogo pre nas sitne buranije. Kao da JAT kupuju neki čobani.
Najbolje će biti da sačekamo da se desi ono što se desilo pre mesec dana sa nagibnim vlakom u Hrvatskoj. I oni su svakodnevno mazali pruge klizavim uljem sve dok nije naišao voz u nepogodno vreme i survao se zajedno sa putnicima. Dotle su pričali bajke o debilima koji dižu uzbunu oko par kapi ulja.
Citat: @cozmo_im: Ti si jedan nedokazan covek
Ko ti kaže da sam ja čovek? Možda sam vanzemaljac, robot ili spam.
Citat: Mi koji se bavimo avijacijom
U potpisu ti stoji "Graphic designer". Kako si kvalifikovan za mehaniku?
Citat: Jel tebi nekad na autu ispadne sraf od vibracija na necemu?
Nema šanse. Nikad mi se to nije desilo.
Jawohl, Herr General.
Citat: Blic bi u Nemackoj popio kaznu zbog izazivanja panike i opste opasnosti.
To što je JAT izazvao paniku i opštu opasnost nije odgovornost Blica.
Citat: OVO NIJE KVAR AVIONA
Oni u JAT-u su učinili jedinu pravu stvar kad su odmah odustali od odbrane onog što se ne može braniti.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 16:16 ] @
Citat: hemarikon
Vidim da si ti stručnjak za aeronautiku. Ja nisam pa mi je to nenormalo kao i gadjanje ljudi smrznutim fekalijama i šrafovima sa visine od 10km. Osim toga sam i glupav da shvatim višu matematiku kojom se prikriva ono što potencijalni kupac već zna, mnogo pre nas sitne buranije. Kao da JAT kupuju neki čobani.
Zapravo... to nisu moje reci vec reci... strucnjaka za aeronautiku :)
Nisam ja pisao MEL-ove koji su vrlo jasni po pitanju tih srafova, ako nisi primetio... niti je neki avion JAT-a u skorije vreme (pricam o decenijama) imao neki gaf sa sopstvenom tehnickom inspekcijom :)
Citat:
Najbolje će biti da sačekamo da se desi ono što se desilo pre mesec dana sa nagibnim vlakom u Hrvatskoj. I oni su svakodnevno mazali pruge klizavim uljem sve dok nije naišao voz u nepogodno vreme i survao se zajedno sa putnicima. Dotle su pričali bajke o debilima koji dižu uzbunu oko par kapi ulja.
Porediti JAT i balkanske zeleznice je smesno.
JAT-ovi avioni svaki dan imaju inspekciju na sletanju po EU aerodromima - i, gle cuda, EU smatra JAT kompanijom koja posluje po najvisim standardima - inace ne bi ni mogli da slecu na EU prostor.
Ali sta ja serem, zna jedan Blic bolje od svih relevantnih institucija gde je JAT sertifikovan.
[ zaraza @ 22.08.2009. 16:32 ] @
Citat:
„Blicu” se javio i Toma R., koji je imao još šokantnije iskustvo. Na redovnoj liniji Beograd-Beč prošlog leta primetio je da je selotejpom zalepljena komora propelera.
Komora propelera?
Koji avion leti na toj liniji?
[ cozmo_im @ 22.08.2009. 17:51 ] @
Hemarikon stvarno si smesan i tvoji postovi su smesni ljudima koji se iole razumeju u tematiku.
Ja sam po struci kontrolor letenja, radio u vojnoj kontroli Uzice/Ponikve, prekinuo jer nisam zeleo u vojsci da radim (tu je bilo staziranje). Posle su dosle sankcije, i nasao sam drugi posao jer u civilnoj kontroli do 1998. nije bilo posla. Porodicni posao nam je stampanje (imamo stampariju odavno) te sam se bacio na to.
1996-1997 sam ucestvovao u nezavisnoj komisiji za bezbednost avio saobracaja koja je dovela do poboljsanja bezbednosnih uslova u kontroli letenja. Radili smo i na proucavanju svih domacih avio nesreca.
1998. sam pozvan na sestomesecno doskolovanje uz ponudu za Beogradski aerodrom, ali vec sam bio u braku, posao razvijen, pored stamparije radim u jednom svetski renomiranom magazinu, placen sam slicno kao kontrolor letenja te nisam imao nameru da prekidam dobre poslove i gubim godinu dana dobrih prihoda i jednostavno me nije vise zanimalo.
[ hemarikon @ 22.08.2009. 18:50 ] @
Ja se skromno izvinjavam zbog tresismeha koji sam izazvao na forumu a i šire. Mora da se i avion tresao od smeha gledajući šta pišem pa se od grohote počeo raspadati. Ubuduće ću paziti šta pišem da se neki ne bi zapucao u kukuruze.
Znači, ti si kontrolor letenja? Pa nisi baš nešto kvalifikovan za mehaniku aviona. Mašinski inženjer se verovatno bolje razume a kako si nastupio ja sam očekivao avioinženjera. Odmah da kažem da sam apsolutni laik kad su u pitanju "avionska" pitanja. U stvari jedva da znam da konac u iglu udenem. Zato, evo pa se nadmudrujte ovde
http://www.airsafenews.com/200...-loose-screws-on-your-jet.html
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 18:55 ] @
hemarikon,
Ako putnik vidi da nedostaje neki sraf na panelu to nije razlog za smeh u kabini, naravno... opet, nije razlog ni za brigu.
Postoje ljudi koji brinu o tome i nalaze se na svakom aerodromu i prilikom svakog sletanja/poletanja se kontrolise da li avion zadovoljava uslove za letenje.
Kao sto su ti neki ljudi ovde rekli, tzv. "Minimum Equipment List" (MEL) dozvoljava nedostajanje odredjenog broja srafova bez ikakvog ugrozavanja bezbednosti leta. Da nije tako, taj avion ne bi ni smeo da leti i bio bi prizemljen na prvom aerdoromu - budi siguran da ni jedan aerodrom na ovom svetu, pogotovu ne u EU zeli da ima na svojoj odgovornosti avion koji je dobio dozvolu za poletanje i koji se skrhao zbog tako ociglednog "kvara".
Tvrdnja koja se promakla u novinama "samo sto nije otpalo krilo" kao i definicija ovoga kao "kvar" je nesto sto se u civilizovanom svetu naziva defamacija i za nju se moze traziti odsteta. Kvar je jedino ukoliko bi nedostajalo VISE srafova nego sto MEL za B737-300 dozvoljava sto jednostavno nije slucaj, jer avion ne bi presao MEL ni na jednom aerodromu i bio bi prizemljen do popravke.
Faktualno gledano, niti je u pitanju kvar - niti doticno nedostajanje srafova moze dovesti do "otpadanja krila" i, prema tome, to sto je Blic uradio je najobicnije sirenje laznih informacija i defamacija te firme.
Ako hocemo da se "igramo" civilizovanog drustva onda bi valjalo prihvatiti i civilizovana pravila u novinarstvu. Zbog toga su svi skicali i pistali za uvodenje veceg reda u medije u Srbiji, jerbo bi ovakve stvari dovodile do tezih finansijskih posledica za urednike i novine koje to pisu.
[ hemarikon @ 22.08.2009. 21:17 ] @
A što je toliki problem priznati da je trebalo te šrafove pričvrstiti pre poletanja?
[ ptak 13. @ 22.08.2009. 21:35 ] @
Citat: hemarikon: A što je toliki problem priznati da je trebalo te šrafove pričvrstiti pre poletanja?
A ko to treba da prizna...mi...ok priznajemo
Stvarno ne vidim svrhu toga, uvatio si se za srafove ko pijan za plot...nista strasno se nece desiti zbog tih srafova, desilo se i gotovo...nije se obratila paznja na to jer nije bitna toliko stvar i sta sad...nije avion od lego kockica pa ode jedan sraf i raspadne se...od 30 srafova 5 popustilo...nista strasno....
Ok priznajemo trebalo je da su zavrnuti, uostalom zato su tu i postavljeni zar ne
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 21:41 ] @
Citat: hemarikon
A što je toliki problem priznati da je trebalo te šrafove pričvrstiti pre poletanja?
Pretpostavljam da ti je Vidovita Zorka rekla da su ti srafovi popustili pre nego sto je avion poleteo?
Drugo, ako avion nije bio na maticnom aerodromu, ekipa koja je zaduzena za pregled je samo zainteresovana da avion prodje MEL listu, nece ga lickati i gubiti vreme na stvarima koje nisu neophodne - zamena i pritezanje srafova bi sigurno bila obavljena od strane JAT tehnike kada se avion vrati u Beograd.
Ljudima se ne moze ugoditi - da su recimo zadrzali avion dodatnih pola sata na pritezanju i zameni srafova i dodatnim pregledima, nasao bi se neko drugi da kuka kako avion kasni :-)
U svakom slucaju, hemarikon, u avio industriji postoje striktne sertifikacije i nezavisne procene tehnicke ispravnosti pre poletanja na svakom aerodromu (koje ne obavlja avio kompanija vec operativno nezavisni tehnicki personal koji odgovara nacionalnom telu za bezbednost saobracaja). Tako da, ako je jednom Nemcu, Englezu ili Francuzu JAT savrseno OK to govori malo vise od nekog Blica i njihovih "novinara analiticara"
A problem nije uopste u "pritezanju srafova" koliko u kampanji defamacije nazivanjem toga "kvarom" i ocenom "samo sto nije otpalo krilo". Kako se vec neko vreme Blic "bavi" JAT-om u negativnom svetlu, to samo pokazuje da je defamacija i pljuvanje OK kada je naruceno od strane politickih mentora.
Da li je u pitanju priprema za izbore (valjda taj JAT pripada drugoj stranci od one koja je u vezi sa Blic-om) ili priprema za prodaju - potpuno je nebitno, ono sto je bitno je da te novine svesno dovode citaoce u zabludu defamacijom i unistavaju ugled kompanije.
Za tepsiju ribe ili direktorsko mesto... nebitno. Ali je jadno.
[ Lesli Eldridz @ 22.08.2009. 21:47 ] @
To nema veze sa time sto je to preduzece gubitas kog finansira drzava i osim urcenja i kradje nema apsolutni nikakavog razloga da postoji.
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 21:52 ] @
@Lesli,
Yep, skroz si u pravu - JAT u ovom obliku zaista ne treba da postoji.
Medjutim fakat sto je JAT gubitas je upravo zbog ovakvog ponasanja - jer se ocigledno za "gubitasa" bore politicari "eksperti" i gde ta firma samo predstavlja premiju za podelu menadzerskih pozicija stranackom kadru.
Tesko Srbiji sa takvim politicarima i "ekspertima" - cega god se ti dotaknu, ostaje pustos - ili, u najboljem slucaju, dug koji placaju gradjani Srbije...
Ali ko zna, mozda je takva "ekspertska vlast" bas po meri naroda.
Da je u Srbiji zaista uradjena korenita reforma - taj JAT bi otpustio bar pola radnika "rodjaka", zaposlio profesionalni menadzment iz industrije a ne "stranacke eksperte" i, ko zna, mozda bi bio i profitabilan... Ali eto, u Srbiji je moguce da cak i MONOPOLISTA u avio saobracaju bude gubitas - dovoljno govori o "ekspertima".
[ hemarikon @ 22.08.2009. 22:03 ] @
Citat: @Ivan Dimkovic: Vidovita Zorka rekla da su ti srafovi popustili pre nego sto je avion poleteo?
Ne, ne, ne, to mi je rekao vidoviti Ivan Dimkovic ( http://www.elitemadzone.org/t367707-2#2365877):
Citat: Ti srafovi ako su otpali najverovatnije su otpali pri sletanju - tako da su tesko mogli nekog da udare :)
Citat: novine svesno dovode citaoce u zabludu defamacijom i unistavaju ugled kompanije.
Ugled JAT-a su uništili i uništavaju oni koji su radili ili sada rade u JAT-u.
Citat: korenita reforma - taj JAT bi otpustio bar pola radnika "rodjaka"
Da počnemo sa tehničkim direktorom? Za početak?
[ Ivan Dimkovic @ 22.08.2009. 22:08 ] @
Moze, nema problema - kada ti budes odlucivao o tome.
Sto se vidovitosti tice, mislim da je dobar momenat da razmislis o prestanku trolovanja.
[ hemarikon @ 22.08.2009. 22:31 ] @
Citat: @Ivan Dimkovic: kada ti budes odlucivao o tome.
Nema potrebe da budeš ciničan perma meni.
Citat: da razmislis o prestanku trolovanja.
Ne trolujem, nego se ti nerviraš i to zbog sopstvenih tekstova. Nisam ti ja kriv za ono što pišeš.
I ja čekam onih 1000 evra državnih akcija kao i vi, koji ste radili ili još uvek radite u JAT-u. Bilo bi fantastično da se JAT proda za nekoliko miliona hiljada džilijardi evra i da svi dobijemo po milion evra. No žalosna je istina da nećemo dobiti ni 100 evra zahvaljujući upravo onima koji se na ovaj način zalažu za JAT. Kako sam već napomenuo, potencijalni kupci su davno izbrojali koliko šrafova fali na avio floti JAT-a i rekli su svoju cenu. Zero. Nula. Nicht. Nistica. A ova panika da se prikrije pravo stanje u JAT-u ne služi za prikrivanje stanja od potencijalnih kupaca. Potencialni kupci su odlično tehnički potkovani i znaju o JAT-u svaki detalj. Dreka je da se stanje prikrije od gneva ionko već frustriranih gradjana kojima se diže kosa na glavi od svakodnevnih afera i smicalica kojima ih vlast zabavlja.
[ morihei ueshiba @ 22.08.2009. 23:28 ] @
Lete dakle Mujo i Suljo avionom iz Sarajeva u Frankfurt, i već pri polijetanju, iznad sarajevskog aerodroma, primijete kako se ugasio motor na desnom krilu. U taj čas iz zvučnika se začuje glas pilota: „Poštovani putnici, motor broj četiri prestao je raditi. Nema mjesta za brigu, ovaj je avion projektiran tako da bezbjedno može letjeti s preostala tri motora. Jedina je loša vijest da ćemo u dolasku kasniti pola sata. Ugodan nastavak leta želi vam kapetan.“
Nastavljaju tako Mujo i Suljo svoj let za Frankfurt, kad se desetak minuta kasnije opet iz zvučnika oglasi pilot: „Poštovani putnici, obavještavamo vas da se ugasio i motor broj dva. Razloga za paniku nema, jer ovaj avion bez problema može letjeti sa preostala dva motora, ali ćemo u dolasku kasniti otprilike sat vremena. Ugodan let želi vam posada.“
Mujo i Suljo sad već sa strepnjom gledaju u preostala dva motora, i već nakon pet minuta ponovo začuju ugodan kapetanov glas: „Poštovani putnici, čini se da je prestao raditi i motor broj tri. Ovaj je avion konstruiran tako da može sigurno letjeti i sa jednim motorom, tako da nemate nijedan razlog za brigu, osim što ćemo u dolasku kasniti oko sat i pol. Hvala na pažnji i ugodan let.“
„Jebemti sve“, na to će Mujo Sulji. „Crkne li i četvrti motor, nećemo mi u Frankfurt prije šest.“
U uređenom svijetu, u kojemu avioni ne kasne, a viceve piše Oscar Wilde, stvarni život oponaša umjetnost. Na brdovitom Balkanu, međutim, život oponaša viceve.
Do ovog petka, da sam na nekoj međunarodnoj konferenciji morao objasniti Srbe, umjesto Konstantinovićeve Filosofije palanke ili Dvornikovićeve Karakterologije Jugoslovena ja bih ispričao vic o Muji i Sulji u avionu. Jer Mujo i Suljo, suprotno raširenom vjerovanju - a vidjet ćete uskoro i sami - nisu Bosanci. Od ovog petka, tako, pozovu li me na takav neki okrugli stol, svakako ću im prepričati istinitu dramu koja se 14. avgusta ove godine događala na letu JU 5245 Jat Airwaysa na liniji Kreta-Kos-Beograd.
Lete tako, piše beogradski Blic, srpski turisti na povratku s ljetovanja u Grčkoj, iz Krete za Beograd, i nakon nekih pola sata slete na aerodrom Hipokrat na otoku Kos. Dok su se u avion ukrcavali novi putnici, iz zvučnika se začuje glas pilota: „Poštovani putnici, na aerodromu Kos zadržaćemo se malo duže zbog sitnih tehničkih problema. Nema mesta za paniku, ovlašćeni mehaničari već otklanjaju kvar. Jedina loša vest jeste da ćemo u dolasku kasniti pola sata. Prijatan nastavak leta želi vam kapetan.“
Nastavljaju tako srpski turisti svoj let za Beograd, i već pri uzlijetanju, iznad aerodroma Hipokrat u Kosu, primijete kako se lijevo krilo starog boeinga 737 raspada.
„Jedan šraf je već falio, a ostali samo što nisu poispadali“, prepričava dramatične trenutke u zraku iznad otoka Kos Mujo, Mića, ili kako se već zove čovjek, jedan od šokiranih putnika koji su raspadajuće krilo derutnog aviona snimili kroz prozor i snimke dostavili redakciji Blica. I zaista, na fotografiji se lijepo vidi šav između dvije oplate krila, od devet zakovica na šavu samo su tri uredno pričvršćene na svom mjestu, dvije veselo vire iz svojih rupa, još tri samo što nisu iskočile, dok jedne uopće nema! A dolje, par hiljada metara ispod krila, pružila se panorama otoka Kos.
Jesu li zaprepašteni i prestravljeni srpski turisti prijavili kvar posadi aviona? – logično je pitanje, koje postavlja i novinar Blica.
„Tad smo već bili sleteli u Kos i skupljali neke putnike, a mehaničari su već nešto popravljali“, odgovara još uvijek vidno uzbuđeni Mića, Steva, ili kako se već zove onaj putnik. „Računali smo, ako im i ovo prijavimo, nikada nećemo stići kući!“
Za one koji nisu shvatili vic, valja još jednom ponoviti: „ Tad smo već bili sleteli u Kos i skupljali neke putnike, a mehaničari su već nešto popravljali. Računali smo, ako im i ovo prijavimo, nikada nećemo stići kući!“
izvor http://www.pescanik.net/content/view/3546/165/
[Ovu poruku je menjao morihei ueshiba dana 23.08.2009. u 00:41 GMT+1]
[ vladd @ 23.08.2009. 00:19 ] @
Bas to. Smesna grupa ljudi zapocela akademsku paniku i razglabanje, a sitne jajare u Blicu dohvatile problematiku po zadatku. I jos nasli hemarikona za saveznika.
Mozda se doticni putnik uneredio od straha, ali nikome ne pada na pamet posada. Da li su oni odlucili da lete neispravnim avionom, i ugroze svoje zivote.
ALi, male sebicne gnjide(a tlo za razvoj im je u Srbiji), zavristale su zbog brige o svojoj zadnjici, i jos ispricale teske budalastine, valjda pod stresom.
Uznemirio ih dogadjaj, dok su aplicirali "mast in", i umalo da zakasne da ispricaju kako su se proveli i pametno pocrneli, kako je bilo jeftino, i kako su pametno dogovorili aranzman za sledecu godinu...
Prosto mogu da ih zamislim, sa sve afektiranjem. Verovatno cekaju da ispricaju dogadjaj na prvom odboru sifrovane stranke...a seljacine im dirale Krista
Poz
[ zaraza @ 23.08.2009. 01:45 ] @
Blic je piso i o tome da ce Mars za 2-3 dana biti ko Mesec....
Ajmo hemarikon i ostali Blitzeri...
Ne znam samo da li cete otvoriti temu u kojoj ce da padne grdno plasenje zbog raznih medju galaktickih uticaja ili ce da padne tema u kojoj ce da bude divljenje nezabelezenom nebeskom fenomenu, koga nije bilo dok Srbi nisu umesali prste u astronomiju....
[ zaraza @ 23.08.2009. 01:46 ] @
Znaci Blic ::):)
S obzirom kako i sta pisu mogli bi slobodno da se zovu ZOO Vrt....
(radim u 24h, pa zato pljujem Blic) :):):)
[ hemarikon @ 23.08.2009. 08:49 ] @
Citat: Lete dakle Mujo i Suljo
Još će puno vode proteći Savom i Dunavom dok glupoši shvate da su Mujo i Suljo u stvari Vojislav i Radosije a Fata Radenka. Ne znam gde se još, osim medju Srbima, kravama i ženama daju ista imena a muška imena izvode iz znamenitih domaćih životinjskih vrsta, na primer Vo. Zato nije čudo da se raspadanje aviona u vazduhu shvata kao bezbrižno preživanje.
[ Ivan Dimkovic @ 23.08.2009. 09:24 ] @
Citat:
Zato nije čudo da se raspadanje aviona u vazduhu shvata kao bezbrižno preživanje.
Dobro je da volovi imaju tebe da im otvoris oci i ukazes da se avion "raspada" ... koja li je alegorija adekvatna za tebe :)
[ hemarikon @ 23.08.2009. 10:31 ] @
Citat: volovi imaju tebe da im otvoris oci
Volovi podižu dosta buke pa se ne čuje glas razuma. Za otvaranje očiju je potrebna pesnica u čelo, kako ističu neki kandidati na svojim posterima.
Citat: koja li je alegorija adekvatna za tebe
Nisam odgovoran za tudju nesposobnost poimanja.
[ cozmo_im @ 23.08.2009. 10:47 ] @
Hemarikon, ako nisi upoznat sa poslovima vezanim za avijaciju onda cuti.
Kontrolor letenja mora znati sve propise i procedure koji se primenjuju u vazdusnom saobracaju. 18 meseci samo to ucis.
Drugo, prvi komsija mi je kum, njegov otac je doskora bio sef odrzavanja u Aviogenexu. Radio na B727 i B737.
Znaci, mogu da pogledam svu tehnicku dokumentaciju za B737-200, 300 i 400.
Bas cu ga pitati tacno sad za ovaj panel, po MEL listi kolko srafica sme da fali. Ako sme da fali.
Drugo, ja sam ti vec napisao kako izgleda pregled pred letacki dan a ON NE UKLJUCUJE PROVERU SVAKOG PANELA, vec samo onih koji su bitni za bezbednost.
Pri tom, walk-aroundom ti NE VIDIS GORNJI DEO KRILA.
Eventualno tehnicar pogleda na krilo s vrata i to je to (vizuelni inspekt pred letacki dan). Ukoliko je uocio te srafice a nije ih dotegnuo, SEF koji je potpisao MEL listu je odgovoran to sam jasno rekao. Medjutim ukoliko su SRAFICI ISPALI U TOKU LETA, onda nije odgovoran.
Isto tako ako po listi sme da fali izvestan broj srafova, NIJE ODGOVORAN.
Desavalo se da avionima otpadnu CARGO vrata u toku leta i isisaju putnike i sta sad tehnicar koji je PRAVILNO zatvorio vrata je odgovoran za to? Ne, bio je odgovoran LOS DIZAJN ANKERA za drzanje vrata.
Elem, nema 1000 opcija ima samo dve. Ako po listi sme da fali srafova - niko nije odgovoran. Ako ne sme - odgovoran je onaj koji je to video a potpisao listu (SEF TEHNICAR). I to je to (naravno ukoliko nisu otpali u toku leta).
Takodje ako nisi znao JAT Tehnika NIJE sastavni deo JAT-a to je novo preduzece koje se odvojilo i odrzava ne samo JAT-ove avione vec cak i Lufthansine i slicno i imaju SVE DOZVOLE I SERTIFIKATE ZA TO.
Ako je neko kriv, kriva je JAT Tehnika (SEF koji je potpisao ako se utvrdi) a ne JAT kao kompanija. Iako imaju u nazivu JAT, odvojene su firme i nezavisne.
Evo ti Montenegro Airlines na svim Fokkerima ima SKROZ IZGREBANA putnicka stakla od leda. I tako lete. I?
To je dozvoljeno, dokle god nema naprsnuca. A izgrebana su da pola ne vidis kroz neka od njih.
Dokle god je po listi - sve je dozvoljeno, jer je tako projektovano.
Pri tom najbolji drug mi leti na ovom avionu (YU-AON), kao stjuart i avion je skoro imao pregled. Cim se vrati pitacu ga tacno da li zna nesto.
[ cozmo_im @ 23.08.2009. 11:04 ] @
Evo sta se desilo Air Tranovom Airbusu A320 pre par godina:
E to je greska mehanicara i Sefa koji je potpiso listu jer nije proverio brave poklopca motora. One su naradzasto-zelene. Narandzasto vidis ako nije dobro zatvoreno, zeleno ako jeste. On je to propustio i eto sta se desilo.
Tako izgleda kad otpadne panel zbog greske. Ovaj panel koji pominjemo je od kompozita, ima 30 srafova, 5 popustilo, ima zaptivnu smesu ispod i dosta je manji od ovih i sluzi samo kao zastita jednog dela gondole motora.
[ danilo.s @ 23.08.2009. 11:33 ] @
[/quote]. Citat: hemarikon:
Nisam odgovoran za tudju nesposobnost poimanja
Ah, ironije... ali jesi odgovoran za svoju. Izigravaš nepristrasnog skeptika i "otvarača očiju", a ustvari troluješ i smaraš. Ponašaš se kao dete koje poklapa uši rukama i krene da trči naokolo vičući LALALALALA NE ČUJEM TE kada mu ponestane argumenata.
Zbog ovoga sam oduvek mrzeo razgovore na forumima jer je tok uvek isti: neko sa velikim ego iznese, prenese ili se zakači za tvrdnju iz oblasti o kojoj zna jako malo ili pak ne zna ništa. Na njegovu žalost, pojave se ljudi iz te oblasti i argumentima pobiju tvrdnju. No, troll ne može tek tako da prizna da je pogrešio i onda kreće da se hvata za bilo koji detalj kako ne bi ispalo da je zastupao nešto što nema veze sa životom. I to sve traje dok se moderatorima na smuči i stave lock.
[ hemarikon @ 23.08.2009. 13:09 ] @
Jawohl! Herr Kommandant!
Citat: prvi komsija mi je kum, njegov otac je doskora bio sef odrzavanja u Aviogenexu.
Veza preko veze i ti si kvalifikovan. Nisam znao da i ja imam diplomu i to nekoliko. Više mojih drugara radi na aerodromu, dvojica mojih školskih drugara su bili policajaci na aerodromu. Ne da sam kvalifikovan a ja tu izmišljam da nemam pojma.
Citat: Bas cu ga pitati tacno sad za ovaj panel
Pitaću i ja ovu dvojicu, čim napune magacin "devetke".
Citat: Desavalo se da avionima otpadnu CARGO vrata u toku leta i isisaju putnike
Znači i putnici završavaju kao smrznute fekalije!
Citat: JAT Tehnika NIJE sastavni deo JAT-a to je novo preduzece koje se odvojilo
Shvatio sam, demokratija pa i krila mogu da se odvajaju.
Citat: kriva je JAT Tehnika
Naravno, gde bi JAT mogao nešto da skrivi. Oni potiču iz nebeskog naroda.
Citat: @danilo.s: Izigravaš nepristrasnog skeptika
Ništa ne izigravam, jesam skeptik a ovde sam pristrasan u korist onih koji su posumnjali da nešto bazdi iz tog aviona.
Citat: Ponašaš se kao dete
Hvala, polaskan sam.
Citat: LALALALALA NE ČUJEM TE
Ne, ja radije pevam Tralala, i stvarno vas ne čujem, samo čitam šta pišete.
Citat: oblasti o kojoj zna jako malo ili pak ne zna ništa.
Već sam napisao da nemam pojma o avijaciji. Isto kao i ostali na ovom forumu. Samo što se oni predstavljaju kao "stručnjaci" a ja sam sad kriv i što sam iskren i zbog tudjih laži.
Citat: argumentima pobiju tvrdnju
Koju tvrdnju? Da JAT neće vrediti žute banke dok u njemu sedi partijska rodbina?
Citat: troll ne može tek tako da prizna da je pogrešio
Priznajem da sam pogrešio puno toga ali priče o "troll-u" mi liče na nedostatak racionalnih argumenata i predstvljaju izlive emocija.
Citat: hvata za bilo koji detalj
Da su oni na hrvatskim železnicama pripazili na detalje možda se nagibni vlak ne bi survao kao što se survao.
[ vladd @ 23.08.2009. 13:48 ] @
Mozda si skeptik, i mozda imas drugacije misljenje, ali bi bilo mnogo lepse kada bi imao SVOJE misljenje.
A ne misljenje Blica, misljenje odredjene partijske populacije, i stavljao se u "odbranu" nepismene a zgranute malogradjanjstine. Onih sto masovno pobegose od pomracenja sunca, ali sada imaju krivca pa vriste
I zato nam ne zameri sto seirimo po malogradjanstini, gluposti i predrasudama, pa ako je jos zacinjeno kvarno-partijskim argumentima, eto zabave
Poz
[ cozmo_im @ 23.08.2009. 14:20 ] @
Hemarikon:
1. Da li je moja struka i moje diplomirano zanimanje (sa iskustvom) vezano striktno za vazdusni saobracaj? Jeste.
Pitanje 2:
Da li je tvoja struka, tvoja skola vezana za vazduhoplovni saobracaj? Jeste.
Pitanje 3:
Da li je moja struka, tj. zanimanje usko povezan sa svim sluzbama na aerodromu (avio kompanije, tehnika i ostalo)? Jeste.
4. Da li je tvoja struka usko povezana sa svim sluzbama na aerodromu? Naravno da nije.
Znaci vise nema sta da pricamo.
Moje zanimanje zahteva da poznajem ljude koji su usko strucno povezani s civilnim vazduhoplovnim saobracajem - pilote, tehnicare, sefove, sefa vatrogasne brigade recimo... i da znam maltene sve vezano za njihov posao.
Prema tome nije isto poznavati pandura na aerodromu i nije isto biti strucno povezan sa osobljem zaduzenim za obavljanje vazduhoplovnog saobracaja.
Kontrolor letenja mora biti upucen u sve razloga odlaganja bilo kog letackog dana bilo kog aviona.
Eto, kum je usko strucno vezan za taj posao i zajedno smo radili na aerodromu, a to sto je njegov otac do skora bio sef dodrzavanja (u penziji je 2 god) - tim bolje jer maltene u porodici imam strucne ljude.
Ja sam od tebe i tih tvojih pandura kvalifikovaniji da dam strucnu ocenu necega sto se desava u avijaciji, s tom prednoscu sto sam radio s tim ljudima i znam koga da pitam sta treba ako ja ne znam nesto.
[ hemarikon @ 23.08.2009. 15:01 ] @
Citat: @vladd: mozda imas drugacije misljenje, ali bi bilo mnogo lepse kada bi imao SVOJE misljenje.
Ako imam drugačije mišljenje valjda je to moje mišljenje.
Citat: A ne misljenje Blica
Ni pod tačkom razno ne zastupam mišljenje Blica.
Citat: misljenje odredjene partijske populacije
Oni mogu samo da maštaju da ja zastupam njihovo mišljenje.
Citat: stavljao se u "odbranu" nepismene a zgranute malogradjanjstine.
Prezauzet sam da bih bilo koga branio. Osim toga teško da neko nepismen može biti malogradjanin.
Poz.
Citat: @cozmo_im: Da li je tvoja struka
Ma već sam ti poručio da sam nestručnjak. Samo, oni panduri poznaju direktore tehničkog održavanja pa će se raspitati u moje ime.
Citat: Ja sam od tebe i tih tvojih pandura kvalifikovaniji
Ta jesi, ne sporim. Dokle da ponavljam da ja nemam pojma a o pandurima da ne trošim tastaturu.
Citat: znam koga da pitam sta treba ako ja ne znam nesto.
Evo, pitaj ovde: http://www.airsafenews.com/200...-loose-screws-on-your-jet.html
Niste vi ukapirali vic Mujo i Suljo:
Citat: Crkne li i četvrti motor, nećemo mi u Frankfurt prije šest.
Razlika je samo što se u stvarnosti avion pun ludaka ne zove JAT već Srbija. Zato nema "mesta za brigu" čak i kad putnici počnu da pikiraju naglavčke kao smrznute fekalije. Jer i da izginu, neće biti plašljivci koji bi traćili vreme popravljajući avion.
[ Goran Rakić @ 23.08.2009. 17:12 ] @
Pitao, i vidi šta kažu:
Citat:
No one at AirSafe.com has specific experience or expertise when it comes to general 737 aircraft maintenance procedures, or the particular maintenance procedures and flight operations rules at Jat Airwarys.
Blic međutim to nije preneo već reče da su ovi sa AirSafe.com bloga glavni američki (a to valjda odmah znači da su u pravu) eksperti o sigurnosni avijacije.
[ pajaja @ 23.08.2009. 17:16 ] @
Mislim da su svi rekli sta su imali, vrtite se u krug zadnje dve strane.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|