|
[ Nemanja Avramović @ 30.06.2009. 10:02 ] @
| Avion Erbas kompanije “Jemenija er” u kom je bilo 153 putnika i članova posade srušio se u Indijski okean kod Komorskih ostrva, nema podataka o preživelima.
Agencija Rojters prenosi izjavu jednog zvaničnika kompanije da je letelica tipa "Erbas 310" imala 11 članova posade, a putnici su bili francuski i komorski državljani koji su krenuli za Moroni. Komorski ministar unutrašnjih poslova izjavio je da za sada nema nikakvih informacija o eventualnim preživelima.
http://www.b92.net/info/vesti/...06&dd=30&nav_id=368600
Nije li malo čudno da dva airbus-a padnu za manje od mesec dana, a još nekoliko ima problema u toku leta? Ili su ugrađivali neke falične delove pa su sada počeli da otkazuju redom, ili je konkurencija umešala prste (ne zna se šta je neverovatnije). |
[ pri3rak @ 30.06.2009. 10:10 ] @
ni za jedno od ta dva trenutno nema dokaza tako da sve ostaje na masti posmatraca do daljnjeg ...
[ a1200 @ 30.06.2009. 11:55 ] @
Kompanije, kad im loshe ide, pocinju da fushere na odrzavanju (izmedju ostalog)... tipa moze taj kompjuter/stampach/auto/alat jos koju godinu...
Problem nastaje kad je u pitanju avion... (nekazem da je to u pitanju... ali kriza itd...)
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2009. 12:00 ] @
Citat:
The cause of the crash is not clear. A French minister said faults were found on the plane during a check in 2007.
"The A310 in question was inspected in 2007 by the DGAC [French transport authorities] and they noticed a certain number of faults. Since then the plane had not returned to France," Transport Minister Dominique Bussereau was quoted as telling French TV.
Videcemo sta je ali za sad sve mirise na propuste u odrzavanju - pogotovu ako se uzme u obzir da je kompanija vec bila na osmatranju.
Citat:
"The company was not on the black list but was subject to stricter checks on our part, and was due to be interviewed shortly by the European Union's safety committee."
[ combuster @ 30.06.2009. 12:21 ] @
Letite avionima JAT-a :D
[ stil @ 30.06.2009. 12:29 ] @
Ima preživelih ...
Child found alive in Yemeni plane crash
A young child has been found alive after a Yemeni jet crashed in the Indian Ocean, an airline official said today. The child was the first person found alive from the jet, which was carrying more than 150 people en route to the island nation of Comoros from Yemen's capital, Sanaa.
Comoros from Yemen's capital, Sanaa.
The child was found in the waters and was taken to a hospital, said Captain Abdulkhalek al-Kadi, chairman of Yemenia Airways.
"One child is alive and we hope to find more," the chairman said.
He blamed the crash on bad weather. "It was high seas and windy weather," he said.
CNN
[ vladd @ 30.06.2009. 13:49 ] @
Kada postreljaju managere u kompaniji, nece tako cesto padati avioni.
Lepo ih izvuci iza njihovih laptopova, analiza trzista i usteda, i pred streljacki stroj. Pa za primer, da shvate da nije dozvoljeno uvoditi stednju i povecavati zaradu zato sto je neprihvatljivo mali procenat poginulih u avio saobracaju prema broju prevezenih putnika.
Kada se tehnika vrati inzenjerima, a manageri odstrane, imacemo prosperitet i bezbednost, a profit...pa kome se zalomi da je najbolji.
Poz
[ Miroslav Jeftić @ 30.06.2009. 14:10 ] @
Ako ćeš te streljati, šta tek onda sa menadžerima iz industrije duvana, lekova, hrane, pića, automobila... dodati po želji.
[ combuster @ 30.06.2009. 14:15 ] @
Sve lepo uza zid, da im posteno sudimo pa da ih streljamo... I onda da se prijavimo za ta menadzerska mesta da ispravimo stvari (popunimo nase novcanike malo) :D
[ Lesli Eldridz @ 30.06.2009. 15:07 ] @
Cuvao sam ovo od kad su zakljucali onu temu sa laznim veleumnim zakljuckom kako cak ni prelazak ulice nije 100% bezbedan, kako ce uvek avioni da padaju, al su ipak najbezbedniji, i o tome nema price:
Citat: Dobro, ali ima price oko prevoza bilo cime, pa i auto pesice. Eto recimo to oko prelaska ulice, ama jeste 100% sigurno ako sacekas lepo da nema nikoga na vidiku niti se pa cuje da se neki ludak priblizava prebrzo. Evo, ja se u zivotu nisam vozio sa delijama koji voze kao ludi (ulecu u makazice, preticu svakoga, voze po 200...) , a i sam kad sam vozio, uvek sam vozio postujucu sva ogranicenja brzine, uvek sam vezivao pojaseve, nikad nisam vozio nocu (osim po gradu, a i to kad moram) itd itd. Od kad je tamo osamdesetih bila ona nesreca kad su se sudarili autobus koji se vracao sa ekskurzije (mislim u Niš) i neki kamion, pa je kamion odneo skoro celu levu stranu (gde sedi vozac) autobusa, nikad vise nisam seo na levu stranu medjugradskog autobusa itd itd. U stvari, nikad nisam svesno radio nista sto moze fizicki da ugrozi moju egzistenciju, osim jednom mrtav pijan kad sam sedeo na prozoru 11 sprata i klatario se da bi nervirao neke, ali to je bilo mnogo odavno, i sto me vise puta udarala struja kad sam nesto popravljao a mrzelo me da iskljucujem uredjaje, ali to vise ne radim, nit sam pa hteo da imam veze sa onima koji mogu fizicki da me ugroze, kao sto su vec pomenuti suludi vozaci koji bi mene da voze. Nije to nikakav strah, niti paranoja, samo predostroznost. Necu bre da si turam uzicu na žar i gotovo, posebno necu u tudje ruke da je turam, ili pa u "ruke" neke tamo mehanicke skalamerije, ukljucujuci i automobile. Koje mogu da koristim, ali bez silovanja, klaj klaj. Kornjaca je pobedila zeca, to se zna. Ko hoce slobodno neka to radi, neka ima poverenje u bilo koju masinu, ja necu i tacka, a necu sa razlogom. Zato sto znam kako je lako da se iznenada i na izgled bez ikakvog razloga pokvari bilo koja od tih masinerija, ako nista drugo, zbog zamora materijala. I ona velika zeleznicka nesreca koja je bila relativno skoro u Nemackoj se desila iz istog razloga - mudraci pravili tocak za vagone sa slojem gume izmedju dva koncentricna sloja celika, kao da ublazi vibracije, pa se spoljni celicni prsten posle nekog vremena raspao zbog zamora materijala i ode sve u trandaliju. Posle su to izbacili pa vratili obicne masivne celicne tockove kakvi su bili 250 godina.
Znaci, mogu oni da me ubedjuju jos 50 godina kako je avionski prevoz statisticki najbezbedniji, necu be, a ako se i resim da idem negde gde je mnogo daleko idem brodom i tacka. I nosim svoj camac za spasavanje i to sto treba. I letim samo motornim zmajem ili balonom uzivanja radi, isto ako me ne mrzi.
[ Srđan Pavlović @ 30.06.2009. 16:01 ] @
Dobro de, Lesli, apsolvirali smo tvoj licni stav po pitanju bezbednosti aviona... :)
[ Lesli Eldridz @ 30.06.2009. 16:09 ] @
E pa cim je napisano mora i da se posalje. Znas da sam ga napisao skoro u istom trenutku kad si zatvorio temu, pa rekoh kad je vec napisano, neka ga, nece da se baci. Bolje da je stajalo sto duze neupotrebljeno, to jeste, ali sta sad, nisam ja oborio taj avion. Eto vam vasa bezbednost, i to je u pitanju isti tip aviona.
[ EmilijaV @ 30.06.2009. 16:12 ] @
@Lesli
Nemoj opet da pocinjes, molim te!
[ vladd @ 30.06.2009. 16:23 ] @
Citat: Miroslav Jeftić: Ako ćeš te streljati, šta tek onda sa menadžerima iz industrije duvana, lekova, hrane, pića, automobila... dodati po želji.
Naravno, zasto ostaviti nedovrsen posao.
Pre nekih 25 god sam se smejao, na nekom sajmu hrane u Cirihu odbili neke kobaje, imale manje od 15% mesa. Sada mi nije smesno i zvacem plastike amalgame, razne supstitucije, a zasto..zato da bi proizvodnja bila jeftinija. Pa dokle.
Najbolje da im damo neke pare za nesto, pa da ne koristimo nista, bezbednije je.
Takodje, gledajuci ove nove emisije, explorere i ostale zanimljive tehnicke stvarcice, sve nesto rade, budze kola, prave neka cuda, ali histerisu sa nekim rokovima, mlate se danonocno, jure neke termine....CEMU??..
Ako je rucni rad, i ako se trazi kvalitet, pa nije trka na 100m, mora da postoji neko razumno vreme, pa ne moze se hleb ispeci za 4 sekunde, sta da im radim.
Neka se obrate tehnologiji, da im objasni, da za nesto mora da postoji neka procedura, ako se zeli maksimum kvaliteta, a ne maksimum profita.
Ako je profit smisao, onda da otkacimo tehniku, neka se zamajavaju sa bankama, igrama na srecu, proricanjem buducnosti i ostalim fiktivnim izvorima love.
I ove erbasove su sklepali na brzinu, jurcali neke rokove, sikanirali inzenjere, inzenjeri otkacili bezbednst i kreativnost kao usporavajuci faktor, i "ispostovali rokove"...
E sada neka profit isporuce porodicama prezivelih...a za zid cemo da im poklonimo cigle.
Poz
[ Lesli Eldridz @ 30.06.2009. 16:31 ] @
Citat: EmilijaV: @Lesli
Nemoj opet da pocinjes, molim te!
Ja sam sa time vec zavrsio, ali pocece neko drugi :-)
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2009. 17:15 ] @
Citat: vladd
I ove erbasove su sklepali na brzinu, jurcali neke rokove, sikanirali inzenjere, inzenjeri otkacili bezbednst i kreativnost kao usporavajuci faktor, i "ispostovali rokove"...
Vrlo hrabra tvrdnja - hoces da kazes da Airbus pravi nebezbedne avione zbog rokova?
Voleo bih da se to potkrepi nekim konkretnim dokazima, sta je tacno nebezbedno i na kojem Airbus avionu?
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2009. 17:53 ] @
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8126576.stm
Citat:
France 'banned Yemen crash plane'
A Yemeni airline which crashed into the Indian Ocean was banned from France because of "irregularities", France's transport minister has said.
...
Most had flown on a different Yemenia aircraft from Paris or Marseille before boarding flight IY626 in Sanaa, the capital of Yemen.
..
In Paris, Mr Bussereau told legislators that the Yemenia Airbus 310 which crashed was not permitted to fly into France, and raised concerns about the transfer of passengers from a plane classed as safe to one which crashed into the ocean.
"A few years ago, we banned this plane from national territory because we believed it presented a certain number of irregularities in its technical equipment," Mr Bussereau told parliament.
"The question we are asking... is whether you can collect people in a normal way on French territory and then put them in a plane that does not ensure their security. We do not want this to happen again."
However, a spokesman for the airline said poor weather was more likely to have been a factor in the crash than the condition of the plane.
The crash prompted the European Union to highlight its own concerns about Yemenia's safety record, proposing a world blacklist of those carriers deemed unsafe.
The EU already has its own list, and its transport commissioner, Antonio Tajani, said such a list would be a "safety guarantee for all".
Another EU official told Reuters news agency there were concerns about the airline's "incomplete reporting procedure and incomplete follow-up" following 2007 tests on the aircraft that crashed, but that its record was improving.
[ Lesli Eldridz @ 30.06.2009. 18:37 ] @
Propisi su propisi, nema tu, samo napises kakvu artiju i gotovo. Kakve gluposti. Kad je trebalo da uzmu pare nisu se tako bunili.
[ hemarikon @ 30.06.2009. 19:23 ] @
Da ne dižemo paniku, u pitanju su VANZEMALJCI !!!
[ combuster @ 30.06.2009. 19:29 ] @
Vanzemaljci, gremlini ili nesto trece ja se ipak plasim da putujem na 10000ft AGL... ;-)
[ a1200 @ 30.06.2009. 19:31 ] @
Citat: A Yemeni airline which crashed into the Indian Ocean was banned from France because of "irregularities", France's transport minister has said.
Hm, podseti me na film Fight Club... (zameniti kola sa avionom)
Citat:
Narrator: A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.
Business woman on plane: Are there a lot of these kinds of accidents?
Narrator: You wouldn't believe.
Business woman on plane: Which car company do you work for?
Narrator: A major one.
[ Ivan Dimkovic @ 30.06.2009. 20:14 ] @
Citat: a1200
Hm, podseti me na film Fight Club... (zameniti kola sa avionom)
Pa ima "sitnih" razlika:
- Avione nadgleda posebno telo u svakoj drzavi (ako avion padne posle poletanja, poslednji koji je vrsio pregled ce imati veliki problem ako je zasrao), ako nekom nesto ne valja tesko je da ih sve ucutkas :-)
- U samoj jednacini imas jos vise ucesnika - imas avio kompanije, sa svojim interesom - koji nije nuzno poklapajuc sa interesima proizvodjaca aviona, imas, kao sto rekoh, kontrolore u svakoj drzavi, imas 3 potpuno nezavisne organizacije koje moraju da ti sertifikuju avion - a svaka nema isti interes (mozes razviti teoriju da FAA stiti Boeing, sto ne mozes reci za JAA, za njih mozes reci da mozda stite Airbus ali to onda ne vazi za FAA ;-)
- Osiguranja imas raznih - osiguravajucih kuca avionskih kompanija kao i njihovih klijenata pa sve do osiguravajuce kuce aviona - nece biti da svaka ima istu racunicu za "recall" :-)
Tako da... ne mozes porediti Boeing ili Airbus sa nekim GM-om - bice da je situacija ipak malo vise pod kontrolom u avio biznisu, jer je svaki kiks izuzetno skup po nekog i svako se trudi da ne bude on ko ce da plati stetu :-)
[ a1200 @ 30.06.2009. 22:43 ] @
@ivan
Uh, dobro je... propisi su toliko strogi, da recimo, avio kompanijama kojima je zabranjeno letenje u Francuskoj, zbog "neregularnosti", njihova maticna drzava/druge drzave isto moraju da zabrane letenje... Izgleda da nije tako.
Kao sto vidimo, niko ne brani da svaka drzava za sebe lupa pecate o odrzavanju, tj. olabavi malo kriterijume za svoju avio kompaniju (jer ima recimo svoju lokalnu avio-tehniku koja daje sertifikat) i da ti avioni lete... kad se jednog dana srushe, otom potom, tesko je dokazati sta je u pitanju... a imali su sve uredno na papiru, tj. drzava je izdala sertifikat koji bi trebao da vazi u celom svetu (samo, eto, nisu mogli da lete u EU - jer za EU iz 'nekog razloga' nije vazio taj njihov sertifikat).
Al' dobro, ovo je sada nagadjanje jer se ne zna dali je toj Jemenskoj avio kompaniji zabranjeno letenje zbog loseg odrzavanje aviona ili neceg treceg.
E sad neverujem da je proizvodjacu aviona u interesu da mu prizvod dobije loshe ime, ali nekim avio kompanijama usteda na odrzavanju/loshe odrzavanje dosta znaci (bolje nego bankrot)...
[Ovu poruku je menjao a1200 dana 01.07.2009. u 00:09 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 01.07.2009. 08:29 ] @
Citat:
Uh, dobro je... propisi su toliko strogi, da recimo, avio kompanijama kojima je zabranjeno letenje u Francuskoj, zbog "neregularnosti", njihova maticna drzava/druge drzave isto moraju da zabrane letenje... Izgleda da nije tako.
Pricamo o fakin Jemenu :) treba leteti iskljucivo kompanijama iz EU/USA/Japana/Australije i jos par razvijenih zemalja na Bliskom Istoku i u Aziji.
I to je to.
[ a1200 @ 01.07.2009. 09:12 ] @
Mene samo plashi da ce i tu da 'olabave' zbog ekonomske krize... nadam se da sam debelo pogresio.
(mozda dozvole i politicki podobnijim zemljama da ipak lete - da se ne bi pravio skandal)
[Ovu poruku je menjao a1200 dana 01.07.2009. u 10:33 GMT+1]
[ vladd @ 01.07.2009. 09:20 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: Vrlo hrabra tvrdnja - hoces da kazes da Airbus pravi nebezbedne avione zbog rokova?
Voleo bih da se to potkrepi nekim konkretnim dokazima, sta je tacno nebezbedno i na kojem Airbus avionu?
I ja bih voleo da imam para kao bar Bil Gejts. Ali ....
Nije tvrdnja hrabra, vec realna.
Pogledaj eksplorerovu emisiju o sklapanju prvog erbasa, transportu kroz "malo mirno selo na jugu Francuske".
Prva greska koju prave je sto ogromne delove aviona vukljaju sa raznih strana suvozemnim transportom. Delovi za avion se prave da budu cvrsti u sklopu, a ne da se opterecuju koncentricnim silama transporta. Nije ista situacija kao za brodove.
U doticnoj emisiji su takodje kuburili sa terminima, sistem inzenjer se znojio, bio u stresu(naravno sa filmskim hepiendom), ali se epilog pise ovih meseci.
Zatim elektronika i sistemi upravljanja. Za tako velik i nov avion, moraju da se rade visemesecna ispitivanja sistema u sklopu. Da li postoji problem u integralnoj regulaciji. Da li automatski sistemi mogu da zaosciluju u odredjenim uslovima.
Simulacije mogu da pokriju veliki procenat situacija, ali svaka simulacija zavisi od ulaznih parametara. Da li parametri simulacije odgovaraju realnim situacijama.
Postoji n sistema koji se moraju ispitati. Ako se postave rokovi, a postavljeni su, managerski, trebalo je proizvesti i prodati u odredjenom trenutku, mnoge simulacije i aproksimacije, niskog prioriteta, se bajpasuju.
I otuda i njihova briga oko probnog leta. Ko se tada toliko brine, valjda ima razloga..koji se ne pricaju.
I sam sam bio u situaciji, tako da potpuno razumem inzenjere, i bez grize savesti predlazem zid. Od mojih sklopova nikome zivot nije zavisio, i znam koliko sam ulazio u sukobe zbog nerazumnih rokova. Nerazumnih sto se tehnike tice. Moze se projektovati do 99% korektno, ali u izradi, u sklopu, prilagodjenje, pocnu kompromisi, i razliva se pouzdanost.
Zato je neophodno raditi prototip, koji je ekonomski, managerski jeziv, trosi vreme, sredstva, novac..
Zar mislis da je igrarija sto krljaju automobile u kres testu. Zar nisu mogli, uz postojanje detaljne konstrukcije i merljive parametre, da naprave simulaciju...Jok, nema boga, mora da se skrlja, i naizgled slicna vozila, zavareni spoj levo ili desno, parce nepotrebnog lima..izokrenu situaciju za 180 stepeni..
Poz
[ Ivan Dimkovic @ 01.07.2009. 11:06 ] @
Vladd,
Meni se cini da ti pravis neke vrlo jake optuzbe bez mnogo konkretnih dokaza - sto je jako losa praksa. Na takve price je generalno jako tesko uopste dati bilo kakav odgovor, jer su vrlo uopstene i tesko je uopste naci adekvatnu cinjenicu koja bilo sta tu pobija, jer i nema sta da se pobije.
Citat:
Zar mislis da je igrarija sto krljaju automobile u kres testu. Zar nisu mogli, uz postojanje detaljne konstrukcije i merljive parametre, da naprave simulaciju...Jok, nema boga, mora da se skrlja, i naizgled slicna vozila, zavareni spoj levo ili desno, parce nepotrebnog lima..izokrenu situaciju za 180 stepeni..
Ovaj, crash-test se radi na automobilu bas zato sto je najveca verovatnoca udesa upravo sudar. Niko lud ne radi crash-test na avionu, jer se avioni generalno >ne sudaraju<. Sa druge strane, avioni se i te kako prvo simuliraju, onda prototipi testiraju u wind-tunnelu a na kraju dolazi do probnih letova od vise hiljada sati kako bi se utvrdilo da je sve OK - u tim uslovima se avioni testiraju u ekstremnim situacijama DALEKO iznad predvidjenih i dozvoljenih u civilnom avio saobracaju (enormni nagibi, sletanje samo na jednom delu stajnog trapa, simuliranja otkazivanja motora itd...). Sva svetska regulativna tela dobijaju rezultate i nije moguce ni u teoriji dobiti upotrebnu dozvolu ukoliko nesto na tim ekstremnim testovima ne stima. Kako ce oni to popraviti i pod kojom "presijom" je druga prica - ali svakako moraju ponovo proci test.
Avion ne moze dobiti dozvolu bez tih hiljada letnih sati u testiranju (kao sto rekoh, ne treba zaboraviti da postoji i vise tela za akreditaciju koja nisu na istom kontinentu). Novi 2-motorni avioni cak imaju daleko duze testiranje kako bi vec na samom pocetku dobili ETOPS sertifikaciju (tzv "Early ETOPS") - ETOPS zahteva ENORMNU rigoroznost kakva se ne vidja u auto industriji a ni u malo kojoj drugoj.
Koga zanima za pocetak: http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
Mislim da su tvoje kritike na avio industriju prilicno pausalne i baziraju se na nekim opstim mestima i prijemcivim tvrdnjama (zli menadzeri, stres, itd...) , pogotovu povezivanje nekakvih navodnih propusta iz neke emisije sa ovim trenutnim desavanjima.
Ono sto u njima nedostaje je neki konkretan dokaz ili cinjenica da je kvalitet opao ili je ispod prihvatljivog.
[ Nevena79 @ 01.07.2009. 13:06 ] @
Dobro ono sto prica Vlaad tu verovatno ima necega ali naravno nece se skoro dokazati, ali ono sto je dokazivo kroz ljudsku istoriju je to da je neosporno da zbog takvih stvari ljudi ginu. Evo vam primer Kolumbije koja je eksplodirala zato sto je lansirana u uslovima nize temperatute od propisane. Inzenjeri su vristali na rukovodstvo, po svim parametrima to je bilo gotovo ravno samoubistvu ali su na kraju ipak bili pritisnuti od strane nestrucnih ljudi da se lansiranje odrzi. Sve ostalo znate.
I ne zelim ovde vec standardne odgovore tipa to su bila druga vremena, sada je sve strozije... Nisu ljudi bas tako mlada vrsta pa se sad kao nesto razvijamo. I tada su postojale kontrole, i tada su postojale mnoge sluzbe zaduzene za to, i tada su postojali propisi i tada su se desavale nesrece i tek posle nesreca + kada se dokaze da su bas zbog toga nastale, tek tada se nesto preduzme a za proboleme se znalo i pre same nesrece. Tako je bilo pre, sigurna sam da je tako i danas. Ko u to ne veruje, za mene je zaista lud (neka se niko ne prepozna, samo moje misljenje).
Pogotovo za vreme raznih kriza, naravno je za ocekivati da dolazi do ovog ili onog fuseraja, to je zakon ekonomije a kao i zakoni fizike mogu se uzeti kao postulat.
Nikad u istoriji ljudskog roda ljudski zivot nije bio vredniji od ekonomskog boljitka i verovatno nikada nece ni biti.
P.S. citav moj post nije vezan za ovu nesrecu, ne znam sta se tu desilo kao i niko od vas, vec je vezan uopsteno za tu vrstu problema.
[ stil @ 01.07.2009. 14:32 ] @
Ljudska istorija je puna primera gde se iako sve čini da do katastrofe ne dođe ona ipak dogodi. Uglavnom njen uzrok nije samo jedna okolnost već skup više njih. Tragedije se na žalost dešavaju i najgore od svega u njima su izgubljeni ljudski životi. Ne možemo zaustaviti napredak nauke i tehnike jer je deo ljudske prirode da stalno stremi ka usavršavanju i napredovanju. Ono što u tim momentima možemo da uradimo je da ispitamo šta je uzrok tragedije i da preduzmemo korake da se ona nikada više ne dogodi. Mogu postojati različiti razlozi za takve nesreće . Propust konstruktora, namerno ignorisanje upozorenja konstruktora da konstrukcija nije totalno ispitana, ekstremni radni uslovi za koje uređaj i nije bio projektovan da ih izdrži, loše održavanje, nestručno rukovanje itd.
Jedan od primera izgubljene trke sa vremenom je i
http://en.wikipedia.org/wiki/Nedelin_catastrophe
[Ovu poruku je menjao stil dana 01.07.2009. u 15:45 GMT+1]
[ a1200 @ 01.07.2009. 22:55 ] @
Citat: Prema pisanju londonskog "Tajmsa", moguće je da će BEA kao "presudni faktor" nesreće na letu AF-447 navesti olujno vreme, ali "glavni problem", o kome se do sada najviše govorilo i koji je u smrt odveo 228 putnika i članova posade, najverovatnije jeste pogrešno očitavanje na senzorima za merenje brzine.
Već duže vreme se znalo da su avioni A-330 i A-340 imali određenih problema sa Pitoovim cevima, pa čudi zašto Evropska agencija za vazduhoplovnu bezbednost nije preduzela odgovarajuće mere pre nego što se dogodila nesreća 1. juna.
"Er Frans" nije želeo da čeka nalaze zvanične istrage, pa je uprava kompanije nakon protesta unije pilota odlučila da ugradi nove senzore za merenje brzine na svojim dugolinijskim avionima. Slično je postupio i američki avio-prevoznik "Nortvest erlajns", koji je nakon navodnih problema sa očitavanjem brzine tokom leta za Tokio 26. juna odlučio da zameni Pitoove cevi na avionima "erbas A-330". Američki odbor za bezbednost saobraćaja naredio je da se istraži incident na pomenutom letu za Tokio, kao i onaj u maju kada je na letu iz Sao Paula za Majami letelica brazilske avio-kompanije TAM imala probleme sa gubitkom visine.
"Erbas" je prvi put ukazao na moguće probleme sa senzorima još 1994. godine i avio-prevoznicima je dosad predlagana njihova zamena, ali su naredbodavne mere izostale. Zato nije isključeno da bi rezultati francuske istrage mogli poslužiti kao povod nadležnim nacionalnim i međunarodnim telima za vazduhoplovnu bezbednost da narede zamenu spornih avionskih delova. Ishod bi mogao biti privremena zabrana saobraćaja za gotovo hiljadu dugolinijaša vodećeg svetskog proizvođača.
http://vesti.krstarica.com/?ru...1&mesec=07&godina=2009
http://www.politika.rs/rubrike...je-se-hiljadu-erbasova.sr.html
Ostra neka pravila i testovi - ili ti, nebrinite puska je zakocena :)
I mene cudi zasto Evropska agencija za vazduhoplovnu bezbednost nije preduzela odgovarajuce mere pre nego sto se dogodila nesreca... Mozda to ima veze sa ekonomskim efektom koji bi takva mera izazvala - zabrana saobracaja za gotovo 1000 aviona...
Kao sto rekoh, prva asocijacija je Fight Club...
[Ovu poruku je menjao a1200 dana 02.07.2009. u 01:10 GMT+1]
[ Mister Big Time @ 02.07.2009. 01:11 ] @
Ovaj A310 nisu odrzavali, znaci pravo je cudo kako i do sada leteo to su rekli neki ex piloti te kompanije.
Ali da je maler poterao Airbus jeste, i to opasan. Boeing samo trlja prste.
Dobro je da su nasli crne kutije barem za ovaj i tu ce se makar znati zasto je pao. Za onaj AirFrance-ov A330 se to nece nikada saznati. Braca Francuzi suruju sa mitom i korupcijom kako im ne bi kompanija spala na los imidz. Satro ne mogu da nadju kutije, how yes no nego sto ovde mnogi kazu sve je to zbog stednje i SEKE. A ti francuzi su gori od amera i nas zajedno.
A mediji samo pisu li pisu ove naslove tipa "Jos jedan erbas pao".... ajde da postoji 246 proizvodjaca aviona, nego postoje u principu 2. Nije kriv brend/fabrika vec moze biti do odredjenog tipa aviona neki propust, do odrdjene serije (delova), a najverovatnije da su sve individualni slucajevi za koje su odgovorne avio kompanije.
I dalje vise gotivim Airbus nego Boeing :)
[ Ivan Dimkovic @ 02.07.2009. 08:36 ] @
Citat: a1200
Ostra neka pravila i testovi - ili ti, nebrinite puska je zakocena :)
Vrlo tendenciozan tekst - postoje pravila i trazenje obavezne tehnicke adaptacije na svim avionima zahteva odredjenu tezinu tehnickog problema.
To nema puno veze sa nekim titranjem avio kompanijama (jos manje sa trenutnom krizom jer je problem iz 1994, a do tada je bilo par jako prosperitetnih perioda) vec razumno upravljanje sigurnoscu.
http://online.wsj.com/article/SB124597164676456981.html
Citat:
The National Transportation Safety Board on Thursday identified separate malfunctions on two different airlines that ended with safe landings over the past few weeks. They appear to describe the same type of malfunction -- triggering a loss of autopilot and automatic-throttle -- that investigators believe occurred on the Air France A330 shortly before it crashed May 31 en route from Rio de Janeiro to Paris in stormy weather.
Such airspeed issues aren't enough to bring down a jetliner. Investigators in the Air France crash suspect a combination of turbulent weather, possible computer glitches, pilot actions and perhaps other factors combined to put the jet into a fatal dive.
The safety board's disclosure partly reflects the fact that the A330's external speed-measuring devices -- called pitot tubes -- are under stepped-up scrutiny. The possibility of such malfunctions has been widely recognized and documented for many years, with Airbus and airlines developing backup procedures to safely fly aircraft.
[ a1200 @ 02.07.2009. 10:29 ] @
@Ivan: Ma ureduje je, iskreno nisam ni ocekivao drugaciji odgovor - u stilu Bate Stojkovica (scena na mostu): Da se ja pitam, ja bi proterao autobus ovuda. Nije to tako loshe kao sto izgleda...
http://www.youtube.com/watch?v=NwTQmmqm9nk
Rigorozne kontrole (my ass)
Pare, odnosno ekonomski momenat je uvek na prvom mestu... bila kriza ili blagostanje.
Citat: Such airspeed issues aren't enough to bring down a jetliner.
Bas zato sto nisu 'issues', su pioti Air France-a nasli da protestvuju i posle toga je uradjena zamena istih uredjaja (dodushe u njihovoj kompaniji)...
Hmm, a sta ako se taj problem sa odredjivanjem brzine spoji sa recimo loshim vremenom, jakim vetrom... onda verovatno postane big issue? To su i ti piloti verovatno pokusali da kazu...
Citat: The National Transportation Safety Board on Thursday identified separate malfunctions on two different airlines that ended with safe landings over the past few weeks. They appear to describe the same type of malfunction -- triggering a loss of autopilot and automatic-throttle -- that investigators believe occurred on the Air France A330 shortly before it crashed May 31 en route from Rio de Janeiro to Paris in stormy weather.
Nista "ozbiljno", autopilot se iskjucio, a i automatska kontrola snage motora je isto prestala da radi kako treba... ozbiljno, pa ovo i nije takav "problem". (quote je iz linka koji si poslao)
Pa idemo dalje...
Citat: But the NTSB's announcement underscores how such malfunctions, which can feed conflicting data to a plane's computerized controls, can result in more complex system failures and force pilots to fly without the usual cockpit automation. In one recent incident, the malfunction created a cascade of events that knocked out some primary flight-control instruments for as long as five minutes.
Ja bih rekao da si ti selektivno izvukao iz celog texta ono sto ti odgovara... al' sta ja znam
[Ovu poruku je menjao a1200 dana 02.07.2009. u 14:17 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 02.07.2009. 13:20 ] @
Huh
A da ipak sacekamo istragu, a? Mislim, jeste prijemcivo odmah pricati price o profitu vs. sigurnosti ali... mozemo li bar sacekati cinjenice?
[ a1200 @ 02.07.2009. 13:30 ] @
Da huh... link je onaj koji si ti citirao, sa podatkom da to ne moze da srushi avion... ostatak teksta govori drugacije, odnosno, sta ta mala nebitna stvar moze da izvede.
No dobro, slazem se da treba sacekati zvanicni izvestaj/cinjenice... ali to nece promeniti cinjenicu da kontrole nisu bas takve kakvim ih zamisljas (posebno sto se od 1994 zna za "problem", i sto su se piloti Air France-a pobunili).
[ Ivan Dimkovic @ 02.07.2009. 13:35 ] @
To sto si naveo UOPSTE ne znaci da kontrole nisu takve "kakve ih zamisljam" - vec nije jednostavno doneti odluku da je neki propust potencijalno fatalan da zahteva mandatornu zamenu.
Za tako nesto se uzima u ozbir broj i strogoca incidenata.
Lepo je napisano da je potreban kompleksan redosled dogadjaja da taj propust postane potencijalno kritican za voznju aviona - avion moze leteti i bez dobrog % instrumenata da se ne lazemo, i nije bas svaki propust razlog za automatsko oduzimanje upotrebne dozvole avionu.
Kao sto rekoh - sacekajmo prvo izvestaj, moze lako da se desi da krah aviona Air France-a nema blage veze sa tim propustom. A za ovaj drugi je valjda potpuno jasno da avion nije tehnicki odrzavan kako treba te da je bio pod pojacanim nadzorom od strane EU vlasti. Jebem ga, sve da kupis Porsche najnoviji i da ga vozis preko njive bez odrzavanja ima da crkne.
Lako je stojati na nekoj "moralnoj planini" i izbacivati citate iz Fight Club-a - ali uzmite u obzir da je broj avionskih nesreca jednocifren - "hull loss" iliti onih gde se avion raspadne ima obicno par komada godisnje na enormnom broju poletanja (pricamo o milionima poletanja). Da kontrola nije rigorozna, to svakako ne bi izglealo tako.
Uzmi u obzir da jedan prosecan A330 leti 20-tak sati dnevno, 350+ dana u godini. Njegov stajni trap 2 puta dnevno dozivi udarac uporediv sa sudarom automobila u zid pri oko 100 km/h, a zamor materijala da ne pominjemo. Pa opet, uz sve to se desi neki incident jednom u N miliona poletanja.
Malo li je.
[ a1200 @ 02.07.2009. 13:41 ] @
Tako je, sve je uredu... broj zrtava je pod kontrolom.
Naravno da "nije jednostavno doneti odluku da je neki propust potencijalno fatalan da zahteva mandatornu zamenu", posebno ako ta zamena zahteva prizemljenje oko 1000 aviona. Nije lako...
[ Ivan Dimkovic @ 02.07.2009. 14:59 ] @
Definitivno mnogo teze od prostog optuzivanja :)
Citat:
Tako je, sve je uredu... broj zrtava je pod kontrolom.
Ne samo pod kontrolom, nego medju najmanjim od svih vidova transporta. Ne znam zasto zahtevas nesto od avio industrije sto ni jedna druga ne zadovoljava.
[ Ivan Dimkovic @ 02.07.2009. 15:14 ] @
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8130989.stm
Citat:
French investigators trying to find out why an Air France plane crashed in the Atlantic say they believe it broke up on contact with water, not in the air.
Alain Bouillard, of the BEA accident investigation agency, said the plane probably hit the water "in flying position with a strong acceleration".
He said that faulty speed sensors, which were suspected of being behind the crash, had been "a factor but not the cause".
Mr Bouillard also said the search for the Airbus A330's black box data recorders would be extended to 10 June.
Search teams have recovered 51 bodies from the ocean but said last month that finding any more remains was "impossible".
[ a1200 @ 02.07.2009. 15:41 ] @
Tako je, faktor su bili senzori + recimo i vremenske prilike... kad se ta dva saberu, dobije se rezultat. A da ne govorimo o nizu problema kao sto su prestanak rada autopilota ili regulacije potiska motora, prestanak rada nekih kriticnih navigacionih uredjaja... a sve usled dobijannja pogresnih podataka koje salju senzori, a kompjuter aviona ne zna kako da interpretira. Dakle, i to je samo "faktor"...
Kao sto rekoh, sve je uredu, statisticki odnos 'deaths'/'cost of mandatory recall' je po standardima... dok se ne dogodi jos neka nesreca, onda ce mozda promeniti ono zasta znaju da ne radi kako treba (evo vec 15 godina) i oko cega su se vec bunili piloti koji lete na tim avionima (Air France).
[ Mister Big Time @ 02.07.2009. 16:19 ] @
Mene zanima da li ti problemi sa senzorima/brzinometrima postoje i na ostalim Airbus-ovim avionima, kod drugih avio kompanija tipa Swiss, Lufthansa? Zasto su se samo AirFrance-ovi piloti bunili tj. primetili te probleme?
[ vladd @ 02.07.2009. 17:13 ] @
Ma ja volim da prosto optuzujem i kada imam argumente.
Jednostavno postoji neki sled dogadjaja, koji znam, i ne treba ju mi CSI istrazitelji.
Kada zavrse istragu, konstatovace sta je, ili nece, videce da li moze da se okrpi, ili ne, uglavnom PR ekipa ce formirati saopstenje, da se istina uvije u saren papir, da se nesto kaze a puno ne otkriva.
Posto je i TO poznati sled dogadjaja, sta mozemo da ocekujemo.
A mi smo samo korisnici avio prevoza.
Ja svoj zivotic da uvaljam maherima u ruke, zadovoljen njihovim statistikama..meni je to rizik. I to rizik koji mogu da kontrolisem, selektujuci podatke.
Birajuci kompanije ili alternativni prevoz. Dok moze.
Posto su ekonomski razlozi prioritet, ne opravdavam dozu stresa koja se proizvodi pri gradnji takve letelice. Ni najmanju.
Kres test je primer, jedino za tvrdnju, kako je simulacija nedovoljna. Inace, rade se kres testovi i na avionu, ali samo za odredjene delove, stajni trap, stakla pilota...delovi krila, trbuh...postoje realne incidentne situacije gde je potrebno poznavati cvrstinu pojedinih delova...
Ovakvo problematicno ponasanje je vec znak za uzbunu. Planeta je u strahu od gripa, koji je uzeo manje zrtava, i to specificnih(hronicni bolesnici i slabasni ljudi, za snaznije nije problem), a padanje erbasova je odnelo pet puta vise zrtava.
Sta da zakljucimo.
Da EU histericno cuti, posto u sred krize, taman kada su krenule avio kompanije da se oporavljaju, sledi krah.
Da im je bolje da izgine par hiljada ljudi, nego da par miliona ostane bez posla..
I ako je to reper njihovog ponasanja, ja bih da izbegnem da budem u TOJ managerskoj analizi.
Nema tu T od tehnike. I nevazno je da li je senzor, koprocesor, kriva sipka u liniji goriva...
Poz
[ cozmo_im @ 05.07.2009. 15:54 ] @
Ovaj A310 Yemenie je najverovatnije pao zbog klasicnog neprepoznavanja meteoroloskih fenomena - Windshear-a i microbusrta u finalnom prilazenju. Vec se ranije desavalo da piloti, i pored go-arounda, probaju jos jednom i neprepoznaju ovaj fenomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_shear
http://en.wikipedia.org/wiki/Microburst
Na komandama aviona to izgleda ovako:
- Avion naglo ubrzava uz penjanje - pilot smanjuje brzinu da uspori avion i spreci naglo penjaje.
- Par sekundi nakon toga uzgona struja obara rep, dize nos i u trenutku usporava avion i do 40KTS, sto rezultuje slomom uzgona, bukvalno ga prilepi ka zemlji. Zamislite to sa izvucenim flapsovima i sa prilaznom brzinom od 150-160KTS, automatski pada na 110-120KTS, flapsovi dodatno uspore letelicu... a ako su bili na finalu sa tockovima - jos gore.
Ukoliko je avion na dovoljnoj visini, ajd boz' pomozi i mogu se izvuku AKO su iskusni u takvim uslovima, ako nisu... eto nesrece. Obicno piloti takvih kompanija nisu bas trenirani za microburst ili windshear i ne prepoznaju to vec instiktivno reaguju i avion pada.
[ Lesli Eldridz @ 05.07.2009. 17:18 ] @
Mora da su mnogi resili da udju u to, sad kad su culi za taj wind shear i microburst.
[ vladd @ 06.07.2009. 16:37 ] @
Koliko znam, a bavio sam se pa nesto znam, piloti jako dobro znaju mehaniku fluida i tehnike upravljanja avionom i vole da znaju, i glavu im cuva, tako da im je malo drugaciji "instikt" po pitanju reagovanja sa komandama.
Nekada su, za obicnog posmatraca, previse lezerni, ali naprosto je tako, znaju posao. I kada su najgori u klasi, odlicno znaju svoj posao.
Ono sto moze da ih izbaci iz upravljanja je neko netipicno ponasanje aviona u nekim izuzetno specificnim uslovima. Takvo ponasanje se testira probnim letovima u specificnim okolnostima i posmatraju se eventualne greske u konstrukciji, automatici ili pokazivanju senzora. I ubacuje se u uputstva za ponasanje u takvim okolnostima, i provezbava procedura.
Mora da se ostvari nekoliko tehnickih gresaka da bi pilot usao u losu procenu, i neprimereno onasanje aviona.
S obzirom da su ovi vozili ogromnu letelicu, cisto sumnjam(cak i da su papuanci) da bi refleksno reagovali na promene visine u zoni nevremena i specificnih strujanja.
Ne bih ni ja odmah skakao na komande(ni kada sa kolima proklizam ne skacem na kocnicu ili mahnito okrecem volan).
Verovatno su imali jos neka fals ponasanja aviona, neko naginjanje ili zakretanje, pa su brzinom korigovali naprezanja.
Ne mogu da dozvole da im je kod jednog krila mnogo vece opstrujavanje nego kod drugog, to im skoro garantuje rotaciju oko poduzne ose, a takvu avioncinu, sa putnicima i prtljagom, izvaditi iz toga je skoro nemoguce, cak i da im se odjednom stvore idealni vremenski uslovi i neka ogromna visina leta.
Poz
[ cozmo_im @ 06.07.2009. 18:56 ] @
Vladd, to mi je bio posao, za to sam se skolovao... to sto sam opisao... veruj mi, microburst je fenomen koji se apsolutno tesko prepoznaje ako nema upozorenja od strane kontrole letenja. Samo najbolji aerodromi su opremljeni stanicama koje mogu da detektuju taj fenomen.
Mislim, piloti jesu skolovani, ali i najiskusniji kapetan Delta Airlinesa nije prepoznao microburst i slupao se.
Jako zeznuta pojava - retko se zbog nje desi neki pad aviona, i bas zbog te nepoznanice je jako opasan.
Avion bukvalno ubrza ko sumanut i ubrzava i ubrzava - obicno se onda krece na go-around proceduru, ali ako pilot ne prepozna te znake na vreme on pokusava da smiri avion i tada ulece u drugu krajnost (koju sam opisao).
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|