[ alxns @ 18.08.2009. 15:55 ] @
| Pozdrav, imam jednu staru Bosch-ovu ubodnu testeru (na njoj pise "made in W. Germany", zanci bar 20 godina), kupio sam je nedavno na pijaci i motor je odlicno radio jedino se vodjica radilice bila pojela pa je list bio nestabilan. Rasklopio sam je i odneo pomenutu vodjicu kod jednog prijatelja metaloglodaca koji mi je napravio novu. Medjutim kada sam postavio tu novu vodjicu i sklopio testeru i ukljucio na prazno, motor radi jako tesko i cetkice nenormalno varnice, a stator i kolektor se jako brzo greju. Rasklopio sam masinu ponovo, promenio cetkice, uverio se da se rotor okrece vrlo lako (skoro bez ikakvog mehanickog otpora na praznom hodu), cak sam skinuo radilicu dakle rotor nema apsolutno nikakvo mehanicko opterecenje. Ponovo ista stvar, nenormalno greje i varnici a motor se muci. Ispitao sam otpor izmedju kriski na kolektoru, sve su medjusobno povezane, s tim sto je otpor najmanji izmedju dve susedne (oko 2-3 oma), a najveci izmedju dve suprotne kriske (oko 20 oma). Ona treca, zuto-zelena zica koja izlazi iz kondenzatora i ide na jezgro statora nije imala kontakt ali to sam zalemio direktno na stator. Sklopio ponovo bez radilice, ukljucio i opet isto. Jeli neko ima ideju sta moze biti uzrok ovoga? Zao mi da odustanem jer je ipak u pitanju stari Bosch, kvalitet.... Napominjem da je motor pre rasklapanja radio besprekorno.
Hvala! Aco |
[ robert63 @ 20.08.2009. 05:20 ] @
Da li je postojala mogucnost da prilikom sklapanja "nesto" zakrenes za 90 ili za 180 stepeni ?
Konkretno mislim na polozaj cetkica u odnosu na Statorske namotaje.
Ako je to bilo NEMOGUCE,i ako je sada mehanicki bas-sve onako kako je bilo u originalu ( pre rasklapanja),
oda mi problem malo ukazuje na namotaje Rotor-a.
Izmeri i namotaje Statora,da li su oba istog otpora?
Proveri izolovanost:
-Namotaja Rotora od osovine
-Namotaja Statora od gvozdja statora
,,,,,,( Ne sme da bude u spoju)
U NS-u sigurno postoji servis za viklovanje koji poseduje instrument/alat za proveru ispravnosti namotaja Rotora,
pa ne bi bilo lose da ih posetis--zbog testiranja namotaja Rotora.
poz
[ alxns @ 21.08.2009. 00:30 ] @
Hvala na odgovoru! Sto se polozaja tice, postojala je mogucnost okretanja statora u kucistu za 180 stepeni, kao i menjanja polozaja cetkica (takodje za 180 u odnosu na stator). Nista drugo se nije moglo pobrkati koliko ja vidim. Medjutim i stator i cetkice sam probao u svim mogucim polozajima (tacnije ukupno 4 kombinacije) i rezultat je svaki put bio isti. Sto se izolacija tice, namotaji rotora (ispitivano na kolektoru) nisu probili na osovinu, kao ni namotaji statora na jezgro. E jedino nisam uporedjivao otpore namotaja statora medjusobno, jer nije bilo jednostavno. Ima neki regulator brzine (regulator frekvencije pretpostavljam, posto je motor naizmenicne struje) na koji dolaze 2 zice (faza i nula posle kondenzatora) a odlaze 4 zice (opet faza i nula, pretpostavljam sa jednom ili drugom frekvencijom), medjutim od te 4 izlazne zice dve idu na jednu a druge dve na drugu stranu statora, plus dva izlaza za cetkice, tako da na statoru ima ukupno 6 zica ako se ne varam, plus sedma zutozelena koja sa kondenzatora ide direktno na jezgro. Ovo mi nije bas jasno i nisam siguran da znam kako je sve povezano, tako da nisam ni merio medjusobne otpore izmedju ovih zica jer ne znam koja ide kuda niti kako su namotaji povezani. Ono sto jesam utvrdio je da nista od toga (osim pomenute zutozelene) nije spojeno sa jezgrom.
Na kraju sam juce (pre nego sto sam dobio ovaj odgovor) odneo celu testeru u servis u kome je ispalo da je majstor na godisnjem pa ga menja segrt. On je stavio rotor na tester i na brzinu prevukao onim limom, kaze da ne lici da je probio. Stator je merio na isti nacin kao i ja i naravno dobio isti rezultat (nije probio na jezgro). Cudio se otkud tolike zice i sta je taj prekidac nazad, tako da sam ja morao da mu pricam o regulatoru frekvencije. Na kraju je bila konstatacija "nije to dobro povezano" i ako hocu da ostavim motor tamo pa ce on pregledati detaljnije. Trebalo je jutros da bude gotovo, ali "nije stigao". Rekao sam mu da nista ne preduzima dok me ne obavesti. Na kraju sam se pokajao sto sam i ostavljao testeru tamo jer mi se sve vise cini da taj tip ne zna mnogo vise nego ja. U svakom slucaju sutra uzimam masinu pa ce videti, mozda da sve jos jednom izmerim i analiziram....mada stvarno ne mogu da skontam kako su povezani ovi izlazi iz regulatora brzine na stator, zasto ulaze na razlicitim mestima, kao ni kako su povezani namotaji statora (redno, paralelno)? Jos jednom hvala za odgovor!
Aco
P.S. DALI SAM U PRAVU da su namotaji statora i rotora kod ovakvih motora po pravilu vezani na sledeci nacin: ULAZ (FAZA)-1. NAMOTAJ STATORA-CETKICA-NAMOTAJ ROTORA-CETKICA-2. NAMOTAJ STATORA-IZLAZ (NULA) tj. da su oba namotaja statora i odredjeni namotaj rotora u rednoj vezi?
[ Black_eyed @ 21.08.2009. 15:22 ] @
U pravu si, ovo je DC motor sa rednom vezom ali kao dodatak posto moze da radi i na naimenicnoj struji (u isto vreme se radi promena smera napona i u statoru i u rotoru) govorimo o tzv. univerzalnom motoru.
Ovo je motor koji se primenjuje kod svih rucnih alata a i kuhinjskih.
Ne verujem da imas regulator frekvfencije jel bi to bilo PRESKUPO a i tada ti nebi trebao ovakav motor...Elem, taj regulator je najverovatnije neki tiristorski rezac napona tako da se brzina motora radi preko regulacije napona.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.