|
[ boki01 @ 03.03.2010. 15:51 ] @
| Imam pomenutu bušilicu Iskra VS 508L iz 1989. godine. U pitanju je obična bušilica, bez čekića, ali sa reduktorom i sa 2 brzine. Do sada je besprekorno radila, ali sinoć se začuo neki čudan zvuk, zamirisala je i... Sad radi ali se vrti sporo i nema nekadašnju snagu. Uz to, ako radi 30-tak sekundi, oseća se i neki smrad.
Četkice su tek do pola potrošene. Šta ostaje? Stator ili Rotor?
Imam i problem da dodjem do samog motora, tj. da ga izvadim iz kućišta. Odvrnuo sam 4 šarafa i odvojio reduktor od kućišta, ali ne mogu nikako da odvojim medjuploču koja spaja plastično kućište u kom je motor sa reduktorom. Na toj medjuploči se nalaze i dva mala ležaja za glavni i pomoćni snop zupčanika u reduktoru, a tu, na medjuploči je i pužni prenosnik koji spaja motor sa reduktorom. Zna li ko, skida li se ta medjuploča na silu ili ima kakav zeger, osigurač, šaraf???
Inače je sa reduktorom sve uredu. Pun je žute tovatne masti i u njega za ovu 21 godinu nije ušla ni trunka prašine.
|
[ Brodoplovac @ 03.03.2010. 17:11 ] @
Citat: na silu ili ima kakav zeger,
Šta je zeger?
Citat: plastično kućište u kom je motor sa reduktorom
Šta je reduktor kod elektromotora?
[ tdjokic @ 03.03.2010. 18:01 ] @
Zeger je elastični prsten, koji se stavlja u odgovarajuci zarez na osovini ili u nekom kućištu, pa se tako govori o spoljnom
ili unutrašnjem
zeger obruču. Oni se montiraju i demontiraju pomoću specijalnih klješta sa spicastim kracima. Jedna vrsta klješta vuče, ta su za unutrašnje, druga vrsta gura, ta su za spoljne prstenove. Služe za osiguranje položaja odredjenog dela na svom mestu i mogu izdržati značajnu uzdučnu silu a prilično su jednostavni za izradu i montažu.
Citat: Šta je reduktor kod elektromotora? Ne kod elektromotora, nego kod bušilice.
Kod nas su najčešce bušilice sa jednom mehaničkom brzinom, od 0 do maksimalnog broja obrtaja, često tu negde oko 2500 obrtaja u minutu. Rotor se vrti mnogo brže i na njegovoj osovini je mali zupčanik, a na osovini na kojoj je stezna glava za burgiju je veći zupčanik, tako da se ta osovina vrti sporije od rotora, ali je zato obrtni moment veći. Što je lakša bušilica, rotor se vrti većom brzinom (i kraće traje) za istu snagu, tako da ako imaš tešku bušilicu njen rotor se vrti sporije, duže traje ali je i skuplja (više materijala) i teža za rad.
Dosta se koriste i bušilice sa 2 mehaničke brzine. Niža brzina je recimo od 0 do 1000 obrtaja, za deblje burgije, a viša od 0 do 3000, za tanje burgije i neke radove brušenja ili čak i rezanja.
Ovaj svetli deo izmedju stezne glave i crnog dela bušilice je reduktor u pravom smislu reči jer se pomoću njega vrši ta promena brzina. Bušilica mora da se zaustavi i onda se menja odgovarajućim dugmetom / ručicom kako god. To dugme / ručicu ne treba pomešati sa sličnim koje služi za uključivanje / isključivanje vibracija.
Reduktor je deo koji smanjuje broj obrtaja, koji, kao što smo videli postoji i kod jednobrzinske bušilice, samo se o njemu redje govori. Postoje i multiplikatori, koji ubrzavaju broj obrtaja. Primer - klasična šivaća mašina na nožni pogon. Krojač vrti točak relativno polako a igla je brza kao munja.
Menjač brzina kod auta je takodje reduktor, jer se točkovi auta ne vrte baš sa par hiljada obrtaja, kao motor.
[Ovu poruku je menjao tdjokic dana 03.03.2010. u 19:13 GMT+1]
[ tdjokic @ 03.03.2010. 18:25 ] @
Citat: boki01: Imam i problem da dodjem do samog motora, tj. da ga izvadim iz kućišta. Odvrnuo sam 4 šarafa i odvojio reduktor od kućišta, ali ne mogu nikako da odvojim medjuploču koja spaja plastično kućište u kom je motor sa reduktorom. Na toj medjuploči se nalaze i dva mala ležaja za glavni i pomoćni snop zupčanika u reduktoru, a tu, na medjuploči je i pužni prenosnik koji spaja motor sa reduktorom. Zna li ko, skida li se ta medjuploča na silu ili ima kakav zeger, osigurač, šaraf??? Sumnjam da će ti se popravka isplatiti obzirom na cene kineskih bušilica, kao što je ova na slici u prethodnom odgovoru. Inače, mislim da se rotor ne ugradjuje na silu nego su rupe taman za ležaj, čak budu i malo labave, ali se taj rotor možda zapeko, ne znam tačno. Nedavno sam demontirao sličnu mašinu, pa je onaj ležaj kod kolektora prilično lako izašao i tako sam izvukao rotor zajedno sa pločom koju spominješ. Možda je taj ležaj u ploči ćvrše ugradjen nego onaj kod kolektora, pa bi onda tu moralo malo da se pritisne i može ležaj da se ošteti ako nemaš sve što treba za skidanje.
Sve zajedno, puno muke za relativno male pare, ne isplati se.
[ veljkoE @ 03.03.2010. 18:57 ] @
nije zeger - nego seger prsten, odnosno seger klesta
[ boki01 @ 03.03.2010. 20:32 ] @
To Seger je nemačka reč i izgovara se Zeger.
Kad sam skinuo četkice, lako sam izvadio rotor :)
E sad, kako ga premeriti? Ako sam u pravu, sve je ispravno? ? ? Stator takodje pokazuje neki otpor. Zna li neko kako ga izmeriti?
Da li bi zbog lošeg kontakta na četkicama i velikog varničenja mogao da se javi sličan problem, tj. da izgubi snagu, obrtaje i da se pojavi malo povećano varničenje na četkicama? Čemu služi veliki kondezator pored prekidača?
Tdjokiću, hvala na iscrpnim objašnjenjima. Prosto sam emotivno vezan za moju Iskru i ne bih da je zamenim sa nekom Kineskom bušilicom. Sem toga, sve mehaničke komponente su u besprekornom stanju, mast u reduktoru se žuti kao da je juče stavljena, ležajevi su kao novi i prava je šteta da je bacim.
Inače, tehničke karakteristike Iskre su:
- Snaga - 520w
_____________motor______stezna glava__
- Obrtaji - No = 0-725 =====> 0-2250
N = 0-540 =====> 0-1400
[ tdjokic @ 04.03.2010. 00:30 ] @
Citat: boki01: Čemu služi veliki kondezator pored prekidača?
Nisam strucan za elektriku, ali mislim da je uloga kondenzatora da smanjuje radiofrekventne smetnje za okolinu. Da li smanjuje iskrenje ne znam ali nekako samog sebe ubedjujem da to radi ali uopste nisam siguran.
Ima jos jedna mogucnost - mozda ti je crko onaj prekidac / regulator broja obrtaja, mada ni za to nisam siguran kako se dogadja, odnosno koji su simptomi.
Verujem da bi zeleo da popravis ali sumnjam da si u stanju da bilo sta popravis na rotoru i statoru. Ako bude trebalo da ih menjas, sta onda? U servis pa te oderu? Ja sam jednom kupio u Iskra servisu regulator, kostao je preko 30 eura, to je vec cela kineska nova. U tome je problem.
[ ozzyy @ 04.03.2010. 07:50 ] @
imam istu tu busilicu i najvjerovatnije je izgoreo rotor.
odnesi busilicu negde u servis da ti namotaju rotor i budi miran jer pet kineskih da kupis nije ni blizu ovoj
[ Black_eyed @ 04.03.2010. 08:43 ] @
Da, 99% je izgoreo rotor, znaci: premotavanje i balansiranje (ovo obavezno). Da li ce da ti se isplati ? To je vec do tebe.
[ boki01 @ 04.03.2010. 09:08 ] @
Zna li ko kako se rotor meri?
[ veljkoE @ 04.03.2010. 20:09 ] @
Citat: boki01: To Seger je nemačka reč i izgovara se Zeger.
mozda u nemackoj, ali ne u Srbiji
ne zelim da polemisem, ali najjednostavniji dokaz ti je prodavnica alata... unior npr...pa potrazi seger ili zeger klesta
[ Marko Enter @ 04.03.2010. 22:47 ] @
Zeger se izgovara, Rotor se ispituje posebnim instrumentom, vrlo je moguce da je kod tebe u pitnaju i stator , odnesi to nekome ko se profesionalno bavi da ti to caskom odradi, u kucnoj radionici i sa takvim znanjem tesko ces to sam popraviti, inace neverujem da ce ti se to tako isplatiti , jer sada imas da kupis bosch i makitu za 60 eura busilicu sa 600 W
pozdrav
Marko
[ boki01 @ 05.03.2010. 12:30 ] @
Hoću da popravim moju bušilicu, neću da kupim drugu.
[ tdjokic @ 05.03.2010. 13:04 ] @
Tvoje pare, tvoja volja. Ali nam posle obavezno javi koliko te je kostala popravka.
I da ne bude zabune, nemam nista protiv Iskre, kao sto se sa slike moze videti. Za nju sam platio novi regulator 30 i vise evra, posto sam stari upotrebio za neku drugu masinu (ubodnu testeru) koju sam kupio bez regulacije.
[ zilede @ 05.03.2010. 13:10 ] @
Citat: veljkoE: mozda u nemackoj, ali ne u Srbiji
ne zelim da polemisem, ali najjednostavniji dokaz ti je prodavnica alata... unior npr...pa potrazi seger ili zeger klesta
izgovara se Zeger, i kod nas i u Nemackoj!
[ tdjokic @ 05.03.2010. 13:40 ] @
U vezi reci zeger ili seger: na netu se pojavljuju oba termina. Po forumima je uglavnom zeger, zvanicna dokumentacija fabrike Sever, Subotica, za neki elektromotor takodje koristi zeger, a nekoliko trgovaca koristi seger, ali trgovci su trgovci, svasta pisu.
Ranije je bilo lako - pogledas JUS, pa sta tamo pise, to je zvanicni naziv, a ti i dalje mozes da ga zoves kako hoces. Ali sada ne znam sta je zauzelo mesto JUS standarda, niti gde mogu da pogledam. Pretrazivao sam net i nisam uspeo da resim ovu dilemu.
[ veljkoE @ 05.03.2010. 20:01 ] @
ma kako god,
uglavnom
od kada se skolujem, s kraja 80-ih, pa na ovamo -od kada radim kao zanatlija - majstor, nigde nisam cuo da je neko rekao zeger klesta ili zeger prsten
a ziveo sam u hrvatskoj, bih i Srbiji
a evo prave reci za to o cemu govorimo
http://sr.wikipedia.org/sr-el/...%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD
[ boki01 @ 06.03.2010. 08:49 ] @
Većina tehničkih termina u mašinstvu koji se kod nas koriste u svakodnevnoj upotrebi, vode poreklo iz Nemačkog jezika. Ako ćeš po Srpski ili Hrvatski, to bi bio sigurnosni prsten, osigurački prsten - Ako koristiš strani termin, a većina majstora ga koristi, onda ga nazovi onako kako se na tom jeziku izgovara.
Dakle, ovako izgleda moja bormašina (ili se kaže Bohrmachine) stara 21 godinu:
[ Marko Enter @ 06.03.2010. 10:35 ] @
Dobro ti izgleda, vidi se da nije mnogo koriscena , jer bi bila sve izguljena
Najbolje ti odnesi nju u servis da ti to lepo premotaju i sluzice te najmanje jos toliko ali ce te kostati sigurno nesto vise od pola cene nove, ali dobro nema veze ako volis tu busilicu onda je uradi
pozdrav
[ veljkoE @ 06.03.2010. 13:04 ] @
ako ti busilica koristi kao deo koji sluzi u kuci kad zatreba, mislim da je servis za razumnu cenu - opravdan
sve do 50 €
preko tog novca mislim da nema smisla popravljati kad mozes kupiti novu busilicu - profi, vec od, mislim, 80 € pa da te posluzi dugo godina
+sto je nova, ergonomski bolje odradjena, brzostezuca glava i slicne "savremene" prednosti u odnosi na stari model
[ boki01 @ 10.04.2010. 18:29 ] @
U pitanju je bio rotor. Viklovanje koštalo 1300 din. Iskra opet radi :)
[ tdjokic @ 10.04.2010. 22:22 ] @
Nikad ne bih ocekivao da ce to neko da uradi za ovako nisku cenu. Prijatno sam iznenadjen. Svaka cast na upornosti da je popravis.
Meni je moja Iskra do skoro bila jedina busilica sa 2 mehanicke brzine. Osim toga, vise se ne prave sa tako malo snage i tako lagane, sto je meni vrlo korisno, tako da je nova sa 2 brzine malo veca i teza, a bio sam prisiljen da je kupim jer ova Iskra ima onaj "klip-klap" sistem pricvrscenja na dodatne uredjaje i na stativ i tako sam za stativ imao samo par onih od 0 do 3000 obrtaja, sto za neke stvari jednostavno niju upotrebljivo. Takodje, kao sto rece i veljkoE, ove Iskre su prilicno stare i nekako kockaste, jer se u ono vreme tako pravilo.
[ ozzyy @ 11.04.2010. 07:41 ] @
Ma bitno je da je popravljena neka te sluzi jos toliko godina kao do sada i nadam se da ces
biti zadovoljan
pozzz
[ ArtCool @ 18.04.2010. 04:00 ] @
Drago mi je boki01 da si se zalozio i popravio masinu.
Moja je do sada prosla burn test sa oko 2000 rupa i 500 safljenja (u drvo mahom) i sve radi fantasticno.
Imam dosta alata i u buducnosti planiram neke ozbiljnije rucne masine da nabavim ali mi je ova Iskra najdraza.
Nema cene za koju bi je prodao :)
Obustavio sam njenu dalju upotrebu, radim sa drugima busilicama, jer mi je zao da je dalje koristim i eventualno ostecujem.
Krajnji je kuriozitet da imam i originalnu kutiju koja je 1990 dobila nagradu za ambalazu, prosto neverovatna retkost i za mene relikvija.
Svaki put kad je uzmem u ruke setim se nekih lepih vremena, i sto je najvaznije domace proizvodnje.
Nemci su nemci ali je svoje ipak svoje (doduse bila Slovenija ali smo bili zajednica).
Eto samo sam hteo na kraju da postavim i moju sliku doticne:
[ boki01 @ 04.06.2010. 11:24 ] @
ArtCool, sliku moje Iskre sam već postavio, a evo i kutije da ne misliš da si jedini fanatik ;)
U gornjem desnom uglu, ispod Iskra znaka je datum kupovine i cena. Ko zna koliko je to današnjih para??? U svakom slučaju, bila je jako skupa. Na kutiji se može videti i deo dodatnog alata, priključaka iz iskrinog programa koji su se mogli koristiti sa Iskra bušilicama.
[ ozzyy @ 04.06.2010. 12:01 ] @
Pozdrav Boki reci mi kako te slusa iskra posle premotavanja nadam se da si zadovoljan sa njom ko i prije
[ boki01 @ 04.06.2010. 21:47 ] @
Bio sam skeptičan kad sam je sklopio. Zvuk mi je bio nekako drugačiji, imao sam subjektivan osećaj da se ne vrti dovoljno brzo kao pre havarije, ali ispostavilo se da su to gluposti. To je opet dobra stara Iskra :)
[ perica1924 @ 19.08.2010. 11:34 ] @
gde si uradio taj rotor? Imam isti problem sa Iskra VS 702D. KAd zavrti na prazno vrlo brzo pocne da smrdi.
Hvala
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|