|
[ Horvat @ 03.08.2010. 15:14 ] @
| ovih dana se pojavio jogurt u casicama sa "natpisom" "+22g", casice su identicne po zapremini kao i one stare, sadrzaje je i dalje napunjen do onog ruba, kao i ranije
i uzmem ja pogledam sta pise na deklaraciji (na staroj casici i na "novoj")
"nova casica"
"zapremina: 202g"
"stara casica"
"zapremina:200g"
ko tu koga?
----
ispravka: sad sam nasao "noviju staru" casicu i na toj pise 180g, tako da je ipak tacno daje "+22g" (jeste da se nisu hvalili kad su smanjili za 20g ;) )
to ko razni popusti, prvo povecaju cene za 20%, pa posle "popust 20%" :(( |
[ flylord @ 03.08.2010. 15:23 ] @
mere u gramima tecnost :))). Sad su neki poceli da pisu na flashi jogurta: 1kg umesto 1l :), pa dobijas manje jogurta nego ranije :S
[ Horvat @ 03.08.2010. 15:24 ] @
da, ranije je bilo 2dcl 1 casica jogurta...
pogledaj ispravku, pa ne mogu da verujem sta rade :(
kome se "zaliti" za ove stvari?
[ NoneVi @ 03.08.2010. 15:48 ] @
Ta mala čašica jogurta nikada nije bila dva deci već 1,8.
edit sad videh ispravku
[ anakin14 @ 03.08.2010. 15:55 ] @
Citat: Horvat: da, ranije je bilo 2dcl 1 casica jogurta...
pogledaj ispravku, pa ne mogu da verujem sta rade :(
kome se "zaliti" za ove stvari?
ne mozes da verujes sta rade sa SVOJIM proizvodom?
ne razumem za sta da se zalis? Kupujes jogurt i dobijas ono sto pise na njemu, gde je tu neko tebe sjebao pa da se zalis?
Apsolutno je njihovo pravo da prodaju i jogurt od 5 grama i da kosta 1000 dinara... sve dok u njemu ima tacno 5 grama koliko i pise stvar je cista a izbor tvoj - ako ti se ne svidja ta kolicina jogurta ti ga prosto nemoj kupiti.
toliko ostataka socijalizma u nasoj zemlji... ono u fazonu ako ja prodajem gvno i neko ga kupi - kome se zaliti? upravi vodovoda?
[ rikelme @ 03.08.2010. 16:27 ] @
Ne, do pre par godina su svi pravili 2dl čašice. Prvi je Imlek (ako se ne varam) prešao na 1.8dl, pa onda polako i ostali. Sada mislim da se i ne može naći čaša od 2dl (sem ove pomenute akcije). Inače osim čašica za jogurt i pavlaku, ovo je praksa i kod sapuna, čokolada (sve više njih je od 90g pa čak i 80g) i sl, a cene ostaju na istom nivou. Računaju da malo ko gleda etikete. Povećanje cena bez povećanja cena.
[ Horvat @ 03.08.2010. 16:31 ] @
mogu, to uopste nije sporno
"sporno" je to sto je proizvod koji je desetinama godina isti, preko noci, bez ikakve najave smanjen
odnosno "100 godina" je casica bila 2dcl, odjednom je to postalo 180g, to nigde nisu reklamirali "od sada sa manje jogurta po istoj ceni", a sada reklamiraju "od sada 22grama vise po istoj ceni" (odnosno 2 grama od PRAVE velicine (ne znam koliko je to tacno zapreminski))
i izgleda sada moras za svaki ebeni proizvod svaki ebeni dan gledati da li su "slucajno" smanjili sadrzaj a ostavili "isto" pakovanje (kao npr sa cokoladama, postaje umetnost pronaci cokoladu pakovanja od 100g, sreca pa sokostark jos pravi one menaz cokolade od 100g)
edit:evo rikleme je upravo rekao sustinu, ja prvi do danas nisam skontao da su smanjili casice za jogurt/pavlaku
[ anakin14 @ 03.08.2010. 16:45 ] @
koju sustinu - to je privatni proizvod, moze ga reklamirati kako god hoce, kada smanjuje kolicinu naravno da ce sitnim slovima napisati manje a kada povecava ogromnim da nas casti, ne vidim sta je tu sporno - njihov jogurt njihova stvar, mi smo samo kupci i nista vise.
[ Horvat @ 03.08.2010. 16:47 ] @
"samo kupci",nek si ti ziv i zdrav
da nije nas "samo kupaca", ne bi oni ni opstajali, kome bi prodavali? sami sebi?
samo cekam novi standard zapremina flasa (za sok,vodu) - 1,8 litara
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 17:20 ] @
Cekaj, Horvat - da li pise na ambalazi kolicina?
Ako pise... tu se prica zavrsava, mogu da kazu "A SADA, SPECIJALNA NEVIDJENA PROMOCIJA - 202g" , i to je opet OK.
Idiotski? Mozda. Ali definitivno unutar vazecih propisa.
Uostalom, svako ko ozbiljno shvata i prihvata PR kampanje koje su smislil neki marketing menadzeri na pivu ili dok su bili u klonji, i ne zasluzuje bolje nego da bude "prevaren".
[ tdjokic @ 03.08.2010. 17:37 ] @
Postoje pisani i nepisani zakoni. Postoji uobicajeno ponasanje i ponasanje "dozvoljeno je sve sto iziricito nije zabranjeno". Postoje tamo neki poslovni obicaji itd.
Dakle, formalno pravno im ne mozemo nista ali je pitanje sta bi na ovo rekla neka udruzenja potrosaca u nekim zemljama.
Recimo cokoladu "od 100 grama" kupuju i deca i stariji ljudi i manje pismeni ljudi i prakticno to sa smanjenjem tezine je prevara. I uglavnom pise sitnim slovima. A promena je podmukla - vrlo blizu uobicajenog formata a tezina smanjena. Tu nedano mi doneo rodjak iz SAD cokoladu, sasvim malu - "jedan griz", tu ti je odmah jasno da nije 100 grama ili koliko mu vec to dodje unci, ali ovo da je cokolada manja od uobicajene velicine svega nekoliko milimetara je u okviru pisanih ali izvan nepisanih zakona.
Da, mi smo "samo kupci" i uskoro ce poceti da daju +50% jer nece imati ko da im kupje preskupe i nekvalitetne proizvode. Jos mi nije uspelo da pojedem komad kackavalja domaceg proizvodjaca pa da bude isti ovaj kupljen danas i onaj kupljen i konzumiran pre 6 dana, a razni nemacki, italijanski, holandski uvek isti, kao da jedes stalno od nekog velikog beskrajnog kotura, godinama isti ukus, tvrdoca itd.
[ Marko_L @ 03.08.2010. 18:03 ] @
Citat: i izgleda sada moras za svaki ebeni proizvod svaki ebeni dan gledati da li su "slucajno" smanjili sadrzaj a ostavili "isto" pakovanje (kao npr sa cokoladama, postaje umetnost pronaci cokoladu pakovanja od 100g, sreca pa sokostark jos pravi one menaz cokolade od 100g)
Pa naravno da trebaš da pogledaš etiketu kada ideš u kupovinu, jer etikete zato i služe, tj. da se pobliže upoznaš sa proizvodom pre nego što ga staviš u korpu i keširaš na kasi. Mislim, nije valjda da ti kad kupuješ ideš od rafa do rafa ubacujući artiklle u korpu i negledajući šta su ti artikli ? I nije baš da je to svaki dan. U stvari, ne znam kako ostali kupuju, ali ja recimo jednom ili dvaput mesečno odem u kupovinu, pokupujem namirnice za 15-20 dana i to je to. Jeste da ta kupovina potraje 3 sata ili duže, ali lepo pogledam svaki proizvod, vidim gramažu, nađem šta mi najviše odgovara po odnosu cene, kvaliteta i količine i miran sam narednih 20 dana. Jedina namirnica koju kupujem svakodnevno je hleb, a tu baš nema mnogo mudrosti oko odabira :) Tako radi i većina ljudi koje poznajem.
Citat: Recimo cokoladu "od 100 grama" kupuju i deca i stariji ljudi i manje pismeni ljudi i prakticno to sa smanjenjem tezine je prevara.
Prevara ? Dobro, a kako su deca, stariji ljudi i manje pismeni znali da je ranije bilo 100 grama ?
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 18:11 ] @
@tdjokic,
Citat:
Postoje pisani i nepisani zakoni. Postoji uobicajeno ponasanje i ponasanje "dozvoljeno je sve sto iziricito nije zabranjeno". Postoje tamo neki poslovni obicaji itd.
Cisto da se ne pomisli da je ovo specificno za Srbiju evo u Nemackoj pre par godina je Mars smanjio pakovanja onih cokoladica isto tako za 25% - tako da sada za iste pare dobijas manju cokoladicu.
Nisam primetio da su "udruzenja potrosaca" bilo sta uradila - stavise, nisam ni cuo da su se bunili.
A Nemacka se smatra za, hajde da kazemo, relativno uredjenu zemlju, sa relativno jakim zakonima za zastitu potrosaca (svakako mnogo jacim od Srbije). Pa opet, cak ni tamo ne mogu da zabrane proizvodjacu da menja velicinu ambalaze. Ono, njegov proizvod - njihovo pravo da ga pakuju kako god hoce i koliko god hoce.
I sta to znaci "kupujes cokoladu od 100 grama" bez da procitas koliko grama ima??? Pa nista, to samo znaci da je ta osoba magarac ako i dalje misli da dobija 100gr a uzima vidno manju i laksu cokoladu.
Mislim, svasta, ne znam zasto je u ovo moderno vreme postalo popularno titrati nesmotrenosti, ignoranciji i gluposti pod plastom nekakvih "prava"... mislim da to nece voditi nicemu dobrom.
Eno pre koju nedelju zena tuzila Google zato sto je peske izasla na auto put gledajuci Google navigaciju i udario je auto - fakat da ta osoba uopste tuzi nekoga i smatra da je u pravu i da ima nekakvo pravo da trazi nekom pare, i drustvo koje to dozvoljava samo pokazuju da nesto debelo nije OK. Umesto da se pokrije usima sto je ispala budala, ona hoce PRAVA da je zastite od sopstvenog idiotluka... dzizs
Ono, ako vam se ne svidja NEMOJTE kupovati te proizvode. Ali nemojmo se pozivati na PRAVA koja ne postoje.
[ Horvat @ 03.08.2010. 18:18 ] @
ivane rekao sam sta mi smeta u ovoj prici, sto nije jasno naznaceno kada je smanjena zapremina
da kada smanje zapreminu napisu jasno "OD DANAS JE TOLIKO I TOLIKO LITARA CASICA JOGURTA", a ne da pri dnu casice sitnim slovima pise, bez ikakve "najave"
Citat:
Pa naravno da trebaš da pogledaš etiketu kada ideš u kupovinu, jer etikete zato i služe,
naravno, kad je nov proizvod, al kada je proizvod "stari" po nekoj mojoj (izgleda skroz izopacenoj u ovom slucaju) logici ocekujem da prilikom bilo kakve promene (bilo sadrzinske bilo kolicinske) jasno stoje napisane kraj oznake proizvoda, poput ovih "+22g"
(jos jednom, meni uopste nije sporno sto je "+22g", nego sto nije bilo "-20g" kada su presli sa 2dcl, na 1,8g)
Citat: negledajući šta su ti artikli
pogledam "proizvod taj i taj" to mi treba, ubaci
ako mi je "sumnjivo pakovanje" ili neki novi proizvod/proizvod koji retko uzimam, proverim da li je manje/vise nego sto meni treba
jogurt je potrosna roba, npr, ne pada mi na pamet da kupujem 100l jogurta odjednom
jedan dan mi se pije,jedan dan ne, kada mi se pije, ja ga uzmem
priznajem, pogresno je od mene sto ja ocekujem da za istu lovu koju sam dao juce dobijem isti proizvod/kolicinu proizvoda danas, odnosno "najavu"/"napomenu" da nije vise isto
---
malo off: inace zbog jedne druge situacije sam poceo da zagledam u rokove trajanja, jer sam (dumb me) ocekivao da se u prodavnicama (ne u prcvarnici na kraj sokaka sa prometom od 10 dinara dnevno) drze svezi proizvodi/proizvodi kojima NIJE istekao rok trajanja, sto se ispostavilo da bas i nije tacno...
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 19:12 ] @
Citat: Horvat
ivane rekao sam sta mi smeta u ovoj prici, sto nije jasno naznaceno kada je smanjena zapremina
da kada smanje zapreminu napisu jasno "OD DANAS JE TOLIKO I TOLIKO LITARA CASICA JOGURTA", a ne da pri dnu casice sitnim slovima pise, bez ikakve "najave"
Cekaj sta je ovde sporno?
Nista nisu slagali - to sto pise je savrseno tacno. Naravno da nisu spomenuli da je nekada bila drugacija (veca) zapremina, kao sto uvek kada je neka rasprodaja stoji originalna "MRSP" cena sa ENORMNIM popustom i ne pominje se da je to mozda bilo jeftinije u neko drugo vreme.
Ona njuska sto je vlasnik "Love Parade" koja se sad pominje po medijima zbog nesrece je postao bogat na fitness klubovima. Svoj prvi fitness klub je otvorio u nekoj selendri sa natpisom "OD SADA U [SELENDRA]" - tako da su neki ljudi umislili da je zapravo to neki specijalni klub koji postoji u metropolama, i sada radi i u selendri.
Mislim, sta da im radis... ali svakako slogan uopste nije sadrzao nista netacno :)
Citat:
malo off: inace zbog jedne druge situacije sam poceo da zagledam u rokove trajanja, jer sam (dumb me) ocekivao da se u prodavnicama (ne u prcvarnici na kraj sokaka sa prometom od 10 dinara dnevno) drze svezi proizvodi/proizvodi kojima NIJE istekao rok trajanja, sto se ispostavilo da bas i nije tacno.
To naravno uvek moze da se desi, ako si kupio pokvaren proizvod kome nije istekao zvanicni rok trajanja UVEK ces dobiti zamenu (ili novac nazad) kao i izvinjenje. Sta jos treba da urade? Milion dolara odstete?
I naravno da uvek treba gledati rok trajanja na proizvodu - ako ni zbog cega drugog, a ono zbog toga sto i u prodavnici rade ljudi koji mogu da naprave gresku sve i da nema nikakvih drugih namera.
[ vujkev @ 03.08.2010. 19:36 ] @
Mislim da ste svi u pravu, ali mi je logičnije ovo što kaže Horvat.
Ukoliko svaki dan kupujem jogurt od 1l, neće mi pasti na pamet da posle eventualno drugog puta pogledam kolika je zapremina ambalaže, jer ću se navići da ta flaša, tog dizajna i tih dimenzija ima 1l. Pogledam rok važenja i to je to. Posle xyz dana od moje upotrebe oni smanje zapreminu za 50ml, ali ambalaža ostaje manje/više ista. Na prvi pogled sigurno niko neće moći da kaže da je flaša manja (ako je uopšte smanje), a ako još zadrže isti dizajn skoro da nema šanse da stari kupac pogleda koliko ima jogurta unutra. Posle xyz dana od smanjenja promene dizajn i velikim slovima da tu ima 10% više jogurta, a u principu dodali su samo ~5% od onoga šta sam navikao da kupujem. Možda sam lud, ali po meni ovo nije u redu :(
Jedno je ako smanje količinu robe toliko da je to primetno golim okom, ali ako smanje za 5%, to prećute, a onda na sva usta kažu kako poklanjaju xy% gratis ..... to nije baš lepo, a da li je po zakonu ne znam.
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 19:42 ] @
Pa ako mislis da nije u redu, onda glasas novcanikom - i odbijas da kupis taj proizvod. Ako dovoljan broj ljudi prestane da kupuje proizvod da se registruje na bilansu proizvodjaca, sigurno bi imalo efekta. Na zalost, ako ta svest ne postoji u dovoljnom % kupaca, onda ce svi ostali proizvodjaci uraditi isto, zato sto vide da mogu da prodju jeftinije bez da se kupci bune.
Nema nikakvog zakona koji stiti protiv toga, ako je na ambalazi jasno naznacena kolicina.
Upravo zbog "glasanja novcanikom" je daleko cesca praksa u razvijenim trzistima da se zaista nudii veca kolicina za iste pare - retko kad se smanjuje. Mars je smanjio velicine cokoladica zbog drasticnog skoka u ceni osnovnih sirovina recimo.
[ vujkev @ 03.08.2010. 19:52 ] @
Na žalost uglavnom primetiš da je smanjena količina tek posle "poklanjanja" xy%. Tad je već kasno da prestaneš da ga kupuješ, jer je u tom trenutku to uglavnom povoljnije od konkurencije :)
[ Horvat @ 03.08.2010. 19:56 ] @
Citat: Pa ako mislis da nije u redu, onda glasas novcanikom - i odbijas da kupis taj proizvod.
sve je to divno, ako postoji alternativa...
a kad svi smanje, "na mufte", kako onda da "glasas novcanikom"? ;)
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 20:05 ] @
Pa evo upravo gore se pomenulo da je prvi Imlek presao na 1.8dl
Dakle, da su u tom momentu ljudi masovno prestali da kupuju Imlek proizvode u tim smanjenim ambalazama, doslo bi do problema.
Ali oni to NISU uradili, a onda su to, predvidljivo, poceli da rade i drugi (sto da ne).
Ne moze nikakav zakon da zameni zdrav razum.
[ vujkev @ 03.08.2010. 20:18 ] @
Poenta cele teme je što ljudi nisu znali da je smanjena količina, pa samim tim nisu prestali da kupuju taj proizvod. Saznali su da je smanjeno tek kad su povećali za 22g kako je Horvat napisao. Sad je kasno da prestaje da kupuje jer u tom pakovanju ima 22g više nego u ostalim :)
[ Horvat @ 03.08.2010. 20:19 ] @
i ocito nisu, jer poput mene i vujkev-a, mnogi "naviknu" i ne ocekuju "prevaru na mufte", tako da verovatno nisu ni skontali
a posto se to nije desilo, kako je bilo moguce "do juce" (dok s. mlekara nije "izbacila" na trziste pravu zapreminu) doci u prodavnicama do 2dcl jogurta u casici (bez presipanja iz veceg pakovanja/vise pakovanja u jedno ;) )? nikako
"zdrav razum" u fazonu "ne veruj nikad nikome i 3 puta svaki, ali svaki,bez izuzetka, put proveri da li je sve do zadnje mrve po p.s.-u"?
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 20:20 ] @
Hoces da kazes da nisu znali zato sto je pisala lazna kolicina na ambalazi?
Ili "nisu znali" zato sto ih je mrzelo da pogledaju sta pise?
Ako je ovo prvo u pitanju, to je klasicno krivicno delo za koje se ide na sud - a ako je ovo drugo u pitanju, e tome nema leka ni sa kakvim zakonima :-)
Btw, ne secam se da je Mars slao pisma obavestenja da su odlucili da smanje one njihove budjave cokoladice sto se valjaju u svim kioscima / kasama i sl... :-)))
Kako bi to uopste funkcionisalo? Ono, da proizvodjac bude duzan da se obrati u javnim glasilima da je smanjio ambalazu? :-)
Ili da se zabrani proizvodjacu da menja ambalazu uopste... ono da se definise nekoliko standardnih kolicina i to im je sto im je :)
Oba predloga nemaju bas puno smisla, iskreno.
[ Horvat @ 03.08.2010. 20:24 ] @
da se ne pravimo mamlazi, obojica vrlo dobro znamo na sta su proizvodjaci pucali i cime su i dostigli to
a sto se tice "objave", rekao sam kako bi bilo "fer" (znam, zivot nije fer...) - da lepo kraj imena napisu od danas pa do daljnjeg smanjena zapremina - cena ista, i tako jedno nedelju-mesec dana ;)
---
sto se marsa tice, "ne kupujes" (mozda i neko kupuje) mars svaki dan, pa da jednostavno "naviknes", za razliku od drugih proizvoda
[ vujkev @ 03.08.2010. 20:25 ] @
@Ivan Dimkovic
Ajde reci mi iskreno da li svaki put kad uzmeš dobro poznatu ambalažu pogledaš koliko u njoj ima robe? Npr. svaki dan uzimaš 1l jogurta, da li SVAKI put pogledaš da li tu ima 1l?
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 20:26 ] @
Citat: Horvat
"zdrav razum" u fazonu "ne veruj nikad nikome i 3 puta svaki, ali svaki,bez izuzetka, put proveri da li je sve do zadnje mrve po p.s.-u"?
Ne, to ne znaci da budes ludi paranoik vec da sa vremena na vreme ipak malo pogledas sta kupujes.
Obicno se jako lako uoci zapremina/kolicina na ambalazi, posto su obicno isprintane vecim i masnim slovima. Ne znam sta je problem nekada potrositi nekoliko stotina milisekundi kada uzmes neku flasu/tetrapak/stagod... i bacis pogled sta pise - bas kao sto gledas rok upotrebe.
I to je sve - ni vise, ni manje.
[ Horvat @ 03.08.2010. 20:27 ] @
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 20:30 ] @
Kolika god da su - mozes da ih procitas.
Ono, to je jedina duznost proizvodjaca - da te obavesti koliko ima sadrzaja unutra. Sve ostalo je iskljucivo TVOJ posao.
Mislim, da se razumemo, te tzv. promo kampanje sa "popustima" i "neverovatnim ponudama" su ljigave, ali to je posao prodavca i proizvodjaca - da zarade sto vise para. Od njih treba ocekivati samo to - konstantnu zelju za povecanjem profita.
Bas kao sto je nas posao da sto bolje prodjemo za pare koje imamo. Svako treba da odradi svoj deo posla tu.
Citat iz politike:
Citat:
Tvrde da je na svim artiklima promenjena i deklaracija, nova je i ambalaža, a njihove cene su, kažu, i dalje najniže na tržištu. Sve po Zakonu o zaštiti potrošača, ali ko, u stvari, u tom slučaju štiti kupce?
Stiti ih njihov zdrav razum - jer ako njega nema, nece ih stititi niko drugi.
Citat:
Od onih koje smo juče anketirali većina prvi put čuje da za isti novac dobija manje pavlake i jogurta, a čak nijedan nije primetio promenu na deklaraciji. Pitali su se kako je moguće da se manja količina prodaje po istoj ceni. Jasno je ko dobija, a ko gubi. Nameće se i pitanje kako kompanija koja drži do poverenja svojih kupaca može da posegne za takvim marifetlukom.
Wow - kako je moguce da se menja kolicina koja se prodaje po istoj ceni? Paaaaa... isto kao sto je moguce da roba poskupi... Cudo nevidjeno :)))
Citat:
U Pokretu potrošača Beograda kažu da su kupci ipak dovedeni u zabludu, jer nisu prethodno obavešteni o toj promeni. Ovaj potez je u najmanju ruku nekorektan, kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača. On smatra da u ovom slučaju ima osnova i za podnošenje prekršajne prijave.
Kako nisu obavesteni? Pa pise na ambalazi - poenta ambalaze je da OBAVESTI KUPCA STA KUPUJE.
Sta bi jos, da im se posalje pismo na kucnu adresu o svim promenama u proizvodima?
Pa jos i prekrsajna prijava... prekrsaj tacno cega? Pa gore rekose da je sve u skladu sa zakonom.
Citat:
Bojana Galić, advokat, kazala nam je da je to „neka krađa novca, jer inače, velike firme ne bi ni radile to što rade”.
Advokat sasvim legalnu radnju po zakonu i gde na ambalazi pise sve naziva kradjom? Ima li pilota u avionu :)
[ holononi @ 03.08.2010. 21:47 ] @
Na čašici koju sam danas kupio piše
Neto masa: 202g
Do prošle nedelje je bilo 180g pa su je nekoliko dana prodavali po istoj ceni ali novom količinom od 202g. Tada sam kupio malo veće zalihe ali sam u medjuvremenu potrošio. Sada je cena otišla naviše za nekih 12.5%. Uskoro sledi posklupljenje koje se najavljuje za mleko a time i za mlečne proizvode.
Primetio bih da im je procenat škarta zaista mali i verovatno potiče samo od premeštanja po policama u prodavnicama.
[ HeYoo @ 03.08.2010. 22:39 ] @
Pa bilo je na euronews ili DW kako negde tamo u EU (mozda cak cela) je postala obaveza da se pored ukupne cene proizvoda ispisuje i cena po jedinice tezine/zapremine bas iz razloga sto su proizvodjaci poceli da pakuju nestandardne dimenzije i uporedjivanje cena je postalo tesko.
Jasno je svima da je sve po zakonu ali je isto i kvarno takvo tretiranje potrosaca.. Lice na one babe s pijace sto cvaknu malo kantar da bi skinule koji gram. Jedno je promena tezine za 25% a drugo kad sa 100g skinu na 90g. Jednostavno je skoro nemoguce uociti bez citanja deklaracije i time vise zaebavaju konkurenciju koja pakuje u tradicionalnim pakovanjima nego potrosace.
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2010. 22:42 ] @
Bas bi cena po jedinici tezine pomogla onima koji NE CITAJU sa ambalaze... Mislim oni bi vrlo lako mogli da izdedukuju da li je nesto vece/manje citanjem obicne cifre koja kaze koliko necega ima u flasi/tegli/tetrapaku.
Ali avaj...
Citat:
Jasno je svima da je sve po zakonu ali je isto i kvarno takvo tretiranje potrosaca.. Lice na one babe s pijace sto cvaknu malo kantar da bi skinule koji gram. Jedno je promena tezine za 25% a drugo kad sa 100g skinu na 90g. Jednostavno je skoro nemoguce uociti bez citanja deklaracije i time vise zaebavaju konkurenciju koja pakuje u tradicionalnim pakovanjima nego potrosace.
Babe sa pijace sto cvaknu kantar te VARAJU i dobijes manje kolicine nego sto tvrde da je ima.
Ovde to nije slucaj - sve pise, samo nekog mrzi da cita.
Citat:
Jednostavno je skoro nemoguce uociti bez citanja deklaracije
Pa?
Nemoguce je uociti bez citanja deklaracije i milion drugih stvari kao, recimo, da li roba sadrzi nesto na sta si alergican. Zamisli sad kada bi na svakom proizvodu trebala da stoji enormna lista svega i svacega sto se moze desiti jer, zaboga, ne mogu ljudi bas sve da procitaju.
To jednostavno nema nikakvog smisla, mora postojati granica ocekivanja da ce kupci da ukljuce mozak. Ne moze im se sve sazvakati i na silu uliti u glavu (posto bez sile verovatno ne bi ni hteli da "gube svoje vreme").
[ anakin14 @ 04.08.2010. 00:33 ] @
ovom svetu treba ozbiljan reset...
dace bog da bude nesto te 2012...
eeee cuj kaze dovedeni u zabludu JER NISMO OBAVESTENI!!! pa nije posao proizvodjaca da obavestava kupce... , njega i boli KO su mu kupci, vazno je samo da ih ima sto vise...
[ Nenad Vranjanac @ 04.08.2010. 01:26 ] @
ako neko posle 2 dana nije primetio da mu uobičajena količina jogurta ne pokriva više uobičajenu količinu bureka/kifli/name it
nego tek posle x meseci uoči promenu u mernoj jedinici i brojki, znači da je taj deficit koji ste konstatovali čist placebo efekat, jer jedete hranu a ne brojke.
da ste otkrili na prvi način pa i da kaže čovek da ste prevareni
[ maliradojca @ 04.08.2010. 02:08 ] @
Zanimljivo je kako sva novija pakovanja imaju manje kolicine/tezine od starih pakovanja. Kada pricamo o kolicinama, meni je za cokoladu bolja mera 80/90gr nego 100 gr, a jogurt u casi ne pijem.
Nemojte mnogo da se bunite inace ce jogurt u casi mozda da se pakuje u ambalazi za mleko za kafu
[Ovu poruku je menjao maliradojca dana 04.08.2010. u 04:14 GMT+1]
[ holononi @ 04.08.2010. 08:37 ] @
Za prehrambene proizvode je najbolje da se sadržaj izražava u jedinicama mere za masu odnosno u kilogramima / gramima. Za neke perhrambene artikle se može prihvatiti izražavanje količine zapreminom ali to moraju biti čiste supstance (ili smeše) koje su na sobnoj temperaturi u tečnom stanju. Kod takvih supstanci je jasno definisan odnos mase i zapremin tako da kupac nije u zabludi. Na primer jestivo ulje može da se prodaje na litar jer tu nema zabune koliko to iznosi.
Kod nekih drugih proizvoda pored mase značajan je i podatak o sadržaju suve materije. Na ambalaži za mlečne proizvode obično se naznačava sadržaj masti (2.2%, 2.8% i drugo). Ali za prehrambene proizvode značajan je i sadržaj vode. Nije svejedno ako kupite 1 litar sladoleda, čija je masa oko 200 grama ali nije naznačena na ambalaži, a da pri tome ne znate sadržaj vode. Naravno da onih 1000 ml "šljašti" mnogo bolje nego 200 grama. Samo još da je poznat sadržaj vode.
Na pijacama postoji službeni kantar na kome možete proveriti koliko vam je odmereno.
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 09:30 ] @
Citat: HeYoo: Pa bilo je na euronews ili DW kako negde tamo u EU (mozda cak cela) je postala obaveza da se pored ukupne cene proizvoda ispisuje i cena po jedinice tezine/zapremine bas iz razloga sto su proizvodjaci poceli da pakuju nestandardne dimenzije i uporedjivanje cena je postalo tesko.
Odlična stvar! Sprečilo bi ove muljatore da varaju. A naviše me zanima šta će da stave na žvake. Kad ljudi shvate koliko plaćaju, valjda će prestati da budu ovce koje žvaću. 14 grama pola evra, kad ljudi shvate da im kilo zašećerene vodice i veštačkih boja prodaju kao zlato, valjda će ovce da stave prst na čelo.
Žvake ne kupujem preko 10 godina.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 09:37 ] @
Kako bi to sprecilo muljatore da varaju kada smo ustanovili da kupci ne citaju, nego k'o zombiji samo trpaju u korpu :)
Jedino ako se napravi da ih proizvod klepi po ruci i izdere se "HEJ, OVA AMBALAZA SADRZI xyz".
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 09:47 ] @
Moja mama ide u nabavku i sve živo čita. Međutim, uvek pogreši, a razlog je jer su danas sve živo iskomplikovali sa bar kodovima i velikim izborom robe koja je sličnog pakovanja. Za jedan proizvod moraš da gledaš par minuta prvo da mu pronađeš bar kod, pa zatim da taj isti bar kod tražiš na nalepnici koja je na stalaži i da ga uporediš, da bi uošte znao koja je cena toga što kupuješ. Starijim ljudima je to naporno i zbunjuje ih, što trgovci jako dobro znaju, pa moja majka 100 puta kupi nešto po mnogo višoj ceni, iako to nije želela, a nije da ne čita i da je ne zanima. Još na to dodaj da je većina naziva proizvoda na engleskom jeziku, čak i naši proizvođači daju te nazive, a to dodatno zbunjuje starije ljude.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 09:56 ] @
Cekaj, pa sad je problem izobilje :)
Vidi, zutokljunac, takvim stvarima NIKO ne moze pomoci osim da ljudi potrose malo vise vremena gledajuci sta kupuju i koristeci kefalo. Ako trpas stvari u korpu a ne razumes sta su, to je samo tvoja krivica i nicija druga.
Zato i kazem da dopisivanje cene po jedinici kolicine nece nista pomoci, jer neki ljudi jednostavno ne gledaju nista nego kupuju k'o muva bez glave.
I da, preterujes: nikome* ne treba 2 minuta da locira sta pise, pa ni starijoj gospodji - i koliko mi je poznato svaki proizvod uvezen iz inostranstva MORA imati domacu deklaraciju.
* osim ako nije slep ili mentalno retardiran, u kom slucaju uopste ne bi ni trebalo da sam kupuje stvari
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 10:07 ] @
Nije problem izobilje i veliki izbor, već je problem što proizvodi nisu dobro sortirani i obeleženi, iz nemara, lenjosti ili čak i namerno, Ne da starijim ljudima treba dosta vremena da bi za određeni proizvod pronašli cenu, već i meni samom treba vremena da se snađem. Još pri tome, nisam neko ko tumara po prodavnici, već neko ko ima oformljen ukus i potrošačke navike, i ko jako dobro zna šta kupuje. Dešava mi se da po nekoliko minuta tražim naziv proizvoda na nalepnici, tj. papirnoj etiketi na stalaži da bih uporedio bar kod sa ovim na proizvodu koji kupujem. Samo po nazivu proizvoda ne mogu da kupujem, jer često pogrešim, pošto danas od svakog proizvoda imaš nekoliko verzija ( npr. ligt, sa lešnicima, sa mlevenim lešnicima, sa celim lešnicima, sa nugat lešnikom ), pa nekoliko vrsta pakovanja po gramaži, itd.
Rešenje bi bilo neki mali čitači bar kodova koji bi se uzimali na ulazu uz korpu. To bi trgovcima uveliko olakšalo posao jer ne bi morali da troše vreme da štampaju cene, da slažu i premeštaju robu ispod svake etikete, itd. Uzmeš lepo taj mini čitač, prevučeš ga i sve vidiš. Kako je danas elektronika jeftina, nešto sumnjam da trgovci to ne žele da uvedu zbog cene tog čitača, već upravo jer znaju da će im to smanjiti pazare.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 10:11 ] @
Ne zele to da uvedu zato sto je to upravo besmisleno komplikovano za prosecan svet. I smanjilo bi pazar zato sto bi ljude odbijalo od kupovine.
Evo ovde je Ikea uvela automatske kase sa citacima bar koda... koliko komplikovano moze da bude da svaki artikal "ocitas" i zavrsis posao? Mnogo :) Zbog toga je tu stalno guzva zato sto gomila ljudi nije u stanju to da uradi.
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 10:27 ] @
Ovaj primer koji je naveo otvarač teme je tipično mućkanje u skladu sa propisi. I sam sam se začudio kada sam kupio čokoladu koju često kupujem, i kada sam slučajno video da je njena gramaža smanjena za 10%, a naravno da je cena povećana, kao i kod većine prehrambenih proizvoda. To je običan psihološki efekat, Coca-Cola fazon, da cenu svog proizvoda ne povećavaš drastično, već da to povećanje od 20% amortizuješ po principu - 50% sa cenom, 50% sa gramažom.
Tako nećeš odbiti kupca jer, ukoliko već ima oformljenu naviku da kupuje tvoj proizvod, onda će videvši neznatno višu cene, reći, pa dobro, nije to toliko strašno, šta je 10 dinara. Sve je to legalno, ali da li je baš tako. Ako je ovo legalno, onda je legalno nazvati proizvod po nazivu koji je sličan nekom čuvenom proizvođaču, npr. Nestle, nazoveš Nesple, i staviš sličan logo fime. Da li je sada sve legalno? Nije! Kao što znaš, odmah ćeš biti tužen ( s´pravom ) od dotične kompanije, jer zloupotrebljavaš njihov zaštićen trademark, logo i naziv. Pa da te pitam, zar smanjivanje gramaže, a da se to ne primeti, nije slična varka? Ti nekome ko 20 godina kupuje čokoladu, i kupuje je jer zna da je to Soko Štark i da je od 100 gr., sada prodaješ nešto što jeste Soko Štark originalan proizvod, ali nije gramaža na koju je on navikao, i koju on kupuje, a da ga pri tome nisi obavestio.
[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 04.08.2010. u 11:39 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 10:37 ] @
Naravno da nije slicna varka zato sto ne postoji nikakav zakon, nikakvo pravilo, nikakav "trademark" kolika treba da bude gramaza / kolicina. Niko nema nikakav monopol ili obavezu da ti dostavi neki proizvod u tacno zacrtanoj ambalazi - moze da je menja kako god hoce. Sve dok je napisao na ambalazi neto zapreminu/masu, u skladu sa zakonom.
Ocekviati drugo je jednostavno besmisleno i sama pomisao na nekakvo zakonsko prisiljavanje je totalno suluda.
Sto se psiholoskog efekta tice, DA - DA BRE, proizvodjaci su ljigavci koji ce se sluziti svim zakonski dozvoljenim metodama da povecaju profit zato sto je profit jedino sto ih zanima. Jedino sto moze da ih spreci su OBAVESTENI KUPCI - nisu prodavci niciji prijatelji ili ortaci, partneri sta god njihov marketing pricao o tome.
Zato u razvijenim trzistima imas one kampanje gde se stvarno daje vise kolicine za istu cenu - zato sto ljudi pretrazuju net, cekaju popuste i sl... ono, nece da ih neko pravi budalom. I onda se smanjuje teren za "psiholoske efekte".
Treba da postoje aktivna udruzenja za zastitu potrosaca, web sajtovi koji informisu kupce sta je povoljno a sta nepovoljno po njih, search masine koje pretrazuju cene... naravno, za to treba ugrejati stolicu i angazovati guzicu - a ne ocekivati od Tata Drzave da zameni zdrav razum.
Citat:
a da ga pri tome nisi obavestio.
Kako ga bre nisi obavestio? PA NAPISAO SI NA AMBALAZI - ambalaza je METOD KOMUNIKACIJE sa kupcem o tome sta kupuje i sta proizvod sadrzi... to sto kupca bole ona stvar da procita sta je kupio nije problem proizvodjaca, vec samo tog kupca i nikog drugog.
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 10:51 ] @
Primer Ikea-e koji si naveo, šta misliš zašto je to uvela Ikea, a nije uveo neki lanac marketa sa prehrambenim proizvodima. Možda zato što se kod kupovine nameštaja neće desiti slučaj da onaj koji kupuje fotelju, neće primetiti razliku u ceni od 40€, i što trgovac ne može da manipuliše ovom namerno zakukuljenom metodom.
Citat: Ivan Dimkovic: Naravno da nije slicna varka zato sto ne postoji nikakav zakon, nikakvo pravilo, nikakav "trademark" kolika treba da bude gramaza / kolicina. Niko nema nikakav monopol ili obavezu da ti dostavi neki proizvod u tacno zacrtanoj ambalazi - moze da je menja kako god hoce.
Možda nema u zakonu jer je trgovački lobi jak, i ne želi da to ima u zakonu, možda ne želi da zakon bude detaljan. :)
Nešto slično kao što nije bilo u zakonu ništa u vezi " hedge fondova ", pa vidi šta napraviše. ;)
[ Marko_L @ 04.08.2010. 10:53 ] @
Citat: Moja mama ide u nabavku i sve živo čita. Međutim, uvek pogreši, a razlog je jer su danas sve živo iskomplikovali sa bar kodovima i velikim izborom robe koja je sličnog pakovanja.
Poptpuno se slažem sa tobom. Mnogo su ga bre zakomplikovali sa tim izborom i bar kodovima. Šta tu ima da se pruža neki izbor bre, glupost. Lepo se dozvoli jedan proizvođač kečapa ili čega već, odredi mu se tačno koju gramažu sme da plasira (nek bude jedno pakovanje od 100 grama i drugo od 5kg, čisto kako bi se drastično razlikovali da slučajno neko ne pogreši kad kupuje) i to je to. Ali ne, moraju oni da se prave pametni i nude 20 vrsta kečapa i to zamisli gotovo svaki namerno u nekoj crvenoj ambalaži kako bi zbunjivali sirote kupce, pogotovo one nepismene koji ne umeju da pročitaju naziv proizvođača, a ni cenu, nego samo gledaju boju pakovanja. Samim tim bojenjem ambalaže, kupci se dovode u zabludu, jer recimo neke vrste trapista pakuju isto u crvenu ambalažu, pa se ti sad snađi kao kupac. Nije retka situacija da čovek hoće da kupi kečap, a kad dođe kući, vidi da je kupio trapist. I šta onda čovek da radi ?
A i ti bar kodovi, čista glupost bre. Šta, odneseš kupljenu robu na kasu, kasirka provuče kroz onaj bar kod skener i mašina izbaci cenu. I kako ti da znaš da mašina nije pogrešila. Mislim, nema načina, jer ako si normalan kupac, nisi ni pratio šta izlazi na kasi dok je kasirka kucala, a račun si bacio odmah po izlasku iz prodavnice, mislim realno, za koj će ti pa račun. I onda ti dođeš kući, vidiš da si dao 10 iljada, a nemaš pojma na šta, da si kupio trapist umesto kečapa, so umesto šećera, pivo umesto ulja... ma samo da ufatiš i sve da ih pobiješ. Što ne prave neku zelenu so ili žutu ili ljubičastu, a ne sve belo ko sneg, pa ti sad razmišljaj da li si kupio so, šećer ili brašno. Mislim, hebeš ga, sve liči jedno na drugo, a tebi mrsko čitati etikete. A i šta recimo ako si nepismen... onda najbolje kupiš sva tri, pa kad dođeš kući, uzmeš pa lizneš jedno po jedno. Mnogo bi bolje bilo da nema tih bar kodova, nego da svaka kasirka ima neki tefter u koji ima zabeleženo koja roba koliko košta, i onda kada ti dođeš na kasu, kasirka uzima proizvod po proizvod, nađe u svesci taj proizvod i onda ručno upiše cenu, a pre toga naravno saopšti kupcu gramažu, hemijski sastav, pita ga barem 3 puta da li je siguran da hoće da kupi baš to... nema laži, nema prevare. Jes da bi svako provodio na kasi 5 sati više, ali hej, pa valjda je bitnije da kupac ne bude "prevaren".
Inače, možda bi najbolja bila sledeća varijanta. Lepo da se sva roba pakuje u burad. Znači, nema ono fensi pakovanja po kutijama, teglama, tetrapacima... sa određenom gramažom i sličnim glupostima. Ne, nego, lepo stoji bure kečapa sa istaknutom cenom po gramu, ti umočiš prst, lizneš, po potrebi ponoviš postupak... pa ako ti se svidi, natočiš koliko hoćeš, a ne oni da ti određuju nekakvu gramažu. Isto tako može i za svu ostalu robu, šta fali. Znači bure šećera, bure brašna, bure soli... ti prođeš, gurneš prst, lizneš, pa tek kad si siguran šta kupuješ, onda kupiš. To bi recimo rešilo problem i sa starijim ljudima i sa nepismenima, jer ne bi morali da čitaju ništa, već bi se sve rešavalo jednim prstom... znači prst-liz, prst-liz i gotovo. Jedino je malo problem oko cena, ali i to može da se reši. Recimo umesto brojki da se nacrtaju jabuke, pa tako ako nešto košta 100 dinara, ti nacrtaš 10 jabuka, pa tako kupac na osnovu tih jabuka otprilike zna koliko će da plati, bez da čita nekakve etikete sa cenom.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 10:56 ] @
Nije u zakonu zato sto je besmisleno. Ikea je to uvela da bi sebi smanjila troskove (broj kasirki) a ne zato sto ih je neko naterao. A supermarketi to ne rade zato sto bi bilo kradje - ne mozes tek tako iz Ikea-e da isetas bez da skeniras namestaj, dok bi u supermarketima bio haos - provuces 3 cokoladice, stavis 10 i tako dalje. Besmislica.
I na sta bi licio taj "idiot friendly" zakon? Prisiliti proizvodjaca da ne sme da menja ambalazu ili formulaciju proizvoda bez da sta? Razglasi megafonom? U svim novinama, TV-u? Sta cemo sa onima koji ne citaju novine i ne gledaju TV? Njima treba personalno da se kaze kad ulaze u prodavnicu da je neko promenio ambalazu... jbt.
Kraja nema... jednostavno NEMA ZAMENE za zdrav razum i koriscenje mozga. Nema.
A inace imas i u trgovackim lancima na zapadu bar-code citace za verifikaciju samo sto ih malo ko koristi jer stariji imaju averziju od tehnike... jebga, ne mozes nikakvim zakonima da ih nateras da koriste vise CPU-a :-)
Cuj pricas o tvojoj kevi koja navodno 2 minuta trazi sta pise na proizvodu (u sta cisto sumnjam) i sad bi ona odmah skocila da se dohvati bar-code citaca i da ocitava... svasta. Man'te se budalastina :)
[ vladd @ 04.08.2010. 10:56 ] @
Zakon daje samo opste smernice korektnog(ali u sustini dogovorenog) odnosa.
Detalje uredjuju podzakonska akta i propisi, a tu glavnu rec treba da vode privedne komore, trgoacke komore, i uopste esnaf...
Tako da odugovlacenjem uvodjenja detaljnih uredbi se lako konstatuju krivci i njihovi saucesnici, oni koje gradjani biraju na izborima..pa zatrazite u predizbornim aktivnostima i te komponente , ionako strancari nemaju vise ideja
Poz
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 10:58 ] @
Baš me podseti. Evo npr. sir kačkavalj. Fino su se dosetili i proizveli veštački biljni sir, i to su nazvali SIR. Ček bre, pa to nije sir. Zar sir nije od mleka? Da li je to legalno? Nije obmana? Nema u zakonu, pa izgleda da je dozvoljeno.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 11:03 ] @
To ne treba biti dozvoljeno uopste - nije dozvoljeno u EU svakako, a cisto sumnjam da je dozvoljeno u Srbiji.
Sir je mlecni proizvod i mora da bude proizvden od mleka sa max nekim malim % drugih supstanci.
Bas kao sto margarin ne sme da se nazove puter po zakonu.
Sve to blage veze nema sa ovom pricom o kolicini - posto je u slucaju "biljnog sira" rec o cistoj obmani i laznom nazivanju necega sto nije sir - sirom.
Uzgred, postoji posebna kategorija "sirni namaz" ili "proizvodi od sira" - u kojoj se moze nalaziti samo mala kolicina sira. Ali ti proizvodi ne smeju da se zovu "sir". Ako neko to radi, treba ga prijaviti inspekciji.
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 11:07 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: A supermarketi to ne rade zato sto bi bilo kradje - ne mozes tek tako iz Ikea-e da isetas bez da skeniras namestaj, dok bi u supermarketima bio haos - provuces 3 cokoladice, stavis 10 i tako dalje. Besmislica.
Nisi me razumeo. Čitač bi služio samo da se informišeš o ceni, dok bi kasirke i dalje radile svoj posao, tj. naplaćivale.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 11:09 ] @
I kao sto sam rekao, imas te citace po velikim supermarketima u EU nekad, niko ih ne prisiljava nego je to dobrovoljno stavljeno na korist kupaca.
I, opet, malo ko ih koristi - znam zato sto kupujem svaki drugi dan robu pa vidim... A ne koristi iz razloga koji sam naveo: stariji ljudi imaju averziju od tehnike. Tako da time nista ne bi resio. A mladji ljudi ocigledno znaju sta kupuju, ili ih bas briga - opet, nista sto bi taj bar kod citac resio.
I sta ce se desiti kada bar kod citac ocita? Pa napisace isto sto pise i na ambalazi... Ako je nekog mrzelo da pogleda ambalazu, mrzece ga i da nosi to do bar kod citaca i da procita istu stvar.
[ Miroslav Cvejić @ 04.08.2010. 11:14 ] @
Imate barkod čitače na telefonu, pa odma na google i čitajte recenzije proizvoda. :)
[ Horvat @ 04.08.2010. 11:48 ] @
za anakina: predlazem ti da u buduce kada ti neko naruci 1 sljivovicu/lozu/sta god, umesto 0,6 dcl, da sipas 0,5 dcl (ili kolike su vec casice)
sto se tice izrazavanja cene po jedinici mere, naravno da bi pomoglo, jer cenu,manje vise, svi gledaju, u tome je stvar :]
(da, slazem se sa zutokljuncem, moras obici pola police da nadjes koja je cena za proizvod koji zelis...)
sto se tice sira, isti slucaj, trazio sir u prodavnici, dobijem sir, pojedem ga, neki cudan ukus mi je, pogledam pakovanje, nije istekao rok, pogledam detaljnjije sadrzaj sira - sir biljnog porekla, pa piip vam materina
[ holononi @ 04.08.2010. 12:03 ] @
Nije u skladu sa zdravom tržišnom privredom ograničavanje varijeteta proizvoda i količine pa time i ambalaže i pakovanja. Baš naprotiv, zdrave tržišne ekonomije se karakterišu brojnom ponudom kako asortimanom tako i količinama.
Isto tako neprihvatljivo je lizanje proizvoda iz buradi pre kupovine. To je nehigijenski i pogoduje širenju zaraznih bolesti. Zamislite situaciju u kojoj neko hoće da lizne smrznuti kajmak. Pa zatim se taj kajmak opet zamrzava. Kako održati higijesku ispravnost namirnica kojima se nehigijenski rukuje ?
Zato imate deklaraciju o proizvodu. Kvalitet i količina mora da odgovaraju deklaraciji. Ne preostaje vam ništa drugo nego da pažljivo čitate pre kupovine. Najbolje na licu mesta jer ko vam garantuje da je proizvod sa interneta zaista na polici ispred vas.
Pored bar koda trgovac je obavezan da istakne naziv proizvoda i količinu i cenu. Sve ostalo čitate sa ambalaže. Na kraju još jednom morate pogledati na kasi da li cene odgovaraju onima koje ste videli na polici. Pa ako vam i to promakne pogledajte račun i uporedite cene. Sve to uradite pre nego što napustite prodavnicu jer je tako najlakše izvršiti reklamaciju.
[ anakin14 @ 04.08.2010. 12:08 ] @
Citat: za anakina: predlazem ti da u buduce kada ti neko naruci 1 sljivovicu/lozu/sta god, umesto 0,6 dcl, da sipas 0,5 dcl (ili kolike su vec casice)
ne razumem? mogu da sipam i 0.01 ako sam to naglasio u cenovniku. Znaci od tog dana nov cenovnik u kome ne poise - OD SADA JE RAKIJA 0.01 vec samo pise kolicina i cena jer i po zakonu TATE i po moralnom zakonu samo si to i duzan da napises, e sad ako neka budala bude popila 20 rakica pa TEK ONDA bude pogledala u cenovnik i videla da je sada 0.01 e to je vec njegov problem...
inace doza nije 0.06 vec 0.03 u svakoj kafani vec duziii niz godina, osim za pelinkovac,vermut,martini i jos neke likere koji su 0.05 ili 0.1. Sve ostalo ukljucujuci sve rakije,vodku,vinjak... sluzi se 0.03 (nekada se po kafanama davalo 0.05 pa cak i 0.1 ali to je davna proslost).
[ Horvat @ 04.08.2010. 12:14 ] @
prvo sam i mislio da je 0,3 dcl, pa sam trazio rakijoske casice i vidim da je 0,6
hvala na ispravci ;)
nisi razumeo, recimo djoka je tvoj svakodnevni gost
svaki dan popije "jednu s nogu"
sta mislis kad je zadnji put pogledao na cenovnik?
ali ne, djoka nije verni gost, djoka je ovca za sisanje ;)
[ stargatenow @ 04.08.2010. 13:27 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: Nije u zakonu zato sto je besmisleno. Ikea je to uvela da bi sebi smanjila troskove (broj kasirki) a ne zato sto ih je neko naterao. A supermarketi to ne rade zato sto bi bilo kradje - ne mozes tek tako iz Ikea-e da isetas bez da skeniras namestaj, dok bi u supermarketima bio haos - provuces 3 cokoladice, stavis 10 i tako dalje. Besmislica.
.
Ima automatskih kasa i po supermarketima u USA, mada nisam zagledao kako kontrolisu da ljudi ne varaju. Verovatno svaki (veci) proizvod ima neki RFID koji se ponistava otkucavanjem, pa nece da pisti alarm kad izadjes.
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 16:18 ] @
Citat: Ivan Dimkovic:Kako ga bre nisi obavestio? PA NAPISAO SI NA AMBALAZI - ambalaza je METOD KOMUNIKACIJE sa kupcem o tome sta kupuje i sta proizvod sadrzi... to sto kupca bole ona stvar da procita sta je kupio nije problem proizvodjaca, vec samo tog kupca i nikog drugog.
Kada proizvođač/trgovac obaveštava kupca o nekom sniženju/rasprodaji/akciji, onda on to radi tako što jasno naznači, napiše velikim crvenim boldiranim slovima, najčešće preko celog proizvoda, ili na samu ivicu pakovanja. To je lako uočljivo. Kada napravi rasprodaju, onda oblepi ceo izlog, najčešće tako da se roba u izlogu i radnji ne vidi, već moraš ući u radnju. Sve je to ok. Tržišna utakmica. Međutim...
kada smanji gramaža proizvoda, proizvođač to ne želi da istakne jer ga zakon na to ne obavezuje.
Kada kupujem mleko, očekujem da je pakovanje od litar. To je neko standardno i podrazumevano pakovanje. Bar kod nas, zar ne?
Prvi nisam picajzla kada nešto kupujem. Veoma sam galantan i ne gledam puno cenu, samo iz razloga što kupujem ustaljene proizvode i što znam šta me očekuje. Međutim, u poslednje vreme sam počeo veoma da biram, pazim i obraćam pažnju na sve proizvode.
[ holononi @ 04.08.2010. 16:52 ] @
Kad smo već kod pakovanja. Pogledajte na primer eurokrem. Pakovanje od 900g je u ambalaži od kilogram i po. Pakovanje od 1kg je u ambalaži od 2kg. I tako dalje. To je "navlačenje" kupaca a s druge strane i povećava cenu.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 17:05 ] @
Citat: žutokljunac
Prvi nisam picajzla kada nešto kupujem. Veoma sam galantan i ne gledam puno cenu, samo iz razloga što kupujem ustaljene proizvode i što znam šta me očekuje. Međutim, u poslednje vreme sam počeo veoma da biram, pazim i obraćam pažnju na sve proizvode.
U ovoj podvucenoj recenici si opisao zasto na Balkanu kupci obicno bivaju zeznuti - zato sto su gomila njih "galantni" i nisu "picajzle" - nope, nije to ni galantnost niti nekakvo ne-bivanje picajzlom vec najobicnija nerafinisana nesmotrenost a katkad i bahatost.
Naravno da prodavci podvlace ono sto im povecava prodaju - kao sto je snizenje cene. To je njihovo pravo.
Bas kao sto je tvoje pravo DA POGLEDAS sta pise, i da NE KUPIS nesto sto mislis da nije vredno cene.
Osim ako nisi suvise galantan, pa da te mrzi da gledas - u kom slucaju ti ni jedan zakon pomoci nece.
Ne moze se zakonom propisati pamet.
Citat:
Kada kupujem mleko, očekujem da je pakovanje od litar. To je neko standardno i podrazumevano pakovanje. Bar kod nas, zar ne?
Znas onu izreku "pise i na tarabi" - e to je za te sto "ocekuju" umesto da ukljuce kefalo :-)
[ žutokljunac @ 04.08.2010. 17:20 ] @
To "galantan" je upareno sa drugim delom rečenice. Prevedeno: galantan sam jer kupujem ustaljene proizvode ( dakle nešto standardizovano i podrazumevano ), za koje godinama znam koliko je pakovanje i kakav me ukus očekuje. Jedino na šta obraćam pažnju je cena proizvoda, jer ona varira od trgovca do trgovca i njihove marže.
Nisam galantan u smislu da ništa ne gledam i samo ubacujem u korpu, već proizvode koje ne konzumiram dobro zagledam, pogledam sastojke, težinu, cenu. Međutim, kada kupujem ustaljenu robu, dakle nešto što kupujem 20 godina, već znam šta me očekuje, koja gramaža, litraža, kakav ukus, i kod tih proizvoda ne zagledam previše, osim što pogledam cenu ( da slučajno nije poskupelo, da u drugom marketu nije mnogo viša ). To je bila dosadašnja praksa jer je ona bila zasnovana na poverenju u određenog proizvođača, ali očigledno da su se oni odlučili da iskoriste "pozitivne zakonske propise " i slabiju dioptriju, pa kao što rekoh, sada zagledam.
[ mulaz @ 04.08.2010. 18:46 ] @
Citat: I, opet, malo ko ih koristi - znam zato sto kupujem svaki drugi dan robu pa vidim... A ne koristi iz razloga koji sam naveo: stariji ljudi imaju averziju od tehnike. Tako da time nista ne bi resio. A mladji ljudi ocigledno znaju sta kupuju, ili ih bas briga - opet, nista sto bi taj bar kod citac resio.
Uf.. koriste se... i to bas penzioneri
svaki put cekam u redu, kad neki penzioner (jedini ispred mene) zove dezurnu prodavacicu da mu stornira racun jer je dva puta provukao wc papir... i posle se buni kako ne radi kasa, kad na njoj pise da treba da stavi artikal u kesu (gde je senzor za tezinu). Pa onda cekas zato sto taj isti penzioner nema naocare pa vidi sa fontom >150px na ekranu cenu ~20eur, i trazi po metalnim novcima od po 5 i 10c, a nema naocare da vidi sta pise na njima. Pa onda kad vec treba da ubaci do kraja pare, primeti da ima u korpi jos jednu cokoladicu, koju nije skenirao, pokusa da skenira cokoladicu, dok masina ceka od njega zadnjih 2eur. Onda se buni kako masina ne radi, i zove prodavacicu (jednu dezurnu za 4 kase). Onda se buni jos prodavacici par minuta, dok mu ona ne istornira ceo racun, i pocinje od pocetka, sa wc papirom kojeg u inat nece da stavi u kesu, nego drzi ispod ruke i buni se kako nece da mu skenira sledeci artikal. Tada negde sam ja vec obavio na 'normalnoj' kasi pored, i vec izlazim.
U sloveniji imaju ovakve kase veci InterSpar-i a i Merkator hipermarketi i MaxiMarket u centru Ljubljane (bar za te znam). I da, mozes da kupis samo cokoladicu i kokakolu ako nema guzve, i zavrsis dosta brze od onih na obicnoj kasi.
[ Horvat @ 04.08.2010. 19:55 ] @
ivane, hajde iskreno, koliko cesto bacis pogled na deklaraciju da vidis sastav i kolicinu mlecnih proizvoda?
ako kupujes tako nesto
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 20:05 ] @
Cesto, sta da ti kazem - interesuje me sta kupujem. Gledam i zemlju porekla, kao i % masti ili u slucaju sokova % vocnog sadrzaja :-) Za one kojima "verujem" obicno samo gledam zapreminu/cenu.
Ono, ne kupujem vagone robe pa da mi gledanje u ambalazu predstavlja problem. A verujem da to vazi i za sve ostale ovde, osim ako nemaju 10-toro dece ili jedu ko lavovi :)
Inace, zapremina/masa je uvek najlaksa za procitati (ne racunam logo/marketinski bullsh*t) jer je printana masnim slovima - to vazi za sve proizvode iz EU bar, a kontam da se i proizvodjaci iz Srbije toga pridrzavaju posto sumnjam da ce da prave posebne ambalaze za posebna trzista.
Evo tipicne slike:
Ono, moja baba pokojna bi videla ono 2.0 l
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 20:09 ] @
A da...
Za ljude u Srbiji - gle, ima i http://shop.maxi.rs/
SA SVE TACNOM ZAPREMINOM/MASOM I CENOM
Samo neko treba da pogleda... ali avaj :)
^ Eno lepo pise 180 grama... 3.2% mlecne masti... sta jos treba? Da se dere?
[ Horvat @ 04.08.2010. 20:19 ] @
ok, ivane, ti gledas, i ja gledam, kod "novih" proizvoda i proizvoda koje retko kupujem, kod onih kojima "verujem" gledam samo cenu (barem je do sada tako bilo, vidim da cu u buduce morati biti picajzla i paranoik)
e ja ti zaboravio uslikati kako izgleda casica jogurta,ajd valjda se sutra setim
a sto se tice maxi on-line prodavnice, kakve to veze ima sa ambalazom? :]
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 20:32 ] @
Ne razumem zasto si picajzla i paranoik ako gledas sta kupujes?
Ono, da nisu slucajno proizvodjaci tvoji ortaci ili roditelji pa da im verujes onako "na slepo"? :)
Sto se maxija tice - pa eto, sa njom mozes i pre kupovine da proveris sta ima i koliko kosta. To sam postovao za one "galantne" kojima je ispod casti da pogledaju sta kupuju u prodavnici... ne daj boze da ih neko vidi, pa da pomisli da nemaju para :)
[ Horvat @ 04.08.2010. 20:45 ] @
pa zato sto ne mozes nikom da verujes ni za sta, pa tako ni da ce proizvod koji je "100 godina" iste tezine u istoj casici ostati takav, odnosno da ukoliko dodje do promena (bilo na gore ili na dole) da ce promene biti jasno napisane (pomenuto vec, kako su sad napisali "+22g", tako su onda trebali "-20g")
daleko od toga da su ti proizvodjaci ortaci ili sta god, ali valjda su tu i da steknu tvoje poverenje da i sutra kupujes od njih, a ne da te "na mufte" zjbu
[ mmix @ 04.08.2010. 20:53 ] @
To ti je new age menadzment, iskesiraj 100 godina gradjeno poverenje za dobar bonus i predji u drugu firmu ;)
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2010. 20:56 ] @
Fora je u tome da vise skoro pa i nema proizvoda koji se prodaju "100 godina" :-)
Naravno, postoje kvalitetni proizvodjaci sa tradicijom, ali vecina onih koji se guraju u "masovne" markete gde se bijes sa cenom nisu takvi i oni podlezu svim tim trikovima... Njima nista verovao ne bih :)
[ Horvat @ 04.08.2010. 21:05 ] @
e miljane bas si sustinu rekao
sto im nije bitna reputacija,nego samo brzo zgrtanje love (malo off, isto se desava i sa raznim kockarnicama/kladionicama, onima kojima je stalo do imena, ne pustaju klincijadu unutra, izmedju ostalog, na zalost, kod nas takvih skoro da i nema)
nego,nisam skoro gledao pakovanje nestle cokolada, je l su jos 100g ili su i oni poceli "na mufte" da zjbavaju narod?
ako nista drugo, ONI su barem preduzece sa "stogodisnjom tradicijom" i nije da su bili pod uticajem privatizacije i da ih je kupio neki koji bi da samo opere lovu ili da izvuce sto se izvuci moze,digne kredite i proglasi bankrot (izvinite na off-u) pa bi barem njima trebalo da je stalo do toga da li ce imati verne kupce i za 50 godina
[ Onaj @ 04.08.2010. 21:06 ] @
Citat: Ivan Dimkovic:
^ Eno lepo pise 180 grama... 3.2% mlecne masti... sta jos treba? Da se dere?
Pa moglo bi da se napravi tako nešto, neki zvučnik i neko dugmence na svakom proizvodu pa kad stisneš dugme da aktivira snimljenu poruku da ti neki softver pročita sve o tom proizvodu (ali ne da se dere da ne bi kupci tužili proizvodjača zbog ataka na njihov sluh). Mada, onda treba da piše i detaljno objašnjenje za korišćenje dugmeta tj kako se dugme pritiska prstom jer ni to nije jednostavno...
[ HeYoo @ 05.08.2010. 02:45 ] @
Pa i nije poenta u tome da li je to njihovo pravo ili nije. Naravno da jeste. ALI...
Pricamo ovde da je to uradjeno s jasnim ciljem zaebavanja potrosaca i konkurencije. To je dzibersko ponasanje.
Resenje sa ispisivanjem cene po jedinici (ne na samom proizvodu vec pored ukupne cene) su tamo negde vec primenili pa nek se onda proizvodjaci igraju s ambalazom i nek prave pakovanje od 1257g i nek ih menjaju na nedeljnoj bazi ako oce. Onda je zaista njihova stvar i nema ko sta da se buni. Jednostavno covek kad ode u super market je dosao da kupi nesto i sto pre da zavrsi kupovinu, a ne da se bavi citanjem i proucavanjem deklaracija.
[ mmix @ 05.08.2010. 07:42 ] @
Tako se ponasaju sve kompanije danas i to nije uopste ni izbliza lokalitetna pojava u Srbiji, mahinacije sa pakovanjima su jos najmanji problem, to ide sve do recimo koriscenja razlicitih receptura za isti proizvod na razlicitim trzistima. Zato pamet u glavu i poslusajte Dimkovica, CITAJTE etikete.
[ žutokljunac @ 05.08.2010. 08:05 ] @
Čitanje etikete nije problem ljudima koji jednom u 15 dana idu u neki hiper market u nabavku. Ti ljudi naprave spisak i spremni su da provedu sat-dva u radnji. Ja idem svaki dan u nabavku, po nekoliko puta dnevno, i meni je to čitanje i analiziranje sastava ( u koji se btw ne razumem ), dosta naporno, pogotovu što su u supermarketima redovne gužve, što su prolazi dosta skučeni i uski, pa ti se uvek neko nakači na leđa ko čeka da ti završiš sa studiranjem i analiziranjem deklaracije. Drugi problem su starije osobe. Treći problem su ljudi sa slabijim vidom. Možda ovako napisano zvuči smešno, ali u realnom životu, uopšte nije. Zatim, postoje mnogi srpski proizvođači koji nazive svojim proizvodima daju na engleskom jeziku.
Korisno bi bila da neko objasni, bar šturo i uopšteno, one fore sa E. Valjda je to emulgator, šta li, uglavnom sastojak koji se dodaje većini proizvoda a koji je jako štetan i koliko sam shvatio - kancerogen.
Drug koji ima svoju proizvodnju mi govori kako funkcioniše to sa bojama i aromama. On tvrdi kako možeš smućkati sok, koji genijalno miriše i ima lepu boju, a koji je ustvari samo boja i taj miris koji zavara čulo ukusa. Takođe mi tvrdi da je masovna pojava da prodavci na pijaci kupuju žutu boju i da njom prefarbaju pile kako bi imalo "domaći" izgled. Inače u Srbiji postoji jedan proizvođač boja i aromatizovanih mirisa, koji snabdeva veći deo tržišta, i koji je jako jeftin, tako da mnogi pribegavaju dodavanju istih.
[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 05.08.2010. u 09:37 GMT+1]
[ jablan @ 05.08.2010. 08:22 ] @
Citat: žutokljunac: Korisno bi bila da neko objasni, bar šturo i uopšteno, one fore sa E. Valjda je to emulgator, šta li, uglavnom sastojak koji se dodaje većini proizvoda a koji je jako štetan i koliko sam shvatio - kancerogen.
http://en.wikipedia.org/wiki/E_number
To su aditivi numerisani od strane EU. Daleko od toga da su uopšteno govoreći štetni ili kancerogeni. Npr. E300 je oznaka za askorbinsku kiselinu - običan C vitamin.
Imaš na Vikipedija linku gore tabelu šta je koji i da li je dozvoljen ili ne.
[ mmix @ 05.08.2010. 08:23 ] @
Nisu svi E-ovi kancerogeni, vecina je apsolutno bezbedna i cak je koristis i ne znajuci da je klasifikovana sa E (E300 ti je na primer vitamin C koji moras da koristis). Opasni E-ovi su uglavnom vestacke boje (E1xx) i po neki konzervans (E2xx), nrarocito boja ima podosta zabranjenih u EU koji se kod nas masovno koriste jer kod nas nisu zabranjeni. Samo pogledas bilo koje pakovanje recimo zele bombona i naci ces bar tri kancerogene E boje.
Za listu E-ova i statusa imas link ovde, eto jos jedan razlog da citas etikete. Ja recimo gledasm % masnoce, gledam E-ove (vec sam popamtio opasne) , gledam obavezno rok trajanja i da li proizvod ima hidrogenizovane masnoce (transfats). TO u startu eliminise oko 80% proizvoda koji se prodaju u srbiji, ono sto preostane je jestivo. Btw, te bas opasne E-ove moras i po imenu da pamtis, kod nas nije obavezna upotreba E oznake, moze i da napise ime hemikalije ili kolornu nomenklaturu (Plava-1 recimo)
A to za farbanje pilica , no comment. Stvarno mislis da se seljaci zamlacuju i farbaju pilice?
[ žutokljunac @ 05.08.2010. 08:30 ] @
Hvala, baš ću da prostudiram.
Da, siguran sam da farbaju piliće. Ne samo piliće, Bog te pit´o šta se sve farba. I to nisu seljaci koji uzgajaju, već obični nakupci kakvih su prepune pijace.
[ holononi @ 05.08.2010. 08:42 ] @
Meso se farba dodavanjem nitrita pri čemu dobija izrazito crvenu boju. Inače nitriti mogu da uzrokuju rak i neka druga oboljenja. Zato pripazite, naročito kad kupujete crvene viršle.
[ mmix @ 05.08.2010. 09:07 ] @
Meso se ne farba sa NaNO3 (E250) vec se konzervira istim, i to ne rade pijacni preprodavci jer je doziranje kljucno (bilo bi ala-zozovaca trovanja sirom Srbije) i mora da se dodaje Vitamin E/C da se upravo inhibira stvaranje kancerogenih susptanci pri kuvanju mesa, fiksiranje crvene boje mesa je samo posledica inhibiranja oksidacije. NaNO3 inace imas u skoro svom povrcu prirodno. E250 je sasvim legalan u EU (kad se koristi pravilno)
[ holononi @ 05.08.2010. 10:16 ] @
To što si napisao nije nitrit već nitrat.
Raspadanjem nitrita (i nitrata) u mesu može da se oslobodi azot-dioksid koji se vezuje na mioglobin. Zato se javlja jarko crvena boja.
Inače nitrati i nitriti se dodaju jer deluju baktericidno ali sva istraživanja pokazuju da su opasni pa bi ih trebalo zabraniti.
[ mmix @ 05.08.2010. 10:52 ] @
Izvini ,typo, NaNO2, ali ostatak price stoji. A znas sta je jos opasnije od nitrita i nitrata? Botulizam. Posto vacina nas iza kuce nama kravu od koje da odsece sniclu neke ustupke moramo da pravimo.
[ srdjee @ 05.08.2010. 11:22 ] @
Ja sam to skontao jos pre par godina, ucinila mi se casica manja nego sto je bila, kad ono jbg i jeste manja.
Inace, UVEK gledam sastav i kolicinu/masu/zapreminu prilikom kupovine zato sto dosta cesto menjaju oblike i boju pakovanja i sl.,
necu brate da mi prodaju muda za bubrege :S
[ holononi @ 05.08.2010. 12:00 ] @
To sa čašicom si dobro primetio. Zato pretpostavljam da bi sledeći korak mogao da bude vraćanje količine na 180g uz zadržavanje iste ambalaže i poslednje (najviše) cene.
@mmix
Nije mi poznato da se botulin-toksin dodaje kao aditiv ishrani. Koristi se u kozmetici za prikrivanje bora jer izaziva grčenje mišića. Reč je o ekstremno jakom otrovu od koga nema spasa. Može da nastane u nepravilno pripremljenim limenkama / mesnim narescima i slčno. Pri raspadanju mesa nastaju vrlo male količine botulin-toksina ali sasvim dovoljne da otruje čoveka. Na svu sreću istim procesom se stvaraju proizvodi odvratnog mirisa tako da se neispravna limenka lako prepozna (to nije miris botulin-toksina).
[ anakin14 @ 05.08.2010. 12:02 ] @
Citat: žutokljunac: Čitanje etikete nije problem ljudima koji jednom u 15 dana idu u neki hiper market u nabavku. Ti ljudi naprave spisak i spremni su da provedu sat-dva u radnji. Ja idem svaki dan u nabavku, po nekoliko puta dnevno, i meni je to čitanje i analiziranje sastava ( u koji se btw ne razumem ), dosta naporno, pogotovu što su u supermarketima redovne gužve, što su prolazi dosta skučeni i uski, pa ti se uvek neko nakači na leđa ko čeka da ti završiš sa studiranjem i analiziranjem deklaracije. Drugi problem su starije osobe. Treći problem su ljudi sa slabijim vidom. Možda ovako napisano zvuči smešno, ali u realnom životu, uopšte nije. Zatim, postoje mnogi srpski proizvođači koji nazive svojim proizvodima daju na engleskom jeziku.
znaci ti hoces da oni nama olaksaju KUPOVINU? poenta je da nisu tu oni da nam olaksaju kupovinu vec samo da nam prodaju proizvod, zato i postoje.
ti covece pricas kao da smo u komunizmu, i da proizvodjaci postoje zbog NAS da bi nama plasirali ono sto mi trazimo a ne obrnuto - proizvodjaci postoje zbog SVOG PROFITA i nista sto je uokviru zakona nije na "mufte" ili :dziberski"... poenta je da tebe niko ne tera da KUPIS BILO STA, nije njegova obaveza da ako ti nemas sta da jedes da on na tvoje trziste plasira hrenu, o tome se radi - njemu nije bitan tvoj stomak vec tvoj dzep, tako treba da bude,tako jeste i tako ce uvek da bude.
kome se ne svidja uvek mu ostaje pravo - da ne kupi ili da kupuje nesto drugo, ne mozete sada optuzivati nekog prodavca kecapa sto smanjuje kolicinu jer ste vi do sada kupovali bas taj kecap i njegova je duznost da on ostane isti, taj kecap je PRIVATNA STVAR i proizvodnja istog ne postoji da bi zadovoljila kupce vec da bi im isterala pare iz dzepa.
[ Ivan Dimkovic @ 05.08.2010. 12:08 ] @
Citat: holononi:
Nije mi poznato da se botulin-toksin dodaje kao aditiv ishrani. Koristi se u kozmetici za prikrivanje bora jer izaziva grčenje mišića. Reč je o ekstremno jakom otrovu od koga nema spasa. Može da nastane u nepravilno pripremljenim limenkama / mesnim narescima i slčno. Pri raspadanju mesa nastaju vrlo male količine botulin-toksina ali sasvim dovoljne da otruje čoveka. Na svu sreću istim procesom se stvaraju proizvodi odvratnog mirisa tako da se neispravna limenka lako prepozna (to nije miris botulin-toksina).
Nitriti se dodaju mesu upravo zbog botulinum toksina - nitriti usporavaju razvoj botulinum bakterija, i zbog toga se i nalaze u mesu.
Zato je mmix i pomenuo botulizam, zato sto je razlog dodavanja nitrata upravo sprecavanje pojave istog.
[ holononi @ 05.08.2010. 12:48 ] @
Namirnice se mogu održavati pri niskim pH‚ smrzavanjem, kuvanjem i zatvaranjem limenki bez pristupa vazduha. Tako se može inhibirati i nastajanje botulin-toksina. Nitriti i konzervansi poput salicilne kiseline zaista nisu nužni. Ali ako nastavimo raspravu o nitritima pojaviće se oni koji ih prodaju sa tvrdnjama kako nije dokazano da nitriti izazivaju rak. Kao da je neki problem da se limenke zatvore bez pristupa vazduha i prokuvaju u autoklavima pod pritiskom i temperaturom preko 100 celzijusa.
[ mmix @ 05.08.2010. 13:04 ] @
Zato sto ne mozes da ih ubijes na 100C, te bakterije umiru tek duzim kuvanjem na 125C sto je temperatura koju u kucnom okruzenju ne mozes da postignes pri kuvanju sem u ekspres loncu. Zato se radi i higihjensko pakovanje i termicka obrada u fabrici ali i konzerviranje. Ti ako hoces da eksprimentises sa botulizmom samo napred. Dokazano jeste da nitriti izazivaju rak, ali je isto dokazano da dozirnanje vitaminom C/E uz nitriranje sprecava raspadanje nitrata u kancerogene amine, kraj price sto se mene tice, jer ako cemo da pricamo o tim stvarima onda treba pricati i o prirodnim toksinima i prirodnim nitritima u povrcu (koje ne dolazi uvek dozirano vitaminom C/E). Uostalom, EU je prilicno rigorozna sa time E brojevima, da nitriranje i dalje predstavlja hazard bilo bi zabranjeno.
[ Horvat @ 05.08.2010. 13:10 ] @
anakine, sve zavisi sta ti je cilj poslovanja
da li da za 5 godina zgrnes x miliona i da se nakon toga ugasis
ili da postojis "stotinu godina" i da za to vreme zgrnes x^y miliona, ali da pri tome prvih pet godina zgrnes x-z miliona,za razliku od prvog slucaja
ako ti je cilj ono 1. naravno da ti puca k sta tvoji kupci (jer pazi, da njih NEMA, zarade NEMA!) misle o tebi i tvojim proizvodima, za kratak rok ce biti dovoljno "budala" koje ce nasesti i kupiti
ali ako ti je cilj 2. onda ti je izuzetno bitno da stvoris "ime" (reputaciju) i da imas iza sebe verne kupce i da se taj krug siri (pogotovo sistemom radio mileva - od uha do uha)
[ anakin14 @ 05.08.2010. 13:51 ] @
poenta je da je i u prvom i u drugom slucaju PROFIT na prvom mestu samo sto je u drugom slucaju lazno ukrasen >laznoj< brizi o kupcima raznim marketinskim potezima.
kada svako bude poceo da razmislja svojom glavom bice bolje na ovom svetu a ne da cekas da neki brine o tebi jer mu je takav biznis plan sledecih 300godina...
[ holononi @ 05.08.2010. 13:54 ] @
Temperature u autoklavima pod pritiskom idu preko 130 stepeni celzijusa i nije problem da se rešite bakterija.
Nitriti se dodaju pre svega radi bulka boje koja odlično mami kupce. Dobro obojena i samlevena pileća kožura i iznutrice se mogu prodati kao da je od govedje šnicle. Čak i kad se sitnim slovima ispiše 1% govedine i 99% pileće iznutrice. Usput se ogromnim slovima doda nešto poput "Najedite se mlevene govedine". Treba samo kupiti 100kg i eto 1kg prvoklasne govedine.
Naravno nije mala ušteda u energiji potrebnoj za održavanje niskih temperatura skladišta. Ali meso se ne može održati ako se ne čuva na dovoljno niskoj temperaturi čak i uz upotrebu nitrita. Nedavno smo videli šta se dogadja ako hladnjača ne radi.
U svakom slučaju trend u razvijenim zemljama je da se upotreba nitrita smanjuje daleko ispod dozvoljenih doza. Valjda će tako biti i kod nas.
[ Horvat @ 05.08.2010. 13:57 ] @
ne vredi sa tobom raspravljati
[ anakin14 @ 05.08.2010. 14:18 ] @
ne vredi ni sa tobom, ti razmisljas kao 5-togodisnjak da neko treba da brine o tebi umesto tebe samog
[ Horvat @ 05.08.2010. 15:00 ] @
ti uporno ne zelis da shvatis sta ja pricam
uopste ne sporim da je preduzecima prvenstveni cilj profit
nego sporim nacin dolaska do toga
ne brine se preduzece o tebi (pricam o 2. slucaju), nego preduzece STICE TVOJE POVERENJE, e sad, po tebi je ovo apsolutno nebitno (prevedimo to na jezik vodjenja birtije, sta tebi puca k da li ces imati redovnu musteriju koja ce svaki dan naruciti jednu lozu i "ocekivati" da sadrzaj uvek bude isti, bez da svaki put gleda cenovnik, ili da ces mu reci "e slusaj [ime], ti si moj verni i cenjeni gost, samo da te obavestim, da usled seke sam morao smanjiti dozu pica",nego ces mu ti "na mufte" zakidati po 0,01dcl, naravno, ce da stoji to u cenovniku, a ti ces to bas zato i napraviti jer znas da je [ime] stekao poverenje u tebe i da NECE POGLEDATI cenovnik da bi video zapreminu pica)
tako da, nije uopste tu stvar o ,kako si ti nazvao, laznoj brizi o kupcu, stvar je u stvaranju "sledbenika kupaca", kupaca koji imaju poverenje u tebe, da ih neces zjbati (npr u slucaju jogurta,neces stavljati uskislo mleko koje je stajalo mesec dana na suncu), ili pokusati da im prodas manje za vise "na mufte" (pomenute casice)...
i zalosno je sto je jako velik broj proizvodjaca/preduzeca koji razmisljaju kao ti, u fazonu "sta me briga za sutra, daj da zgrnem koliko se moze danas"
[ žutokljunac @ 05.08.2010. 16:54 ] @
Citat: anakin14: taj kecap je PRIVATNA STVAR i proizvodnja istog ne postoji da bi zadovoljila kupce vec da bi im isterala pare iz dzepa.
Kečap nije privatna stvar. Bio bi da ga praviš samo za svoje potrebe i da ga drži u špajzu, ali onog trenutka kada ga pušta u prodaju, on više nije privatna stvar.
Nego da te pitam, rekao si da je praksa bila da se u ugostiteljskim objektima služe žestoka pića 0,05. Odavno nije tako i svi služite 0,03. Dakle, nekada si naručivši žestoko piće dobijao nula pet deci, dok danas dobijaš nula tri deci. Zašto ti, kad već imaš takav stav prema tvojim gostima ( pošto kažeš da te usluga koju pružaš uopšte ne zanima, već te samo samo njihov novčanik ), zašto ne sipaš npr. nula dva deci. Ne razumem se u zakone o ugostiteljstu, ali evo da razmotrimo oba slučaja: 1) Ne može jer je zakonom jasno definisano koliko se sipa 2) Može jer te zakonodavac nije obavezao koliko ćeš sipati
1) Ako ne možeš da sipaš koliko hoćeš, jer zakon jasno precizira i nalaže koliko moraš da sipaš, zašto to isto ne radi kada ja odem u prodavnicu i kupujem mleko ili jogurt.
2) Možeš da sipaš koliko hoćeš. Iako možeš da sipaš koliko hoćeš, nisi lud da to radiš, jer postoji neko nepisano pravilo, neki standard i nešto što tvoja mušterija očekuje od tebe. Možeš mu sipati nekoliko puta, ali time rizikuješ da će te redovne mušterije početi napuštati.
Videh da si već napisao da te zakon obavezuje samo da staviš cenu i litražu. Dakle slučaj pod br.2. Ok, sad te pitam, zašto to ne radiš? Zbog čega? Zašto ne sipaš 0,02?
Verovatno si svestan da ćeš početi da gubiš goste, je l´tako? A to je zbog toga što kafića imaš koliko hoćeš i što je velika konkurencija, pa si primoran da se prilagođavaš mušterijama. Pitam te, mlekara ima mnogo manje, neka ih je desetak, mada ih znam par, ali ajde... dakle, ukoliko se udruže oni drže neku vrstu monopola. Da li je ispravno pustiti ih da se dogovore i da svi prodaju pod "MLEkO", pakovanje od 0,8l, naravno po istoj ceni, ili misliš da to država treba da reguliše?
[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 05.08.2010. u 18:04 GMT+1]
[ HeYoo @ 05.08.2010. 17:04 ] @
Anakin druze fora je u tome sto takav sistem gde se kupac i proizvodjac/trgovac nadmudruju na duze vreme neodrziv, a mi samo diskutujemo o tome. Drustvo i trziste ne moze se bas opisati nekom jednacinom da bi to funkcionisalo kako ti zamisljas. Ako si negde procitao da treba ziveti/poslovati kao da sutra ne postoji ne moras to bukvalno shvatiti.
[ anakin14 @ 05.08.2010. 18:47 ] @
Citat: ne brine se preduzece o tebi (pricam o 2. slucaju), nego preduzece STICE TVOJE POVERENJE, e sad, po tebi je ovo apsolutno nebitno (prevedimo to na jezik vodjenja birtije, sta tebi puca k da li ces imati redovnu musteriju koja ce svaki dan naruciti jednu lozu i "ocekivati" da sadrzaj uvek bude isti, bez da svaki put gleda cenovnik, ili da ces mu reci "e slusaj [ime], ti si moj verni i cenjeni gost, samo da te obavestim, da usled seke sam morao smanjiti dozu pica",nego ces mu ti "na mufte" zakidati po 0,01dcl, naravno, ce da stoji to u cenovniku, a ti ces to bas zato i napraviti jer znas da je [ime] stekao poverenje u tebe i da NECE POGLEDATI cenovnik da bi video zapreminu pica)
samo mi objasni zasto je to na "mufte"??? svuda pise sve sto treba da pise, na mufte bi bilo nesto sakriveno od ociju kupaca a to nigde nije slucaj - svuda pise i cena i kolicina. Citat: žutokljunac:
Kečap nije privatna stvar. Bio bi da ga praviš samo za svoje potrebe i da ga drži u špajzu, ali onog trenutka kada ga pušta u prodaju, on više nije privatna stvar.
Nego da te pitam, rekao si da je praksa bila da se u ugostiteljskim objektima služe žestoka pića 0,05. Odavno nije tako i svi služite 0,03. Dakle, nekada si naručivši žestoko piće dobijao nula pet deci, dok danas dobijaš nula tri deci. Zašto ti, kad već imaš takav stav prema tvojim gostima ( pošto kažeš da te usluga koju pružaš uopšte ne zanima, već te samo samo njihov novčanik ), zašto ne sipaš npr. nula dva deci. Ne razumem se u zakone o ugostiteljstu, ali evo da razmotrimo oba slučaja: 1) Ne može jer je zakonom jasno definisano koliko se sipa 2) Može jer te zakonodavac nije obavezao koliko ćeš sipati
1) Ako ne možeš da sipaš koliko hoćeš, jer zakon jasno precizira i nalaže koliko moraš da sipaš, zašto to isto ne radi kada ja odem u prodavnicu i kupujem mleko ili jogurt.
2) Možeš da sipaš koliko hoćeš. Iako možeš da sipaš koliko hoćeš, nisi lud da to radiš, jer postoji neko nepisano pravilo, neki standard i nešto što tvoja mušterija očekuje od tebe. Možeš mu sipati nekoliko puta, ali time rizikuješ da će te redovne mušterije početi napuštati.
Videh da si već napisao da te zakon obavezuje samo da staviš cenu i litražu. Dakle slučaj pod br.2. Ok, sad te pitam, zašto to ne radiš? Zbog čega? Zašto ne sipaš 0,02?
Verovatno si svestan da ćeš početi da gubiš goste, je l´tako? A to je zbog toga što kafića imaš koliko hoćeš i što je velika konkurencija, pa si primoran da se prilagođavaš mušterijama. Pitam te, mlekara ima mnogo manje, neka ih je desetak, mada ih znam par, ali ajde... dakle, ukoliko se udruže oni drže neku vrstu monopola. Da li je ispravno pustiti ih da se dogovore i da svi prodaju pod "MLEkO", pakovanje od 0,8l, naravno po istoj ceni, ili misliš da to država treba da reguliše?
[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 05.08.2010. u 18:04 GMT+1]
sipam koliko ja hocu i to je licno moja stvar, dal ja gledao da stavim 0.02 i pravim neverovatne promocije 1 + 1 gde u stvari sluzim 0.04 je licno moja stvar a na svakom kupcu je IZBOR DA LI HOCE ILI NECE DA KUPI... vi pricate kao da proizvodjaci i tgovci sluze da udovolje kupcima.. a to nije istina... u sustini sve se svodi i opstaje vec 1000dama godina na nadmudrivanja kupaca i trgovaca...
[ Horvat @ 05.08.2010. 21:15 ] @
anakine, mene iskreno iznenadjuje da ti jos poslujes
ili ti je birtija ona teeeska birtija, koja radi kad ni jedna druga vise ne radi
ili je uzasna oskudica u kragujevcu
a na "mufte" je zato sto nece lepo kulturno da "najave" (pominjano vec 10 puta) - od danas povecanje/smanjenje pakovanja za toliko i toliko
nego jednostavno preprave brojku i malcice smanje pakovanje, tek toliko da okom nije lako uocljivo
btw, prvo pravilo trgovine - KUPAC JE UVEK U PRAVU
jer zadovoljan kupac je kupac koji se vraca i kupuje opet i siri rec o kvalitetu, nadr..dan kupac (prouzrokovano prodavcevim "stavom") se vise nece vratiti (sem ukoliko ne postoji izbor,sto je vrlo moguce) i sirice rec da ni drugi ne zalaze tamo
isto vazi i za proizvode
evo jedan primer,ako ja odem u restoran i konobar mi dodje u fazonu "sta hoces bre", nadr...ano, da me "usluzi", i kada mi posluzi hranu, "baca" mi tanjir na sto i slicno - zavrsio sam s tim restoranom za uvek
ukoliko mi konobar dodje "dobar dan, kako te mogu usluziti" ili slicno, lepo spusti hranu i pice na sto i bude tu kad mi zatreba - verovatnoca je ogromna da cu se ja ovde vratiti
[ Ivan Dimkovic @ 05.08.2010. 21:45 ] @
Citat: Horvat
a na "mufte" je zato sto nece lepo kulturno da "najave" (pominjano vec 10 puta) - od danas povecanje/smanjenje pakovanja za toliko i toliko
nego jednostavno preprave brojku i malcice smanje pakovanje, tek toliko da okom nije lako uocljivo
Kada bi svaki proizvodjac najavljivao svaku promenu na svom proizvodu, ne bi moglo da se zivi od najava.
Citat:
btw, prvo pravilo trgovine - KUPAC JE UVEK U PRAVU
Prvo pravilo korporativnog poslovanja: profit.
Vidis, prava i privilegije koja kupci imaju te njihov tretman proisticu upravo iz njihovog obrazovanja i organizacije. Sta mislis zasto ti se keze u USA kada udjes u svaku prodavnicu? Mislis zato sto su oni specijalno fini te hoce da ispostuju kupca? Jok... nego zato sto postoji gadan izbor, pa bi kupac prestao da kupuje tu.
Primera radi, dok se nisu stvorile search masine za cene, niko nije toliko kresao margine... Kada su ljudi poceli da koriste Internet kako bi sto jeftinije prosli, margine su pocele da padaju drasticno i stvorila se citava nova industrija internet-only prodavnica koje su drasticno pojeftinile svoje troskove operacija kroz optimizacije u logistici itd... kako bi zadovoljile kupce.
Prema tome - SVE proistice od kupca, i njegove informisanosti i zahtevnosti.
To tvoje "KUPAC JE UVEK U PRAVU" nije nastalo zato sto neko bog zna kako misli na kupca i njegovo "u pravu", vec zato sto kupac ima mozak i zeli da ga tretiraju na odredjen nacin ili nece potrositi pare.
A ako je kupac "galantan" pa trpa sve zivo u korpu i ne razmislja - u tom slucaju ce dobijati sve gori i gori proizvod.
[ Horvat @ 05.08.2010. 21:55 ] @
Citat: Sta mislis zasto ti se keze u USA kada udjes u svaku prodavnicu? Mislis zato sto su oni specijalno fini te hoce da ispostuju kupca? Jok... nego zato sto postoji gadan izbor, pa bi kupac prestao da kupuje tu.
pa jesam li to i napisao?
jer ti kao prodavac zelis da ti kupac i sutra dodje, a ne da ode kod drugog
Citat:
Kada bi svaki proizvodjac najavljivao svaku promenu na svom proizvodu, ne bi moglo da se zivi od najava.
nista vise nego kada su razni "popusti" i "promocije" ;)
[ Ivan Dimkovic @ 05.08.2010. 22:00 ] @
Citat: Horvat
jer ti kao prodavac zelis da ti kupac i sutra dodje, a ne da ode kod drugog
Ne ne ne ne ... nisi skontao.
Ti kao prodavac ces raditi MINIMUM napora da dobro poslujes. Da, neki ce raditi vise, neki manje - u principu kada se to uproseci svodi se bas na to. Pravila koja se postuju su rezultat borbe izmedju kupaca koji zele da prodju sto bolje i prodavaca/proizvodjaca koji isto tako zele da prodju sto bolje.
E sad, vidis, ako u Srbiji mozes da smanjis kolicinu proizvoda bez da smanjis cenu bez da imas neke lose posledice kao npr. PAD PRODAJE - ti ces to da uradis.
DA kojim slucajem, vecina kupaca nisu "galantni" vec da su "picajzle" - odmah bi opala prodaja, jer bi ljudi momentalno presli na druge posto je Imlek prvi poceo sa tim i vrlo verovatno bi u Imleku skontali da to nije bila najbolja ideja vrlo brzo.
E pa sad, ili nisi "galantan" ili te proizvodjac analno zlostavlja bez podmazivanja... Izbor je samo tvoj
Jedno je sigurno - ne moze Tata Drzava to da uradi za tebe.
[ Horvat @ 05.08.2010. 22:22 ] @
inace, u tekstu politikinom pise da je imlek predzadnji (preostala je bila jos mlekara su) :)
ali pazi drugu stvar
proce kroz prodavnicu (recimo) 100 ljudi koji nece primetiti da prodavnica na necemu zakida, ali ce zato proci 101. covek koji ce primetiti i to razglasiti okolo (radio mileva) - dakle prodavnica propada (uzmimo najekstremnije moguce resenje sada), odnosno, poslovala je po 1. principu - zgrni za sto manje vreme sto vise love
umesto da je gledala da ne zjbava ljude, nego da stvara "ime" i da i 100 ljudi ispred i 101. budu zadovoljni
naravno, shvatam i ja da je ovo blizu utopije i da mali broj prodavaca/proizvodjaca radi ovako, pogotovo kod nas i da moras biti "picajzla"
a inace uzmimo drugi primer, veknu hleba su sa 1kg smanjili na sada, pola kg ili 600g nisam siguran, naravno "progresivno", e sad, ovo nije radjeno u fazonu - prvo jedna pekara, pa vide i druge onda i one za njima, nego sve "kolektivno" - kako onda po tvom receptu "biranjem" resiti ovaj problem?
[ Ivan Dimkovic @ 05.08.2010. 22:30 ] @
Ma to nije nikakva utopija - vec sasvim moguc scenario.
Ali to sto cini taj scenario mogucim NIJE prodavac koji je "dobar" vec KUPAC koji je zahtevan.
Firma misli na kupca u toj meri koji joj omogucava da profitabilno posluje... Amazon, recimo, ima 'opusten' return policy u poredjenju sa "pravim" prodavnicama u gradu - tj. prihvataju i stvari koje "prave" prodavnice ne bi prihvatile kao vracenu robu... sta mislis zasto?
a) Zato sto Amazon bas voli kupce i zna da je "srecan kupac" = "srecan prodavac" pa hoce da im ucini
ili
b) Zato sto kupci imaju alternativu, i da je vrlo lako promeniti online prodavca ako nisi zadovoljan sa njim
E vidis, u tacnom odgovoru B) se krije tajna - KUPCI
Drzava pruza neki nivo zastite - tj. elementarna pravila igre, ali je nerealno ocekivati da drzava moze da kontrolise svaki najsitniji aspekt poslovanja niti za tim ima potrebe. Za dodatni nivo komfora i prava koja drzava ne propisuje se mora upotrebiti kefalo i sprovesti trzisni pritisak. Kako? Koriscenjem glave i novcanika.
[ Horvat @ 05.08.2010. 22:33 ] @
slazemo se u potpunosti
samo ja kazem da ce scenario "zjbi kupca" "na fino" (poput ovog jogurta) paliti odredjeno vreme - nakon toga je osudjeno na propast i to valjda svako zna
i po meni (znaci ja licno bih tako poslovao) je bolje ici "na siguricu" i odmah ceniti kupca i poslovati godinama i godinama, nego bockati ga dokle mozes ici, dok ne potones skroz odjednom sto ce se desiti vrlo brzo, mozda nece u prvih 5 godina poslovanja,mozda ni u deset, a mozda hoce i prve godine
[ žutokljunac @ 05.08.2010. 22:55 ] @
Da, obrazovanje svakako utiče na to kako će se prodavac postaviti prema kupcu, ali to nije presudno. Taj isti prodavac će veoma rado u hamburger gurati sve živo, od emulgatora, veštačkih boja, masti, ako mu to PROPISI i ZAKON omogućavaju. Jer, kao što si i rekao, profit je na prvom mestu. Takođe će vrlo rado smanjiti gramažu proizvodu bez da na adekvatan način obavesti kupca. A adekvatan način bi bio da to bude vidno istaknuto, može i isto onako kao kada prave neku rasprodaju pa preko pola flaže Coca-Cole raspale podebljanim crvenim slovima na žutoj podlozi, ogromnog fonta - POLA LITRE GRATIS!
Ne mora država da bude Tata i da sve određuje, ali mora da prati promene na tržištu. Suština je da je danas trgovina razvijenija nego ranije, da postoji ogroman asortiman proizvoda koji pre nije postojao, a da sve to nije propraćeno odgovarajućim propisima, regulativama i zakonima. Jednostavno, i pravo je živ organizam i mora de se menja i PRILAGOĐAVA promenama na tržištu, mora da ih prati, jer bez toga postaje zastarelo i otvara prostor za malverzacije. Zato su kod nas mnogi " E Number " dozvoljeni i legalni, dok su na razvijenom tržištu STROGO ZABRANJENI.
edit: I još jednom, pošto vidim da voliš - ADEKVATAN NAČIN
[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 06.08.2010. u 00:09 GMT+1]
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|