[ alxns @ 05.09.2010. 19:44 ] @
Pozdav, nabavio sam jednu staru Elektrokovina pumpu za vodu, EVC 42 A. Stajala je pre toga 3 god. pa je bila zapekla i nije mogla da staruje (mozda zato sto je zapekla a mozda zbog releja kondenzatora, ne znam).
Uglavnom, kada sam je doneo kuci skinuo sam poklopac kola i poskidao kola (ima ih dva, jedno iza drugog) i rucno okrenuo osovinu (tesko se okrece, mozda zbog zapeklih lezajeva, ali ipak ide). Onda sam je ukljucio ponovo i motor je nadalje bez problema radio.

Evo ih pitanja:
1) Kada sam skidao kola bio sam dovoljno pametan da ne obelezim kako su stajala pa sada ne znam kako treba da ih okrenem, jer nisu simetricna. Naime oba kola jesu jednaka (bar koliko vidim) ali nije svejedno kako se okrecu (gledajuci po radijalnoj osi) tj. mogu da se okrenu za 180O a nije svejedno kako. Lopatice su blago zakosene u jednu stranu pod jedan, a pod dva svaka lopatica je sa jedne strane ravna a sa druge ima izbocinu u obliku klina. Ako neko zna da mi kaze kako treba da budu okrenuta ta kola (recimo dali treba, kada se okrece kolo, da lopatice idu ispupcenom ili ravnom stranom unapred i dali to vazi za oba kola ili treba razlicito) bio bih vrlo zahvalan.

2) Motor je monofazni sa kondenzatorom, 1430 RPM 1.1 kW 10.1 A 220 V, tako pise na plocici (ispada, iako ne pise, da je cos phi samo 0.5?!?!). Ima neki relej.
E sad, dali sam u pravu: taj pomocni namotaj (koji ide preko konda) je samo za startovanje motora, znaci relej bi trebalo da ga iskljuci malo nakon sto motor krene. Naime, kod mene se to ne desava. Kad ukljucim prekidac cuje se istovremeno "klik" da je relej ukljucio, medjutim on iskljuci tek NAKON sto ja iskljucim motor na prekidacu (tek sekund-dva posle toga se cuje drugi klik). U medjuvremenu, dokle god motor radi, kroz taj namotaj ide struja od oko 0.4-0.5A, merio sam spolja. Kada rucno otkacim zicu na izlazu konda u toku rada motora ne menja se zvuk ni nista. Moja je pretspostavka da je relej otiso, pa ne iskljucuje kad treba nego tek kad se iskljuci motor. Jer, da je u pitanju radni pomocni namotaj (koji stalno radi dok radi motor) valjda bi trebalo da struja kroz njega bude slicna onoj kroz glavni namotaj, a ne samo 0.5A i druga stvar sta bi mu trebao relej? Dali sam u pravu? Ako jesam, dali to moze da mi napravi problem tj. da izgori pomocni namotaj zato sto stalno radi? Ako je tako onda bi ja tu otkacio taj relej i stavio rucno dugme umesto njega, pa onda pritisnem dugme na kratko istovremeno sa startovanjem pumpe (ukljucivanjem prekidaca) i mirna Bosna, sto kazu.

Hvala na svakom odgovoru, Aco.
[ alxns @ 06.09.2010. 12:25 ] @
UPDATE:

Rastavio sam danas motor, ono sto sam ja mislio po zvuku da je relej zapravo nije relej nego centrifugalni prekidac. Nalazi se u poklopcu motora, sa prednje strane i preko njega redno ide zica koja dalje ide na kondenzator. Medjutim, opet zabuna: zar on nebi trebao da drzi ukljceno kada je motor ugasen, to jest da je onda pomocni namotaj (preko kondenzatora) ukjucen, a kada motor krene da on onda iskljuci? Ovde obrnuto - iskljucen je prekidac kada motor miruje a ukljucuje kada motor krene (i onda ponovo iskljuci kada se motor zaustavlja, eto odakle onaj drugi "klik" sto se desi nakon rucnog iskljucivanja motora, sto sam ja mislio da je relej). Cini mi se da nema logike....znaci on tek po ukljucivanju motora ukljuci pomocni namotaj (nije mi jasno kako uopste krene motor?!?!) a iskljuci ga tek kada motor stane? Ili tu unutar tog prekidaca ima jos i neki magnet/relej koji radi jos nekakav posao? Potpuno sam zbunjen. Ako neko zna pomagajte!

Hvala unapred, Aco.

P.S.
Pitanje za kola pumpe (kako ih treba okrenuti) i dalje stoji.
[ alxns @ 06.09.2010. 14:14 ] @
Jos jedan UPDATE:

Saznao sam kako se okrecu kola :)))) ! Ide tako da ravna strana na perajima udara u vodu (znaci ona se okrece u pravcu okretanja motora).

Za onaj centrifugalni prekidac, skontao sam neke stvari i tu, nije tako kako je izgledalo na prvi pogled. Naime, kada se poklopac pritegne on pritisne stator tog prekidaca i zatvori kontakte. Valjda ih onda, na osnovu "argumentum a contrario", odvoji nakon pokretanja motora i to je valjda onda onaj prvi "klik" koji se cuje neposredno (delic sekunde) nakon paljenja motora. A drugi klik nakon gasenja motora je onda valjda sastavljanje kontakata prekidaca, znaci kako bi i trebalo (bar se nadam), jedino jos ostaje pitanje zasto protice tih 0.4A kroz kond dok motor radi, recimo da je zato sto je centrifugalni mozda imao neki spoj negde, vlaga i slicno, videcu to jos.

Mislio sam da obrisem temu jer je (nadam se) postala bespredmetna ali rekoh mozda ce nekada nekome zatrebati pa neka stoji.

Pozdrav, Aco.