[ leskar @ 08.09.2010. 11:35 ] @
Ne znam odakle mi ta ideja, možda grešim ili mešam sa nečim, ali čini mi se da, kada servis ne može da vam popravi uređaj i kada pošalju novi, treba na taj novi uređaj da daju novih godinu dana garancije. Jer to ipak nije uređaj koji ste kupili već potpuno novi. Meni su računali garanciju od dana kada sam kupio stari uređaj koji nisu mogli da poprave i sada imam samo dva meseca garancije na novi.

Nadam se da nisam previše zakomplikovao. Kakva su vaša iskustva? Ima li ovde nekoga iz bilo kog servisa da pojasni stvar?
[ HeYoo @ 08.09.2010. 11:46 ] @
Ne znam jel propisano zakonom ali ti detalji obicno pisu na garantnom listu ili sl.
Meni su produzavali garancju kada sam jednom prilikom menjao dvd rezac
[ kalimero 011 @ 08.09.2010. 11:46 ] @
^
Važeći Zakon o obligacionim odnosima:
Citat:
Produženje garantnog roka
Član 503
(1) U slučaju manje opravke, garantni rok se produžava onoliko koliko je kupac bio lišen upotrebe stvari.
(2) Međutim, kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.
(3) Ako je zamenjen ili bitno opravljen samo neki deo stvari, garantni rok počinje teći ponovo samo za taj deo.
[ Miroslav Cvejić @ 08.09.2010. 14:22 ] @
Šta piše na garantnom listu koji je išao uz uređaj?
[ kalimero 011 @ 08.09.2010. 14:41 ] @
^
Nije bitno šta piše na garantnom listu. Gore sam citirao zakon koji je na snazi i u kome jasno piše da ako se zameni uređaj, garancija teče ponovo. Druga je stvar što prodavci manipulišu time što većina kupaca ne zna svoja prava/ne želi da se svađa/ne želi da gubi vreme... Znam slučaj gde je zamenjen neispravan lap top i nije dobijena nova puna garancija zato što kupac ''nije želeo da se prepire''.
[ Miroslav Cvejić @ 08.09.2010. 15:07 ] @
Ako je garantni list nevažeći već zakon, zašto daju te garantne listove?

I ako je tako, niko više neće kupovati nov laptop (primer) već će mesec dana pred istek garantnog roka da ga pokvari tako da se ne provali. A pošto nema istog takvog dobiće u zamenu drugi koji odgovara ceni. I tako na svaka 11/23/35 meseca repriza.

Zakon (ako je takav) je loš, jer uvoznicima strani dobavljač (proizvođač) ne daje takve povlastice (ne produžava garanciju za zamenjeni uređaj).

(ne bavim se prodajom hardvera, da se ogradim, ali sam u prošlosti ima iskustva sa te strane tezge)
[ maliradojca @ 08.09.2010. 16:42 ] @
Koliko je zakonito neprihvatanje garancije za neki uredjaj, ako musterija nema originalnu ambalazu?
[ galahad @ 08.09.2010. 16:48 ] @
Da, potpuno je nevažno šta piše na garantnom listu, garantni list služi prodavcu i servisu, da prati popravke, i čisto kao informacija kupcu. Zakon je ipak najviši pravni akt, tako da, to što piše na parčetu papira, može mačku o rep da se okači. Svuda je praksa takva, da se garancije obnavljaju ako je uređaj zamenjen, ili produžavaju za vreme trajanja popravke. Samo ovde to ničemu ne služi, jer sud ne funkcioniše, pa onda nemaš kako da isteraš svoja prava.

Ne znam kako funkcioniše sa dobavljačima i firmama, ali zakon o zaštiti potrošača štiti kranje kupce, a ne firme. Ukoliko neko ima lošeg dobavljača (čitaj dobavljača koji nabavlja u velikom procentu defektnu robu), onda valjda promeniš dobavljača?

@leskar
Garancija treba da ti teče iznova, jer si dobio novi uređaj, a ne da produžuju staru. Mora da se izda novi garantni list, sa novim serijskim brojem uređaja, i novim podacima. Imaš svako pravo da tražiš ovo, a ako odbiju, posetiš ih sa inspektorom
[ kalimero 011 @ 08.09.2010. 16:50 ] @
@ Miroslav Cvejić
Citat:
Ako je garantni list nevažeći već zakon, zašto daju te garantne listove?

Ozbiljno ovo pitaš? Nije garantni list nevažeći kao takav, već svaka eventualna odredba istog koja bi bila u suprotnosti sa zakonom.
Citat:
I ako je tako, niko više neće kupovati nov laptop (primer) već će mesec dana pred istek garantnog roka da ga pokvari tako da se ne provali. A pošto nema istog takvog dobiće u zamenu drugi koji odgovara ceni. I tako na svaka 11/23/35 meseca repriza.

I dalje nisam siguran da si ozbiljan, ali 'ajde... Da, ako uspem da ga pokvarim tako da se to ne primeti i ne može da se popravi dobiću u zamenu drugi odgovarajući, nov. I ako uspem to da ponovim posle 11/23/35 meseci repriza...
Citat:
Zakon (ako je takav) je loš, jer uvoznicima strani dobavljač (proizvođač) ne daje takve povlastice (ne produžava garanciju za zamenjeni uređaj).

To što je zakon loš ne znači da ne mora da se poštuje. Nek se uvoznici udruže i izdejstvuju promenu.
[ Joker @ 08.09.2010. 16:58 ] @
@ Miroslav Cvejić
ako laptop jedva izdrži 11 meseci onda po tebi treba da za novi kupac dobije garanciju mesec dana ?
Garancija se odnosi na uređaj, a ne na vreme od kupovine. Znači ako dobijem novi uređaj taj uređaj ima garanciju od 12/24/36 meseci, a nema nikakve veze kada sam kupio onaj koji se pokvario i koji je zamenjen.
Da to tako funcioniše provereno više puta u praksi. Nekada je bilo potrebno citirati koji zakon i koji članovi tog zakona, a ima prodavaca koji poznaju zakon i daju punu garanciju na zamenjeni uređaj.
[ Wi-Fi @ 08.09.2010. 17:06 ] @
@ leskar: Moras da dobijes novu garanciju.

@ Miroslav Cvejić: Servis radi dijagnostiku i otkriva da li je, sta i kako pokvareno. To im je posao

Citat:
maliradojca: Koliko je zakonito neprihvatanje garancije za neki uredjaj, ako musterija nema originalnu ambalazu?

Potpuno je nezakonito.

[ Miroslav Cvejić @ 08.09.2010. 17:11 ] @
Ako servis ustanovi da je kupac sam izazvao kvar i odbije da uvaži reklamaciju, kupac dođe sa inspekcijom.

Tako da, kupcima i ne treba davati garanciju. Jednom kupe uređaj i doživotno mogu da ga menjaju.
Izlaz iz tog kola je da firma proglasi bankrot i da vlasnik na tetku otvori novu. Pa tako svakih par godine.

Svi znaju prava, obaveze zaboravljaju.

Da li kupac odgovara pred tim istim zakonom ako slaže da ne zna kako je pokvaren uređaj?
[ Wi-Fi @ 08.09.2010. 17:23 ] @
Naravno da odgovara. Ako je pokvaren na nacin koji garancija ne pokriva - ne poprave mu uredjaj (zamene za novi). To je dovoljna kazna.
E sad, sto serviseri nemaju pojma da odrade dijagnostiku vrste/nastanka kvara i sto bi prodavci hteli da posluju bez ikakvog rizika (a i obaveza kad bi moglo) - to je njihov problem.
Jos su nasi zakoni naklonjeni prodavcima, sta bi tek pricao da si po USA/EU?
[ galahad @ 08.09.2010. 17:33 ] @
Citat:
Miroslav Cvejić: Ako servis ustanovi da je kupac sam izazvao kvar i odbije da uvaži reklamaciju, kupac dođe sa inspekcijom.


Može da dođe i sa tri inspekcije, zna se kako uređaj podleže garanciji. Naravno da garancija ne važi ako npr. šutnem televizor pa razbijem ekran, ili mi ispadne. To ne podleže garanciji.

Ali kad mi na primer u servisu mobilnih, kaže, znaš flat kabel ne podleže garanciji, to je onda laž, i tu treba da dođe inspektor. Flat kabel je došao u sastavu uređaja, i po zakonu, sve što je sastavni deo uređaja, podleže garanciji. Ali, ovo je magična zemlja Srbija...
[ Miroslav Cvejić @ 08.09.2010. 17:40 ] @
Ja dajem primer koji sam lično video. Kupac polomio uređaj, reklamirao u maloprodaji u kojoj je kupljen, oni poslali uvozniku, uvoznik nije priznao jer fizička oštećenja ne podležu garanciji (prelom), vraćeno nazad, kupac obavešten. Doveo inspekciju i vraćen je novac kupcu jer nije hteo zamenjen uređaj.

[ galahad @ 08.09.2010. 17:46 ] @
Opet greška prodavca. Nije trebao vratiti novac, već obavestiti kupca, a i inspektora, šta podleže garanciji. Uvek postoji sud, pa ako kupac misli da je u pravu, može da pokuša tako. Znam ja da je ovde teško i jednima i drugima, i često se treba ubeđivati baš sa tim inspektorima, koji u 90% slučajeva i ne znaju šta im je posao. Ali ako se sve radi po zakonu, onda čak i u Srbiji teško može nešto da ti se napakuje. Mislim... Može, al' za jedan laptop, ili frižider...
[ mmix @ 08.09.2010. 18:29 ] @
Sad su meni neke stvari jasnije Ja sam u 11om mesecu reklamirao stampac (one SOHO varijante) da ne pominjem marku. Bio je kvar u generatoru tonova za faks. Elem, posle par dana su mi dali stampac sa recima da je zamenjena stampana ploca a u stvari sam dobio potpuno novi stampac (drugi serijski broj i sve), naravno garancija do isteka originalne. Nisam se mnogo bunio, bolje novi stampac ali sad vidim zasto folirazada je opravljen stari, da ne bi morali da mi daju garanciju na ovaj

Inace, kakava je praksa u drugim zemljama. Iskreno i ja prvi put cujem da se daje nova garancija ako se zameni uredjaj, jel to neka nasa izmisljotina ili je to praksa u okruzenju/EU?
[ Joker @ 08.09.2010. 18:45 ] @
Tek će da bude zbrka kada se usvoji novi zakon o zaštiti potrošača. Jedna od odredbi je da možeš u određenom vremenskom roku od kupovine da vratiš robu i dobiješ nazad svoj novac. Ne vidim uopšte zbog čega se diže frka oko toga što je garancija na novi uređaj ponovo full ? Spominje se kako će firma da bankrotira, samo ne znam kako ? Ako se uređaj pokvari i ne može da se popravi, maloprodaja će od svog dobavljača takođe dobiti novi uređaj na koji mu veleprodaja daje full garanciju. Češće se dešava da veleprodaja daje na neki uređaj 24 meseca maloprodaji, a oni krajnjem kupcu daju 12 meseci. Niko tu nije oštećen, a pogotovo ne maloprodaja.
[ mmix @ 08.09.2010. 19:47 ] @
Mislis odes i kupis plazmu od 70" da bi okupio ortake da odgledate tekmu i onda ga sutra vratis i trazis pare nazad? Bice to zanimljivo videti u praksi Morace ljudi dobro da obrate paznju da im u prodavnici ne uvale vracanu opremu, to ce biti mnogo zeznutije odtoga sta ce prodavci da rade (to je bar prosto probace da uvale nekom drugom).
[ Wi-Fi @ 08.09.2010. 20:13 ] @
Moze u roku od 7 dana, ali ako roba ima neki nedostatak/pokvari se. Tj. moci ce
[ galahad @ 08.09.2010. 20:42 ] @
Pa, u AmeriKi je praksa da mislim 15 dana imaš rok da vratiš kupljenu stvar, i da dobiješ pare nazad. Bez obzira da li je oštećena, neoštećena, jednostavno, kažeš da si nezadovoljan tom stvarčicom, i dobijaš pare nazad. Prodavac je dalje dužan da kad prodaje taj artikal, naglasi da je u pitanju korišćena roba, i da shodno tome snizi cenu. Malo čudno zvuči, ali eto, tako to tamo šljaka. Kod nas, ne znam kako bi se taj pelcer primio, bilo bi dosta zloupotreba čini mi se...

Mislim da i mi imamo to negde u tom zakonu, da možeš da vratiš stvar, pa da dobiješ pare nazad. Tako su meni probali da uvale patike nošene kao nove samo sam skontao, pa se vratio pa tražio druge. Istina, nošene su možda dva dana, ali su ipak nošene. Odakle blato na đonu i kamičci pozabadani u isti? nije sigurno od probanja u radnji
[ SlobaBgd @ 08.09.2010. 20:51 ] @
Citat:
mmix: Mislis odes i kupis plazmu od 70" da bi okupio ortake da odgledate tekmu i onda ga sutra vratis i trazis pare nazad? Bice to zanimljivo videti u praksi :) Morace ljudi dobro da obrate paznju da im u prodavnici ne uvale vracanu opremu, to ce biti mnogo zeznutije odtoga sta ce prodavci da rade (to je bar prosto probace da uvale nekom drugom).


Da!

Pisao sam jednom prilikom ovde o sličnom slučaju: prijatelj koji živi u jednoj skandinavskoj zemlji promenio je nekoliko televizora (doduše ne plazme nego one obične, sa katodnom cevi) u roku od mesec - dva, sve na foru probe i vraćanja. Neke je uzimao u istoj prodavnici. Na kraju se odlučio za jedan, njega kupio i nije više vraćao. Jedini problem koji je imao bilo je cimanje TV-a od radnje do kuće i nazad.

Jedna naša firma za prodaju računarske opreme ima outlet prodavnicu. Uređaji i komponente koji su vraćeni, popravljeni ili izvađeni iz neispravnih konfiguracija, prodaju se po značajno nižim cenama. Kupac ima 7 dana da robu proba, ako mu se iz bilo kog razloga ne svidi (čak i ako ne ume da instalira drajvere), vraćaju novac bez pitanja. Za robu plaćenu kešom - istog dana. Za bezgotovinsko plaćanje - sledećeg dana. Garancija je mesec dana.

Tako da... Dah EU i USA oseća se i kod nas, retko ali biće toga još više.
[ Wi-Fi @ 08.09.2010. 21:08 ] @
^ Ja to ovde: http://www.mtu.gov.rs/dokument...akonaozastitipotrosaca2010.pdf nisam video. Mozda bude neki pravilnik/uredba ali u nacrtu zakona nema
[ SlobaBgd @ 08.09.2010. 21:15 ] @
Možda nema u zakonu (ili predlogu zakona) ali takva je praksa u mnogim zemljama, a naši distributeri polako počinju da prate trendove. Na kraju krajeva, ne znam (neka me neko uputi) kako firma koja je prodala npr. mrežnu karticu sa serijskim brojem 1234567890 i to je prošlo kroz evidenciju, tu istu karticu može da proda ponovo kao novu? Ono, može, ali ako neko pretrkeljiše evidenciju, bilo bi čupavo...
[ Wi-Fi @ 08.09.2010. 21:18 ] @
Pa ne znam bas da evidentiraju po serijskim brojevima vec po bar kodovima. A on je isti za isti artikl
[ mmix @ 08.09.2010. 22:58 ] @
Ne mozete da pominjete ameriku u ovom kontekstu jer tamo postoji i tarifa koja se zove restocking fee, narocito za robu cije pakovanje vise ne moze da se vrati u prevobitno mint stanje. Tj mozes ti da vratis ali placas "vracanje na policu" taman da nadoknadis gubitak zbog prodaje sledecem. Bez toga je cela ideja potpuno sumanuta, ako si dovoljno dokon i imas kes kod sebe mozes non stop da koristis neku opremu a da nikad ne potrosis ni dinar.

Ne znam sto mislite da je ovo drpanje po prodavcima dobra stvar, ako ova pravila rezultuju masivnim namernim kvarenjem i zamenom ili velikim procentom returna uvoznicima ce biti raskinuti ugovori i doci ces u situaciju da nista ne mozes da kupis u lokalu jer proizvodjaci nece da izvoze nama.
[ leskar @ 09.09.2010. 10:10 ] @
Zanimljivo je i to što mi je u novoj garanciji napisao da je uređaj kupljen 2009. godine, a juče mi ga je dao u ruke. Zar za lažiranje podataka ne sleduje krivična odgovornost? Imaju sreće da radim noćne smene po 10 sati i ne znam da li ću uspeti da se lomatam sa njima preko dana. Mrtav sam umoran.

Inače garanciju daje neka firma Ewe.

Što se Amerike tiče i ja sam čuo od ljudi koji rade u prodavnici odeće, da se Portorikanci i njima slični nakupuju košulja, majci i sl. Nose nekoliko dana, operu u perionici i vrate. A prodavnica mora da primi robu nazad.

[ Nedeljko @ 09.09.2010. 12:33 ] @
Kako u novoj garanciji? A koja je stara? Kada si kupio uređaj?
[ leskar @ 09.09.2010. 13:17 ] @
Sa starom garancijom sam ga predao na servis. Nisu mogli da poprave, poslali su nov mp3. Stari račun i stara garancija se nisu vratili u prodavnicu, što je bilo čudno i prodavcima. Nemam pojma kada je kupljen najverovatnije krajem 2009. Ali to je nevažno jer je bio u garanciji. Na pakovanju je bila zalepljena Ewe garancija, prodavac je upisao prošlogodišnji datum, kao datum kupovine, iako, kako je već neko pomenuo, u Zakonu o obligacijama stoji da sa novom stvari, ukoliko stara nije mogla da se opravi, ide i nova garancija, tj. garantni rok počinje ponovo teći od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.

Uglavnom, videću šta kaže tržišna inspekcija.
[ Nedeljko @ 09.09.2010. 13:40 ] @
Pa, ne može da napiše da je uređaj kupljen 2010, ako je kupljen 2009. Ti ga nisi sada kupio, već podigao sa servisa.

Ako su ti zamenili uređaj, onda garantni rok ponovo počinje, ali to ne menja činjenicu da si ga kupio onda kada si ga kupio. Ti bi trebao da imaš neku potvrdu da si ga sada uzeo sa servisa i da je uređaj bio zamenjen. Sa tom potvrdom bi mogao da se pozoveš na zakon.