|
[ Zarko Silic @ 25.12.2010. 16:35 ] @
| Nakon sve vise pitanja vezanih za upotrebu dnevnih svetala resio sam da otvorim ovu temu i sve potrebne informacije, radi lakseg trazenja, skupim na jedno mesto. Obzirom da je tema u bliskoj vezi sa tuningom (stajlingom) postavicu je upravo ovde.
Upotreba dnevnih svetala u Republici Srbiji regulisana je Zakonom o bezbednosti u saobracaju (skraceno ZOBS) i to clanom 77 objavljenim u Sl. Glasniku R. Srbije dana 02.06.2009. godine. koji glasi
U nekoliko navrata ovaj clan je dopunjavan podzakonskim aktima da bi u konacnoj verziji objavljenoj 08.08.2010. u obliku Pravilnika o tehnickim uslovima gde se upotreba dnevnih svetala regulise clanom 51 koji glasi:
Sta su dnevna svetla pokusacu da objasnim na nekoliko primera.
Pre svega, treba definisati dnevno svetlo. Ono se po nasem ZOBSu definise na 2 nacina:
1. Dnevno svetlo je oboreno svetlo koje se pali danju. Pri tome, ono moze biti tako izvedeno da sija zasebno bez upaljenih drugih svetala: znaci bez pozicije napred i nazad, a moze biti tako postavljeno da se automatski gasi (prekida „dnevni rezim“ kada se upale jedno od drugih svetala, odnosno da se automatski pali kada se startuje motor.
2. Posebno ugradjeno dnevno svetlo koje moze biti fabricki isporuceno sa vozilom (u okviru dugog svetla, odnosno kao posebno LED svetlo), ili se moze naknadno ugraditi. Takodje, u okviru jednog od postojecih svetala, ili kao posebno svetlo.
Nas trenutno zanima ovo poslednje: naknadna ugradnja.
Da bi dnevno svetlo imalo svoju funkciju potrebno je da bude pravilno ugradjeno, a da bi ono to bilo, potrebno je ispostovati odredjene norme i kriterijume u skaldu sa Direktivom Saveta 76/756/EEC koji pozicioniranje dnevnih svetala propisuje na sledeci nacin:
Funkcioniisanje jednog ovako ugradjenog dnevnog svetla u praksi izgleda ovako:
http://www.youtube.com/watch?v=o4jRnqfpcuI
http://www.youtube.com/watch?v=_gqYAyHLiZU&NR=1
Ukoliko se dnevno svetlo postavlja u okviru postojecih farova, na primer u refraktor dugih svetala onda se to izvodi na 2 nacina:
1. Ugradnjom posebnog lezista za sijalicu jacine od 21 do 25 W (halogena) ako je to izvodljivo, ili
2. Pregradnjom dugih svetala tako da u „dvevnom rezimu“ rade u rednoj vezi sto znaci umanjenom snagom dok bi se u „nocni rezim“ automatski prebacivale paljenjem jednog od drugih svetala (pozicije, oborenog, ili dugog svetla) kao sto je to prikazano na ovom prakticnom primeru:
http://www.youtube.com/watch?v=BCezzOxs0hg
Ovo bi ukratko bilo o upotrebi dnevnih svetala.
Jos samo da dodam,
zbog sarolikog trzista i prodaje neadekvatnih i neatestiranih proizvoda sa Istoka, najverovtnije ce biti uveden atest kako bi se regulisala naknadna ugradnja dnevnih svetala, a ujedno sprecila nepravilna i nestrucna ugradnja.
[Ovu poruku je menjao zarsilic dana 08.01.2011. u 01:29 GMT+1] |
[ anon115774 @ 14.08.2011. 21:49 ] @
Danas me je zaustavila policija jer mi navodno nisu ukljucena svetla. Bila su ukljucena dnevna svetla (LED) a nisu bila ukljucena oborena niti duga svetla niti svetla za maglu. Njihv stav je da se LED diode ne smatraju za dnevna svetla jer u zakonu pise da na vozilu moraju biti ukljucena "dnevna svetla, ODNOSNO oborena svetla" (valjda clan 77). Oni tu rec "odnosno" tumace kao "i" i tvrde da treba da mi budu ukljucena i oborena i dnevna svetla (dakle LED).
Inace, diode su fabricki ugradnjene u auto i nista nije naknadno ubacivano.
Od pisanja prijave nije bilo nista jer je ocigledan razlog zaustavljanja bio "jedna ili dve crvene" a obzirom da sam digao frku odustali su ali me zanima da li kod mene nesto nije bilo u redu ili su oni pogresno tumacili Zakon i na sta bih mogao da se pozovem ako me eventualno opet neko bude zaustavio iz istog razloga?
[ Zarko Silic @ 15.08.2011. 15:14 ] @
"odnosno" znaci isto sto i "ili" i cini veznik u jednom obliku rastavne recenice.
Gradivo osnovne skole.
Odstampaj ove clanove Zakona; neka ti bude pri ruci.
P.S. Iz same recenice u clanu 77 jasno se vidi da nije rec o vezniku "i" jer bi u protivnom znacilo da svako vozilo mora imati ugradjena dnevna svetla.
Osim toga, u Pravilniku clan 55 stav 2 jasno naglasava kako se koriste dnevna svetla i ne postoji prostor za razlicito tumacenje.
[ PPZ @ 05.09.2011. 11:01 ] @
Ja na autu imam svetla za maglu bele boje koja su postavljena vislje od minimalnih 250mm i medjusobno rastojanje im je vece od minimalnih 600mm.Da li bih po tome ja smeo da koristim svetla za maglu kao dnevna?
Ako tumacimo ovo sto je napisano, nigde ne pise da to NE SMEJU biti svetla za maglu, pod uslovom da su postavljena kako zakon propisuje, tj. daju potrebno osvetljenje i nalaze se na propisanim delovima automobila?
[ Zarko Silic @ 05.09.2011. 11:37 ] @
Naravno da bi smeo da koristis takva svetla, ali prethodno moras smanjiti njihovu snagu (intezitet). Najlakse ces to izvesti tako sto ces ih vezati redno (2 x 6v napajanje na svakoj) jer ovako sijaju prejako te ometaju vozace koji nailaze u susret.
[ Horvat I @ 18.02.2014. 13:04 ] @
Namerno dižem mrtvu temu, dali je u međuvremenu došlo do promene u zakonu.
I dodatno kakva su iskustva sa led maglenkama?
[ Zarko Silic @ 20.02.2014. 08:34 ] @
Koliko je meni poznato do promena nije doslo. U ZOBSu je tema svetala kvalitetno obradjena pa nema razloga da se bilo sta menja.
Maglenke imaju svoju namenu. Ako se misli na upotrebu kao dnevno svetlo, onda je to pogresan nacin razmisljanja.
Da li su u pitanju LED izvori svetlosti ili kakvi drugi, potpuno je nebitno.
[ Java Beograd @ 20.02.2014. 09:03 ] @
Ja bih samo da izjavim da je velika ponuda jeftinih led traka na 12 V izazvala katastrofalnu pojavu najgoreg mogućeg kičeraja, "gedora stajlinga" i totalnog dizajnerskog neukusa, kod onih dileja koji misle da će lepljenjem nekoliko led segmenata na nejneočekivanijim mestima da ispune zakonsku obavezu dnevnih svetala. (Obaveza koja je po meni najdebilniji debilizam u ZOBS-u)
Da mi je nekako da slikam raznorazne "pacijente" koje susrećem na ulicama sa tim "dnevnim svetlima" ....
[ Zarko Silic @ 20.02.2014. 20:45 ] @
Nije ZOBS kriv za ono sto se u saobracaju dogadja. Krivi su oni koji su zaduzeni za kontrolu primene propisa.
ZOBS vrlo jasno i precizno definise dnevna svetla.
[ Horvat I @ 21.02.2014. 19:54 ] @
Mislio sam o realnoj uportebi.
Zanima me kako "razbijaju" maglu i kolko su uočljivi dolazećim vozilima što bi kazli "videti i biti viđen"
[ Zarko Silic @ 21.02.2014. 21:49 ] @
A neee,
nema tog svetla koje razbija maglu (Osim u filmovima Jemsa Bonda)
Prvenstven zadatak svetla za maglu je da pomognu uocljivosti vozila. U otezanim uslovima voznje, pri tome se ne misli iskljucivo na voznju po magli, dodatno svetlo za maglu povecava korisnu vidljivost. U gustoj magli, ne previse.
LED svetla za maglu ispunjavaju zadatak isto kao i druga svetla iste namene, ali i kod njih vazi pravilo koliko para toliko muzike. Mislim da su kvalitetna LED svetla jos uvek preskupa. Svetla za maglu trebaju imati izmedju 2000 i 3000 lumena. Podaci koji se spominju za LEDovke na popularnim sajtovima, a za skromnu cenu, daleko su od ove vrednosti osvetljenja.
P.S.
Krajem sedamdesetih godina, stariji vozaci pamte, postojalo je svetlo za maglu pod komercijalnim nazivom "dinamik nebellicht" ali su takva svetla, pretpostavljam zbog stetnog dejstva, ubrzo povuceno iz upotrebe, a njegova proizvodnja bila zabranjena. Ja ga nisam video uzivo. Koliko se secam rec je o svetlu sa spot karakterom i sa temperaturom osvetljenja od nekih 10.000K. Nije mi poznat zvanican razlog njegovog smaknuca.
[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 22.02.2014. u 11:03 GMT+1]
[ Horvat I @ 23.02.2014. 13:38 ] @
Hvala lepo
[ Aco88 @ 13.04.2014. 14:59 ] @
Nesto sam nacuo da je od 1.marta doslo do nekih izmena sto se tice koriscenja dnevnih svetala u smislu da se moraju koristiti oborena, a ne LED i ostalo...
Ali ponavljam da sam nacuo, pa Zarko sta kazes, glupe price ili..??
I jos nesto..
npr. Skoda (Octavia a5 facelift, fabia...), Kia Rio (verovatno jos neki modeli) fabricki ugradjuju dnevo svetlo u maglenkama, koje se nalaze dole u braniku.
Evo kako izgleda http://www.youtube.com/watch?v=VdX_h8x_68M
E sad mene zanima da li tom logikom mogu da napravim i koristim maglenke kao dnevno na Octaviji a5 (nije facelift) koja fabricki to nema??
Logican odgovor je da, ali cuo bih misljenja..
[ Zarko Silic @ 13.04.2014. 20:16 ] @
Koriscenje maglenki umesto dnevnih svetala nije po propisu. Nije ni u evropskim zemljama pa nema razloga da kod nas bude.
Postoje dnevna svetla koja zauzimaju poziciju svetala za maglu (nalaze se na slicnoj poziciji), ali se karakter takvih svetala razlikuje od svetala za maglu.
Ako bude zakonskih promena po pitanju koriscenja dnevnih svetala one ce biti samo u okviru uskladjivanja propisa sa zemljama iz okruzenja.
Na Skodi se od postojecih maglenki mogu napraviti dnevna svetla na nekoliko nacina:
1. Povezivanjem u rednu vezu postojecih tako da im intezitet ne prelazi 500 lm.
2. Vadjenjem postojecih i umesto njih ugradnjom drugih, odgovarajucih, ili
3. Nezavisno postavljanjem dodatnih, firmiranih (atestiranih R48) LED svetala.
U prva dva slucaja treba se resiti problem CAN komunikacije na Oktaviji A5 jer ce se pojaviti problem detekcije greske koja ce prekinuti dovod struje na, za nju, neispravne maglenke.
Ali zasto bi to radio kod ove Oktavije kada Skoda A5 kao svaki model iz platforme PQ35, poseduje dnevna svetla. Jedino sto je potrebno jeste pronaci poznavaoca ove problematike koji ce to strucno aktivirati.
[ Aco88 @ 14.04.2014. 16:30 ] @
Sto se tice ovog prvog nacina, koliko sam shvatio maglenka kao maglenka daje jacu svetlost od 500 lm pa se mora vezati redno ili??
Takodje u tom slucaju bih imao maglenke kao dnevno i pored toga sto su vezane redno, pa mi nije jasno koja je realna razlika laicki gledano tj. gledano vizuelno..
U prevodu zaustavi me policija, kaze zasto koristite maglenke kao dnevno, ja njima vezane su redno, oni meni bas nas briga. . :) ako me razumes sta hocu da kazem
Znam da fabricki poseduje dnevna, mogu ja to preko VAG-Com-a da aktiviram, ali u tom slucaju mi rade oborena svetla, a cilj mi je da "sacuvam" xenone, da mi ne rade oni non stop.
Iz tog razloga sam mislio da napravim nesto. . .
[ Zarko Silic @ 14.04.2014. 19:48 ] @
Ako nemas fabricke xenone policija te svakako moze zaustaviti bez obzira na "neodgovarajuce" dnevno svetlo. Ako ne u Srbiji, u Madjarkoj ce ti skinuti kozu s ledja.
Maglenke se trebaju povezati po propisu pa te zbog toga ne moze dirati policija.
Propis podrazumeva propisani i ograniceni intezitet kao i automatsko iskopcavanje kada se ukljuci oboreno (ili poziciono) svetlo.
Na maglenke se moze postaviti dimer koji ce, umesto redne veze, obezbediti propisanu svetlost.
Najveci problem nije policija vec tehnicka izvedba na tom vozilu koja nece smetati kontrolnom modulu.
P.S.
Ovo sto si nacuo o promeni pravilnika izgledea da si imao pravo. Priprema se izmena bas one najgore vrste, a glavni razlog je taj sto se na drugi nacin ne moze stati na kraj zloupotrebi propisa; zbog kineskih jeftinih i neupotrebljivih LEDovki koja se postavljaju kao dnevna svetla.
[ Aco88 @ 15.04.2014. 15:33 ] @
Imam fabricke xenone i naravno pranje farova i automatsku nivelaciju, nije to problem..
Ono sto ja pokusavam da kazem je: Kako ce policija znati da su maglenke povezane po propisu?? Za to ne postoji atest, koliko ja znam.
Sto se tice CAN-a, imam neke ljude za to, siguran sam da bi napravili nesto da ne prijavljuje gresku :)
p.s. Znaci najverovatnije uvode neki atest dnevnih svetala
[ Zarko Silic @ 15.04.2014. 21:00 ] @
Znace policija.
Meni su trazili u Bosni da ukopcavam i iskopcavam kako bi se uverili u propisanu funkcionalnost.
Za sada nema atesta, vec se zbog zlupotreba sprema promena pravilnika kako si to napisao u prvom postu pa ce, najverovatnije pojam "dnevno LED svetlo" biti iskljucen iz zakoske regulative.
U serijskoj vezi maglenki, ljudi koje imas da rese CAN nece pomoci.
Da sam na tvom mestu i da imam vozilo sa fabrickim xenonkama, narucio bih originalna svetla i to ugradio. To bi bilo najsigurnije i najbolje resenje. Raspitaj se u sevisu da li idu na tvoju A5 jer ne podrzavaju svi control moduli dodatnu opremu podjednako.
[ Aco88 @ 17.04.2014. 13:13 ] @
Samo se u jednom ne slazem sa tobom: "Znace policija" - nece znati :)
Ako mislis da kupim fabricke maglenke kao na a5 fl sa posebim dnevnim svetlom u istim, ne moze.. Nisu iste :(
Nista, vozicu ovako do promene u zakonu koja sledi, pa cu videti sta kazu.
Zarko, nadas se da ces update-ovati temu sa novim informacijama... I hvala za ovo do sada
[ Zarko Silic @ 17.04.2014. 20:48 ] @
Clanovi, vezani za upotrebu svetala u poslednjem ZOBSu su toliko dobro uradjena, da se od prvog objavljivanja prednacrta, pa kroz niz, da ne kazem bezbroj promena pravilnika, prakticno nije menjalo ni jedno slovo.
Sada smo dospeli u situaciju, da se, iskljucivo zbog zloupotrebe, tako dobar Zakon, mora promeniti.
Da li ce se to dogotiti i kada, sa pouzdanoscu ne moze se reci.
Inace, policajci odlicno znaju da razlikuju ispravna od neispravnih dnevnih svetala, da se razumemo. Problem je u tome sto ne postoji zakonska mogucnost da se neispravni sankcionisu.
[ Ivan 89 @ 11.06.2015. 23:54 ] @
Kako stoje sada stvari sa zakonima ja bih trebao upakovati dnevne farove na kamioncic Zastava 35.8 al sam u velikoj dilemi sta mi je ciniti.
Sto se tice dioda po internetu ima sve i svasta al kako prepoznati kvalitet a izgleda i zakonski vise ne moze.
Tako da se dvoumim izmedju oborenog svetla i maglenki, sta je bolje i kako stoji zakonski da posle ne bi imali problema.
Kupovao sam za zadnji branik 2 fara radni cetvrtasti - Ajba Italija traktorski i u njih idu H3 sijalice i opasno dobro svetle pa sam take iste hteo postaviti kao maglenke na prednji branik samo pravougaone ali dal je zakonski dozvoljeno ili moraju striktno maglenke .
[ Java Beograd @ 12.06.2015. 07:25 ] @
Ne kapiram šta te sprečava da držiš oborena svetla uključenim ?!
[ Ivan 89 @ 12.06.2015. 23:07 ] @
Imam nameru ugraditi neke kvalitetnije maglenke na prednji branik za voznju po magli pa reko da navedem .
A i kabina skace ko jarac zbog motora pa malo po malo pa se kvare sijalice zbog vibracija pa reko da ih koliko toliko rasteretim jer nema nista gore nego kada izgori sijalica pa na kisi moram po onom blatu da se valjam ispod kabine da bih zamenuo glupu sijalicu.
Uzgred jer mora da svetli i poziciono svetlo ili samo oboreno ili maglenke.
[ pajapop @ 12.06.2015. 23:51 ] @
Citat: Ivan 89:
Uzgred jer mora da svetli i poziciono svetlo ili samo oboreno ili maglenke.
KOliko se secam, ovo se uci za svaku kategoriju u auto skoli...
...Poziciona svetla, svetle uvek, pri svim svetlima i mogu se ukljuciti nezavisno od drugih svetala. Sva druga svetla rade samo ako su prethodno ukljucena i poziciona svetla (tako su strujni krugovi podeseni)...Strujni krug farova za maglu je namesten tako da svetetli samo pri ukljucenim oborenim svetlima, a pri dugim se gasi. Gasi se "automatski" ako se ukljuce duga svetla, tj. ne moze se ukljuciti ako su ukljucena duga svetla, jer se strujni krug napajanja njihovog releja aktivira ukljucivanjem oborenih svetala...tj. snabdevaju se strujom sa osiguraca za oborena svetla...Odnosno, farovi za maglu imaju 2 strujna kruga. Jedan za samu sijalicu i drugi za aktiviranje releja, a po pravilu izvodi se za svaki far posebno...Jos jesenas/zimus, kad si se prvi put javio sa problemima sa strujom na kamionu, savetovao sam ti da odes do majstora da ti to sve lepo sredi...Uzgred, farovi za maglu moraju da se nameste po propisu, na odredjenoj visini i sirini vozila...ne znam kako je na kamionu, ...
[ Aco88 @ 13.06.2015. 15:49 ] @
Citat: Ivan 89:
Uzgred jer mora da svetli i poziciono svetlo ili samo oboreno ili maglenke.
Ne moraju da svetle poziciona svetla sa dnevnim, moze da se poveze da samo svetli dnevno, bez bilo kojih drugih svetala.. Tako je po zakonu
@pajapop, takodje nije tacno da se maglenke gase kada se upali dugo svetlo tj. delimicno je tacno..
Ako je maglenka u faru, onda da, ali ako je maglenka posebno u braniku, ne gasi se..
Mozda, ali mozda na nekim vozilima da, ali mislim da je retkost..
[ pajapop @ 13.06.2015. 16:56 ] @
Citat: haker123: Ne moraju da svetle poziciona svetla sa dnevnim, moze da se poveze da samo svetli dnevno, bez bilo kojih drugih svetala.. Tako je po zakonu
@pajapop, takodje nije tacno da se maglenke gase kada se upali dugo svetlo tj. delimicno je tacno..
Ako je maglenka u faru, onda da, ali ako je maglenka posebno u braniku, ne gasi se..
Mozda, ali mozda na nekim vozilima da, ali mislim da je retkost..
Zao mi je sto to moram reci, ali ne znas kako funkcionisu farovi za maglu...
Sta su "dnevna svetla"??? Ja mislim da najvecu zabunu, prave ovi novi modeli nekih vozila, sa "marsovskim farovima" tipa BMV Audi i sl. gde se napred vide samo led diode (pa kad ga gledas a on izgleda onako..besno..da te rastrgne)...i to je kao dnevno svetlo...Po nasem zakonu, "dnevno svetlo" je ukljuceno oboreno svetlo (kratko)...a da bi ono radilo, mora prethodno da bude ukljuceno i poziciono svetlo. I to pise i u prvom postu ove teme koje je @zarko postavio...clan 77 zakona o saobracaju...E sad, ako se uzme u obzir nas zakon i tehnicko resenje ovih vozila, onda tu nesto "ne stima"...ili ovaj nas zakon ima "rupe" ili ova vozila koja se voze nisu po njemu tehnicki ispravna a zakon se ne primenjuje (jer se takva vozila voze i prolaze nas tehnicki pregled).
[ Ivan 89 @ 14.06.2015. 06:21 ] @
Citat: pajapop:
Citat: Ivan 89:
Uzgred jer mora da svetli i poziciono svetlo ili samo oboreno ili maglenke.
Jos jesenas/zimus, kad si se prvi put javio sa problemima sa strujom na kamionu, savetovao sam ti da odes do majstora da ti to sve lepo sredi...Uzgred, farovi za maglu moraju da se nameste po propisu, na odredjenoj visini i sirini vozila...ne znam kako je na kamionu, ...
Ma instalacija radi tip top, odlicno sam je sredio a ovo je nadogradnja a i ta famozna dnevna svetla koga god sam pitao svi pricaju razlicito.
To mi je bitno kako je zakonski reseno a zice nisu toliki problem.
Znaci ostajem na oborenim svetlima, maglenke ispadaju iz igre po pitanju dnevna svetla.
[ pajapop @ 14.06.2015. 19:47 ] @
Citat: Ivan 89:
Znaci ostajem na oborenim svetlima, maglenke ispadaju iz igre po pitanju dnevna svetla.
Da, ostajes na "standardnoj svetlosnoj opremi"...Farovi za maglu (maglenke), spadaju u dodatnu svetlosnu opremu, koja na vozillima moze biti fabricki ugradjena ili dodatno u "privatnoj reziji", kao sto ces ti da uradis... Oprema za maglu podrazumeva 2 bela fara (ili zuta), koja se postavljaju napred i 1 crveno svetlo (za maglu a moze i 2 simetricno) nazad, sa leve strane vozila. Prednji farovi za maglu se povezuju tako da rade samo pri ukljucenim oborenim (kratkim) svetlima,( ili dnevnim,... sad, zovi ih kako hoces), dok zadnje svetlo moze goreti stalno, i vezuje se preko strujnog kruga za oborena svetla. To zadnje svetlo za maglu, znaci moze se ukljuciti nezavisno od prednjih "maglenki". Vidjao si valjda nekad automobile, ja imam dva takva, koja nemaju prednje maglenke a imaju zadnja crvena svetla za maglu...Prednji farovi za maglu postavljaju se "po standardu" na odredjenoj visini od puta i na odredjenoj sirini vozila (zaboravio sam te velicine za kamion), ali ako ne postavis kako teba (ne onako kako bi se tebi svidelo), na tehnickom te mogu vratiti ili te panduri mogu iskljuciti iz saobracaja...znaci, moras se raspitati, ili videcu, ako mogu da nadjem po starim sveskama (ako su u zivotu)...ali tako je...
[ Aco88 @ 15.06.2015. 16:54 ] @
@pajapop, evo ti, lepo pise sta je dnevno, gde, kako, koliko.. Samo treba da procitas
Nije tacno da prednje maglenke rade samo kada je ukljuceno oboreno svetlo, vec mogu i samo pod pozicijom.
Nije tacno da zadnje maglenke mogu, kako ti kazes, "goreti" stalno, jer je, ukoliko nije magla, kaznjivo zakonom!
Da bi se ukljucile zadnje maglenke mora biti upaljeno oboreno svetlo, odnosno i prednje maglenke ukoliko postoje na vozilu. Znaci zadnje malglenke iskljucivo mogu sijati uporedo sa prednjim, nikako posebno.
[ pajapop @ 15.06.2015. 17:23 ] @
@Haker123, dobro, u pravu si, nesto smo naucili...U sustini bas me briga za "dnevna svetla", verovatno nikad necu ni voziti takav auto koji ta svetla ima, a ako ga bas budem i vozio, ugradjena su fabricki i ne moram da lupam glavu oko toga...Sto se tice primedbe oko povezivanja farova za maglu...u pravu si da se "fabricki" vezuju za poziciona svetla...ali ne zaboravi da nikad nisi, niti ces videti u praksi, da neko vozi kola po magli samo sa pozicijom i maglenkama...Zato, kod naknadne ugradnje, da ne bi bilo greske u ukljucivanju i iskljucivanju, najcesce se povezuje za oboreno svetlo...I to je najmanje vazno, vazno je da ne svetle zajedno sa dugim svetlima...Sto se tice zadnjih maglenki, po pravilu se ukljucuju zajedno sa prednjim...Medjutim...uvek ima neko medjutim...evo ja imam dva automobila, Mazdu 323 i Feliciju...nemam prednje maglenke, a imam zadnje...kako sad to objasnjavas??? Najcesce automobili nemaju ugradnjene fabricke maglenke a imaju zadnju jednu ili dve... Sto se tice kaznjivosti da su ukljucena kad im nije vreme, to nije sporno...Nego, ako nas drugar Ivan bude hteo da sam ugradjuje maglenke, evo nasao sam staru svesku, sa podacima za poziciju svetala...U sustini,nema veze kamion/automobil, vec stoji da se prednje maglenke postavljaju na najmanje 25cm od kolovoza i najvise do 50cm od krajnjih ivica vozila. Za zadnju maglenku (crvenu), postavlja se na 40cm od ivice vozila i na 40-120cm od kolovoza...E, da sto se tice jacina zadnjih farova za maglu, te sijalice ne smeju biti jace od najjace sijalice u zadjem delu vozila a to je, znaci...20W...
[ Aco88 @ 15.06.2015. 19:04 ] @
Pa i nije bas tako.. Po zakonu, po magli se koristi kombinacija oboreno svetlo i maglenke ili samo maglenke. Tako pise, nisam ja izmislio..
Pored toga, jednom sam bio u prilici da po velikoj magli vozim samo sa maglenkama. U pitanju je Octavia A5 sa fabrickim xenonima. Poznato je da po magli bolju vidljivost obezbedjuju sto zuca svetla, a xenon je, znamo svi, plavlji dosta od halogenih sijalica. Tako da sam probao, iskljucio xenone (oborena svetla) i video sa se bolje vide linije na putu samo pod maglenkama (naravno ne u daljinu, ali bolje osvetle nekoliko metara ispred vozila)
Opet naglasavam da se maglenke ne gase ukljucivanjem dugih svetala. npr. Drugaru na Golfu 4 da, ali je maglenka u faru.
Ja sam lepo rekao, ako postoje prednje maglenke, zadnje mogu da svetle iskljucivo u kombinaciji sa prednjim, nikako posebno. Ako na vozilu nema prednjih maglenki, onda naravno mogu, ali ne pod pozicijim, nego samo u kombinaciji sa oborenim svetlima
[ pajapop @ 15.06.2015. 19:43 ] @
Hmmm. moguce je da bi ja sad pao testove, kad bi ih popunjavao...
[ pajapop @ 16.06.2015. 20:41 ] @
Evo sta sam danas ukapirao...stvarno sramota za mene, pogotovo sto to nije "od juce"...u vezi dnevnih svetala, i ovih automobila sa diodama...ne gori im pozicija...Stvarno me to nije nikad zanimalo, i takvi automobili uglavnom projure pored mene, ja im se sklonim...kad danas, idem pesice i ajd` da obratim paznju...
[ Ivan 89 @ 26.06.2015. 17:13 ] @
Hvala pajapop na podacima cim dodjem do vremena krecem na ugradnju maglenki i automatski paljenje dnevnih svetla.
[ pisac @ 15.07.2015. 00:36 ] @
Citat: pajapop:ali ne zaboravi da nikad nisi, niti ces videti u praksi, da neko vozi kola po magli samo sa pozicijom i maglenkama...
Khmmmm
Da li znaš da se po vrlo gustoj magli bolje vidi dako isključiš kratka svetla i ostaviš samo maglenke (koje izbliza osvetljavaju put)?
[ Gost2 @ 15.07.2015. 01:05 ] @
Svetla za maglu ne služe da bi video već da bi bio viđen.
Kao svetionik na Farosu.
[ pisac @ 15.07.2015. 01:25 ] @
Zadnje služi tome, a prednje služi upravo za obrnuto od toga.
[ Gost2 @ 15.07.2015. 02:02 ] @
Svetlo koje služi da bi se u magli koliko toliko videlo zove se nightvision i koje velika većina vozaća nikada nije bila u prilici da upozna.
Svako drugo svetlo, bilo ono otpozadi, odnapred, odsredine, na uglovima ili bilo gde drugde, u magli služi da bi bio viđen.
Tamo gde sokoli ne vide, ne vidi ni čovek.
[ pisac @ 15.07.2015. 02:42 ] @
Pominješ nekakve marketinške termine, ali prednje svetlo za maglu ne služi da bi bio viđen iz prostog razloga jer se obično svetlo bolje vidi u magli, a naročito dugo.
Sada još kad bi saznali zašto je u magli zabranjena upotreba dugih svetla, možda bi došli i do zaključka zašto se bolje vidi kada se ugase i kratka a ostave samo maglenke blizu puta
[Ovu poruku je menjao pisac dana 15.07.2015. u 04:05 GMT+1]
[ Darko Nedeljković @ 15.07.2015. 06:59 ] @
Maglenke se ili uopste ne vide ii veoma slabo vide sa prednje strane iz razloga sto one ne osvetljavaju put ispred, vec sa strane - napred svakako ne mozes daleko da vidis, pa je njihova poenta u tome da vidis gde ti je ivica puta i ne survas se u neki jendek. Svako ko ima fabricke maglenke na vozilu to zna bez ikakve dileme, a onome ko je neko naknadno nestrucno ugradjivao pa svetlosni snop baca ko zna gde jedino logicno moze da bude da to sluzi za ga drugi u saobracaju vide, jer on licno nikakvu korist od toga ne primecuje
[ Java Beograd @ 15.07.2015. 08:01 ] @
^ to i plus, maglanke svetle skroz nisko, uz sam asfalt, gde magle praktično nema. Pa onda može, koliko - toliko da osvetli.
Zadnja maglenka - da bi bio viđen
Prednja maglenka - da bi video
U eksrtremno gustim maglama, nije loše upaliti sva 4 žmigavca da bi te još bolje videli.
[ Darko Nedeljković @ 15.07.2015. 10:31 ] @
Citat: ^ to i plus, maglanke svetle skroz nisko, uz sam asfalt
pa to, samo da mozes jasno da vidis gde prestaje put i pocinje trava, sigurno ti ne treba da svetli gore da gledas kako su rodile jabuke
[ pajapop @ 15.07.2015. 16:38 ] @
Citat: pisac:
Citat: pajapop:ali ne zaboravi da nikad nisi, niti ces videti u praksi, da neko vozi kola po magli samo sa pozicijom i maglenkama...
Khmmmm
Da li znaš da se po vrlo gustoj magli bolje vidi dako isključiš kratka svetla i ostaviš samo maglenke (koje izbliza osvetljavaju put)?
@Pisac...neverovatno, ali je istinito...i sam sam se nekoliko puta u to uverio (na kratko)...A zasto je to tako? Duga (velika) svetla su u magli neupotrebljiva, jer stvaraju neprovidan "veo" bele boje ispred ociju vozaca. To je zbog refleksije. Zraci, koji se navise odbijaju od ogledala fara i sijalice (dugog svetla), prelamaju se na sitnim kapljicama vode...Nesto je povoljnija situacija sa kratkim svetlima, gde je svetlosni snop usmeren na nize...Zato se prave farovi za maglu, koji u stvari imaju specijalnu konstrukciju...u njima se ispred sijalice, postavlja, mali sferni zaklon, koji sprecava da svetlosni zraci idu navise...Optika ovog fara je podesena da zraci napustaju far samo u smeru paralelnom sa osom fara. Rasprsivacko staklo fara, je tako podeseno, da se svatlosni snop razvuce sto vise u sirinu...zato je najbolje kada je rasprsivacko staklo cetvorougaono...A sto se tice onog povezivanja, malo sam pogresio...Maglenke se vezuju za poziciju, mogu da gore sa oborenim svetlom, ali se gase sa dugim ( i to je definitivno ispravno resenje)...Znaci, moze se u praksi sresti vozilo da mu u magli gore pozicija i "maglenke"...
[ E36M @ 25.01.2016. 11:49 ] @
opet dizanje teme iz mrtvih,
ovako treba mi informacija da li ce uskoro biti donesen zakon o obaveznom atestu na naknadno ugradjivane svetlosne signalizacije tj dnevna svetla?(kao sto su uveli za folije,znam da je bilo price i o ovome) planiram da ugradim angel eyes u farove (bmw e36) pa da ne bacam pare ako cu morati za par meseci to da cupam iz auta?isto pitanje i za xenon sijalice koje su mi vec ugradjene u farove,naknadno podrazumeva se.
hvala
[ Java Beograd @ 25.01.2016. 12:21 ] @
Koliko ja znam, a možda grešim, postojeći predlog se ne odnosi samo na folije, nego na SVAKU PROMENU u odnosu na fabričko stanje.
[ codeNO @ 28.01.2016. 09:52 ] @
Atest si trebao za te stvari da imas i u 2010...samo se gledalo kroz prste do sada
Angel Eyes ako stavis moze samo da ti budu pozicija, ne DRL, xenon samo ako imas u projektoru ...i to tesko da prodje
[ E36M @ 28.01.2016. 16:47 ] @
far ima sociva,sta znam do sada niko nije pravio problem oko toga.sto se tice andjelki,kao poziciju bi ih i povezao ali ne vidim zasto ne bih mogao da ih koristim tj da samo na njima vozim sve do prvog mraka?
[ Lavlja_Jazbina @ 28.01.2016. 20:35 ] @
Citat: ali ne vidim zasto ne bih mogao da ih koristim tj da samo na njima vozim sve do prvog mraka?
Zato sto to nisu dnevna svetla nego pozicija,i zato nije po propisu.
[ codeNO @ 29.01.2016. 11:46 ] @
Nisi prvi koji to radi na BMW i naslusao sam se prica vlasnika da su zaustavljani zbog toga i kaznjavali ih...poenta je da ta angel eyes nemaju dovoljnu jacinu svetlosti kao kod fabrickih na novim modelima BMW i odmah zapadas u oci i ne moras da im pricas kako to imaju svi BMW a on tebi kako ti nisi novi BMW...ili nadji angel eyes koje su zaista jake ili neka ti budu samo pozicija a nadji drugi izvor svetlosti za DRL
[ Java Beograd @ 29.01.2016. 11:54 ] @
Generalno uzevši, u Srbiji to nema veze sa zakonom i propisima već isključivo sa time na kog ćeš murkana da naletiš. A ni tehnički pregled ne predstavlja, realno, nikakvu smetnju.
[ E36M @ 29.01.2016. 15:39 ] @
Citat: Lavlja_Jazbina:
Citat: ali ne vidim zasto ne bih mogao da ih koristim tj da samo na njima vozim sve do prvog mraka?
Zato sto to nisu dnevna svetla nego pozicija,i zato nije po propisu.
citajuci prvi post ove teme ja sam zakljucio da kao takva,bas mogu da budu dnevna svetla... cemu onda sluze takva svetla na kolima,da stoje ukljucena samo dok sam u mestu - izadjem do trafike po cigarete? :) rade se vise varijacija (led,cob led,ccfl) nemoguce da bas nijedna ne zadovoljava propise osvetljenosti
[ E36M @ 29.01.2016. 15:49 ] @
Citat: codeNO:
Nisi prvi koji to radi na BMW i naslusao sam se prica vlasnika da su zaustavljani zbog toga i kaznjavali ih...poenta je da ta angel eyes nemaju dovoljnu jacinu svetlosti kao kod fabrickih na novim modelima BMW i odmah zapadas u oci i ne moras da im pricas kako to imaju svi BMW a on tebi kako ti nisi novi BMW...ili nadji angel eyes koje su zaista jake ili neka ti budu samo pozicija a nadji drugi izvor svetlosti za DRL
naravno da nisam,na drugom (BMWu) vec imam instalirano (dosao takav kad je kupljen) i jos niko nikada nije pravio problem oko toga,a danju se uvek iskljucivo vozi samo na andjelkama.ne vidim da je osvetljenost losija.ne vidim svrhu takve POZICIJE onda?sta ce mi?i sta onda ima znacenje izraz -dnevno svetlo- pa nismo na severu skandinavije gde po sest meseci zna da bude tokom celog dana sumrak pa da mi trebaju neka prejaka dnevna svetla... izmisljaju gluposti,ne znaju sta da rade vise.
mozda one starije verzije led nisu imale dovoljnu jacinu ali ovi ccfl dovoljno jako svetle,a o COB led necu ni da pricam
[ codeNO @ 01.02.2016. 17:41 ] @
Da bi tvoji Angel eyes zadovoljile propise mogu da svetle i na svecu, ali....:
1. Da svetleca povrsina bude minimum 40 kvadratnih centimetara
2. Da jacina svetlosti bude minimum 200 Cd...sto uopste nije malo
A kako ces da izracunas povrsinu Angel eyes, podseti se matematike i povrsine kruga ;)
A za jacinu svetlosti ces naleteti i na lumene, a kandele i lumene ces tesko uspeti da pretvoris jedne u druge
[ etjen @ 01.02.2016. 18:02 ] @
nemam nikakav stav niti komentar o angel eyes, ali ovo
Citat: 1. Da svetleca povrsina bude minimum 40 kvadratnih centimetara
ne može biti primenljivo, jer gomila automobila ima fabrička dnevna svetla u vidu obične sijalice od 21w u faru.
[ Lavlja_Jazbina @ 01.02.2016. 19:37 ] @
Citat: E36M:
Citat: Lavlja_Jazbina:
Citat: ali ne vidim zasto ne bih mogao da ih koristim tj da samo na njima vozim sve do prvog mraka?
Zato sto to nisu dnevna svetla nego pozicija,i zato nije po propisu.
citajuci prvi post ove teme ja sam zakljucio da kao takva,bas mogu da budu dnevna svetla... cemu onda sluze takva svetla na kolima,da stoje ukljucena samo dok sam u mestu - izadjem do trafike po cigarete? :) rade se vise varijacija (led,cob led,ccfl) nemoguce da bas nijedna ne zadovoljava propise osvetljenosti
Citat: Da bi tvoji Angel eyes zadovoljile propise mogu da svetle i na svecu, ali....:
1. Da svetleca povrsina bude minimum 40 kvadratnih centimetara
2. Da jacina svetlosti bude minimum 200 Cd...sto uopste nije malo
A kako ces da izracunas povrsinu Angel eyes, podseti se matematike i povrsine kruga ;)
A za jacinu svetlosti ces naleteti i na lumene, a kandele i lumene ces tesko uspeti da pretvoris jedne u druge
1. Da svetleca povrsina bude minimum 40 kvadratnih centimetara...nisam ni ja cuo za ovaj info.
[ codeNO @ 02.02.2016. 11:56 ] @
Jel neko citao prvi post od Zarka makar.....znam da zakon niste
[ etjen @ 02.02.2016. 14:11 ] @
evo, ja sam sad :D
Istina, piše, ali kao što sam već rekao, ne verujem da je to primenljivo u praksi jer gomila automobila ima dnevno svetlo sa jednom P21W sijalicom.
Npr, Fiat 500L ili Megane III...
U stvari, kad razmislim to je ukupna svetleća površina (dakle oba fara), a to je skroz OK, toliko verovatno imaju
[ codeNO @ 02.02.2016. 23:17 ] @
Ja se npr cudim kako su neki automobili dobili homologizacju za nase trziste jer po zakonima kao sto kazes nesto se ne slaze....
Npr ovaj Auris....da li je njegova povrsina svetljenja zaista 40cm2?? Tri diodice sa svake strane....pa pola njih je to ovde nazvalo smehotekom dnevnih svetala???
[ etjen @ 03.02.2016. 12:52 ] @
ma, ko to ovde gleda uopšte... To, najviše mi na forumima obrađujemo temu
[ Aco88 @ 03.02.2016. 15:39 ] @
Citat: codeNO:
Ja se npr cudim kako su neki automobili dobili homologizacju za nase trziste jer po zakonima kao sto kazes nesto se ne slaze....
Npr ovaj Auris....da li je njegova povrsina svetljenja zaista 40cm2?? Tri diodice sa svake strane....pa pola njih je to ovde nazvalo smehotekom dnevnih svetala???
U pravu si za povrsinu, ali jesi li video uzivo kako sijaju te "tri diodice"... sasvim korektno, jako. . .
[ codeNO @ 04.02.2016. 01:02 ] @
Da, ali ako zakon kaze tolika povrsina.....
Ja sam imao COB dnevna koja sijaju i jace od ovoga i imaju vecu povrsinu i povremeno me cimali cisto radi razgovora...otkud mi takva svetla
A ne verujem da su ikada nove automobile zaustavili da proveravaju da li odgovaraju po onome sto kaze zakon. Nego kao to su fabricka...pa nema sta da se proverava...vazi
[ E36M @ 06.02.2016. 21:02 ] @
upravo to,onda ih uopste ne interesuje,a ovako te drka i ako si mozda regularan.kazem na jednom kupeu vec imam,planiram i na ovom pa gledam dal da ugradjujem da ne bacam pare bzvz... tako je,cob svetli prejako ali ako se tako mora onda bolje i to nego da razgovaram sa ovima,posto nismo u ljubavi :) mada,sto se toga tice za sada nisu nikad pravili problem
[ reb0rn @ 15.04.2016. 23:08 ] @
Ja sam na Corsi D 2008 stavio pozicijionu sijalicu od 250 lumena kineskih (nalazi se u faru dugih svetala), mada ne verujem da ima vise od 150, pa cu videt, ako me pitaju kazem fabricki DLR posto ionako facelift modeli istih imaju DLR u faru samo sto je u delu gde je zmigavac
Oni sto kazu da ne moze pozicija nema blage veze jer u zakonu lepo pise da izvor svetlosti moze biti far, cak sta vise neki modeli imaju prepavljeno dugi far tako da je DLR isti ali sija manjim intenzitetom, a kod nekih vozila DLR je i pozicija istovremeno
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|