[ Mefisto_soad @ 24.05.2011. 10:55 ] @
Citat:
Za Srbiju i Fijat 750 miliona evra

Luksemburg -- Predstavnici Evropske investicione banke (EIB) i Srbije potpisali su u Luksemburgu sporazume o zajmovima od ukupno 750 miliona evra.


Prvi ugovor u vrednosti od 250 miliona evra odnosi se na finansiranje malih i srednjih preduzeća, dok se drugi, u vrednosti od 500 miliona evra odnosi na investicije koje će u Srbiji imati Fijat.

"Danas smo sa EIB zaključili najveći aranžman u jednom danu i ova institucija, koja je zapravo banka Evrope se sve više afirmiše kao ključni strateški finansijski partner naše zemlje u izgradnji izvozne ekonomije, infrastrukture, borbe protiv siromaštva i izgradnji ekonomije znanja", rekao je potpredsednik Vlade Srbije Božidar Đelić.

U okviru ugovora Apeks 4, prva tranša od 150 miliona evra biće raspoloživa srpskoj privredi ove, a druga tranša od 100 miliona evra iduće godine. Ova sredstva biće iskorišćena za izgradnju fabrika, zapošljavanje i povećanje izvoza, a 30 miliona biće iskorišćeno i za pomoć medijima.

Potpredsednik Vlade je precizirao da je izvozna privreda Srbije ovim dobila značajnu finansijsku injekciju vrednu 750 miliona evra.

“Što se tiče finansijskih uslova, oni su najbolji mogući u ovom trenutku u svetu sa kreditima koji idu i do dvanaest godina sa počekom na četiri godine i kamatom izmedju četiri i pet odsto na godišnjem nivou”, dodao je on, istakavši da će ovo domaćim firmama omogućiti da se bore pod istim finansijskim uslovima sa svojim konkurentima na evropskom i svetskom tržištu.

Očekujemo da će ovaj program imati značajan efekat na formiranje novih radnih mesta i povećanje izvoza, rekao je Đelić.

Potpredsednik EIB zadužen za Zapadni Balkan, Dario Skanapjeko, rekao je da su potpisani ugovori veoma važni za podršku privrednog razvoja Srbije i izrazio posebno zadovoljstvo činjenicom da je ovo već četvrti put da EIB sa Srbijom potpisuje ugovor o finansiranju malih i srednjih preduzeća i da je "do sada ovo odlično funkcionisalo".

Maja 2009. smo potpisali, podsetio je on, sličan ugovor, Apeks 3, u visini od 250 miliona koji je kroz finansijske institucije Srbije kanalisan do malih i srednjih preduzeća koja su kičma srpske privrede i kojima je ovo pomoglo u posebno teškom trenutku.

“Veoma sam ponosan i na drugi ugovor koji mi finansiramo, koji je najveća strana direktna investicija u ovoj godini u Srbiji i koji ima za cilj ponovno pokretanje srpske industrije”, dodao je Skanapjeko govoreći o ugovoru koji se odnosi na Fijat.

Skanapjeko je ocenio da se saradnja EIB sa Srbijom razvija veoma dobro i izrazio nadu da će u narednom periodu ona biti dodatno produbljena.

Ministar ekonomije Nebojša Ćirić je rekao da su ugovori veoma važni za razvoj srpske privrede i izvoza i posebno ukazao na težinu koju će imati ulaganje 500 miliona evra, koji će tokom ove i naredne godine biti investirani u zajedničku kompaniju Fijata i Srbije.

U okviru ugovora vezanog za Fijat, Republika Srbija će dati 200 miliona evra garancija, a preostalih 300 miliona evra garancije daće Fijat i italijanska agencija za osiguranje poslova Sače. Ovim novcem finansiraće se najveći deo izgradnje fabrike automobila u Kragujevcu, koja bi, kako se očekuje, mogla Srbiji da obezbedi izvoz vredan i do 1,4 milijarde evra.

“To dovoljno pokazuje ozbiljnost onoga što smo do sada radili i da ćemo zaista krajem ove godine imati novi model, a u martu ili aprilu iduće godine punu serijsku proizvodnju od oko 200.000 automobila godišnje”, rekao je Ćirić.

On je dodao da će jedan deo novca od ugovora Apeks 4, odnosno 80 miliona evra, biti iskorišćeno za razvoj automobilske industrije, odnosno kompanija koje se bave proizvodnjom delova za automobile.

“To će biti prilika za naše kompanije da apliciraju za izuzetno povoljne kredite pod uslovima kakve imaju kompanije u evropskim zemljama”, rekao je on.

Guverner NBS Dejan Šoškić rekao je da su ugovori korak u dobrom pravcu u skladu sa razvojnim konceptom Srbije orijentisanom na izvoz. “Na ovaj način se dodatno smanjuje cena dugoročnog finansiranja izvozno orjentisanih aranžmana, čime se povećava konkurentnost na domaćem finansijskom tržištu u smislu da se povećava asortiman raspoloživih linija finansiranja domaće privrede”, rekao je on.

EIB je banka EU i radi u 27 članica Unije i još 130 zemalja. U poslednjih deset godina EIB je sa sedam milijardi evra finansirala projekte na Zapadnom Balkanu, a Srbiji je od 2001. odobrila ukupne zajmove od tri milijarde.


http://www.b92.net/biz/vesti/s...05&dd=16&nav_id=512523

Poz.
[ Isak666 @ 24.05.2011. 11:08 ] @
Pa ovo je najbolje od mogucih opcija.

Npr na nekih 100 km od Srbije, u Kecskemétu se otvara pogon Daimlera za proizvodnju B klase.
Investicija od nekih 900 miliona €, proizvodnja krece valjda sledece godine ili krajem ove.
Pricao sam sa covekom koji je bio deo ljudi koji su radili pripremu tog projekta i pitao sam ga zasto to ne moze u Srbiji, a odgovor je jednostavno bio - losa infrastruktura je glavni problem.

Ceo koncept u Madjarskoj se zasniva na zeleznickom saobracaju i dalje nisam morao nista ni da pitam :D

Tako da jedino ovako, a zali boze propustenih godina i para koje su trebale da unaprede infrastrukturu.

[ Devanagari @ 24.05.2011. 12:27 ] @
Da li taj pogon u Mađarskoj finansira Daimler ili EIB? ;)
[ Isak666 @ 24.05.2011. 16:43 ] @
Pa Daimler.
A zbog same infrastrukture, resursa medju radnom snagom i birokratije ne mozes puno ocekivati da ce firme same dolaziti sa greenfield investicijama, nego da se eventualno poguraju od strane drzave ili neke nadnacionalne institucije, kao u ovom slucaju.

To je realnost i zato sam rekao najbolja od mogucih opcija, jer ostalo je sanak pusti.
[ BokasaTzar @ 24.05.2011. 23:43 ] @
Koje bedno i nepotrebno zaduživanje srbistanaca ...

Kakve srbistan ima veze sa fijatom i privatnim gazdama medijskih kuća i kućica ?

Koje je ovo lopovluk - nemam reči
[ a1200 @ 25.05.2011. 00:01 ] @
Cekaj polako, to se ne zove zaduzivanje (i uvod u duznicko ropstvo) - to se sada (poularno) zove: "aranzman" :)
I kako kazu, nije da ih mi uzimamo "zbog sebe", jer Srbiji pare ne trebaju, nego eto tako... cisto da izgledamo bolje u ocima "investitora" u ovom raju na zemlji...
[ milovanmaric @ 25.05.2011. 23:05 ] @
Sto se tice infrastrukture, stvarno je losa. Ne u smislu udarne rupe, neobelezenih radova i slicno, to je svakodnevnica, nego iz sledeceg razloga:

- Kad krenete iz unutrasnjosti, konkretno iz Cacka, i idem npr do Novog Sada, cca 220 Km, u regularnim uslovima sa postovanjem ogranicenja i kretajuci se putevima sa maksimalnom brzinom kretanja, ne moze a da se nevozite cca 4 sata u jednom smeru, sto u prevodu znaci 50 km predjenog puta na sat voznje.(dobro racunam guzvu sad kroz BG)

I u skoro svim slucajevima je tako, a to nije problem od juce, vec se za te nedostatke zna mnogo dugo vremena, pa od 2000 god, do sada su bar mogli napraviti autoput koji ide prema Makedoniji, ako nisu poceli ovaj prema Cacku,auto put stao ispred Grdelicke klisure, ja ne znam ni kad je napravljen taj auto put, ali sigurno mu ima 30-tak godina. (eto danas sam otisao do Vranja, od Cacka do tamo 280 km, i da sam isao regularnim brzinama trebalo bi mi cca 4 sata, plus da se vratim, i to je skoro devet sati voznje a gde su obaveze koje moram da zavrsim u toku dana? ), za devet sati je u drzavama sa dobrom vezom u infrastrukturi moguce proci, bar duplo vise nego kod nas, i to da se ne preforsiram.


I sad, sve ovo je samo maskarada, da se prikaze kako se toboze brine o drzavi, na taj nacin kako se potpisuju novi zajmovi i planovi razvoja, prave aranzmani i dovode investitori, a sve to ostaje samo slovo na papiru i nista vise, sem dugova koji rastu, jer treba to i vratiti sto je uzeto, ali i ovo do sad sto smo se zaduzili ne vidim sta je to napravljeno a da nam je donelo neku proizvodnju koja donosi neke prihode da vraca ono sto je ulozeno u nju, a kamoli da se iz njene dobiti mogu finansirati neki infrastrukturni radovi.

Da, i bice u pravu svi oni koji budu rekli, da bombardovanje 1999 (ne ponovilo se), sankcije, ratovi, i sta se sve moze reci da bi se opravdala situacija ovakva kakva je, ali to nikako ne moze da nam bude opravdanje za proteklih 10 godina, od kada, nismo u tim uslovima, a situacija je cini mi se sto se tice infrastrukture u globalu pa recimo na istim pozicajama kaoi i pre 20 godina.
[ a1200 @ 25.05.2011. 23:26 ] @
Sto neko rece, nije sve tako crno, evo Mrka je napravio najveci makadam na svetu, 'de ces bolje... :)