[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 15:25 ] @
Napravio sam "helikopter" :
> motor
> propeler
> baterija
Pustio sam ga da "leti" i pogađate šta se desilo:
Nekontrolisano se okretao dok nije udario u prozor (i pritom iseckao cveće).
Kako da nađem odgovarajući repni motor?
Da nije previše jak ni previše slab.
Uzgred da li je bolje da se snaga sa motor na propeler prenosi preko zupčanika ili remenice (trenutno je kod mene povezano "na direktno" (motor -> propeler))
[ PedjaZ @ 24.06.2011. 15:51 ] @
A kako upravljas brzinom okretaja elisa?
[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 15:55 ] @
Nikako ;)
Postoji mogućnost da se "sam istrimuje" bez repa i da odleti daleeeeeeekkkkooooo....
Pošto baterija ima snage za 20 minuta okretanja motora... a plus duva vetar u Klenovniku...
Sigurno bi odleteo do Požarevca...
Ili bi se uz put zakačio na neku granu
[ shadow88 @ 24.06.2011. 16:35 ] @
kakav ti je to motor i kakva baterija ? ja sam se u mladjim danima igrao da podugnem vertikalno motor samo njegovom snagom, raznim elisama i cudima pa nikad nije poleteo na direktno vezanu elisu, tek kad sam postavio redukciju zupcanicima poceo je da pokazuje tendenciju ka poletanju, ali opet nista stabilno, balansirano , naravno da moras staviti repnu elisu , i regulstor obrtanja repne elise i glavne elise, ali svakako neces postici stabilan let jer cim malo opadne napon baterije odmah ce da se rasteluje sve , za neki stabilan let ti treba brdo elektronike , senzora , npr ziroskop i visinomer , sve to treba da ti nadgleda i upravlja kontroler , a to ni malo nije prost zadatak...

moras postaviti bateriju na dno letelice da ti bude teziste dole da ti se letelica ne prevrce sama od sebe i to bi najbolje bilo da odredis teziste baterije da ti bude naspram osovine elise tj motora... a obrtanje letelice oko svoje ose mozes delimicno spreciti ako postavis uspravno cetiri kartona ravnomerno u krug oko letelice da ti stvaraju vazdusni otpor na obrtanje...

[Ovu poruku je menjao shadow88 dana 24.06.2011. u 17:47 GMT+1]


kao sto vidis na crtezu postavljena su dva vertikalna kartona uz letelicu , na njima mozes izrezati dva zakrilca i zakrenuti ih tako da ti okrecu letelicu u kontra smeru od onog u kom se letelica okrece sama od sebe , ili mozes blago zakrenuti ceo taj karton pa ces postici isti efekat, samo ces morati malo da se igras dok ne postignes pravi ugao kartona da letelica miruje,

[Ovu poruku je menjao shadow88 dana 24.06.2011. u 17:57 GMT+1]
[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 17:10 ] @
Motor ne znam..
Baterija je 8.6 V Ni-Mh
Ovako sam zamislio (od delova starog helikoptea)
[ Sepa011 @ 24.06.2011. 18:41 ] @
Jedino sto ce ti 50m zice praviti problem.
[ Odin D. @ 24.06.2011. 20:39 ] @
Citat:
Milan Kragujevic: Motor ne znam..
Baterija je 8.6 V Ni-Mh
Ovako sam zamislio (od delova starog helikoptea)

Ti modeli po Picasovim nacrtima znaju kod pocetnika izazivati probleme sa percepcijom.
Bolje napravi neki po Leonardovim narctima:




[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 20:51 ] @
Završio sam ga od ostataka mog starog i dodao neki rep.
Nije 100% made by me, ali je oko 65%. sigurno.
Fabrička je samo plastika i sanke i propeler.
Uključio sam ga. Prvo se nekontrolisano okretao, a kada sam dodao rep da se okreće u durogm smeru on je okretao, malo slabije... nije mi uspevalo da poleti.. nisam smeo da probam sa jačom korekcijom..

Citat:
Sepa011: Jedino sto ce ti 50m zice praviti problem.

Neće...
Uzeću daljisnki iz malih rc automobila...
Samo da ga kontrolišem što se tiče on/off.
A vezaću ga koncem (jakim) i dam mu max struju...
Trebao bi da leti na povodcu.
Uopšte nije savršen, ali bolje išta nego ništa...





[ Stranger2 @ 24.06.2011. 21:18 ] @
Mozda bi stabilizaciju mogao da napravis po ovom priincipu:



To je Eurocopter X3.
Ima dva pomocna propelera i oba su okrenuta unapred kao u aviona. Onaj koji se vise suprotstavlja zakretanju radi pod jacim gasom i tako zadrzava pravolinijsko kretanje unapred.
[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 21:24 ] @
Ima jedan problemčić....
nemam propelere i motore iste jačine i kontroler za njih..
teško je to napraviti tako...

(derem se )
[ Stranger2 @ 24.06.2011. 21:31 ] @
Onda stavi jedan motor koji je prejak i sa strane gde uvlaci vazduh napravi neki sistem sa siberom koji mozes rucno da podesis i tako ces mu regulisati snagu.

Drugi nacin je da repni motor mozes da zakreces. Okomito daje najvecu snagu a sto vise odstupa to manje utice na rotaciju...
[ Milan Kragujevic @ 24.06.2011. 21:46 ] @
kako da mu zakrećem rep
kakv šiber (otvor)
gde?
kakav prejak motor sa strane?
neka skica?
[ ZZ Top @ 25.06.2011. 03:14 ] @
Kako bi izbegao zavrzlamu oko zadnjeg stabilizacionog rotora i sistema urpavljanja, mozes umesto helihoptera napraviti zirohopter za koji ti je potreban samo jedan motor. Mislim da je ova izvedba daleko jednostavnija za samogradnju.
[ Milan Kragujevic @ 25.06.2011. 07:57 ] @
Pogledao sam taj žirokopter.
Kako da rešim problem okretanja oko svoje ose?
[ shadow88 @ 25.06.2011. 09:56 ] @
dao sam ti resenje za okretanje oko svoje ose, a u principu moj crtez i pretstavlja neki zirokopter...

koliko vidim tebi je kompletna sasija od starog helija , izbacio si jedan motor koji je terao drugu elisu u kontra smeru koja je davala dodatni potisak i drzala stabilno letelicu da se ne okrece u kontra smeru, a rep tog helija je sluzio samo za teranje letelice napred,nazad...

tesko da ce ti ovo leteti samo sa jednim motorom i jednom elisom, jer je vec predvidjeno da leti sa dva motora i dve elise...

ja sam dosao na ideju da pravim nesto vecu letelicu sa motorom od brisaca za kola sa originalnom redukcijom ali bi postavio to na veliku i laganu elisu koja bi vise podsecala na krila nego elisu, okretala bi se relativno sporo ali bi imala velik potisak zbog velike povrsine krila pa bi verovatno to letelo, samo je pitanje koliko stabilno jer bi verovatno i najmanji povetarac doveo do nestabilnosti leta, elem, videcemo...

bilo bi dobro kad bih mogao nabaviti neki mocan BLDC pa njega na puznu redukciju i neke Litijumske baterije da cela stvar bude sto laksa...
[ Milan Kragujevic @ 25.06.2011. 10:04 ] @
Ekstra... Pokvario se repni motor... U toku probnog "leta" (okretanje propelera i repa) rep se zaglavio i pregoreo je motor...
Dođavola!
[ Milan Kragujevic @ 25.06.2011. 11:19 ] @
Sad sam ga pustio bez repa. Poleteo je.. ali se toliko brzo okretao.. kao čigra... i pao je...
Mislim da je pregoreo i glavni motor
edit: Nije...
Dodaću još jedan motor i propeler i da ga probam kao koaksijalnog...
[ Stranger2 @ 25.06.2011. 15:00 ] @
Milane, u prvobitnoj izvedbi (onih prvih 5 slika) su vec bili originalni motori i originalni propeleri. Znaci postoje dva moguca razloga zasto nije leto stabilno:
A) masa sasije bila promenjena u odnosu na originalnu pa je uticaj rotora na rotacije ili slabiji ili snazniji od originalnog.
B) Doslo je do ostecenja elisa (ili ugla pod kojim su postavljene) pa nisu imale originalnu efikasnost.
Ti laki helikopteri se znaju ostetiti i u padovima tako da prakticno za svaki let moras ponovo da ustimavas...

Takodje nije svejedno koliko je toplo u sobi. Kod mene na primer nece isto da leti u prizemlju kao na spratu. ...drugacija gustoca vazduha.


Posto je to jako laka letelica prava sitnica moze da pravi razliku izmedju rotacije udesno, rotacije ulevo i pravolinijskog kretanja. Znaci moras napraviti podesavanje efikasnosti tog zadnjeg rotora veoma pazljivo. Ne ma formule tipa napravi to i to i letece sigurno pravolinijski. uvek mora biti nekog podesavanja dok ne nadjes tacnu granicu izmedju okretanja nalevo i nadesno...

Citat:
kako da mu zakrećem rep
kakv šiber (otvor)
gde?

Govorim o nacinima na koji mozes uticati na efikasnost zadnjeg rotora. Ne znam koje je konkretno resenje najjednosatvnije za tebe a da ujedno ne utice na tezinu letelice. Ramisljaj kreativno dok ne dodjes do konkretnog resenja.

Citat:
kakav prejak motor sa strane?

Ako je motor prejak onda efikasnost zadnjeg rotora mozes uvek smanjivati. A ako je preslab onda ga vise ne mozes pojacati. Znaci mislio sam da je motor sigurno dovoljno jak a onda trazi nacin da postepeno smanjujes efikasnost elisa koje ce taj motor okretati.

p.s.
Ja isto se zanimam za letelice... Ako bi pravio helikopter onda bi bio sa dva identicna rotora koji se vrte u suprotnim smerovima. Postavio bi ih ne kao u "chinoka" (helikopter koji ima jednan veliki rotor napred a drugi nazad.) nego simetricno. Jedan sa leve strane drugi sa desne. Znaci kao da spojis paralelno dva helikoptera i skines im zadnje rotore. ...Prednost je u tome sto ne bi bilo repnih rotora ni podesavanja i potrebe za stabilizacijom po pravcu.
[ Milan Kragujevic @ 25.06.2011. 15:52 ] @
Citat:
Stranger2: Ako bi pravio helikopter onda bi bio sa dva identicna rotora koji se vrte u suprotnim smerovima. Postavio bi ih ne kao u "chinoka" (helikopter koji ima jednan veliki rotor napred a drugi nazad.) nego simetricno. Jedan sa leve strane drugi sa desne. Znaci kao da spojis paralelno dva helikoptera i skines im zadnje rotore. ...Prednost je u tome sto ne bi bilo repnih rotora ni podesavanja i potrebe za stabilizacijom po pravcu.

Tako ću i da uradim.. čim nađem jedan zupčanik..
repni motor je crko.
okreće se 1 okret propelera u sekundi.. jakooooooooooooooo sporo...
ja planiram da uklonim rep i dodam još jedan motor i propeler...
Uzgred... Koji helikopter imaš
[ ZZ Top @ 25.06.2011. 19:59 ] @
Moras da razumes neke stvari pre nego sto se upustis u to sto si naumio.

Glavna elisa helikoptera pravi odredjeni zanos koji zavisi od brzine motora i taj zanos ide u kontrasmeru od smera okretanja te elise. Da bi resio problem okretanja tela oko ose moras iskoristiti neki od sledecih principa:

Obican helikopter - sa zadnjim propelerom: u ovom slucaju ta zadnja elisa stvara kontra potisak i mora tacno biti izracunata - sto verujem da bi bio vrlo nezgodan problem u samogradnji.

Helikopter sa dve koncentricne elise: u ovom slucaju na jedan motor se kace dve elise koje se vrte u kontra smerovima te jedna drugoj neutralisu potisak. Ovo je najstabilnija izvedba, ali je veliki tehnicki poduhvat za samogradnju. Ovaj sistem zbog svoje stabilnosti cak i u veoma losim meteoroloskim prilikama, velike moci dizanja tereta itd. koriste mnogi helihopteri kranovi, spasilacki helihoteri i slicni.

Treci sistem je da se stave paralelno ili uporedo dve velike gornje elise koje se vrte u kontra smerovima. Ovo resenje moze da bude najjednostavnije ukoliko bi imao jos jedan motor ili imao zivaca da izvedes prenos sa jednim motorom.

Cetvrti sistem je zirohopter: to ti je u stvari avion koji za poletanje koristi gornju elisu. Ceo koncept je zapravo jedan obican ziroskop. Gornja elisa nema motor vec se sama okrece. Za razliku od helihoptera, ovaj sistem ima totalno drugaciji sistem stabilizacije, tj. upravljanja koji ide preko flapova - dakle isto kao avion i za razliku od helihoptera vazduh prolazi kroz gornju elisu.
[ Milan Kragujevic @ 25.06.2011. 20:12 ] @
Citat:
ZZ Top: Treci sistem je da se stave paralelno ili uporedo dve velike gornje elise koje se vrte u kontra smerovima. Ovo resenje moze da bude najjednostavnije ukoliko bi imao jos jedan motor ili imao zivaca da izvedes prenos sa jednim motorom.

Uradiću tako...
Problem je što sam izgubio jedan zupčanik koji mi treba za pokretanje elise br2.
[ Stranger2 @ 26.06.2011. 01:09 ] @
Citat:
Helikopter sa dve koncentricne elise: u ovom slucaju na jedan motor se kace dve elise koje se vrte u kontra smerovima te jedna drugoj neutralisu potisak. Ovo je najstabilnija izvedba, ali je veliki tehnicki poduhvat za samogradnju. Ovaj sistem zbog svoje stabilnosti cak i u veoma losim meteoroloskim prilikama, velike moci dizanja tereta itd. koriste mnogi helihopteri kranovi, spasilacki helihoteri i slicni.

pretpostavljam da si pod ovim opisom mislio na koaksijalni rotor kao kod Kamov helikoptera:




To je najkomplikovanije sto postoji i sto se moze zamisliti...

Ovi minijaturni helikopteri na osnovu kojeg Milan pravi vec imaju dosta jednstavnij i drugaciji sklop rotora nego obicni helikopteri pa ja komplikovanje verovatno nemoguce. Suvise razlika.

Citat:
Problem je što sam izgubio jedan zupčanik koji mi treba za pokretanje elise br2.

Pa imas li drugi rotor?
Podsecam da taj drugi rotor mora biti suprotan tj. nemanjen okretanju u suprotnom smeru.

Ako imas drugi rotor umesto zupcanika mozes koristiti remen. (nekada je bilo za kupiti paket malih remenja za kasetofone, videorekordere i tako to... medjutim posto su sada skoro svi uredjaji digitalni ne znam da i ces uspeti naci)
Moze i gumica umesto pravog remena. kada je namestis u oblik broja 8 i rasiris da obuhvata oba rotora (misilim na onaj sistem gde su dva rotora simetricno) vrtice se u suprotnim smerovima sto je odgovarajuce.
[ Milan Kragujevic @ 26.06.2011. 07:04 ] @
Citat:
Stranger2: Pa imas li drugi rotor?
Podsecam da taj drugi rotor mora biti suprotan tj. nemanjen okretanju u suprotnom smeru.

Ako imas drugi rotor umesto zupcanika mozes koristiti remen. (nekada je bilo za kupiti paket malih remenja za kasetofone, videorekordere i tako to... medjutim posto su sada skoro svi uredjaji digitalni ne znam da i ces uspeti naci)
Moze i gumica umesto pravog remena. kada je namestis u oblik broja 8 i rasiris da obuhvata oba rotora (misilim na onaj sistem gde su dva rotora simetricno) vrtice se u suprotnim smerovima sto je odgovarajuce.

Imam.
Potpuno isti.
Ne verujem da će remne biti od pomoći jer ide motor pa mali zupčanik koji sam izgubio pa veliki zupčanik pa propeler.
Tako da ne mogu da namestim...
[ Stranger2 @ 26.06.2011. 13:05 ] @
Citat:
Ne verujem da će remne biti od pomoći jer ide motor pa mali zupčanik koji sam izgubio pa veliki zupčanik pa propeler.

izbroj koliko zubaca ima prvi zubcanik (na motoru) i poslednji (na rotoru) u nizu povezanih.
[ ZZ Top @ 27.06.2011. 19:52 ] @
Citat:
pretpostavljam da si pod ovim opisom mislio na koaksijalni rotor kao kod Kamov helikoptera:


Moze i tako - to je komplikovaniji sistem, a moze i ovako:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intermeshing_rotors

Ovo najverovatnije funkcionise tako da je jedna elisa povezana na obod cevi rotora kroz koju prolazi sipka sa kontra rotacijom, na koju je nakacena druga elisa.
[ Stranger2 @ 17.07.2011. 18:29 ] @
Sad sam tek shavti takj sistem. osovine moraju da budu ne paralelne nego u obliku slova V postavljene. I ogranicenje je na ukupno 4 elise. I to je komplikovanije od onog chinkoa...