[ vlada131 @ 29.07.2011. 02:38 ] @
Citat:
Beograd -- Vozači koji ovih dana u svoje rezervoare sipaju dizel D2 možda i ne znaju da su zapravo natočili lož „ekstra lako” ulje evropskog kvaliteta.

Ono se, osim po crvenoj boji, ni po čemu ne razlikuje od dizela.

Osim što krše zakon, jer je lož ulje po svim propisima namenjeno isključivo za grejanje, prodavci na pumpama na ovaj način zakidaju državi akcize od oko 37 dinara po litru dizela, budući da akciza na lož ne postoji.

Vozači na pumpama plaćaju lož ulje kao da je dizel D2 – oko 120 do 125 dinara po litru u zavisnosti od mesta. Ova ujdurma dobro dođe i uvoznicima za dobru zaradu, jer za sada nema nikakve kontrole.

Prvi znak da se na tržištu dizela D2 nešto čudno dešava bio je osetan pad prometa i to u vreme žetve kada se najviše troši, potvrđuju u Udruženju naftnih kompanija Srbije. Nije trebalo puno vremena da se dozna pravi razlog – povećan uvoz lož ulja, koji je od početka godine na slobodnom režimu uvoza.

Do otvaranja naftnog tržišta Srbije uvoz lož ulja bio je zabranjen, pa je nemoguće uporediti da li je promet povećan u odnosu na prošlu godinu. Upravo zbog ovog poremećaja i nelojalne konkurencije udruženje je zatražilo od Ministarstva trgovine da nešto preuzme. Odgovor, kažu, još čekaju.

Ljubinko Savić, samostalni savetnik u Privrednoj komori Srbije, potvrđuje da je upoznat sa celom pričom, dodajući da je u poslednja tri meseca u Srbiju uvezeno oko 2.000 tona lož ulja (dva miliona litara), te da se taj nešto veći uvoz poklapa sa trenutkom izjednačavanja akciza na domaći i uvozni evrodizel.

On kaže da pravilnikom nije zabranjen uvoz lož ulja „l” kao što je slučaj sa dizelom D2, što su oni koji se dugo bave ovim poslom iskoristili da ga slobodno uvoze i na pumpama toče kao pogonsko gorivo, odnosno D2, a da pri tom ne plaćaju akcizu.

Kako bi se stalno na put daljoj zameni lož ulja za dizel ubuduće bi moralo da se povede računa o tome gde završavaju uvezene količine lož ulja. Tim pre što je ranije postojalo pravilo da kupac mora da dostavi potvrdu da će lož ulje biti korišćeno za naftarice, odnosno za grejanje. Danas toga više nema, podseća Savić i naglašava da lož ulje, isključivo mora da se koristi za proizvodnju toplotne energije, odnosno za grejanje, a nikako kao pogonsko gorivo.

Upitan kako vozači na pumpama mogu da primete da su obmanuti i da plaćaju robu koja je mnogo jeftinija od one po kojoj ga toče, (bar za iznos akciza od 37 dinara), Savić kaže, da je to moguće učiniti ukoliko se lož ulje sipa u kanistre, pa se prepozna po crvenoj boji.

Dizel je inače žut. On kaže da bez zajedničke akcije tržišne inspekcije, Uprave carina i Ministarstva finansija ne treba očekivati da će ovaj problem biti rešen, već naprotiv, postati mnogo ozbiljniji.

Nelojalna konkurencija će dodatno pogoditi one koji stvarno prodaju D2, a država će zbog daljeg pada prometa dizela shvatiti da ima manjak u budžetu za iznos akcize. To su više nego dovoljni razlozi da se ovoj pojavi stane na put, dok je još vreme, apeluje Savić.



http://www.b92.net/biz/vesti/s...07&dd=29&nav_id=528511
[ Horvat @ 29.07.2011. 08:20 ] @
a kako to utice na motor? koliko mu se smanjuje vek?
[ konislav @ 29.07.2011. 14:59 ] @
Citat:
Horvat: a kako to utice na motor? koliko mu se smanjuje vek?


Nikako. Razlika izmedju D2 i lozulja ili D1 je samo u boji, tacnije u D2 se dodaje crvena boja. Jedini ko ovde gubi je drzava jer joj se ne placaju akcize. Nema nikakvih problema na vozilima (nas dizel je ionako djubre, pa mu dodje na isto).
[ Horvat @ 29.07.2011. 16:27 ] @
nesto ne verujem u odg da je loz ulje = nafta+boja ;)
[ milovanmaric @ 29.07.2011. 17:57 ] @
Ja znam za jednu firmu u Loznici, koja u svoja vozila sipa loz ulje, predju u Bosnu i natankaju, osim sti im je jeftinije, kazu da i vise predju, i dosad su samo bili redovni servisi, bez ikakvih problema.

Nit sta dimi na auspuhu, nit ima problema u voznji, nit se zvuk motora sta razlikuje, u odnosu na moj dizel auto.

Vozio sam se u vozilu, i nista nisam primetio neobicno.

[ Java Beograd @ 29.07.2011. 18:34 ] @
Lož ulje je potpuno isto što i D2. U vreme kad ga je redovno bilo na pumpama, 99% taksista je koristilo isključivo lož ulje.
[ jnk @ 29.07.2011. 21:32 ] @
Isto je, znam za ljude koji su sipali lož ulje i u TDI-PD motore.
[ BluesRocker @ 29.07.2011. 21:48 ] @
A je l ima negde kod nas da se kupi lož ulje regularno, bez akciza? Isplati se kupiti naftaru :)
[ Horvat @ 29.07.2011. 21:54 ] @
hmmm,zanimljivo saznanje...

@bluesrocker, e video sam ovih dana na nekim pumpama "loz ulje", al da ga ebes ne mogu da se setim u kojim mestima je bilo (i koje pumpe) :S (cenu nisam gledao)
cimnes nis i luk oil, centralu
[ gti2 @ 29.07.2011. 21:56 ] @
Bila je istaknuta tabla na Euro Petrolu ("imamo loz ulje" ili tako nekako...)
[ ventura @ 29.07.2011. 23:16 ] @
Citat:
Horvat: nesto ne verujem u odg da je loz ulje = nafta+boja ;)

Jeste, samo što je svrha te boje da bude dovoljno lepljiva da začepi sve filtere i dizne onih koji pokušaju da voze auto na to, a opet da može normalno da sagoreva u kotlu..
[ bojan_bozovic @ 30.07.2011. 03:54 ] @
Citat:
ventura: Jeste, samo što je svrha te boje da bude dovoljno lepljiva da začepi sve filtere i dizne onih koji pokušaju da voze auto na to, a opet da može normalno da sagoreva u kotlu..


A cilj tome je šta, da država ubire veći porez? Truo sistem do bola...
[ ventura @ 30.07.2011. 09:13 ] @
Citat:
bojan_bozovic: A cilj tome je šta, da država ubire veći porez? Truo sistem do bola...

Pa naravno da je to cilj, da ubiru normalnih 18% PDV-a i na gorivo ono bi verovatno koštalo duplo manje... Uostalom kao i sva akcizna roba..
[ morihei ueshiba @ 30.07.2011. 11:33 ] @
Citat:
Jeste, samo što je svrha te boje da bude dovoljno lepljiva da začepi sve filtere i dizne onih koji pokušaju da voze auto na to, a opet da može normalno da sagoreva u kotlu..

Ne,u starije motore kao sto je golf II moze da se sipa bez bojazni,ne zacepljuje nista - to je obican D2. Svrha bojenja je samo da oznaci razliku. Mene su jednom u Sloveniji zaustavili i vadili mi dizel iz rezervoara radi kontrole da li je u njemu loz ulje. Prvo su pitali gde sam zadnji put natocio,ali nisu trazili racun,zatim su gurnuli crevo i izvadili par kapi.Da je potekla crvena tekucina kroz crevo,verovatno bih nastavio peske.Kazne su zestoke.
Btw,zaustavila me je carinska sluzba,ali mislim da su u ekipi bili i finansijski policajci.
Za Srbiju znam da vazi isto,secam se da su pre nekoliko godina najavljivali kontrole koje bi sprovodila finansijska policija,nisam cuo da je neko odran zbog toga.
[ mmix @ 30.07.2011. 22:10 ] @
Eh, Golf2, on bi isao i na stoput iskorisceni zejtin sa sve zageorlim otpatcima od hrane

To sto disel motor moze da sagori skoro sve ne znaci da ostatak motora moze da isprati. Razliciti aditivi se dodaju u gorivo i u loz ulje tako da nije samo boja u pitanju.
[ tdusko @ 31.07.2011. 10:22 ] @
Samo se ti mmix zezaj ali pogledaj ovog baju iz majskog autobilda:

http://imageshack.us/photo/my-images/94/p7300378.jpg/

Baja vozi vise od 450K Km na ulje iz friteze. Pritom ustedeo skoro 29K eur
[ morihei ueshiba @ 31.07.2011. 14:59 ] @
Citat:
Eh, Golf2, on bi isao i na stoput iskorisceni zejtin sa sve zageorlim otpatcima od hrane

Citat:
Baja vozi vise od 450K Km na ulje iz friteze. Pritom ustedeo skoro 29K eur

Pazi,ako ti ne smeta copor macaka koji trci za tvojim auspuhom gde god krenes...sto da ne
[ mmix @ 31.07.2011. 19:20 ] @
Ma da, verujem ja 100% u to. Kad konacno i poslednji Golf 2 istruli (jer ne vidim drugi nacin da ih vlasnici ostave) verovatno cemo konacno razresiti misteriju man-made globalnog zagrevanja jer ce ono verovatno prestati