[ delonen @ 02.12.2011. 23:12 ] @
Planiram da uvedem centralno grejanje u kuću.
Koji tip/model radijatora i ventila preporučujete?
Koji su se proizvođači pokazali kao kvalitetni?
Unapred hvala na komentarima.
[ zvezda moto @ 03.12.2011. 20:01 ] @
Pozdrav
Sto se radijatora tice stvar je uglavnom jasna. Najeftiniji su oni panelni, oni se kupuju "gotovi" dakle za svaku prostoriju se uzme duzina koja je potrebna. Kod tih panelnih garancija je ako se ne varam 10 ili 15 godina i nema nikakvih razloga da ne pozive znatno duze??? Ako je zatvoren sistem grejanja ne bi trebalo da bude korozije zar ne? Sto se clankastih tice tu imas aluminijske ili livene (gusane). Liveni su teski i samim time malo akumuliraju toplptu. Nekada je bio problem kvalitetno ih odliti da imaju vecu povrsinu pa je za gusane radijatore trebalo mnogo vise rebara- duzi radijator, medjutim to ja danas druga prica samo ne znam i ne vidjam ih u prodaji ali koliko se secam oni su se prodavali neofarbani! Nakon sastavljanja potrebnog broja rebara su se farbali.
Aluminijumski su estetski najlepsi ali i skoro dvostruko skuplji od panelnih. Prodaju se uglavnom sastavljeni u blokovima od 10 komada te se potom sastavljaju na potreban broj rebara. ima ih razlicitih visina od cca. 250 do 800 mm (isto kao i liveni)
Garancija na clakaste je 20-25 godina ali ne bi trebalo da bude razloga da ne traju bar 100 godina! Naveci neprijatelj radijatora je smrzavanje ali i to se resava dodavanjem antifriza u sistem grejanja. U slucaju da se nesto desi zameni se po jedno rebro. Clankastih aluminijumskih ima dosta proizvodjaca uglacnom iz Italije i koliko sam mogao primetiti Global-ovi su najzastupljeniji mada nema neke velike razlike medju njima.

Sto se ventila tice ja ti toplo mogu preporuciti one sa termostatkom glavom. Skuplji su zaista beznacajno od obicnih a nikako se ne mogu porediti sa klasicnim. Ima ih raznih proizvodjaca i nisam primetio da ima nekih odstupanja u kvalitetu ili nacinu rada. Nicim merljiva prednost im je potpuno intividualno namestanje temperature u svakoj pojedinacnoj prostoriji neovisno o vanjskoj temperaturi. ukoliko se u toku dana pokaze potreba za povecanjem ili (nocu) smanjenjem temperature to se jednostavno resi pomeranjem glave za jedan podeok. Na nekima su brojevi sa oznacenim najcescim temperaturama a na nekima su i temperature. Ja licno imam Hertz-ove koji imaju podeoke sa brojevima gde je naglasena temperatura od 5 (protiv smrzavanja) i 20 stepeni i veoma su precizni! Kod mene je temperatura na kotlu uvek 90 stepeni a temperaturu u prostorijama regulisu termo ventili.

Bez obzira kakav tip radijatora imas ja bih ti preporucio ventile sa termostatskim glavama to je sigurno najeftinije i veoma efikasno resenje regulacije temperature u svakoj prostoriji posebno.
Moj primer. deo predsoblja sa staklenim zidovima gde drzimo cvece 15 stepeni, predsoblje 18, spavace sobe po individualnoj potrebi 17-21, kupatilo ko koliko hoce do 30 stepeni kuhinja 22 i dnevni boravak 23-24 stepena...
Cak na njima mozes i mehanicki da namestis opseg pomeranja odnosno temperature ili da ga namestis u jedan polozaj i da se vise ne moze pomeriti. Meni je to vrlo korisna opcija kojom sam ogranicio max temperaturu u dnev. boravku da ne dozivim toplotni udar kada se vratim sa posla (imam zimogrozljivu zenu kojoj je hladno u rasponu od 20 - 30 stepeni)

Iskreno ja zaista ne vidim alternativu takvim ventilima i svima ih iz licnog pozitivnog iskustva preporucujem!
Jedina mana im je sto se kada priguse radijator,i malo cuje sum vode sto meni licno i prija- znam da radi pumpa!
[ delonen @ 06.12.2011. 16:35 ] @
vau, zvezdamoto, hvala na iscrpnom odgovoru! otvorio si i zatvorio temu u jednom postu :).

bilo mi je bitno da znam da panelni radijatori nisu po definiciji "loš izbor", kako se čuje često,
i da odluku njih ili alu mogu da donesem pre svega na osnovu raspoloživog budžeta.
dobro, aluminijumski su jasno bolja opcija, zbog održavanja, trajanja, varijacije veličina.. koliko para
toliko i muzike, zar ne? možda ću i veću pažnju da poklonim izboru ventila. usvajam sugestiju, i imam 1-2 pitanja.

čuh da kada radijatore po kući "prigušiš" manje ili više (to rade sami termostatski ventili, ako sam dobro razumeo) onda nekako opterećuješ sistem CG, konkretno kazan. ima li nešto od toga? drugo, samo da razjasnimo - kada staviš termostatske ventile, ne treba ti centralni termostat, ili ipak može, zbog tajmera najpre?
[ zvezda moto @ 06.12.2011. 19:36 ] @
Pozdrav!
Ne moj da zatvaramo temu! Verovatno ima i drugih misljenja, ja samo prenosim svoja iskustva.
Da su panelni radijatori los izbor nitko ih ne bi kupovao pa ih onda ni trgovci ne bi nudili!
Sto se panelnih tice ja samo znam za Jugoterm-ove oni su se nekada pravili na Kosovu (mislim Gnjilane) a pred rat je fabrika preseljena kod Nis-a gde se sada proizvode. Iskreno ne znam niti jedne starije od 15 godina a ovi koje znam su svi OK nisam cuo niti jedan slucaj da je nekome procureo sto naravno ne znaci da nije nemoguce! Cak naprotiv znam mnogo aluminijskih koji su procurili ali samo zato jer su smrzli a desava se i da nekada dok su novi cure tamo gde ih majstori sastave zbog losih brtvi ali kada se jednom dovedu u red onda traju.

Kada se u prostoriji postigne zadana temperatura termo glava zatvara radijator odnosno prigusuje protok vode kroz njega posledica toga je da je radijator gore topal a dole hladan te samim time manje zraci toplinu i odrzava zadanu temperaturu. Zamisli da imas samo jedan radijator i ako ga prigusis nastaje vece opterecenje za pumpu ALI ne za kotao!!! Ako imas vise radijatora onda je to opterecenje zanemarivo ali ipak postoji. Ukoliko se sama instalacija ne uradi korektno i tada postoji povecano opterecenje pumpe i desava se da zadnji radijatori u krugu grejanja budu hladniji nego oni blize kotlu(svi ventili 100% otvoreni) tada se mora povecati brzina pumpe da se to kompenzira.
Kod mene od kotla do zadnjeg radijatora ima 30 metara a pumpa mi radi u prvoj brzini a ima 3 i sve je OK. Na svakom radijatoru imam termo ventile osim na bojleru. U njega je ugradjen bakarni izmenjivac (kosta sada 2-3000 din.) tako i da sve radijatore zatvorim opet imam protok kroz bojler naravo da je pumpa tada opterecenija jer joj je sav protok kroz te tanke cevi ali to je normalno.
Da te ne bunim! Ako stavis termo ventile neces imati NIKAKVO povecano opterecenje koje moze dovesti do unistenja pumpe jedino ako ukljucis grejanje leti a vani je 30 stepeni a ventili su namesteni na 20 i tako radis na duze staze!!!!
Ako stavis termo ventile ja ne vidim svrhu centralnog termostata ali tajmer i ja imam jer mi pali pumpu grejanja iz akumulatora ujutro a navece gasi.
Ja ga zakmplicirao!
1. ne opterecujes sistem.
2. ne vidim svrhu centralnog sobnog termostata ali tamer svakako moze.
[ tihi2 @ 07.12.2011. 10:21 ] @
Vidim da se forsiraju termoglave i to kao rešenje bez mane. Nisu one rešenje koje svima odgovara.
Ispod je tekst iz druge teme, ali ovde je to primerenije.

Termoglave zahtevaju stalnu dolaznu toplu vodu pa su dobre za gradsko grejanje. Noćno smanjenje temperature u sobama za 3-4*C se ne može ostvariti. Ako se to hoće, onda se mora svaka glava uveče zavrnuti i ujutru pre ustajanja odvrnuti (ja imam 17 grejnih mesta). Ne znam nikog ko to radi svaki dan za sve radijatore. Toplane noću ugase grejanje i u stanovima u kojima sam spavao noću pada temperatura i za više od 5*C. Kada je jako zima, toplane greju smanjeno noću i tada termoglave rade svoj posao.
U hotelima na zapadu postoje termostatski ventili koji su daljinski spojeni na neki računarski sitem pa se zatvaraju kada soba nije izdata, ali za nas je to skupo. Nike mi je svojevremeno poslao neki link gde se reklamira termoglava koja može da se vremenski programira (kao tajmer) pa bi se time moglo noću (i ako nema nikog pre podne) smanjiti temperatura.
Po meni, termoglave nisu dobre za samostalno grejanje, jer možemo sami regulisati temperaturu kotla i time mnogo više uštedeti nego zatvaranjem radijatora (bolje da ne potrošim gorivo nego da potrošim gorivo a dobijenu energiju ne pustim u sobu).
Drugi način (koji ja imam) je da se temperatura podešava prema (referentnoj) sobi u kojoj je termostat. Dobro rešenje jer se može noću smanjivati temperatura, a lepo reaguje i na pojavu sunca. Grejanje mora biti dobro izbalansirano po sobama. Nedostatak je da se u toj sobi ne sme praviti dodatna toplota (od ljudi, pegle itd). Sistem radi tako da ili termostat pali i gasi pumpu (gas, pelet, struja) ili se mešačkim ventilom meša polazna i povratna voda u nekom odnosu (to je dodatni mešni ventil ako je grejanje na čvrsto i mora se drugačije obezbediti da kotao ne prokuva).
Treći način je da se termostat nalazi napolju, upravlja radom kotla (tj temperaturom polazne vode) i sve se svodi na drugi način. Nedostatak je što se dodatni izvori (sunce, peglanje, kuvanje) ne registruju.
Što se para tiče najjeftiniji je drugi način.
Za 20-30 evra (sa sve razvlačenjem kabla) dobro rešenje je termostat u sobi. Može i 50-100 evra digitalni sa podešavanjem po danima i sa više režima u svakom danu.
Za grejanje sa toplane termostatski ventil je super rešenje. Posebno će biti dobro (NEOPHODNO!) kad se bude plaćalo po utrošku. Dobro je rešenje i za kuće kada je projektant omanuo pa da ispegla njegove greške.
Za grejanje koje se povremeno gasi (kao što rade kotlovi na gas, struju, mazut, pelet) i koji mogu trenutno da se ugase termostatski ventili na radijatorima nemaju smisla.
Za grejanje na čvrsto može biti i opasno. Obično se ostavi jedan radijator (najčešće sušač u kupatilu) uvek otvoren sa običnim ventilom. Usput, sušač je 1-2kw, ako je kotao 35kw, čak i ako radi sa pola snage, sušač je 10 puta manji od potrebne snage i nema šanse da preuzme višak energije. I kada je temperatura vode velika (60-70*C), svi termoventili zatvoreni, a kotao šalje energiju ... gde? Kroz odžak! A, da, u sobi je prijatno jer je termoventil zatvoren. Zar nije bolje primiti tu energiju u sobu, makar bilo malo toplije u njoj (pa ložiti kasnije) nego je isterati kroz odžak?
[ tignes @ 07.12.2011. 12:20 ] @
Kad vec pricamo o termostatickim ventilima postoje i ovakvi http://www.ebay.it/itm/SET-5x-...estica&hash=item35b73334b8
imaju tri regulacije temperature u toku dana i mogu se programirati za svaki dan u nedelji.
[ tihi2 @ 07.12.2011. 12:39 ] @
Super su. Prava sitnica 120evra komad. Za te pare treba još i decu da čuva.
Šalu na stranu, to radi posao i koliko vidim radi na baterije tj ne treba struja. Ali za 120evra po komadu sam ću da pomeram glave. Još lakše će mi biti jer svaki put uračunam da sam uštedeo po koji evro, pa puta 17... Kratka zima koliko ću zaraditi.
[ bakara @ 07.12.2011. 12:49 ] @
Citat:
tihi2: Super su. Prava sitnica 120evra komad.

Ne, to ti je cena za 5 komada, nisi dobro procitao.
[ bakara @ 07.12.2011. 13:02 ] @
Citat:
tihi2
Drugi način (koji ja imam) je da se temperatura podešava prema (referentnoj) sobi u kojoj je termostat. Dobro rešenje jer se može noću smanjivati temperatura, a lepo reaguje i na pojavu sunca. Grejanje mora biti dobro izbalansirano po sobama. Nedostatak je da se u toj sobi ne sme praviti dodatna toplota (od ljudi, pegle itd).

Ja , takodje koristim unutrasnji digitalni progr. termostat, kotao je na struju i jedna stvar mi prilicno smeta a to je da kada sistem dostigne temp. i termostat iskljuci grejanje radijatori se totalno ohlade dok on ponovo ne ukljuci i ako temp. padne tek za 0.1 stepen (kuca je dobro izolovana).
Tako da prakticno dolazi do toga da svaki put iznova greje svu vodu umesto da je samo dogreje.

Termostat iskljucuje samo grejac a ne i pumpu, ne znam da li bi trebalo nesto posebno da se namesti prilikom instalacije ovakvog termostata?

Ima li tu nekakvih trik saveta oko upotrebe ovakvih termostata?
[ tihi2 @ 07.12.2011. 13:32 ] @
Citat:
bakara: Ne, to ti je cena za 5 komada, nisi dobro procitao.
Neće biti. Piše: Quantity 1 raspoloživo5 /4 prodato.
Ako prevedeš na engleski onda je Quantity: 1 Available 5 / 4 sold
Pa obični su skoro 20 evra.
[ hobbista @ 07.12.2011. 13:45 ] @
Cena je po setu, a bilo je u ponudi 5 setova / 4 prodatih.

Citat:
Set di termostati per radiatore composto da 5 termostati...

Set sadrzi 5 termostata.
[ bela.rada @ 07.12.2011. 13:58 ] @
ja govorim italijanski i u pitanju je set od 5 komada
[ tihi2 @ 07.12.2011. 14:06 ] @
To je sistem upravljanja u 99% kuća koje uopšte upravljaju grejanjem.
Tu nema gubitka energije jer je sva zagrejana voda ubačena u kuću i tu ohlađena. To što greje svu vodi iz početka nije problem gubitka energije - sve što se zagreje objekat i potroši.
Unapređenje bi moglo biti da se gasi i pumpa (jer nepotrebno radi i zapravo uzima energiju iz objekta i greje kotao), ali 1 minut kasnije od kotla tj da se grejači ohlade i da tu zagrejanu vodu pumpa izbaci u objekat. Obično je to 10-20l pa to uđe u objekat za najduže 1 minut. Ja sam kupio na buvljaku neku Iskrinu sklopku koja ima potenciometar kojim se može podesiti kašnjenje puštanja struje 0-180sekundi. Tebi bi trebalo nešto slično samo da produži napajanje za neko vreme.
Mene je nerviralo dok sam se grejao na gas što se radijatori zagreju za 5 minuta, a onda ohlade za 15minuta i budu dugo još 30 minuta hladni. Možda haluciniram, ali ti hladni radijatori me hlade. Hteo sam da radijatori budu stalno mlaki i to sam postigao mešnim ventilom. Mešni ventil meša povratnu vodu iz kuće sa toplom vodom u nekom odnosu. Režim upravljanja nije baš jednostavan, ali u grubo...
Neka je zadata temperatura 22*C i dozvoljeno prekoračenje 0.3*C.
Kada je temperatura ispod 22*C, ventil se otvara, pali se pumpa i greje se maksimalno.
Ako je temperatura prešla 22*C, mešni ventil se zatvara za 1 korak (imam 6 koraka) i meša povratnu i polaznu vodu. Svaka 3 minuta se proverava da li je temperatura u ovom intervalu (22-22.3*C) i da li opada temp vode koja ulazi u kuću (kada se ventil više ne zatvara). Tada ventil ostaje u tom položaju (obično je to iz kuće 60%, a iz kotla 40%), dok ne padne temperatura u sobi ispod 22*C. Radijatori su tada oko 35*C.
Ako je prekoračena temperatura od 22.3*C, mešni ventil se zatvara, pumpa se gasi i čeka se da temperatura u sobi padne u dozvoljeni interval.
Ja nisam znao bolje da ovo smislim. Sistem dobro radi na temperaturama ispod 0*C, a iznad ne tako dobro. Problem je inercija sistema jer se ne zatvara mešni ventil dovoljno brzo pa se prebaci 22.3*C i gasi se pumpa. kada smanjim intrval kontrole na 2 minuta onda se ne registruje efekat promene položaja ventila i upravljanje bude nervozno (čas otvara, čas zatvara).
Možda neko neku novu ideju?

[ pecinjo @ 07.12.2011. 14:08 ] @
Pa ovo je džabe, što nema ovde negde da se kupi ovaj set po ovakvoj ceni.
[ bela.rada @ 07.12.2011. 14:58 ] @
Ovi italijanski su stvarno dzabe. Evo, na britanskom e-bay jeda kosta 35 fonti http://www.ebay.co.uk/itm/THER...h=item3f107e656f#ht_4943wt_934
[ bakara @ 07.12.2011. 15:09 ] @
Citat:
pecinjo: Pa ovo je džabe, što nema ovde negde da se kupi ovaj set po ovakvoj ceni.

Nije ni dzabe, pre bi rekao da je to neka prosecna cena, ili da su kod nas nenormalne cene:

http://www.ebay.co.uk/itm/Hone...adgets&hash=item2eb9510fca

http://www.ebay.co.uk/itm/Salu...ng_Air&hash=item3cbda0c709

http://www.ebay.de/itm/Salus-p...eizung&hash=item25618e8c5f

[ bakara @ 07.12.2011. 15:32 ] @
Citat:
tihi2:
Mene je nerviralo dok sam se grejao na gas što se radijatori zagreju za 5 minuta, a onda ohlade za 15minuta i budu dugo još 30 minuta hladni. Možda haluciniram, ali ti hladni radijatori me hlade. Hteo sam da radijatori budu stalno mlaki i to sam postigao mešnim ventilom. Mešni ventil meša povratnu vodu iz kuće sa toplom vodom u nekom odnosu. Režim upravljanja nije baš jednostavan, ali u grubo...

Upravo ovo meni i smeta, tj. u pitanju je taj subjektivni osecaj.
Ne razumem sa kojom toplom vodom treba da mesa ovaj mesni ventil koji pominjes?

Deo resenja za hladne radijatore je po meni mozda i da se podesi termostat na kotlu da drzi vodu bar na 30 stepeni...
Da li u opste steti celom sistemu da se stalno greje i hladi?
[ jarebica @ 07.12.2011. 16:01 ] @
E ljudi, ovo je onda kompletna stvar!!!!!
Svaka cast, nisam znao ni da postoji ovako nesto!
Forum postaje sve zanimljiviji i svasta se vec uci.
Hvala ljudi
[ tihi2 @ 07.12.2011. 17:33 ] @
Citat:
bakara: Upravo ovo meni i smeta, tj. u pitanju je taj subjektivni osecaj.
Ne razumem sa kojom toplom vodom treba da mesa ovaj mesni ventil koji pominjes?
Deo resenja za hladne radijatore je po meni mozda i da se podesi termostat na kotlu da drzi vodu bar na 30 stepeni...
Da li u opste steti celom sistemu da se stalno greje i hladi?
Ja imam (verovatno znaš) stalni izvor toplote (akomulator) i mešni ventil meša vodu iz akomulatora (kod tebe iz kotla koji bi se grejao na oko npr 50*C) i povratnu vodu iz radijatora. Temperatura kotla treba da je dovoljno velika da bi mogao da zagreje kuću.
Mnogo sam se mučio (cele 2 zime) da podesim mešni ventil dosta komplikovanom elektronikom i upravljanjem i moje je iskustvo da to skoro da nije potrebno.
Dovoljno je sledeća varijanta koja je mnogo jednostavnija i jeftinija:
Termostat br. 1 pali pumpu i eventualno kotao.
Tajmer (onaj delay uređaj koji sam spominjao) zatvara mešni ventil na pola posle recimo 3 minuta (na neviđeno, mora se eksperimentom odrediti, ali kod mene tako odgovara).
Ako temperatura sobe pređe toleranciju , termostat br.1 gasi pumpu (i kotao).
Ako temperatura sobe padne ispod zadate, termometar br 2 otvara mešni ventil skroz i u kuću ide sva topla voda. Naravno on je vezan kontra tj daje kontakt kada je temperatura ispod zadate.
Hoću reći, meni je najveća komplikacija bila upravljanje položajem mešnog ventila, imao sam prvo 10 položaja, pa 6, a sada vidim da mi je dosta samo 2: skroz otvoren (kada ide sva voda iz kotla u kuću) i delimično zatvoren (kada se meša voda iz kotla i iz radijatora u nekom odnosu koji se namesti da radijatori budu mlaki tj oko 35*C). Ta dva položaja se lako mogu namestiti graničnicima.
[ mimpes @ 07.12.2011. 17:35 ] @
Evo i mene sa nekim saznanjima koje bi da podelim sa vama!
Ekstra ventile sam našao na stranama kupujem prodajem a evo i linka:
http://www.kupujemprodajem.com...75-oglas.htm?filter_id=6499478
Pa vi sad vidite šta još može da se nađe i kod nas!
[ tihi2 @ 07.12.2011. 17:46 ] @
Za 5 komada je super cena. A i ovi na kupujem-prodajem su dobri. Još samo da saznamo u kojoj se to stvarno prodavnici i može kupiti. Jer proradio PayPal kod nas?
Stvarno je glupo kupiti onda običan termostatski.
Upropastismo temu. Ja se preselio sa ovom temom na http://www.elitemadzone.org/t4...a-opreme-za-centralno-grejanje
a moderator bi mogao prebaciti postove koji nisu vezani direktno za pelet.
[ bakara @ 07.12.2011. 17:55 ] @
Citat:
tihi2: Ja imam (verovatno znaš) stalni izvor toplote (akomulator) i mešni ventil meša vodu iz akomulatora (kod tebe iz kotla koji bi se grejao na oko npr 50*C) i povratnu vodu iz radijatora. Temperatura kotla treba da je dovoljno velika da bi mogao da zagreje kuću.

Onda kod mene mesni ventil otpada, i jedino da podesim neku nizu temp na kotlu, mada onda obicno bude pretoplo, ili se jednostavno navici da to radi tako, posto kada spoljnja temp. bude dovoljno niska verovatno ce se cesce ukljucivati grejaci i brze hladiti prostorija pa ce radijatori biti mlaki.
[ bakara @ 07.12.2011. 17:58 ] @
Citat:
tihi2
Upropastismo temu. Ja se preselio sa ovom temom na http://www.elitemadzone.org/t4...a-opreme-za-centralno-grejanje
a moderator bi mogao prebaciti postove koji nisu vezani direktno za pelet.

U pravu si, i ja sam se malo zaneo
[ tihi2 @ 07.12.2011. 18:53 ] @
Citat:
bakara: Onda kod mene mesni ventil otpada, i jedino da podesim neku nizu temp na kotlu, mada onda obicno bude pretoplo, ili se jednostavno navici da to radi tako, posto kada spoljnja temp. bude dovoljno niska verovatno ce se cesce ukljucivati grejaci i brze hladiti prostorija pa ce radijatori biti mlaki.
Najbolje i najjeftinije bi bilo da nađeš sistem da podešavaš izlaznu temperaturu kotla. Sigurno postoji potnciometar kojim se može podešavati (skinuti kapu i staviti motor) i to po istom principu koji sam mislio za mešni ventil. Što preko posrednika (mešnog ventila) kad može direktno (temperaturom polazne vode u kotlu)? Vredi o tome razmisliti. Mlaki radijatori stvarno prijaju.
[ zvezda moto @ 07.12.2011. 21:26 ] @
Pozdrav!
Ja i dalje ostajem pri tvdnji da su ventili sa termo glavom najbolje resenje za relativno malo para! Spominjete problem hladnih radijatora kada sobni termostat iskljuci pumpu? Ja taj problem nemam! Kotao da prokuva zbog termo ventila? Kod mene nikada!
Ukolkio je vani makar 10 stepeni hladnije nego unutra ti ventili NIKADA potpuno ne zatvore protok vode kroz radijator, Kada ventil prigusi protok, radijator bude dole hladan odnosno manje isijava toplote, samim time manje hladne vode dolazi u kotao te on sa regulatorom promaje spusti klapnu i prigusi vatru. To resenje je SAVRSENO funkcionisalo i kada sam imao samo kotao bez akumulatora, Sada kada imam i akumulator isto tako bezprekorno funkcionise.
Evo primer, U spavacoj sobi imam kompjuter a venil mi je stalno u polozaju 3 sto je temperatura18-19 stepeni (po digitalnom termometru koje imam u par prostorija) kada se zezam sa kompom samo ventil okrenem za jedan podeok u polozaj 4 ili malo vise i za par minuta temperatura u sobi poraste na 21-22 stepena. Kada mi kompjuter dosadi ventil opet vratim na 3 a temperatura se opet vrati na 18-19!
Ovo govorim iz iskljucivo licnog iskustva a tko ne veruje pozivam ga da se licno uveri!
[ bakara @ 08.12.2011. 11:07 ] @
Citat:
zvezda moto: Pozdrav!
Ja i dalje ostajem pri tvdnji da su ventili sa termo glavom najbolje resenje za relativno malo para! Spominjete problem hladnih radijatora kada sobni termostat iskljuci pumpu? Ja taj problem nemam! Kotao da prokuva zbog termo ventila? Kod mene nikada!

Imam ja i termo glave, ali mi uglavnom ne sluze nicemu posto je svuda jednaka temperatura.
Po meni temp. od 18 stepeni je vrlo hladno, i ne vidim kako stedis energiju time sto zavrnes taj radijator i odvrnes kada udjes u tu prostoriju kada je kotao i onako vec proizveo tu energiju, @tihi2 je to gore lepo objasnio.
[ tihi2 @ 08.12.2011. 14:27 ] @
@bakara,
koliki su ti grejači? Koliko znam, za one kotlove od 12kw je raspored 3+3+6kw. Može li 3kw da radi stalno, a da termostat uključuje dodatnih 3 ili 6? Ili je i sa 3kw stalno uključenih pretoplo? Tada možda zamenuti jedan od 3kw manjim? Možda bi to moglo da funkcioniše. Ionako se onaj od 6kw pali preko sklopke, pa što je ne bi okidao termostat.
Pročitao sam u nekoj reklami da su "neki" unapredili svoj elektro kotao elektronikom koja 20 sekundi pali grejače, a onda 10sekundi ih ugasi i tako stalno. Naravno da su zaključili i reklamiraju taj kotao kao "elektrokotao koji štedi 30% struje".
[ bakara @ 08.12.2011. 14:55 ] @
Grejaci su 6 + 6 Kw, temp. u kotlu obicno stoji na oko 40 do maks. 50 stepeni, mogu da koristim samo jedan grejac da odrzava temperaturu.

Mislim da je najrealnije resenje da namestim termostat na kotlu da odrzava temp. uvek na 30 stepeni, mozda cak i manje ali onda opet imam onaj subjektivni osecaj hladnog radijatora. Na ovaj nacin bi to i moglo da se regulise kada ne bi bile prevelike temp. oscilacije spoljnje temperature za po 20 stepeni. ali i u tom slucaju onaj koji lozi nece loziti, a onaj koji trosi struju mora iskljuciti grejac i tu valjda nema pomoci.
[ tihi2 @ 08.12.2011. 15:03 ] @
Mislio sam na sastav tog od 6kw. Obično su 3x2kw tj na 5/4" se nalaze 3 grejača spojeni na 220V ili 380V. Ako su na 220V onda se mogu skinuti druga dva grejača, ostaviti jedan od 2 kw da radi stalno, a onaj drugi od 6kw ostavit na termostatu. Ako su spojeni na 380V onda je dovoljno skinuti jednu fazu sa prvog grejača, a drugi ostaviti da se pali termostatom.
[ bakara @ 08.12.2011. 15:18 ] @
Citat:
tihi2: Mislio sam na sastav tog od 6kw. Obično su 3x2kw tj na 5/4" se nalaze 3 grejača spojeni na 220V ili 380V.

Koliko se secam ima izvode samo za 2 grejaca, ali ne iskljucujem mogucnost da je tako kao sto kazes...

Uglavnom, dosao sam do nekog zakljucka da je ovo kako sad radi u stvari sasvim optimalno u odnosu na promenjivu i relativno visoku spoljnju temperaturu, kada temperature budu nize grejac ce se cesce paliti a radijatori ce samim tim cesce biti topli nego hladni.
[ tihi2 @ 08.12.2011. 15:37 ] @
Da, a kada je niže od 0 važnije je da radijatori uvek budu mlaki. Što bi rekli, ako radi - ništa ne popravljaj!!!
[ d02 @ 08.12.2011. 23:49 ] @
Citat:
kada smanjim intrval kontrole na 2 minuta onda se ne registruje efekat promene položaja ventila i upravljanje bude nervozno (čas otvara, čas zatvara).
Možda neko neku novu ideju?


@tihi2

Da li bi pogodovalo smanjenju tog nervoznog upravljanja da senzore temperature učiniš malo inertnijim, npr. da ih pričvrstiš za neku malu metalnu pločicu ili sl. ?


Kako se mešni ventil ponaša u takvom automatizovanom sistemu gde ima mnogo zakretanja, odnosno koliko on može da izdrži pojedinačnih pomeranja dok ne procuri?
[ tihi2 @ 09.12.2011. 09:13 ] @
Citat:
d02: @tihi2,
Da li bi pogodovalo smanjenju tog nervoznog upravljanja da senzore temperature učiniš malo inertnijim, npr. da ih pričvrstiš za neku malu metalnu pločicu ili sl. ?
Kako se mešni ventil ponaša u takvom automatizovanom sistemu gde ima mnogo zakretanja, odnosno koliko on može da izdrži pojedinačnih pomeranja dok ne procuri?
Nisam to rešavao u pravcu da napravim tromiji merač već da logika drugačije reaguje. Za ovu zimu sam malo izmenuo logiku i za sada sam zadovoljan. Nikada nije bilo problema kada je temperatura iznad (22.5 npr kada se gasi pumpa) ili ispod zadate (22.2 kada se maksimalno greje). Problem je bio kako registrovati i reagovati na kretanje temperature unutar zadate (22.2-22.5). Sada radi tako da kada temperatura pređe 22.2 (a manja je od 22.5) temp polazne vode se poredi sa temp polazne vode u prethodnom merenju (pre 3 minuta) i ako temp polazne vode nije manja od prethodnog mešni ventil se zatvara za jedan korak. Kada je novo merenje izmerilo manju vrednost od prethodne ventil se ne pomera. U praksi to radi baš lepo i svodi se da ujutru, kada je temp polazne vode oko 70*C, mešni ventil se zatvara na 2 ili 3. položaj i tu stoji dok temp ne padne ispod zadate. Predveče kada je temp polazne vode oko 50*C mešni ventil obično stoji na 1. koraku. Zato sam i rekao da sada mislim da više od 3 položaja nema smisla: otvoren, poluotvoren (na neki odnos gde će ulazna voda biti temp oko npr 35*C da radijatori budu mlaki tj održavanje trenutne temp) i zatvoren.
Mešni ventil za sada to dobro trpi. Prošle su 2 zime i ovo je treća, a ja imam onaj od pre 20 godina koji je i bio na grejanju kada je pravljeno. Rekao bih da on nema više pomeraja nego kada se loži. Ako se loži 4 puta na dan onda se ventil treba pomerati bar 15 puta. Druga je stvar što ga svi koji lože drže u 2 položaja i ne pomeraju ga. Kao da ga nemaju. Baš ću izbrojati
Inače je na mešni ventil stavljen veliki zupčanik od bicikla, na (polovan) motor od brisača za stojadina manji zupčanik i dva zupčanika spojena lancem od (naravno) bicikla. Upravlja se davanjem 12V motoru i to 3ms kada se okrene za oko 15*. Cela investicija 10 evra. Izgleda ovako




[Ovu poruku je menjao bakara dana 09.12.2011. u 12:20 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao bakara dana 09.12.2011. u 12:20 GMT+1]
[ delonen @ 18.12.2011. 17:00 ] @
čoveče, tihi, koji si ti majstor! motori, lančanici, ventili...
ja o grejanju znam toliko da mogu da upalim grejno telo i platim račun. rispekt :)

bakara, ti koliko shvatam imaš CG na struju, kotao 12KW. možeš li da mi kažeš koliko za vreme grejne sezone mesečno plaćaš račun za struju (onaj deo preko "obične" potrošnje - šporet, pegla, luster) i za koju grejanu površinu, i kako su ti izolovani zidovi?. jesi li rešio onaj problem sa inercijom sistema - jesi li uspeo da ti termostat isključuje i grejač i pumpu? i koji konkretno termostat imaš?

iskustvo zvezdamoto je da mu sistem odlično radi sa termoventilima BEZ (ako sam dobro razumeo) centralnog termostata. na kraju, treba li uopšte centralni termostat ako se slažemo da su napredni termoventili prava stvar? ako pak treba tremostat, koje marke su se pokazale dobrim? molim komentar.

ako nešto znači - sprat u kući na kome treba da instaliram CG ima centralni hodnik, levo 3 spavaće, pravo 2 kupatila, desno kuhinja i spojene dnevna i trpezarija. suma 90ak m2. aluplast cevi položene u podu pre izlivanja košuljice.
[ duca011 @ 18.12.2011. 19:29 ] @
eh, sto volem kad se iskoristi nesto od starog bicikla i starog stojadina...kupujmo domace ;-)
[ tihi2 @ 19.12.2011. 13:03 ] @
Video sam i još jedno lepo rešenje sa još boljom redukcijom (moja je valjda 1:2.2, a ova je 1:4.2): čovek uzeo zamajac i onaj zupčanik na alternatoru od fiće. Video sam to na ražnju i čovek tvrdi da je ta brzina okretanja najbolja za prase i janje (inače uslužno peče prasiće i jagnjiće više od 20 godina pa nema razloga da mu ne verujem). Ako se dobro sećam, 6 do 8 okretaja u minuti je najbolje jer se površina za pečenje ne prepeče (jer je kratko na vatri), a ne uspe da se suviše ohladi (jer brzo dođe ponovo nad vatru). Kaže da je to važno da toplota probije kožu da se ispeče u dubinu, a da sama kožura ne izgori.
Odo ja u prasetinu... eto šta mi radite.
[ zvezda moto @ 19.12.2011. 14:41 ] @
Mmmmmm!
Njam!
[ delonen @ 19.12.2011. 18:13 ] @
E tihi, svaka ti čast! i nemoj neko da se žali da je ovo skretanje sa teme. CG greje telo, a čvarci dušu :) pozdrav svima :))
[ delonen @ 25.12.2011. 15:20 ] @
Poštovani forumaši,
srećni vam svi praznici
od danas pa do Svetog Jovana,
i sve najbolje u 2012-oj godini :)
[ micoboj @ 26.02.2012. 08:27 ] @
U kojem se smjeru okreće prsten označen na slici da bi se povećao protok kroz ventil?
Da li ima krajnji položaj? Ili ja nisam bio strpljiv da ga okrećem do kraja ili nema krajnji položaj već se okreće u prazno.
Šta znače oznake 1 do 7?
[ bakara @ 26.02.2012. 08:54 ] @
Na levo otvaras, na desno zatvaras ventil, tako je oduvek.
[ micoboj @ 26.02.2012. 09:58 ] @
Znam bi tako trebalo da bude, ali ima i izuzetaka. Nisam primjetio razliku u grijanju prilikom okretanja na jednui i na drugu stranu. Doduše, nisam imao mnogo vremana da probam.
[ pesek @ 26.02.2012. 10:02 ] @
Citat:
micoboj: U kojem se smjeru okreće prsten označen na slici da bi se povećao protok kroz ventil?
Da li ima krajnji položaj? Ili ja nisam bio strpljiv da ga okrećem do kraja ili nema krajnji položaj već se okreće u prazno.
Šta znače oznake 1 do 7?


Rekao bih da je to tijelo nekog automatskog ventila. Iglica na vrhu služi za zatvaranje i otvaranje ventila, a u ovom slučaju je maksimalno otvoren. Trebalo bi navrnuti na to neku termostatsku glavu koja će pomjerati tu iglicu i kojom se može regulisati temperatura.
[ micoboj @ 26.02.2012. 10:37 ] @
Na ventilu je obična glava samo je skinuta (zato je iglica izvučena pa je ventil otvoren) da se vidi prsten koji služi za dvostruku regulaciju protoka.