[ Zlatiborac @ 16.11.2012. 01:53 ] @
Letos smo zamenili stari kotao sa kotlom serije FK firme "Radijator" Kraljevo, 25-33KW. Kotao je povezan (po upustvu) sa Šidelovim dimnjakom (zidan pre nekih 20ak godina) prečnika 160mm. Na ceo sistem je takođe postavljen mešni ventil, četvorokraki. Kada temperatura predje 35 stepeni pumpa grejanja radi non stop.
Prvi problem se javio sa ovim prelaznim vremenom. Naime, naviknuti na stari kotao, temperaturu smo podešavali na samom kotlu tako da bi dobili zadovoljavajuću temperaturu u kući. To je rezultovalo time da se nakon 10ak dana takve upotrebe odžak zapušio smolom i katranom i kotao je odmah počeo da "curi" (što je i normalno). Nakon toga, kroz čitanje upustva, savetovanja sa monterom i prodavcom, definitivno smo uvideli da temperatura mora biti preko 60 stepeni. Drva koja ložimo su relativno suva, mokra sigurno ne, tako da tih 60-70 stepeni dostiže bez ikakvog problema (ovde neću pominjati puno koja je razlika u loženju starog kotla i ovog, tipa da se onaj stari kotao morao ložiti i po 10ak puta dnevno kada je hladnije vreme za razliku od novog koji ložimo 2-3 puta dnevno).
E sada nastaje problem za koji ja jednostavno ne mogu da nađem rešenje. Potpuno mi je jasan princip rada mešnog ventila, kada je zatvoren, kada otvoren, i po tom principu, ako mi je u kotlu 70 stepeni, njime bih mogao da podesim da u kući temperatura u radijatorima bude 40 do 50 stepeni (ako bih išao na višu temperaturu u radijatorima morali bi po kući ići polugoli).
Vatra je naložena, temperatura podešena na 70 stepeni u kotlu, mešni filter podešavam na 5 (recimo da je 0 zatvoreno a 10 otvoreno), temperatura u odlaznom vodu je oko 55, povratna oko 50, što mi je sasvim OK. Odlazim iz kotlarnice, sedim u kući, radim, i odjednom osećam ogromnu toplotu iz radijatora. Začujem i alaram kotla. Strčim do kotlarnice, pakao, 100 stepeni na odlaznom vodu, kotao poludeo. Trk u kuću, otvaraj sve radijatore, trk nazad, polako mešni ventil otvaraj i za nekih 15ak minuta temperatura spuštena na 65 i pali se kotao. Znači preznojio sam se kao nikad.
Nakon 2 dana, utvrdim da ako je mešni ventil na 6ici nema podizanja temperature i tako radi ceo dan od paljenja ujutro. Odlazim posle ručka do sobe malo da prilegnem, kad opet posle 20ak minuta, ogromna vrućina. O ne, trk u kotlarnicu, kotao se ugasio. Nema ni alarma, temperatura opet preko 100. Zelenim i psujem u sebi. Posle 30ak minuta sve se vraća u normalu.
E sada, po ovoj dugoj priči shvatate da mi je velika frka da pritvaram mešni filter uopšte više osim kada nisam prisutan u prostoriji. Naravno svima je jasno da je ovo nemoguće raditi po ceo dan jer ne mogu ceo dan biti pored kotla.
Sad pitanje je da li ja grešim negde, da li treba drugačije raditi, da li je možda mešni ventil pokvaren. Zašto je kotao otišao na preko 100 stepeni ako sam mu zadao tačnu temperaturu od 70 stepeni?
Bilo kakve ideje i pomoć su dobrodošli.
[ tihi2 @ 16.11.2012. 07:32 ] @
Problem uopšte nije u mešnom ventilu. Problem je u elektronici koja bi trebala da kontroliše brzinu ventilatora i da njegovu brzinu smanji kada kotao dostigne zadatu temperaturu.
Razlozi mogu biti:
1. dimnjak (pre)dobro vuče i kada ventilator ne radi, pa vatra ne može da se ugasi,
2. kotao je konstruisan za ugljeve a ne za drva i zbog različitog načina gorenja (od gore i gorenja od dole) gorenje drva se ne može tako brzo smanjiti.

Rešenja?
1. ugraditi leptir iza kotla a pre odžaka da se smanji cug dimnjaka (taj kotao je i namenjen slabim dimnjacima), ali pre toga upaliti kotao i isključiti ventilator (da uopšte ne radi, na početku ili kad se razgori vatra) pa videti kako kotao radi (pretpostavljam da će normalno raditi, možda malo slabije, ali će sigurno biti toplo). Dakle, probati pa videti da li je moja pretpostavka tačna.

Može biti još uzroka, ali ovaj mi je najlogičniji.
[ Zlatiborac @ 16.11.2012. 11:16 ] @
Sam kotao tj. njegova elektronika pali taj ventilator na odredjeni broj minuta za odredjeno vreme (oni to zovu produvavanje; shta to tachno radi ne znam, da li produvava vatru ili produvava dim koji se nakupio u kotlu). Sada je podeshen da se na svakih 5 minuta pali na 10 sekundi i da radi sa snagom od 70% (fabrichki pishe 100% da je podeshen, ja jedino josh da se "igram" sa ovim). Iza samog kotla se nalazi klapna/leptir koju pomeram u zavisnosti od rada (tek lozim vatru, zapaljena vatra...)
Danas sam neshto radio oko kotlarnice pa reshih da se malo "poigram" sa lozenjem i odrzavanjem temperature. Podesio kotao na 70, meshach postavio na 5 (to bi trebalo da bude meshanje 50-50). Kotao za 2min izbija na 70 i onda se dize na 74 i jedno vreme stoji tu. Pomeram leptir na 50% (znachi prigushio sam izlaz u lulu ka dimnjaku) i ostaje da posmatram shta se deshava.
Prvo temperatura u izlaznom vodu pada polako na 52-54 stepena. Odlichno.
Zatim temperatura u dolaznom vodu pada na 44-46. Super.
Temperatura u kotlu pochinje polako da raste. 80. 82. 88. 89 i alarm se pali i temperatura i dalje ide gore. Polako pomeram meshach u polazaj 8, temperatura se za 15ak minuta spushta na 68 i kotao se ponovo pali. Vracam meshach na 6icu i temperatura ostaje zakovana na 70 ali izlazni vod ima preko 60, a dolazni 54. Napominjem da ovo nece biti nikakav problem zimi, problem je prelazni period.
[ tihi2 @ 16.11.2012. 12:59 ] @
Ti problem rešavaš tako što višak energije odvodiš otvaranjem mešačkog ventila. Taj višak uzrokuje da je u sobama pretoplo, a taj višak ne bi trebao ni da nastane.
Šta to podešavanje (spominješ 70*C) temperature radi kad ne može da smanji vatru? Probaj da povećaš interval (na 10 minuta) i da ventilator duva 50% snage. Izgleda da metodom uzaludnih pokušaja moraš naći podešavanja koja ti odgovaraju.
Leptir ostavi na 50% (kad se razgori) i uvek pomeraj jednu stvar i čekaj bar pola sata da vidiš efekat. Posle toga promeni nešto, pa opet čekaj pola sata. Sistem je jako inertan i kraće vreme posmatranja samo zbunjuje i pomaže da se donese pogrešan zaključak.
[ Zlatiborac @ 16.11.2012. 14:34 ] @
Da, danas sam podeshavao vreme produvavanja, tj. smanjio sam jachinu ventilatora na 60%, vreme produvavanja povecao neznato, a pauzu izmedju produvavanja povecao. Kotao ceo dan radi na 70 stepeni i zasada je u kuci prijatno. Probacu josh sa ovim podeshavanjima da doteram temperaturu u opseg koji mi odgovara, a na meshachu sam nashao polozaj u kome nema povecanja temperature kotla a odlazna temperatura je OK. Sve manje na meshachu uzrokuje skokom temperature.
I da, izgleda da je moguce i da je kotao malo predimenzionisan, ali majstor koji je radio grejanje je chak rekao da citiram "mozda i ovaj bude male snage".
[ tihi2 @ 16.11.2012. 18:41 ] @
Bila je ovde rasprava o tome gde treba cirkulaciona pumpa da bude... tebi je majstor uradio kao i većini (i meni moj pre 20 godina) tako da je cirkulaciona pumpa u krugu radijatora...
Ja sada mislim da je pravo mesto pumpe između kotla i mešnog ventila (svejedno povrat ili odlaz) jer samo tada pumpa sprečava ono što se tebi dešava: kada staviš mešač na (skroz zatvoren prema kotlu, valjda) 10 tada pumpa vrti samo vodu od radijatora do mešača, a kotao radi gravitaciono tj sva energija ostaje u njemu i pumpa tu vodu uopšte ne uzima.
I još nešto, podeoci na mešaču su obleženi od 1 do 10, ali odnos mešanja odlazne i povratne vode nije linearan. Meni je odnos pola:pola na oko 3, a kada stavim na 6 efekat je isti kao da sam stavio na 10 tj skroz zatvoren.
Dobro je da si ipak našao prihvatljivo podešavanje. Pretpostavljam da će, kad zahladi, sam kotao održavati najnižu temperaturu i da se ovo neće trebati dirati. Ovo je samo fabričko odešavanje da se vatra ne ugasi.
[ ivanik79 @ 16.12.2012. 21:53 ] @
Jao drugari molim vas za pomoc.Imam isti problem kao i onaj koji je Zlatiborac naveo na pocetku teme.Imam kotao radijator Kraljevo serija TK-33.Ugradio sam ga ove godine.Zamenio stari kotao,ugradio Callefi mesni 4-kraki ventil.Imam dimnjak zidan iz elemenata f-200 8 metara.NIkada do sada nisam imao problem sa kondezacijom,sada poludeh.Temperatura u kotlu je oko 70 stepeni.sada kada je prelazni period i toplije vreme-kraki ventil drzim nekad na 2 podeok nekad na 3 podeok,kada je hladnije onda idem do 4 ili 5.(skala je od 1- 8).Da prevedem, kada je toplije podesavam temperaturu od 40-50 stepeni u sistemu,a u kotlu oko 70 stepeni.Kondezat mi se javio i na dimnjaku,tamo gde ulazi cunak,u kotlu dole gde se cisti-bocno.Neverovatno,to je da poludis.Nazad ona klapna na izlazu iz kotao gde ide cunak mi ne stoji skroz otvorena,stoji na prvi korak ka zatvaranju.Ukoliko klapnu zatvorim za jos jedan,nazovi korak,kondezat se javi u jos vecoj kolicini.Ako cetvorokraki otvorim do kraja bice pretoplo u kuci.Ja stvarno ne znam sta vise da radim.Kotao lozim kombinacija drva i ugalj banovici.Grejem oko 150 kvadrata sa njim,moj drug greje 80 kvadrata sa kotlom iste jacine,bez mesnog ventila i nema kondezat.Uvece sam ga zatvarao na klapni nazad ali vise ne jer neverovatno kondezuje.Pomozite ako znate,kako da se resim kondezata.
[ Zlatiborac @ 21.12.2012. 23:08 ] @
Nekoliko ljudi u mojoj okolini nakon postavljanja slichnog kotla imala je isti problem i u nijednom sluchaju nije bio problem kotao (ti sve radish kako i treba, kako i ja radim; ako je temperatura u njemu 70 stepeni sigurno nije problem do njega, ja npr. drzim skoro non stop na 60 stepeni i nema kondenzata) vec je problem do odzaka. Da li je bio zachepljen ili skoro zachepljen, loshe izolovan ili je uvlachio vazduh, to su samo neki od razloga. Ja bih tu gledao odzak i samo odzak, jer do kotla problem nije sigurno.
[ vladajeca @ 30.09.2013. 20:24 ] @
Ej ljudi pomagajte!Vidim da je tema odavno komentarisana ali da pokusam da je ozivim.Imam problem sa novim kotlom bosch solid 2000b koji sam kupio pre par nedelja i naravno ugradio jer je stari dotrajao.Imam mesni ventil i drzim kotao na 80 stepeni,a u kucu pustam 40-45 zavisi od dnevne temperature,ali i na tako visokoj temperaturi kotla u zadnjoj dimovodnoj komori kotla javlja se kondezacija i to bas dosta,koja kroz odredjeni otvor u podu odlazi u pepeljaru kotla.Pa ako ima neko ko je voljan ili ima isti problem da mi objasni sta i kako da radim,jer me taj kondez brine za trajnost kotla.Ako treba i odradicu fotografije i postavicu da vidite sta je i kako odradjeno da negde nije prosla neka greska!!!!!!!!!!
[ mali genije @ 30.09.2013. 20:39 ] @
Moguce da neki spoj nedihtuje,uslikaj to i okaci,moj ti je savet da zoves servis jer bi kotao trebao biti
u garanciji
[ vladajeca @ 30.09.2013. 20:49 ] @
Idem na slikanje pre vecerasnjeg lozenja!Pa nego sta je nego u garanciji tek pet dana se lozi.Dimnjak je visine 7m precnika 200mm.Pa da ne dihtuje spoj valjda bi trebao da pada pritisak u instalaciji,sto nije slucaj kod mene.Kada je ugradjen kotao pre 15-ak dana napunjena instalacija na 2 bara i tako stoji ne menja se nista,a saljem i slike uskoro!
[ vladajeca @ 30.09.2013. 21:08 ] @
Ups problem a kako da ubacim slike u poruku!?
[ Vasastajić @ 01.10.2013. 08:22 ] @
Uploaduješ svoje slike na neki od bezbrojnih hostova, ImageShack, postimg i tsl.
pa onda c/p linka sa hosta prebaciš [img]ovde[/img] i to je to.
[ vladajeca @ 01.10.2013. 18:32 ] @
http://imageshack.us/g/196/cdih.jpg/ Hvala evo slika!
[ vladajeca @ 01.10.2013. 19:12 ] @
Jasno je meni da na prvom potpaljivanju vatre moze da se javi kondez,ali danas kada sam dosao sa posla ocistim komoru da bude suva,nalozim vatru do temperature od 90 stepeni zatvorim pozadi kotla polugu na dimnjaci,na mesnom ventilu podesim da mi u kucu ide 40,da se ne bi kuvali,i posle 4 sata rada na ovoj temperaturi otvorim ceo poklopac a ono opet puna kondeza poslednja komora u kotlu.Ovo me dovodi do ludila jer vise ni sam ne znam sta da radim kad na ovoj temperaturi ovoliko dugo kondezuje stvarno ovo je neverovatno.Jos nesto da kazem i na ovako velikoj radnoj temperaturi dimnjaca sto ulazi u dimnjak je da kazem mlaka.
[ lajos80 @ 18.10.2013. 00:02 ] @
Sa cime lozis taj kotao ? Ako sa vlaznim ogrevom ondak nemoj se cuditi da imas kondenz. Drugo: nesmes toliko da smanjis temperaaturu polaznog voda jer ti kotao radi jako priguseno a pored toga nisi nista stedeo jer toplota koju nisi pustio u kucu polako je pobegla kroz dimnjak . Probaj da pustis topliju vodu u radjatore makar bilo toplije unutra i javi dali ima kondenza. Pozdrav
[ vladajeca @ 21.10.2013. 20:26 ] @
Lajos80 druze izvinjavam se sto kasnim sa odgovorom,a lozim sa suvom kolubarom koja ne zna sta je kap kise jer je skladistena na suvo.Sto se tice pustanja u kucu vise temperature i to sam probao i opet ista prica ima dosta smole i kondeza.Sada sumnjam da mi je odzak nizak, a ne znam kako to tacno da utvrdim da li je ili nije.A napamet da produzavam odzak bez razloga,sto i nije tako mala investicija....Stvarno vise ni sam ne znam sta da radim
[ lajos80 @ 21.10.2013. 21:43 ] @
Nemam reci..... Ako ti dimnjak nema izolaciju moguce je da ti se kondenz stvara u dimnjaku pa se slije kroz dimnjacu u kotao . Proveri to. Kod kotlova na cvrsto gorivo mora da je dimnak topao
[ vladajeca @ 22.10.2013. 19:26 ] @
Izolovan je odzak i nemoguce je da se sliva iz njega u kotao jer je dimnjaca sto ulazi u dimnjak iz kotla usla u dimnjak 5,6cm.A sto se tice dimnjaka jesta on mlak,ali ne i vruc,vreo.
[ lajos80 @ 23.10.2013. 00:22 ] @
Temperatura dinuh gasova u dinjaci treba da je 200 do 250 c kada ima vatre u kotlu. Jer kada dimni gasovi imaju ovu temperaturu tek tada ima kotao dobro iskoriscenje ogreva. Neznam zasto je kod tebe tako mlaka ta dimovodna cev. Jeli imas mozda gore na dimjnaku neku kapu ? Jer i ona hoce da zeza.
[ vladajeca @ 24.10.2013. 19:20 ] @
Kapa je bila na dimnjaku do pre dva dana kada sam je skinuo,ali ovo vreme toplo pa se ne lozi da bih video sta je i kako je.Sto se tice dimnjace jeste mlaka,a razlog ne znam.
[ nenad tatic @ 03.11.2013. 08:08 ] @
vlado kotao ti je odlican, mesni ventil funkcionise ali je jos uvek toplo vreme da bi snagu kotla i veoma kvalitetnog goriva mogao da kompenzujes mesnim ventilom. U ovom prelaznom periodu grejne sezone najbitnije je da vatra u lozistu sagoreva plamenom a ne dimom i zarom. Pali vatru jednom dnevno kada ti to najvise odgovara mesni ventil koristi prilikom potpale (ako hoces) mislim na onih prvih 20min ako si bas kicos i iskusan a ako ne onda ga ovrni do kraja. Temperatura radijatora u kuci neka ti bude 60stepeni i vise. Sipaj goriva taman toliko da ga imas za 4sata sagorevanja i u kuci ce ti temperatura po mojoj proceni skociti sa 20 na 25stepeni . Ako imas dobru izolaciju u kuci temperatura ce ti opet pasti na 20stepeni sa 24h. Gresis u tome sto ne dovodis dovoljno kiseonika do goriva pa bukvalno destilujes ugljovodonike koji ti se nalaze u lozistu. Obrati paznju na odzak i primetices da dimi kao lud. Posle probaj mojom metodom i slobodno pusti vatru neka gori i trebalo bi da ti odzak izgleda kao da nisi upalio vatru bukvalno ni dimic da izleti.Ne racunaj onih 5-10 minuta sto ce ti odzak dimiti dok loziste ne dostigne radnu temperaturu posle toga treba sve da "suska" kao sat.Znaci nema dima na odzaku nema katrana u dimnjaku i kotlu manje ciscenja i duzi vek kotla..I jos nesto imas sa strane klapne za dovod sekundarnog vazduha u loziste i onda stelujes proces sagorevanja izmedju primarne promaje (klapna za lancicem i regulatorom) i sekundarne (otvori sa strane sa leptir navrtkom) tako da nema dima kada pogledas na vrh odzaka bez obzira sto lozis ugalj.

[Ovu poruku je menjao nenad tatic dana 03.11.2013. u 11:25 GMT+1]
[ vladajeca @ 03.11.2013. 19:29 ] @
Neso hvala na savetu.Probacu i taj sistem,sa sekundarnim vazduhom.Znaci kada se vatra razgori u lozistu da stelujem ulaz vazduha sa strane na ''leptirima'' dok ne izgubim dim iz dimnjaka.Meni je mesni ventil otvoren tek jednu cetvrtinu jer je regulator na 75-80 stepeni u nadi da nece biti kondeza i smole.Probacu da smanjim regulator na 60 stepeni,a sta mi predlazes sa klapnom na dimnjaci(izlazu)kotla i sa onom polugom sto regulise prolazak dimnih gasova kroz komore?Da li da otvorim do kraja ili...?Posto sam napisao da sam skinuo kapu,a nisam javio rezultate.Znaci bolje dosta vuce i cini mi se da za nijansu manje ima smole i kondeza,ali ovo vreme je jako toplo tako da jos nista ne znam dok na zaledi.
[ nenad tatic @ 03.11.2013. 21:05 ] @
za pocetak nemoj se vezivati toliko za brojke sto na mesnom ventilu sto na regulatoru promaje svako od nas ima razlicite odzake,instalisanu snagu,vrstu ogreva,izolaciju... a to u fabrikama kotlova i mesnih ventila nemogu da predvide. Sam proizvodjac je naveo da je snaga kotla recimo od 20 do 25kw ako trazis od njega 10kw dobices to sto ti imas bez obzira na mesni ventil. Mislim da uradis sledece;postavi mesni ventil kao da ga nemas(to je samo pocetak nebrini se nece crci), klapnu na dimnjaci skroz otvorenu (sa obzirom na visinu dimnjaka cini mi se uvek),klapnu za regulaciju promaja u polozaj za potpalu,regulator promaje na donjim vratima otprilike 2,tri prsta klapne sa strane na pola. Upali vatru i tek kad se dimovodna cev dobrano ugreje prebaci na tri promaje i trebalo bi da pucketa i da se hladi ali ni priblizno toliko da cak i pomislis da stavis ruku na nju. Tek onda polako smanujes sa tri prsta donju klapnu (onu sa lancem) na dva pa sve manje i manje i gledas da ne brljavi na dimnjaku i tako najvise do recimo tri milimetra (nikako skroz do kraja) pa onda one sa strane uz pogled na dimnjak dok onu na dimnjaci probaj samo mislim da ce nastati haos mislim bice dima. Kada ga tako nastelujes vidis da ti kotao optimalno sagoreva i tek tada obratis paznju na termometar u mrezi i ako je ona kojim slucajem manja od 60stepeni onda mesni ventil stelujes kako hoces.Posle kad udjes u stos i kad znas sa kojim polozajem odredjene promaje iz kotla izvlacis minimum i maksimum znaces i koji polzaj mesni ventil treba da ima i prilikom potpale.
[ nenad tatic @ 04.11.2013. 01:58 ] @
obratio sam sada paznju na detalj da si klapnu na dimnjaci prigusivao. Kao sto rekoh proizvodjac ne moze da ima sve u vidu, zamisli da neko ima kucu na sprat a kotao u podrumu i evo ti odzaka od 15metara ko od sale ili neko ugradi gorionik na pelet pa se zale i jedan i drugi da im gorivo trosi ko lud.Posle ustanove da trebaju klapnu na dimnjaci da zatvore a nje nema i onda odmah bude "pi! taj bosch i to mi je neka firma zamisli moram sam da pravim klapnu a jos pise da je prilagodjen za ugradnju seta na pelet" znaci sve je relativno.