Ovako, malo sam istrazivao, ucio, pa da dam svoj doprinos temi.
Poliranje je proces kojim se skida određeni sloj laka/farbe. Koliko će laka/farbe biti skinuto, zavisi od sundjera, polir paste, i pritiska koji se primenjuje. Kod većine proizvođača poput 3M, Menzerna, Meguiars, itd. sistem poliranja se sastoji od 3 paste, različitih gruboća.
No, da bi smo stigli do samog procesa poliranja moramo da razjasnimo prvo sistem farbanja i samu debljinu fabričke boje.
U zavisnosti od sistema farbe, ona se sastoji od baze, pigmenta, i laka, čija je uloga da štiti pigment, i ovakav sistem se se uglavnom radi kod metalik farbe, dok u drugom slučaju imamo "običnu" boju, koja se sastoji iz debljeg sloja osnovne i sloja pigmenta - boje.
Za merenje debljine farbe nam je potreban ovakav uređaj:
On meri debljinu sloja od metala do površine farbe. U fabričkoj varijanti farba je debela oko 150-180 mikrona, zavisno od proizvođača, dok se debljina laka kreće oko 30-80 mikrona, opet u zavisnosti od proizvođača. Kod starijih automobila debljina farbe je oko 200 mikrona, dok kod onih koji su naknadno farbani, debljina farbe može biti i preko 1.000 mikrona, ukoliko je korišćen git kako bi se popunila oštećenja u limu.
Dakle, kod nakandno farbanih automobila, nikako ne možemo sa preciznošću utvrditi debljinu farbe, mada je lak uvek deblji od fabričke varijante.
Sada dolazimo do pitanja, koliko je to jedan mikron?
Jedan mikron je hiljaditi deo milimetra. Poređenja radi list kopir papira ima oko 80 mikrona. Sada je jasno koliko je farba tanka.
No da se vratimo na to koliko mikrona laka se skida poliranjem? Najgrublja pasta, cutting compound, skida oko 5 mikrona, polishing compound skida 2-3 mikrona, dok finishing compound skida oko jednog mikrona laka. Recimo, ogrebotina koju mozete osetiti pod noktom je duboka oko jednog mikrona. Za primenu svake paste postoje i odgovarajući sundjeri.
Dakle, ukoliko se koriste sve tri paste, za šta obično nema potrebe, skida se oko 8-9 mikrona laka.
Funkcija laka je i da pruža UV zaštitu, pa se zbog toga treba zapitati, koliko laka smemo da skinemo?
Po proizvođačkom uputstvu, većina proizvođača dozvoljava da se skine 1/4 laka, pre nego što se izgubi garancija. Kada se probije kritična tačka, usled dejstva sunca i UV zračenja, posle nekog vremena lak počinje da se ljušti.
Poliranje se najčešće vrši sa dve paste. polishing i finishing compound, čime se skida oko 3-4 mikrona farbe.
Ako je debljina laka oko 50 mikrona, lak bi trebao da izdrži 3-4 poliranja, pa bi uz dobro održavanje trajao preko 20 godina.
No, pre nego što krenemo u sam proces poliranja, trebalo bi adekvatno pripremiti površinu. Za početak, potrebno je oprati auto kako bi se skinule nečistoće. I ako vam auto deluje čisto, on zapravo nije čist. U laku se nalazi kontaminacija. Ako ne verujete, proverite. Na ruku navucite najobičniju kesu, i prevucite ruku preko laka. Osetićete neravnine.
Da bi se ova nečistoća uklonila, potrebno je koristiti glinu. Glina se koristi tako što se na auto prska lubrikant, a glina vuče preko farbe.
Evo kako izgleda glina nakon čišćenja:
Sada, kada je auto očišćen, ako probate onaj isti metod sa kesom, osetićete da je farba savršeno glatka.
Sada se može započeti poliranje.
Za početak, moramo da razjasnimo kakvi se defekti kriju na farbi:
Imamo swirl marks, tj. paukovu mrežu, i to su najpliće ogrebotine nastale prilikom pranja, jer su se kamenčići zadržali u sunđeru. Zatim imamo rds, tj. random defekte, koji su nastali na različite načine, i imamo duboke ogrebotine, gde je probijena farba.
Paukova mreža se uspešno skida najfinijom pastom, različite ogrebotine srednjom i grubom, dok se duboke ogrebotine mogu rešiti samo zapunjavanjem farbom, zatim šmirglanjem, i poliranjem.
Ukoliko se duboke ogrebotine ne popune farbom, njihove ivice se zaobljavaju poliranjem, pa samim tim postaju manje vidljive.
Sto se tiče poliranja, postoje različite tehnike. Jedna od njih je zenith point, koja se najčešće koristi u izvornom, ili modifikovanom obliku.
Dijagram:
Recimo, da smo rešili da poliramo sa dve paste. Nakon pranja auta i čišćenja glinom, neofarbanu plastiku, staklo, delove sa kojih možemo pokupiti nešistoću, staklo, itd. zaštićujemo trakom.
Sada možemo da započnemo poliranje. Ono što je bitno je to da se auto polira u hladovini, da nije izložen delovanju sunca, koje može zagrejati lim, pa uz grejanje koje nastaje prilikom poliranja, može da se uništi farba. Takođe, sunđer držimo ravno u odnosu na podlogu i startujemo mašinu naslonjenu na auto, za razliku od drugih, sličnih mašina, poput brusilice, ubodne testere, itd. koje se startuju pre nego što dodirnu podlogu.
Takođe, treba se klonitiora i ispupcenja na limariji, i ne provoditi previše vremena na njima, jer su ta mesta najosetljivija, i farba se najbrže skida na tim mestima.
Mašinu pokrećemo tako da svakim narednim pokretom prekrijemo 1/3 ili 1/4 prethodnog. Ovaj video je dobar tutorial za upravljanje mašinom i zenith point tehniku:
Koliko nam je paste potrebno? Pasta se sastavlja u obliku zrnaca na sunđer:
Sa dva ovakva zrnca možemo da ispolirama oko 0,4 metra kvadratnih.
Takođe, bitno je da ne mešamo paste i sunđere. Jedna pasta se koristi samo na jednom sunđeru.
Nakon završetka poliranja, površinu brišemo mikrofiber krpom, kako bi skinuli višak paste, i videli da li smo zadovoljni rezultatom. Ukoliko nismo, idemo dalje, i ostavljamo to mesto da se ohladi, jer se farba prilikom poliranja greje, pa postoji opasnost da se zapali.
Nakon završetka poliranja prvom pastom menjamo sundjer, i krećemo da poliramo sa drugom pastom istom metodom.
Nakon završetka poliranja, ukoliko ste zadovoljni rezultatom, auto perete, sušite, i prelazite na žaštitu voskom. Voskovi se nanose ručno, kružnim pokretima, suše se na autu, i kada postanu potpuno suvi, brišu se mikrofiber krpom. Takođe, mogu da se nanesu u više slojeva, a samim tim, zaštita je bolja, i sjaj će duže trajati. Preporučuje se povremeno obnavljanje sloja voska, recimo jednom mesečno, a sve to zavisno od kvaliteta voska. Mnogi voskovi traju po 3-6 meseci.
[ jnk @ 08.04.2013. 13:21 ] @
Svaka čast na tekstu.
[ vladd @ 08.04.2013. 14:11 ] @
Izvanredan tekst, zasluzuje posebnu paznju!
Poz
[ botr @ 08.04.2013. 14:34 ] @
Hvala Ispravio sam i neke sitne greskice u tekstu koje sam uvideo. Usledice i nastavak u vidu saveta za pravilno pranje, poliranje farova, itd.
[ vladd @ 08.04.2013. 14:53 ] @
Prikljucice se i ostali, nadam se, sa fundamentalnim savetima, i prakticno tehnoloskim osnovama.
Ostalo je stvar odabira brenda za hemikalije, i nekakve prakse.
Poz
[ jnk @ 08.04.2013. 15:05 ] @
I da vidimo primere iz prakse :)
Jel planiraš ovim da se baviš ili šta? U suštini nije naivna investicija, samo paint detective je 200 funti. Da ne pominjem polirke, jagnjeće krpe, glinu, voskove, a tek radne časove...
[ botr @ 08.04.2013. 15:21 ] @
Bavim se onako, amaterski, za sopstvene potrebe. Da budem iskren, paint detector ne nameravam da kupim, jer za amatersku upotrebu i sopstvene potrebe, nije potreban.
Nabavio sam solidnu polirku sa podesavanjem brzine, i 3M sundjere.
3M paste se mogu kupiti na grame,tako da za sopstvene potrebe ne ispada skupo. Jedina veca investicija je masina.
Nesto od opreme sam imao i ranije. Recimo voskove, aplikatore, krpice, itd.
[ boyan3001 @ 08.04.2013. 21:22 ] @
Odlican tekst, odlicno uvodjenje u materiju! Zahvaljujem na trudu! ;)
[ botr @ 20.04.2013. 15:40 ] @
Obećao sam da ću nastaviti sa poliranjem farova, i evo krećem da pišem.
Farovi obično požute ili totalno matiraju usled dejstva uv zračenja i temperature koju stvaraju sijalice unutar fara. Zapravo, ne požute farovi, već zaštitni sloj laka koji se nalazi na njima. Naravno, ima tu još mnogih stvari koje utiču, poput kiselih kiša, no da ne dužim.
Dakle, imamo jedno ovakvo početno stanje:
Naravno, farovi mogu biti i u dosta lošijem stanju.
Prvi korak je zaštita okoline fara trakom, kako šmirgla ne bi oštetila farbu. Farovi se šmirglaju vodenom šmirglom, koja pre upotrebe mora da odstoji u vodi oko 15 minuta, i za vreme šmirglanja treba koristiti prskalicu i prskati farove vodom kako bi se sprali komadi plastike i laka. U prvoj ruci treba šmirglati horizontano, a u narednoj vertikalno, ili obrnuto, sve jedno, bitno je da ne šmirglate različitom gradacijom šmirgle u istom smeru.
Takođe, nikako ne primenjujte kružne pokrete jer će na faroviam nakon poliranja ostati sitni risevi.
U zavisnosti od stanja fara treba početi šmirglom p400 ili p600.
Evo kako to izgleda:
Zatim ide 800, pa 1000,1200,1500,2000, a može se preći i finijom poput 2500 ili 3000, pa i 4.000, koje se malo teže nalaze kod nas (Mirka Abralon, 3M Trizact) . U principu, poliranje lepo sredi far i nakon 2.000.
Evo kako izgleda nakon šmirglanja:
Za poliranje farova se koriste istovetne paste kao i za poliranje farbe. Far treba preći sa sve tri gradacije paste. Moja preporuka su Farecla paste, G6 i G3 koje se koriste uz kvasenje vodom, jer je far osetljiviji od farbe i vise se greje, pa ih prskanje vodom hladi i tako sprecava da se osteti plastika usled temperature koja se razvija prilikom poliranja.
Zatim, za završno poliranje koristiti neku ultrafine pastu za skidanje holograma i davanje zavrsnog sjaja.
Evo kako far izgleda nakon poliranja:
Na isti način se mogu polirati i zadnja svetla, s tim što ona obično nisu u tako lošem stanju pa se počinje finijom šmirglom.
Takođe, šmirglanje se praktikuje i kod farbe koja je u losem stanju, ili ima "narandžinu koru" nastalu usled loše pripreme za farbu. Za lak i farbu šmirgla je minimum p2.000 a može i finija. Treba je koristiti uz držač predviđen za to, kako se ne bi napravila udubljenja u farbi koja bi sigurno nastala sa šmirglom na ruci, ili rotacionom šlajfericom, naravno, uz obilno kvašenje vodom.
Ukoliko je matirana unutrašnjost fara, on se skida za auta, zatim se otvara uz pomoć skalpera i fena za skidanje farbe, kojim se greje spoj ogledala i fara, tj. lepak koji se nalazi u njemu. Ogledalo se cisti, eventualno polira, dok se far polira sa unutrašnje strane.
Zatim se sve vraća u prvobitno stanje tako što se zalepi lepkom za šoferšajbne.
Napomena: Slike su preuzete sa internata, kao i u prethodnom tekstu.
[Ovu poruku je menjao botr dana 20.04.2013. u 20:03 GMT+1]
[ Lavlja_Jazbina @ 20.04.2013. 20:35 ] @
Verovatno ima vise sistema rada,ja smirglu nisam ni upotrebio.Sta je bilo kod mene.
Kao sto grebu automobile,meni su prosuli nesto da se skinula folija po sredini,kao neka linija.
Uzeo pusku za pranje koja se drzi sa dve ruke koliko je jaka.Oprao ostatak folije,gde je kao na slici kada je
osmirglano u zavrsnoj fazi.Kupio neku polir pastu plave boje+smrdi.Polirka sa regulacijom brzine i dobije se isto
kao na slici kada je zavrseno.
[ botr @ 24.04.2013. 08:41 ] @
Kad je ovakvo stanje fara, ili losije, moras da smirglas jer ces morati dugo da radis sa masinom, i da potrosis ko zna koliko paste, kako bi dosao do zdravog sloja.
[ inobradovic @ 02.05.2013. 21:45 ] @
@botr kazes "U prvoj ruci treba šmirglati horizontano, a u narednoj vertikalno, ili obrnuto, sve jedno, bitno je da ne šmirglate različitom gradacijom šmirgle u istom smeru. Takođe, nikako ne primenjujte kružne pokrete jer će na farovima nakon poliranja ostati sitni risevi. "
zar masina za poliranje ne vrti kruzno ?
ako ona ne ostavlja riseve sto bi kruzno smirglanje ostavljalo riseve a horizontalno i vertikalno smirglanje nece ostaviti riseve ?
[ Lavlja_Jazbina @ 03.05.2013. 07:59 ] @
^Vrti,ali ravnomerno i skoro istim potiskom,u zavisnosti od majstora.Ruka ili previse pritisne,ili malo svrlja
van putanje.
[ inobradovic @ 03.05.2013. 17:11 ] @
ne razumem sta si hteo da kazes ???
[ vladd @ 03.05.2013. 19:01 ] @
Nije bitno sto ruka svrlja, poenta smirglenja je sasvim drugacija, u slucaju poliranja.
Smirgle pravi brazde odredjene dubine. I skida materijaloko ogrebotina, izjednacavajuci ogrebotinu sa okolinom.
Logika bi sledila, krenuti grubljom do delimicnog skidanja ogrebotine, pa sve sitnijom, da bi se sto manje nepotrebno skidao materijal.
Na kraju, zavrsno smirglanje se vrsi finim smirglama, koje prave "ogrebotine" koje polir pasta moze da anulira.
Razne su gradacije smirgle i razlicite dubine zareza.
1Determine the particle's grit size. Let's assume a grit size of 3,000.
2Raise your grit size to the (-0.93589)th power. The easiest way to carry out this mathematical operation is to use the caret symbol ("^"), typing your numbers into a Google search bar.
Tako da i ove "radne dubine" smirgli treba ukalkulisati u izmerene debljine laka, da bi se otprilike znalo koliko se bezbedno moze smirglati. I stoga su nezgodne masine, koje sa neiskusnom rukom mogu da zahvate malo vece zapremine farbe
A svaka pasta u svojoj specifikaciji ima koje dubine zareza moze da "opegla".
Poz
[ botr @ 06.05.2013. 07:42 ] @
Ako smirglas kruzno nova, finija, granulacija smirgle nece uspeti da pokrije ogrebotine koje je napravila prethodna (skine materijal koji je ostao izmedju riseva od grublje smirgle), i nacices se u problemu.
Evo kako izgledaju farovi nakon kruznog smirglanja i poliranja:
[ reler @ 12.05.2013. 21:10 ] @
Jako dobar inicijalni tekst i uvod,ima jos par stvari koje nisu ispisane ali i nisu toliko vazne za hobi varijantu poliranja.
Takodje su i fotke odlicne,nije zato sto su moje))
Na poslednjoj fotki nisu tragovi od rucnog kruznog smirglanja vec od pneumatske slajferice(random orbital) koji nisu dobro skinuti nekom finijom granulacijom a ni kasnije nazovi poliranjem.
Sumnjam da kod prikazane mašine rotiraju oba sunđera (ili šta god da su). Onaj veliki, to je jasno, rotira. Ali ovaj mali plavi je na takvom mestu da definitivno ne može da rotira. Nemoguće je sa kućišta, onako, nakalemljeno sa plastike preneti rotaciju.
Verujem da mali plavi sunđer služi samo za oslanjanje mašine pri radu.
[ botr @ 16.05.2013. 16:55 ] @
Ma izgleda da je slika sa nekog oglasa pa je covek stavio i sundjer da kao salje i uz masinu. Postoje i duple polir masine, sundjer je tu gde jeste, samo sto je i sa druge strane. NEsto mi trenutno ne polazi za rukom da nadjem sliku.
Inace, za one koji nisu pogledali link, evo razlike izmedju obicne, rotacione, i dual action polirke:
[ inobradovic @ 19.05.2013. 09:41 ] @
uzmem juce da ispoliram na vratima iznad brave one sitne ogrebotine sto nastaju od noktiju pri otvaranju vrata i uzmem odmah fini polir i mozda jedno 20 sekundi sam polirao max i oprao kola sve super nema ogrebotina vise ali na suncu kada sam prakirao auto vidi se gde je polirano tj ovaj deo koji sam polirao nema sjaj ne sija kao cela vrata.
gde je greska i kako ispraviti ?
[ botr @ 19.05.2013. 10:11 ] @
Verovatno je problem pasta tj. grublja je nego sto bi trebalo. Koju si koristio? Moze se ispraviti ako ispoliras to mesto jos finijom pastom, ovoga puta kruznim pokretima i onda premazes voskom, i nema problema :)
A mozda si samo previse pritiskao.
[ inobradovic @ 19.05.2013. 13:14 ] @
na pasti pise fina i tecna je, ne znam napamet videcu koja je , a polirano je kruzno masinom, moguce da sam dosta stavio pastu i da sam pritisnuo jace i da sam trebao vise vodu da stavljam.
[ botr @ 19.05.2013. 16:20 ] @
Ako si radio masinom, onda se sve menja. Prvo, zavisi koja je masina, na koliko rpm radi, itd.
Jesi li 20 sec drzao masinu na istom mestu? Ako je odgovor da, onda si malo potpalio lak. Ako ne, onda zavisi koji si sundjer koristio, itd. Od pasti, moja preporuka je da se radi samo sa kvalitetnim pastama, npr. 3M, Meguiars, Farecla, Chemical guys, U pol takodje nije losa, itd. ima ih dosta.
Losija pasta ne moze da izvuce isti sjaj kao ona kvalitetna.
U svaokm slucaju, trebao bi da uzmes neku extra fine pastu, i lagano da predjes taj deo, na malom broju obrtaja. Normalno, sundjer treba da bude najmeksi, namenjen za zavrsni deo poliranja (3M crni ili tamno plavi), mada bi i polishing pad (3M zuti), mogao da prodje.
[ inobradovic @ 19.05.2013. 17:50 ] @
masina vrti na 550 obrtaja max, a disk je 125mm, nisam poludeo da drzim na jedno mesto masinu, naravno da sam je pomerao i kvasio vodom,
na disku je krpa za poliranje bila vunena rekao bih, nije sundjer.
na flasi od paste pise da moze da se polira pvc i staklo znaci da je fina, nije neka poznata marka.
[ botr @ 19.05.2013. 17:57 ] @
Sad je vec jasnija situacija. Vuna je dosta agresivna i retko se koristi, obicno umesto smirgle, u kombinaciji sa odgovarajucom pastom.
Dakle, dobar sundjer i nema potrebe za kvasenjem. Trebao bi samo sundjer lagano da pokvasis, npr. vodom iz prskalice za staklo, zatim da stavis pastu na sundjer, lagano razmazes i ukljucis masinu.
Jos jedna stvar koja je bitna je da sundjer dobro centriras, jer ce u suprotnom masina jako vibrirati i bice tesko raditi.
[ inobradovic @ 19.05.2013. 20:50 ] @
ima li nekih oznaka sundjera da znamm koji da uzmem treba mi za disk od 125mm ?
[ botr @ 19.05.2013. 21:09 ] @
Zavisi od proizvodjaca. Tu ne mogu da ti puno pomognem. Tebi treba polishing pad. Kod 3M-a je zute boje, kod Meguiarsa takodje, a kod Farecle je bele. Za te proizvodjace znam kakve su oznake po boji.
Obicno na zadnjoj strani pakovanja pise za sta sluzi taj sundjer, tako da neces imati problema ako kupujes u prodavnici, preko interneta je druga prica.
Cutting pad je grublji, a finishing pad finiji, nemoj da uzmes cutting pad, jer ce ti efekati biti malo bolji od vune i pazi na velicinu sundjera, tj. da ne bude manji od nosaca. Jos jedna stvar koja je bitna, a to je da manji sundjer manje opterecuje masinu, i ima manju ugaonu brzinu, pa je pozeljnije da se radi manjim sundjerom.
Eh da, vodi racuna gde spustas sundjer da se ne bi isprljao, jer ako pokupi npr. jedan jedini kamenicic pravice ogrebotine na farbi. Inace, sundjer moze da izdrzi i do trideset poliranja kompletnog automobila.
[ inobradovic @ 19.05.2013. 22:00 ] @
kupicu u prodavnici znaci najfiniji da kupim za finis?
[ botr @ 20.05.2013. 07:36 ] @
Ne najfiniji, gradaciju pre, sundjer koji sluzi za poliranje, mada ukoliko imas mogucnosti uzmi i za finis, naci ce svoju svrhu :)
[ inobradovic @ 20.05.2013. 08:13 ] @
ma uzecu oba nije problem, a na koliko otprilike obrtaja treba da se vrti ?
[ botr @ 20.05.2013. 08:47 ] @
Zavisi od paste. Pogledaj sta pise na pakovanju, ali obicno na oko 1200-1300, medjutim, mislim da tolika brzina nece tebi trebati, jer ti je cilj da izjednacis sjaj.
Nakvasis sunjer, stavis malo paste na sundjer, razmazes, i onda ukljucujes masinu na 600rpm, ili vec na koliko pocinje prva brzina. Predjes, jednom, i onda ubrzas na drugu, predjes opet jednom, dvaput, pa ubrzas na trecu, predjes dvaput, i smanjis na dvojku, predjes lagano, jednom, dvaput i iskljucis masinu. Zatim obrisi mikrofiber krpom visak paste, da vidis sta si postigao. Ako si zadovoljan, to je to, ako ne, ponovi postupak.
Prva brzina je obicno oko 600, druga oko 900, treca oko 1200, cetvrta oko 1600-1700, itd.
[ inobradovic @ 22.05.2013. 14:44 ] @
danas svratih u jednu prodavnicu i nasao sam sundjer plave boje marka je kwb ,
na kutiji pise velicina 125mm i profesional i 5 zvezdica, ali ne pise nista vise i ne znam da li je za finis i za ovo zasta meni treba, a prodavac kao po obicaju nema pojma.
[Ovu poruku je menjao inobradovic dana 22.05.2013. u 16:04 GMT+1]
[Ovu poruku je menjao inobradovic dana 22.05.2013. u 16:04 GMT+1]
[ botr @ 23.05.2013. 16:52 ] @
Iskreno, nemam pojma. Ne pise za sta sluzi.
[ inobradovic @ 23.05.2013. 19:10 ] @
danas u drugu prodavnicu slicna prica marka je LUX sundjer bele boje, a slicna kutija kao i o prethodnom sto sam pisao,
a raf pored stoji kao paket vunen disk i ovaj sundjer i tako dodjoh do zakljucka da je ovak za finis.
rekao si da je kod Farecle je bele boje sundjer, A ako sam dobro razumeo MENI TAJ ODGOVARA,
sobzirom da je i ovaj bele to je to verovatno.
[ botr @ 23.05.2013. 19:50 ] @
Mozda, ali ne mora da znaci. Kod vecine proizvodjaca, svetlije, jarke boje su za compounding, tj. to su najgrublji sundjeri, beli i zuti su obicno za poliranje, a tamne boje, crni i slicno za finis.
[ reler @ 25.08.2013. 18:37 ] @
Svakako treba izbeci 'poliranje' auta sa sundjerom za sudove-posebno sa grubom stranom, u suprotnom to izgleda ovako.
[ botr @ 05.09.2013. 15:42 ] @
Taj ko je to radio bolje da je uzeo smirglu :)
[ Lavlja_Jazbina @ 06.11.2013. 09:33 ] @
Da li ce neko voskirati auto pre zime ?Neki predlog za firmu tecnosti i na koji nacin se radi .
[ vladd @ 07.11.2013. 09:55 ] @
Ja cu da koristim turtle wax, kao i proslih godina. Operes, osusis, namazes i trljas, tj glancas.
Imao sam i neki "demon shine", koji se sipa u kofu vode i polije oprano vozilo, ali mi nije cilj da sija, nego da umanjim uticaj zimske stroke.
[ reler @ 08.11.2013. 20:10 ] @
Da bi zastita trajala preko zime potrebna je ozbiljnja firma od t.w-a koji je siroko komercijalna marka i vazi koliko para toliko i muzike,sem par novijih proizvoda koji su koliko toliko solidni.
Mnogo kvalitetnije ali teze dostupne firme su npr Dodo juice,Meguiar's,Car pro,Wolf's itd.....
Posebna prica su proizvodi za zastitu na bazi nano tehnologije a iznad njih su proizvodi na bazi keramike od kojih je trenutno top stvar opti coat koji vazi kao permanentna zastita i proizvodjac navodi da se jedino moze mehanicki skinuti sa povrsine na koju se nanese.
Ja dosta cesto porucujem iz U.K-a pa ako nekome sta treba neka se javi na p.p.
[ Lavlja_Jazbina @ 08.11.2013. 20:18 ] @
Sta od toga ti koristis i na koji nacin?
[ Zarko Silic @ 08.11.2013. 22:01 ] @
Od poliranja i zastite autolaka pred zimu, neuporedivo znacajnije je poliranje pred leto.
Kvalitetno nano sredstvo kosta oko 100 eura za litar.
[ Lavlja_Jazbina @ 08.11.2013. 22:23 ] @
Dajes UV zracenju vise prednosti nego SOLI zimi ?
[ Zarko Silic @ 08.11.2013. 22:42 ] @
Otprilike 10 puta.
Za zimu treba uraditi antikorozivnu zastitu. Ovo pogotovo vazi za vlasnike Mercedesa, Opela i japanskih robnih marki (osim Toyote).
[ reler @ 08.11.2013. 23:23 ] @
Poliranje nema nikakve veze sa zastitom,osim sto ce auto mnogo bolje izgledati kada se zastiti sredjen lak nego ne sredjen.
Takodje doba godine nema bas neku vaznost vezano za poliranje a zastita je potrebna kako leti tako i zimi.
Ja koristim sve navedene preparate ( od obicnog do sintetickog voska,nano i keramicke zastite) i prenosim saznanja iz prve ruke.
[ Lavlja_Jazbina @ 09.11.2013. 06:51 ] @
Onda iz iskustva prenesi i zasto kazes*Poliranje nema nikakve veze sa zastitom*.
Lak stiti farbu,hemijski preparati sluze da zastite lak,ili gresim!
[ reler @ 09.11.2013. 08:36 ] @
Poliranje nema veze sa zastitom jer je to abrazivan proces koji skida mikronski sloj povrsinskog laka koji je ostecen i dovodi lak da savrsenstva,u polir pastama nema nikakve hemije koja ima zastitnu ulogu.Tu racunam prave paste za poliranje a ne razne 'kremice' od t.w-a ili sonax-a( ima samo 2 prave paste i to od ove godine) koje imaju samo kratkotrajnu kozmeticku ulogu i posle kratkog vremena moze opet da se radi isto.
Znaci jedina uloga poliranja je estetske prirode i priprema laka za nanosenje zastite.
Lak se takodje moze pripremiti za zastitu i bez poliranja ali u tom slucaju sva ostecenja u laku ostaju ispod zastite i u dosta slucajeva jos izrazenija nego pre nanosenja zastite ( posebno je izrazeno kod novijih materijala tipa nano,keramika itd).Lak se moze pripremiti za zastitu hemijski i mehanicki.
Poliranje takodje nema 'rok upotrebe' i efekti nakon poliranja tj stanje laka bez ostecenja traju onoliko dugo koliko se auto pravilno odrzava tj pere i brise.
Na kraju krajeva malo prosvrljaj netom pa ce ti sve biti jasnije,evo i jedan veoma koristan link......
U pitanju je jezicka nejasnost. Sta ko misli pod terminom "poliranje".
Neko misli na sam cin struganja neravnina na laku, a neko na celokupnu "proceduru" zargonski nazvanu "poliranje". Koja ukljucuje i struganje i nalivanje zastite preko.
Ja voskiram auto dase ne bi kacila mljuzga sa raznim hemijama ili solima po farbi(ionako vremesnoj). Posto je leto proslo, UV mi nije neka stavka na listi problema.
Vise brinem o manzetnama, kederima i laku do polovine vozila(do nivoa zamljuzgavanja u voznji), nego da li ce se krov sijati na snegu.
[ Lavlja_Jazbina @ 09.11.2013. 14:29 ] @
Upravo to.Pre sam imao crventi t,w zvao se hot wash.Smrdeo je na emalin za cipele,kao mleko.Posle toga si mogao da
sipas kofu vode nije ostajala ni kap.Tako da im efekta,kao i kada koristis raznorazne kreme za kozu,kao ja danas.
Nisi me ubedio da je to sminka.Pa i niveu da namazem bice efekta. :).
[ reler @ 09.11.2013. 19:02 ] @
Nemam nameru da bilo koga ubedjujem u bilo sta.
Samo iznosim licna iskustva.
A ti koristi na autu sta god ti volja.
Mislim da nema neke jezicke nejasnosti sta je poliranja vec samo ne informisanosti i sirenja zabluda ljudi koji nisu upuceni u tematiku.
Poliranje je poliranje a zastita je zastita i nema potrebe mesati babe i zabe i dovoditi ljude u zabludu i prodavati maglu.
[ Lavlja_Jazbina @ 09.11.2013. 19:12 ] @
Da si manje naduvan svojim egom bilo bi bolje za sve.Recimo da ovde niko nema pojma vredi pojasniti obicnim recima.
Evo nesto sto se koristi u grafici,laminacija i zastita otstampanih brendiranih vozila.Emulzija koja stiti foliju ( stampu od UV zracenja,kise,soli).
Znaci stiti.Tako i vosak stiti neko vreme.
Ti onda cime se bavis i ovde tvrdis korisnicima usluge naplacujes maglu.Da li sam negde pogresio?
[ reler @ 09.11.2013. 20:46 ] @
Kao prvo, tebi nisam nista konkretno rekao osim da na autu koristis sta ti je volja i nisam koristio uvredljive reci kao ti.
Ako nisam bio dovoljno jasan sta je poliranje a sta zastita onda nemam mogucnost da to bolje objasnim.
Ja sam i rekao da vosak stiti,citaj malo bolje sta pisem,ali ne polira,a pasta polira ali ne stiti.
Takodje kada sam rekao da ne treba siriti zablude i prodavati maglu mislio sam upravo na siroko rasprostranjene proizvode( a ne na nekog od ucesnika teme) koji se reklamiraju kao npr polish wax i sl sto nikako ne ide zajedno jer kao sto rekoh vosak ne polira nego zasticuje.
[ Lavlja_Jazbina @ 09.11.2013. 21:00 ] @
Ovde vecinom to radi a da nije u struci farbara pa rec poliranje se uzima kao rec hilti kod busilica.
Misli se na postupak nanosenja a ne sastav same hemije.Mogao bi onda da kazes iz iskustva kako se nanosi vosak.
[ reler @ 09.11.2013. 21:11 ] @
To sta ti mislis ili neko drugi ja ne mogu znati,kao ni koliki je nivo tvog znanja iz odredjene oblasti.
Ono sto znam to pisem i sve je iz licnog iskustva(baceno brdo para na raznorazne gluposti od hemije i opreme,utroseno puno vremena na lose nacine rada,upravo zbog mesanja babai zaba i prodavanja magle)
Ako ti nesto nije jasno mozes lepo da pitas a ne da odmah krenes sa uvredama,a ja ako znam odgovoricu.
A vosak nanosi onako kako pise na uputstvu odredjenog proizvoda.
[ Lavlja_Jazbina @ 09.11.2013. 21:24 ] @
izvini sada sam prelistao temu i napravio kardinalnu gresku uopste polemisati sa tobom,jer se potsetih
Botrove pocete teme,lepo zamisljene ali si se TI pojavio sa istim ovim nastupom kao i u nastavku teme sa
Citat:
Takodje su i fotke odlicne,nije zato sto su moje))
Izvinjavam se ostalim clanovima,a tebe u sirokom uglu zaobilazim.Mnogo si jak u poliranju pa necu videti ostatak tekstova od prevelikog sjaja.
[ reler @ 09.11.2013. 21:39 ] @
Vec ako boldujes onda odradi celu recenicu a ne samo onaj deo koji tebi odgovara,a smajli na kraju takodje ima odredjeno znacenje.....
[ Zarko Silic @ 09.11.2013. 23:19 ] @
Poliranje nije samo prosto "skidanje" povrsinskog sloja farbe.
Itekako ima veze sa zastitom laka.
[ vladd @ 10.11.2013. 00:53 ] @
Da se manemo mistifikacija. Mislim TW je komercijala, da ne kazem konfekcija, a drugi su "pravi", nisu komercijalni, na gubitku su...
E pa nemam nameru da trpam neke karnaube od 100 evra kutijica, da bi beogradske letece krave mogle da se istovare na egzoticnu smolu.
Za 10 min namazem kornjacu, sledecih 20-30 je glanc. I to zimi traje do dva pranja. Pa opet. Ako je bas mraz i teska mljuzga, ne zurim za pranjem, malo se postedjujem maltretiranja, neka vosak odradi svoje, zastitarenje koliko moze.
Kada budem vozio Ferarija, nabavicemo vrhunske paste.
Pa ovde ljudi oce oko da iskopaju kada im se preporuci sinteticko ulje, 200-300 din skuplje od mineralnog, za 10 evra cika i vriska po dvadeset postova...
A to im je znacajnija zastita, istina manje vidljiva.
[ reler @ 10.11.2013. 08:38 ] @
Zarko molim te za pojasnjenje oko zastitne uloge poliranja.
Vladd,nema potrebe za voskom od 100e,postoje jako kvalitetni voskovi bilo karnauba ili sinteticki koji kostaju oko 20-25e(veliko pakovanje-limenka) i nude odlicnu visemesecnu zastitu,pride se dosta lako nanose i brisu.
A sto se tice isplativosti veruj mi da se to pakovanje visestruko isplati u odnosu na t.w i slicne proizvode,maksimalno ti treba 4 puta godisnje da uradis auto,ustedis na vremenu i finansijski.
Razumem potpuno sto si rekao za finansijsku stranu,ali dugorocno gledano skuplje i kvalitetnije stvari su isplativije(barem o ovoj oblasti o kojoj pisemo)
Kao sto sam vec vise puta rekao ovo sto pisem je zasnovano na praksi i na dosta bacenih para i vremena na lose proizvode.
[ vladd @ 10.11.2013. 14:32 ] @
Poliaranje je jedan ov vidova zastite. Kod metalnih proizvoda je poliranje jedna od metoda da se poveca otpornost na koroziju. Smanjenjem povrsinskih neravnina(mikroneravnina) i talozenja, "hvatanja" korozivnih materija.
Tretiranje polirane povrsine, naknadnim prevlakama, sprecava se pristup korozivnih agenasa samom materijalu.
Kao drugo, kornjaca nije bas jeftina a losa, vec pruza onoliko koliko kosta. Za 8-10 evra pruza nekoliko nedelja zastite, za razliku od onih od 20-25 koi nude dva do tri puta vecu zastitu.
S obzirom na zimu, i zaprljanost ulica, usaglasio sam kolicinu pranja i kolicinu zastite. Svakako necu dozvoliti da ne operem vozilo cele sezone, ilii mesec dana, ubljuzganog solju i kaljugom, ali ni da ga pirkam svakih par dana.
Par nedelja, pranje i voskiranje, pa opet...
[ vaske2 @ 10.11.2013. 15:52 ] @
Zna li neko koliko pomaže nabacivanje toplog voska u samouslužnim auto perionicama i da li je i to dovoljna zaštita pred zimu? Posle jednog pranja i nisam primetio neke promene ali posle trećeg uzastopnog sa korišćenjem programa sa voskom primećujem da voda sleće sa auta u kapljicama pa mislim da se vosak zadržao na farbi...
[ reler @ 10.11.2013. 17:51 ] @
Pomaze kada radis redovno.
Citat:
vladd: Poliaranje je jedan ov vidova zastite. Kod metalnih proizvoda je poliranje jedna od metoda da se poveca otpornost na koroziju. Smanjenjem povrsinskih neravnina(mikroneravnina) i talozenja, "hvatanja" korozivnih materija.
Tretiranje polirane povrsine, naknadnim prevlakama, sprecava se pristup korozivnih agenasa samom materijalu.
Poliranje metala je vec druga prica i tu ne bih nesto posebno zalazio jer nemam preterano iskustva osim nesto malo sa aluminijumom.
I dosta se razlikuje od poliranja boje tj laka o cemu pricamo.
[ vladd @ 10.11.2013. 19:33 ] @
Princip je isti, s tim sto se kod laka vise redi o estetici, za koju se daju novci, a kod metala uglavnom kao konstruktivni zahtev, manje se brine o estetici. I nije nista manje naporno ili jeftino.
Cenu svako treba d osmatra prema potrebama, tako da nije tacno da je jeftino lose, vec jeftino pruza manje i zahteva neke druge aktivnosti.
Ozbiljna sredstva za poliranje zaista ozbiljno kostaju, ali se koriste i za ozbiljno skupe stvari. To sam prosto rekao spominjuci Ferarija, ali je u sustini tacno. Ne samo za auto industriju...
Stavljat preskupe zastite na jeftine lakove moze da ima sitan efekat "boljeg posla", mozda vise psiholoski, mada za znacajno vece pare, ali je sustina ipak na zastiti i to adekvatnoj.
Dugotrajne zastite su mozda konforne, posto treba redje trositi slobodno vreme na aplikaciju, ali ako to vreme posmatramo kao paznju, rekreaciju i "preslisavanje" opteg stanja laka, narocito u gradskim uslovima(cestih naslanjanja i sitnih ostecenja), onda se sustinski postize isti efekat, sa manje troska a vise truda.
Ne sporim da ce neko trud izbeci davanjem vise novca, ali se postavlja pitanje...da li je vredno stavljati "super" skupa sredstva na osrednji lak.
[ vladd @ 11.11.2013. 15:03 ] @
Ovaj Hartglantz zaista radi dobro.
A sto se tice drugog snimka, bas tu kornjacu imam, ali malo bogatije mackam:), ovaj lik to iskusno, precizno radi.
K2 ima odlicnih sredstava, i sasvim jeftinih. Koristim njihov sampon za kola i sasvim sam zadovoljan. Solidno pere i ne deluje na farbu.
Procedura je bas kako je Botr opisao. Pranje, susenje, pregled nekog veceg zaostatka stroke, zatim mazanje voska i brisanje krpom.
[ Nemanja @ 11.11.2013. 16:47 ] @
Niko da prokomentarise vredi li to voskanje u auto pranionicama, ili se treba auto odvesti na rucno voskanje ?
[ botr @ 11.11.2013. 16:54 ] @
Rucno je bolje. Nema potrebe da nigde vozis auto, mozes to i sam.
@VLad
Visak voska nema nikakvog efekta, osim bacanja para :), na farbi ostaje bas tanak sloj.
Po meni, najbolji proizvod od K2 je to sredstvo za pranje motora. Njihov vosak nisam probao, a ni ne ockeujem nesto posebno. Kokpit sprej sam probao, i nisam odusevljen. Od pristupacnih kokpit sprejeva dobri su Turtle, Wurth, Sonax, Guard i jos po neki.
[ vladd @ 11.11.2013. 21:02 ] @
Kada mackam pazljivo i detaljno, u tankom sloju, "otpadne" mi ruka.
Svestan sam da je rasipanje, ali...brze je aljkavo
[ Nemanja @ 11.11.2013. 21:20 ] @
Mogu, ali ne smem ... U Austriji ne smes ni auto oprati u svom dvoristu. A kada sam vec u Srbiji tamo su i tako jeftine usluge u perionicama.
[ Zarko Silic @ 12.11.2013. 01:29 ] @
@Nemanja
U Austriji, kao i u drugim drzavama postoje mesta gde se taj posao moze obaviti u sopstvenoj reziji. Nije potrebno automobil prati u svom ili u zajednickom dvoristu.
@reler
Poliranje karoserije nema samo estetski znacaj. Kolicina absorbovane toplote prouzrokovane delovanjem suncevih zraka ume da bude i do 70% manja ako je povrsina ispolirana. Isto vazi i za UV zrake. Koliko ce ova razlika (izmenju polirane i nepolirane povrsine) iznositi zavisi od vise stvari. Izmedju ostalog i od samog kvaliteta sredstva za poliranje.
Inace, sunce je ubedljivo najveci neprijatelj autolaka. Mnogo veci i od padavina u zimskom periodu. Zato sam napomenuo da je poliranje mnogo znacajnije u letnjem periodu.
Okolna temperatura takodje utice na stabilnost i postojanost farbe. Leti su one visoke, neretko i preko 100 stepeni celzijusa na povrsinama direktno izlozenim suncevim zracima. Farba je tada meksa i osetljivija. Mehanicki se lakse ostecuje. Dovoljno je samo mala kolicina peska u vazduhu, a ima ga na sve strane, da se stvore risovi po povrsinama izlozenim vetru u toku voznje. Polirana povrsina ima vecu moc da odbije ovo sitno bombardovanje peskovitim cesticama.
Na nizim temperaturama (zimi), farba je tvrdja. Lakse podnosi mehanicke napade, a i "sunca" je zimi manje. Tacno je da ima vise padavina i soli na putevima, ali ima i manje peska. Osim toga brzine kretanja zimi su u proseku manje nego leti.
itd.
P.S. Za nekoga kome je stalo do izgleda svog automobila, kao i do toga da automobil bude kvalitetno zasticen, nije preporucljivo da ide na automatske cetke. Osim sto lose operu, one neretko umeju da ostete lak.
Vosak koji se tom prilikom dodaje, osim sto je najcesce jeftin i loseg kvaliteta, moze sa bude i nepozeljan ako se zalepi na vetrobransko staklo i da izaziva zamucenje prilikom rada brisaca.
Ako se vec koriste usluge praonice onda to treba ciniti tamo gde se automobili peru rucno.
...e, da,
kod vozila sa relativnim koeficijentom otpora vazduha Cx manjim od 0,3 razlika ispoliranog od neispoliranog (mat) automobila iznosi 1 stoti, sto stvara razliku, pri brzini od 200 km/h, od 2 do 3 km/h. Nekome beznacajno, a nekome ne
[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 12.11.2013. u 03:04 GMT+1]
[ Zarko Silic @ 12.11.2013. 02:19 ] @
Ucestalost poliranja zavisi najvise od uslova koriscenja.
Ako se prelazi umerena kilometraza, ako se vozilo garazira, ako su metoda i sredstvo za poliranje kvalitetni i ako se prilikom pranja automobila ne koristi nikakav sampon, onda je dovoljno to obaviti jednom godisnje; i to negde tamo u martu ili aprilu: dok su spoljne temperature jos dovoljno niske.
Leto i velike vrucine kao termin za poliranje, treba izbegavati.
[ vaske2 @ 13.11.2013. 16:42 ] @
@Zarko Silic P.S. Za nekoga kome je stalo do izgleda svog automobila, kao i do toga da automobil bude kvalitetno zasticen, nije preporucljivo da ide na automatske cetke. Osim sto lose operu, one neretko umeju da ostete lak.
Vosak koji se tom prilikom dodaje, osim sto je najcesce jeftin i loseg kvaliteta, moze sa bude i nepozeljan ako se zalepi na vetrobransko staklo i da izaziva zamucenje prilikom rada brisaca.
Ako se vec koriste usluge praonice onda to treba ciniti tamo gde se automobili peru rucno.
Ja sam mislio na pranje u samouslužnim auto perionicama gde postoji program za nabacivanje toplog voska,a ne na perionicu sa četkama...
@Zarko
U nekoj od ranijih priča o poliranju sam čini mi se pročitao tvoj post u kojem kažeš da svoj automobil(Golf 5) nisi do sada nikada polirao jer za tim nije bilo potrebe,pa mi se nešto baš to ne podudara sa ovom preporukom o minimum jednom godišnjem poliranju.Tada si rekao da voskiranje dolazi u obzir ,a da je poliranje više štetno nego korisno jer lak više neće nikada biti isti kao što je bio fabrički. Otkuda ovakva promena mišljenja?
[ Zarko Silic @ 13.11.2013. 22:06 ] @
Nema nikakve nejasnoce.
Nov automobil sa neostecenom farbom ne treba polirati kao sto se to cini sa starom farbom. To je valda jasno.
Pod pojmom poliranja, kao sto je Vladd napisao u jednom od prethodnih postova, podrazumeva se cirav niz radnji za rad zastite farbe. Sustinski, zastita farbe ili, moderno, voskiranje, takodje spada u jedan vid poliranja, ma koliko to nekima nelogicno zvucalo.
Svojevremeno, pre nekih tridesetak godina, u vreme kada sam poceo da se bavim ovom problematikom, postojala su samo 2 sredstva. Jedno za novu a jedno za staru farbu.
Savremeni menagment je od ta 2 napravio bezbroj. Savrseno nepotrebno.
Cenu onda i sad, bolje je nekomentarisati. Onda se prodavalo na kanistre, a danas isto to (doduse sa dodatkom raznih mirisa da se Vlasi ne dosete) nude u kozmeticarskom pakovanju.
P.S.
Kvalitetno se moze ispolirati samo suva i tvrda farba. Ako farba nije tvrda, poliranjem se moze ostetiti. Zbog toga proizvodjaci automobila ne preporuju poliranje u prvih 6 meseci nakon kupovine novog vozila.
Ja poliranje ne preporucujem uopste, ako ne postoji bas preka potreba.
Nazalost takva potreba postoji.
[Ovu poruku je menjao Zarko Silic dana 13.11.2013. u 23:24 GMT+1]
[ vladd @ 14.11.2013. 12:06 ] @
Otprilike tako.
Ali je, po meni, to vise kultivisanje vozaca, na odredjen nacin, u odnosu prema vozilu(uz naravno sve ostale i tehnicke, a ne samo kozmeticke detalje).
Poliranje je solidno slozeniji proces nego sto ga nude na trzistu, ili sto se mi zabavljamo ovde.
Kao prvo, retko sam kod "polir mahera" primetio skupe sprave za merenje karakteristike zastitnog laka, tvrdoce i dubine.
Poznavanje strukture prozirnog laka(nakon cije pojave je dramaticno izmenjena tehnologija poliranja, do ukidanja potrebe za poliranjem u klasicnom smislu), je nekakva OSNOVA, koja bi odredila vrstu sredstva(sto odmah izbacuje ime proizvodjaca iz odluke, tipa dobar los, skup ili jeftin, vec se trazi VRSTA ABRAZIVA), tehnologiju rada i finalnu zastitu..ili izgled.
Sada se koristi poluzabavna tehnika, recepti su "univerzalni".
Struze se sloj i uklanjaju neka osencenja, sa raznim gradacijama abraziva, svi brinu da li je fensi proizvodjac, a ne koji je tip zastitnog laka, zatim se prevlaci voskom ili smolom, koja se finalno uglacava do visokog sjaja. Ne koriste se smirgle preko 4000, a mozda bi trebalo(tipa 5000 ili 8000, 12000), njih navodno zamenjuju nepoznate tecnosti, marketinski navedene kao "fine" ili "grube", a zapravo se ne zna nivo i dubina grebanja, za razliku od mikronskih karakteristika, jasno oznacenih smirgli.
Karakteristike prozirnog laka se zanemaruju, njegova tvrdoca i otpornost na otvoren prostor, a magicna svojstva se pripisuju vodicama i pasticama, koje ce navodno nekakvu zastitu odraditi vise, bolje i jace od nekog tvrdog polimera..npr...
Zato neko ko zna ove detalje, ili malo manje, a narocito vise, ne pridaje nekim stvarima previse dramatican znacaj, niti sa nekakvim strahopostovanjem osmatra komercijalu, marketing, ili prosto razvijanje nekakvih "obicaja", misticnih tehnika ili tehnologija, koje su inace, ponajvise, same sebi svrha
[ botr @ 15.11.2013. 16:29 ] @
Citat:
Nemanja:
Mogu, ali ne smem ... U Austriji ne smes ni auto oprati u svom dvoristu. A kada sam vec u Srbiji tamo su i tako jeftine usluge u perionicama.
Onda kupi neki kvalitetan vosak, jer su voskovi po perionicama niskog kvaliteta. Uzmi npr. Meguiars Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax, i znaj da a voskiranje ne treba vise od 50-100 gr voska, u zavisnosti od aljkavosti onoga ko to radi.
@Vlad
"Polir mahera" u Srbiji ima toliko da se mogu pobrojati na prstima jedne ruke.
Naravno da se uzima u obzir tvrdoca laka, kao i to koliki cut radi pasta, pa se na osnovu toga odlucuje cime ce se polirati. Inace, jedna od mojih omiljenih firmi, Menzerna, ima lepu brosuru http://www.menzerna.com/filead...d/PDF/Automotivebrochure_E.pdf
Od zastite, najbitniji je kvalitetan lak, a sve ostalo su pomocna sredstva. Evo i jednog testa na ogrebotine zastitnih sredstava, Cquartz vs opti coat 2.0
Kasnije cu pisati o pravilnom pranju.
[ botr @ 16.11.2013. 11:39 ] @
Da ne bih izmisljao toplu vodu, iskopiracu tekst o pravilnom pranju, metodom dve kofe.
Od opreme svakako treba izbaciti sundjere bilo koje vrste i jelensku kozicu a ubaciti rukavice za pranje i namenske peskire za susenje posle pranja.
Zasto?
Prilikom pranja tj kontakta sundjera i povrsine cestice prasine,zemlje itd ostaju izmedju sundjera i boje i stvaraju karakteristicne tragove na laku tzv swirl marks-swirlove.
Za razliku od sundjera to je kod rukavica za pranje dosta redukovano ali uz obavezno ispiranje izmedju segmenata koji se peru.
Sampon
prema svojim potrebama treba izabrati i sampon a izbegavati deterdzente za sudove koji sve skidaju sa boje ukljucujucu i vosak i duzom upotrebom uz dsadejstvo sa sundjerom dovode do oksidacije i ostecenja laka.
Za neko redovno pranje ne jako zaprljanog auta sasvim je dovoljna metoda dve kofe i auto sampon sa ili bez voska.
Kod zahtevnijih-prljavijih vozila potrebno je odratiti i pred pranje sa nekim samponom za bez kontaktno pranje( cija se jacina moze dozirati u zavisnosti od prljavosti i da li se zeli skinuti postojeci vosak radi zamene sa novim slojem ili korekcije boje).
U toku pred pranja se mogu uraditi manje dostupni delovi sa cetkicom.
Nakon pred pranja krece i pranje koje se zapocinje sa sredjivanjem i dekontaminacijom tockova.
Sledeci korak je samponiranje.
Raditi segment po segment a izmedju njih rukavicu ispirati u kanti sa cistom vodom,raditi sa pravolinijskim a ne kruznim pokretima.
Vrlo je pozeljno imati rukavicu za gornji deo auta i za 'ispod lajsne'-tj prljaviji deo.
Zatim ide ispiranje,crevo ili pod pritiskom.
I za kraj susenje,uz upotrebu namenskih peskira za susenje koji upijaju puno vode i ne ostavljaju tragove za sobom.
[ vladd @ 16.11.2013. 13:01 ] @
Odlican tekst.
Jelenska kozica prakticno i ne postoji, ovih dana, za koriscenje sakupljanja vode. Postoje vestacke zamene, nazvane "jelenska kozica".
Inace je jako skup materijal, jako zahtevan i sklon degradaciji, cak i unistenju, ako se "zaboravi" u nekom zapecku gepeka.
Nasao sam jedno parce(iz nekih davnih vremena, kada se mogla kupiti koza kao sirovina), malo koristio, i shvatio da je besomucan posao odrzavati vlaznost i cistocu doticne, i poklonio je strpljivijem ljubitelju detaljisanja, valjda da je ima u kolekciji.
S obzirom na dramaticno veliko iskustvo u pranju vozila(od vojnik vozac "luksuznog" vozila, do danas, plus mi nije tesko da perem kola), prenecu neke stecene obicaje.
Koristim jednu ili dve kofe(moze jedna kofa i par boca sa toplom vodom) i jos jednu posudu od par litara, za "nalivanje" i ispiranje sundjera (mada sam od skora poceo da koristim vunu, ali je i ona naporna za odrzavanje, kao prirodan materijal).
Prvo pazljivo natopim, hladnom vodom, povrsinu za pranje, i lagano prebrisem sundjerom, kratkim pokretima(racunjuci na efekat smirgle koju prljavstina pravi), u jednom smeru, sa ispiranjem sundjera posle svakog pokreta.
Sampon(ili sredstvo za pranje, nakon kog obavezno sledi zastita, posle sampona i ne mora) sipam na sundjer i samponiram vozilo. Sundjer ispiram u kofi(topla voda, uglavnom u dodiru sa rukama), koja sluzi kasnije za pranje zona velike prljavosti.
Cistom vodom nalivam prostor za samponiranje, dodatnom posudom ili iz flasa sa vodom.
Nakon toga ispiranje i provera posla. Sitne dorade sa nasapunjanim sundjerom i ispiranje vodom.
Susenje sa mikrofiber krpom ili viledom, koja upija dosta vode.
Nadalje slede naknadni "glanc" poslovi...
U dnu kofe se taloze cvrste i velike cestice, i nikada ne prilaziti, a pogotovo ne koristiti doticnu zonu vode. Ne ubacivati sundjer u kofu sa necistom vodom.
[ botr @ 16.11.2013. 14:00 ] @
Kofe namenjene za ovakvo pranje imaju mrezicu na dnu, koja odvaja prljavstinu od ciste vode. Mana, i rukavice i ovakve kofe se tesko nalaze kod nas.
Inace, detaileri to rade malo drugacije. Prvo se radi ispiranje tj. pred pranje beskontaktnim sredstvom, koje skine 90% necistoce, zatim se ispere, pa pranje metodom dve kofe, ispiranje i ako se radi jos nesto, npr. poliranje, onda sledi dekontaminacija koja se radi glinom, a po potrebi se koriste i hemijska sredstva npr. za uklanjanje cestica gvozdja iz farbe, koje su najvidljivije na beloj boji kao zute fleke, itd.
Sto se tice peskira za susenje, to su mikrofiber peskiri koji imaju izuzetnu moc upijanja.
[Ovu poruku je menjao botr dana 16.11.2013. u 20:14 GMT+1]
[ vladd @ 16.11.2013. 15:48 ] @
Prvi video ne radi..nesto
Da, znam da imaju sve kofice i kutlacice:)
Retko se nadje, kod "plasticara", dodatak za kofu koji odvaja sundjer od dna, pa jednostavno koristim trecu posudu. Specijalna kofa je retkost...
Ovo peskirce je odlicno, mislim da sam negde video krpu za patos slicnih karakteristika(posto detajlerska krpa je kod nas misaona imenica, a kada se pronadje, kosta kao krilo auta:)).
[Ovu poruku je menjao vladd dana 16.11.2013. u 17:03 GMT+1]
[ vaske2 @ 16.11.2013. 16:10 ] @
Vrši posao i kvalitetnija magična krpa koja skuplja vodu slično kao ovo peškirče sa videa,koje je,uzgred,kod nas nemoguće pronaći...
[ botr @ 16.11.2013. 19:17 ] @
Citat:
vladd:
Prvi video ne radi..nesto
Da, znam da imaju sve kofice i kutlacice:)
Retko se nadje, kod "plasticara", dodatak za kofu koji odvaja sundjer od dna, pa jednostavno koristim trecu posudu. Specijalna kofa je retkost...
Ovo peskirce je odlicno, mislim da sam negde video krpu za patos slicnih karakteristika(posto detajlerska krpa je kod nas misaona imenica, a kada se pronadje, kosta kao krilo auta:)).
[Ovu poruku je menjao vladd dana 16.11.2013. u 17:03 GMT+1]
NIje tako skupa, 10-25 evra, zavisno o proizvodjacu i velicini. Npr. moze se kupiti od forumasa Rele-ta. Kofe se porucuju iz inostranstva, i nisu jeftine, cini mi se oko 20-30 evra, previse za 200 gr plastike.
[ Nemanja @ 17.11.2013. 10:36 ] @
Citat:
botr:
Citat:
Nemanja:
Mogu, ali ne smem ... U Austriji ne smes ni auto oprati u svom dvoristu. A kada sam vec u Srbiji tamo su i tako jeftine usluge u perionicama.
Onda kupi neki kvalitetan vosak, jer su voskovi po perionicama niskog kvaliteta. Uzmi npr. Meguiars Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax, i znaj da a voskiranje ne treba vise od 50-100 gr voska, u zavisnosti od aljkavosti onoga ko to radi.
Hvala na informaciji
[ inobradovic @ 17.11.2013. 23:04 ] @
jedno pitanjce u vezi poliranja, posto imam fini polir kao mleko je, vredi li snjim polirati izduv auspuha koji je ono sjajan ne znam dal je hromiran ili niklovan,
ili mozda ima neko drugo zanimljivo resenje skojim bi vratili onaj sjaj koji je nekad imao.
[ jnk @ 17.11.2013. 23:13 ] @
Možeš i šmirglom, prvo nekom grubljom pa finijom.
[ botr @ 18.11.2013. 07:38 ] @
Ne znam u kakvom je stanju. Ako je problem samo sjaj, onda se to odradi polir pastom, ali ce morati da se radi grubljom i finom. Ako ima ogrebotina, onda bodena smirgla 1000, 1500, 2000, eventualno 2500 ili 3000 ako mozes da nadjes, pa poliranje.
Uzmi malo te tecnosti pod prste, moras da osetis da li ima abrazivnih cestica, ako nema, neces nista uraditi sa tim sredstvom.
[ Lavlja_Jazbina @ 18.11.2013. 09:44 ] @
Deluje smesno ali za ausouh mozes panol pastom za ruke.
Mirise na neki naftni derivat, ali posao radi bez greske. Krupniju prljavstinu ogulim sa necim sto ne ostecuje metalnu prevlaku, imam naostreno parce klirita za to, i premazem dull-om i izglancam...
Sija se kao na Harliju:)
Citat:
NIje tako skupa, 10-25 evra
Kada se setim policajca sa beverli hilsa, kada Edi Marfi uzima bade mantile iz apartmana hotela na Beverli hilsu po 50$..odusevi me ekskluziva krpe za 25 evra
[ botr @ 18.11.2013. 12:45 ] @
To od 25 evra nije bas krpa, vise je peskir, veliki:)
Nevrdull sam vidjao kod nas po sajtovima za oglasavanje. Cini mi se oko 700 din za pakovanje. Necistoca, od garezi i slicno se najbolje skida nekim APC-om, All Purpose Cleaner, ili sredstvom za pranje motora i cetkicom.
[ botr @ 02.12.2013. 15:21 ] @
Evo rukavice i peskira za susenje u poredjenju sa klasicnom mf krpom:
[ inobradovic @ 03.12.2013. 19:07 ] @
ovaj izduv je bas pocrneo nece moci samo poliranjem morace smirgla da radi pa onda poliranje,samo da ga ne ostetim smirglom, a ako to ne uspe onda i zamena.
[ AstralPro @ 22.12.2013. 19:51 ] @
Imam problem, ne mogu da nadjem gde ima da se kupi sundjer za kraj poliranja farova koji se koristi na busilici.
Ako neko zna gde ima u N.Sadu nek posalje pm..
Isao sam sa p1000, pa 1500 pa 2500 sve vodene naravno, onda rucno pastom za poliranje kola (kornjaca) ali ne mogu vise rucno da vrtim pa bih stavio nastavak na accu busilicu na 1. brzinu oko 600 rpm pa polako polirati.
[ Lavlja_Jazbina @ 22.12.2013. 20:14 ] @
To sa busilicom na dobro nece izaci.Samo prava polirka.Ostace risevi.Sebi sam tako odradio.
[ AstralPro @ 22.12.2013. 20:38 ] @
Hvala, pozajmicu polirku jer treba jos na dva auta da uradim a rucno sve da gulim nema sanse..
[ botr @ 22.12.2013. 21:43 ] @
Zavrsice ti posao i etalonovi sundjeri, imas ih po farbarama, a imas sundjere i u woby hausu. Moze busilicom, za sam svoj majstor varijantu, ako znas na koliko rpm radi, tako da mozes da je podesavas. 600 rpm je malo, mozes slobodno sa oko 1000. sa 600 razvuces pastu i onda pojacaj.
Malo sam se igrao sa svojim farovima. Dodao sam malo kontrasta u foto shopu, cisto da se vidi kristalno cista prozirnost plastike. Drugi far je blago pozuteo sa unutrasnje strane, verovatno zbog prodora vlage.
[ jnk @ 11.02.2014. 15:49 ] @
Uslikaj ga nakon godinu dana da vidiš na šta će da liči.
[ botr @ 11.02.2014. 17:03 ] @
Znam na sta je licio pre poliranja, videcemo kako ce biti kasnije, mislim da ce malo pozuteti, ne puno, pa nece morati da se smirgla.
[ Lavlja_Jazbina @ 11.02.2014. 19:16 ] @
VW (passat) ima tanak sloj folije pre plastike fara.Verovatno vecini (puntu) su katastrofalno zuti i mutni posle par godina.
[ jnk @ 12.02.2014. 07:59 ] @
@botr
Ono na šta ciljam je da si mu sad skinuo zaštitu i da će far sada mnogo brže propadati nego kad je bio nov. Zato i kažem, za godinu dana ako ga u međuvremenu ne budeš polirao ima da bude neupotrebljiv. Ako si mu stavljao neke zaštite usporićeš malo proces.
[ botr @ 12.02.2014. 08:12 ] @
Znam na sta ciljas. Stavio sam vosak, i redovno premazujem farove voskom. Inace, 3M ima neke providne folije bas u ovu svrhu. Mislim da mu nece biti nista strasno nakon godinu dana, osim sto ce malo da pozuti. Nista sto se ne moze resiti ponovnim poliranjem bez upotrebe smirgle.
@Jazbina
Mislim da nije u pitanju folija, vec neka vrsta laka.
[ vladd @ 12.02.2014. 13:05 ] @
Citat:
Lavlja_Jazbina: VW (passat) ima tanak sloj folije pre plastike fara.Verovatno vecini (puntu) su katastrofalno zuti i mutni posle par godina.
Da te odmah razuverim, NISU. Ovde, kod mene na poslu, su kod kolega puntici stari od 2-5 godina, kupljeni u onim "akcijama" oko kredita, i svi imaju i zastitne povrsine i reflektore u odlicnom stanju.
TAko da je mozda, situacija posmatrana kod vozila sa bas nekim nepovoljnim tretmanom, ili starija od 10 godina..
[ Lavlja_Jazbina @ 12.02.2014. 15:28 ] @
Da,pogresio sam izraz za pasat farove sa folijom misleci na film preko i puntice sa malim farovima,maree,bmw,ta godista
koja si pomenuo.Sorry.
[ Nebojsa Milanovic @ 20.05.2018. 00:27 ] @
@botr
Pričao sam sa Gojkom u vezi ove teme o poliranju (pomenuto ovde ). Kao što vidiš, cela tema je tu, nije obrisana niti sklonjena, jedno što iz nekog havarijskog razloga (pukla baza, hard disk ili slično) nema prvog tvog posta u temi, a nema ga ni u backup-u.
Pošto je taj post bio odličan i uvod u temu, sve što sada možemo je da koliko god se setiš napišeš to ponovo, pa ćemo poslati Gojku da taj post ručno andatira i da ga ubaci da opet bude prvi u temi, čime ćemo imati kompletnu diskusiju.
Zamolio bih samo botr-a da ubaci slike u prvi post i da ih okači na server ES-a, pomoću opcije upload uz poruku, a može i da ponovi celu poruku, sa slikama.
Već smo napominjali da su ti nezavisni serveri za slike vrlo nepouzdani, sa većine njih slike pre ili kasnije nestaju.
[ botr @ 24.05.2018. 09:09 ] @
Nisam kod kuce par dana, pa nisam ispratio da je tema ozivela
Kad budem bio kod kuce potrazicu slike da ubacim, a mogao bih da napisem i neki novi post, posto se za pet godina dosta toga promenilo, odnosno, tehnologija pasti, masina, i drugih proizvoda je bas napredovala.
[ botr @ 01.12.2018. 17:47 ] @
Sram me bilo, prodje 6 meseci a ja nista .... Nadam se da cu uskoro da napisem i novi post.
Citat:
Ovako, malo sam istrazivao, ucio, pa da dam svoj doprinos temi.
Poliranje je proces kojim se skida određeni sloj laka/farbe. Koliko će laka/farbe biti skinuto, zavisi od sundjera, polir paste, i pritiska koji se primenjuje. Kod većine proizvođača poput 3M, Menzerna, Meguiars, itd. sistem poliranja se sastoji od 3 paste, različitih gruboća.
No, da bi smo stigli do samog procesa poliranja moramo da razjasnimo prvo sistem farbanja i samu debljinu fabričke boje.
U zavisnosti od sistema farbe, ona se sastoji od baze, pigmenta, i laka, čija je uloga da štiti pigment, i ovakav sistem se se uglavnom radi kod metalik farbe, dok u drugom slučaju imamo "običnu" boju, koja se sastoji iz debljeg sloja osnovne - prajmera i sloja pigmenta - boje.
Za merenje debljine farbe nam je potreban ovakav uređaj:
On meri debljinu sloja od metala do površine farbe. U fabričkoj varijanti farba je debela oko 150-180 mikrona, zavisno od proizvođača, dok se debljina laka kreće oko 30-80 mikrona, opet u zavisnosti od proizvođača. Kod starijih automobila debljina farbe je oko 200 mikrona, dok kod onih koji su naknadno farbani, debljina farbe može biti i preko 1.000 mikrona, ukoliko je korišćen git kako bi se popunila oštećenja u limu.
Dakle, kod nakandno farbanih automobila, nikako ne možemo sa preciznošću utvrditi debljinu farbe, mada je lak uvek deblji od fabričke varijante.
Sada dolazimo do pitanja, koliko je to jedan mikron?
Jedan mikron je hiljaditi deo milimetra. Poređenja radi list kopir papira ima oko 80 mikrona. Sada je jasno koliko je farba tanka.
No da se vratimo na to koliko mikrona laka se skida poliranjem? Najgrublja pasta, cutting compound, skida oko 5 mikrona, polishing compound skida 2-3 mikrona, dok finish skida oko jednog mikrona laka. Recimo, ogrebotina koju mozete osetiti pod noktom je duboka nekoliko mikrona. Za primenu svake paste postoje i odgovarajući sundjeri.
Dakle, ukoliko se koriste sve tri paste, za šta obično nema potrebe, skida se oko 8-9 mikrona laka.
Funkcija laka je i da pruža UV zaštitu, pa se zbog toga treba zapitati, koliko laka smemo da skinemo?
Po proizvođačkom uputstvu, većina proizvođača dozvoljava da se skine 1/4 laka, pre nego što se izgubi garancija. Kada se probije kritična tačka, usled dejstva sunca i UV zračenja, posle nekog vremena lak počinje da se ljušti.
Poliranje se najčešće vrši sa dve paste. polishing i finishing compound, čime se skida oko 3-5 mikrona farbe.
Ako je debljina laka oko 50 mikrona, lak bi trebao da izdrži 3-4 poliranja, pa bi uz dobro održavanje trajao preko 20 godina.
No, pre nego što krenemo u sam proces poliranja, trebalo bi adekvatno pripremiti površinu. Za početak, potrebno je oprati auto kako bi se skinule nečistoće. I ako vam auto deluje čisto, on zapravo nije čist. U laku se nalazi kontaminacija. Ako ne verujete, proverite. Na ruku navucite najobičniju kesu, i prevucite ruku preko laka. Osetićete neravnine.
Da bi se ova nečistoća uklonila, potrebno je koristiti glinu. Glina se koristi tako što se na auto prska lubrikant, a glina vuče preko farbe.
Evo kako izgleda glina nakon čišćenja:
Sada, kada je auto očišćen, ako probate onaj isti metod sa kesom, osetićete da je farba savršeno glatka.
Sada se može započeti poliranje.
Za početak, moramo da razjasnimo kakvi se defekti kriju na farbi:
Imamo swirl marks, tj. paukovu mrežu, i to su najpliće ogrebotine nastale prilikom pranja, jer su se kamenčići zadržali u sunđeru. Zatim imamo rds, tj. random defekte, koji su nastali na različite načine, i imamo duboke ogrebotine, gde je probijena farba.
Paukova mreža se uspešno skida najfinijom pastom, različite ogrebotine srednjom i grubom, dok se duboke ogrebotine mogu rešiti samo zapunjavanjem farbom, zatim šmirglanjem, i poliranjem.
Ukoliko se duboke ogrebotine ne popune farbom, njihove ivice se zaobljavaju poliranjem, pa samim tim postaju manje vidljive.
Sto se tiče poliranja, postoje različite tehnike. Jedna od njih je zenith point, koja se najčešće koristi u izvornom, ili modifikovanom obliku.
Dijagram:
Recimo, da smo rešili da poliramo sa dve paste. Nakon pranja auta i čišćenja glinom, neofarbanu plastiku, staklo, delove sa kojih možemo pokupiti nešistoću, staklo, itd. zaštićujemo trakom.
Sada možemo da započnemo poliranje. Ono što je bitno je to da se auto polira u hladovini, da nije izložen delovanju sunca, koje može zagrejati lim, pa uz grejanje koje nastaje prilikom poliranja, može da se uništi farba. Takođe, sunđer držimo ravno u odnosu na podlogu i startujemo mašinu naslonjenu na auto, za razliku od drugih, sličnih mašina, poput brusilice, ubodne testere, itd. koje se startuju pre nego što dodirnu podlogu.
Takođe, treba se klonitiora i ispupcenja na limariji, i ne provoditi previše vremena na njima, jer su ta mesta najosetljivija, i farba se najbrže skida na tim mestima.
Mašinu pokrećemo tako da svakim narednim pokretom prekrijemo 1/3 ili 1/4 prethodnog. Ovaj video je dobar tutorial za upravljanje mašinom i zenith point tehniku:
Koliko nam je paste potrebno? Pasta se sastavlja u obliku zrnaca na sunđer.
Sa dva do 4 manjih zrnca možemo da ispolirama oko 0,4 metra kvadratnih.
Takođe, bitno je da ne mešamo paste i sunđere. Jedna pasta se koristi samo na jednom sunđeru.
Nakon završetka poliranja, površinu brišemo mikrofiber krpom, kako bi skinuli višak paste, i videli da li smo zadovoljni rezultatom. Ukoliko nismo, idemo dalje, i ostavljamo to mesto da se ohladi, jer se farba prilikom poliranja greje, pa postoji opasnost da se "zapali".
Nakon završetka poliranja prvom pastom menjamo sundjer, i krećemo da poliramo sa drugom pastom istom metodom.
Nakon završetka poliranja, ukoliko ste zadovoljni rezultatom, auto perete, sušite, i prelazite na žaštitu voskom. Voskovi se nanose ručno, kružnim pokretima, suše se na autu, i kada postanu potpuno suvi, brišu se mikrofiber krpom. Takođe, mogu da se nanesu u više slojeva, a samim tim, zaštita je bolja, i sjaj će duže trajati. Preporučuje se povremeno obnavljanje sloja voska, recimo jednom mesečno, a sve to zavisno od kvaliteta voska. Mnogi voskovi traju po 3-6 meseci.
[ botr @ 05.12.2018. 14:11 ] @
Ajd da napišem i jednu kratku dopunu na temu.
U međuvremenu se tržište auto kozmetike razvijalo dosta brzo, prilagođavalo se potrebama korisnika.
Što se tiče mašina za poliranje, kao što je već spomenuto postoje dve vrste, klasična rotaciona i Dual Action. Kod roatacionih se manje više nije ništa menjalo. Što se tiče DA mašina, one funkcionišu popul ekscentrične brusilice, s tim što imaju veći ekscentar. Flex VRG 3401 ima nešto drugačiji mehanizam, ali je krajnji efekat isti.
U vreme pisanja ovog posta, ekscentar na tim mašinama je bio 4-8mm što nije bilo dovoljno za korekciju laka. Prednost DA mašina je u tome što ostavljaju manje tragova za sobom, bezbednija za rad, u smislu da korisnik napravi štetu na laku, i lakše su za rad.
U međuvremenu su razvijene mašine koje imaju znatno veći ekscentar, npr. Rupes sa 21mm ekscentra, čime se postiže dobra korekcija i istovremeno dobar finiš, bez holograma na tamnim bojama i mekim lakovima, bez previše truda i muke. S druge strane, da bi se to isto učinilo sa klasičnom rotacionom mašinom, potrebna je mnogo bolja tehnika rada.
Takođe, došlo je do razvoja i ostalih pratećih materijala, padova (podloški za poliranje). Pored klasičnih vuna i sunđera, u upotrebu su ušli padovi od mikrofibera namenjeni za DA mašine, sunđera sečenog na kockice, sa utisnutim šestouglovima, od vune koja je postavljena na sunđer, itd. Svaki od spomenutih ima neke svoje prednosti i mane, da ne ulazimo u detalje bespotrebno.
Paralelno su se razvijale i paste, tu je možda ostvaren i najveći napredak, normalno u skladu sa potrebama korisnika i tu se skoro svake godine pojavi nešto novo, bolje. U odnosu na vreme pisanja ovog posta, današnje paste su bazirane na DAT tehnologiji, tj. na abrazivima koji se "raspadaju", pa od početne paste, koja je veoma agresivna, na kraju imamo finu pastu, koja ostavlja dobar finiš. Time se štedi vreme, a i materijal.
Od bitnijih stvari koje vredi spomenuti, je to da su današnje paste na bazi vode, tj. da ne sadrže masnoće u sebi, kao nekadašnje. Prednost je u tome što su stare paste koje su imale ulja i druge masnoće u sebi, prikrivale pravo stanje laka, tj. površina je delovala glatko, bez ogrebotina, ali samo dok se te masnoće ne uklone sa laka, onda bi se videlo pravo stanje. Osim toga, bilo je potrebno odmašćivati površinu, itd. Današnje paste se jednostavno obrišu krpom i to je to.
Stare paste su za sobom ostavljale nered, u vidu prašine, neke su prašile toliko da je pola auta bilo prekriveno prašinom nakon poliranja samo jednog dela. Osim toga, mislim da ta prašina nije dobra ni za zdravlje korisnika. Današnje paste praktično ne ostavljaju prašinu za sobom. Osim toga, ostavljale su i mrlje na crnoj, nefarbanoj palstici, gumenim kederima oko prozora, itd. koje je bilo skoro pa nemoguće ukloniti. Kod većine proizvođača nema više ni toga, dovoljno je obrisati krpom.
Naravno, ima jos dosta toga u vidu propratnih proizvoda, ali fokusiram se samo na najosnovnije.
Naredni post će biti o sredstvima za zaštitu laka i tu ima dosta toga novog.