Leti li neko sa foruma deltaplanom?
Koliko mi para okvirno treba za solidnu početničku opremu (neki stabilniji sporiji zmaj ali nov, GPS/brzinomer/visinomer i sve ostalo pripadajuće)?
Gde se kupuje? Ima li klubova? Ima li često klupski organizovanih letenja ili je uglavnom na individualnom nivou?
Paraglajder me inače ne zanima, deluje mi dosta nestabilnije i opasnije, a i nije to to...
[ ventura @ 14.04.2013. 22:42 ] @
Ne znam tačno kakve su cene, ali ne verujm da je zmaj sa motorom nešto mnogo jeftiniji od ultralight aviona (koji je svakako daleko bolja opcija).
Na kraju krajeva, ne moraš ni ultralight, uzmeš opušteno Cesnu 152 za nekih 15-25 hiljada. Održavanje je jeftino, svaki avio mehaničar ovo sigurno zna da održava, i na kraju krajeva mnogo je ozbiljnija priča i od zmaja i od ultralight-a iako je 30 godina staro...
[ pisac @ 14.04.2013. 22:57 ] @
Znači, koliko sam dao za auto, mogao sam avion da kupim
Hehe, zanima me običan zmaj, odnosno nešto što ne troši gorivo bolje reći ne pravi buku. Hoću da uzletim i da slušam samo vetar...
[ ventura @ 14.04.2013. 23:03 ] @
Običan zmaj je verovatno reda veličine par hiljada evra (pretpostavljam)... Nov bi trebao da je malo skuplji od ekvivaletnog paraglajdera..
A ovo je inače mnogo dobra fora, samo je skupo do bola (za to što nudi)
[ deki111 @ 14.04.2013. 23:19 ] @
@pisac
Na ovom sajtu imaš oglase i sve u vezi sa motornim zmajevima.
[ pisac @ 15.04.2013. 00:27 ] @
Motorni zmaj bi došao u obzir samo ako mu "glide ratio" nije drastično lošiji od običnog deltaplana, i ako se motor može gasiti i paliti i u toku samog leta.
Može li motorni zmaj (sa isključenim motorom) da hvata uzlazno strujanje toplog vazduha na isti način kao običan zmaj, ili ipak nije za takvu vrstu letenja?
[ Odin D. @ 15.04.2013. 01:51 ] @
Vožnja motornim zmajem je slična vožnji tenkom iz WWI.
U blizini moje naseobine ima neka livada odakle se otiskuju u svoje budalesanje, pa često preletaju preko mog naselja.
To toliko buči da u tome može da uživa samo ili lud ili gluv čovjek ili oboje.
Inače, lično mislim da doživljaj letenja u avionu ima onoliko veze sa letenjem koliko i vožnja čamcem ima veze sa doživljajem plivanja.
Letenje zmajem uz pomoć vazdušnih struja je pretpostavljam najpribližnije što je u ovom momentu moguće u tom smislu doživjeti.
Prije nekih godinu i po planirao sam i sam da se pozabavim time i već sam bio pred kupovinom opreme, međutim zbog nekih drugih obaveza morao sam da odgodim te planove, ali nadam se ne na dugo.
Elem, koliko se još sjećam, polovni hang-glideri se mogu naći (pričam za EU) u rangu od ca. €1000 pa sve do 3-4000, zavisno od marke i starosti.
Novi počinju negdje oko €2500 pa na dalje.
Ono platno od koga se prave ima neki rok trajanja u smislu koliko je izloženo UV zračenju od Sunca, pa treba i o tome voditi računa, da se ne kupi neki kome je rok trajanja pri kraju, iako može izgledati dobro očuvan.
Takođe, treba voditi računa i o težini letača, pa uzeti neki odgovarajuće nosivosti.
Za početnike se još preporučuju oni koju su stabilniji naspram onih koji su brži i agilniji, ali teži za upravljanje.
Sem toga ima tu još ostale opreme: kaciga, ona vreća u kojoj se leži, kaiševi, obavezan padobran za nedaj bože, visinomjer, navigacija.....
Ima i par modela koji se mogu spakovati u vreću ne veću od 2m, pa se mogu transportovati i vozom, autobusom i pješke do pogodnog mjesta za uzletanja.
Ko nema problem sa putovanjem u EU, možda je bolje da kupovinu (bilo nove ili polovne opreme) obavi tamo, izbor je svakako veći nego na domaćem tržištu.
[ KrkaCiC @ 15.04.2013. 02:21 ] @
Citat:
ventura:
Običan zmaj je verovatno reda veličine par hiljada evra (pretpostavljam)... Nov bi trebao da je malo skuplji od ekvivaletnog paraglajdera..
A ovo je inače mnogo dobra fora, samo je skupo do bola (za to što nudi)
Extra E ovo bih voleo probati
Koliko grama tezi ova sprava
[ ventura @ 15.04.2013. 06:56 ] @
Citat:
KrkaCiC: Extra :) E ovo bih voleo probati :)
Koliko grama tezi ova sprava :)
Teška je 62.000 evra iliti 54 kg, u osnovnoj verziji :)
[ boyan3001 @ 15.04.2013. 07:19 ] @
Citat:
pisac:
Motorni zmaj bi došao u obzir samo ako mu "glide ratio" nije drastično lošiji od običnog deltaplana, i ako se motor može gasiti i paliti i u toku samog leta.
Može li motorni zmaj (sa isključenim motorom) da hvata uzlazno strujanje toplog vazduha na isti način kao običan zmaj, ili ipak nije za takvu vrstu letenja?
Davno sam se vozio motornim zmajem, dozivljaj je ekstra, nesto kao otvorena Cesna mu dodje. Ali upravo to, on se ponasa kao avion, a ne kao jedrilica i kad bi mu iskljucio motor, mogao bi samo da sletis posle nekog vremena.
[ KrkaCiC @ 16.04.2013. 00:24 ] @
Citat:
ventura:
Citat:
KrkaCiC: Extra E ovo bih voleo probati
Koliko grama tezi ova sprava
Teška je 62.000 evra iliti 54 kg, u osnovnoj verziji
Bas skup sport,vise nego euro za gram?
U cemu je fazon sa tolikom cenom? Jel neki materijal sa saturna?
Dobro,slazem se da je skupa izrada,ovo ono... ali bas toliko?
[ bogdan.kecman @ 16.04.2013. 12:16 ] @
vecma se oprema za skupe hobije pravi rucno te je samim tim izrada skupa (materijal se kupuje na malo, alat je skup a pravi se malo komada, ruke su skupe posto se ne pravi u kini ili maleziji...) a dodatno se cena za takve stvari obicno generise prema "koliko moze da se naplati" a ne "koliko vredi" + racunaj da je lik koji je to izdizajnirao napravio jedno 1000 komada u simulaciji i jedno 50 komada pravih je skrsio dok nije napravio spravu da radi ... prodace verovatno 200 komada, dakle tih 200 komada treba da isplate i onih 50 skrsenih, i one milione sati na simulatoru i ... da pravi milion komada to ne bi bio znacajan trosak, na 200 komada koliko ce max prodati to je ozbiljan teret
[ pisac @ 17.04.2013. 21:23 ] @
Ovoj temi nije adekvatno mesto u techzone. U stvari, jeste ukoliko se posmatraju tehnički aspekti letenja i konstrukcije, ali ukoliko se priča o iskustvima u letenju zmajem (što je u stvari tema, jelte) onda spada upravo tamo gde sam je i stavio: madzone.
Ovde će tema da umre.
Citat:
ventura: A ovo je inače mnogo dobra fora, samo je skupo do bola (za to što nudi)
For safety, the Archaeopteryx is equipped with a specifically developed and tested rocket-powered light weight rescue system. The pilot is securely connected both to the plane and to the rescue system.
Uz to imam utisak da ova letilica zahteva dosta ravniju sletnu stazu nego staza koja je potrebna da bi se deltaplan prizemljio.
Obične jedrilice inače imaju finese od 30 do čak 70. Nikako da nađem cene jedrilica sa motorom, sve mi iskaču neki RC modeli za igranje.
[ ventura @ 17.04.2013. 21:33 ] @
Citat:
pisac:
Nikako da nađem cene jedrilica sa motorom, sve mi iskaču neki RC modeli za igranje.
verovatno mega glupo pitanje ali kako stojimo mi sa regulacijom ovog saobracaja? za motorne avione znam da treba dozvola, za ostalo? jedlice as motorom, bez motora, delta sa i bez motora, paraglider? znam da nekad nije moglo ni da se skace bez dozvole a sada cujem da ti treba samo kinta i dobijes i padobran i moz skaces koliko oces (samo ako tispla)
koji je trip, odes kupis polovni delta za 5k npr i sta onda? odes na brdo i poletis ili moras da dobavis dozvolu, prijavis let ..
[ ventura @ 17.04.2013. 22:35 ] @
Za jedrilice moraš da imaš posebnu dozvolu GPL (Glider Pilot Licence), za razliku od obične pilotske dozvole PPL (Private Pilot Licence), a za zmajeve i jedrilice sa motorom pretpostavljam da je potrebna dozvola za pilota ultralakog aviona (ULT/ULA/ULG).
Znam i da je obuka kao i broj sati za jedriličare i ultralake dosta jednostavnija od klasičnog PPL-a, i čak mislim da jedrilicu možeš da položiš sa 16-17 godina..
Što se tiče prijave leta, od skora su se ti propisi malo olabavili pa smo dobili i klase C, D, G, i malo labavija pravila (iako se i dalje za letenje u C mora poštovati idiotsko pravilo u prijavi 24h unapred, a ako ne prijaviš onda razmišljaš da li će ona tetkica sa druge strane faxa hteti da ti primi plan koji si poslao 'samo' 4-6h unapred).
Klasa G obuhvata sve do 1500 fita (AGL), klasa C od 1500 pa do FL195, a D je kontrolisana zona (CTR) tipa aerodromi, vojne baze i sl.
Ono što je interesantno je ta G klasa vazdušnog prostora koja obuhvata prostor do nekih 450m iznad nivoa terena i koja je nekontrolisani prostor, dakle za nju nije potrebna prijava i odobrenje kod kontrole, nego letiš kako hoćeš (stim što i dalje moraju da budu ispunjeni ostali uslovi, npr. za VFR, udaljenost od oblaka i sl. i moraš da imaš radio stanicu sa kojom možeš da stupiš u kontakt sa kontrolom ili ona sa tobom)
[ pisac @ 17.04.2013. 22:47 ] @
Kako se u celu tu priču uklapa deltaplan koji se popne na 3 km visine pa se spušta pravolinijski 50 kilometara? On uglavnom i leti svo vreme u "C".
[ ventura @ 17.04.2013. 23:03 ] @
Bez odobrenja kontrole ne sme da se popne iznad 1500 ft, a uz odobrenje može da ide koliko god visoko mu kontrola dozvoli, odnosno do VFR limita.
U praksi se to svodi na to gde letiš, tj. koja kontrola te hvata... Ako letiš po Vojvodini, onda si na Batajnici i tamo vojaci smaraju nikad strašnije.. Ono plan leta, poletanje u minut, vreme do sledeće tačke, trenutna pozicija, vreme do sledeće tačke, trenutna pozicija, i tako svako 2 minuta te cimaju... Kad pređeš na Surčin oni ti lepo kažu upali transponder, idi svojim poslom i ne smaraj.. U fazonu imaju i pametnijih stvari u životu nego da prate tebe da li si trenutno iznad Donjih ili Gornjih Mrčajevaca, a ako te nešto trebaju oni će se tebi javiti...
[ bogdan.kecman @ 18.04.2013. 07:51 ] @
dakle u cemu god, ako prelazis 1500ft mora prijavis kontroli letenja 24h unapred ... kapiram da je onda i za modele ista prica, oces testiras neki dron koji leti preko 1500ft mroa prijavis let .. smor
[ ventura @ 18.04.2013. 07:53 ] @
Citat:
bogdan.kecman: dakle u cemu god, ako prelazis 1500ft mora prijavis kontroli letenja 24h unapred ... kapiram da je onda i za modele ista prica, oces testiras neki dron koji leti preko 1500ft mroa prijavis let .. smor
Štaviše, let svakog modela koji je teži od 5kg mora da se prijavi kontroli, a modeli raketa uvek moraju da se prijave, bez obzira na veličinu.
[ bogdan.kecman @ 18.04.2013. 07:56 ] @
5kg? cak i ako ne prelazi 500m? 100m ?
[ ventura @ 18.04.2013. 13:50 ] @
Citat:
bogdan.kecman: 5kg? cak i ako ne prelazi 500m? 100m ?
Bem li ga, cenim da je tako, evo ga citat iz zakona:
Citat:
Član 174.
Letenje vazduhoplovnih modela koji po svojim tehničkim karakteristikama i težini,
kao i visini leta, mogu ugroziti bezednost vazdušne plovidbe, mora biti prijavljeno
službi kontrole letenja na najbližem aerodromu najdocnije na 24 časa pre letenja,
podnošenjem plana letenja modela.
Plan letenja modela sadrži sledeće podatke:
1) opis modela i njegove karakteristike (dimenzije, snagu motora, način upravljanja
i sl.);
2) broj modela koji će leteti i broj planiranih letova;
3) datum, mesto i vreme puštanja modela;
4) dužinu trajanja i planiranu visinu letenja;
5) podatke o licu odgovornom za puštanje modela.
Smatra se da letenje vazduhoplovnih modela može ugroziti bezbednost vazdušne
plovidbe:
1) ako je u pitanju letenje modela preko 5 kilograma ukupne težine, odnosno
modela sa raketnim pogonom bez obzira na težinu;
2) ako se puštanje modela sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem planira na
udaljenosti manjoj od 1.500 metara od vazduhoplovnog pristaništa ili od
naseljenog mesta;
3) ako se radi o letenju modela zmaja privezanog čeličnim užetom dužine najmanje
100 metara.
Čelično uže duže od 100 metara mora biti na svakih 100 metara obeleženo crvenobelim zastavicama, odnosno crveno-belim svetlima ako se puštanje modela zmaja
vrši noću.
Neko moje tumačenje ovog člana zakona je da svaki model teži od 5 kg potpada pod ovo pravilo za prijavu.
[ milivoje t @ 18.04.2013. 18:38 ] @
Citat:
KrkaCiC:
Citat:
ventura:
Citat:
KrkaCiC: Extra :) E ovo bih voleo probati :)
Koliko grama tezi ova sprava :)
Teška je 62.000 evra iliti 54 kg, u osnovnoj verziji :)
Bas skup sport,vise nego euro za gram?
U cemu je fazon sa tolikom cenom? Jel neki materijal sa saturna? :)
Dobro,slazem se da je skupa izrada,ovo ono... ali bas toliko?
s obzirom da se rucno proizvodi u svajcarskoj, cena je svajcarska.
statistika kaze da svajcarac ima 10-15 puta vecu platu nego srbin, pa njega ova jedrilica, sa dodacima dodje oko 6000 evra gledano kroz nas standard :).
pre dvadesetak godina postojala je skola za pilote jedrilica na zrenjaninskom aerodromu, u to vreme vojska je drzala aerodrom i pomagala civilne programe.
ja sam se zanosio da je upisem, ali to se nije desilo...
skola za pilota jedrilice nije bila ni kratka ni laka. samo teorijski deo kursa je trajao jedno ili dva polugodista... nisu svi koji bi upisali postajali piloti.
oni koji bi postali piloti leteli su za male pare... kako se vojska povukla sa aerodroma vecina programa je zamrla.
sada su koliko vidim hit ultralake letelice, laki avioni i motorni zmajevi, vrlo verovatno su jeftiniji od jedrilica.
[ ventura @ 18.04.2013. 18:59 ] @
Citat:
milivoje t:
skola za pilota jedrilice nije bila ni kratka ni laka. samo teorijski deo kursa je trajao jedno ili dva polugodista... nisu svi koji bi upisali postajali piloti.
U odnosu na dozvolu klasičnog privatnog pilota (PPL), obuka za jedrilice je dosta jednostavnija i kraća (stim što i PPL može da se završi u roku od par meseci ako se čovek posveti tome, a ako hoće baš turbo rad, ima na Floridi ubrzan kurs gde se završava za tačno 3 nedelje).
[ milivoje t @ 18.04.2013. 19:24 ] @
verovatno je i tada obuka za privatnog pilota aviona bila ozbiljnija, ali je jedrilicarska takodje bila ozbiljna.
visemesecni kurs iz navigacije je bio slican onome koji su polagali pitomci vva, mozda je to bilo zato sto je program bio naslonjen na vojsku.
ne mali broj polaznika nije uspeo da prodje teorijsku nastavu...
verovatno je najjeftinija ulaznica za letenje paraglajder, jer ne postoje visoki troskovi nastave, ali samo krilo kosta nekoliko hiljada evra.
da li znas koliko kosta obuka za pilota lakih motornih zmajeva ?
[ ventura @ 18.04.2013. 19:42 ] @
Nije bila ozbiljnija već se to tada tako radilo... Mislim, dan danas su mog drugara razvukli na 1.5 godinu dok nije završio PPL, jer te je čas sada, te se pomera jer neko ne može da dođe, te ovo te ono.. Pa ajde to je nekako i završio za par meseci, a onda kad treba da se leti, te avion je na popravci, te ima neko drugi, te instruktor otišao da taksira, pa je pravio otprilike 2 časa mesečno dok mu konačno nije dopizdelo pa prešao u drugu školu (Prince) i završio stvar za nedelju dana.
Tako da PPL može da traje 3 nedelje, obično traje 3 meseca, a može da ga razvučeš i na 13 godina ako hoćeš...
PPL na Floridi izgleda recimo ovako:
Online kursevi pre dolaska
+26 ground school sati licu mesta (35 časova)
47 sati leta od čega je 35 sa instruktorom (to pod uslovom da ti sve ide od ruke, ali obično ljudima za PPL treba nekih 55-60 časova da uđu u dovoljnu rutinu za polaganje)
polaganje ispita
Sve traje 21 dan i košta oko 10.000 dolara + smeštaj i hrana.
Nakon toga FAA dozvolu konveruješ na JAR (uz neke dodatne uslove) i možeš da letiš i po evropi. Inače kod nas se praktikuje 140 časova (45min) u ground school + 45 sati leta (JAR standardi).
[ Odin D. @ 18.04.2013. 20:12 ] @
Dozvola za letenje zmajem (bez motora) bi trebalo da se dobija dosta brže i lakše nego za sve ovo ostalo što ima neke motore.
Ne znam detalje, ali kad sam se ja oko toga interesovao nije bilo ni pomena o nekim dugačkim kursevima i velikim ciframa.
Elem, malo teorijskog znanja nije na odmet, evo istinita priča iz druge ruke: stricu jednog mog kolege, porijeklom iz Pirota, je jednom na um palo - ne zna se ni kako ni zašto - da malo leti zmajem. Pojma nikakvog nije imao kako se to radi, što ga ipak nije sprečilo da nabavi negdje nekog zmaja i odvuče ga na brdo da uzleti. Kako je znao da o letenju zmajem nema pojma, to je on "za svaki slučaj" privezao jednu nogu podužim konopcem za Zemlju, "da ne ode baš suviše daleko prvi put dok se ne uvježba" ili "za slučaj da nešto krene naopako". Poslje toga pokušaja letenja proveo je nekoliko mjeseci u onom gipsanom koritu...
[ Lavlja_Jazbina @ 18.04.2013. 20:40 ] @
^
Citat:
stricu jednog mog kolege, porijeklom iz Pirota, je jednom na um palo - ne zna se ni kako ni zašto - da malo leti zmajem. Pojma nikakvog nije imao kako se to radi, što ga ipak nije sprečilo da nabavi negdje nekog zmaja i odvuče ga na brdo da uzleti. Kako je znao da o letenju zmajem nema pojma, to je on "za svaki slučaj" privezao jednu nogu podužim konopcem za Zemlju, "da ne ode baš suviše daleko prvi put dok se ne uvježba" ili "za slučaj da nešto krene naopako". Poslje toga pokušaja letenja proveo je nekoliko mjeseci u onom gipsanom koritu...