[ Otto23 @ 24.07.2014. 13:03 ] @
Ovako, ne znam kako da pocnem a da to ne bude sa psovkom. Ali onda se realno zapitam - da li to treba uopste da me iznenadjuje u ovoj zemlji?

Stigla je neka opomena "za pred utuzenje" mojoj majci. Ode zena u EDB u Masarikovoj da pita o cemu se radi - posto redovno placa sve racune ukljucujuci i RTS pretplatu. I dodjemo do sledeceg podatka, ekipa iz EDB-a je njoj od Oktobra 2012 do Juna 2013 sve racune koje je uredno platila na vreme, lepo stornirala, i izdala nove racune?!? Dakle, nove uvecane racune za isti period, koji je vec placen po racunima koji su tada bili stigli. I sada po tim novim racunima ona ima dugovanje.

Kako je to moguce - da ti neko izda racun, ti ga platis, a on ti onda za godinu dana izda novi racun za isti vremenski period i trazi ti da ponovo platis? Pritom te dodatno tretira kao duznika?

...
Da stvar bude gora, posto se pred kraj prosle godine (2013) obracunavanje i fakturisanje racuna prebacilo sa EDB-a na EPS Snabdevanje (drugu firmu), ona kad se uloguje online na EPS Snabdevanje nema nikakvih dugovanja - jer kad su prebacivali bazu, pred kraj prosle godine, ona je imala sve uredno placeno. Problem je nastao jer je EDB naknadno promenio svoju bazu (bez update-a EPS Snabdevanja, posto su to sada dve odvojene baze/firme) i dodao nove vece racune - oni to popularno zovu "korekcija"...

Dakle, po EDB-u ona sada duguje (posle izdavanja novih racuna kojima su zamenili one stare koje je ona platila na vreme), dok po EPS Snabdevanju ne duguje nista... posto tu izmenu nije uradilo EPS Snabdevanje, vec je ona naknadno uradjena posle preuzimanja baze korisnika/naplate od strane Snabdevanja.

Sta uciniti u ovom slucaju? Da li neko ima licnog iskustva ili neki pravni savet?

...
Da naglasim da moja majka cuva uplatnice (one isecke sto vracaju kad se plati u posti), ali ne cuva i one papire na kojima je pisalo po stavkama koliki je bio racun i potrosnja. Sada posto su oni promenili racune, kako dokazati da si ti platio punu sumu po racunu koji ti je tada stigao?

Ja sam preuzeo sa EDB site-a racune (uvid u racun korisnika), ali verujem da oni nemaju nikakvo pravno dejstvo jer svako moze da promeni i istampa sta hoce. Dakle, oni sutra mogu jednostavno da ih izbrisu iz baze - i ne postoji nikakav dokaz da je bilo sta menjano - i ispade da zena nije placala na vreme.

Dakle, EDB moze da ti fakturise po slobodnoj proceni racun za nesto sto si mu vec platio po isto tako njegovom racunu? Kako izaci sa time na kraj, i sta uciniti u ovom slucaju?
(ja sam joj predlozio da na svakih 6 meseci ode i trazi od njih overen papir da su sva dugovanja izmirena - kako se u budicnosti ovakve stvari ne bi dogadjale... onda barem postoji dokaz da su to naknadno menjali)

Da li je ovo lopovluk ili samo javasluk preko ledja gradjana koji uredno placaju struju i pretplatu? Koji stepen neozbiljnosti u poslovanju je uopste dozvoljen u ovoj zemlji?

Evo da vidite kako to izgleda - retro-aktivno menjanje vec placenih racuna:





[Ovu poruku je menjao Otto23 dana 24.07.2014. u 14:18 GMT+1]
[ hotchimney @ 24.07.2014. 13:30 ] @
Idi kod ovih što su ti uredno vodili račune i traži pismeni izvod za sporni period.
Zatim sa kopijom istih računa idi kod onih što su ti napisali duple račune i traži korekciju plus troškove postupka.
Imaš društvo za zaštitu potrošača kojima se možeš obratiti (mala vajda jer je to državni svinjac).
Ako neće da ti isprave račune šalji u inspekciju (takodje mala vajda jer je i to državni svinjac).
Na kraju ti ostaje sud (opet pitanje je jer je i to državni svinjac).

I da ne zaboravim, za godinu dana zastarevaju potraživanja za naplatu struje.
[ Otto23 @ 24.07.2014. 14:01 ] @
Citat:
Idi kod ovih što su ti uredno vodili račune i traži pismeni izvod za sporni period.
Zatim sa kopijom istih računa idi kod onih što su ti napisali duple račune i traži korekciju plus troškove postupka.

EPS Snabdevanje je preuzelo bazu, i samo unelo kao prvu stavku da li ima ili nema duga... dakle oni nemaju podatke pre nego sto preuzeli. Imaju samo presek - i sve racune od dana preuzimanja naplate. Po tom preseku nije bilo duga.

Problem je sto je EPS Snabdevanje isto u zgradi u Masarikovoj - i ona na saleteru ne zeli da ti udari pecat na papir na kome se vidi trenutno stanje po njima, tj. da nema duga - nego moras da pises zahtev itd. a to rade verovatno isti ljudi gore u nekoj sobi koji rade i za EDB. U svakom slucaju videcu da li moze od Snabdevanja da se dobije potvrda da je sve namireno.

E da, ovom mahinacijom EDB je lepo uzeo pare od RTS-a :), i prebacio "dug" na korisnike.
Dakle, moja majka sada zvanicno duguje RTS-u lovu po njihovoj "evidenciji" - jer su oni zbirno sve one pare sto su uplacene za struju + rts uzeli, i od njih prvo oduzeli nove racune za struju, kao da je sve to bilo na prvom mestu samo za struju (EDB-u)... pa je RTS ostao kratak :)

Mislim, ludilo. Sta reci... srecom pa racun nije prevelik - ali opet, neko te pravi majmunom, preti ti tuzbama, cima te danima po salterima - pritom se svi prave ludi, niko nista ne zna, osim da postoji "dug" koji ne realno ne postoji... zaracunavaju neke kamate... neverovatno.

Citat:
I da ne zaboravim, za godinu dana zastarevaju potraživanja za naplatu struje.

Da li se to odnosi i na RTS pretplatu?


...
P.S. E ovako, draga drzavo (i sva javna/drustvena/drzavna preduzeca) - ja i moja porodica, smo se trudili da maximalno redovno prijavljujemo i placamo sva svoja zaduzenja... od sada cemo da tretiramo ovu drzavu kao naseg direktnog neprijatelja, da gledamo da ne prijavimo i ne platimo sve sto mozemo (porezi, doprinosi, poslovanje itd.), i da prizeljkujemo njen totalni bankrot - i to sto pre -> to bolje, jer ce mozda kad sve propadne, iz tog pepela napokon nici nesto novo... mozda barem u pocetku bolje - jer ovo sada je apsolutna tragedija koja ne zasluzuje da postoji, ovo vishe nije zemlja vec metastaza lopovluka i javasluka.

[ bakara @ 24.07.2014. 14:08 ] @
Trazi od EDB da ti izdaju knjigovodstvenu karticu gde se vide sva tvoja placanja i potrazivanja.

Ne verujem da su oni to tek tako izmislili, i mora knjigovodstveno da se slozi, mozda postoji neka greska ali je treba pronaci.
[ Otto23 @ 24.07.2014. 14:13 ] @
Citat:
Trazi od EDB da ti izdaju knjigovodstvenu karticu gde se vide sva tvoja placanja i potrazivanja.

Ok, trazicu, hvala na info-u.

Pitanje je sta da ocekujem od firme koja radi ovako nesto. Ja sad treba zbog njih da obijam saltere, znojim se, gubim zivce (posto moja majka nije u stanju)... da se dokazujem, oko neceg sto sam uredno platio. Mislim...
[ hotchimney @ 24.07.2014. 14:37 ] @
Citat:
Da li se to odnosi i na RTS pretplatu?

Svakako, i računi za RTS pretplatu zastarevaju za godinu dana.
Sad vidiš zašto RTS nikad nisi trebao da plaćaš. Koliko god platiš uvek malo. Teško je tolike svinjce podmiriti.

Citat:
P.S. E ovako, draga drzavo (i sva javna/drustvena/drzavna preduzeca) - ja i moja porodica, smo se trudili da maximalno redovno prijavljujemo i placamo sva svoja zaduzenja... od sada cemo da tretiramo ovu drzavu kao naseg direktnog neprijatelja, da gledamo da ne prijavimo i ne platimo sve sto mozemo (porezi, doprinosi, poslovanje itd.), i da prizeljkujemo njen totalni bankrot - i to sto pre -> to bolje, jer ce mozda kad sve propadne, iz tog pepela napokon nici nesto novo... mozda barem u pocetku bolje - jer ovo sada je apsolutna tragedija koja ne zasluzuje da postoji, ovo vishe nije zemlja vec metastaza lopovluka i javasluka.

Država je nestala u plamenu 1991. Ostala je samo zemlja, negde oranica, negde puki kamenjar.
A sačuvani su partijski svinjci. I ti si se sad zaglibio u njihovom šitu.
[ Otto23 @ 24.07.2014. 15:16 ] @
Citat:
Svakako, i računi za RTS pretplatu zastarevaju za godinu dana.
Sad vidiš zašto RTS nikad nisi trebao da plaćaš. Koliko god platiš uvek malo. Teško je tolike svinjce podmiriti.

Upravu si za ovo :)

Dakle, posto moju majku RTS nije tuzio (ili barem jos uvek ne znam da je tuzio) a blizi se godina dana za sve te racune za RTV, koje je EDB pokrao izdavanjem novih nabudzenih racuna (iako su stari placeni zajedno sa RTV pretplatom)... onda ni moja keva nece morati nista da plati. Za sada nek' mudro cuti, posto joj struju nece seci... to je namireno kako god se okrene.


Citat:
ZASTARELOST POTRAŽIVANJA

Zastarelost potraživanjaPravo na naplatu (prinudnim putem) računa za telefon, radio i TV pretplatu, struju, vodu, grejanje i sl. - ZASTAREVA u roku od 1 godine (za svaki račun, posebno).


Zastarelost - predstavlja GUBITAK PRAVA poverioca da zahteva (od dužnika) ispunjenje obaveze (prinudnim putem, putem suda).

Zastarelošću - OBAVEZA NE PRESTAJE (ne gasi se, ne nestaje), ona ostaje, pa je dužnik uvek može ispuniti - samo je POVERILAC IZGUBIO PRAVO da je sudskim putem realizuje. Zbog toga, dužnik koji ispuni svoju zastarelu obavezu (čak i ako nije znao da je zastarela) - nema pravo da traži povraćaj.

Sud NE PAZI na zastarelost po službenoj dužnosti, već je potrebno da se na nju pozove sam dužnik (prigovorom zastarelosti).

Kad zastari glavno potraživanje - zastarela su i sporedna potraživanja, kao što su potraživanja kamata, plodova, troškova, ugovorne kazne.

Kada dužnik prizna dug - zastarevanje se prekida.

Zastarevanje se prekida podizanjem tužbe i svakom drugom poveriočevom radnjom preduzetom protiv dužnika - pred sudom ili drugim nadležnim organom, u cilju utvrđivanja, obezbeđenja ili ostvarenja potraživanja.

Posle prekida (priznanjem duga od strane dužnika, odnosno podizanjem tužbe od strane poverioca) - zastarevanje počinje teći iznova, a vreme koje je proteklo pre perekida - ne računa se u zakonom određeni rok za zastarelost.

Smatra se da PREKIDA ZASTAREVANJA NIJE BILO - ako poveročeva tužba ili zahtev bude odbačen ili odbijen, ili ako izdejstvovana ili preduzeta mera izvršenja ili obezbeđenja bude poništena, odnosno ako poverilac odustane od tužbe ili radnje koju je preduzeo.


http://www.propisi.com/zastarelost-potrazivanja.html
[ Java Beograd @ 25.07.2014. 08:00 ] @
Možeš ti da pljuješ i državu i frimu koliko hoćeš, ali, budimo realni, ove se dešava neka trivijalna greška, koju je, verujem lako ispraviti.

Kažeš, majka je bila u EDB. Osim što su joj predočili da su plaćeni računi stornirani, a izdati novi (citiram), da li su joj rekli još nešto ? Da li je ona insistirala da se razjasni kako i zašto su stornirani plaćeni računi ? To jest, da li je probala da istera stvar do kraja ? Ako nije onda treba ponovo otići u EDB, ali malo dalje od šaltera - dal' u pravnu službu ili u fakturnu službu ili gde već.

De facto, računi jesu plaćeni blagovremeno, i de facto novac je u vlasništu EDB. Taj novac nije tek tako uplaćen, već na osnovu validnih računa. Dakle, tvoje polazište u eventualnomo sporu je valjano, ispravno i neoborivo.

Iz tvojih postova nisam skapirao
1. Da li su originalni računi stornirani mesec za mesec i onda slati novi, ili su odjednom (na primer u junu 2013) stornirani svi računi odjednom, i odjendnom izdati novi ?
2. Da li novi računi glase na isti iznos ?
3. Da li se po nekom obeležju razlikuju stornirani i novoizdati računi (period čitanja, adresa, vlasnik brojila, broj računa.... Bilo šta.)
4. Šta se dešava sa računima posle juna 2013 ? Da li je sve regularno ?

Nemoj da zastraniš u razmišljanja o zastarelosti potraživanja, jer tvoja majka je platila račune, nema tu šta da zastari.

EDB nikad nikog ne tuži za neplaćene račune. Ne isplati im se. Oni samo isključe struju.
[ bakara @ 25.07.2014. 08:57 ] @
I kljucno da li ste vi dobili te nove storno racune?
[ Otto23 @ 25.07.2014. 10:10 ] @
Ne, nismo dobili nikakve nove racune... dobili smo opomenu pred utuzenje, gde se navodi nekakav dug i kamata na taj dug :) - sve sa pretnjom zaplene itd.

Naknadnim odlaskom tamo, i mojim gledanjem njenog racuna peko online servisa utvrdili smo da su oni lepo stornirali svoje racune koji su uredno placeni mesec za mesec i izdali nove za vec placen period. To su uradili odjednom za sve te mesece, par meseci posto je naplatu preuzeo EPS Snabdevanje i posto je uradjen presek iz kog se vidi da je sve uredno placeno. To je uradjeno bez obavestavanja i izdavanja novih racuna, i onda su mudro cutali dok nije doslo otprilike do vremena kad ce to da zastari - pa su poslali ovu opomenu. Dakle, novi racuni nikad nisu stigli, sve je bilo savrseno uredu dok ekipa iz EDB-a nije izvrsila, kako oni kazu "korekciju", i promenila retroaktivno vec placene racune (uracunavajuci vecu potrosnju) i to odjedmom za skoro godinu dana ukupno - pritom bez da nas obaveste ili izdaju nove racune, vec su samo poslali opomenu koju smo sad, skoro godinu dana posle primili.

Kako oni na prvom mestu izdaju racune - kad mogu posle slobodno da ih menjaju - tj. "vrshe korekciju" i to ne za jedan mesec, vec za skoro celu godinu?
Sta uopste oni rade ako ne znaju kolika je potrosnja? Na koji nacin izdaju racune? Gledanjem u kristalnu kuglu ili citanjem brojila?
I uopste, koji je to nacin da od osobe koja je po njihovim racunima sve placala uvek, prave duznika, zaracunavaju kamate, za nesto sto je placeno na vreme - a sto u najboljem slucaju njihovom greskom i javaslukom nije obracunato kako treba (tj. u slucaju da nije rec o direktnoj kradji, jer im nije zafalilo para pa su odlucili da malo nafriziraju pojedine racune)?

Da li sada treba vreme i zivci da se trose u dokazivanju sa EDB-om? Treba ja da se raspravljam sa ljudima koje svoj posao ne interesuje, koji gledaju da te otkace sto pre, i preuzmu sto manje odgovornosti (nece recimo da udare pecat na ono sto izdaju kao izvestaj o stanju racuna)...

Sta uopste znaci "korekcija" iza koje se skrivaju?
Da li to znaci da je uredu da ja odem u restoran, platim veceru, i posle godinu dana mi stigne opomena pred utuzenje, jer je restoran ustanovio da mi je ustvari naplatio manje, jer nisu zaracunali skok nabavne cene krompira u cenu promfrita - pa sad retro-aktivno menjanju vec placen racun i traze naknadu sa uracunatom duznickom kamatom? To moze samo u Srbiji... gde drzavni monopol moze da radi sta hoce.

I sta ja da radim, da se dokazujem sa njima, placam advokata ciji izlaci na rocista ce da kostaju daleko vishe nego ceo taj racun? U sudstvu koje je u totalnom rasulu - gde se epilog procesa nikad ne zna, i gde cu tesko da dokazem kad su to oni izdali, i da li su poslali obavestenje ili nisu - jer su svi podaci kod njih ili pod njihovom kontrolom. To oni i znaju, i zato im se moze - znaju da ces pre da platis nego da potrosis 3x vishe para i zivaca.

...
Ukratko:
1. Da li su originalni računi stornirani mesec za mesec i onda slati novi, ili su odjednom (na primer u junu 2013) stornirani svi računi odjednom, i odjendnom izdati novi ?
Ne nisu stornirani mesec za mesec, vec odjednom - i to posle preuzimanja naplate od strane EPS Snabdevanja (posto je u evidenciji Snabdevanja sve placeno, bez dugovanja, kao sto je i bilo). Novi racuni nikad nisu izdani, samo je stigla opomena.
2. Da li novi računi glase na isti iznos ?
Ne glase, uvecan je iznos potrosnje i zaracunata kamata kako da ih nismo platili u celosti na prvom mestu.
3. Da li se po nekom obeležju razlikuju stornirani i novoizdati računi (period čitanja, adresa, vlasnik brojila, broj računa.... Bilo šta.)
Ne, svi ti podaci su isti, samo je promenjena kolicina potrosenih kilovata.
4. Šta se dešava sa računima posle juna 2013 ? Da li je sve regularno ?
Da, kod EPS Snabdevanja je sve ok. Pise da nema dugovanja iz prethodnog perioda.

I kljucno da li ste vi dobili te nove storno racune?
Ne, dobili smo opomenu pred utuzenje, a da postoje novi racuni sam ja video preko online servisa (pritom se podaci razlikuju u zavisnosti od toga da li se logujes kod EPS Snabdevanja ili kod EDB-a za uvid u racun). U EDB-u se prave ludi i govore o nekoj "korekciji" koja treba da se plati, i na koju ide kamata. Kao da su od prvog dana postojali ti "novi" racuni - a oni "stari", placeni, ustvari nikad nisu ni bili izdati... ludilo.

Dok u EPS Snabdevanju te korekcije nema!? Jer je oni nemaju u bazi, zato sto je ta "korekcija" nastala posle preuzimanja naplate od EDB-a. Dakle, kod EPS Snabdevanja je sve OK placeno - nema dugovanja, a po EDB-u postoji dugovanje na osnovu te naknadne "korekcije" (a koja je izvrsna posle preuzimanja placanja od strane EPS Snabdevanja koji sada vodi racune i naplatu struje)...



[Ovu poruku je menjao Otto23 dana 25.07.2014. u 11:32 GMT+1]
[ bakara @ 25.07.2014. 11:12 ] @
Da vam mozda nije zamenjeno neispravno brojilo?
[ Otto23 @ 25.07.2014. 20:22 ] @
Menjano je brojilo u decembru 2012 - na nas zahtev. Tj. sve placeno sa nashe strane, bilo je neko bas prastaro. Onda to novo brojilo koje smo kupili i platili ugradnju sve preko EPS-a, nije kucalo skupu tarifu, (znaci sve novo montirano nije radilo kako treba - i to montirano od strane radnika EPS-a :)).... pa su onda oni uzeli ukupan broj kilovata za taj period dok to nije radilo (kucalo samo jeftinu struju), i zbirno racunali kao da je potroseno 2/3 skupe + 1/3 jeftine pomnozeno sa ukupnim brojem potrosenih kilovata za te mesece. To je sve placeno i na kraju su popravili taj novi sat koji su i ugradili (da neverujes :)), i sad se kuca i jeftina i skupa tarifa.

E sad, mozda im je to napravilo nekakav kuslus u obradi troskova ili su jednostavno nesto "zaboravili" da proknjize. U svakom slucaju sledece nedelje idem po karton potrosaca, pa cu da vidim tacno kad su nastale te "korekcije"... i dali su oni proknjizili sve pare koje smo im uplatili.
[ bakara @ 25.07.2014. 22:43 ] @
Garant je zbog brojila...ukapirali su da ti je pogresno merena potrosnja pa su uzeli prosek, zato te i pitam za brojilo.
U sustini tako se i radi.
Ali to obicno rade uz obavestenje koje ste mozda zanemarili.
[ Otto23 @ 25.07.2014. 22:58 ] @
Problem je sto je ta razlika placena, dakle bilo je stiglo obavstenje i to je placeno, odneta uplatnica itd. To je sve bilo pre prelaska na EPS Snabdevanje.
Jedino ostaje da su se oni setili dodatno da naplate nesto posle toga... ili da jednostavno nisu proknjizili sve sto smo mi platili. Opet, nije greska do nas - jer im je sve placeno (postoje originali uplatnica itd.).
[ cozmo_im @ 27.07.2014. 12:57 ] @
Izracunali su ti novu potrosnju jer su utvrdili neispravnost brojila na vasu stetu.