[ Ivan 89 @ 10.02.2015. 21:04 ] @
Na buvljaku sam kupio nekakav BOSCH instrument jer ima dobru limenu kutiju idealnu za trofazne sklopke ali kada sam postavio baterije primetio sam da uredjaj daje znake zivota i sad me zao da ga rasturam ako je ispravan.
Dal neko zna kako se ova skalamerija koristi pa da mi malo bolje objasni sta kako radi i cemu sluzi.
Izvinjavam se na losijim slikama slikao sam mobilnim telefonom naspram zivine sijalice.

[ pajapop @ 10.02.2015. 22:48 ] @
Koiko ja razaznajem, to je neki kombinovani instrument za 4-tvoro, 6-toro i 8-smo cilindricne motore. Ima na njemu obrtomer, i merenje ugla zatvaranja i otvaranja kontakta prekidaca paljenja (to je za motore sa "platinama"). Ostalo ne prepoznajem...Mislim, da se ovakav kakav je, ne moze koristiti na savremenim automobilima, ves samo kod starijih sa razvodnikom sa obicnim platinama...A i vidi se da je "iz proslog veka"...
[ Zarko Silic @ 10.02.2015. 23:39 ] @
Meni to liči na tajno oružije Žirinovskog.
[ kristina990 @ 15.02.2015. 19:38 ] @
instrument za merenje ugla zatvaranja platina i broja obrtaja motora....zgodna stvarčica u kombinaciji sa fleš lampom za onog ko održava auto starije konstrukcije
[ Ivan 89 @ 17.02.2015. 19:17 ] @
I kako on tu meri obrtaje jer preko platina.
[ oPEN @ 17.02.2015. 20:35 ] @
Uzima signal sa bobine, sivi kabli a crni ide na masu.
[ Ivan 89 @ 21.02.2015. 20:54 ] @
Probo i naprava radi ali sam probao sa jednocilindricnim motorom sa spoljnom bobinom.
E sad kontam mogao bi se napraviti obrtomer univerzalni za merenje obrtaja za sve i svasta.
Pa sad mene zanima ako jednocilindricni 4-takni motor baci jednu varnicu pri 2 kruga, a koliko kruga napravi motor sa 4 cilindra pri 4 varnice ili da razvodnik paljenja okrene ceo krug.
Dal 8 ili koliko
[ pajapop @ 21.02.2015. 23:20 ] @

Stvarno komplikovano pitanje - koska pitanje...neke stvari se uzimaju "zdravo za gotovo", takve kakve su bez nekog razmisljanja...Ajde da razmislimo logicki: Obrtomer se vezuje na sistem paljenja i prakticno, brojeci broj prekida u razvodniku broji i broj obrtaja u motoru. U stvari, on ga preracunava jer se paljenje odvija jedno za drugim (1-3-4-2)...Pod obrtajem motora, mislim da se u stvari podrazumeva obrtanje radilice bez obzira na faze ciklusa u kojem se pojedini klipovi nalaze. U cetvorotaktnom ciklusu, radilica se okrene 2 puta, a pri tome svaki klip se nalazi u razlicitoj fazi takta ciklusa. Bregasta osovina 1 put odnosno za 90 stepeni za svaki klip (za 4cil. motor), osovina razvodnika 1 put tj za 90 st po klipu, ...Bez obzira na broj prekida u razvodniku, tj. dal je u pitanju 4cil, 6cil, 8cil, broj obrtaja motora se verovatno odnosi po broju obrtaja u ciklusu taktova - prema jednom klipu. Jedino, zbog tacnog preracunavanja broja prekida, mora se voditi racuna o polozaju prekidaca...Znaci, ako se radilica po obrtometru za 4-cil. motor okrenula 1000puta, bregasta osovina se okrenula 500 puta, osovina razvodnika 500puta, izvrseno je 2000 prekidanja tj. paljenja, 500 paljenja po cilindru...Stvarno komplikovano pitanje...e zato ja nisam nastavio da studiram tehniku...matematika mi nikako ne ide...:(
[ veselinovic @ 22.02.2015. 05:15 ] @
R - broj krugova radilice
n - broj cilindara
k - broj impulsa sa bobine

Pretpostavke :
1. motor je cetvorotaktni
2. Postoji samo jedna bobina

n*k=2*R

Uopsteno
T - broj taktova

n*k=T*R/2
[ pajapop @ 22.02.2015. 07:07 ] @
Da..kad se primeni ova formula, ispadne tacno kako sam pretpostavio...Znaci, kad osovina razvodnika obavi pun krug i izvrsi paljenje po svakom cilindru, radilica se okrene samo 2 puta... Znaci, instrument preracuna svako okidanje u 2 kruga x 100 i to je rezultat na skali...a promenom brzine okidanja u jedinici vremena, povecava sa broj obrtaja motora koji se ocitava na instrumentu
[ Ivan 89 @ 22.02.2015. 13:18 ] @
Znaci dal motor imao 1 ili 4 cilindara skala ce uvek pokazati tacno ali sta znaci onih 6 i 8 cilindara oni ocito rade drugacije.
Dal na motoru sa 8 cilindara dva od jednom rade ili kako.
Unapred se izvinjavam nisam zavrsio skolu za auto mehanicara to mi malo znanja zalutalo jos iz osnovne i srednje skole.

[ pajapop @ 22.02.2015. 14:01 ] @
Pa nece pokazati tacno, jer u zavisnosti od polozaja prekidaca, instrument razlicito preracunava. Kod jednocilindricnog paljenja imas jedno paljenje u cetvorotaktnom ciklusu, kod 4-cil. imas 4paljenja, odnosno paljenje dok se nije zavrsio ceo ciklus u cilindr u kome se obavilo prethodno paljenje. Postoji dismetrija. Radilica se posmatra kao jedna celina, ona se okrece pa okrece, ali momenti paljenja i faze ciklusa nisu isti za svaki klip...oni se sustizu, a ne preklapaju...Onaj tvoj instrument je sigurno nesto pokazao, ali taj rezultat sigurno nije tacan. Proizvodjac ga nije predvideo za 1 cil.
[ veselinovic @ 22.02.2015. 20:04 ] @
Ako je jedan cilindar onda ocitanu vrijednost za 4 cil podijelis sa 4 i dobijes tacan RPM.
[ Java Beograd @ 23.02.2015. 08:05 ] @
Polako ljudi ....

Koliko ja znam, ovakvi uređaji dobijaju signal od JEDNOG kabla za svećicu. Dakle, kad krene visoki napon za varnicu, on indukuje struju u sondi i to se onda broji.
Bez obzira da li je jedan cilindar, ili dva ili četiri - jedna varnica (jedan signal) su dva obrtaja.

[ Trick Fix @ 23.02.2015. 09:38 ] @
Polako Java Beograd :)

Citat:
Java Beograd: Koliko ja znam, ovakvi uređaji dobijaju signal od JEDNOG kabla za svećicu.


Taj instrument NE dobija signal sa VN kabla jer bi tad i on sam trebao da ima svoj ulazni kabl VN tipa (debeo i krut).
(pogledaj mu krokodilke, običan provodnik za 12V, nije za VN napon)

Taj se inst. kači na masu motora i na tačku (na samoj bobini) koja ide na platine, znači na tačku između bobine i platina.

Odatle skida impulse 0V-12V-0V-12V i meri njihovu gustinu.
Kad platine zatvore tu je skoro nula napon, kad otvore tu je pun napon AKU-a (preko primarnog namotaja bobine).

Inaće se to lako proverava, dovede se 10-12V 50Hz (sa sekundara nekog malog trafoa)
na instrument (na položaju za 4-cilindra) treba da pokaže 1500 obrt/min.

Ako se zakači preko greca (100Hz) onda če da pokaže 3000 obrt/min.

pOz

[Ovu poruku je menjao Trick Fix dana 23.02.2015. u 12:05 GMT+1]
[ Java Beograd @ 23.02.2015. 10:03 ] @
Da, u pravu si. Nije to uređaj onakav kakav sam mislio da jeste. Zato i ima onaj preklopnik za 4, 6 i 8 cilindara. Ne vidim samo čemu dva različita položaja, unutar dela za pojedine vrste motora po broju cilindara.
[ Trick Fix @ 23.02.2015. 10:31 ] @
ne razumem ni ja tu podelu (12,80),
tim pre što je napravljena i druga verzija sa podelom (1,8)




Možda su skalu podelili na finije i grublje tj. meri do 1200 i do 8000 obrt/min (12,80)---kod prvog
a kod drugog primera 1000 i 8000 obrt/min (1,8)

zbog finijeg očitvanja podešavanja br. obrtaja na Ler Gas-u, što bi bilo logično.

pOz
[ Trick Fix @ 23.02.2015. 12:07 ] @
Enigma je rešena....

Evo ga i treći tip iste serije Bosch instrumenta sa sve uputstvom, pa kaže:




što znači da na položaju 4-Cilindra

1. je skala 0-1000 obrt/min
6. je skala 0-6000 obrt/min

pOz