[ Igor88 @ 07.02.2016. 20:35 ] @
Nedavno sam kupio neki "no name" punjač za akumulatore od 15A.
Kada priključim punjač na akumulator od 56Ah/480A, klupa mjeri napon punjenja na klemama od oko 16.22V i pokazuje struju punjenja (prema kazaljki koja apsolutno ne mora biti ispravna) od oko 8A na punjaču.
Molim vas za savjet da li sam kupio pogrešan (prejak) punjač i da li je ovdje sve ok, pošto čitam online da je struja dopunjavanja 1/10 nazivne, a ovo čudo ne posjeduje regulaciju, niti napona, niti struje. Nije mi za akumulator uopšte i najviše me zanima da li će da eksplodira ako se puni na ovaj način. U pitanju je suvi akumulator Bosch S3 (vjerovatno gel).
[ Predrag Supurovic @ 07.02.2016. 20:48 ] @
Mnogo je.
[ pajapop @ 07.02.2016. 21:34 ] @

Ne bi tu trebalo da bude nikakvih problema...Tu se sigurno radi o punjacu koji radi na principu punjenja "stalnim naponom". Pri ovom nacinu punjenja napon izvora je konstantan za sve vreme punjenja, a struja je najveca na pocetku punjenja, pa zatim postepeno opada, da bi na kraju imala najmanju vrednost...Zbog toga, kod ovakvih aparata nema potrebe za ragulacijom ni napona ni struje.(automatski se vrsi). Kod tih aparata, struja punjenja je na pocetku malo iznad vrednosti "prvostepene struje" propisane za tu vrstu baterije (5,6A). Kasnije, zbog postepenog porasta napona svake celijhe dolazi do postepenog opadanja struje punjenja do polovine pocetne vrednosti. Zbog toga ne moze doci do stetnog zagrevanja celija. POcetna struja punjenja nije prevelika, vec je dovoljna da se izvrsi normalno punjenje u roku od 8-10 casova. Do pocetka razvijanja gasova struja ce toliko opasti da ce biti u dozvoljenim granicama. Ako se i produzi vreme punjenja, u toku razvijanja gasova i kljucanja elektrolita, struja ce i dalje opadati, tako da ne moze naskoditi bateriji. Ali, mere predostroznosti i opreza pri punjenju se ipak podrazumevaju...
[ Igor88 @ 07.02.2016. 21:55 ] @
Kada sam priključio akumulator, struja je bila 15A i odmah je krenula da pada. Nakon 10ak minuta pala je na oko7-8A i tu je stajala 4 časa i nije se dalje spuštala (a očekivao sam da hoće). Nisam smio više da punim i isključio sam akumulator. Trebam li dodati 55W H4 sijalicu radi predostrožnosti?
[ Lavlja_Jazbina @ 07.02.2016. 22:29 ] @
Vec ti je objasnjeno post iznad.

Citat:
Kasnije, zbog postepenog porasta napona svake celijhe dolazi do postepenog opadanja struje punjenja do polovine pocetne vrednosti. Zbog toga ne moze doci do stetnog zagrevanja celija.
[ pajapop @ 07.02.2016. 22:35 ] @

Ja mislim da je to sve u redu, a i ono sto si opisao, ide u prilog onome sto sam ja napisao...ali rekao sam da treba voditi racuna pre svega o temperaturi elektrolita...Punjenje se prekida ako temperatura elektrolita prekoraci 40st. a nastavlja se kada se ohladi na 30st...Ako akumulator umesto drvenih separatora ima separatore koji su otporni na vise tenmperature, elektrolit se moze zagrevati do 55st. Pretpostavljam da je to takav akkumulator, savremen...Ali dobro, mozes ti povezati i tu sijalicu kao neki otpornik, da bi time malo izregulisao napon punjenja...Da se njegova pocetna vrednost izregulise. U tom slucaju, sijalicu bi tebao da vezes "redno" sa punjacem i to najbolje sa (-) kablom.
[ dlalic @ 08.02.2016. 07:40 ] @
Citat:
pajapop:

Ne bi tu trebalo da bude nikakvih problema...Tu se sigurno radi o punjacu koji radi na principu punjenja "stalnim naponom". Pri ovom nacinu punjenja napon izvora je konstantan za sve vreme punjenja, a struja je najveca na pocetku punjenja, pa zatim postepeno opada, da bi na kraju imala najmanju vrednost...Zbog toga, kod ovakvih aparata nema potrebe za ragulacijom ni napona ni struje.(automatski se vrsi). Kod tih aparata, struja punjenja je na pocetku malo iznad vrednosti "prvostepene struje" propisane za tu vrstu baterije (5,6A). Kasnije, zbog postepenog porasta napona svake celijhe dolazi do postepenog opadanja struje punjenja do polovine pocetne vrednosti. Zbog toga ne moze doci do stetnog zagrevanja celija. POcetna struja punjenja nije prevelika, vec je dovoljna da se izvrsi normalno punjenje u roku od 8-10 casova. Do pocetka razvijanja gasova struja ce toliko opasti da ce biti u dozvoljenim granicama. Ako se i produzi vreme punjenja, u toku razvijanja gasova i kljucanja elektrolita, struja ce i dalje opadati, tako da ne moze naskoditi bateriji. Ali, mere predostroznosti i opreza pri punjenju se ipak podrazumevaju...


Kako moze biti u redu i normalno kad ima 16.22V na akumulatoru i dalje gura 8A u njega? Koliki je to "stalni napon" na ovom punjacu?

[ Java Beograd @ 08.02.2016. 10:41 ] @
Olovni akumulator se može puniti onoliko jakim strujama koliko se i prazni. Dakle, teoretski, možeš ga puniti i strujama od 100A i preko toga. Naravno, on se pri tome i greje, nije to za igranje, ali sam akumulator to može da podnese.

E sad ...
Najbezbolnije za akumulator je kad se puni slabom strujom. Struja koja odgovara 1/10 nazivnog kapaciteta je uzeta onako, odokativno i preporučeno, jer puniti strujom od (na primer) 1A može da potraje danima i danima. Dakle, 1/10 - bude punjenje nekoliko sati, i to je to. Ali nikako nije obavezno puniti takvom strujom.

Struja od 8A nikako ne može da škodi akumulatoru. Sve šta treba to je da paziš da se akumulator ne pregreje (mada neća sa 8A) i da eventulano ćelije ne ostanu bez elektrolita.
[ Igor88 @ 08.02.2016. 13:12 ] @
Hvala lijepo za odgovore.
Nemam mogućnost da pratim stanje ćelija, obzirom da akumulator nema čepove, niti mogu mjeriti temperaturu, osim kontrole rukom na toplotu. Međutim ukoliko se spominju temperature od 50-60 stepeni, onda i ta vrsta kontrole otpada.
Čitao sam da prilikom punjenja akumatora dolazi i do 40% gubitaka (koji se uzimaju u obzir u proračun vremena potrebnog za punjenje), tako da se dobije:
8A*40/100*X=56Ah - odnosno X=17,5 h vrijeme punjenja za potpuno prazan akumulator na 8A.
Obzirom da je ovaj ispraznjen za nekih 20%, dobija se potebno vrijeme punjenja od oko 3,5h (ukoliko sam ja ovo dobro izračunao).
Tester je pokazao otpor nešto preko 6 ohm između ćelija (to je ipak malo više već što treba za nov akumulator). Da li je možda otpor između ćelija (neispravnost akumulatora) uzrok ovolike struje punjenja?
[ Lavlja_Jazbina @ 08.02.2016. 15:37 ] @
Ako kazes da punis konstantnom strujom od 8A,za accu od 56Ah ti je potrebno ravno 7h.
[ pajapop @ 08.02.2016. 16:42 ] @
Citat:
Igor88:
Da li je možda otpor između ćelija (neispravnost akumulatora) uzrok ovolike struje punjenja?


Ja stvarno ne vidim nikakav razlog za "panikom"...Sam si napisao da imas punjac od 15A. To znaci da on nikako ne moze dati jacu struju od 15A. Zatim si napisao da je brzo struja pala na 8A...Vec sam ti objasnio zasto je to tako...E sad otpor...U pitanju je "unutrasnji otpor" koji zavisi od velicine ploca, rastojanja ploca i gustine elektrolita. Sa povecanjem povrsine ploca otpor se smanjuje a sa povecanjem razmaka on se povecava...ali to je vazno za fabrike koje konstruisu akumulatore... Ali, otpor se menja i sa gustinom elektrolita: kod praznog akumulatora i redjeg elektrolita otpor je veci, a kod punog akk i gusceg elektrolita otpor je manji. Zato je kod praznijeg akumulatora i veceg otpora, potrebno nesto jaci napon i struja da bi se otpor savladao...Kako se akumulator puni, unutrasnji otpor opada i smanjuje se napon na izlazu punjaca i struja punjenja... Stavi ga da se puni, povremeno rukom opipavaj temperaturu na telu akumulatora...Ja na primer imam unimer sa temperaturnom sondom...I puni ga po danu, kad mozes da ga kontrolises...Neko je na proslom postu postavio pitanje kako je punjac pod naponom od 16V. Pa mora da bude, punjac uvek mora da ima veci napon od akumulatora da bi jednosmerna struja mogla da "tece" od izvora ka bateriji...
[ Predrag Supurovic @ 08.02.2016. 18:33 ] @
Citat:
pajapop:

Ne bi tu trebalo da bude nikakvih problema...Tu se sigurno radi o punjacu koji radi na principu punjenja "stalnim naponom". Pri ovom nacinu punjenja napon izvora je konstantan za sve vreme punjenja, a struja je najveca na pocetku punjenja, pa zatim postepeno opada, da bi na kraju imala najmanju vrednost...Zbog toga, kod ovakvih aparata nema potrebe za ragulacijom ni napona ni struje.(automatski se vrsi). Kod tih aparata, struja punjenja je na pocetku malo iznad vrednosti "prvostepene struje" propisane za tu vrstu baterije (5,6A). Kasnije, zbog postepenog porasta napona svake celijhe dolazi do postepenog opadanja struje punjenja do polovine pocetne vrednosti. Zbog toga ne moze doci do stetnog zagrevanja celija. POcetna struja punjenja nije prevelika, vec je dovoljna da se izvrsi normalno punjenje u roku od 8-10 casova. Do pocetka razvijanja gasova struja ce toliko opasti da ce biti u dozvoljenim granicama. Ako se i produzi vreme punjenja, u toku razvijanja gasova i kljucanja elektrolita, struja ce i dalje opadati, tako da ne moze naskoditi bateriji. Ali, mere predostroznosti i opreza pri punjenju se ipak podrazumevaju...



Verovatno nisi primetio koliki je napon ovog punjaca?

Punjenje stalnim naponom je više nego ok ali samo ako je taj napon odgovarajući, to jest ne prelazi 13.7V u krajnjem stadijumu punjenja jer taj napon neće izazvati kljucanje.

[ Igor88 @ 08.02.2016. 19:25 ] @
Gdje sam paničio? Diskutujemo, iznosimo stavove, pitam iz predostrožnosti...
[ pajapop @ 08.02.2016. 21:05 ] @
Citat:
Igor88:
klupa mjeri napon punjenja na klemama od oko 16.22V...


Znaci, kad prikljucis punjac i meris napon na prikljuccima on je 16.22V...Bar u tom pocetku punjenja??? Ako se uzme u obzir, da je maksimalni moguci napon po celiji 2.7V to znaci da maksimalni napon akumulatora iznosi upravo 16,2V. Daljim punjenjem napon se ne moze povecati. Znaci, taj punjac ima dovoljno snage da propisno napuni akumulator. Ne vredi u ovom slucaju pominjati kljucanje elektrolita, tj. "napon kljucanja", jer ako je u pitanju akumulator sa gelom, pretpostavljam da takva pojava nije izrazena. Ali, ako se uzme u obzir, da se kljucanje javlja pri naponu od 2,4V po celiji kod klasicnih akumulatora, to znaci pri napunjenosti od oko 14,4V (tj. od oko 80% napunjenosti), moglo bi se to pravilo i u ovom slucaju primeniti da se punjenje prekine pri postignutom naponu akumulatora...Da bi se izbeglo ostecivanje separatora i aktivne mase...Zapravo, ne da se potpuno prekine, vec kontrolom temperature, nastaviti jos malo (e sad kao to odrediti??), do 100%. Kad se punjenje zavrsi, potrebno je bar 2 sata ostaviti akumulator da miruje, pa tek onda proveriti kako drzi njegov "napon mirovanja", ali je to potrebno uciniti ne obicnim voltmetrom, vec voltmetrom sa otpornicima, to jest proveriti napon akumulatora pod opterecenjem. Razlog toga je hemijske prirode, jer i pun i prazan akumulator ce imati priblizno isti napon merenjem obicnim voltmetrom...Kod merenja sa volmetrom sa otpornicima (viljuskom), napon akumulatora ne sme biti mani od 10,8V u trajanju od 5 sec. opterecenja dimenzionisanog u odnosu na njegov kapacitet...Malo je sve ovo brate... komplikovano...
[ Igor88 @ 08.02.2016. 22:20 ] @
Najljepse hvala za sve.
Imam adekvatan uredjaj kod kolege koji pokazuje otpor celija, kapacitet i amperazu.